גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטרנד המסוכן בשוק הרכב: מימון כמעט מלא למכוניות

המכירות חסרות התקדים של כלי רכב חדשים במחצית הראשונה של 2014 עשויות ליצור רושם של עוצמה ■ בפועל, פני הדברים שונים מאוד

מאזדה 3 / צילום: יחצ
מאזדה 3 / צילום: יחצ

הכותרות הכלכליות עסקו השבוע בשאלה כיצד יושפעו הבנקים בארץ ממיתון עמוק ובקיטוב הכלכלי-חברתי המתרחב, אבל נדמה ששוק הרכב המקומי מתנהל בבועה מנותקת ונפרדת משלו. אינדיקציות ראשונות למסירות הרכב בחודש יוני מלמדות על עוד חודש חזק, שעתיד להשלים מחצית שנה מהטובות ביותר שנרשמו מאז ומעולם בענף. מכירות של 18-20 אלף כלי רכב ביוני ידחפו את השורה התחתונה בינואר-יוני ליותר מ-130 אלף כלי רכב, ואם לא יחולו שינויים דרמטיים תסתיים השנה עם כ-240 עד 260 אלף כלי רכב חדשים.

העוצמה של שוק הרכב היא סוג של תעלומה נוכח האינדיקציות השליליות במשק ועל רקע אווירת הדכדוך של הצרכנים, ואפילו בענף הרכב מופתעים רבים מהיקפי המכירות. אבל עיון לעומק מגלה כי "קרן השפע" הזאת דומה יותר לבועה, הן בקצב ההתנפחות שלה והן בסיכונים.

שקל חזק, שוק עולמי חלש

הגורם המרכזי שתרם לעלייה בביקוש במחצית הראשונה היה הירידה החדה במחירים הריאליים של כלי הרכב החדשים. לא מדובר על "מחירי המחירון" הרשמיים של היבואנים, שכמעט לא השתנו, אלא במחירים האמיתיים בעסקאות שנסגרות מול השוק המוסדי ומול הלקוחות הפרטיים במבצעי מכירות. זוהי תגובה כלכלית מתבקשת, ובריאה כביכול, בשוק שרגיש למחיר כמו שוק הרכב הישראלי.

ירידת המחירים נובעת משילוב של שני גורמים חיצוניים. הראשון הוא כמובן השער החזק של השקל ביחס למטבעות הייבוא. שערי המטבע, שכוחם מוכפל בכמה מונים בשל המיסוי הגבוה המוטל בישראל על רכב, היו מאז ומתמיד הגורם שמשפיע יותר מכול על מחירי הרכב בישראל, ותקופת העוצמה הנוכחית של השקל היא הממושכת ביותר בעשור האחרון.

במקרים כאלה אמור לפעול "מנגנון איזון", שבמסגרתו מנצלים יצרני הרכב את העלייה ברווחיות, הנובעת מחוזקו של השקל, ומעלים את המחירים ליבואנים בישראל בגובה שחיקת מטבע הייבוא או בחלקה. אלא שכאן נכנס לתמונה הגורם השני - השפל המתמשך בתעשיית הרכב העולמית בכלל והאירופית בפרט.

הדוח האחרון של ה-OECD על תעשיית הרכב, שפורסם בתחילת השנה, משרטט תמונה עגומה מאדו של שוק הרכב באירופה: ביקושים נמוכים בעשרות אחוזים מאלה של תחילת העשור הקודם; בעיות קשות של עודף כושר ייצור, אף שהיצרנים מנצלים כיום רק כ-70% מפוטנציאל הייצור שלהם; דחיקה מטה של מחירים ורווחיות. החמור מכול הוא האופק הקודר. ב-OECD מעריכים כי חזרה לימי השפע של התעשייה לא צפויה לפני שנת 2020.

כאחד השווקים הבודדים באגף האירופי של ה-OECD שרושמים כיום צמיחה דו-ספרתית חזקה, זוכה שוק הרכב הישראלי לפריבילגיות נקודתיות רבות. בחלק מהמקרים מדובר בהפניה לישראל של עודפי ייצור מוזלים, שיועדו למדינות אחרות. במקרים אחרים מדובר בקביעת מחירי יצרן נמוכים ליבואנים שיעמדו ב"מכסות" גבוהות של מכירות.

