ח"כ מרגלית: לחייב חברות דוגמת קוקה-קולה לפרסם דוחות

הגיש הצעת חוק ראשונה בסדרת חוקים בנושא הגברת התחרותיות בתחום מוצרי המזון והצריכה בישראל ■ מציע לחייב "מובילי שוק מובהקים" לפרסם דוחות, וזאת כדי לבחון אם חברות אלה מגזימות בתמחור ומביאות ליוקר המחיה

האם בקרוב נדע מה הרווחים השנתיים של קוקה-קולה, פרוקטר אנד גמבל ויוניליוור? האם החברות הללו יצטרכו לפרסם את הדוחות הכספיים שלהן ולהיחשף לביקורת רגולטורית וציבורית?

הבוקר (ד') הניח ח"כ אראל מרגלית (עבודה) על שולחן הכנסת הצעת חוק, ראשונה מבין סדרת חוקים המיועדים להגביר את התחרותיות בתחום מוצרי המזון ומוצרי הצריכה בישראל, שעשויה (אם תתקבל) לשנות את המשק בצורה דרמטית.

במסגרת הצעת החוק מבקש ח"כ מרגלית לתקן את חוק ההגבלים העסקיים (משנת 1988), באופן שיחייב את הממונה על ההגבלים לקבוע את הקריטריונים לחברות שנחשבות ל"מובילי שוק מובהקים" בתחום הצריכה, ולפרסם את הרשימה וכן את הדוחות של אותן חברות לציבור הרחב, כפי שמחויבות חברות ציבוריות. הצעת החוק מבוססת על אחת מהמלצותיה של ועדת טרכטנברג שלא יושמו עד היום.

‏הוראה מסוג זה תחייב בדיווח ושקיפות חברות כמו דיפלומט (יצרנית ג'ילט); נייקי ישראל; קוקה-קולה; יוניליוור (תלמה); פרוקטר אנד גמבל; איי דיגיטל, היבואנית של אפל; נסטלה; קראפט; קלוגס; ג'ונסון אנד ג'ונסון; בעלי הקניונים הגדולים ועוד.

רווחיהן של חברות אלה, שחולשות על נתח שוק עצום בישראל (כל אחת בתחומה), סמויים מהעין כיום ואינן נתונות לבחינה ציבורית, עקב היותן פרטיות.

‏לפי הצעת החוק, פרסום רווחיהן של חברות אלה יאפשר לציבור, כמו גם לממונה על ההגבלים העסקיים, לבחון האם החברות הללו מגזימות בתמחור מוצריהן והאם רווחיהן מופרזים, באים על חשבון הציבור ומובילים ליוקר המחיה המשתולל בישראל.

‏על-פי ההצעה, הממונה יוכל להגדיר אדם או חברה כ"בעל השפעה מהותית", גם אם החברה בבעלותו אינה עונה לתנאים הקבועים בחוק של מונופול, אם בידו ריכוז בשיעור הנמוך ממחצית מכלל האספקה או מכלל הרכישה של כלל הנכסים או כלל השירותים. וזאת, אם יש בריכוז הזה כדי להשפיע השפעה מהותית בשוק לגבי אותם נכסים או נכסים הקשורים להם, או אותם שירותים או שירותים הקשורים להם, באופן העלול להפחית את התחרות בעסקים או לגרום לפגיעה בציבור.

‏המאבק אותו מנהיג מרגלית כיום הוא בין היתר תולדה של המאבקים שהחל לנהל עיתון "גלובס", כמו בנושא מחיר הקוטג', באמצעות הביקורת על המחירים המופרזים שחברות רבות במשק גובות על מוצריהן, וכן בטוריו של סגן עורך העיתון, אלי ציפורי.

