גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למבורגיני לעניים - מבחן דרכים לאיביזה קופרה

עם הרבה כוחות סוס, מעט מאוד משקל ועיצוב של מעצב הבית לשעבר של למבורגיני, סיאט איביזה "קופרה" החדשה היא "מלכודת" מפתה לצעירים פורקי עול ■ בהתאם לכך, תא הנוסעים בסיסי והמחיר זמין

השקות רכב הן דבר מהנה מאוד, אך גם אינטנסיבי ולעתים אפילו מסוכן. בנסיעת המבחן, במסגרת ההשקות של סיאט איביזה "קופרה", FR ו"בוקה נגרה", מצאנו את עצמנו בצד הדרך לאחר שהחלקנו לשולי הכביש בעיקול ספרדי רטוב.

מכונית המבחן, קופרה, נראית בדיוק כמו אחת ממכוניות האצ'בק שמפתות אנשים צעירים לפרוק עול: הרבה סוסים (180 בקופרה, ו-150 ב-FR) על מעט מאוד משקל. עיצוב המכונית עם כנף בולטת מאחור וצבעה הכתום-זועק הזכיר לנו "למבורגיני לעניים". אולי אין זה מקרה, אם לוקחים בחשבון שמעצב הסדרה החדשה של האיביזה הוא המעצב לשעבר של מותג מכוניות העל האיטלקי (כנראה עוד אחד מסימני המיתון).

היצרן פרט באוזנינו, בקוקטייל שנערך בערב ההשקה, את שלל האביזרים התורמים ליכולות הספורטיביות והבטיחותיות המותקנות במכוניות שבחנו - ESP, TCS EBA, XDS, ABS - מערכת בקרת לחץ אוויר בגלגלים ושש כריות אוויר. בדיעבד שאלנו את עצמנו, איפה הן היו בשנייה בה החלקנו לשוליים בעיקול הספרדי הרטוב הזה?

אבל בכל מינוס יש גם פלוס. תוך רבע שעה קיבלנו רכב חלופי והזדמנות לנהוג בדגם הדיזל הידני של האיביזה, שמתהדר בצריכת דלק אפסית ושכנראה לא יגיע לעולם לארץ הקודש.

סיאט איביזה קופרה

מכוניות נישה

לדגמי קופרה, FR ובוקה נגרה יש מנוע בנפח 1.4 ליטר ממשפחת TSI, שבסיוע שני מגדשים מפיק, כאמור, 180 כ"ס בקופרה ו-150 כ"ס ב-FR. ה-FR מגיעה ל-212 קמ"ש ומאיצה ל-100 קמ"ש תוך 7.7 שניות. למרות זאת, צריכת הדלק הממוצעת הרשמית שלה עומדת על 15.87 ק"מ לליטר בלבד, דבר שעשוי להוזיל אותה מול מתחרות ירוקות פחות. הקופרה הקרבית יותר, מצליחה להגיע ל-225 קמ"ש ומאיצה ל-100 קמ"ש תוך 7.2 שניות בלבד. היצרן טוען, כי זאת הפעם הראשונה שקבוצת פולקסווגן מצליחה להוציא ממנוע זה ביצועים כאלה.

תיבת ההילוכים בכל הדגמים שיגיעו לארץ היא תיבה כפולת-מצמדים מטיפוס DSG, בעלת 7 הילוכים ויכולת שליטה בהם מגלגל ההגה. יש לה גם תגובה מהירה, למקרה שנדרשת העברת הילוכים נמרצת יותר ב-FR. יתרון נוסף של הקופרה על-פני ה-FR הוא בלמי דיסק רחבים וחזקים יותר משמעותית. במעבר בין הקופרה ל-FR ניכרו גם הבדלים משמעותיים במרחק הבלימה.

