גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צפו בתמונות: מכוניות הספורט האקזוטיות של האלפיון העליון

קבלו את אגרופי הברזל בכפפות המשי של 2013: אאודי RS7, ב.מ.וו M6 גראנד קופה, יגואר XFR-S, פורשה פאנמרה S, מרצדס CLS63AMG S,


תעשיית הרכב האירופית סיימה את שנת המכירות 2012 כמו מתאגרף במשקל כבד, שיורד מהבמה אחרי 12 סיבובים. כלומר, עדיין על הרגליים אבל עם פנס כחול בעין, שתי שיניים מתנדנדות וצליעה בולטת. מסירות הרכב החדש ברחבי הגוש האירופי צנחו ביותר מ-8% וירדו לרמתן הנמוכה ביותר זה 17 שנה. בחלק מהשווקים נרשמה ירידה של יותר מ-20% במכירות, ואפילו ענקים גרמנים בטוחים בעצמם, כמו קבוצת פולקסווגן, רשמו ירידה במכירות באירופה. שיפור לא נראה באופק המיידי.

בסיטואציה כזו ניתן היה לצפות מיצרני הרכב שיורידו הילוך ויתחילו לייצר דגמים יותר זולים ונגישים להמונים. אבל שינוי דרמטי בתעשיית הרכב יכול לארוך שנים רבות. אז מה עושים בטווח הקצר? מגייסים מזומנים ומשקיעים בתחומים רווחיים. אחד מהם הוא תחום המכוניות הסופר מהירות, שנחשב לזירת המשחקים של האוליגרכים ושל המגה עשירים. לא. אנחנו לא מדברים כאן על מכוניות ספורט דו-מושביות אקזוטיות למסלול, אלא דווקא על פלח הקופה-ארבע-דלתות, שנחשב עד היום לכזה המיועד לקהל מבוגר נהנתני, חובב פינוק ורגוע. קבלו את אגרופי הברזל בכפפות המשי של 2013.

מהירות לפי הזמנה: אאודי RS7

אאודי היא חברה עם תדמית שמרנית, תרבותית ורגועה, אבל יש לה היסטוריה ארוכה של דגמים פורקי עול. לפיכך היה זה צפוי שהיא תציג גרסת RS חזקה ומהירה במיוחד לאודי A7, ספורטבאק, בעלת העיצוב הלא שגרתי. מה שלא היה צפוי הוא שאאודי - דווקא אאודי - תשבור כמה מהחוקים הלא כתובים של יצרני הרכב הגרמנים.

ה-RS7 החדשה בהחלט לא לוקחת שבויים. מנוע ה-V8 טווין-טורבו שלה, שבגרסה ה"רגילה" מייצר "רק" 520 כוחות סוס, עבר מתיחה ומייצר כעת 560 כוחות סוס ומומנט של שבעים קג"מ, המועברים לגלגלים דרך הנעה כפולה קבועה ודיפרנציאל פרוע, עם קירור נפרד משלו.

לרכב יש אמנם תיבה אוטומטית ידידותית לנהג בת שמונה מהירויות, תא מטען מכובד, ואפילו מערכת שמנתקת חלק מהצילינדרים בנסיעה רגועה לטובת שיפור צריכת הדלק (שעומדת בממוצע על כעשרה קילומטרים לליטר). אבל באאודי יודעים היטב שלא זה מה שמחפשים המתעשרים וצאצאיהם המאושרים. לפיכך מפרסמת החברה בגלוי שכל דכפין יוכל להזמין שתי "חבילות ביצועים" אופציונליות, שמנטרלות את מגביל המהירות האלקטרוני. הראשונה מאפשרת למכונית להגיע ל-280 קמ"ש והשנייה מאפשרת לה לסגור305 קמ"ש על כל כביש ציבורי.

הוסיפו לכך תאוצה מאפס למאה קמ"ש ב-3.9 שניות ותקבלו מכונית סלון שיכולה להשאיר עשן שחור למכוניות ספורט אקזוטיות. המחיר צפוי לנוע סביב 100 אלף דולרים בארצות הברית.

