גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לידיעת ההורים: שטיפת המוח השיווקית מתחילה כבר בגני הילדים

אם חשבתם שבין כותלי הגן מוגנים הילדים משטיפת מוח שיווקית, באות חברות מסחריות ומוכיחות אחרת ■ בין היצירות מהגן מוצאים ההורים גם מעטפה עם עלוני פרסומת ודוגמיות של חיתולים, והכול משום שהחוק לא מגן על ילדי הגנים הפרטיים

שבועיים חינם באתר המנויים של ערוץ הופ; 50% הנחה ברכישת דבש לילדים של מכוורת יד מרדכי; אריזת נייר טואלט לח של לילי; בקבוק אקולוגי מתנה ברכישת בר מים של אלקטרה; ואלבום תמונות מעוצב בקניית חיתולי פמפרס - את כל התופינים הללו קיבלו באחרונה ילדי גן פרטי במרכז הארץ, כשהם ארוזים בחלקם כדוגמיות ובחלקם כשוברי הנחה, במעטפה עליה כתוב באותיות קידוש לבנה: "מעטפה של חוויות להורי הגן".

אמא של אחד הילדים בגן סיפרה ל"גלובס" כי המעטפה חולקה לילדים על-ידי הגננת בחצר גן הילדים (בתוך שטח הגן). "זאת חוצפה לקדם מוצרים על הגב של הילדים שלנו", היא אומרת.

מאחורי המעטפה עומדת חברת "מעטפה", העוסקת בקידום מכירות חווייתי. באתר החברה נכתב: "המעטפה מחולקת למאות אלפי ילדים בגילאי 6-11 מכל רחבי הארץ באירועי תרבות ופנאי, חגים ופסטיבלים לכל אורך השנה, אליהם הם מגיעים עם הורה מלווה אחד לפחות. מדובר בקהלי יעד אטרקטיביים מאוד למפרסמים, שמתקשים להגיע באופן ממוקד ואפקטיבי. 'המעטפה' מספקת לילדים עולם שלם של תוכן, מתנות והטבות, ומושכת תשומת-לב ודרישה רבה בכל מקום בה היא מחולקת".

עוד נכתב כי "המעטפה הצבעונית שלנו מלאה בדברים טובים כמו דוגמיות, מוצרים להתנסות ומוצרים העומדים בפני השקה לשוק הרחב. המעטפה מחולקת לקהלי יעד שונים מגוונים ונמסרת באופן ידני בלבד ישירות מאיתנו אל לקוח הקצה. במעטפה תוכלו למצוא מוצרים לחלוקה ממיטב החברות המובילות במשק, שכבר הבינו את עוצמת האפקט השיווקי של קונספט המעטפה.

"באמצעות פילוח ממוקד של קהלי היעד שלכם, נוכל להגיע ישירות ובאופן בלעדי אל לקוחותיכם הפוטנציאליים". והלקוחות, על-פי "המעטפה", הם ילדים, בני-נוער, חיילים, סטודנטים, נשים ומשפחות צעירות.

זה לא סוד שחברות מסחריות הבינו מזמן שהדרך לכיס של ההורים עוברת דרך הילדים. כבר בשנת 2008 פורסם ב"גלובס" כי חברת תנובה משתפת פעולה עם ארגון הגנים הפרטיים ומחלקת בגנים קופונים לקניית יופלה כחלק מקמפיין סביבתי שכותרתו "במקום לזרוק: ליצור עם יופלה 360". מתנובה נמסר אז בין היתר כי הפרויקט מתקיים תחת סט של כללי אתיקה ברורים.

אורח חיים בריא בחסות תלמה

שיתוף-פעולה מסוג אחר, בין משרדי החינוך והבריאות לבין יצרנית המזון תלמה, הוליד את "תפור עליי": תוכנית העשרה לקידום אורח חיים בריא בגני ילדים ובבתי-ספר. תלמה היא נותנת חסות של התכנית ורשומה כ"ידידת התכנית" בחוברות המחולקות לילדים במסגרת התוכנית.

"כולנו יודעים איזה טריק זה חסות", אומר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד. לדבריו, חסות, גם אם היא מאושרת על-ידי הגורמים המפקחים, היא רעה. "אילולא משרדי החינוך והבריאות היו בחיסרון כיס, הם לא היו מאשרים חסות", הוא אומר.