האיביזה החדשה מתהדרת בשלדה החדשה של הפולו. יש לה אחיזת כביש מצוינת שמשרה ביטחון על הנהג, ובשילוב עם מערכות הבטיחות האלקטרוניות היא אמורה למנוע תקלות לא רצויות גם אצל נהגים סוררים. היא מספקת את הסחורה בכל הקשור לזריזות ולהתנהגות כביש ספורטיבית. המשקל הקליל בשילוב השלדה המהוקצעת, מאפשרים לבצע סיבובים במהירויות גבוהות יחסית ללא דרמות מיוחדות. על הכביש המהיר המכונית מספקת לשוטרי התנועה את כל הסיבות הנכונות לשלול לנהג את הרישיון, ובנסיעה רגילה המכונית מספקת לנהג את הגמישות העירונית הבסיסית של כל מכונית קומפקטית.

האיביזה קופרה וה-FR הן מכוניות נישה המיועדות לנהגים צעירים ונמרצים. בהתאם לכך, תא הנוסעים שלהן בסיסי מאוד - על גבול הספרטני - אם כי המושבים ספורטיביים ותומכים על-פי מיטב המסורת של מכוניות האצ'בק ספורטיביות. על-פי אותה מסורת בדיוק, בדגמים עם משענת היד בצד ימין התחלנו להרגיש כבר את הצפיפות המאפיינת כלי רכב קטנים. דבר נוסף שמפריע בגודל ובעיצוב של המכונית הוא קורות הצד בצדי השמשה הקדמית, שחוסמות את שדה הראייה בדרך מפותלת. פרט לכונס האוויר ולמושבי הספורט הן מתהדרות גם בגלגלי 17 אינץ' בגימור טיטניום או כסף (בהתאם לדגם).

סיאט איביזה קופרה

חלון הגג האופציונלי בגרסאות הקופרה והבוקה נגרה מאכזב. הגג נפתח רק חלקית עם חריץ "אקורדיון קצר", כלומר הרבה שמש ומעט מאוד אוויר. המרחב בתא הנוסעים נסבל, בדומה לכל רכב סופר מיני, ומי שמפנטז על שלושה מבוגרים במושב האחורי מוזמן לשלוח אותם לשיעורי יוגה למתקדמים, במיוחד בדגם 3 הדלתות. לתא המטען מרווח סביר המתאים לפעולות היומיומיות הבסיסיות של ילדים עשירים וזוגות צעירים, שצפויים לרכוש את המכונית.

פרץ נוסטלגיה

הבוקה נגרה ("פה שחור" בספרדית) היא מחווה נוסטלגית ל"סיאט 1200" הנושנה, ששווקה רק בספרד בשנות ה-70 והייתה מפורסמת בפגושים השחורים שלה. השם הודבק לה ככינוי על-ידי לקוחות ספרדיים נאמנים. עוד סיבה לפרץ הנוסטלגיה בסיאט היא חגיגות 25 שנה למותג "סיאט איביזה", ויש לסיאט באמת מה לחגוג. כיום היא שולטת בכ-25% מהשוק הספרדי, ונמצאת בראש הטבלה במרוצי טורינג - הן בקטגוריית היצרניות והן בקטגוריית הנהגים.

תמורת תוספת מחיר משמעותית, יזכה הלקוח שירכוש את הבוקה נגרה במכונית בעלת עיצוב ייחודי יותר, שכולל את הפגוש השחור ומושבים ודיפונים שחורים יותר מהקופרה וה-FR. לטעמנו, מומלץ לחסוך את הכסף (כ-10 אלף שקל) ולרכוש את הקופרה הרגילה שאין בינה לבין הבוקה נגרה שום הבדל טכני.

סיאט איביזה קופרה

הגרסאות הספורטיביות של האיביזה, קופרה ו-FR, ינחתו בישראל לקראת אוקטובר ומחירן צפוי לנוע בין 140-150 אלף שקל לדגם ה-FR לבין 155-160 אלף שקל לדגם הקופרה הזריז. גרסת הבוקה נגרה תגיע מעט מאוחר יותר ותעלה כמה אחוזים יותר, אם כי קרוב לוודאי שהיא לא תחרוג ממעמד של "מכונית בוטיק" המיובאת על-פי הזמנה.

