קופיקס מנסה להשתלט על הקפיטריות בבתי-הספר

מפעיל קפיטריה זועם: "חושבים שאנחנו עושים בקפיטריות האלה מיליונים, וזה לא כך. אלה לא מהעסקים הכי משתלמים והכי שווים. אפשר להתפרנס בכבוד ולא יותר מזה"

רשת בתי-הקפה קופיקס מתכננת להשתלט על הקפיטריות בבתי-הספר, וצעד זה כבר מעורר את זעמם של מפעילי הקפיטריות שחוששים שיגזלו מהם את הפרנסה.

"חושבים שאנחנו עושים בקפיטריות האלה מיליונים, וזה לא כך. אלה לא מהעסקים הכי משתלמים והכי שווים. אפשר להתפרנס בכבוד ולא יותר מזה", אומר ל"גלובס" א' (שמו המלא שמור במערכת), שמפעיל מזה כמה שנים קפיטריה באחד מבתי-הספר התיכוניים בארץ.

קופיקס החלה בפיילוט להפעלת סניף של הרשת בתיכון בראש-העין ובהרצליה. אם פיילוט זה יוכתר בהצלחה, תחל הרשת לפעול בבתי-הספר במטרה להחליף את הקפיטריות הפועלות שם. בקופיקס טוענים כי הפוטנציאל הוא הפעלת מאות נקודות מכירה בבתי-הספר.

הפעלת הקפיטריות בחטיבות הביניים ובבתי-הספר התיכוניים נעשית על בסיס מכרזים שמפרסמת הרשות העירונית. המכרזים ותנאיהם שונים מרשות אחת לשנייה, ומהם גם נגזרים המחירים שבהם נמכרים המוצרים לילדים בקפיטריות.

בחלק מהרשויות נדרשים הניגשים למכרז להתחייב על סל מוצרים מוגדר וכן על מחיר המכירה של המוצרים לילדים. דמי השכירות החודשיים המשולמים לרשות המקומית נעים בין 8,000 ועד ל-18,000 שקל בחודש. סכום זה כולל את ההוצאות הנלוות ובכללן תשלום עבור ארנוה, חשמל ומים.

במודל של קופיקס, הרשת תפעיל את הקפיטריות באמצעות זכיינים ותגזור קופון בדרך.

"אין בעיה למכור מוצרים ב-5 שקלים, אבל הילד יצטרך 3 מוצרים כדי לשבוע"

מבדיקת "גלובס" עולה כי הקפיטריות בבתי-הספר מציעות היום מוצרים ב-5 שקלים - המחיר האחיד שמציעה רשת קופיקס לכלל מוצריה, אך חלק מהמוצרים נמכרים במחירים גבוהים יותר, וחלק במחירים נמוכים יותר.

מחירי הכריכים נעין בין 8 ל-12 שקל (כריך בינוני לעומת כריך גדול). מחירי השתייה הקרה (פחיות ובקבוקים) - בין 5-8 שקלים. מחירי השתייה החמה ומוצרים נוספים נמוכים יותר ממחיריה של קופיקס.

כך לדוגמה, בקפיטריה שמפעיל א' נמכרים קפהושוקו חם ב-4 שקלים בלבד, מאפינס ב-4 שקלים, ברד ב-3-5 שקלים (תלוי בגודל), וסחלב ב-5 שקלים.

לדברי א', "אין בעיה למכור מוצרים של קופיקס ב-5 שקלים. השאלה אם הילד שבע. אני מוכר שליש בגט ב-8 שקלים וחצי בגט ב-11 שקל, ורוב הילדים קונים חצי בגט כי הם לא שבעים משליש בגט. ילד יצטרך לקנות 2-3 מוצרים של קופיקס כדי לשבוע. בסופו של דבר אני עובד לפי הביקוש של הילדים. קופיקס בטח לא ישלמו את השכירות שאנחנו משלמים. אם יתנו לי שכירות נמוכה יותר, אני אוכל להוריד עוד את המחירים לילדים".

גם מודל ההפעלה בבתי-הספר אינו פשוט, כיוון שמחד, ישנם חודשים שבהן הקפיטריות סגורות בשל החופשות, וכן נדרש כוח-אדם גדול יחסית, כיוון שחלונות המכירה בתוך יום הלימודים מוגבלות, קרי, יש צורך לתת שירות לעשרות תלמידים בזמן קצר, בזמן שבחלק גדול מהיום לא מתבצעת כל מכירה.

לדברי א', הגורמים האחראים לרמת המחירים בקפיטריות הם הרשויות המקומיות ויוקר המחיה. "אם אני צריך לקנות קוקה-קולה או כל מוצר אחר, כמו שלך כצרכנית יקר לקנות בסופרמרקט, אז גם לי זה יקר לקנות אותם. אני צריך לממן את משכורות העובדים. יש הרבה ימים והרבה חודשים שלא עובדים, לכן אני מעסיק תמיד עובדים לפני ואחרי צבא. אני לא יכול להעסיק עובדים על בסיס קבוע, כי אני לא יכול לשלם משכורת בפסח ולא ביולי-אוגוסט. מספיק שתהיה עכשיו שביתה בבתי-הספר, והמשמעות היא שאנחנו לא עובדים ועדיין נדרשים לשלם את השכירות לרשות המקומית. אם בעבר התמודדו 2-3 גורמים על כל מכרז, היום מתמודדים 15 איש על כל מכרז, ובהתאם לזה השכירות עולה".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988