תגובת תלמה: "אנו גאים להיות חלק מ'תפור עליי' המתקיימת כבר 10 שנים. משרדי החינוך והבריאות הם אלה שקובעים את תכני התוכנית, כאשר צוותים חינוכיים מעבירים אותם. חברתנו עומדת בכל ההנחיות הרלוונטיות של משרד החינוך".

ארטיק קופיקו

ללא קשר ל"מעטפה", הורים לילדים בגנים פרטיים במרכז הארץ סיפרו ל"גלובס" כי ילדיהם קיבלו שלגונים חינם של המותג "קופיקו" של גלידות נסטלה.

"חילקו לילדים 'קופיקו' ושוברי הנחה לרכישה של עוד 'קופיקו', והילדים, כמובן, ביקשו 'אמא תקני לי'. זה מרגיז אותי, ולו בשל העובדה שגורמים מפרסמים החליטו במקומי מה לתת לילד שלי לאכול", אומרת אם זועמת.

קוראים לזה "מסחור הילדות"

ומה אומר קדמן על "המעטפה"? "אני לא אוהב כל פעילות שיווקית באשר היא במערכת החינוך, ובגני הילדים בכללה".

לדבריו, התופעה של כניסת מפרסמים למערכת החינוך נעשית נפוצה יותר ויותר ולא רק במחוזותינו, אלא גם בעולם המערבי כולו.

"לתופעה קוראים 'מסחור הילדות'", הוא אומר. "המשווקים והפרסומאים איתרו את הילדים כקבוצה משמעותית ביכולתה הכלכלית. גם אם אין להם כסף, הם משפיעים על הקניות של ההורים.

"בעינינו, זו תופעה פסולה וחמורה, כי היא הופכת את הילדים למבוגרים קטנים, וכל הדגש שלה הוא ככל שיהיה לך יותר מוצרים - תהיה יותר מאושר ומקובל ותתקדם יותר. הרבה פעמים התופעה הזו יוצרת בין הילדים תחרות ולחץ כלכלי כבד על ההורים, כולל אלה שאין להם. יוצרת פערים בין מי שאין לו למי שיש לו. די שיגיעו אל הילדים כשיהיו בני 18, לא צריך להתחיל למסחר אותם מגיל קטן".

עוד לדברי קדמן, לא צריך לעבור על חוק "איסור פעילות מסחרית במוסדות חינוך 2007", שאיננו חל על מוסדות שאינם בפיקוח ממשלתי דוגמת גני הילדים הפרטיים. "יש אלף ואחת צורות אחרות לפרסם לקטינים, בין אם באינטרנט ובין אם בהפעלת ילדים מקובלים בכיתה לקדם מכירות תמורת מוצרים חינם מבלי לעבור על החוק הזה. ראוי להשאיר פינה אחת נקייה שבה רק לומדים ומשחקים".

עו"ד זאב פרידמן, מנכ"ל המועצה לצרכנות, מוסיף כי גם אם אין בסיפור "המעטפה" ובכלל עבירה על חוק איסור הפרסום במוסדות חינוך, עדיין יש כאן טעם לפגם. "שימוש בילדים, גם בגנים פרטיים, לצורך פרסום ושיווק ללא הסכמה מראש של ההורים, הוא נוהג פסול ופגום לטעמי".

תגובות

ערוץ הופ: "לא שילמנו לחברת המעטפה"

"ערוץ הופ! נענה לפנייה של חברת 'המעטפה' להעניק מתנה באופן חד-פעמי וללא תמורה לילדי הגנים הפרטיים לקראת החופש הגדול. ערוץ הופ! ראה בזאת הזדמנות להקנות חוויה לימודית מהנה ומעשירה, אשר אתר המנויים שלה מעביר ללא כל התחייבות כספית מצד ההורים. בנוסף, ערוץ הופ! לא שילם תמורה כספית לחברת המעטפה בעבור ההטבה להורים".

חוגלה-קימברלי (לילי): "זיהינו צורך אמיתי"

"חוגלה-קימברלי בחרה להציע להורים את לילי לח קידס, דרך כלי חווייתי המאפשר חינוך לשמירה על היגיינה, שזוהה אצלם כצורך אמיתי. החברה הקפידה כי לא ייעשה כל שימוש בילדים, ולכן וידאה כי כל הערכות מגיעות להורים במעטפות סגורות, ובכך השאירה בידם את הבחירה בשימוש במשחק ובמוצר. חלוקת הערכות נעשתה בגנים פרטיים בלבד, ולכן אינה בניגוד לחוק או לכל דין אחר".

