גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרויקט המיותר בישראל

מצלמות המהירות החדשות לא יעילות ועולות לציבור הישראלי הרבה מאוד כסף

מצלמות מהירות, מצלמת מהירות, מצלמה / מתוך: הוידאו
מצלמות מהירות, מצלמת מהירות, מצלמה / מתוך: הוידאו

בשבוע שעבר התייצבו משטרת התנועה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לישיבה מיוחדת של ועדת המשנה של ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים. "העלייה לרגל" של גורמי האכיפה לכנסת ברבעון האחרון של השנה כבר הפכה לסוג של מסורת, כאשר הדיונים מתקיימים תחת כותרות ואמתלות שונות ומשתנות. השנה, למשל, הכותרת הייתה "עבירות התנועה שאוכפת המשטרה, ובכללן מצלמות המהירות ומשקלן בגורמים לתאונות הדרכים".

לא היינו ממליצים לתת משקל יתר לכותרת משום שהשורה התחתונה של כל הישיבות הללו היא "תנו לנו עוד כסף". השנה, עיתוי הישיבה היה רגיש במיוחד לאחר שחרב הקיצוצים בעקבות מבצע "צוק איתן" כבר הונפה, והרשות לבטיחות בדרכים, שמתקצבת את משטרת התנועה, מרגישה שהקיצוצים מתקרבים גם לפתחה.

המשטרה והרשות הגיעו לוועדה בעקבות היפוך מדאיג שנרשם בחודשים האחרונים במגמת הירידה בהיקף התאונות הקטלניות. אבל זו לא בהכרח בעיה. תקופות שבהן נרשמת ירידה משמעותית בתאונות הדרכים, כמו בשנה שעברה, הן כמובן מקור לגאווה ותירוץ מצוין לבקש הגדלת תקציב בנוסח "תראו, הכסף עובד".

מנגד, בשנים שבהן הסטטיסטיקה מראה על עלייה בתאונות נשלף נשק ההפחדה המוכר והטענה ש"המצב חמור. צריך עוד תקציבים למאבק בתאונות". השנה, הסטטיסטיקה בעייתית במיוחד והיא מצביעה על עלייה משמעותית בתאונות. עיקר העלייה מתמקדת בפגיעה בהולכי רגל ובתאונות בתוך הערים.

כאן הבעיה כבר יותר גדולה משום שבשלוש השנים האחרונות מוקצים תקציבי עתק למערכת המצלמות האוטומטיות א'-3, שתכליתה העיקרית אכיפת מהירות בכבישים בינעירוניים. אז מה עושים גורמים שלטוניים כשהנתונים לא תואמים את האג'נדה ואת הבקשה לתקציבים? שומרים על עמימות. בניגוד לשנים עברו, המשטרה הכינה הפעם את שיעורי הבית התדמיתיים שלה ונמנעה מלהציג נתונים ברורים על עלויות המצלמות למשלם המסים, ומנגד על היקף ההכנסות מקנסות.

אז תרשו לנו להשלים חלק מהנתונים החסרים. המשטרה באה לבקש עוד תקציב להצבת המצלמות כדי להגיע ליעד של 150 מצלמות פעילות ב-250 עמדות. או בתרגום לכסף: 150 עמדות פעילות שכל אחת מהן עולה למדינה 300 אלף שקל - כמחירן של שתי ניידות תנועה - פלוס עוד 100 עמדות "דחליל" שעולות 140 אלף ליחידה. זאת, בנוסף לעלויות תפעול המערכת שנאמדות בכ-20 עד 40 מיליון שקל בשנה. כך הגענו לכ-100 מיליון שקל, וזה רק עבור השלב הראשון.

ומה התפוקות של המערכת? בשנה שעברה הוצגו לוועדת הכלכלה הערכות על היקף ההכנסות מקנסות (כ-80 מיליון שקל בשנה, כאשר המערכת פעלה באופן חלקי) ופילוח מדויק למדי של היקף הדוחות על עבירות חמורות לעומת היקף הדוחות של עבירות ברירת הקנס - כאלה שניתנים לנהגים שחרגו מהמהירות בצורה שולית. השנה, לא ניתן היה לדעת מהנתונים איזה אחוז ניתן על סטיות קלות מהמהירות.