הכותב היה אורח סיאט בהשקה בספרד

זכות: מראה דינמי, חיסכון בדלק, פליטה, ביצועים והתנהגות כביש

חובה: מחיר, תא נוסעים ספרטני

מתחרות

אלפא רומיאו מיטו

ב-154 אלף שקל מקבלים בישראל את האלפא מיטו החיננית והעגלגלה, שמצוידת גם היא במנוע 1.4 ליטר טורבו. כאן מייצר המנוע 155 כ"ס נכבדים ובסיוע תיבה ידנית (אין אופציה אוטומטית) הוא מאיץ את המכונית מאפס למאה ב-8.1 שניות בדרך ל-215 קמ"ש. האבזור הפנימי נדיב יותר מזה של האיביזה, אך תא הנוסעים פחות מרווח, במיוחד מאחור.

אלפא מיטו

קיה פרו-סיד

ב-135 אלף שקל בלבד מקבלים את הגרסה הספורטיבית למשפחת ה"סיד" של קיה, פרו-סיד. למכונית יש מנוע 2 ליטר בהספק 143 כ"ס, ותיבת הילוכים אוטומטית מקובלת. הביצועים אינם זריזים כמו באיביזה, אך עדיין נמרצים בהחלט; והשלדה, שכוילה באירופה, מפתיעה בחדותה ובדיוק שלה. כבונוס מקבלים מראה דינמי עם חישוקי 17 אינץ' וצמיגים ספורטיביים, מושבי ספורט ומרחב פנים של מכונית משפחתית.

קיה פרו סיד

הונדה סיביק 5 דלתות

ירידת המחיר האחרונה הביאה לטווח המחיר של האיביזה את גרסת ההאצ'בק הקרבית למראה של ההונדה סיביק. ב-141 אלף שקל מקבלים מנוע 1.8 ליטר בהספק 140 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית ומאיץ את הרכב מ-0 ל-100 קמ"ש ב-11 שניות. מקבלים גם עמדת פיקוד עתידנית, מרכב חד וזריז, וכמובן - מוניטין, אמינות וסחירות ללא רבב.

הונדה סיביק 5 דלתות

עוד כתבות

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

בענף התיירות כבר מתחילים להניע מנועים, וזאת על אף חוסר הוודאות של המדינה

על אף שהסרת ההנחיות לחובה בבידוד לשבים או לנכנסים ארצה לא נראית באופק, וחרף הדרישה שהזכאים להיכנס לגבולות המדינה מחוייבים בדרכון ישראלי, ענף התעופה מתחיל להראות סימנים של חזרה לפעילות ● אילו חברות תעופה וסוכנויות נסיעות כבר מציעות דילים לקיץ ולאן

לופטהנזה /צילום :  Shutterstock.

לופטהנזה בדרך לקבל סיוע ממשלתי בסך 9 מיליארד אירו מגרמניה

קבלת הסיוע עדיין לא אושרה רשמית ע"י לופטהנזה ● בהודעה לעיתונות שפירסמה לופטהנזה נאמר כי הקרן הפדרלית לייצוב כלכלי של גרמניה, שבאה לעזרת חברות שנפגעו על-ידי התפרצות מגפת הקורונה, אישרה "חבילת ייצוב" בתמיכת הנהלת החברה

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

דעה: היתה מפולת? פניית הפרסה של האג"ח הקונצרניות

כמו שוק המניות, גם שוק האג"ח הקונצרניות חווה התרסקות עם התפשטות מגפת הקורונה, ומיד לאחריה התאוששות - שתיקנה כשני שלישים מהירידות ● האם השוק יחזור לנקודת השיא שלו? ומה הסיכון העיקרי במשבר?

