גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: קאדילק ATS - מתקיפה את החושים

האחות הקטנה לבית קאדילק, שפותחה בכספי משלמי המיסים האמריקאים, מציעה איכויות דינמיות מפתיעות שמיישרות קו עם אירופה, וגודש מבלבל חושים של צעצועים אלקטרוניים

קאדילק ATS היא, קרוב לוודאי, המכונית הכי פטריוטית שקיימת כיום בתעשיית הרכב האמריקאית. היא נהגתה ופותחה מהיסוד בתקופה שבה ג'נרל מוטורס הייתה תחת בעלות והנהלה ישירה של הממשל האמריקאי, לאחר שהגיעה לסף פשיטת רגל בסוף העשור הקודם. כלומר, זו יצירה של הדוד סם בכבודו ובעצמו, שפותחה בכספי משלמי המיסים האמריקאים.

באופן מפתיע, הפנטזיה של הממשל על רכב יוקרה אמריקאי למאה ה-21 נראית מאד אירופאית. זו אחת ממכוניות הפאר הקומפקטיות ביותר שראינו בשנים האחרונות בצפון אמריקה עם אורך של 4.64 מ' בלבד מקצה לקצה, כמו פולקסווגן ג'טה, למשל. גם מנוע ארבעה צילינדרים, 2 ליטר טורבו, שמתהדר בצריכת דלק ממוצעת מוצהרת של כ-12 קילומטר לליטר, הוא לא מה שאנחנו רגילים למצוא במכונית פאר, שמגיעה מפרברי דטרויט.

האריזה, לעומת זאת, היא ייחודית לאמריקאים. בתקופה שבה כל יצרני הרכב באירופה וביפן מנסים ליצור עיצובים נחמדים, רכים וידידותיים לעין, ה-ATS מתקיפה את החושים כמו חבטת קרס ימנית של רוקי בלבואה.

החרטום, למשל, מחצין את הגריל הענק והמהודר של קאדילק עם סמל המותג בגודל קינג-סייז. לצדיו ניצבים פנסי היי-טק צרים, שממוקמים לגובה ולא לרוחב. זנב גבוה ומצויד בפנסים אנכיים צרים שזורחים מעל לפגוש/כונס אוויר אגרסיבי עם צמד מפלטים גדולים. משלים את הרושם פנס בלימה ענק בתצורת בומרנג מעל מכסה תא המטען, שמבשר לנהגים מאחור לשמור מרחק.

יחסית לכל הפסים, הכוכבים והאורות, הפרופיל הצדדי דווקא מתון יחסית. עם זאת המכלול הכולל יוצר נוכחות כביש מרשימה, שמושכת לא מעט תשומת לב ברחוב הישראלי ומחפה על הממדים החיצוניים הצנועים.

תא הנוסעים מעיד על השפעה מהמתחרה הישירה, ב.מ.וו סדרה 3, והוא מרגיש הדוק ונוטה לפנק יותר את הנהג והנוסע מלפנים מאשר את הנוסעים מאחור. מרחב הרגליים מאחור סביר אבל זווית הישיבה בו דורשת הסתגלות והוא מותאם בעיקר לשני מבוגרים.

עיצוב עמדת הפיקוד בוצע כנראה על ידי מעצבים צעירים שנולדו עם אייפון ביד. במרכז עמדת הפיקוד נמצא מסך מגע צבעוני ענק ומאפשר שליטה מלאה באמצעות מגע, תנועה ואפילו באמצעות קול טבעי - בתנאי שהאנגלית שלך היא במבטא אמריקאי. כל בקרי הפיקוד המשניים, כולל אלה של המזגן ומערכת הקול, מופעלים באמצעות העברת אצבע על פסי מגע עם היזון חוזר, שמתרוממים באוויר באמצעות מנוע.