‏‏"אני לא אשכח מאמר שכתב אלי ציפורי לאחרונה שבו הוא התייחס לריכוזיות במשק, ובין היתר כתב שטיפול בריכוזיות בתיאוריה זה דבר אחד, אבל בסוף צריך להוריד את זה להשפעה על יוקר המחיה בישראל", אומר ח"כ אראל מרגלית. "זו הריכוזיות של השווקים, של מוצרי הצריכה וסגירת השוק כלפי הצרכן הישראלי. זה היה מאמר מאוד חשוב ונכון, כי עכשיו באמת צריך לטפל בריכוזיות שעומדת מול הצרכן, ולא רק בריכוזיות של הבורסה הישראלית".

‏לדברי מרגלית, "הממשלה נכשלה בטיפול בעיית יוקר המחיה, והיא נופלת בתהליכים מסורבלים של ועדות, חברות ממשלתיות מיותרות ותהליכים ביורוקרטיים. אזרחי ישראל חנוקים, והמדיניות הכלכלית שמובילים ראש הממשלה ושר האוצר לא עומדת במבחן המציאות. חוק הריכוזיות בכנסת, המדבר על פירוק הפירמידות בבורסה הישראלית, הוא רק תחילת התהליך. עכשיו הגיעה העת לטפל ביוקר המחיה ובצמצום פערי השכר ואי-השוויון, על-ידי חקיקה שתאפשר כניסתם של שחקנים חדשים".

‏מרגלית הוסיף: "מדוע דיאודורנט שנמכר בארה"ב ב-7.20 שקלים, נמכר בישראל במחיר הנמוך ביותר של 17 שקל? מדובר על פער שמטפס ליותר מ-250% במרבית הרשתות והחנויות בישראל לעומת ארה"ב. ישנו מצב אבסורדי של 2-3 חברות ששולטות בכל תחום במשק, ואין לנו, האזרחים, אפשרויות להילחם נגדן.

‏"העלייה דרמטית בשנים האחרונות ביוקר המחיה מתבטאת בכל תחומי החיים: מזון, מוצרי צריכה, מוצרי אלקטרוניקה, מוצרי חשמל, כרטיסי אשראי ועוד. קיים קשר ישיר בין הריכוזיות במשק ויוקר המחיה, להיחלשות מעמד הביניים. במסגרת התוכנית למאבק ביוקר המחיה, אני מתכוון להעביר סדרת חוקים שישברו את הריכוזיות ויעודדו תחרות, בכל מקום בו קיים כשל שוק ממנו האזרח סובל. אני בטוח שיחד נצליח לשנות את כללי המשחק במשק ונשפיע ישירות על הורדת המחירים".

‏במקביל, מוביל מרגלית מאבק ציבורי שיגייס תמיכת ארגונים ציבוריים, בכירי אקדמיה וממשל בדימוס נגד התאגידים האחראים ליוקר המחיה בישראל ולמחירים המופקעים והלא הגיוניים בעליל לטענתו.

‏בנוסף, בשיתוף עם תנועת "הצרכנים", בהובלתם של איציק אלרוב ויעקב לבי, ממובילי המאבק ביוקר המחיה בישראל, וחברי כנסת מכל סיעות הבית, ישיק החודש ח"כ מרגלית את השדולה בכנסת למאבק ביוקר המחיה.

‏במסגרת השדולה יעלו לדיון סוגיות רבות לגיבוש תוכנית כוללת מול האוצר ומשרדי הממשלה כדוגמת: שוק כרטיסי האשראי הנשלט על-ידי הבנקים, וכתוצאה מכך עמלת הסליקה גבוהות. ח"כ מרגלית מציע פתרון של עידוד תחרות בשוק הנפקת כרטיסי האשראי לכל אזרח על-ידי בנק הדואר, וכך דמי החבר יהיו נמוכים משמעותית ממה שמשלמים כיום.

החברות המרכזיות שיושפעו מהחוק
 החברות המרכזיות שיושפעו מהחוק

תרשים חברות
 תרשים חברות

aaaaרוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988