מאחורי הקלעים קיבלו חברי הוועדה רמזים לגבי היעילות יוצאת הדופן של המערכת. בקריצה ממזרית "התלוננה" המשטרה בפני הוועדה על כך שדוחות מערכת המצלמות גרמו ל"פקק" אדיר של דוחות בבתי הדין לתעבורה, ושבעקבות זאת חולף זמן ממושך מאוד בין העבירה לבין הדיון בה בבית המשפט. ומה הפתרון המוצע? לשדרג את מערכת המשפט ולהקשות באמצעות חקיקה על ניסיונות הערעור של מקבלי הדוחות.

ומה לגבי הוכחות מדעיות לגבי יעילות המערכת? כבר ב-2011, בעת דיון בבג"ץ על הצבת המצלמות, הבטיחה המדינה לביהמ"ש כי יוצג "מחקר מלווה" שיבחן את יעילות מצלמות המהירות שבהן הושקע כ"כ הרבה כסף. אנחנו כבר בשלהי 2014 ומחקר כזה אין. בפברואר 2013 הוצג מחקר אקדמי חיצוני שהתבסס על מדגם מוגבל מאוד של מצלמות שפעלו באותה העת, והציג נתונים די רפים על ירידה כביכול של "עד 10 קמ"ש" בקטעים שבהן הוצבו מצלמות.

מאז שולש מספר המצלמות הפעילות, אבל גורמי האכיפה לא טרחו לכבד את הוועדה ואת הציבור במחקר עדכני שיענה על שאלות פשוטות כמו "האם סכומי העתק שהושקעו במערכת לא היו יכולים להיות מושקעים באמצעים יעילים יותר להקטנת תאונות הדרכים"; וכמה הרוגים התקציבים הללו יכלו לחסוך במקום אחר.

אבל אל דאגה. גם השנה תזכה המערכת לתקציבים ראויים, וקרן השפע של ההכנסות מקנסות תגיע למקומות שקרובים יותר ללבם של מקבלי ההחלטות.

עוד כתבות

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מדריך: על רקע משבר הקורונה - מה כדאי לדעת לפני שקונים כרטיס טיסה

האם אזהרות המסע מאפשרות לבטל עסקה מול חברת התעופה? ומה קורה ביעדים שאליהם כבר אין טיסות, דוגמת סין או הונג קונג? ● עו"ד אשר רוטבאום, המתמחה בענף התעופה, מסביר

אורלי עדס / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים הגדילה את תקציב ועדת הבחירות ב-41 מיליון שקל

ועדת הבחירות ביקשה להגדיל את תקציבה ב-66 מיליון שקל, אך ח"כ משה גפני טען כי לאור המצב הפוליטי,הכנסת מאשרת תקציבים לפעילות הכרחיות בלבד ● במהלך דיון ועדת הבחירות הציגה מנכ"לית הוועדה תוכנית להקמת קלפיות למבודדי הקורונה שיאוישו על ידי עובדי מד"א: "אף אחד אחר לא מוכן לעבוד שם"

בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

נתניהו מבטיח להפשיר תוכנית לבניית 3,500 יח"ד בשטח E1

נתניהו אמר כי הוא נתן הנחייה מיידית לפרסם להפקדה את התוכנית לבנייתן של יחידות הדיור בשטח שנמצא בין ירושלים למעלה אדומים ● גנץ: "נתניהו רוצה רק דבר אחד - את 'חוק ההימלטות' שיאפשר לו להימנע מהעמדה לדין בשוחד, מרמה והפרת אמונים"

זוהר לבקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

זוהר לבקוביץ' גייס 15 מיליון דולר כדי להגן על ילדים ברשת

המיזם החדש שלו, לייט (L1ght), נועד לסייע לארגונים גדולים מהמגזר העסקי והציבורי למנוע אלימות ברשת כלפי ילדים ● לייט מפתחת פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית, שיודעת לסנן כמויות אדירות של תכנים ולזהות תופעות של אלימות, בריונות ופדופיליה ברשת

דירות להשכרה לטווח קצר בתל אביב / צילום: אתר החברה

התיירים בוחרים בדירות: מספר הנכסים להשכרה לטווח קצר בתל אביב זינק פי חמישה

עפ"י נתוני Airdna, מספר הדירות להשכרה בישראל ממשיך לעלות בחדות, לעומת מגמת האטה בעולם בעקבות אסדרת התחום ● מה שיעור התפוסה בירושלים, והאם עיריית תל אביב תצליח לבלום את התופעה שמכבידה על תושביה?