מסך LCD צבעוני גדול למדי נוסף, שמסונכרן עם המסך הראשי, משובץ מתחת לשעונים בלוח המחוונים וניתן לתכנות מההגה. המסכים מותאמים מראש להורדת אפליקציות מהרשת בעתיד ולקבלת עדכוני מערכת דרך ה-USB. לחבילה צריך להוסיף גם תצוגה עילית (HUD) צבעונית, שמשקפת מגוון נתונים על השמשה מול הנהג ועוד אילו מערכות בטיחות מונחות רדאר, שמתריעות בשלל צלילים על חציית קווי הפרדה, קרבת-יתר לרכב מלפנים ואולי על עוד כמה עבירות, שלא הצלחנו לזהות.

בקיצור, זהו מערך היי-טק עדכני רב-תחומי ורב-חושי, שלא היה מבייש את הסט של רובוטריקים 4 או של מטריקס 4. בני הדור הצעיר, שהצטרפו אלינו לנסיעה, לא יכלו להוריד ממנו את עיניים ואת האצבעות ולא הפסיקו לצלם אותו. אנחנו, שנולדנו למרבה הצער בעידן, שבו הטלפונים עוד הופעלו באסימונים (חפשו את הערך בוויקיפדיה) ומזמן כבר לא עברנו עדכון תוכנה, נתקלנו לא אחת בקושי לתפעל את העסק בעת הנסיעה.

יצירה קלאסית

גם נהגים בוגרים ידעו להעריך את איכות הייצור והגימור של ה-ATS, שהיא אחת הטובות ביותר שראינו במכונית אמריקאית מזה שנים. בידוד הרעשים מרשים ובחירת חומרי הדיפון האיכותיים מעידה שהאמריקאים מיישרים קו עם העולם בתחום האיכות.

כמו יצירות אמריקאיות קלאסיות אחרות, כמו טיל הטומאהוק או הדאבל-צ'יז-בורגר, גם ה-ATS מסתירה בתוכה דברים שלא נראים מיד לעין. כך, למשל, היא מצוידת בשלדת הנעה אחורית קשיחה ומלוטשת, שפותחה מבראשית במיוחד עבורה ומקנה לה איכויות דינמיות מפתיעות של מכונית ספורט-סדאן אירופאית ראויה. על כבישים מפותלים היא מנסרת פניות ברמת דיוק, חדות והיזון חוזר, שלא הייתה מביישת ב.מ.וו סדרה 3 וכמו הגרמניות הבכירות היא גם שומרת על יציבות כיוונית של מכונית גדולה במהירויות אוטוסטרדה גבוהות וצולחת מרחקים ארוכים מבלי להתיש את הנהג.

זו מכונית שתספק את הסחורה גם בגיחות אגרסיביות קצרות ומיוזעות לכבישים מפותלים וריקים בשבת בבוקר וגם בנסיעה מנהלתית במסלול חיפה-באר-שבע ובחזרה בימי חול פקוקים.

הדגם המפואר בו נסענו צויד במערכת המתלים המגנטית של קאדילק שמספקת נוחות נסיעה נוקשה אבל עדיין מתקבלת על הדעת בכבישים עירוניים משובשים, למרות חישוקי ה-18 אינץ' המגודלים והצמיגים הקיצוניים. מנוע ה-2 ליטרים טורבו מייצר הספק מכובד של 272 כ"ס ומצליח להתגבר - ברוב המקרים - על המשובות האופייניות למנועים קטנים.

בתנועה עירונית הוא מספק את הכוח בצורה חלקה ואחראית, ומי שיבעט בדוושת המצערת באלימות יקבל תאוצות רציניות אם כי פחות דרמטיות ממה שניתן היה לצפות מדף הנתונים (אפס ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות). אחת הסיבות היא התיבה האוטומטית, שמסתפקת ב-6 מהירויות ונוטה להרגיע את התלהבות המנוע. סיבה נוספת היא משקל עצמי לא מבוטל של יותר מ-1.5 טון. צריכת הדלק, כרגיל, תלויה באופי הנהיגה. מי שישחרר לחופשי את הסוסים הכלואים במנוע, יתקשה להשיג גם 8 קילומטרים לליטר.

