גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: מרצדס E קלאס קבריולה - שופוני

למי שמתעקש על קבריולה - מרצדס E קלאס החדשה היא קבריו משובחת: יפה, נוחה להפליא, מרשימה, יעילה ומהירה, אף כי לא מרגשת לנהיגה ■ היא עושה בדיוק את מה שקבריולה אמורה לעשות: מנפחת את האגו ומעלה אגלי זיעה על המצח

חשבון ארוך יש לי עם מכוניות קבריולה. למרות היכרות רבת שנים עם מגוון מכוניות שכאלה, אינני מצליח לרדת לסוף דעתן ולטעם קיומן. הלא יש בהן משהו אנטי-אבולוציוני; בראשית ימי האוטומובילים, אכן הייתה המכונית נטולת-גג. הוא מן-הסתם טרם הומצא. אך מרגע שהאדם גילה את נפלאות הקורה מעל לראשו, מה טעם יש בהסרתה? ולאחר המצאת המזגן, על אחת כמה וכמה.

כשמדובר במכוניות ספורט דו-מושביות, ניחא. אלה הרי מטבע בריאתן חיות-מחמד קצת חריגות. אבל מכוניות מרובעות מושבים? מה צורך יש להן באופציה של הפקרת הנוסעים לרשעותם של איתני הטבע, לרעבתנותו של כל חרק מעופף, לאווירו המזוהם של עולמנו, ולסרחון אדי הדלק שירחף תדיר סביבם?

אך אם קונצרנים מיושבים בדעתם ומכובדים כמו רולס-רויס, בנטלי, אסטון מרטין, ב.מ.וו, אאודי, וולוו ולקסוס טורחים להעשיר את היצע מוצריהם בגרסאות מקולפות-גג, הם מן-הסתם יודעים מה הם עושים. לי אין אלא להשלים עם העובדה שבעניין זה אני כנראה האידיוט.

מכונת שיטוטים נינוחים

כך הרהרתי ביני לביני בעודי לוחץ על הכפתור הגואל. ואף שהמכונית כבר נסעה במהירות של 30 קמ"ש (מותר לעשות זאת עד 40 קמ"ש), נשלף גג הבד האיכותי מתוך תא-המטען, נמתח באלגנטיות חרישית מעל ראשי, ותוך 20 שניות הפך את הקבריו בה נהגתי למכונית-קופה אינטימית ומפנקת. חיוך שבע-רצון עלה על פרצופי. כחיוכה של תולעת ששבה והתכרבלה בפקעת. קריר, מוגן, מוצל, נסתר. כיף (יש שיאמרו כי בכך הוכחתי שאני בעצם גולם... נו, אז שיגידו. לדידי, עדיף גולם מתפנק, על פרפר חרוך בשמש).

זו המרצדס E קלאס קבריולה החדשה. האחות הרביעית למשפחת E. היא משלימה את ההרכב, ועכשיו יש שם אחת מכל סוג: סדאן, קופה, סטיישן וקבריו. ל-E מסורת ארוכה של גרסאות קבריו, שנעצרה ב-1997 ורק עתה, לאחר 13 שנות הפסקה, חודשה המסורת ודגם חדש הושק.

באתר ההשקה באי פלמה-דה-מיורקה, הוצג גם מבחר יפה להפליא של E קבריו לדורותיהן. הדגמים הנוסטלגיים משנים עברו. הקלאסיות. הצצתי בהן בהנאה מהולה בתוגת-מה. הן עימתו אותי עם קשישותי המופלגת; כי לפתע שמתי לב שאני, הקטן, נכחתי באירועי ההשקה של לא-מעט מהן (האם זה אומר שגם אני כבר נעשיתי "קלאסי"?).

מיד נמלטתי משם אל הכביש הקרוב, להסתיר בחיקו את יגוני. הכבדתי את עולי על דוושת-הגז, ולא הרפיתי עד שהמספר 250 הופיע על מד-המהירות והשכיח ממני את תאריך לידתי המתרחק.

