גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד סיבה לקחת ממכם יותר כסף

לחץ כפול על המחירים בענף: התעוררות בביקוש וגם נסיקה במחיר חומרי הגלם

שוק הרכב נכנס השבוע לישורת האחרונה של ינואר וחלק מהערפילים שאפפו אותו בסוף השנה שעברה מתחילים להתבהר. התמונה שנחשפת מגלה שגם ב-2011 השוק עדיין לא צפוי להתייצב ולנוח על זרי הדפנה. נראה כי צפויה לנו שנה מעניינת ורבת תהפוכות, אולי אפילו סוערת לפרקים.

חלק מהתהפוכות יהיו פנימיות-מבניות בהשפעת הרגולטור הישראלי. מרכז הכובד צפוי לעבור בהדרגה ממשרד האוצר, שהוביל את רוב רפורמות הרכב המשמעותיות בעשור הקודם, למשרד התחבורה, שהשר העומד בראשו נחוש להותיר חותם ארוך טווח על שוק הרכב עוד לפני תום הקדנציה שלו.

שינויים אחרים יהיו בגדר "כוח טבע" שמקורו בשוק הרכב והסחורות העולמי, שגם הוא, כך נראה כרגע, רחוק מלהיות יציב. ייתכן שלא יתרחשו בתעשיית הרכב דרמות נוסח 2007 ו-2008, שבהן משברי הדלק והאשראי הפכו סדרי עולם, אבל שוק הרכב הישראלי יושפע מהשינויים לבטח.

גם מערכת היחסים בין חברות הליסינג ליבואני הרכב רחוקה מלהיות יציבה. בשנה שעברה היה מספיק "בשר" לכולם, אבל אם צמיחת המכירות תיבלם השנה, או שהלחצים החיצוניים ימשכו את השוק לכיוון בעייתי, צפויים לעוף ניצוצות. לטובת החזאים, האנליסטים והסקרנים, אנו מצרפים כאן כמה פיסות חדשות בתצרף של שוק הרכב מודל 2011, שמתחילות לחשוף בהדרגה את התמונה כולה.

1. המחירים: דחיפה חזקה כלפי מעלה

השנתיים שחלפו מאז משבר האשראי היו נוחות במיוחד ליבואני הרכב ופחות ליצרני הרכב. היצרנים הבינלאומיים נדרשו לסיוע ממשלתי, סבלו בחלק מהמקרים מעודף ייצור וממלאים גדולים ונלחמו על כל מכירה ונתח שוק בעולם - גם על חשבון הרווחיות.

כיום המצב משתנה ומורגשת התעוררות בביקוש לרכב בארה"ב, בחלק ממדינות אירופה ובאסיה. אבל מה שבאמת יגדיל את המוטיבציה של היצרנים להעלות מחירים ב-2011 הוא הנסיקה החדה במחיר חומרי הגלם.

עוד לא הגענו למצב ההיסטרי של 2007, אבל המחירים של חומרי גלם רבים שמשמשים את תעשיית הרכב משתוללים לאחרונה בצורה חסרת רסן. הנפט עולה, המחירים של הפלדה והאלומיניום מזנקים, ובחלק מהמתכות היותר נדירות כבר יש מחסור רציני.

דוגמה קלאסית הם הצמיגים: מחירי הגומי בעולם קפצו בשנת 2010 ביותר מ-80%, ומאז נובמבר בלבד הם כמעט הוכפלו - מה שהביא אפילו את ממשלת סין להכריז על "משבר קיומי" בתעשיית הצמיגים הסינית העצומה. גם מחירי העבודה בסין - ספקית מיקור החוץ הגדולה ביותר של תעשיית הרכב והחלפים העולמית - נמצאים בקו עלייה ברור.

אם יצרני הרכב יעלו מחירים כתוצאה מהעלייה של חומרי הגלם, יצטרכו היבואנים לקצץ משמעותית בהנחות לחברות הליסינג, מה שיגדיל את המתח בענף ויעלה, קרוב לוודאי, את מחירי הליסינג ללקוחות. גם הלקוח הפרטי ירגיש בעליית המחירים כאשר יצטרך לגשת למוסך, או להחליף צמיגים.