במחיר שמתחיל ב-261 אלף שקל ה-ATS מציעה הרבה אבזור והרבה כוחות סוס לשקל. מנגד, היא יוצאת לפלח השוק שנמצא בתחרות מחירים אגרסיבית כאשר הלקוחות מוכנים להסתפק במעט מאד כוחות סוס בתמורה לשם מותג יוקרתי ולמחירי רצפה. כך או כך, ה-ATS היא מכונית ספורט-סדאן ראויה לשמה וקפיצה נחשונית עבור תעשיית הרכב האמריקאית.

קדילאק

מתחרות שבדרך

אינפיניטי Q50

לאינפיניטי Q50, שתגיע אלינו לקראת סוף השנה, יש שלדת הנעה אחורית מלוטשת ומנוע ה-3.7 שלה מייצר 328 כ"ס מכובדים. הממדים נותרו דומים למדי לאילו של האינפינטי G37 אך תא הנוסעים עוצב מחדש ומצויד בהרבה היי-טק.

אינפיניטי / צילום:יחצ

לקסוס IS החדשה

לקסוס IS החדשה קיבלה שלדה משודרגת, אופציה לחבילת ספורט, מתלים חדשים ותיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. דגם ה-250 ההתחלתי מצויד במנוע הקיים ולצדו יוצע באירופה גם דגם IS300 עם מנוע היברידי, ראשון מסוגו בקטגוריה.

לקסוס / צילום:יחצ

מרצדס CLA

את רשימת החידושים לשנה הבאה חותמת מרצדס CLA החדשה. היא ממוצבת מתחת למרצדס C קלאס ואמורה להיות זולה יותר. יש לה עיצוב קופה ארבע-דלתות מעניין. הגרסה החזקה שלה תצויד במנוע 2 ליטר טורבו בהספק 211 כ"ס.

מרצדס / צילום:יחצ

עוד כתבות

סוחרים בבורסת פרנקפורט / צילום: רויטרס

נעילה ירוקה בוול סטריט: אפל עלתה ב-3% לקראת פרסום הדוחות

נאסד"ק עלה בכ-1.4%, S&P 500 הוסיף 1%, ודאו ג'ונס טיפס בכ-0.6% ● זירוקס זינקה ב-5% על רקע דוחות חיוביים ● 3M ופייזר צנחו בכ-5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות של כ-1% ● התפשטות נגיף הקורונה הכבידה על הבורסות באסיה, מלבד אלה שבסין, הונג קונג, סינגפור, דרום קוריאה וטאיוואן, שסגורות לרגל ראש השנה הסיני

מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן והשר דוד אמסלם. / צילום: יוסי זמיר

דעה: תוך שבוע, שוק התקשורת גדל בשתי קבוצות נוספות

שני אירועים שהתרחשו בשבוע שעבר עתידים להיות רבי-השפעה: בקשת מיזם הסיבים האופטיים IBC למכור חבילות אינטרנט, ומזכר הבנות בין בעלי אקספון חזי בצלאל לבין קשת להקמת אופרציה תפעולית בשוק האינטרנט • במקביל, משרד התקשורת אמר שוב "לא" לבזק ● דעה

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו / צילום: Joshua Roberts, רויטרס

טראמפ חשף את תוכנית המאה: "ירושלים תהיה בלתי ניתנת לחלוקה. זה מאוד חשוב!"

טראמפ הציג את תוכנית המאה הכוללת את סיפוח בקעת הירדן והקמת בסיס למדינה פלסטינית ● נתניהו: "הודות להכרה היסטורית זו - ומכיוון שתוכניתך מייצרת את האיזון הנכון, הסכמתי לקבלה כבסיס למו"מ עם הפלסטינים להגעה להסכם שלום" ● גם גנץ הסכים לתוכנית כבסיס למו"מ ישיר עם הפלסטינים

מייסדי ווייז, משמאל לימין: אהוד שבתאי, נועם ברדין ואורי לוין, בעת הענקת פרס רומאנסיאנו / צילום: קובי קנטור

קהילת המפתחים של Waze נגד המייסד: "ניכס לעצמו פרויקט שלא היה שלו"