הייתה זו E-500 שהביאה אותי בקלילות שכזאת אל 250 קמ"ש. היא האחות הבכירה. 5.5 ליטר מנוע, 388 כ"ס, תיבת 7-G טרוניק, 0-100 ב-5.3 שניות, מהירות מרבית 250 קמ"ש. היא כמובן יכולה יותר, אבל לא מרשים לה. גם חבילת ספורט קשוחת מתלים תקנית בדגם הזה, ומעניקה למכונית התנהגות קצת חדה יותר, כרגיל - במחיר ויתור על מנה קטנה של רכות בגיהוץ מהמורות.

בל יטעה בה איש: יכולותיה המוטוריות גדולות בכמה וכמה מספרים על תכלית קיומה. כי E קבריו איננה מכונית ספורט. היא מכונית טיולים. מכונת שיטוטים נינוחים. יאכטה אלגנטית לשייט בה לאורך הטיילת, להעיף מבטים אדישים-לכאורה לכל עבר, ולשמוח בכל זוג עיניים שנלטש אל המכונית בקנאה לא מוסתרת. ולצורכי "ש*ו*פו*נ*י", באמת אין צורך ב-388 כ"ס. לשם כך יספיק כל אחד משאר ששת המנועים המוצעים (זולת ה-500): שלושה דיזלים, שלושה בנזינאים.

קישוט והידור ספורטיבי

ה-E השנייה בה נהגתי, הייתה 350-E בנזינית, 292 כ"ס. גם די והותר, וגם קצת פחות אימתנית בכוחה מה-500. אגב, אין לי ספק שגם ה-250, "רק" 204 כ"ס, לא תתסכל את רוכשיה.

איש, דומני, לא יכחיש כי הקבריולה הזאת היא מכונית נאה מאוד. ביסודה היא מבוססת על פלטפורמת C קלאס, אך אין בכך כל רע. יושביה לא יסבלו ממצוקת מרווח כלשהי. וגם בגג פרוש היא לא תשרה עליהם אפילו גרם אחד של תחושה קלאוסטרופובית. תצורת החץ הש*לו*ח מעניקה לה עוד מנה של "ספורטיביות" ואנרגטיות, אך, כאמור, עיקר התכלית כאן היא קישוט והידור, ולא לבשר על אופי קשוח ותחרותי.

אנשי מרצדס, המודעים כמוני למגבלות המטאורולוגיות של הקבריולה, בחרו הפעם בסיסמה שיווקית המתמודדת בדיוק עם העניין הזה: "ארבעה נוסעים לארבע עונות". כלומר, כאן מדובר במכונית קבריו שארבעת נוסעיה רשאים להפשיל את גגה בכל עונות השנה, גם בסתיו ובחורף, מבלי להיעשות לגלידי קרח. להתקן החדשני הזה קוראים AIRCAP - מצנפת אוויר (לבל נאמר "כובעון אוויר") - והוא מסיט, בשעת הצורך, את הרוח הבאה מנגד ומשגר אותה אל ירכתי המכונית, מבלי לפרוע שערה משערות ראשם של הנוסעים או לתלוש את הפאה מראשם.

המצנפת הזאת נשענת על שני מרכיבים: האחד - מוכר וחביב מאוד כבר שנים - הוא "צעיף האוויר" שמותקן במסעדי המושבים הקדמיים, ומפנק את עורפם של הנהג והנוסע שלצדו בזרמי אוויר-ם ומלטף. מניסיון, תענוג אמיתי ויעיל. לכך צורף "ספוילר" קטנטן, ס"מ בודדים ממדיו, המגיח מעל לשמשה הקדמית ומרחיק את הרוח מהנוסעים. ההשפעה על היושבים מקדימה אכן די משכנעת. ומאחור? שם בכל זאת כדאי להדק את הפאה בעוד סיכת-ראש אחת או שתיים.

לי אישית יש פטנט מוצלח יותר: לסגור את הגג. מועיל לא רק נגד רוח, אלא גם נגד שמש וגשם. אבל על כך כבר דיברנו.

סוף דבר. למי שמתעקש על קבריו - זו קבריו משובחת. יפה, נוחה להפליא, מרשימה, יעילה ומהירה (אף כי לא מרגשת לנהיגה). היא עושה בדיוק את מה שקבריולה אמורה לעשות: מנפחת את האגו, ומעלה אגלי זיעה על המצח.