אלקטרה בר: "החוק מתיר"

"'מעטפה של חוויות להורי הגן' הינה פלטפורמה המותרת על-פי החוק ומיועדת להורים לילדים בגנים פרטיים. במעטפה דוורו מספר הטבות של חברות המובילות במשק, המציגות את תמהיל המוצרים להם זקוקה כל משפחה צעירה".

מכוורת יד מרדכי: "מקפידים על הוראות החוק"

"יד מרדכי מקפידה לפעול על-פי הוראות משרד החינוך והוראות החוק, וכך נהגה גם במקרה זה".

"המעטפה": "מתנצלים"

"'המעטפה' היא מדיה פרסומית המתמחה בקמפיינים ישירים של חברות מובילות במשק אל קהל המשפחות הצעירות, דרך מגוון ערוצים שונים. המשפחות מקבלות חינם מעטפה ובה הטבות ומוצרים להתנסות. התכנים והמוצרים חייבים לעמוד באמנת הפרסום שלנו, הם מיועדים להורים בלבד ומגיעים אליהם בחלוקה ישירה, בין השאר, דרך גני ילדים פרטיים. החלוקה נעשית על-פי החוק, ורק על-ידי גנים שמעוניינים בכך. הגננות השותפות למהלך מונחות למסור את המעטפות להורים, כך אפילו מצוין מפורשות על המעטפות עצמן. האירוע שאיתרתם - שהגננת חילקה ישירות לילדים - הוא חריג, ואנו מתנצלים".

גלידות נסטלה: "מותאים לילדים"

"שלגון 'קופיקו' הוא שלגון המותאם באופן מיוחד לילדים, בטעם בננה-וניל, ובצורה של בננה מתקלפת ואכילה. זה השלגון המתקלף הראשון והיחיד בארץ. 'קופיקו' הוא מוצר המיועד לילדים עד גיל 8 ועומד בתנאי ה- NF (Nutrition Foundation) האירופאים. השלגון מגיע במידה קטנה, 50 מ"ל, מופחת סוכר, מועשר בסידן ובוויטמין D. בכל קיץ עורכת גלידות נסטלה את פעילות 'שביל השמחה', במסגרתה עובר אוטו גלידה מעיר לעיר ומחלק גלידות לעוברים ושבים. מדובר בפרויקט מקסים, שכפי שרומז שמו, מעודד את השמחה באמצעות חלוקת גלידות. במקביל ל'שביל השמחה' למבוגרים, קיימנו השנה 'מיני שביל שמחה' לילדים קטנים במהלך סוף יוני. במסגרת הפעילות חילקנו את שלגון 'קופיקו' לילדים יחד עם קופון המקנה 20% הנחה למאגדת של 5 יחידות 'קופיקו', המאפשר לילדים ליהנות מהשלגון גם בבית".

משרד התמ"ת: "החוק לא חל על מעונות לא מפוקחים"

"חוק איסור פעילות מסחרית במוסדות חינוך אינו חל על מעונות יום, שכן הם אינם נכללים בהגדרת 'מוסד חינוך' שבחוק, והמשרד יבחן הוספת הנחיה בנושא זה בקובץ 'ריענון נהלים' למעונות המפוקחים. יש לציין כי הנחיה זו לא חלה על מעונות שאינם מפוקחים על-ידי משרד התמ"ת. משרד התמ"ת ישמח לקבל את פרטי הגן בכדי לבחון את הסוגיה".

ארגון גני הילדים הפרטיים: "לא ידוע על החברה"

"לארגון גני הילדים הפרטיים בישראל לא ידוע על חברה בשם 'המעטפה', והוא אינו משתף פעולה עם גורמים או חברות מסחריות".

פמפרס

לא התקבלה תגובה.

עוד כתבות

חנן פרידמן / צילום: רפי דלויה

לאומי יעניק גרייס של שנתיים ללוקחי משכנתא שהוצאו לחל"ת

בסביבת הבנק מציינים כי אוכלוסיה שעשויה ליהנות במיוחד מהמבצע היא זו של רוכשי הדירות ב"מחיר למשתכן" שירצו לנצל את ההטבה שבה זכו אך שהוצאו לחל"ת ממקום עבודתם

גיוס הון / צילום: Shutterstock

למרות הקורונה: גיוסי ההון בחברות הייטק הגיעו לשיא ברבעון הראשון

גיוסי ההון בחברות הייטק עמדו על 2.74 מיליארד דולר ב-1,339 עסקאות שבוצעו ברבעון הראשון, כך לפי דוח של חברת המחקר IVC ומשרד ZAG ● עם זאת, הרבעון השני של השנה צפוי להיות חלש בשל מגפת הקורונה

