גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכונית חשמלית

המכוניות החשמליות מונעות במנוע חשמלי במקום מנוע בעירה מבוסס בנזין, ובכך אמורות לסייע בהפחתת זיהום האוויר בכדור הארץ – אבל חדירתן לשוק עדיין איטית

מכוניות חשמליות הן מכוניות בעלות מנוע חשמלי, במקום מנוע בעירה פנימית הקיים במרבית המכוניות. מנוע הבעירה הפנימית מבוסס על בנזין, והשימוש בו גורם לפליטת חמצן דו-פחמני מזהם לאטמוספירה; לעומתם, כלי הרכב החשמליים הם "ירוקים" יותר, שכן אינם פולטים חומרים מזהמים, והשימוש בהם אף זול יותר.

נכון לשנת 2020 רוב המכוניות החשמליות מונעות באמצעות מצבר המבוסס על סוללת ליתיום-יון הניתנת לטעינה חוזרת. בשנים הראשונות לשימוש בטכנולוגיה זו טווח הנסיעה שהציעה המכונית החשמלית הממוצעת היה מוגבל מאוד, ואילו זמן טעינת הסוללה היה ארוך למדי; אך התפתחויות טכנולוגיות בשנים האחרונות הביאו לכך שכיום מסוגלות מכוניות חשמליות לנסוע כמה מאות קילומטרים בין טעינה לטעינה, וגם זמן הטעינה עצמה התקצר. עם זאת, מכירות המכוניות החשמליות עדיין מהוות פלח שוק נמוך למדי – במרץ 2019 היוו מכוניות חשמליות רק 1.8% מכלל שוק הרכב האמריקאי.

כחלק מהמאבק בשינוי האקלים, מדינות רבות הציבו לעצמן יעדים לצמצום משמעותי של השימוש בכלי רכב עם מנוע בעירה פנימית. כך למשל בנורבגיה הודיעה הממשלה כי היא מתכוונת לאסור כליל את השימוש ברכבים מונעי בעירה פנימית עד 2025; בגרמניה, דנמרק, הודו וסין – עד 2030; בצרפת – עד 2040; ובבריטניה – בין 2040 או 2050. בישראל לא קיים יעד כזה, אך ניתנת הנחה במס הרכישה על מכוניות חשמליות – 10% בלבד, לעומת 83% למכוניות בנזין ודיזל.

אחת החברות הידועות ביותר כיום בתחום ההנעה החשמלית היא טסלה , של היזם האמריקאי אלון מאסק. טסלה רודסטאר, רכב הספורט שהשיקה ב-2008, היה הדגם המסחרי הראשון שעשה שימוש בסוללות הליתיום-יון, והראשון שהיה מסוגל לנסוע לטווח של 320 ק"מ בין טעינה לטעינה.

שם ידוע נוסף הוא בטר פלייס – מיזם הרכב החשמלי של שי אגסי, היזם הישראלי, שיחד עם החברה לישראל, עסק בפיתוח תשתית לכלי רכב חשמליים (כגון תחנות טעינה) וכן שיווק כלי רכב מותאמים מתוצרת רנו. החברה קרסה ב-2013, לאחר שמסרה ללקוחות פחות מ-1,000 כלי רכב בסך-הכול.

כיום נמכרות בישראל כמה מכוניות חשמליות, ובהן רנו זואי, יונדאי איוניק, ניסאן ליף, ב.מ.וו i3. ב-2020 צפויה השקתם של דגמים נוספים.

עוד כתבות

משאית חשמלית על מסלול הניסויים של אלקטריאון בשבדיה / צילום: יח"צ

בלי הכנסות בכלל: הכירו את חברת ההייטק שנסחרת בתל אביב וכבר שווה יותר מאזורים, דלתא ובנק אגוד

חברת הטכנולוגיה אלקטריאון, הפועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות "כביש חכם", הכפילה את שווייה פי 30 מאז שהצטרפה לבורסה ב-2017