רק עוד מלה קטנה של אזהרה לקהל הלקוחות הישראלי: זו לא מכונית לארץ מאובקת.

מרצדס E350

*הכותב היה אורח מרצדס בהשקה בחו"ל

מתחרות

אאודי A5

אאודי A5

האאודי A5 קבריו המרהיבה ונדיבת הממדים (4.63 מ' אורך), מוצעת בארץ בשתי גרסאות. המתונה יותר, שעולה 496 אלף שקל, מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו בהספק 211 כ"ס, שדי בו כדי להאיץ אותה מ-0 ל-100 ב-7.3 שניות. הגרסה הקרבית, S5 קבריו, מצוידת במנוע 3 ליטר טורבו עם 333 כ"ס ומבצעת את התאוצה הקלאסית ב-5.6 שניות. כל זה ב-588 אלף שקל

ב.מ.וו סדרה 3

ב.מ.וו סדרה 3

לסדרה 5, המתחרה הישירה של E, אין גרסת קבריו, אך ב.מ.וו מציעה בארץ את סדרה 3 קבריו עם הגג הקשיח-מתקפל במגוון רחב מאוד של גרסאות, שנעות מדגם 2 ליטר עם הספק צנוע של 156 כ"ס, שמחירה 473 אלף שקל; ועד גרסת 335 עם הספק של 306 כ"ס (6 שניות בתאוצה ל-100), שעולה 596 אלף שקל. בחירה הפופולרית בארץ היא דווקא 6 קבריו הגדולה יותר, למרות תג מחיר התחלתי של 811 אלף שקל

אינפינטי G37, לקסוס IS250C

אינפינטי G37

גם שני מותגי היוקרה היפנים הציבו רגלם בפלח בשנה שעברה. הנציגה של אינפינטי היא G37 קופה-קבריולה, שעולה 525 אלף שקל, ומצוידת במנוע בהספק 320 כ"ס, שמאיץ את המכונית מ-0 ל-100 ב-6.2 שניות; ומציעה רמת אבזור גבוהה מאוד.

לקסוס, IS250C

התשובה של לקסוס, IS250C, מציעה לא פחות איכות, פאר והנדסה יפנית, אך היא מסתפקת בהספק צנוע יותר של 208 כ"ס וביצועים מתונים יותר. הפיצוי הוא מחיר אטרקטיבי בפלח של 369 אלף שקל

עוד כתבות

שאול שני / צלם: תמר מצפי / צילום: תמר מצפי

לאחר שנכשל בניסיון להנפיק בלונדון: שאול שני מוכר את ECI בשליש מהשווי שלפיו נרכשה ב-2007

הרוכשת האמריקאית ריבון תשלם 450 מיליון דולר עבור חברת ציוד התקשורת למודת המשברים ● משקיעי ריבון לא אהבו את העסקה, ומניית הרוכשת איבדה כשליש מערכה בתוך יומיים - גם על רקע עזיבת המנכ"ל וגיוס חוב מתוכנן של חצי מיליארד דולר למימון הרכישה ופרעון חובות ECI ● הערכות: לא צפויים פיטורים מאסיביים ב-ECI בעקבות הרכישה

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין בקלפי / צילום: דוברות בית הנשיא

הנשיא ריבלין גוער בנתניהו וגנץ על שלא השכילו עדיין להקים ממשלת אחדות

בסיור בדרום לאחר ירי הרקטות בשבוע שעבר אמר ריבלין: "הרף לכם! אין צורך בבחירות נוספות, התכבדו ושובו. אני קורא גם לליכוד וגם לכחול לבן להתעשת ולהבין שהעם לא רוצה בחירות נוספות. די לו בבחירות האלו"

נחום ביתן/ צילום: תמר מצפי

שלוש וחצי שנים אחרי הרכישה: המיזוג של מגה ויינות ביתן יוצא לדרך

במסגרת המהלך עליו מדווחת היום קבוצת יינות ביתן, היא תאחד תחת מערך ניהולי אחד את כל סניפי מגה ויינות ביתן, והמבנה הארגוני ישתנה

איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס

האם ההתנחלויות הן השטח הכבוש היחיד שהאירופים דורשים לסמן את תוצרתו?

