גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בצילומם ובדמותם: 3 תערוכות יחיד מרתקות במוזיאון תל-אביב

אורי גרשט, אוהד מטלון ויאיר ברק מציגים צילום עכשווי ב-3 תערוכות יחיד מרתקות במוזיאון ת"א, המעלות שאלות לגבי הפער בין מעמד הצילום כאמנות מוזיאלית לבין הפיכתו לכלי נגיש לכולם בזכות ההתפתחות הטכנולוגית

עבודה של אוהד מטלון / צילום: אלכס פרגמנט
עבודה של אוהד מטלון / צילום: אלכס פרגמנט

בשבוע שעבר קבע בית המכירות סותבי'ס בניו-יורק שיא עולמי במכירה פומבית של אמנות הצילום מאוסף יחיד, עם פדיון שהסתכם ב-21.3 מיליון דולר. הצילומים מאוסף קרן נתינה מייסודו של הווארד שטיין קבעו גם כמה שיאי מחיר לאמן. השיא הקודם, משנת 2006, עמד על 15 מיליון דולר בלבד, במכירת צילומים מאוסף מוזיאון המטרופוליטן. הסכומים מצביעים על עניין גובר והשקעה עולה של אספנים בתחום שעד לשנות ה-70 נחשב לילד החורג של האמנות.

אולי נדרשו 40 שנה במדבר או שנות דור, להגיע להכרה כה רחבה במדיום, שמשמש יותר מכל ראי התקופה. השילוב בין עין אמנותית, חומר וטכנולוגיה, הוא מובהק במיוחד בצילום. על כך מעיד גם העניין האישי של הצלמים בני-זמננו, שמפנים את המבט לא רק החוצה, אל האובייקט המצולם, אלא גם פנימה, לתוך הצילום ותולדותיו.

3 תערוכות יחיד של 3 צלמים ישראליים מוצגות בימים אלה שכם אל שכם במוזיאון תל-אביב לאמנות. אורי גרשט, יאיר ברק ואוהד מטלון, שלושתם בני הדור שנולד בשנות ה-70. התערוכות המופתיות, כל אחת על-פי דרכה, מציגות גישות שונות לצילום ולאמנות. הן שונות זו מזו באופן קיצוני בתוכן ובמראה, אך יש להן מכנה משותף בולט: כל אחד מהצלמים מציג גוף עבודות שצמחו מתוך סקרנות ומחקר עומק של עולם האמנות והצילום בתוכו, רמה טכנית בלתי מתפשרת ויכולת אמנותית מרהיבה.

"בציור, משיחת המכחול הראשונה היא אינטרפרטציה. בצילום האקט הראשוני הוא ציטוט. אחת השאלות שאני עוסק בהן היא איך אמנות עוסקת בתפיסה ובהצגה של העולם, ואיך טכנולוגיה משפיעה על התפיסה ועל האמנות", אומר האמן הבינלאומי המצליח אורי גרשט, בשיחה עם "גלובס", ערב פתיחת תערוכתו, בסוף השבוע האחרון.

בסדרת העבודות החדשה, גרשט ממשיך את מחקרו על האמנות העתיקה של ה"אולד מאסטרס", מימי הרנסנס. הוא ניגש לאמנות הקלאסית ביותר בעין בוחנת של צלם, ומפיח חיים, קול ותנועה בעבודות של "טבע דומם" (בצרפתית, למשל, הן נקראות "טבע מת").

התערוכה נפתחת בווידיאו על שלושה מסכים, המציגים שלושה זרי פרחים באגרטלים - שחזור מדוקדק של ציורי פרחים של יאן ברויגל האב, מתחילת המאה ה-17, שפגש גרשט במוזיאון בווינה. המתבונן בווידאו רואה את הפרחים במבט ישיר, אך תוך זמן קצר מרחש פיצוץ דרמטי ונוצר שיבוש תפיסתי. כעבור רגע המוח מתרגם לעצמו, כי מה שראינו לא היה הזר עצמו, אלא השתקפותו במראה.