אורי חפץ / צילום: נתי שוחט

הכלכלן האופטימי: "מיליון איש ייזרקו לרחוב בגלל הקורונה? אני לא רואה את זה קורה"

פרופ' אורי חפץ, מומחה לכלכלה התנהגותית, מסביר מה הממשלה צריכה לעשות כדי לאפשר לאנשים בבית לצלוח את המשבר, ומדוע היה קשה לחלקם להיענות להנחיות • לדבריו, למרות החורים, תוכנית החילוץ הכלכלית טובה, ומוכרחים לפתוח עוד את הברז התקציבי

בתי ההשקעות: גילעד אלטשולר וקלמן שחם / דב ילין ויאיר לפידות / צילומים: איל יצהר

שינויים בצמרת בתי ההשקעות: מי טיפס לראש הרשימה רגע לפני שהיכתה הקורונה

בית ההשקעות של גילעד אלטשולר ורן שחם רשם בשנה שעברה הכנסות של כמעט מיליארד שקל, והקדים את מיטב דש עם הכנסות של 925 מיליון שקל ● בית ההשקעות הרווחי ביותר מפעילותו השוטפת ב-2019 - ילין לפידות

דובי אמיתי / צילום: יח"צ

עתירה לבג"ץ: הפתרונות של המדינה למגזר העסקי - "לעג לרש"

מרבית הארגונים המייצגים את המגזר העסקי התאחדו והגישו עתירה לבג"ץ נגד תוכנית הסיוע של המדינה לעסקים ● לטענתם, התוכנית כוללת פתרונות דלים מדי, ויש ליצור באופן מיידי מנגנון פיצוי או קרן תשלומים לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה

פטר בהוצאה לפועל ללא הליך פשיטת רגל /צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בנק קטן בווירג'יניה המערבית קרס; "בעיותיו קדמו למשבר"

ביום שישי השתלט התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות על בנק קטן בווירג'יניה המערבית, ששווי נכסיו הכולל הסתכם ב-152 מיליון דולר ● לכישלונו של הבנק אין קשר למשבר הפיננסי הנוכחי בארה"ב, אלא לקשיים שעימם התמודד מאז 2015

בית ספר יסודי סגור בצל הקורונה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

משרד החינוך לבתי הספר ולגנים: החזירו להורים תשלומים על פעילויות שהתבטלו

היתרה שלה זכאים ההורים תשולם להם בסוף שנת הלימודים או תקוזז מתשלומי השנה הבאה ● במשרד החינוך מדגישים כי מדובר בהחזר אך ורק על שירותים שטרם ניתנו

חנויות סוגרות בניו יורק / צילום: David Boe, AP

מגפת הקורונה הפכה את ניו יורק לגן עדן לפורצים ולגנבים

משטרת ניו יורק דיווחה על עלייה של 75% בפריצות לנכסים מסחריים בין 12-31 במרץ ● מנגד חלה ירידה בשיעור מקרי האונס, הרצח והתקיפות בעיר

יעקב אילון  / צילום: איל יצהר

המשבר ברשת 13: יעקב אילון הורד מהאוויר; קמפיין עיתונאים נגד הקיצוצים בחברה

היום הודיעה רשת 13 היום כי התוכניות "הדוח היומי", "חדשות היום" עם מירי נבו ואלי אילדיס, "מהדורת חמש" עם יעקב אילון ו"מאסט" בהובלת שי לי שינדלר ועמית קוטלר יורדות מהאוויר ● עיתונאי הערוץ: חוששים שמהלך כזה יוביל לחיסולה של החברה

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילום: Associated Press

גנץ מבקש מהנשיא להאריך את המנדט להקמת ממשלה ב-14 יום

גנץ ונתניהו נמצאים במו"מ פוליטי מאז יום ה' 19 במרץ ● שאלת החלת הריבונות היא סלע המחלוקת העיקרי במשא ומתן בין כחול לבן והליכוד ● הסכמות לגבי חוק הגיוס

בנימין נתניהו / צילום: Oded Balilty, Associated Press

במשרד ראש הממשלה מנסים לעבות את צוות הסברת הקורונה; שמרלינג מאאורה של אטרקצ'י נשקל

גידי שמרלינג, שעמד בראש מערך ההסברה בלשכת ראש הממשלה ומי שמשמש כיום כסמנכ"ל שיווק ומכירות של אאורה נדל"ן בבעלות יעקב אטרקצ'י, נשקל כעיבוי לצוות ההסברה הממשלתי על נגיף הקורונה