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

תשובה ממשיך לממש: קבוצת דלק מכרה לקרן נוי תמלוגי "תנין" ו"כריש" ב-318 מיליון שקל

מלבד מימוש זה, התחייבה קבוצת דלק לפעול גם לאיגוח תמלוגי-העל ממאגר הגז "לוויתן", בסכום שלא יפחת מ-600 מיליון שקל, או לחילופין למכור אותם בערך כלכלי הוגן ההולם את סכום המינימום באיגוח

ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי וצופה צמיחה מהירה ב-2021 בהנחה שלא יהיה גל תחלואה נוסף

בבנק ישראל מעריכים כי שיעור האבטלה במחצית השנייה של 2020 צפוי לעלות ל-8.5% ● חטיבת המחקר צופה התכווצות של 4.5% בתוצר בשנת 2020 אך צמיחה מהירה ב-2021 ● היקף ההשבתה של המשק הצטמצם לכ-19% באמצע מאי לעומת 36% בשיא המשבר

איציק שמולי, פריימריז העבודה / צילום: שלומי יוסף

הסוף למחדל כפל הקצבאות? שר הרווחה שמולי הודיע שהקיזוז יוקפא

משמעות הדבר היא שהסכומים שקוזזו מקצבאותיהם של החלשים ביותר בחברה לאחר שהוצאו לחל"ת בשל משבר הקורונה, יוחזרו, ולא יקוזזו גם בחודש יוני ● "מדובר בהחזר של כ-250 מיליון שקלים למוחלשים ביותר, שלא הסכמנו להותיר מאחור", כתב השר שמולי בחשבון הטוויטר שלו

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

נעילה חיובית בבורסה בת"א: מליסרון קפצה ב-5.6%, מבנה ביותר מ-9%

מדד ת"א 35 טיפס ב-0.8%, ומדד ת"א 90 ננעל ללא שינוי מהותי; מדד הנפט-גז איבד 1.5% ● בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%

ח"כ אריה דרעי./ צילום: רפי קוץ

למרות הנגיף: משרד הפנים מאשר כניסה לארץ גם לסטודנטים ואברכים שאינם ישראלים

במכתב שעליו חתום שר הפנים אריה דרעי הוא מבשר כי אברכי הישיבות ובני משפחותיהם שמבקשים לשוב ארצה לחזור ללימוד יקבלו היתר לכך ● זאת בנוסף לתלמידים זרים באוניברסיטאות ובפנימיות, לרופאים ולמשתלמי רפואה

המעבדה של גיליאד / צילום: Gilead Sciences Inc, רויטרס

גיליאד מציגה תוצאות מעודדות ואוקספורד מתקדמת בניסוי החיסונים

תוצאות של הניסוי המבוקר הראשון הראו שהתרופה מקצרת את זמן ההחלמה ● במקביל, המרוץ לחיסון מתקדם בחברות מסחריות ובגופי מחקר: אוניברסיטת אוקספורד חתמה על הסכם ייצור ושיווק עם אסטרהזנקה

אזור התעשייה בת ים / צילום: גיא נרדי

אושרו 532 יחידות דיור באזור התעסוקה של העיר בת ים

מטרת התוכנית שהופקדה הינה להקמת מתחם שישלב מגורים, תעסוקה, מסחר ומבני ציבור במתחם הקוממיות באזור העסקים של בת-ים ● בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 14 מבני תעסוקה והקמת שני רחובות חדשים המתחברים לרחוב הקוממיות

יאיר לפיד / צילום: רפי קוץ, גלובס

יו״ר האופוזיציה לפיד: "משפט נתניהו התחיל בהסתה פרועה נגד שלטון החוק"

יו"ר האופוזיציה התייחס היום בישיבת סיעת יש עתיד-תלם לפתיחת המשפט נגד ראש הממשלה ● "מדינת ישראל בסכנה מבפנים, מראש הממשלה ומהשרים"

עליזה בלוך, ראשת העיר בית שמש / צילום: תמר מצפי

IBC במו"מ לכניסה לשוק החרדי: החלה במגעים עם עיריית בית שמש

ראשת העירייה עליזה בלוך ואיתמר ברטוב מנכ"ל החברה מקדמים הפריסה ברמת בית שמש

גילי רענן וליאור סיימון מסייברסטארטס / צילום: יח"צ יוסי זליגר

גילי רענן מגייס 100 מיליון דולר לקרן שנייה ומצרף את ליאור סיימון כשותפה

סיימון, לשעבר בקרן ארבור האמריקאית, מצטרפת לקרן סייברטארטס, אותה הקים רענן ב-2018 ● בקרן השקיעו יזמים ומנהלים בכירים בעולם הסייבר