"אנחנו מסתכלים על ציור נטורליסטי לכאורה, המחקה את הטבע. אבל במבט בוחן ניתן לראות כי הצייר בחר להציג מציאות משלו", אומר גרשט. יאן ברויגל האב נחשב לאבי ציורי הפרחים באמנות הפלמית. אך הוא צייר בזריו פרחים שלא יכולים להיות באותו מקום ובאותו זמן. פרחי עונות שונות ופרחים אקזוטיים ממקומות שונים בעולם. "כיוון שמדובר במקור מלאכותי, הרשינו לעצמנו לעבוד גם בסדרת עבודות הווידאו עם פרחים מלאכותיים". אלה עוצבו והוכנו במיוחד, בניסיון להעביר לתלת ממד אותנטי ככל האפשר את פרחיו המצוירים של ברויגל.

כאשר גרשט אומר "אנחנו" הוא מדבר על צוות הסטודיו שלו בלונדון, שביום צילומים למשל מונה 12 איש על הסט, בפרויקט שארך כשנה. "אני אף פעם לא יודע מה ייצא בזמן אמת. העין תופסת את האובייקט אך היא מסתכלת למעשה על המראה שמשקפת את האובייקט. הצילום נעשה בו-זמנית בשתי מצלמות, האחת מתמקדת באובייקט שבתוך המראה והשנייה בפני השטח של המראה - האחת תופסת את מה שקורה לחומר והשנייה את מה שקורה לתמונה.

"ברגע המצאת הצילום כל הקלפים נטרפו. ז'אנר הציור ההיסטורי, התיעודי, נכחד. טכניקות נעלמו בזו אחר זו. כעת המהפכה הדיגיטלית מעלה רגישות גבוהה לשאלות מהי המציאות ואיך אנחנו תופסים אותה. ציור הוא מוחשי לחלוטין ויש מערכת יחסים ברורה בין החומר למצויר. בצילום אנלוגי יש חומר - הצלולויד של סרט הצילום ואלידי הכסף (אחד מחומרי הצילום המקוריים) המגיבים לאור. בצילום דיגיטלי יש חיישן שמתרגם אלגוריתם לפיקסל. הצילום הגיע לרמה שמאפשרת לראות דברים שלא יכולנו לראות בעין".

כך מנסה גרשט להסביר את העניין הספציפי שלו ברגע הפיצוץ, הנתפס בצילום של 10,000 חלקיקי השנייה. "האם הצילום מתעד את המציאות או יוצר אותה?", הוא מעלה שאלה פילוסופית. כי הרי אם לא היה צילום לא הייתה תמונה נתפסת של הרגע הזה בעולם.

כמו בעבודות קודמות של גרשט, בסדרה המתארת מסע בפולין, מקרקוב לאושוויץ, הוא מציג נוף מרהיב שכל השברים מסתתרים בנבכי הידיעה מה קרה שם. "האקט והצליל של שבירת הזכוכית, מעלה על הדעת כמובן את זיכרון ליל הבדולח. יש בעבודות התרסה: הדימויים מאוד יפים, שופעים ומפתים, ולמעשה יש בהם את הצד הנוראי.

גם לעובדת היותו ישראלי יש השפעה על אמנות הצילום שלו. גרשט: "גדלתי בארץ. זה מקום שבו השכנוע האידאולוגי כל-כך גבוה, שאנחנו לא יכולים לפנות מקום לראייה של נרטיב אחר".

אוהד מטלון: מצלם את הצילום

תערוכתו של אוהד מטלון נפתחה בקירות ריקים. זהו אירוע יוצא דופן במוזיאון, שנתן אמונו באמן ובאוצרת הצילום, נילי גורן, שבחרו להציג את התערוכה כתהליך בהתהוות. לאורך שמונה שבועות הולך ומתמלא חלל התערוכה הקדמי, בעוד שבשני חדרים אחוריים, הפתוחים לקהל, מטלון הקים סדנה להדפסת הצילומים ולמיסגורם.