מפגינים למען שינוי במדיניות האקלים במומביי / צילום: Francis Mascarenhas, רויטרס

שוקי ההון והברבורים הירוקים: השקעה פסיבית שתוביל השפעה אקטיבית

עולם ההשקעות נמצא רק בתחילת הדרך בניסיונו להבין ולתמחר את הסיכונים הטמונים אירועים הקשורים לשינויי האקלים ● השקעה פאסיבית במדדים "ירוקים" מעניקה הזדמנות להשפעה אקטיבית על עתיד הכלכלה - וגם הזדמנות עסקית מעניינת

בניין HP ברחובות / צילום: איל יצהר, גלובס

HP-אינדיגו החליטה להוציא את העובדים לחופשת פסח מוקדמת

החברה, שעוסקת בדפוס דיגיטלי ומעסיקה בישראל מעל 2,500 איש, הכפילה את מספר ימי החופשה של העובדים בפסח ● HP-אינדיגו בתגובה: "בכל שנה אנחנו יוצאים לחופשה יזומה ומרוכזת" ● בחודשים האחרונים מבצעת HP העולמית תוכנית התייעלות

משה ברקת / צילום: רפי קוץ

חברות הביטוח יידרשו לטפל בתביעות אובדן כושר עבודה בתוך 20 ימים

רשות שוק ההון בביקורת חריפה על חברות הביטוח: "הן מקשות על מימוש זכויות המבוטח" ● הרשות דורשת מחברות הביטוח מודל שיאפשר בירור אובייקטיבי של תביעות

בית אמות / צילום: איל יצהר, גלובס

השערוכים הקרובים בדוחות הנדל"ן המניב הם רק קצה הקרחון

בלידר שוקי הון מעריכים כי בתוצאות הרבעון הקרוב יציגו חברות הנדל"ן הישראליות רווחי שערוך בהיקפים של מאות מיליוני שקלים ● להערכת לידר, נדרשת ירידה הרבה יותר משמעותית בשיעורי ההיוון, שתביא לשערוכים בהיקפים משמעותיים הרבה יותר

חיבורים פיראטיים על עמוד בירכא / צילום: תמונה פרטית

מפעילי תקשורת פיראטיים הגישו למשרד התקשורת בקשות לרישיון ISP

מפעילי התקשורת הפיראטיים מעוניינים להסדיר את פעילותם הבלתי חוקית, לאחר שבשבועיים האחרונים נותקו ע"י הוט בשל התערבות משרד התקשורת

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 24 בפברואר

אתמול באיכילוב: 8 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

אלדד פרשר / צילום: שלומי יוסף

"אם הקורונה תשפיע לאורך זמן על העסקים בישראל, תהיה לכך השפעה על המערכת הבנקאית": פרשר נפרד ממזרחי טפחות עם הכנסות ורווחי שיא

הבנק השלישי בגודלו רשם רווח נקי של 1.84 מיליארד שקל ב-2019, המשקף תשואה על ההון נאה בשיעור של 11.9% ● פרשר על שוק הנדל"ן: "כשהתחלות הבנייה הולכות ויורדות במהלך השנים האחרונות, התוצאה די ברורה – יש עליית מחירים"

מנכ"ל רדהיל דרור בן אשר / צילום: אריק סולטן

רדהיל קונה מ–AstraZeneca את הזכויות לתרופת Movantik תמורת 67.5 מיליון דולר

בדרך למימוש המהלך היא תקבל מימון של 115 מיליון דולר כהלוואה, ממנו 30 מיליון דולר עם החתימה על העסקה ● מכירות התרופה בארה”ב ב–2019 עמדו על 96 מיליון דולר

