גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חכמים בדיעבד

זה לא חוכמה להגיד היום "אמרנו לכם, ידענו שבטר פלייס תיכשל"

יום שבו מגיעה חברה כמו בטר פלייס לבית המשפט לבקש צו פירוק הוא יום עצוב - עצוב לעובדים, ללקוחות, לחולמים ולמשקיעים. אמנם לא כולם עצובים באותם אופן ומידה, אבל זה יום קשה לרבים. משקיעים ויזמים יודעים שלפעמים יצליחו ולפעמים לא. מותר להם לנסות, לעיתים להיכשל, ולקוות לעיתים תכופות יותר גם להצליח.

דווקא היום, אני מסיר פעמיים את הכובע בפני היזם שי אגסי. פעם אחת על החלום ועוד פעם על התעוזה. היום, אני מסיר את כובעי גם בפני החברה לישראל על לקיחת הסיכון ועל הניסיון. עם זאת, ליבי עם הלקוחות שרובם קנו את הרכב החשמלי כי זה היה דבר נכון לעשותו, וגם עם מאות העובדים שהאמינו שהם מתקנים קצת את העולם.

תעשיית הטכנולוגיה, היזמות והסטרט-אפים הישראלית לא ממש נפגעה היום. אבל היא התבגרה עוד קצת. משקיעים נבונים יודעים כי השקעה בחברות צעירות ובטכנולוגיה חדישה היא פעולה סטטיסטית ולא דטרמיניסטית, ולכן משקיעים מפזרים את ההשקעות שלהם. בדיעבד, גם אני יכול להצטרף היום לרשימת המלהגים - "ידעתי שזה ייכשל!"

אז מה? הרבה דברים שהאמנתי שייכשלו דווקא הצליחו, ולהיפך. אם מישהו היה פונה אליי לפני 10 שנים, מציג לי סטארט-אפ חדש, עם מנכ"ל צעיר בן 20, שמציע להעלות תמונות של אנשים לאינטרנט ולעשות להם לייק, הייתי כנראה משלח אותו לדרכו, בלי להשקיע בו. הייתי נותן לו גם כמה עצות טיפשיות, שחלילה לו מלהקשיב לי.

גם את אנשי הצוות עם השם המוזר, שהיו מסבירים לי שהם מנוע-חיפוש שעובד יותר מהר מאלטה-ויסטה (ענק החיפוש ששכחנו), הייתי כנראה שולח לדרכם ללא השקעה. בקיצור, החכמים שאומרים היום "ידענו שזה ייכשל" ו"אמרנו לכם", הם חכמים בדיעבד.

עם זאת, אנסה להציע הסבר מדוע בטר פלייס נכשלה. ראשית, נשים דברים בפרופורציות הנכונות. שי אגסי לא המציא את המכונית החשמלית, ואפילו לא את חזון המכונית החשמלית. מכוניות חשמליות נבנו בגרמניה כבר לפני יותר ממאה שנה. מכוניות חשמליות התחרו במכוניות מונעות בנזין כבר בתחילת דרכן. ב-1899 הגיע נהג מרוצים בלגי למהירות של יותר מ-100 קמ"ש במכונית חשמלית.

הסיבה לכך שמכוניות מונעות בנזין הוציאו בהדרגה את המכוניות החשמליות מהשוק היא פשוטה: דלק זול ונוחות המשתמש. אבל חלום המכוניות החשמליות המשיך ללוות אותנו יותר ממאה שנה, ובשנים האחרונות עקב עליית מחירי הבנזין, הבנת הנזקים האקולוגיים והחידושים הטכנולוגיים, חלום המכונית החשמלית חוזר להיות ריאלי ובר-השגה.

הבעיה העיקרית שאיתה מתמודדת המכונית החשמלית היא הסוללה והטעינה שלה. כאשר בטר פלייס התחילה לפעול היא הציעה רעיון מהפכני. במקום להשקיע בסוללה כבדה ויקרה מאוד, המתכלה במהירות ודורשת שעות רבות של טעינה - תחנות להחלפת סוללות. המכונית צריכה חשמל? היכנס לתחנת ה"תדלוק" והחלף את הסוללה הגמורה בסוללה טעונה המוכנה לנסיעה.