איילת שקד טענה כי סימון מוצרים משטח כבוש חשוב לאירופים רק כשמדובר בישראל ● בדקנו אם זה נכון ● המשרוקית של גלובס

כיכר סן מרקו בונציה מוצפת / צילום: מנואל סילבסטרי, רויטרס

ונציה מוצפת בפעם השלישית בפחות משבוע; הכיכר המרכזית נסגרה

ראש עיריית ונציה, לואיג'י ברוגנארו, העריך את נזקי ההצפות בעיר בקצת יותר ממיליארד אירו ● ממשלת איטליה הקציבה כ-20 מיליון אירו כדי להתמודד עם המשבר בונציה ותוצאותיו ● מרבית הכספומטים בעיר הושבתו

מונית מעופפת/ צילום: מתוך אתר החברה Lilium

והרי החדשות: אכפתיות יכולה להשתלם כלכלית, ופקק הוא הזדמנות עסקית ומיתוגית

הבשורה הגדולה של כנס הדיגיטל והטכנולוגיה Web Summit Lisbon שנחתם בסוף השבוע היא לא דיגיטלית או טכנולוגית; קוראים לה פשוט Purpose Marketing ● על מה בונים ב-P&G ובאיקאה, ולמה נדמה שלאנושות אין בעיות גדולות יותר מתורים?

הבורסה בהונג-קונג / צילום: שאטרסטוק

נטייה חיובית באירופה בציפייה לחדשות נוספות מחזית הסחר

בסין דווח בסוף השבוע על שיחה חיובית בין סגן הנשיא הסיני ובין שר האוצר האמריקאי בנוגע להסכם סחר "שלב 1" ● ביום שישי חצה הדאו ג'ונס לראשונה רף של 28,000 נקודות, לאחר שהיועץ הכלכלי לבית הלבן אמר כי שתי המעצמות "מתקרבות" לעסקה

רובי שמיר, לילך אשר טופילסקי, דני גילרמן, דני דיין, עזי שפר וגיא פרנקלין פותחים את המסחר / צילום: שחר עזרן

רגע לפני פרישתה של לילך אשר טופילסקי: הנהלת דיסקונט פתחה את המסחר במנהטן

בבורסה בני יורק ציינו בשבוע שעבר את יום ישראל, באירוע אותו ערכו הליגה לידידות אמריקה-ישראל (AIFL) ומתחמי היזמות SOSA

ורנר היור, יו"ר בנק ההשקעות האירופי / צילום: FRANCOIS LENOIR, רויטרס

בנק ההשקעות האירופי מסיט הלוואות מדלקים מאובנים

בנק ההשקעות האירופי משנה את מדיניות ההלוואות שלו, ובכך מצטרף לטרנספורמציה האנרגטית בעידן משבר האקלים ובהלימה ליעדי הסכם פריז

משלחת תלמידים לאושוויץ/ צילום: רויטרס

המכרז שחושף: משרד החינוך משאיר דלת פתוחה לנאשמים ב"קרטל המסעות לפולין"

כ-40 אלף בני נוער ייצאו ב-2020 לסיור במחנות בפולין • אף שנגד החברות הפועלות בתחום עומדים כתבי אישום בגין "מסחרה" ותיאום מחירים - המכרז מעמיד תנאי סף שמאפשרים בעיקר להן להתמודד • משרד החינוך: מעמידים לעצמנו זכות לפסול מתמודדים

קונים בדיזנגוף סנטר/ צילום: שלומי יוסף

נתוני צמיחה מפתיעים לטובה: התוצר של המשק הישראלי זינק ב-4.1% ברבעון השלישי

כך לפי האומדן הראשון של הלמ"ס ● נתון הצמיחה מקטין את ההסתברות להורדת ריבית בסוף החודש ● העלייה מיוחסת בעיקר לצריכה הפרטית

