והרי התחזית - לי אדלקורט מנסחת היטב את תופעות היומיום

כוהנת הטרנדים והאוצרת אדלקורט, מובילת דעה בתחומי עיצוב המוצר, אופנה ומוצרי צריכה, מגישה את התחזיות שלה לאנשי מקצוע

לי אדלקורט/ צילום:יחצ
לי אדלקורט/ צילום:יחצ

חיזוי טרנדים הוא מלאכה משונה. מצד אחד, יש בה הימור על דברים שעוד לא קרו, וניסיון להגדיר את המגמות שישלטו בעולמנו וישפיעו על המוני בני אדם ברחבי העולם. מצד שני, אותם גופי תחזית שזכו להכרה רחבה, לוחשים על אוזנם של תאגידי ענק וקובעי מדיניות - מנייקי ועד קוקה קולה, מאפל ועד דיסני - האם לא הם עצמם מייצרים את הטרנדים ומנחים את המגמות הרווחות בשטח?

מגמות כלכליות, צרכניות, אורחות חיים ואפילו פוליטיקה, נראות מבעד לכדור הבדולח של חזאי הטרנדים כחומר גלם שממנו ניתן לחלץ מידע, לגבש תובנות צלולות, לנסחן באופן נהיר ולארוז אותן עם דוגמאות ויזואליות, שקשה לעמוד בפני האסתטיקה שלהן.

כך מגישה לי אדלקורט, חוקרת, חזאית טרנדים ומובילת דעה בתחומי עיצוב המוצר, אופנה ומוצרי צריכה, את התחזיות שלה לאנשי מקצוע. אדלקורט העבירה סמינר מבוקש ביום חמישי האחרון, לצד פתיחת התערוכה שאצרה, "קיפולים" במוזיאון העיצוב חולון. כשרונה הגדול טמון ביכולת שלה להתנסח, להגג ולתת סימנים בתופעות היומיום.

בין הטרנדים הבולטים, היא מדברת על קינון וביתיות, ומציגה קליעת סלים ומחצלות - מלאכה מסורתית שנפוצה בנקודות רבות ברחבי הגלובוס, השומרת על תבונת הכפיים והייחוד האתני של אוכלוסיות שונות. היא מתייחסת לעיבוד חומרים ישנים בטכנולוגיות חדשות, ולכושר ההמצאה של מעצבים, המפתחים כלים ושיטות ייצור של "תעשייה קטנה", כזו המפקיעה את התיעוש מידי התאגידים והופכת אותו לאישי ולחד פעמי.

היא מיישבת סתירות בין העולם הדיגיטלי ועבודת היד: "ככל שאנו מוקפים ביותר מסכים, כך עולה הצורך שלנו בפרטים מוחשיים למגע", היא מסבירה את הטרנד של ריבוי קפלים, תיפורים, תחרות, ליבוד ועיבוד בעיצוב אופנה וטקסטיל לבית. תגובת הנגד הזו הכרחית, לדבריה, כדי שלא נמצא את עצמנו בעוד דור או שניים של אבולוציה, כיצורים בעלי ידיים קטנטנות, שאין בהן שימוש חוץ מהקלדה על מסכים קטנים.

הכותרת האנגלית של התערוכה "קיפולים" היא "Gathering", אותה מילה המתארת את איסוף הבד ליצירת עושר קפלים ודיגום, היא גם מילה נרדפת להתכנסות אנשים. אדלקורט בחרה בה במכוון: "יש מגמה עמוקה וארוכת שנים של התכנסות. ככל שהתרבות הופכת גלובלית יותר אנו זקוקים יותר ויותר לאחיזה בתרבות המקור הלוקאלית שלנו. אחרת נהיה כולנו אותו הדבר", היא מתארת את העולם המשעמם של האופנה המהירה, האחידה, שאין בה תתי-גוונים מקומיים.

מעצבים מוכשרים משלבים בעבודתם אלמנטים רבים יותר ויותר של קראפט, מקרבים את הצבעוניות לטבע ולדוגמאות נוף, מאמצים לעצמם קריצות הומוריסטיות, היוצרות קשר רגשי בין האדם לחפץ, לבגד או לרהיט. משהו להתעטף בו, להרגיש שייך, לאהוב.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988