נשמע פשוט. הבעיה היא, שהסוללה של לפני 10 שנים אינה הסוללה של היום. הקידמה הטכנולוגית ייצרה לנו סוללות קלות וזולות יותר, שמחזיקות הרבה יותר אנרגיה. בעוד מספר שנים הן יהיו יעילות עוד יותר. כבר היום יצרנית המכונית החשמלית האמריקאית טסלה מציעה מכונית עם סוללה שתחזיק יותר מ-300 קילומטר. טסלה מתכננת להציע בתוך מספר שנים סוללה ל-700 קילומטר. כך ניתן יהיה לנסוע מתל-אביב לאילת, לתדלק בלילה את המכונית, ולחזור לתל-אביב בלי צורך להחליף סוללה כל 200 קילומטר.

טכנולוגיה מהירה הורגת עסקים מהר

כחכם בדיעבד, אני יכול להציע שתי סיבות עיקריות לכישלון של בטר פלייס. הראשונה, הפתרון הטכנולוגי שלה היה נכון ונדרש לפני שבע שנים. ההתפתחות המהירה של טכנולוגיית הסוללה שינתה את כללי המשחק.

הסיבה השנייה היא הניסיון של בטר פלייס להיות שני דברים בו-זמנית. יצרן וספק של מכוניות חשמליות יחד עם ספק של שירותי "תדלוק" חשמלי. בעולם הטכנולוגי המשתנה היום במהירות, ההימור הזה לא עבד טוב ביחד. בטסלה, כך אומרות השמועות, מדברים היום על "סוללות ניתנות להחלפה" במודל של בטר פלייס. אני מאמין שאלה - מכירת מכוניות ותדלוק - צריכים להיות שני מודלים עסקיים נפרדים.

המסקנות - טכנולוגיה מהירה הורגת עסקים מהר יותר מאי פעם. יזם ששוקל להיכנס לעסקי המכוניות החשמליות, מוטב שיתכונן כבר עתה למכוניות אוטונומיות הנוהגות את נוסעיהן. תוך שני עשורים נראה רובוטים מסיעים את לקוחותיהם (אנחנו) ממקום למקום. הרובוטים לא יוטרדו מטעינת הסוללות שלהם בזמן שהם מחכים לנו. אנחנו נאכל צהריים בנחת בשעה שהרובוטים יוזנו בטעינה.

הכותב, מייסד אלאדין, הוא יזם חברתי

עוד כתבות

דורית בייניש / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

בייניש: "יש היום הסתה נגד הפרקליטות, בראש המסיתים עומד מי שקרוי 'שר המשפטים'"

שופט העליון מני מזוז אמר את הדברים בכנס חיפה למשפט ● נשיא העליון לשעבר אהרן ברק: "אני מאמין באמונה שלמה בכנות בשיקול-הדעת של היועמ"ש מנדלבליט. אני מבקש מכל עם ישראל שכאשר תתקבל החלטתו בתיקי נתניהו - נא להתייצב מאחוריו"

ראשת מועצת גני תקווה, ליזי דלרי'צה / צילום: אביגיל עוזי

"התחבורה בישראל היא 100 שנה אחורה, צריך פתרונות בתוך היישוב"

כך אמרה ל"גלובס" ראשת מועצת גני תקווה ליזי דלרי'צה לאור החלטת המועצה השבוע לקדם בניית 1,200 דירות בצפון היישוב כחלק מרובע חדש שיכלול גם רבע מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר

עו“ד איה לביא / צילום: שלומי יוסף

המרכז לנפגעי כתות מבקש להצטרף לערעור עו"ד שהונתה במיליונים את לקוחותיה

עו"ד איה לביא הגישה ערעור לעליון על 3 שנות המאסר שנגזרו עליה, לאחר שהודתה בגניבת 4.2 מיליון שקל מלקוחות ● המרכז לנפגעי כתות: "על ביהמ"ש להתחשב בכך שלביא הושפעה במעשיה מחברות בכת" ● עם זאת, סנגורה מבהיר: "לביא לא חברה בשום כת"

פרוקטר אנ גמבל /צילום: רויטרס - John Sommers

P&G בשת"פ עם 8200EISP: "מחפשים את מותגי מיליארד הדולר הבאים"