מוצרי חלב על מדפי שופרסל / צילום: תמר מצפי

שוק המזון והמשקאות בסטגנציה; הטואלטיקה והניקיון בצמיחה

לפי נתוני סטורנקסט, בניכוי עליית המחירים, הצמיחה בשוק מוצרי הצריכה בעשרת החודשים הראשונים של השנה עומדת על 1.6% בלבד

ירון יצהרי/ צילום: יוסי זמיר

מדברים בעיניים: ירון יצהרי ממדטרוניק ואבנר הלפרין מארלי סנס הצטרפו לוועד המייעץ של Eyecontrol

Eyecontrol פיתחה מערכת לבישה לחולים משותקים או מונשמים שאינם מסוגלים לתקשר

מודיעין עילית / צילום: Amir Cohen, רויטרס

מתחת לרדאר: ככה מחלקים דירה לשתי משפחות במודיעין עילית

מצוקת הדיור בציבור החרדי הולידה המצאה נדל"נית חדשה: "הטאבו המשותף" - כמה משפחות שקונות יחד דירה ומחלקות אותה בקיר • "אשתי ואני עובדים במשרה מלאה ולא יכולים לקנות דירה. העדפתי לגור ב'טאבו משותף' מאשר במחסנים או בדירות מרתף"

מריו דראגי / צילום: רויטרס

עולם חדש ומופלא? איך הגענו למצב של ריביות שליליות ומי המרוויחים הגדולים

איך הגענו לעולם הזה של ריביות שליליות ומדוע, מי מרוויח מכך ומי מפסיד, ואילו אקסיומות כלכליות נשברו בעשור האחרון? ● האם העולם של ריביות נמוכות צפוי ללווות אותנו עוד הרבה שנים? ואם כן, מה עלולות להיות ההשלכות על חיינו?

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: לע"מ, קובי גדעון

שינו את הטון: לאחר פגישה בין ליברמן לרה"מ, בליכוד התחילו לפרגן

לאחר שהפגישה בין ליברמן לראש הממשלה הסתיימה בצורה חיובית, דיברו הבוקר מספר שרי ליכוד בכלי התקשורת ופרגנו לראש ישראל ביתנו במילים חמות ● ליברמן, כך מסתמן, מתפקד כמתווך בין נתניהו לגנץ

יעקב ברדוגו וירון דקל / צילומים: תמר מצפי, יונתן בלום

בין ברדוגו לדקל: האם האג'נדה התאימה את עצמה לקומבינה?

הדי פרשת 4000 מתדפקים על דלתות גלי צה"ל - האם תיפתח בדיקה על הקשרים בין מפקדי התחנה דקל ואלקבץ לבין סביבת נתניהו? ● ומדוע מרבית עיתונאי גל"צ שותקים? ● פרשנות

שרון נדב/ צילום:ת מונה פרטית

"כשארצה ללדת, לא אקבל את הזכויות שתקבל יולדת שהיא שכירה"

שרון נדב (25) היא מאמנת כושר עצמאית בשדרות וביישובי עוטף עזה ● "אין לי את הפריבילגיה שיש לעובד שכיר להישאר בבית כשהוא חולה" ● עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il

אמנון שעשוע/ צילום: אינטל Walden Kirsch

הדרך אל האקזיט כבר לא עוברת דרך הרכב האוטונומי

טרנד המכוניות ללא נהג נדחה למועד לא ידוע, אך 3 אירועים שנערכו בשבועות האחרונים מפזרים חלק מהערפל מעל עתיד התחום • מה גרם ליו"ר סקודה להתלהב בת"א, אילו מסרים היו חבויים בכנס המשקיעים של מובילאיי, והאם הענף בחר צד בסכסוך בין המעצמות?

דודו מזרחי מנכל בזק/  ישראל שם טוב

קבוצת בזק רושמת ירידה של כ-18% ברווחים ברבעון השלישי

הרווח הנקי הסתכם ב-191 מיליון שקל כתוצאה מהפרשות ושחיקה ברווחיות החברות הבנות ● הקבוצה גם מדווחת על תחזית הפסד לבעלי המניות שצפוי להיות כ-1.1 מיליארד שקל, לעומת תחזית מקורית של רווח נקי של כ-900 מיליון עד מיליארד שקל