שניים מהשותפים בקהילת המפתחים הגישו תביעה נגד ווייז וגוגל ישראל לקבל את חלקם היחסי בקניין הרוחני של החברה • לטענתם, לפי הצהרותיו של המייסד אהוד שבתאי, הפרויקט FreeMap, ששינה מאוחר יותר את שמו לווייז, היה שייך לקהילה, והוא לא התכוון למסחר אותו

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

טבע קיבלה אישור ה-FDA למזרק האוטומטי של תרופת המיגרנה שלה

התרופה עצמה אושרה לשיווק בארה"ב לפני כשנה וחצי, וכעת טבע תוכל לשווק אותה יחד עם המזרק האוטומטי, שצפוי להיות זמין למטופלים החל מסוף הרבעון הנוכחי או תחילת הרבעון הבא ● בשלב זה מחיר המזרק עדיין לא נקבע, והחברה לא מספקת הערכות בדבר השפעת האישור על מכירות התרופה

חוות רוח של אנלייט באירלנד / צילום יח"צ

אנלייט רוכשת זכויות לפרויקט רוח בגיאורגיה; תשקיע כ-145 מיליון דולר בהקמתו

חברת אנרגיות הסולאר והרוח תרכוש בהדרגה את מלוא המניות בחברה המאוגדת בגיאורגיה, והמחזיקה כיום בזכויות בפרויקט, תוך תלות במספר אבני-דרך ותנאים מתלים

גלעד גליק, מנכ"ל איתמר מדיקל / צילום: איל יצהר

על רקע זינוק המניה: איתמר מדיקל מגייסת 30 מיליון דולר בהנפקה בנאסד"ק

מניית חברת המכשור הרפואי, שנרשמה לבורסה האמריקאית במרץ 2019, עלתה מאז ב-23%, ובשלושת החודשים האחרונים זינקה ב-70% ● ההנפקה עשויה להגדיל את מספר המשקיעים האמריקאים במניה

רון קליין, המחלקה הבינ"ל ברשות ני"ע ומוטי ימין, לשעבר יועץ לראש הרשות / צילומים:  דוברות הרשות, איל טואג עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע יוזמת: חברות שהנפיקו אג"ח בחו"ל ייסחרו גם בתל אביב

56 חברות זרות נסחרות בת"א ברישום הכפול, ומניותיהן אחראיות ללא פחות מ-30% ממחזורי המסחר המקרטעים של הבורסה המקומית ● שוק הנפקות האג"ח, לעומת זאת, משגשג, וברשות ני"ע מעוניינים לנצל זאת ולאפשר כעת לחברות זרות לרשום כאן רק את האג"ח שלהן, ולדווח לפי כללי הבורסה הזרה

ארנון בר דוד. יו"ש ראש ההסתדרות / צילום: כדיה לוי

"המצב בנמל אשדוד יותר מסובך, אבל יש התקדמות לקראת הסכם עם העובדים"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מדבר על ההסכמים בנמלים ("חשוב לא להגיע למצב שבו הנמלים החדשים יתחילו לפעול, מבלי שנגיע להסדר עם הישנים"), דוחה את הביקורת על ההסדר הנדיב שמעניק לכל עובד פיצוי ממוצע של 2.7 מיליון שקל, ומסמן את היעד הבא

המגדל המתוכנן בקריית עתידים / צילום: משה צור אדריכלים

העתיד של קריית עתידים: יוצאת מהקמפוס, רוצה להיות עיר

תוכנית האב לקריית עתידים, שנחשפת כאן לראשונה, מגלה את החזון: מגדל חדש, הרחבה של הבניינים הקיימים, בית חולים פרטי, תאטרון וחזיתות מסחריות ● מנכ"ל המתחם שגיא ניב: "אחרי תשע שעות במזגן, אנשים רוצים להסתובב"

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

5 גורמים שיתמכו באג"ח ממשלת ישראל גם ב-2020

בעשור האחרון שמענו לא מעט אזהרות מפני השקעה באג"ח ישראליות, אך מי שהימר נגד האג"ח הממשלתיות לא רק טעה, אלא הפסיד בגדול ● עם זאת, כדאי לשים לב גם לשלושה תמרורי אזהרה