"הרעיון עלה לראשונה לפני כעשר שנים, כשרציתי לעשות עבודה שמתעדת צילום תיעודי בהתהוות - כמו צילום עיתונאי אך ללא תלות בהחלטות העורכים", אומר מטלון. ב-2009 הציג תערוכה בהתהוות לראשונה, בביאנלה לאמנות בהרצליה. אך מאז, הוא אומר, חלו שינויים אפילו בעצם השימוש בצילום - שהפך לרווחי יותר ויותר.

"חלו שינויים גם בטכנולוגיה וגם באורח החיים. בחמש השנים האחרונות, כולם מצלמים. זה דומה לרגע שבו נכנס הצילום לאמנות ודחק את הציור למחוזות האבסטרקט. כיוון שכולם מתעדים את העולם כל הזמן, אני בוחר להפנות את המבט פנימה - אל תוך הצילום. אני משוחרר מהתפקיד של רישום רוח המקום והזמן. התיעוד החיצוני יימשך גם בלעדיי".

באופן פרדוקסלי, דווקא ההחלטה לעסוק בתערוכה בצילום עצמו, כמדיום, כאובייקט וכחומר, הופכת לרישום רוח המקום והזמן. מטלון בחר לצמצם את שדה המחקר וההתבוננות שלו. בעבודתו מצטלם נייר הצילום עצמו, מקומט ונפתח, נסרק בסורק, נאפה בתנור או נשרף באמצעים שונים. רישומי האמולסיה והקרנות האור בפעולות השונות שהוא מעביר את הנייר הופכים לתמונות מרתקות, המזכירות את צילומי הסוריאליזם של אמצע המאה ה-20.

לצד "רע, בית מלאכה לצילום", מלווה את התערוכה בהתהוות פיוטר רזניקוב, פילוסוף איש אוניברסיטת תל-אביב, המגיב לחומרים בעודם מתגבשים לנגד עיני הצופים. "בטקסטים יש ניתוח לצד הסברים טכניים".

למרות תיאור ה"מפעל" שהקים מטלון, כדי לקיים תערוכה שהיא למעשה עבודה בתהליך, התערוכה עצמה מאוד אלגנטית. יש בה מעט מאוד צבע, הרבה מחשבה ומופת של הדפסה איכותית ומסגור מוקפד. "זה נכון, וזו בחירה מושכלת", אומר מטלון. "למרות שהמנגנון שמאחורי הקלעים חשוף, אני לובש את החליפה המוזיאלית".

יאיר ברק: מחפש את השיבוש

כותרת תערוכתו של יאיר ברק "מתרחק ממשהו, נועץ בו את עיניו" היא ציטוט משובש של הפילוסוף וולטר בנימין, שלדברי ברק מתאר, בתחילת המאה ה-20, את מעשה הצילום עצמו, גם אם בלי להתכוון לכך. "בנימין כתב על מלאך ההיסטוריה הנהדף לאחור. אני רואה בהתרחקות את פעולת הצילום הבסיסית". אך גם ההיבט ההיסטורי של המקומות המצולמים בעבודותיו הוא רב חשיבות.

בסדרת הצילומים שנאספה מאז 2008, ברק מצלם סביבות טעונות משמעות ותוכן היסטורי, ומציג אותן כאובייקט תמים. "אני מנקה מאשמה את זירות הפשע ומפליל את התמימים", הא מחייך. הוא מצלם רחובות "תמימים" שבהם פועלים בתי בושת בציריך המהוגנת. מצלם פסל מצביא בעיר אירופית עלומה, כשהוא עטוף להגנה מהקור כך שלא ניתן לדעת באיזה מנהיג ותקופה מדובר. "אני יוצר שיבוש בכוונה כשאני מפריד בין התפקיד של האובייקט האמנותי בעיר לבין האובייקט עצמו, שאין לראותו".

ברק מציג את ערוגות קיו גרדנס האלגנטיות, ביום היחיד בשנה שהן עירומות מפרחים. את הצילום עצמו הוא מחלק ומשבש את הסדר הוויקטוריאני הקשוח שבו תוכננו הערוגות בגן.

