התיאבון של זינגה: מה תעשה עם 1.8 מיליארד דולר בקופה?

זינגה קנתה את מפתחת Draw Something תמורת 180 מיליון דולר ■ לחברה יש בקופה סכום של 1.8 מיליארד דולר והיא בוחנת לא פחות מ-400 חברות גיימינג ■ היעד הבא הוא לחזק את מעמדה בתחום המשחקים בסלולר

בארי קוטל, מנהל תחום המיזוגים והרכישות בזינגה, מתכוון להוציא בשנים הקרובות מאות מיליוני דולרים במטרה למצוא להיט גיימינג מקוון שיזכה להצלחה של משחקים דוגמת 'פארם וויל' ו'סיטי וויל'. חברת המשחקים החברתיים המקוונים המובילה שילמה לאחרונה 180 מיליון דולר כדי לרכוש את OMGPOP, מפתחת המשחק Draw Something, זאת בנוסף לסכום מצטבר של 147.2 מיליון דולר שהוציאה לטובת השתלטות על 22 חברות קטנות במהלך 2010 ו-2011.

מנכ"ל זינגה, מארק פינקוס, מניח שבשלוש עד חמש השנים הקרובות החברה תבצע "כמה עסקאות בסדר הגודל של OMGPOP או אפילו גדולות מהן. אנו אוהבים למצוא צוותים טובים שחולקים את החזון והמטרות שלנו", אמר פינקוס.

צמיחה גבוהה

בשנתה הראשונה כחברה ציבורית, זינגה תולה את יהבה במיזוגים ורכישות כדי להתרחב לתחומים ולשווקים חדשים דוגמת משחקים לסלולר. בארי קוטל, בכיר לשעבר בענקית משחקי הווידיאו אלקטרוניק ארטס, אייש מחדש את צוות הרכישות של זינגה כדי להאיץ את תהליך הרכישה של חברות, להציע עסקאות עדיפות על אלו שמציעות המתחרות ולשמר את הצוותים של החברות הנרכשות בזינגה. המטרה של צוות המיזוגים והרכישות של זינגה היא להביא לחברה כמה שיותר משחקים שנהנים מקצב צמיחה גבוה של מספר הגיימרים.

"אנו נמצאים בעמדה טובה מאוד", אמר קוטל לבלומברג, "יש לנו כמות משמעותית של מזומן, אין לנו חוב ויש לנו גישה לחוב במידה ונצטרך להיות אגרסיביים". לזינגה יש 1.81 מיליארד דולר במזומן או בהשקעות לטווח קצר.

התמקדות בחברות מבוססות שכבר נהנות מפופולריות ואף מפיקות רווחים היא מדיניות חדשה עבור זינגה, שבחרה להתמקד בעבר ברכישת חברות קטנות במטרה להעביר אליה את צוותי המפתחים שלהן. "המנדט שיש לבארי הוא ללכת ולרכוש לא רק צוותים, אלא גם מוצרים עם השפעה על השוק", אומר נביל היאט, יזם לשעבר שמכר את החברה שהקים, Conduit Labs לזינגה ב-2010. "מדובר בזירה חדשה לגמרי עבור זינגה, שעוד מוקדם להגיד עד כמה היא תצליח בה", אומר היאט, כיום שותף בקרן הון הסיכון Spark.

כאמור, קוטל עבר לזינגה מאלקטרוניק ארטס לאחר שהאחרונה הציעה לו הטבות בסך 25 מיליון דולר, סכום שיא בתעשיית הגיימינג. במהלך 5 השנים שלו באלקטרוניק ארטס, הפכה החברה ליצרנית המובילה בעולם של משחקי וידיאו לסלולר. כמו כן, החברה הפכה לשנייה בחשיבות אחרי זינגה בעולם המשחקים החברתיים המקוונים, זאת לאחר שרכשה את מפתחת המשחקים Playfish בתמורה ל-400 מיליון דולר.

ה"חטיפה" של קוטל לזינגה היא האחרונה בשרשרת של עימותים בינה לבין אלקטרוניק ארטס. מספר בכירים בזינגה החזיקו בעברם במשרות באלקטרונויק ארטס, כשהבולט ביניהם הוא סמנכ"ל התפעול שלה, ג'ון שפרט, תחתיו עובד קוטל. אלקטרוניק ארטס, מצידה, הוציאה סכומים גדולים כדי לשווק משחקים חברתיים שלה דוגמת 'הסימס', ובשנה שעברה היא ניצחה את זינגה במאבק על רכישת PopCap, מפתחת המשחק 'צמחים נגד זומבים'.

תחרות גוברת

הן זינגה והן אלקטרוניק ארטס מציעות את המשחקים שלהן בחינם למשתמשי פייסבוק, כאשר מקור ההכנסה שלהן הוא מכירות סחורות וירטואליות בתוך המשחקים. זינגה, ש-90% מהכנסותיה מגיעות ממכירות בפייסבוק, מקווה להפחית את התלות שלה ברשת החברתית, בין היתר באמצעות ניסיונות התרחבות לרשתות חברתיות מתחרות דוגמת גוגל פלוס ולשוק המשחקים למכשירים ניידים.

מאז הצטרפותו לזינגה, ארגן קוטל מחדש את תהליך רכישת החברות בה, ובנה רשימה של 400 מטרות אפשריות להשתלטות. מטבע הדברים, ככל שזינגה מכוונת עצמה למטרות גדולות יותר, כך גם גוברת התחרות. על מנת לרכוש את OMGPOP היא נדרשה להציע סכום גבוה יותר מזה שהציעו חברות דוגמת אלקטרוניק ארטס, דיסני ו-Gree.

המשא ומתן על העסקה ארך שבועיים בלבד, וכדי לסגור אותה זימן קוטל את פינקוס כדי לשכנע את דן פורטר, מנכ"ל OMGPOP, שהחופש היצירתי של צוותו לא ייפגע כאשר הם יעברו לשורות זינגה. "הרגשתי שלו הייתי צריך לקנות מניות של אחת מהחברות עימן דיברנו, זינגה היא החברה שהייתי שמח להשקיע בה", הסביר פורטר.

בדומה לרכישת OMGPOP, סביר להניח שהחברות עליהן תנסה זינגה להניח את ידיה בתקופה הקרובה יהיו חברות מתחום המשחקים לסלולר, זאת על מנת לסלול דרך אל לבם וכיסם של מורידי האפליקציות מה-App Store של אפל ושוק האפליקציות של אנדרואיד, מערכת ההפעלה לסלולר של גוגל. "זינגה לא ממש חזקים בתחום המובייל, והם צריכים להיות כאלו", אומר האנליסט מייקל פכטר מוודבוש מורגן.

משחקים עם המספרים
 משחקים עם המספרים

aaaaרוצה להשאר מעודכן/ת בנושא גלובס טק?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988