השילוב בין שוק רכב עולמי במיתון לבין מטבעות ייבוא חלשים מייצר ליבואנים "שומן" כה רב, עד שאפשר לחלק אותו במישרין ובעקיפין ללקוחות ועדיין לשמור על רווחיות נאה. אם מוסיפים לכך את התחרות העזה בשוק ואת הלחץ של היצרנים לעמוד במכסות, מקבלים גם "מחירי עסקאות" שנמוכים באופן ריאלי בכ-10% עד 20% מהמחירים לפני חמש שנים, וגם מוטיבציה גדולה של היבואנים להגדיל את היקפי ההזמנות.

הבועה של השוק המוסדי

הנהנות הגדולות ביותר מהמחירים הנמוכים הן חברות הליסינג, שמשיגות כיום על חלק מדגמי הליבה ה"מוסדיים" הנחות דו-ספרתיות, שלפני כמה שנים הן יכלו רק לחלום עליהן. ההנחות הנדיבות מהמחירים הרשמיים היציבים של הרכב החדש והמשומש מגדילות באופן משמעותי את המוטיבציה של חברות הליסינג להפוך ל"סוחרות רכב".

חלקן קופצות למים העמוקים ורוכשות אלפי כלי רכב חדשים למלאי כדי למכור אותם כ"אפס קילומטר מליסינג", בהנחות שנעות בין 10% ל-18% ממחירי המחירון. חברות אחרות מאיצות את קצב החלפת כלי הרכב של לקוחות הליסינג, משלוש שנים לשנתיים ואף ול-18 חודשים, כדי שיוכלו למכור הלאה ברווח רכב משומש "טרי" עם קילומטרז' נמוך, שמשיג בשוק מחירי פרימיום. אם מוסיפים לכך את העובדה שהשנה "מבשיל" מספר גדול במיוחד של רכבי ליסינג בני שלוש שנים, מקבלים ביקושים מוסדיים בהיקף לא שגרתי שתרמו להאצת השוק במחצית.

בשנים "רגילות", ביקושים כאלה מצד חברות הליסינג היו מוגבלים בשל יכולת מוגבלת לגייס את ההון הנדרש לרכישת כלי הרכב. אבל בריבית הנמוכה שקיימת כיום במשק, ולאור הדכדוך הכללי בשוק ההון - שהופך כל הנפקת אג"ח של חברת ליסינג למוקד הסתערות מצד המשקיעים המוסדיים - הכסף ממש "שוכב על הארץ ומחכה שיאספו אותו", כפי שמגדיר זאת אחד השחקנים המרכזיים בשוק.

אלא שזו אשליה. הביטחונות המרכזיים לאותו "כסף זול" היו ונותרו כלי הרכב המשומשים, שבמלאי של החברות הליסינג. התמחור הבסיסי של אותם ביטחונות ממשיך להישען על "מחירון המשומשות", שמצדו נשען על מחירי המחירון הרשמיים של היבואנים. כאמור, שני אלה הולכים ומאבדים את ערכם כאינדיקטורים ככל שמחירי העסקאות ה"אמיתיים" בשוק הולכים ויורדים. השורה התחתונה: מדובר בבועת ערך שמזינה את עצמה באמצעות תמחור יתר של הרכב החדש והמשומש.

קריסה של אחד מעמודי התמיכה - כמו "יישור קו" של הפער (המוערך כיום בכ-20%) בין "מחירון המשומשות" לבין המחירים האמיתיים בשוק - יכול להביא להתנפצות אלימה של הבועה המוסדית. חסידי "שיטת מצליח" יגידו בוודאי שהבועה הזאת שורדת כבר יותר מעשור למרות כל הנבואות הקודרות ולפיכך מה שהיה הוא שיהיה. אבל חוכמה בדיעבד היא חוכמה קטנה מאוד.