החברה מחפשת מוצרים בתחום הבריאות, איכות החיים, איכות המגורים ומוצרים נגד "תשישות נשית"

הפגנת BDS / צילום: SHUTTERSTOCK

הארגון שהפסיד בעתירה על סימון מוצרים מיו"ש: "החלטה מבישה שנבעה מסיבות פוליטיות"

ביה"ד של האיחוד האירופי הנחית השבוע מכה על היצוא הישראלי, כשקבע כי חובה לסמן מוצרים מיהודה ושומרון, ממזרח ירושלים ומרמת הגולן, בשל היותם "שטחים כבושים" ● באירופה הנזק לישראל יהיה יותר תדמיתי מאשר כלכלי

רויטל סויד, העבודה–גשר / צילום: כדיה לוי

אם אוחנה חשף את סודו של חפץ במתכוון, האם יש לו חסינות?

האיום של ניר חפץ לתבוע את שר המשפטים אמיר אוחנה בגלל המידע שחשף עליו עורר תהייה: האם אוחנה, שדיבר מעל במת הכנסת, לא זכאי לחסינות פרלמנטרית? מתברר שלא תמיד ● המשרוקית של גלובס

נופר עמיקם / צילום: אופיר אייב

נופר עמיקם מונתה לשותפה בקרן ההון סיכון גלילות קפיטל

עמיקם (34) עומדת בראש מחלקת יצירת הערך תצטרף לשני המייסדים קובי סמבורסקי ואריק קלינשטיין

ליאור טנר, מנכ"ל הנוסע המתמיד ו-FLY CARD / צילום: יונתן בלום, גלובס

"לקוחות היוקרה הם הלחם והחמאה שלנו. אנחנו מוותרים על הרבה הכנסות בשבילם"

על ההתקוממות מצד הנוסעים, הזינוק במספר הלקוחות והמהלכים שסותרים את האג'נדה הרשמית ● מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על, ליאור טנר, משיק מהלך אסטרטגי לא נטול סיכונים ומתיישב לשיחה עם "גלובס"

אורי גייגר / צילום: יחצ

אקסלמד שואפת לשבור שיא לקרן מכשור רפואי: גיוס 400 מיליון דולר

הקבוצה, המשקיעה בחברות מכשור רפואי, מקימה קרן רביעית שתפעל לפי המודל הייחודי שפיתחה: צירוף טכנולוגיות חדשניות למערכי שיווק של חברות מדשדשות • המייסד והשותף המנהל, ד”ר אורי גייגר, מסביר אילו חברות הוא מחפש, מה היתרון של ניו יורק על עמק הסיליקון ומדוע המוסדיים צודקים בכך שלא השקיעו עד כה בקרנות רפואיות שיצאו מישראל

חיילי צה"ל על גבול רצועת עזה,/ צילום: רויטרס

בשל הפרת הפסקת האש: בעוטף עזה החליטו לא לקיים מחר לימודים

(עדכונים שוטפים): למרות שפיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה, ברשויות החליטו שלא לקיים לימודים, לאחר שרקטה נורתה לישראל ויורטה על ידי כיפת ברזל ● פלסטינים מפגינים בגבול עזה נגד הפסקת האש

אוכלים בכלים חד פעמיים בחברת הפינטק "טיפלתי" / צילום: אורי פרל

להוציא את החד"פ: כך ההייטקיסטים שוב מקבעים נורמות בשוק התעסוקה

יוזמה של עובדי הייטק שקוראת למעסיקים להוציא מחדרי האוכל את הכלים החד-פעמיים ויוזמות סביבתיות אחרות מובילות את המעסיקים לדבר בשפה אקולוגית ● האם מדובר בטרנד חולף בגלל מחאת האקלים או בשינוי כיוון?

