גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשתיות תחבורה

תשתיות תחברוה הן התשתית הפיסית שמאפשרת פעילות של אמצעי תחבורה.

תשתיות תחבורה כוללות רחובות, כבישים, דרכי עפר, דרכים מהירות, מסילות רכבת, קרונועים ,שדות תעופה ונמלים שנועדו ענות על צורכי האוכלוסייה במדינה או באזור מסויים. בדרך כלל נעשה תכנון של תשתיות תחבורה למספר שנים קדימה או לחלופין לפי סדרי עדיפויות לאומיים שקבעה הממשלה.

עוד כתבות

פקקים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

ה-OECD: הפתרון המיידי לבעיית הפקקים בישראל הוא אגרות גודש

ארגון ה-OECD מציע בדוח חדש אפשרויות לעיצוב ויישום מערכת אגרות גודש שיכולה להתאים לישראל ולצמצם בפועל את העומס בכבישים • הנזק השנתי בגין הגודש בכבישים מוערך בכ־35 מיליארד שקל, ואם לא יבוצע שינוי מהותי הוא צפוי להיות כפול מכך עד 2040

נתיב פלוס/ צילום: שלומי יוסף

נתיב פלוס: התוכנית החדשה בכבישים מעוררת סערה. הצלחה או כישלון? תעמדו בפקקים עד 2027, ואז נראה

תוכנית "נתיב פלוס": הנהגים חייבים לסבול? לפי משרד התחבורה, כן, אחרת לא יקרה שינוי. לפי מומחים, הפרויקט יצא לדרך חצי־אפוי, ובצורתו הנוכחית רב נזקו מתועלתו. מי צודק? תעמדו בפקקים עד 2027, ונראה אז

גם בלי קסדה וגם שניים על קורקינט. / צילום: שלומי יוסף

המסלול לדו-קיום תחבורתי: הקטנת מהירות הנסיעה לכולם ונתיבים מיוחדים לכלים הקלים

מומחים לתכנון עירוני מסבירים כי אף אחד לא מרוויח מכך שמכוניות וקורקינטים רבים על מקום בכביש, והפתרון הוא שבילי אופניים • ואיפה שאלה לא קיימים, יש להוריד את מהירות הנסיעה לכולם - עד 30 קמ"ש

בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ': "נסגור אחת ממסילות הרכבת בנתיבי איילון למשך שישה שבועות"

זאת לצורך ביצוע עבודות חשמול הרכבת • עוד אמר סמוטריץ' ש"אם נעבוד רק בלילות, ייקח שנה וחצי לסיים את הפרויקט" • "אנחנו נערכים לכך שיהיו רכבות שיבוטלו. תהיה התקוממות. לי יש את האומץ ואני אצטרך ואבקש את הגיבוי שלכם" • כשנשאל לגבי עבודות בשבת אמר "אם אפשר שלא - אז לא"

ראשת מועצת גני תקווה, ליזי דלרי'צה / צילום: אביגיל עוזי

"התחבורה בישראל היא 100 שנה אחורה, צריך פתרונות בתוך היישוב"

כך אמרה ל"גלובס" ראשת מועצת גני תקווה ליזי דלרי'צה לאור החלטת המועצה השבוע לקדם בניית 1,200 דירות בצפון היישוב כחלק מרובע חדש שיכלול גם רבע מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר

יאיר דוכין, ויצמן נגר, אביחי שניר ואפרת טולקובסקי / צילום: שלומי יוסף

"אנחנו לקראת הסופה התחבורתית המושלמת בגוש דן. פקק של יממה"

המחירים בשמים? המשקיעים אשמים במשבר הדיור? הממשלה מגזימה בהתערבות בשוק? חסרות דירות? • בפאנל "גלובס" כינסנו הפעם 4 חוקרים: ד"ר אפרת טולקובסקי, ד"ר ויצמן נגר, ד"ר יאיר דוכין וד"ר אביחי שניר, שמסכימים כי הדרך לפתור את משבר הדיור חייבת לעבור דרך תשתיות התחבורה

פרופ' נדין טרכטנברג  / צילום: גבע רונן

מהעומס בכבישים ועד הפערים החברתיים העצומים - מהי הבעיה הכלכלית הכי דחופה בישראל?

שאלנו שורה של כלכלנים בכירים מהי הבעיה הכלכלית הכי דחופה בישראל • בין תשובות מיידיות כמו הגירעון התופח לבין תשובות קיומיות כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני, היתה תשובה אחת שבלטה מעל כולן • ומדובר בבעיה שמקפלת בתוכה את רוב הרעות החולות של החברה הישראלית

תחנת רמלה דרום המתכננת להיבנות במסגרת הפרויקט / צילום: אגף הביצוע של רכבת ישראל/New age media, יח"צ

אלקטרה תקים את המקטע הראשון במסילת הרוחב בין מודיעין לראשון תמורת 385 מיליון שקל

המסילה תוקם בעלות של 3.2 מיליארד שקל וצפויה לקצר ב-50% את זמן הנסיעה בין ראשל"צ לירושלים ומודיעין • מועד הסיום המשוער: 2025