מלכודת הדבש של הלקוחות הפרטיים

בועת המימון שמזינה את המכירות הערות לשוק הרכב המוסדי היא סיכון ידוע בפני הבנקים ומשקיעי האג"ח, אבל הבעיה המרכזית היא שאותה בועה שואבת אליה כיום גם לא מעט משקי בית פרטיים, שספק אם הם מודעים לסיכונים.

בענף מעריכים שבחודשים האחרונים חל זינוק משמעותי בהיקף כלי הרכב הנרכשים בישראל על ידי לקוחות פרטיים באמצעות מימון "עמוק". יבואני רכב, חברות ליסינג וגורמי מימון בנקאיים וחוץ-בנקאיים מאפשרים כיום ללקוחות פרטיים לרכוש רכב חדש בהון עצמי נמוך מאוד, לעתים אפסי, ופריסה נוחה ומפתה מאוד של תשלומים. כשמדובר ברכבי "מיני" קטנים במחירים של 55-70 אלף שקל, אפילו לקוחות בעשירון האמצעי ומטה מתפתים.

לכאורה, מדובר בצעד "חברתי" מבורך, שמוריד את סף הכניסה לשוק הרכב החדש בפני רבים. בפועל מדובר ב"מלכודת דבש", שתחשיב העלות האמיתית שלה ללקוח בטווח הארוך מבוסס על אותם מחירי מחירון פיקטיביים של כלי רכב משומשים וחדשים ועלול להשתנות באופן דרמטי במהלך התקופה.

מי שתפקידו לפוצץ בועות אשראי או לפחות למנוע את התנפחותן הבלתי מבוקרת הוא האוצר, אבל שם עסוקים כרגע בספירת סכומי הכסף האדירים שמגיעים מהמיסוי בגין מכירות הרכב החדש. אולי אחר כך מישהו שם יתפנה להזהיר את הלקוחות.

עוד כתבות

הפגנת BDS / צילום: SHUTTERSTOCK

הארגון שהפסיד בעתירה על סימון מוצרים מיו"ש: "החלטה מבישה שנבעה מסיבות פוליטיות"

ביה"ד של האיחוד האירופי הנחית השבוע מכה על היצוא הישראלי, כשקבע כי חובה לסמן מוצרים מיהודה ושומרון, ממזרח ירושלים ומרמת הגולן, בשל היותם "שטחים כבושים" ● באירופה הנזק לישראל יהיה יותר תדמיתי מאשר כלכלי

יניב אלפי/ צילום: אלירן אביטל

"הצלחנו לשנות דפוסי התנהגות אצל נהגי מוניות. שכל נהג יעשה לעצמו את החשבון איפה משתלם לו לעבוד"

מנכ"ל יאנגו יניב אלפי מכיר היטב את הסיטואציה שבה בשעות השיא נהגי מוניות מכבים את האפליקציות, וגם את החאפרים שמנסים לנגוס לו ברווחים ●  זה לא מונע ממנו להתגאות במודל העסקי שבזכותו החברה מרחיבה את פעילותה בישראל ● "כשהשירות טוב, אנשים מוכנים לשלם עליו"

איריס בינקוביץ', אביגיל דר ונרקיס טסלר / צילום: רונה איבר

מועדון ארוחת הבוקר: מה חושבות מנהלות בתחום הקנאביס על שבירת קירות

וגם: UMI תפחית שכרו של בני גבאי ל-60 אלף שקל לחודש

יהלי סלע, רם יוניש וגילי ינקוביץ - מייסדי סימפליפיי / צילום: יח"צ

צ'ק פוינט רוכשת את סטארט-אפ הגנת הסייבר סימפליפיי

סימפליפיי מפתחת טכנולוגיית הגנת סייבר להגנה על מוצרי האינטרנט של הדברים ● סכום העסקה לא נחשף, אך ההערכה היא כי מדובר בכמה מיליוני דולרים

דורית בייניש / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

ביניש: "יש היום הסתה נגד הפרקליטות, בראש המסיתים עומד מי שקרוי 'שר המשפטים'"