בשדה התעופה הנאצי טמפלהוף בברלין, הוא עומד בנקודה אחת, לצד עץ בודד, ומפנה מבט פעם לעבר המבנה ופעם הרחק ממנו. "מבט צפונה אל הטרמינל והעיר מציג את האדריכלות הנאצית ומרמז על החשיבות ההיסטורית של המקום. מבט דרומה אל הנוף הפתוח כאילו מזכה את הנרטיב".

צילומי טמפלהוף מופיעים בכניסה לחדר הסוגר את התערוכה, כאפילוג. בתוך החדר משחק ברק בשיבושים נוספים. בעבודת וידיאו בשני מסכים הוא מחלק את מזרקת הזרנוק של אגם ג'נבה לשני חלקים: האנכי, הזכרי, המתפרץ ושואף מעלה מאבד את בסיסו האופקי, הנקבי, המשמש לו נקודת מוצא וגם כלי קיבול למים בנפילתם חזרה לארץ.

על קיר סמוך תלוי צילום של "פיסת האבן העצובה בעולם", כדברי ברק. אנדרטה בלוצרן, המציגה אריה פצוע מלקק את פצעיו, זכר לתבוסה השווייצרית לצרפתים. ברק לכד את הצילום מאחורי לוח אדום המבטל למעשה את האפשרות לראותו, אלא כאשר הוא מואר בתאורה ישירה. האפקט מרשים.

על רצפת החדר לוח מצבה שהוטה בזווית כמנסה למרוד בייעודו לנוח בשלום. על גביו אמירה מתריסה "I'd rather not". ברק: "זהו סירוב מנומס. המצבה מסרבת להישכב, כמוה כאדם, או כמו האריה, שאינו רוצה למות, כמובן. אבל יש פה גם סירוב אחר, לקבל את הנרטיב המקובל של הדברים. לחפש תמיד את השיבוש. העדפה להתנגדות ולעמדה שבוחנת את אמיתות הדברים".

בצילומם ובדמותם

עוד כתבות

אמזון./ צילום:  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

נכנסת לתחרות המקומית: אמזון במבצע ראשון בישראל

ענקית הקמעונאות יוצאת במבצע התקף לאתר המקומי שלה בישראל במסגרתו תעניק 10% הנחה על כל קנייה, בהגבלה לסכום של עד 20 דולר לכל קנייה בשילוח מקומי ●  מדובר ביוזמה של אמזון ולא מבצע של ספק זה או אחר

פרויקט תמ"א 38 / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

דעה - לאור המצב: על הממשלה לשקול הארכת תוקף תמ"א 38

רשויות המדינה אמנם עושות מאמצים להבטיח ודאות בשוק, ויש דברים שאפשר לקדם גם בימים אלה, אולם כדאי כבר לחשוב הלאה

דגלי בריטניה ודגלי האיחוד האירופי מונפים מול הפרלמנט בלונדון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מתקרבים להדפסת כסף: בנק אוף אינגלנד יספק מימון זמני לממשלת בריטניה

זאת על מנת לסייע בהתמודדות עם השיבושים בשווקים שגורמת מגפת הקורונה ● בהודעה הרשמית לא פורט סכום המזומן אותו יעביר הבנק אוף אינגלנד לממשלה

עוברת אורח מסתכלת בנייד כשברקע גרפיטי בבריטניה על ההסטריה בצל הקורונה / צילום: Massimo Paolone/LaPresse, Associated Press

מצבו של ג'ונסון השתפר קלות; בספרד שוקלים לצאת מהסגר ב-26 באפריל

החום ממנו סבל בוריס ג'ונסון במשך קרוב לעשרה ימים ירד, והוא נושם בסיוע חמצן ● ברוב מדינות אירופה מספר הקורבנות ממגפת הקורונה נמצא בירידה, בבריטניה המספר ממשיך לשבור שיאים

אצטדיון רמת גן / צילום: איל יצהר

אסטרטגיית היציאה של הספורט הישראלי: פחות מתקנים, פחות תקציבים והרבה יותר מסים

האוצר מבקש (ויקבל) קיצוץ של עשרות אחוזים בתקציב הספורט ● בינתיים כבר הוקפאו קולות קוראים לבניית מתקנים בעקבות מצב הרשויות המקומיות ● בנוסף, הבור התקציבי מחזיר לשולחן תוכניות מגירה כמו ביטול הטבות המס לספורטאים זרים