אאודי RS7 / צילום: יחצ

נבוט מטיטניום: ב.מ.וו M6 גראנד קופה

עד לפני שנים לא רבות עסקה חטיבת הספורט M של ב.מ.וו בפרויקטים מיוחדים וסלקטיביים מאוד: לא יותר משניים-שלושה דגמים של החברה הורשו לשאת את הלוגו המפורסם, וגם הם יוצרו בכמויות קטנות. כיום חטיבת M היא פס ייצור מלא, שמייצר גרסאות ביצועים בשרשרת - החל בדגמים קומפקטיים ועד רכבי כביש-שטח.

האחרונה שיורדת ממנגנון הייצור/שיווק המשומן של החטיבה היא גרסת ה-M של הגראנד קופה, שנחשבה עד כה למכונית האלגנטית וה"רכה" ביותר במערך של ב.מ.וו. גרסת ה-M החדשה מקבלת את מנוע הטווין טורבו 4.4 ליטרים, שפגשנו כבר ב-M5, עם הספק של 560 כוחות סוס ומומנט של 68 קג"מ. בשילוב עם תיבה אוטומטית כפולת מצמדים בעלת העברה סופר מהירה ומצב "בקרת שיגור" שמאפשר תאוצות מרביות.

כל העסק הזה מזיז ארבעה-חמישה נוסעים ב-4.2 שניות מאפס למאה קמ"ש. לטובת הפחתת המשקל והתחושה ה"מיוחדת" יש למכונית חיפוי גחון אווירודינמי שעשוי מחומר היי-טק קליל המכונה CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer), שממנו עשוי גם הגג.

ב.מ.וו ממשיכה לנקוב במהירות מרבית "מוגבלת" של 250 קמ"ש עבור הסופר קופה שלה, אם כי אנחנו בטוחים שמי שממש ירצה ימצא את הדרך לבטל את ההגבלה. המחיר בגרמניה, למתעניינים, יעמוד על כ-128 אלף אירו, כולל 19% מע"מ.

ב.מ.וו M6 / צילום: יחצ

"הגבלת מהירות" ל-300 קמ"ש: יגואר XFR-S

גם יגואר רוצה נתח מפלח הלקוחות נטולי מגבלות התקציב, וגם השיטה שלה היא להוסיף עוד יותר כוח ולשבור מוסכמות. התוצאה היא ה-XFR-S החדשה, המבוססת על סדרת ה-XF.

מהנדסי החברה לקחו את מנוע ה-V8 בעל נפח חמשת הליטרים, שמצויד בסופרצ'ארג'ר, מתחו אותו, תכנתו מחדש את האלקטרוניקה, ו השתמשו בעוד כמה טריקים המוכרים פחות או יותר בכל סדנת שיפורים. התוצאה היא תוספת של ארבעים כוחות סוס ל-550 כוחות סוס בסך-הכול, והעלאת המומנט ל-68 קג"מ.

אם מוסיפים לכך את ה"מוח" החדש לתיבה האוטומטית בת שמונה המהירויות, מקבלים מכונית סלון שמסוגלת להאיץ מאפס למאה קמ"ש ב-4.6 שניות.

הנתון הזה אולי לא מרשים כמו אצל המתחרות החדשות, אבל יגואר מפצה על כך בהודעה על "שינוי הגבלת מהירות אלקטרונית ל-300 קמ"ש". רוצה לומר: "יכולנו להשיג יותר, אבל בחרנו להיות אחראים".

גם מכונית העל החדשה של יגואר, אגב, מתהדרת בצריכת דלק רשמית של 11.2 קילומטרים לליטר.

מי שרכש את ה-XF-R ה"רגילה" (510 כוחות סוס) ומצב רוחו נעכר בשל העובדה שהיגואר שלו הפכה פתאום לאיטית, יחסית, יכול לקבל "פרס ניחומים": יגואר מציעה לרוכשי המכונית חבילה אופציונלית, לא יקרה יחסית, שמכונה Speed ושמעלה את המהירות המרבית של המכונית ל-280 קמ"ש. וזה מה שמכונה "טיפוח הלקוח".

יגואר XFR-S / צילום: יחצ

התחילה את המלחמה: פורשה פאנמרה S

החברים הטובים מפורשה, שמכוניות ספורט הן מטה לחמם, נלחצים מההסתערות של "היצרנים הרגילים" על מה שהיה פעם טריטוריה של יצרני הספורט האקזוטיים. אבל אין להם על מה להלין: הם היו הראשונים שהחלו במלחמה. כבר בשנה שעברה הם השיקו את הפאנמרה טורבו S. מישהו בפורשה החליט שלמכונית הקופה-ארבע-דלתות הענקית שלהם לא מספיקים 500 כוחות סוס ומומנט של שבעים קג"מ, והוסיף לה עוד חמישים כוחות סוס למזל טוב, וגם המומנט הוקפץ לשמונים קג"מ בשיא.