רכב חונה על המדרכה בתל אביב / צילום: בר לביא, גלובס

אז יש או אין "הסדר חניה סודי בלילה"? עיריית ת"א החליטה לבטל ואז חזרה בה, והתושבים מבולבלים

למה עיריית תל אביב שינתה את המדיניות שלה בתחום החניה תוך שבוע, באיזה מדד עולמי ישראל מובילה, ומי משוכנעת שאין מקום לשום כלי תחבורה במרחב של הולכי הרגל? • הקרב על המתחם האורבני מתחמם

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון./ צילום: רפי קוץ

בלי בתי ספר בימי שישי, עם מס גודש: המלצות בנק ישראל לשיפור הפריון

פריון העבודה בישראל נמוך ב-24% לעומת מדינות ה-OECD, והפער הזה לא מצטמצם בשנים האחרונות • הסיבות: איכות חינוך נמוכה, תשתיות תחבורה לא מספקות והשקעה בעיקר בענפי ההייטק • דוח מיוחד של חטיבת המחקר של בנק ישראל מציע שורת המלצות, שעשויות להביא בטווח הארוך לתוספת של 20% לתוצר

פקק / צלם: תמר מצפי

ישראל עומדת על סף משבר תחבורתי. זה מה שצריך לעשות – ועכשיו

אם שום דבר לא ישתנה - בתחילת העשור הבא המצב בכבישים ייצא משליטה • מחיר הפקקים לא יהיה רק אובדן שעות עבודה, אלא שיתוק צירי מפתח, החמרת מצבי חירום וסכנה לגישה לנתב"ג • תוכניות לטווח ארוך מתעכבות, וזה הזמן לחמישה צעדים מיידיים אפשריים

פרויקט השוק הסיטונאי – גינדי TLV, מבט למזרח / הדמיה: גינדי TLV

למפתח להצלחת התוכנית של מינהל התיכנון קוראים תחבורה

יוזמת מינהל התכנון להגדיל את הצפיפות בערי ישראל היא הגיונית ביותר, אבל הפרדיגמה צריכה להשתנות - קודם כל תחבורה איכותית, ואחר-כך בנייה בסיטונות • פרשנות

כביש מהיר / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המועצה הארצית אישרה את קידום תוכנית המתאר התחבורתית החדשה

התוכנית תכלול נתיבי תחבורה ציבורית בדרכים ארציות, ושינויים בכבישים ומסילות ברזל קיימים

רכבת ישראל, נתיבי איילון - תל אביב / צילום: איל יצהר

אלקטרה תקים את הנתיב המהיר החדש בנתיבי איילון ב-420 מיליון שקל

המקטע, שאורכו יהיה 11.5 קילומטר, ייסלל לאורך נתיבי איילון לכיוון צפון • העבודות צפויות להתחיל כבר בשבוע הבא ולהימשך שלוש וחצי שנים

גשר יהודית/ צילום: שלומי יוסף

שורה מקבוצת אורון תתחזק גשרים בצפון ב-17 מיליון שקל בשנה

חברת שורה מקבוצת אורון זכתה במכרז שערכה חברת נתיבי ישראל • במסגרת החוזה תשקם ותתחזק החברה גשרים בצפון • בין הפרויקטים שהחברה מבצעת כיום: הקמת גשר יהודית בת"א

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Eliricon, שאטרסטוק

הלקח הקשה מהרכבת הקלה בירושלים

אין מי שיקדם מיזמי ענק בתשתיות. נדרשת חשיבה מחודשת על חלוקת הסיכונים בין הממשלה לזכיינים

תאונת דרכים /  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לאמץ מדיניות של אפס הרוגים

מדינות באירופה כבר חרטו על דגלן את "חזון האפס": להוריד למינימום את מספר נפגעי תאונות הדרכים

שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה./ צילום: רויטרס

מכה לבנייה במרכז הארץ: מהשבוע בולמת תוכנית המטרו מאות פרויקטים

את רכבות המטרו לא נראה בישראל לפני 2030, אלא שהחלטה חדשה של הוועדה לתשתיות לאומיות אוסרת על בנייה לעומק הקרקע בתוואי הפסים • המשמעות: פגיעה במאות בעלי קרקעות ובחברות שייאלצו לדחות פרויקטים ולערב את הוות"ל בבנייה

עובדי ההייטק / צילום: Shutterstock

המסלול למדינת הייטק עובר דרך חינוך, תחבורה וגם שלום

ישראל מחפשת את דרכה - המדינה שמייצאת הייטק לעולם, לא הופכת בעצמה למדינה מתקדמת

נתיבי איילון, הנחל ומסילת הרכבת לפני ההרחבה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מסילה בהמשכים: תוכניות הרכבת מתחילות לזוז באיחור של 20 שנה

משרד התחבורה הודיע על תחילת העבודות על המסילה הרביעית בנתיביי איילון שתעלה ב-40% את תדירות הרכבת • אלא שכדי לענות על הביקוש העולה לנסיעות למטרופולין ת"א, יש להרחיב את המסילות עד ללב המפרץ • אמנם גם תוכנית להכפלת המסילות בין שפיים לחיפה אושרה, אך ללא הכפלה של המסילות גם בחיפה, נראה שהנוסעים ימשיכו להיתקל בעומסים בלתי נסבלים