הטכנולוגיה של טקטייל מוביליטי לשיפור אחיזת הכביש / צילום: טקטייל מוביליטי

הטכנולוגיה הישראלית שתעזור לפורשה להרגיש את הכביש תעלה על פס הייצור ב-2022

הסטארטאפ הישראלי טקטייל מוביליטי ויצרנית הרכב הגרמנית פורשה הודיעו כי הטכנולוגיה של החברה שמסייעת בשיפור אחיזת הכביש, תעלה ב-2022 על פס הייצור של כל דגמי החברה, כולל הרכב החשמלי • לפני כחצי שנה הובילה פורשה סבב גיוס של 9 מיליון דולר בחברה

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

אלון מאסק קיים את ההבטחה, ומפעל טסלה בקליפורניה שבר סגר

טסלה שוברת את הכלים - פתחה מחדש את מפעלה היחיד בארה"ב בניגוד להוראות רשויות הבריאות בקליפורניה • בשבוע שעבר מאסק איים כי יפתח את המפעל על אף הסגר באזור, ובהמשך גם תבע את רשויות המחוז בו ממוקם המפעל של ענקית הרכב

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

אלון מאסק תובע את קליפורניה: "סגירת מפעל טסלה – מחטף כוחני שמנוגד לחוקה"

אחרי סדרת ציוצים בטוויטר בהן איים מאסק כי הוא יוציא את המפעל מקליפורניה, טסלה הגישה תביעה לבית המשפט הפדרלי במדינה

gac-motors-ge3 / צילום: יח"צ

הסינים מחדשים את הזרם: הקרוס אובר החשמלי החדש של GAC

הקרוס אובר החשמלי GE3 הספיק לנחות כאן לפני פרוץ המשבר • הוא מציע יחס גבוה של שימושיות-למחיר, ביצועים זריזים, איכות ייצור מכובדת וטווח נסיעה הגיוני בין-טעינות עבור פלח המחיר בו הוא ממוצב

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

משבר הקורונה צפוי לעכב בצורה דרמטית את חזון הרכב החשמלי

מגפת הקורונה צפויה להאט בצורה משמעותית את הצמיחה המואצת של תחום הרכב החשמלי • אנליסטים מעריכים כי השוק צפוי להתכווץ ב-43% ב-2020, הרגולציה מעדיפה את מכוניות הבנזין והדיזל שמייצרות מקומות עבודה ומסים, ואפילו השווי של טסלה צנח ב-50 מיליארד דולר

טסלה 3. / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

האם הרגולציה מבריחה את טסלה מישראל?

השיווק הרשמי של טסלה בישראל היה אמור להתחיל בינואר, אבל בשטח לא קורה שום דבר • איזה דרישה הציב משרד התחבורה בפני החברה של אילון מאסק, האם החברה לא הכינה את שיעורי הבית שלה לפני הכניסה לשוק המקומי, ומה יקרה אם טסלה תוותר על הפעילות בישראל?

מרצדס C קלאס / צילום: יח"צ

פלאג הצתה: הדור העדכני של מרצדס C קלאס פלאג-אין

הדור העדכני של מרצדס C קלאס פלאג-אין משלב בין ביצועים רציניים לחיסכון בדלק והטבת מס ירוקה

קיה נירו חשמלית / צילום: יח"צ

תחנת כוח: קיה נירו החשמלית החדשה מציבה סטנדרטים גבוהים

עם טווח של עד כ-450 ק"מ בין טעינות בזכות סוללה מאסיבית, מנוע חשמלי נמרץ מאוד, הוצאות שוטפות אפסיות ותא נוסעים נוח ומרווח, הנירו החשמלית מציבה סטנדרטים גבוהים מאד בפני המתחרות • אבל בינתיים עודפי ביקוש משאירים אותה בחו"ל

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

גם הקורונה לא עוצרת בעדה: טסלה משלימה מהלך עליות מתמשך של יותר מ-120% רק השנה

המלצה של גוף המחקר פייפר סנדלר מספק עוד דלק למניית יצרנית הרכבים החשמלית שנושקת לשיא כל הזמנים • האם מדובר בבועה?

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

יצרניות הרכב הוותיקות שוברות את הראש: "איך להיות יותר כמו טסלה?"