2. הייבוא האישי: עוד ניסיון התנעה

משרד התחבורה לא רשם ב-2010 הצלחות יוצאות דופן, וההצהרות מרחיקות הלכת של 2009 טבעו בסבך הבירוקרטיה. אולם אם לשפוט לפי תוכנית העבודה של המשרד ל-2011, שאותה חשפנו בשבוע שעבר, מצפה לנו שנה עמוסה.

מכיוון שרפורמת הייבוא המקביל לא הניבה תוצאות כלשהן, וככל הנראה גם לא תניב השנה, צפוי המשרד להתמקד בהרחבה נוספת של הייבוא המקביל כאלטרנטיבה לייבוא הסדיר הבלעדי.

כיום מנהל המשרד דיאלוג עם מספר גורמים בשוק הייבוא האישי, והכיוון המסתמן הוא הסרת חסמים ומתן הקלות נוספות, כמו למשל אפשרות לייבא בייבוא אישי כלי רכב מסחריים מעל 3.5 טון, ובעיקר ביטול האיסור שקיים כיום על מכירת רכב מייבוא אישי בשנתיים הראשונות לייבואו.

המשמעות היא שניתן יהיה לייבא רכב בייבוא אישי לצורכי מסחר, ובעצם תוענק לגיטימציה ל"מתווכי הייבוא האישי", שפעלו עד כה בצד האפור של השוק. השינוי ידרוש את הסכמת הכנסת, אך לא נראה לנו שזה יהיה מחסום גדול מדי.

יבואני הרכב, מצדם, מתכוונים "לשכב על הכביש" כדי למנוע את הרפורמה הזו, תוך שימוש בכלים משפטיים שכבר הוכיחו את יעילותם. החודש, למשל, החל משרד התחבורה לאכוף, בלחץ היבואנים, את התקנה שקובעת שברישיון של רכב מייבוא אישי תהיה רשומה שנת העלייה על הכביש שלו בחו"ל ולא בישראל, כפי שהיה עד היום.

השינוי הזה כבר "תקע" עשרות כלי רכב מייבוא אישי, שבעליהם המתינו לשחרר אותם ב-2011 כדי לרשום את השנה החדשה ברישיון אך גילו שברישיון שלהם נרשמה 2010 ואפילו 2009 כשנת עלייה על הכביש. לאן יובילו הלחצים הצולבים של ברוני הענף על משרד התחבורה? נצטרך לחכות ולראות.

3. הייבוא מארה"ב: פנסים באפלה

הקפיצה החדשה שרשם החודש הדולר היא סימן מדאיג עבור לא מעט יבואני רכב, שנערכים בשבועות אלה לתחילת הייבוא של כלי רכב יפנים וקוריאנים מארה"ב. נזכיר שלפי רפורמת הייבוא המקביל, שהחלה בשנה שעברה, תיפתח במארס השנה לראשונה האפשרות לייבא לישראל בצורה סדירה כלי רכב לא-אמריקניים בתקינה אמריקנית.

תיאורטית, התקנה הזו נועדה להקל על הייבוא המקביל (והאישי), אך מי שייהנה ממנה הם בראש ובראשונה היבואנים הסדירים.

אלא שהדולר הוא לא הגורם היחיד שמעמעם את התמונה. גם "רפורמת הפנסים", שאמורה הייתה לאפשר ייבוא רכב עם פנסים בתקן אמריקני ולהקל על ייבוא רכב מארה"ב, מבוששת להגיע. התוצאה היא חוסר בהירות ובלבול הן בקרב היבואנים הסדירים, והן בקרב היבואנים "החדשים": האם יהיה צורך להחליף את הפנסים? או רק לבצע בהם שינויים? ואילו שינויים בדיוק?

מכיוון שסוגיות כאלה דורשות חודשים רבים של הערכות, סביר להניח שרפורמת "הייבוא האמריקני" תתחיל בשלבים: היבואנים הראשונים יצטרכו להחליף פנסים, אלה שייבאו מכוניות במחצית השנייה של השנה יצטרכו כנראה רק לבצע בהן התאמות קלות. מנפלאות הביורוקרטיה הישראלית.