התוצאה היא מכונית במשקל שתי טונות, שמזנקת מאפס למאה קמ"ש ב-3.8 שניות ויכולה להסיע ארבעה אנשים ממהרים מאוד במהירויות של עד 305 קמ"ש. כבונוס מקבלים שלדה עתידנית עם שליטה אלקטרונית מלאה בזווית הגלגול ובשיכוך המתלים, הנעה כפולה, תיבה אוטומטית ממסלול המרוצים - ואפילו פונקציה קטנה שמשנה את צליל המנוע מאגרסיבי למפחיד בלחיצת כפתור אחת. המחיר: נושק ל-2 מיליון שקלים.

פורשה פאנמרה S / צילום: יחצ

אל תתעסקו איתם: מרצדס CLS63AMG S

לגרסת ה-AMG של מרצדס CLS מעולם לא היה מחסור בכוח או בביצועים - מה שהפך אותה לסוג של מכונית פולחן בקרב מעושרי העולם, כולל כמות לא מבוטלת של מכוניות כאלה שהגיעו לישראל. אבל כשהמתחרים מאיימים להשאיר אותך באבק, צריך להילחם על כל אוליגרך. לפיכך התפנתה מרצדס לשדרג גם את גרסת העל ולהוסיף לה עוד קצת כוח.

התוצאה היא המכונית שנושאת שם ארוך ו(עוד) יותר כוח. בגרסת הנעה כפולה, מייצר מנוע ה-5.5 ליטרים טווין טורבו 585 כוחות סוס ומומנט של שמונים קג"מ. בגרסת ההנעה האחורית של המכונית ההספק הוא "רק" 557 כוחות סוס.

המרצדס הארוכה והכבדה הזאת, פלוס שלושה נוסעים ומטען, מאיצה ב-3.6 שניות בלבד מאפס למאה קמ"ש. זהו זינוק בסדר גודל של פורשה 911 טורבו, והצהרת כוונות הנדסית ברורה של מרצדס למתחרים בנוסח "אל תתעסקו איתנו, זה לא ייגמר טוב". המהירות הרשמית מוגבלת עדיין ל-250 קמ"ש, אבל העובדה שהמכונית מציעה כאופציה בלמי מירוץ קראמיים רומזת לכך שהיא יכולה להוסיף עוד איזה שישים-שבעים קמ"ש בקלות.

צריכת דלק הממוצעת המוצהרת היא של כעשרה קילומטרים לליטר - יש אפילו מערכת "עצור סע" לכיבוי המנוע בפקקים - אבל מי שינסה למצות את הפוטנציאל הטמון במכונית יגיד תודה על חמישה קילומטרים לליטר. המכונית תצא לשוק האירופי באפריל, ולא תעלה הרבה יותר מה- CLS63 הקיימת - באזור ה1.5- מיליון שקלים אחרי מסים בארץ.

מרצדס CLS63AMG S / צילום: יחצ

עוד כתבות

צילום האלבום

"9" של האחיות כרקוקלי: מרקיד וקולי

"9" של האחיות כרקוקלי עונה על כל כללי הז'אנר, אבל לא מצליח לפרוץ את גבולותיו

השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

נתוני תעסוקה הקפיצו את וול סטריט; הדאו ג'ונס עלה 1.2%

קרטל הנפט אופ"ק יחד עם מעצמות נפט נוספות הגיעו להחלטה לצמצם את תפוקה הנפט ● בחודש נובמבר, כלכלת ארה"ב הוסיפה 266 אלף מקומות עבודה וזאת מעל לתחזיות האנליסטים שצפו תוספת של 186 אלף מקומות עבודה בלבד ● שיעור האבטלה המשיך לשבור שיאים וירד ל-3.5% ● כעת יורדת הסבירות שהפד יוריד את הריבית ● תשואות האג"ח הממשלתיות קפצו בהתאם

צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

מפלצת משוכללת של ארס והרס בגודל מילימטר וחצי: נמלת האש משתלטת על ישראל

נא להכיר: נמלת האש היא מפלצת משוכללת של ארס והרס בגודל מילימטר וחצי ● אוכלת כול, שוחה, עפה וזורעת חורבן בעולם ● המומחים מזהירים: כל נקודה בישראל תהיה נגועה בהן

מאז המאה ה־20, הולכת הימה ומתייבשת / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כך מי שהייתה הימה ה-4 בגודלה בעולם נהפכה למוקד תיירותי, דווקא כשמתייבשת

לפני כחמישים שנה הייתה ימת אראל בקזחסטן הימה הרביעית בגודלה בעולם כולו ● גסיסתה מושכת זן ייחודי של מטיילים: "תיירות סוף העולם" ● ז'אנר תיירותי מתפתח

צדיק אליקים/ צילום: צדיק אליקים אדריכלים

"עירוב שימושים נהיה מנטרה, סוג של קלישאה"

האדריכל צדיק אליקים מתקומם נגד התכנון של השכונות החדשות שנראות כולן אותו דבר, וחסרות זהות מקומית • בראיון ל"גלובס" הוא מסביר איך נוצר ההבדל בין השכונות מעוז אביב ונווה עופר ואיך מתכננים סביבת חיים טובה

פינוי בינוי בת ים רחוב ירושלים 5 פינת סוקולוב 14 - שבע כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: כדיה לוי

מחיר הביטול של קו הרכבת וכללי הפינוי בינוי החדשים. כותרות הנדל"ן

מי הצהיר ש"הורדת הרגל מהגז של תוכנית מחיר למשתכן תייצר את משבר הנדל"ן הבא? למה לא הפסיקו לדבר השבוע על המספר 12 מ"ר בהקשר של פינוי בינוי? ומדוע כדאי להצטייד במחצלת בפעם הבאה שעוברים ליד בניין ההסתדרות בתל אביב?

לארי פינק / צילום: דניס בליבוס, רויטרס

הדחה בצמרת בלקרוק עקב רומן במקום העבודה

מארק ווייזמן, שטיפס מניהול כספי פנסיה בקנדה והפך לבן טיפוחיו של מנכ"ל בלקרוק, הודח בשל הפרת מדיניות החברה

אנגלה מרקל צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke

לראשונה בכהונתה, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מבקרת באושוויץ

מרקל צפויה לבקר  באושוויץ, בו תחלוף מתחת לשער הכניסה הנושא את הסיסמא הנאצית "Arbeit macht frei" ולהניח זר ליד "קיר המוות", ששימש להוצאות להורג ● לאחר מכן תקיים גם סיור בבירקנאו הסמוך

שחקן מנצ'סטר סיטי, קון אגוארו/ צילום : רויטרס

מה לאמזון ולכדורגל, ואיך הצליחה לחתוך נתח כל כך יוקרתי ובלעדי משידורי הליגה האנגלית?

בזמן שרוב הליגות באירופה יוצאות לפגרת חג המולד, באנגליה לא עוצרים, ומבלים את החג בצפייה בכדורגל ● מי שמצטרפת השנה לחגיגה היא אמזון, שרכשה את זכויות השידור ל-20 משחקים ● אלא שהכדורגל עבורה הוא רק תירוץ כדי למשוך לקוחות חדשים לשירותים אחרים

חברי הקונגרס האמריקאי/ צילום :   רויטרס Jim Young

על אף הצהרת התמיכה של הממשל בסיפוח: הקונגרס דחה אותה

בית-הנבחרים בוושינגטון קיבל החלטה שתומכת בפתרון שתי מדינות ● רוב הצירים הדמוקרטים הצביעו בעד ההחלטה – ועימם חמישה רפובליקאים ● קריאה מפורשת נגד סיפוח שטחים בגדה ● שתי הצירות הדמוקרטיות המוסלמיות בקונגרס הצביעו נגד ● השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק: לא נוקטים עמדה

בני גנץ / צילום: אמיר מאירי, גלובס

גנץ: נתניהו החליט ללכת לבחירות; רה"מ: "הוא לא זז מילימטר"

יו"ר כחול לבן סיפר בפוסט בפייסבוק על פגישתו עם ראש הממשלה מוקדם יותר השבוע, ואמר כי נתניהו "הגיע לפוצץ את העסק" וראה בה חלק מקמפיין ● לדבריו, "בזמן שאני הופך כל אבן להשיג אחדות, נתניהו מקדם בחירות" ● נתניהו: "לצערי אנחנו מידרדרים לבחירות שאף אחד לא רוצה"

בוריס ג'ונסון וג'סטין טרודו / צילום: Yui Mok, רויטרס

ממבחן פיזה עד מימון מפלגות - כמה אתם שולטים בחדשות?