פסח בישראל בצל הקורונה / צילום: AP

משרד האוצר בהבהרה חריגה: "הסגר יוסר בבוקר כמתוכנן"

במשרד הבריאות ביקשו להאריך את המגבלות שהוטלו ערב ליל הסדר ובראשן תנועה בין הערים ● במשרד האוצר מתנגדים ובהודעה חריגה מסרו הערב כי המגבלות יוסרו בשש בבוקר כמתוכנן

אריק יואן מנכ"ל זום /  REUTERS/Carlo Allegri

זהירות, זום! מה כל כך מסוכן באפליקציה הפופולרית של ימי הקורונה?

אפליקציית שיחות הווידאו הפופלרית כבר הפכה לסוג של מוצר צריכה בסיסי בכל בית ומשרד, ולאחת החברות הבודדות ששורדות את ההתרסקות בנאסד"ק • האם למרות אזהרת שימוש של ה-FBI היא תשנה את דפוסי העבודה וחיי שלנו שלנו, לתמיד? ● האזינו

צעיר עם מסיכה ועם הטלפון שלו בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מגפת הקורונה צריכה ללמד אותנו גם שיעור בצניעות

במלחמתם במידע כוזב, עיתונאים ובודקי עובדות עלולים להתמכר לאשליה ההפוכה: שהעובדות הוודאיות על המגפה נמצאות במספרים הרשמיים ובעמדות של המומחים ● לפעמים מוטב להודות בצניעות, שלא על כל הסוגיות יש כבר תשובה חד־משמעית

מטוסי אל על חונים בנתב"ג, שהתרוקן מנוסעים / צילום: Ariel Schalit, AP

התחזית הקודרת של ארגון התעופה העולמי לא פוסחת על ישראל

לפי בדיקת ארגון התעופה העולמי, משבר הקורונה עומד לפגוע משמעותית בענף התעופה בישראל ויוביל לירידה משמעותית של מיליוני נוסעים בביקוש לטיסות ● המחזור הכספי של החברות הישראליות צפוי לרדת בכ-2.3 מיליארד דולר בעקבות עוצר הטיסות

אבי דדון / צילום: איל יצהר

צייד מכונות ההנשמה: ראש מנהל הרכש במשרד הביטחון מתגייס למלחמה בקורונה

פורטפוליו עם אבי דדון, ראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, על הפעלת משלחות רכש בעולם, על הגדלת מספר מכונות ההנשמה ועל ההסתייעות בכיל כדי להזמין ציוד

מחסום משטרתי בבני ברק / צילום: Ammar Awad, רויטרס

פרשנות: למה כולם מדברים על אסטרטגיית יציאה ומה אפשר ללמוד ממלחמת העולם השנייה

איך נחזור לשגרה ומה כבר בטוח לא נעשה ● כיצד ישפיע השיבוש של הקורונה על אורח החיים שסיגלנו ועל הכלכלה הגלובלית ● מי ישלם את החוב אחרי המשבר, ולמה כדאי לזכור את מה שקרה אחרי מלחמת העולם השנייה ● שש הערות על מה שניתן לראות גם בתוך ערפל אי הוודאות

ניר זוהר, נשיא ויקס / צילום: יח"צ

"לא תיאמן המכה שאנשים קיבלו, שם הקוד לחזרה לעבודה הוא מערכת החינוך": אסטרטגיית היציאה של ניר זוהר, נשיא ויקס

"ברמת הביזנס", אומר נשיא ויקס ניר זוהר, "העסק שלנו כמעט מושלם להתמודד עם משבר מהסוג הזה; המוצר שלנו לא מתבסס על קווי אספקה או ייצור, הכל אונליין" ● "לעומת זאת, המשתמשים שלנו הם עסקים קטנים שחוטפים כרגע הכי חזק, וזה עצוב ממש"

מסעדה סגורה בסיאטל. בעל המסעדה חוסם את החלונות כדי למנוע ביזה / צילום: Ted S. Warren, AP

