בדיקת "גלובס": באיזו רשת מזון כדאי לקנות אונליין?

רשתות השיווק מצטרפות לחגיגת הקניות באינטרנט ומצמצמות את פערי-העתק בין המחירים באתר ובסניפים ■ בדיקת המועצה לצרכנות עבור "גלובס" מגלה: רשת ויקטורי זולה יותר באינטרנט, סניפי רמי לוי הזולים ביותר

ערוץ הקניות האינטרנטי של מצרכים מהסופר מתחזק. הצרכנים נפתחים יותר ויותר לרעיון של קנייה מרחוק, והחסמים מוסרים עקב שילוב של כמה גורמים: ניסיון וחוויה מוצלחת, מחירים שפויים יותר הודות להעמקת התחרות עם כניסת שחקנים רבים לתחום, ובעיקר לאור כניסת רשתות הדיסקאונט בהן רמי לוי, ויקטורי ויינות ביתן - מה שחייב את מגה ושופרסל, שעד לפני כמה שנים פעלו לבדן בזירה, להוזיל את המוצרים במכירה המקוונת.

המגמה של חיזוק הערוץ המקוון היא עולמית, וגם בארץ היא מתקדמת בקצב נאה; למעשה, עבור רשתות השיווק זהו ערוץ הצמיחה עליו הן שמות את הדגש היום. מי שנותרים לעתים מחוץ לתמונה הם לקוחות מחוץ לערים הגדולות, שנותרים מודרים פעמים רבות מאזורי החלוקה של הרשתות, גם כאשר קיימים בסביבתם סניפים של רשתות השיווק.

בעבר, אתרי האינטרנט היו הפורמטים היקרים ביותר של שופרסל ומגה, עם מחירים שיקרים אפילו מהסניפים העירוניים של השתיים. אלא שכאמור התמונה השתנתה, והמחירים לקונים באונליין נמוכים בעשרות אחוזים ביחס לשנתיים-שלוש לאחור וקרובים יותר למחירים בחנויות - גם בגילום דמי המשלוח.

גלעד שמחוני, מנכ"ל אתר מייסופרמרקט, מספר כי תחום האונליין גדל בקצב מטורף ומתייחס לזווית נוספת שלא ניתן לזלזל בה. "התחרות באונליין היא לא רק בגזרת המחיר", הוא מסביר, "אלא גם בגזרת השירות, ואת זה החברות מפנימות - משום שלצרכן יש אלטרנטיבה, והוא לא יהסס להחליף את הרשת דרכה הוא מזמין אם התאכזב".

שמחוני מתייחס גם להוזלת המחירים באונליין, אך מדגיש כי באנגליה, שבה שוק הקניות באינטרנט מפותח מאוד, מחירי האינטרנט של רשתות השיווק משקפים את סניפי הדיסקאונט שלהן, שאחידים גם בכל המדינה.

ומה קורה בארץ? יצאנו לבדוק, בעזרת סיירת סמ"ל של המועצה לצרכנות, מהם ההבדלים בין המחירים בסניפים ובין המחירים לקונים באינטרנט של הרשתות הפעילות בתחום.

המסקנה היא שבגילום מחיר המשלוח, מחירי האונליין מתקרבים לממוצע המחירים בסניפים, בעיקר ברשתות הדיסקאונט: בויקטורי המחירים דרך אתר האינטרנט אפילו זולים ביחס למחירי הסניפים, כשהפער עמד על 6%.

ברמי לוי וביינות ביתן מחירי האונליין דומים למחיר הממוצע של הסניפים שנבדקו, במגה היה סל הקנייה באונליין דומה לממוצע המחיר של מגה בעיר אולם רחוק מזה ממוצע המחירים בסניפי YOU בכ-16%. בשופרסל הפער בין מחירי האונליין ובין ממוצע המחירים בסניפי שופרסל דיל היה 6%, ואילו בסניפי שופרסל שלי עומד ההפרש על 3%.

הסל גדל, המשלוח מוזל

כדאי לזכור שאם מוותרים על מחירי המשלוח (25-30 שקל) ובוחרים באלטרנטיבה הזולה יותר של איסוף עצמי, הכוללת העמסת המוצרים ישירות למכונית שלכם - הפערים ייטו לטובת קניית מקוונת בחלק מהמקרים.

כך או כך, ככל שהקנייה גדולה יותר - דמי המשלוח יגלמו שיעור קטן יותר מסך הקנייה ויהפכו משתלמים יותר גם בהתחשב ברכיב הנוחות - כשהקנייה ארוכה יותר, והמשלוח כולל פריטים גדולים או כבדים.

בנוסף, שכיחים מבצעים על דמי המשלוח: באתר מגה הקונים 4 חבילות חיתולים של האגיס מקבלים פטור מדמי המשלוח, ובחלקם דמי המשלוח מדורגים, לדוגמה, בשופרסל בקנייה ב-750 שקל ויותר יירדו דמי המשלוח ל-10 שקלים (במקום 30 שקל) ועוד. זה גם המקום להזכיר כי עדיין, אזורי החלוקה בחלק מהרשתות אינם בפריסה ארצית.