שדה תעופה נטוש בבייג’ינג / צילום: Tingshu Wang, רויטרס

אפקט הדומינו של וירוס הקורונה: "אירוע של פעם בדור"

שני עשורים הספיקו לסין כדי להשתלט על שליש מהמסחר העולמי ● כאשר המדינה מתקשה לתפקד, היא גורמת לנזק גלובלי ● מפעל רכב בטקסס, חברת תוכנה בסידני ויצרן ג’ינס בבנגלדש - כולם עומדים חסרי אונים מול הנזק הכלכלי של נגיף הקורונה

מורי קסלר  / צילום: יחצ פריגו

לאחר עיכובים: פריגו תשיק גרסה גנרית למשאף ProAir של טבע – כרגע בכמות מוגבלת

מכירות המוצר המקורי ב-2019 היו 274 מיליון דולר, אך טבע משווקת אותו במקביל גם במסגרת מוזלת של גנריקה מאושרת - כהיערכות לתחרות הגנרית שהייתה אמורה להגיע כבר ב-2018 ● במקביל פריגו הודיעה על רכישת נכסי חברה בתחום בריאות השיניים, וטבע הודיעה על אישור FDA למוצר אחר מתחום הנשימה

בדיקות לנדבק קורונה / צילום: Gao Xiang/Xinhua, AP

ניסויים קליניים לפיתוח חיסון לנגיף הקורונה יתחילו בארה"ב בעוד 6 שבועות

(עדכונים שוטפים) - סין דיווחה שמתו עוד 71 אנשים כתוצאה מהנגיף, מה שמעלה את מספר המתים ל-2,703 ● נדבקים ראשונים בשוויץ ואוסטריה; מספר המתים מהנגיף באיטליה עלה ל-7 ● שרת הבינוי שאשא-ביטון מקימה צוות מיוחד שיבחן תרחישים אפשריים העלולים להשפיע על ענף הבנייה

קובי בראיינט ובתו ג'יאנה בראיינט / צילום: Stephen R. Sylvanie, רויטרס

אלמנתו של קובי בראיינט תובעת את חברת המסוקים על אחראיות לתאונה

הנתבעת היא חברת איילנד אקספרס הליקופטרז, חברת ההחזקות שלה ויורשיו של הטייס המנוח ארה זובאיין, שנהרג גם הוא בהתרסקות ב-26 בינואר ● ונסה בראיינט האשימה את הנתבעים בכישלון לבצע "הטסה מסודרת של כלי הטיס"

יחיאל ספקטור / צילום: איל יצהר

חמש שנים אחרי האקזיט בספקטרוניקס: יחיאל ספקטור ינסה להנפיק בת"א חברת פיתוח בתחום גלאי האש שתתחרה בה

חברת טכנולוגיות גילוי אש וגזים שהוקמה לפני כשלוש שנים מבקשת לגייס 17-35 מיליון שקל לפי שווי של כ-170 מיליון שקל "לפני הכסף" ● לקראת ההנפקה שודרגו תנאי השכר של בעל השליטה ויתר בכירי החברה

סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר

עלתה על סיפון הבלוקצ'יין: חברת נמלי ישראל השיקה פיילוט חדשני להנפקת שטרי מטען

מערכת הבלוקצ'יין הניסיונית של חנ"י אמורה לאפשר מעקב אחרי שטר המטען מהנפקתו ועד למסירת הסחורות בנמל היעד, באופן יעיל, חסכוני ובטוח יותר ● בפרויקט הפיילוט, שהוקם בהשקעה של מאות אלפי שקלים, שותפות גם צים, אדמה וחברות נוספות

טל גרנות גולדשטיין, מנכ"לית HOT / צילום: יחצ

"נחוץ שינוי ברגולציה כדי שתעשיית התוכן וההפקות תמשיך לשגשג"

מנכ"לית הוט, טל גרנות-גולשטיין: "חייבים לחשב מסלול מחדש. זה אבסורד שהאסדרה הקיימת לא מחייבת שורה ארוכה של גופים המגיעים למאות אלפי בתים בהפקת תוכן ישראלי" ● על זכויות השידור בספורט: "מעל ל-50% מתקציב התוכן הולך לספורט, לעומת 25% בלבד ב-2014"