עובדי שדה התעופה עובדים עם מסיכות מחשש להתפשטות נגיף הקורונה / צילום: רויטרס

חברות בינלאומיות: מוקדם מדי לקבוע מה יהיו ההשלכות הפיננסיות של הקורונה

אתסי שת, מנהל בשירות המשקיעים מודי'ס: החשש מהידבקות יכול לדכא את הביקוש הצרכני ולהשפיע על תיירות, נסיעות, מסחר ושירותים במדינות הנגועות

איי הבהאמה / צילום: שאטרסטוק

ל-Airbnb דרושים: חמישה מתנדבים שייסעו בחינם לחודשיים בבהאמאס

חברת Airbnb מחפשת חמישה אנשים להתנדבות בפרויקטים אקולוגיים באיים הקריביים, שנפגעו ע"י הוריקן דוריאן ● בחברה מחפשים אנשים שמחויבים לתרום ובעלי רמת אנגלית טובה, אך למרבה הצער התוכנית לא פתוחה למשתתפים מישראל

הביג בן / צילום: רויטרס

3 ימים לברקזיט: חשש בבריטניה להמשך מעמדה של לונדון כבירה פיננסית עולמית

בריטניה תלויה באישור האיחוד האירופי להמשיך ולאפשר גישה חופשית למוסדות הפיננסים שהפכו את לונדון לבירת ההשקעות העולמית ● בינתיים מאות חברות כבר נטשו ועברו ליבשת בגלל הברקזיט ● כלי התקשורת משרטטים את העסקה העתידית עם האיחוד ומכנים אותה "דגים תמורת פיננסים"

קורקינט

אתמול באיכילוב: 3 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

דוד טמיר / צילומים:  תמר מצפי, יוטיוב, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

סופה של התשוקה: סגירתו של משרד הפרסום JWT היא רק עוד שלב בדעיכת הענף

משרד JWT, או טמיר-כהן כפי שרבים זוכרים אותו, היה בשנות ה-80 וה-90 בלב תעשיית הפרסום המקומית הנחשקת ובעל השפעה דרמטית על תוצרי הענף ועל רוחו ● אלא שמאז הענף כולו השתנה, והיום כלל לא בטוח שלסוג כזה של משרדים יש עוד מקום

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

ויקטורי ויוחננוף מרוויחות מהמשבר הפיננסי של נחום ביתן, והן לא היחידות

נחום ביתן נאבק בימים אלה כדי למצוא חבל הצלה שייחלץ אותו מהמציאות אליה נקלע, והספקים עוקבים אחריו בחשש ● בינתיים המתחרות, שנהנו מהקריסה של רשת מגה לפני כ-5 שנים, מצליחות למנף גם את הקשיים הנוכחיים של ביתן

הבניין הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

מתחזקות העליות בת"א; טבע עולה ב-2.5%, פרטנר וסלקום מזנקות

בעלי הוט הגישו הצעה לרכישת פרטנר, בדרך למיזוג משמעותי ראשון בשוק הסלולר ● מניית טבע מתחזקת לאחר שהודיעה על קבלת אישור FDA למזרק האוטומטי של תרופת המיגרנה שלה ● בורסות וול סטריט ננעלו אמש בעליות

סניף בנק דיסקונט/ צילום: תמר מצפי

אירוע חריג לפייבוקס של דיסקונט: מידע על לקוחות האפליקציה זלג החוצה

בדיסקונט מציינים כי התקלה נגרמה בשל שרת חדש וכבר תוקנה ● עוד נמסר מהבנק כי "הזליגה אינה קשורה ללקוחות הבנק עצמו", וכי "המידע שדלף אינו יכול להסב נזק כספי ללקוחות האפליקציה" ● המידע נוגע לחלק ניכר מכמיליון לקוחות פייבוקס

ח"כ היבא יזבק / צילום: איציק הררי, ועדת הבחירות המרכזית

ועדת הבחירות פסלה את מועמדות של היבא יזבק; יזבק: "לא התכוונתי להלל את השימוש באלימות"

הפסילה עברה ברוב של עשרים ושמונה בעד ושבעה נגד ● נציגי כחול לבן והעבודה הצביעו בעד וכך גם כל נציגי יהדות התורה