כאמור, גם באתר שופרסל הקנייה יקרה יותר לעומת ממוצע המחירים בסניפי שופרסל דיל, אלא שבהחלפת מוצרים מתוך הסל שנבדק, למוצרים של מותג הבית של שופרסל - הקנייה הוזלה והפכה לכדאית. בעניין זה, לקוחות שנוהגים להזמין באופן קבוע משופרסל או ממגה מדגישים ששתי הרשתות מנסות "לדחוף" את מוצרי המותג הפרטי על חשבון מוצרים אחרים ולא רק בהיבט של מחיר.

לקוחה שקונה באופן קבוע בשופרסל אונליין מספרת ל"גלובס": "כמעט בכל קנייה יצלצלו להגיד שמוצר מסוים חסר, בהרבה מקרים מוצרי בסיס כמו לחם, ומציעים במקומות מוצר מקביל של מותג שופרסל. אם אני מתעקשת אז 'מוצאים' את המוצר שהזמנתי".

עוד מספרים כי תופעה נפוצה היא מחסור במוצרים שבמבצע במלאי - תלונות אלה שכיחות גם בעמודי הפייסבוק של החברות; יש גם לשים לב כי המבצעים באתר תקפים גם במועד המשלוח עצמו, נושא עליו כבר נקנסה שופרסל במסגרת תביעה ייצוגית והשיבה כסף ללקוחותיה, שרכשו מוצרים במבצע ושילמו לא אחת מחיר מלא בפועל (מאז, יש לציין, קיימת באתר הקפדה יתרה על הדגשת המבצעים שפג תוקפם בטרם המשלוח).

בנימה חיובית יותר, ניתן לציין כי לקוחות שתי החברות מספרים על שירות לקוחות ללא רבב בכל הנוגע להחזרת מוצרים או החלפת מוצר שלא תואם להזמנה, כשהטיפול בפניות נעשה לרוב ללא הערמת קשיים מיותרים.

הסניפים הזולים: YOU של מגה

לטובת מי שמעדיף לבצע קניות שלא מבעד למסך - את המחירים הזולים ביותר בבדיקה מצאה סיירת סמ"ל בסניפי YOU של מגה. הפער בין מחירי YOU לסל היקר בטיב טעם עמד על 29%. אחרי מגה דורגה הרשת של רמי לוי ואחריה יוחננוף, אושר עד ושופרסל דיל. הסניפים העירוניים מגה בעיר, שופרסל שלי וטיב טעם היו היקרים בבדיקה.

כאמור בין סניפי אותה רשת נמצאו פערים, כך שכשמותחים את הקצוות בין הסניף הזול ביותר (YOU כפר-סבא 452 שקל) ובין הסניף היקר ביותר (טיב טעם, תל-אביב, 648 שקל), הפער עמד על כמעט 200 שקל (44%).

בין רשימת עשרת הסניפים הזולים נכללים 7 סניפים של YOU, שני סניפים של רמי לוי וסניף של שופרסל דיל. ברשימת עשרת הסניפים היקרים, 5 סניפים הם של טיב טעם, שני סניפים של מגה בעיר, סניף של יינות ביתן וחנויות הכי זול וזול בגדול באזור הדרום.

בדיקת סמ"ל כללה ביקור בכמה סניפים בכל רשת, וממנה עולים פערים משמעותיים במחירים של סניפים שונים תחת אותו המותג - תופעה מוכרת אמנם, אבל מקוממת בכל פעם מחדש. מדוע ברשתות אופנה או צעצועים המחירים אחידים בכל רחבי המדינה, וברשתות המזון קיימת אפליה אזורית?

הפער בין הסניף הזול לסניף היקר של אותה רשת מגיע לעתים ל-17.5%, כך למשל בין סניפי רמי לוי, כאשר הסל בסניף הזול יותר בקריית חיים עמד על 460 שקל, לעומת 540 שקל - מחיר הסל בסניף רמי לוי בתל-חנן, נשר.

הפערים בין הסניף הזול והיקר של שופרסל דיל הגיעו ל-16%: סך הסל בסניף בקריית גת היה 452 שקל לעומת 525 שקל, המחיר בסניף בקניון רחובות. בסניפי שופרסל שלי, לעומת זאת, נעו המחירים בין 547 ל-563 שקל לסל מוצרים.

מחירי רשתות המזון - אינטרנט לעומת סניפים
 מחירי רשתות המזון - אינטרנט לעומת סניפים

הפער בין ממוצע הסלים בסניפים
 הפער בין ממוצע הסלים בסניפים

עשרת הסניפים בהם נמצא הסל הזול-היקר
 עשרת הסניפים בהם נמצא הסל הזול-היקר

צרו איתנו קשר *5988