תלמיד עם מחשב נייד / צילום: שאטרסטוק

בכיר באפל: תלמידים שישתמשו במחשבים של גוגל לא צפויים להצליח

פיל שילר, סגן נשיא בכיר לשיווק באפל, התייחס בראיון לאתר "CNET" למחשבי "כרומבוק" של גוגל: "אם כל מה שאתה רוצה זה לעשות מבחנים לילדים, אולי מחשב זול יוכל לעשות זאת. אבל התלמידים לא הולכים להצליח"

פגיעה ישירה במפעל בשדרות / צילום: Ammar Awad, רויטרס

שלושה ימי שיגורי רקטות: נזק ישיר המוערך בעשרות מיליוני שקלים עד כה

ברשות המסים טיפלו עד כה ב-67 תביעות בגין נזק ישיר שנגרם לאזרחים ● מדובר בנזק לרכוש בעקבות שיגורי הרקטות ולא בנזקים עקיפים בגין אובדן ימי עבודה, תשלומי שכר לעובדים או הפסדי רווחים

אייזיק דבח / צילום: תמר מצפי

יצרנית החזיות בוגארט הגדילה את הכנסות דלתא אך פגעה בשיעור הרווח הגולמי

הכנסות חברת ההלבשה התחתונה גדלו ב-20% ברבעון השלישי של 2019 ביחס לרבעון המקביל והגיעו ל-446 מיליון דולר ● בנטרול סעיפים חד-פעמיים הרווח הנקי נשחק ב-13% ל-14.5 מיליון דולר ● בפעילות בארה"ב הציגה דלתא שיפור רבעוני של 5% במכירות, שהגיעו ל-114 מיליון דולר

אלונה בר און בוועידת עושים שוק \ צילום: איל יצהר

אלונה בר און, יו"רית "גלובס": יש לקיים דיון דחוף על תפקיד מועצת העיתונות בשיקום העיתונות ואמון הציבור

"זוהי שעת חירום. עלינו להודות שמועצת העיתונות אינה ממלאת תפקיד משמעותי ורלוונטי כפי שהיה מצופה ממנה בשעה קשה זו" ● מכתב גלוי ששלחה אמש יו"רית גלובס אלונה בר און למועצת העיתונות ● מפאת חשיבות הדברים והרלוונטיות גם ל"גלובס", אנו מביאים אותו כאן כלשונו

אביגדור ליברמן ובני גנץ / צילום: אלעד מלכה, יח"צ

גנץ וליברמן בסיום הפגישה: אין תשובה מדויקת על מתווה הנשיא

עדיין לא חלה התקדמות כלשהי לכיוון הקמת ממשלה ● ביום רביעי הקרוב יפקע המנדט של גנץ להרכבת הממשלה

חברת סיסקו / צילום: רויטרס

סיסקו מספקת תחזית חלשה זה הרבעון השני ברציפות; המניה נפלה ביותר מ-7%

סיסקו אכזבה את המשקיעים כאשר סיפקה תחזית חלשה זה הרבעון השני ברציפות ● פסגות: "בעידן הנוכחי של ריביות נמוכות במיוחד, חברות בעלות תזרים מזומנים יציב וחזק מסוגה, המחזירות למשקיעים היקף גדול מהתזרים מהוות נכס מעניין"

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

סגירה חיובית בבורסה: ת"א 90 קפץ בכ-1%, פרטנר זינקה בכ-6%

המדדים המובילים ננעלו בעליות ביום המסחר האחרון לשבוע על רקע היציבות בניו יורק ● דלתא קפצה לאחר הדוחות, מנייתה טאואר טיפסה ב-3.4%, יו ניבו זינקה בכ-5% ● מחזור המסחר הגיע ל-1.22 מיליארד שקל

איז'י בלנק / צילום: אורי שדה

יו"ר איגוד אדריכלי הנוף חושב שהם "לא מספיק קולניים, אבל כן משפיעים"

יו"ר איגוד אדריכלי הנוף, איז'י בלנק, מצהיר שהוא מודע לזה שפרויקטים של התחדשות עירונית הם הפוטנציאל האמיתי של הוספת יחידות דיור בערים, אבל מצטער על כך שהם "הורסים את כל הצמחייה ברחוב"

אוון שפיגל / צילום: JD Lasica

"הורי גידלו אותי בלי טכנולוגיה. הבן שלי רשאי לצפות בטלוויזיה שעה בשבוע"

אוון שפיגל, מייסד ומנכ"ל סנאפ, מספר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" על האופן שבו הוא מגדל את הילדים שלו, על העיצוב המחודש שהיה שנוי במחלוקת ("הוא הצלחה") ועל פייסבוק: "התחרות איתנו גרמה להם להציע יותר ערך ללקוחות"