4. עוד קיסם למדורה

הצפי להקטנת הנחות הליסינג (ע"ע) הוא רק עוד חבית נפט, שתושלך השנה למדורה הבוערת של מערכת היחסים בין היבואנים לחברות הליסינג. נקודת החיכוך המרכזית ב-2011 תהיה סוגיית "הליסינג לפרטיים", ובעיקר נושא רישום הרכב על שמו של הלקוח. לכאורה, רישום רכב הליסינג על שם הלקוח, ולא על שם חברת הליסינג כפי שהיה עד היום, הוא עניין טכני פעוט.

אולם מנקודת המבט של חברות הליסינג, יש ברישום הפרטי יתרון שיווקי גדול, שיכול לשכנע לקוחות סרבנים רבים להצטרף למסלול הליסינג לפרטיים.

מצד שני, היבואנים רואים בצעד הזה שבירה של הסטטוס קוו, ואף איום קיומי. מנקודת מבטם, המשמעות היא שחברת הליסינג מקבלת מהם הנחה "מוסדית" של עשרות אחוזים, ומנצלת אותה כדי לגזול מהם לקוח פרטי רווחי ולעקוף את רשת הסוכנים שלהם.

אתמול, למשל, סערו הרוחות בענף אחרי שחברת "אוויס", אחת מחברות הליסינג העצמאיות האחרונות, פרסמה רשמית את תוכניתה להציע ללקוחותיה מסלול ליסינג "פרטי", עם רישום הרכב על שם הלקוח. לא מעט יבואנים גדולים ראו בכך התרסה והודיעו שיסרבו לאפשר את המהלך.

מצד שלישי, כאשר בשוק הישראלי נותרו רק שלוש חברות ליסינג עצמאיות גדולות, שאינן שייכות רשמית ליבואני רכב, ורק שני יבואני רכב גדולים בלי אופרציית ליסינג עצמאית משלהם (מזדה וטויוטה), קרוב לוודאי שהצדדים המעורבים ישתדלו לשמור, כלפי חוץ, על הרמוניה. בחדרי חדרים, לעומת זאת, אפשר לצפות לסיר לחץ רציני.

עוד כתבות

מרכז החדשנות מבפנים / צילום: כדיה לוי

שיבא משיק מרכז חדשנות דיגיטלית: "נקדם כל פתרון ראוי לבעיות כמו תורים וטעויות"

בית החולים שיבא פתח את מרכז ARC כחלק מרשת בינלאומית שהוא מקים מסביב לעולם ● לסטארט-אפים הוא מציע מימון, מקום לעבוד בו ואפשרות לנסות מוצרים חדשים ● סמנכ"ל רפואה וחדשנות איל צימליכמן: "שותפות היא מילת המפתח. לא כל אחד שומר רק על האינטרסים שלו"

בוריס ג'ונסון ותרזה מי. יש חיים אחרי הברקזיט / צילום: רויטרס, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

השוק מתחיל להסתכל באופטימיות על היום שאחרי הברקזיט

ההחלטה על היפרדות מהאיחוד האירופי גרמה למשקיעים הגלובליים להקטין את חשיפתם לשוק הבריטי בכ-14 מיליארד ליש"ט ● לאחרונה החלו לבצבץ ניצני אופטימיות זהירה וקולות "שוריים" חלשים בשווקים ● המחנה האופטימי מביט מעבר לאופק ההסכם,  והזרקור עובר לאיטו לעיסוק במרוויחים האפשריים

רצים למרחב המוגן / צילום: רויטרס

שוב ירי מסוריה, ומה עם תוכנית הממשלה להשקיע 5 מיליארד שקל במיגון הצפון?