בכירים בפולקסווגן, אאודי, פורשה וג'נרל מוטורס מאיצים את המאמצים להעלות על הכביש דגמים "הורגי טסלה" • אנליסט במורגן סטנלי: "אם טסלה תוכיח שהיא רווחית, זה יבטל את אחת הסיבות הגדולות ביותר לכך שהיצרניות המסורתיות היססו 'ללכת על כל הקופה' עם המכוניות החשמליות"

עמדת הטענה של רכב  חשמלי בגרמניה /  צילום: רויטרס, Ralph Orlowski

העולם דוהר לכיוון הרכב החשמלי, אז למה ישראל מתעקשת להישאר מאחור?

רוכשי רכב חשמלי בגרמניה יקבלו בונוס מוגדל, בדרום קוריאה מקצים מאות מיליוני אירו לפריסת עמדות טעינה ובאנגליה טוענים ש"המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה" • הטרנד העולמי הזה פוסח על הרגולטור הישראלי שדווקא מכביד את המס על רכבים ירוקים

ביל גייטס ואלון מאסק / צילומים: HANNIBAL HANSCHKE, Olivier Chassignole/ AP

ביל גייטס רכש פורשה חשמלית, ואלון מאסק לא נשאר חייב

גייטס חשף לאחרונה כי החליט לרכוש את אחת מהמתחרות של יצרנית הרכבים החשמליים טסלה • בתגובה, מאסק עקץ את גייטס בטוויטר

טסלה 3. / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

המחיר שמשלמות פורד וג'נרל מוטורס על ההצלחה של טסלה

שתי הענקיות מדטרויט נאבקות בביקוש מוחלש ובעליית עלויות העבודה שלהן • המשקיעים נודדים לחברות הזנק כמו טסלה, ששווי השוק שלה נסק בימים האחרונים אל מעל 130 מיליארד דולר – יותר מהשווי של GM, פורד ופיאט קרייזלר ביחד

מפעל טסלה בסין / צילום: רויטרס  Aly Song

זה מה שהפיל את מניית טסלה בחדות אחרי ימים של עליות

אחרי שזינקה במעל ל-50% בשבוע האחרון, מניית טסלה שינתה כיוון ואיבדה 17% במסחר • הסיבה: נגיף הקורונה

אלון מאסק, מייסד טסלה / צילום: Reuters, Toru Hanai

הזינוק במניית טסלה מקפיץ את השווי של אלון מאסק

מאסק ויתר על משכורת ובחר בחבילת אופציות מסוכנת יחסית שמהמרת ששווי השוק של טסלה יעלה ל-650 מיליארד דולר בעשר שנים • מניית טסלה זינקה בכ-400% מתחילת יוני, וב-50% מאז השבוע שעבר, זאת בעקבות הדיווח על רבעון רווחי שני ברציפות

הקרוס-אובר החשמלי GE3 של GAC הסינית  / צילום: יח"צ

קבוצת יוניון משיקה בישראל את כלי הרכב החשמליים של GAC הסינית

הרכב הראשון, קרוס אובר חשמלי עם טווח של 309 קילומטר, יעלה 139 אלף שקל ויוצע עם אופציה לתקופת ניסיון

מרצדס E קלאס / צילום: יח"צ

מרצדס E300 פלאג-אין 2020: הרכב שהאירופאים ירצו לשמור לעצמם

גרסת הפלאג-אין המשודרגת של מובילת המנהלים הוותיקה מציעה יותר כוח וביצועים ופחות צריכת דלק

אלון מאסק / צילום: רויטרס, ALY SONG

טסלה ניפצה את התחזיות ומספקת יעד מסירות שאפתני

יצרנית הרכבים החשמליים מספקת יעד מסירות אגרסיבי של מעל 500,000 רכבים בשנת 2020 אותו היא מבטיחה לעבור "בקלות" • בשורה העליונה, הכנסותיה של טסלה הסתכמו ב-7.38 מיליארד דולר, מעל לתחזיות השוק

אלון מאסק  / צילום: Mike Blake, רויטרס

טסלה כבר שווה יותר מפולקסווגן: האם מדובר בבועה?

יצרנית הרכב החשמלי הקימה מפעל בסין, והמשקיעים בוול סטריט הזניקו את השווי שלה ליותר מ-100 מיליארד דולר • מי שמאמין בעתיד של טסלה צריך להכיר מקרוב את הסיכונים של שוק הרכב הסיני, שנמצא בשליטה כמעט מוחלטת של הממשלה