את הדברים הללו אמרה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר בכנס חיפה למשפט ● נשיא העליון לשעבר אהרן ברק: "אני מאמין באמונה שלמה בכנות בשיקול-הדעת של היועמ"ש מנדלבליט. אני מבקש מכל עם ישראל שכאשר תתקבל החלטתו בתיקי נתניהו - נא להתייצב מאחוריו"

וורן באפט, תלמידו של בנג'מין גרהאם / צילום: ריק ווילקינג, רויטרס

ההשקעה של וורן באפט בטבע: השווי עלה, אך ברקשייר הת'אוויי עדיין הפסידה מאות מילוני דולרים

פורסמו ההחזקות הרבעוניות של ברקשייר הת'אוויי (שבבעלות וורן באפט) בחברת טבע. אין שינוי מרבעונים קודמים, עדיין מחזיק בסוף הרבעון השלישי בכ-43.2 מיליון מניות טבע ● השוני המרכזי הוא שמחיר המניה עלה מ-6.88 דולר בסוף הרבעון ל-9.37 דולר נכון לאתמול, לכן שווי ההחזקה של באפט הוא כ-405 מיליון דולר

מטבע דיגיטלי/צילום: שאטרסטוק

יצרנית מכונות כריית הביטקוין מנמיכה ציפיות לקראת הנפקה ראשונית בנאסד"ק

Canaan הסינית, החברה השנייה בגודלה בתעשיית מכונות הכרייה של מטבעות קריפטו, מתכננת להנפיק 10 מיליון ADS במחיר יעד של 11-9 דולרים למניה ● במחיר זה תוכל החברה לגייס לכל היותר 100 מיליון דולר - ולא 400 מיליון דולר, כפי שהעריכה לפני כשבועיים

השקעות אלטרנטיביות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השקעות אלטרנטיביות - סיכונים מגלקסיה אחרת

בשעה טובה רשות ני"ע החליטה לבחון את מה שמכונה השקעות אלטרנטיביות ● מהמסמך שחיברה אפשר ללמוד מה הם סימני האזהרה החשובים בתחום זה, אבל מעבר לכך חשוב שהמשקיע ישאל אם הוא יכול לעשות בהשקעות אלה את כל הבדיקות הדרושות

אוון שפיגל / צילום: JD Lasica

"הורי גידלו אותי בלי טכנולוגיה. הבן שלי רשאי לצפות בטלוויזיה שעה בשבוע"

אוון שפיגל, מייסד ומנכ"ל סנאפ, מספר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" על האופן שבו הוא מגדל את הילדים שלו, על העיצוב המחודש שהיה שנוי במחלוקת ("הוא הצלחה") ועל פייסבוק: "התחרות איתנו גרמה להם להציע יותר ערך ללקוחות"

איז'י בלנק / צילום: אורי שדה

יו"ר איגוד אדריכלי הנוף חושב שהם "לא מספיק קולניים, אבל כן משפיעים"

יו"ר איגוד אדריכלי הנוף, איז'י בלנק, מצהיר שהוא מודע לזה שפרויקטים של התחדשות עירונית הם הפוטנציאל האמיתי של הוספת יחידות דיור בערים, אבל מצטער על כך שהם "הורסים את כל הצמחייה ברחוב"

גדי נצר / צילום: תמר מצפי

מניית גלוברנדס הגיבה בחיוב לעלייה ברווח הרבעוני למרות קיפאון בהכנסות

עם זאת, מאז החלה מפיצת הסיגריות והממתקים להיסחר בבורסה אשתקד, רשמה מנייתה ירידה של 27%

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

סגירה חיובית בבורסה: ת"א 90 קפץ בכ-1%, פרטנר זינקה בכ-6%

המדדים המובילים ננעלו בעליות ביום המסחר האחרון לשבוע על רקע היציבות בניו יורק ● דלתא קפצה לאחר הדוחות, מנייתה טאואר טיפסה ב-3.4%, יו ניבו זינקה בכ-5% ● מחזור המסחר הגיע ל-1.22 מיליארד שקל