מטח הרקטות לגליל ולגולן העלה שוב את הפערים בין המיגון הקיים ביישובי הצפון לבין זה הנדרש לאור האיומים העדכניים בזירה • תוכנית "מגן לצפון", שיצאה לדרך השנה והבטיחה בנייה של מרחבים ממוגנים ושיפוץ מקלטים על פני עשור, נותרה כמעט כולה על הנייר ותמתין לממשלה הבאה

הלואו קוסט/ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

הלואו קוסט חינכו את כל העולם לעבוד אחרת: האם בקרוב נשלם אפילו על שימוש בשירותים בטיסה?

בענף התעופה המגמה ברורה - הרווחיות מכרטיסי הטיסה נשחקת, וחברות התעופה מחפשות עוגני רווח משלימים ● והן אכן מצליחות: בהשפעת חברות הלואו קוסט, כמעט שום דבר כבר לא חינם ● "על כוס מים חברות כבר גובות כסף וגם על אוזניות למערכות הבידור"

מכשיר אנדרואיד ישן / שאטרסטוק

חברה ישראלית חשפה פרצה באנדרואיד שאפשרה לצלם תמונות ללא רשות ולגשת למיקום המכשיר

חברת Checkmarx חשפה פרצת אבטחה בסמארטפונים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל ● הפרצה נוגעת לאפליקציית המצלמה, וניצול שלה יאפשר להאקרים לגשת אליה ללא הרשאה דרך אפליקציה זדונית ולצלם תמונות וסרטונים ללא ידיעת המשתמשים

ישראל גרטי, שלמה אליהו וניר גלעד  / צילום: יוד צילומים אילת

כיפת ברזל באילת: מי הגנו על כבוד "שומרי הסף של המבוטחים"

וגם: הנהלת פנאקסיה ישראל פתחה את המסחר בבורסה לני"ע

 

דרור בשן, מנכ"ל פרוטליקס / צילום: יח"צ

מניית פרוטליקס קפצה ב-32% בציפייה לקיצור דרך לאישור תרופת הדגל שלה למחלת הפברי

הבקשה ל-FDA לשיווק התרופה בארה"ב תוגש באפריל 2020, קיצור של כשנתיים לעומת לוח הזמנים המקורי ● בכל מקרה פרוטליקס תמשיך בניסוי שלב III שלה, המתקיים כעת, ומשווה בין המוצר שלה למוצר המוביל את השוק ● בחברה מקווים שהמוצר לפברי יחל להימכר ב-2021

 

 

רועי רימשון/ תמונה פרטית

הצצה לחייו של עסק קטן: "על כל שקל שאני מרוויח, המדינה לוקחת בין 50 ל-60 אגורות"

רועי רימשון מהישוב לוטם, מקיים הרצאות על שיריה של נעמי שמר וחוקר עצמאי בנושא ● "המסים שאני נדרש לשלם למדינה בלתי הגיוניים וההוצאות מטורפות" ● עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il 

קופת חולים כללית / צילום: בר אל

הולכים על כל הקופ"ח: תקציב הפרסום של שירותי בריאות כללית בגובה כ-10 מיליון שקל - בדרך למכרז

מדובר באחד מתקציבי הפרסום האטרקטיביים בענף ● בשונה ממכרזים קודמים, התקציב יכלול הפעם את האונליין ואת האוף-ליין של החברה כמקשה אחת

המודעה שיצאה בשיתוף הפעולה המיוחד של סטימצקי עם צומת ספרים / עיצוב: משרד הפרסום ענבר מרחב G

סטימצקי וצומת ספרים שילבו כוחות בניסיון למנוע עוד סבב בחירות

רשתות הספרים המתחרות פרסמו הבוקר מודעה משותפת שבה הם קוראים לגנץ ולנתניהו שלא להיכנס לספרי ההיסטוריה כמנהיגים שהובילו לסבב בחירות שלישי

שירותי מחשוב / אילוסטרציה: Shutterstock

המחשוב לוהט: מניות חברות ה-IT שוברות שיאים, במקביל לשיפור ניכר בתוצאותיהן

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2019, הכנסותיה של מלם-תים עלו ב-15% ל-1.6 מיליארד שקל, והרווח הנקי קפץ ביותר מפי שניים, ל-90 מיליון שקל ● המניה זינקה היום ב-10% בתגובה לדוחות הכספיים החיוביים