ראש הממשלה בנימין נתניהו באולם בית המשפט / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

כך הצליח הנאשם נתניהו לביים לעצמו נאום נטול הפרעות במסדרון של בית המשפט

נתניהו ואנשיו ניסו והצליחו לשלוט בסיקור התקשורתי של הדיון הראשון במשפט ● הסמכות הנרחבת של מאבטחי השב"כ, שיתוף הפעולה עם הנהלת בתי המשפט והחשש מפני הקורונה סייעו לנתניהו לנאום בזמן שעיתונאים נאלצו לשהות בקומה אחרת

דוד קנפו, יו"ר עמותת האדריכלים/ צילום: איל יצהר

לנצל את המשבר: התאחדות האדריכלים דורשת מהמדינה לרכוש 80 אלף דירות מהקבלנים

שישה סעיפים מופיעים במסמך שחיברו בהתאחדות האדריכלים, להצלת ענף הבנייה ● בין תמיכה בפריפריה לקידום תחבורה ציבורית, הם מבקשים גם רשת ביטחון נרחבת לקבלנים ● היו"ר דוד קנפו: "אנחנו כמו מישהו שעומד על סף תהום"

מזכיר המדינה פומפאו (מימין) והנשיא טראמפ (משמאל) בתדרוך בבית הלבן / צילום: Evan Vucci, Associated Press

פרשנות: אמריקה נגד "המפלגה הקומוניסטית של סין"

פתאום, 50 שנה לאחר שהאידיאולוגיה נשלחה אל פינה רחוקה, ארה״ב מגלה שהסכסוך שלה עם סין הוא בעצם מאבק בין העולם החופשי לדיקטטורה הגדולה ביותר עלי אדמות ● האם זה גילוי זמני של ימי בחירות בארה״ב, או שעצם ההגדרה של היחסים בין מעצמות העל עומדת להשתנות?

אנשים יושבים במסעדה בשטוקהולם. החיים בשבדיה נמשכו כמעט כרגיל למרות התפרצות הקורונה / צילום: Andres Kudacki, AP

מוביל המדיניות השבדית נגד הקורונה מודה: "אנחנו במצב נורא"

לאחר שמספר הקורבנות במדינה חצה את רף ה-4,000, האפידמיולוגית הראשית הקודמת של שבדיה יצאה לראשונה בביקורת על התנהלות הממשלה: "סגר מוקדם היה מאפשר לנו להתכונן טוב יותר להגן על הפגיעים ביותר" ● האפידמיולג הנוכחי מודה: "אנחנו במצב נורא"

חנויות סגורות בככר המדינה בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

650 דורשי עבודה חדשים נרשמו ביממה האחרונה

מאז החלו ההקלות בסגר לשחרור המשק נרשמו בשירות התעסוקה כ-101 אלף דורשי עבודה חדשים, ומנגד, מספר המדווחים לשירות התעסוקה על חזרה לעבודה עומד על כ-180 אלף

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה  / צילום: ענבל מרמרי

רשות ני"ע פועלת למסד דירוג חוב כפול לכל מנפיקות האג"ח

המהלך צפוי להשפיע גם על החברות המדורגות עצמן, שלא יוכלו לבחור בחברה אחת שתעניק להן את הדירוג "הנוח" יותר מבחינתן ● הנושא עלה לאחרונה לכותרות לאחר שקבוצת דלק החליטה להפסיק התקשרותה עם  מידרוג, לאחר שזו חתכה ב-14 דרגות את דירוג החוב של הקבוצה

שלמה רודב / צילום: תמר מצפי

דרישה מבזק להפריש 680 מיליון שקל בגין תביעה שהוכרה כייצוגית

התביעה הוגשה ב-2015 על רקע אי דיווח של בזק והסתרת מידע שלילי על רפורמת השוק הסיטונאי והנזק שהרפורמה תגרום לחברה