אורי לוין, מייסד ויו"ר. זיו תירוש, מייסד ומנכ"ל, Refundit / צילום: יח"צ

הסטארט-אפ ריפנדיט שייסדו אורי לוין וזיו תירוש גייס 10 מיליון דולר

מדובר בסטארט-אפ המציע אפליקציה שמייעלת ומקצרת את הליך קבלת החזר המע"מ לתיירים בהתאם למדיניות של הארצות בהן הם מבקרים ● את סבב הגיוס הובילה Amadeus Ventures

שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה בבית המשפט לקראת הודאה / צילום: מרים צחי

המסרונים המפלילים של בעלי בזק ו-250 סמסים בין שרה נתניהו לאיריס אלוביץ': נחשפו תמלילי חקירת אשת רה"מ

בתוכנית המקור בערוץ 13 נחשפו הערב תמלילים מחקירתה של שרה נתניהו שאף מעומתת בחקירה עם תכתובות בין שאול אלוביץ ומנכ"ל וואלה דאז אילן ישועה ● אלוביץ קושר בתכתובות במפורש בין סיקור חיובי להטבות רגולטוריות ● נתניהו נדרשת להגיב על מעורבותה בענייני משרד התקשורת ובהפעלת לחץ לקבלת סיקור חיובי

פרוקטר אנ גמבל /צילום: רויטרס - John Sommers

P&G בשת"פ עם 8200EISP: "מחפשים את מותגי מיליארד הדולר הבאים"

החברה מחפשת מוצרים בתחום הבריאות, איכות החיים, איכות המגורים ומוצרים נגד "תשישות נשית"

נועה קירל בקמפיין החדש של ביטוח ישיר  / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ביטוח ישיר

בזכות נועה קירל? ביטוח ישיר - הפרסומת הזכורה ביותר השבוע

גיאוקרטוגרפיה: הפרסומת לביטוח ישיר היא גם המושקעת ביותר השבוע עם כ-813 אלף שקל ● הפרסומת לדלתא בכיכובה של אליאנה תדהר היא האהודה ביותר בשבוע החולף

אוכלים בכלים חד פעמיים בחברת הפינטק "טיפלתי" / צילום: אורי פרל

להוציא את החד"פ: כך ההייטקיסטים שוב מקבעים נורמות בשוק התעסוקה

יוזמה של עובדי הייטק שקוראת למעסיקים להוציא מחדרי האוכל את הכלים החד-פעמיים ויוזמות סביבתיות אחרות מובילות את המעסיקים לדבר בשפה אקולוגית ● האם מדובר בטרנד חולף בגלל מחאת האקלים או בשינוי כיוון?

רון פאינרו, מנכ``ל לאומי קארד/ צילום: יחצ בני גמזו לטובה

הפרידה מלאומי מכבידה על תוצאות מקס: ההכנסות עומדות במקום והרווח נשחק ברבעון השלישי ל-27 מיליון שקל

שינויים רגולטוריים, והשלכות הפיכתה של לאומי קארד לחברה עצמאית שנקראת "מקס," ממשיכים להכביד על תוצאות חברת כרטיסי האשראי, שנמכרה מוקדם יותר השנה על-ידי בנק לאומי וקבוצת עזריאלי לידי קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס

שיגורי טילים מצפון רצועת עזה לעבר יישובי העוטף / צילום: רויטרס  Amir Cohen

צה"ל תקף שורת יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי בעזה

פיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה, אך מטח נורה ליישובים הסמוכים לגדר ● בעוטף, באשקלון, בנתיבות ובשדרות לא יתקיימו לימודים ● צה"ל הודיע כי תקף שורה של יעדים של הארגון ברצועת עזה

העיר חריש / צילום: שלומי יוסף

אפקט מחיר למשתכן? עלייה של 43% במכירת דירות חדשות מתחילת השנה

הנתונים מתייחסים לשלושת הרבעונים הראשנים של 2019 לעומת שלושת רבעונים אלה ב-2018 ● וגם: איזו עיר הובילה את רכישת הדירות החדשות ברבעון השלישי השנה?