וואהן, השבוע / צילום: רויטרס - Aly Song

סין אחרי המלחמה: כך נראית החזרה לשגרה במקום שבו הכול התחיל

התושבים מסתובבים עם מסכות, הילדים עדיין לומדים מהבית, על תיירות אין מה לדבר, והעסקים הקטנים לא מצליחים להרים את הראש ● המסע הסיני לשגרה החל לפני חודשיים, וכבר אפשר לראות שגם כשאין יותר נדבקים בקורונה, החזרה לנורמליות איטית וארוכה

גלעד יפת / צילום: MyHeritage

מנכ"ל מיי הריטג': "אין לנו כוונות אפלות. לא נפיק מידע נוסף מבדיקות הקורונה"

חברת מיי־הריטג' מתכננת להקים מעבדה לבדיקת 10,000 בדיקות קורונה ביום, אך משרד הבריאות החליט להקפיא את הפרויקט ולערוך מכרז עם חברה נוספת ● מאחורי הקמת המעבדה יש סימני שאלה, בין היתר, בגלל השותפה הסינית ● "צריך לתת לנו להקים מעבדה, אין מה לחשוש מהסינים"

דירת 5 חדרים בשכונת כוכב הצפון, תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

הלמ"ס: רגע לפני הקורונה, הציבור המשיך לרכוש דירות חדשות בקצב מהיר

בחודש ינואר נקבע שיא של עשור לפחות ברכישת דירות, ואילו בפברואר מספרן ירד אך הוסיף להיות גבוה מהממוצע השנתי של 2019

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

כהונתה של מועצת תאגיד השידור תוארך בחמישה חודשים

זאת מתוקף התקנות לשעת חירום ● בתוך כך, פעילותה של ועדת האיתור לבחירת מועצה חדשה בראשות השופט אילן שיף תקועה בעקבות בעיות ביורוקרטיות הנובעות ממשבר הקורונה

מיכה רונן  / צילום: תמר מצפי

בעקבות משבר הקורונה: יצרנית האופנה בגיר גרופ בוחנת הליכי חדלות פירעון

יצרנית האופנה מעסיקה מעל 2,000 עובדים, כאשר בישראל נמצא רק המטה, המעסיק כ-30 עובדים

פקחים מאתרים מבודדים על מנת לוודא שאכן פועלים על פי ההנחיות של משרד הבריאות והממשלה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

התוכנית של חוקרי בר אילן: שבוע שבוע - סגר במשמרות

חוקרים מבר אילן מציעים אסטרטגיה של "סגר במשמרות", בהתבסס על מודלים מתמטיים ● האתגר המרכזי מבחינת החוקרים הוא לבודד באופן סלקטיבי את החולים, שכן חלק ניכר מנשאי הווירוס לא מפתחים סימפטומים בתקופה שבה הם מדבקים ● קורונה - אסטרטגיית יציאה

אריה דרעי בשיחת וידאו עם ועדת הקורונה של הכנסת / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

השר דרעי: מרבית החולים בירושלים מהשכונות החרדיות, ושיעור ההדבקה שם גבוה יותר

בדיון על החברה החרדי, בוועדת הכנסת לטיפול במשבר הקורונה, אמר שר הפנים כי הבעיה העיקרית ביישובים החרדים היא שלא נעשו מספיק בדיקות: "ברגע שהידקנו את החגורה וביטלנו את ההתכנסויות, יש משמעת מוחלטת מצד הרבנים ומצד הציבור"

דורשי עבודה חדשים שנרשמו בלשכת התעסוקה מתחילת חודש מרץ

רבע מהמדינה מובטלים באופן רשמי: מעל מיליון דורשי עבודה בישראל

בסוף השבוע נרשמו 4,710 דורשי עבודה ומאז החל המשבר בתחילת מרץ נרשמו בשירות התעסוקה 887,283 דורשי עבודה חדשים ● המספר הכולל של דורשי העבודה הפעילים בישראל עומד על כ-1,050,000

נגיד הפד - ג'רום פאוול/ צילום: רויטרס

משבר הקורונה מייצר הזדמנות נדירה לאסוף אג"ח של חברות חזקות

הירידות החדות בשוק האג"ח האמריקאי בשבועות האחרונים, לצד התמיכה המשמעותית מצד הפדרל ריזרב, הופכות את איגרות החוב של חברות איכותיות לאטרקטיביות עוד יותר להשקעה, בלי לקחת סיכונים מוגזמים