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

המסחר בת"א ננעל בעליות: גזית גלוב קפצה לאחר העלאת תחזיות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.4%, מדד ת"א 125 הוסיף 0.5% ומדד ת"א 90 טיפס ב-0.9% ● עונת הדוחות נמשכת: ערך פיננסים עלתה על רקע הנפקה באפסייד, ויקטורי התחזקה וחילן נחלשה ● מלם תים דיווחה על עלייה של 19% בהכנסות הרבעון ל-522 מיליון שקל

יעקב לוקסי לוקסנבורג / צילום: גיזי

סאני תמשיך לשווק בישראל את מכשירי סמסונג עד תום 2024; מציגה ירידה חדה ברווח

ההסכם עם החברה הקוריאנית, שעל הארכתו דיווחה סאני היום, אמור היה להסתיים בסוף 2020 ● כחלק מהארכת ההסכם נקבע כי אם סמסונג תחליט לשווק מחשבים ניידים בישראל, תינתן לסאני זכות סירוב ראשונה להפצתם בישראל

טדי שגיא / צילום: יונתן בלום, גלובס

חברת הסייבר קייפ של טדי שגיא רוכשת את LTMI האמריקאית ב-128 מיליון דולר

את הרכישה תממן Kape ממניות, מקופת המזומנים שלה ומחוב שתגייס משגיא, שמחזיק ב-70% ממנה, ושיעמיד לה הלוואת בעלים בהיקף של 40 מיליון דולר ● בעקבות הרכישה ידולל שגיא להחזקה של 55.9%

סינמה סיטי באר שבע / צילום: עידן אסלן, יח"צ

בהשקעה של כ-550 מיליון שקל: סינמה סיטי יורדת לדרום

המתחם החדש משתרע על פני 3 קומות בשטח של 50 אלף מ"ר וכולל בין היתר קומה שלמה של 20 אולמות קולנוע, 4 אולמות VIP , היכל מופעים, תיאטרון וכנסים מהגדולים בדרום הארץ, ומתחם הופעות

נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס

"צינור הגז של פוטין" כמעט הושלם, אבל ממשיך ללבות את היצרים בתוך האיחוד האירופי

הפרויקט השנוי במחלוקת גרר לאחרונה סנקציות, קנסות ועימות פומבי בין פולין לצרפת ● האם האמריקאים יהיו אלה שיטרפדו אותו?

עוזי דנינו / צילום: איל יצהר, גלובס

עוזי דנינו לשעבר מנכ"ל אקסלנס מונה ליו"ר קרן הגשמה

אליו יצטרף רונן טורם, לשעבר מנכ"ל מגדל שוקי הון, כמנכ"ל הגשמה ● המינויים מגיעים על רקע כוונתה של החברה לבסס את הקשר מול המוסדיים, בצל תקופה מאתגרת וחקירה של רשות ניירות ערך

איציק שמולי, העבודה–גשר / צילום: תמר מצפי

האם כדי להפיל ממשלת מיעוט הימין יצטרך לארגן ממשלה חדשה?

האומנם אי-אפשר יהיה להפיל את גנץ בלי חבילת טריפל - ראש, קווים וסידור עבודה? עשינו סדר ● המשרוקית של גלובס

מייסדי אינטסייטס אלון ארבץ, גיא ניצן וגל בן–דוד / צילום: IntSights

חברת מודיעין הסייבר IntSights גייסה 30 מיליון דולר

את הסבב הובילה קרן הצמיחה קומרה קפיטל ● הגיוס הנוכחי מביא את סך גיוסי החברה ל-70 מיליון דולר

לשכת התעסוקה במדריד / צילום: רויטרס

שוק העבודה באירופה פורח, אז למה כל כך הרבה עובדים כועסים?

שיעור האבטלה באירופה נמצא ברמת שפל של דור, אלא שרבות מהמשרות האלה הן חלקיות או זמניות, ואינן כוללות את ההטבות שעובדים אירופים התרגלו לקבל