OECD: חודש מרץ מסתמן כגרוע בהיסטוריה מבחינה כלכלית

על-פי סקירה שמפרסם היום הארגון, הסימנים לכניסה למיתון באירופה ובגוש האירו חזקים יותר מכפי שהיו במהלך משבר 2008 ●לפי כותבי הסקירה, לא ניתן כעת לצפות מתי המיתון יגיע לסופו, אולם ככל שהסגרים יתארכו הפעילות הכלכלית צפויה להתאים את עצמה למציאות החדשה

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

מענקים מהירים והגנה על השקעות מוסדיים: תוכנית הסיוע של המדינה לתעשיית ההייטק בימי הקורונה

האוצר יעביר לרשות החדשנות באופן מיידי 1.25 מיליארד שקל, כחלק מהתקציב השנתי שלה, שישמשו בעיקר למענקים בתמורה לתמלוגים ● המדינה תספק למוסדיים מנגנוני הגנה במטרה לעודד אותם להשקיע בחברות הייטק בהיקף של 2 מיליארד שקל

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90".

"הביצועים של הראל ראויים להערכה בגלל שאיכות נשמרת בעקביות ולאורך זמן"

כך אמר ראש מחלקת המחקר בלאומי שוקי הון, אייל דבי, על קבוצת הביטוח הראל, שמציגה "צמיחה אדירה בנכסים" ● "זה לא דבר של מה בכך, שהרי מכאן נגזרת בסופו של יום השורה התחתונה"

מעבדה של BGI בסין. החברה הייתה אמורה לשלוח לישראל עשרות מכונות בדיקה / צילום: China Stringer Network, רויטרס

ישראל תרכוש ערכות לבדיקת קורונה של ענקית הגנומיקה הסינית BGI ב-90 מיליון שקל

העסקה לאספקת מיכשור וחומרים שיאפשרו ביצוע של 10,000 בדיקות PCR נוספות ביום לפחות בוצעה מול חברת AID GENOMICS – השותף של BGI בישראל ● במסגרת עסקה זו יסופק ציוד למעבדות של קופות החולים

צילומים: שלומי יוסף, Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

בלי "מה נשתנה?" ובלי "אחד מי יודע?": (כמעט) 100 קושיות לחג

בחנו את עצמכם: קושיות קשות יותר ופחות על אקטואליה, פוליטיקה כלכלה, ספורט ועוד ועוד (כולל נועה קירל!)

סוחרים מודאגים בוול סטריט צופים בנשיא טראמפ / צילום: Mark Lennihan, Associated Press

חבילת חילוץ של הפד הובילה את וול סטריט לנעילה חיובית, מניות חברות התעופה טסו

הפד הכריז על תוכנית 2.3 טריליון דולר לתמיכה בעסקים ● שיעור האבטלה בארה"ב עומד על 4.4% ● נעילה חיובית באירופה, הפוטסי זינק ב-2.9% ● נעילה מעורבת בבורסות אסיה: בורסת אוסטרליה זינקה, הניקיי ביפן ירד

אבי חורמרו / צילום: קבוצת נקש

ועד טייסי ארקיע נגד היו"ר: "מוביל את החברה לפירוק"

הוועד שיגר מכתב חריף ליו"ר ארקיע בו הוא מאשים אותו בהתנהלות שמסבה נזק לחברה ● דורש לקבל את המושכות בדיונים מול משרד האוצר ● חורמרו: "לא אמרתי פירוק, אם המדינה לא תתעורר מהר ארקיע תישאר בהדממה"

צעירות עם מסכות בת"א / צילום: Oded Balilty, AP

בעזרת 8200: מאגרי הנתונים שהממשלה פרסמה על הקורונה

קבצי אקסל עם נתונים על כמאה אלף בדיקות, ועל מספר המבודדים, עלו לאתר מאגרי המידע הממשלתיים ● איסוף המידע והנגשתו מבוססים בין היתר על שיתוף הפעולה של הממשלה עם יחידת המודיעין 8200 ● גורמים בתעשייה שבדקו את המאגר: "לא מספיק אבל התחלה טובה"