מי צחקו על דונלד טראמפ, ממה הזהיר ה-FBI ובכמה זמן מקצר נתיב הקארפול את הנסיעה? 10 שאלות מסיפורים שהיו השבוע בחדשות

שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, גלובס

"יש לנו אפס ציפיות מהמנהיגים שלנו": שי באב"ד רוצה שתדעו מה הוא עשה באוצר

שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, בראיון אישי ● על הילדות בהרצליה בבית דתי, על הסב הדומיננטי, על המינוי למנכ"ל "צים ישראל" בגיל 31, על ההתקדמות המהירה במגזר הציבורי, על ההצטרפות לרשימת כולנו לכנסת, ועל הבוס, השר כחלון: "בתקופתו נעשו דברים שלא נעשו עשרות שנים"

נתן דטנר / צילום: כפיר זיו

זורבה מחכה לצ'ק - נתן דטנר עובד ללא הפסקה ורודף אחר הכסף

תיאטרון הבימה חייב לנתן דטנר 200 אלף שקל והוא הפסיק לעבוד איתו, עד שהציעו לו לביים את "זורבה היווני" ● הוא הסכים בתנאי שהתשלום יגיע מתיאטרון ב"ש, השותף לקו־פרודוקציה, וכך היה. וזה רק אחד מהפרויקטים שהוא ממשיך לעבוד בהם בלי הפסקה

דינה זילבר / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

"הם ישסעו ואנחנו נאחד": המשנה ליועמ"ש דינה זילבר בנאום תקיף כנגד הביקורת על מערכת המשפט

בנאום בכנס העמותה למשפט ציבורי בישראל, זילבר השיבה אש ואמרה כי ההסתה נגדם בנויה על "מיתוסים , מיסקונספציות, פייק ניוז", אותם היא ביקשה להפריך

בניין ימק"א עוטה חג / צילום: יותם יעקבסון

כמעט כמו באירופה: מרי כריסמס, ג’רוזלם

בימק"א ירושלים חוגגים חג מולד כמעט כמו באירופה - עם עץ, סנטה, יין חם וערמונים, אבל בטאץ' מקומי של אוכל מזרחי ומכונת שלג מלאכותי

מרצדס A180 / צילום: יח"צ

אם כבר לזחול ב-15 קמ"ש, אז לפחות לעשות את זה בסטייל

הגרסה הזולה ביותר של מרצדס בישראל לא מציגה ביצועים מלהיבים אך מחפה על כך עם סביבת מחייה מסוגננת

 

 

מתקן הפקת נפט/  צילום: רויטרס, Axel Schmidt

יצרניות הנפט יצמצמו את תפוקת הנפט ב-500 אלף חביות ליום

שרי האנרגיה מכמה ממעצמות הנפט הגדולות בעולם הודיעו היום כי נתקבלה הסכמה להעמיק את ההפחתה בייצור הנפט ● כתוצאה מכך, מחירי הנפט מזנקים כעת ב-1.3%

יולי אדלשטיין / צילום: דוברות הכנסת

ח"כ עמר בר-לב מנסה לגייס 61 חתימות להמלצה על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין

חבר הכנסת מהעבודה-גשר אמר באירוע שבתרבות: צריך הרבה אומץ במפלגות השונות בשביל להבין שאולי זאת האפשרות היחידה שתמנע מאיתנו את הבחירות השלישיות – ולוותר על הרבה אגו" ● במקביל, נודע שמאחורי הקלעים אדלשטיין קיבל פניות להקמת מממשלה בראשותו 

רוחאני. מסר פייסני לארה"ב  / צילום: רויטרס

החרם הכלכלי מעיק, אז מדוע ההנהגה באיראן אופטימית

בממשל טהראן הצליחו לדכא את המהומות במדינה, ונהנים גם מהצטרפותן של שש מדינות אירופיות למנגנון עקיפת הסנקציות האמריקאיות