תנובה מודה: מצאנו טעויות במשקלי קוטג' וגבינה; נפצה צרכנים

(עדכון) - הגולש אורן יצחקיאן הדגים כיצד גביעי קוטג' של תנובה מכילים פחות - ולעתים הרבה פחות - מכפי שכתוב על האריזה ■ צפו בסרטון שמרתיח את הצרכנים הישראלים: האם תנובה מטעה ב-20%-45% במשקל הגביעים?

מהי תכולת הקוטג' במארזים? בעמוד הפייסבוק "ישראלים מתאחדים נגד השיטה" העלה גולש סרטון שבו הוא שוקל גביעי קוטג' קטנים של תנובה (המכילים לפי האריזה 125 גרם), שלטענתו אינם תואמים באופן עקבי את המשקל שרשום עליהם - אלא מכילים כמות קטנה יותר של גבינה.

בסרטון, בו צפו ביממה האחרונה יותר מרבע מיליון ישראלים, מדגים הגולש אורן יצחקיאן את אמינות המשקל שבו הוא משתמש באמצעות שקילת מוצרים אחרים - קמח, סוכר וכו'. לאחר מכן הוא מראה את הסוגייה של משקלי מארזי הקוטג'.

יצחקיאן בדק מספר גביעי קוטג' מיני - ולטענתו בכל פעם הוא קיבל תוצאה אחרת באשר למשקל המוצר: פעם אחת הראה המשקל תוצאה לפיה המוצר שוקל 100 גרם - 25 גרם פחות מהתכולה המוצהרת על האריזה. בפעם אחרת דובר על משקל של 85 גרם - 40 גרם פחות (!) - וכאן אף הדגים יצחקיאן כי מדובר במוצר חדש, כאשר פתח לעיני המצלמה את המוצר.

אריזה נוספת שנשקלה הראתה תכולה של 109 גרם.

תנובה מסרה תחילה בתגובה כי בדיקות שערכה החברה העלו כי אין הטעיה במשקל הקוטג', אך לאחר מכן שינתה תגובה ומסרה: "לאחר בדיקות רבות בתנובה, קיימת שונות רנדומלית במשקל של מוצרים בקו שמייצר גם קוטג' וגבינה לבנה באריזות 125 גרם. חלק יצאו תקינים, וחלק עם תכולה חסרה".

תנובה ציינה כי המנכ"ל אריק שור הקים ועדת בדיקה בראשות המומחה שמואל אבן, ומסרה: "אנו מודים למר יצחיקאן על שהפנה את תשומת ליבנו לתקלה ומבקשים להתנצל בפני ציבור צרכנינו. כל צרכן שבידו מוצר קוטג' או גבינה לבנה באריזת 125 גרם עד תאריך פג תוקף 26.7 מוזמן לפנות למוקד שירות צרכנים בטלפון 1-800-666-244 ולקבל פיצוי".

יצחקי: צריך לעשות שינוי"

"אשמח שעוד אנשים ישתפו, ואולי ככה נמנע מחברות גדולות לעשות רווח על חשבוננו", סיכם יצחקיאן את הסרטון, שכאמור זכה לתהודה רחבה ברשת.

בשיחה עם "גלובס" הוא אומר: "הפסקנו בשלב כלשהו לקנות קוטג' 250 גרם, כי תמיד היינו מסתפקים רק בחצי, והחצי שנותר לא התאים. החלטנו לעבור לקוטג' אישי. מדי יום אחר-הצהריים אני מאכיל את הילדה שלי, שהיא בת שנה ו-4 חודשים, בקוטג'. התחלתי להרגיש שהכמות היא לא הכמות שהייתה, אז לקחתי משקל ביתי ושקלתי את המוצר.

"גיליתי שהמשקל נמוך יותר מה שמצוין. כיוון שהאריזה הייתה כבר פתוחה, החלטתי להתחיל לעקוב אחרי זה. שמתי לב שהמקרה חוזר על עצמו, ובכל פעם התחלתי לשקול, וכל קוטג' שבו נמצא פער - שמרתי במקרר. בשבת הצטברו לי 4 קוטג'ים, והתחלתי למדוד את הכמות בכל אחד מהארבעה, כדי שהבדיקה תהיה אמינה. קודם לכן שקלתי ק"ג קמח או אבקת אפייה 10 גרם, וידאתי שהמכשיר המדידה מדויק, וכך ראיתי שאכן הקמח ואבקת האפייה שקלו בדיוק כפי שהיה מצוין על האריזה. שיתפתי בפייסבוק, ולא חשבתי שיקרה עם זה משהו.

תנובה טענו שהמקרה נקודתי. אני לא יכול לומר אם הם בדקו או לא את המערכות שלהם, אבל שאלתי אותם היום איך הם הספיקו לעשות את בדיקת המערכות שלהם כשרק אתמול יצאה שבת. היום אספתי 7-8 קוטג'ים מכל מיני מקומות, ולא מדובר במקרה נקודתי, כי הקוטג'ים שקניתי היו עם תאריכי תפוגה שונים, ולכן יש להניח שמדובר בעניין סדרתי ולא במקרה נקודתי".

לדברי יצחקיאן, בבדיקות שערך כל האריזות שבהן נטען כי הקוטג' מכיל 125 גרם, שקלו משלקים שונים שנעו מ-86 גרם עד 109 גרם - פער של עד 45%.

"היום קניתי בשופרסל ביהוד את כל המוצרים שהיו על המדף, ובכולם היו 20% פחות מהכמות שצוינה. קניתי את כל מה שהיה על המדף שם, ואני שואל את עצמי אם כן כמה מוצרים כאלה יצאו לשטח", הוא אומר.

יצחקיאן רוצה להאמין שהוא עושה שינוי מערכתי: "צריך לעשות שינוי. לא להתקשר לשירות לקוחות ולצפות שיפצו אותם בקוטג'. זה פתרון נקודתי. אישה קשישה שיכולה להרשות לעצמה רק את הקוטג' שעולה 2 שקלים, תפתח אותו ולא תרוץ להתלונן.

"אני רוצה לדעת שעשיתי שינוי, שמערכות בדיקה ובקרה בסדר הגודל של תנובה יהיו מספיק אמינות, כמו שאני במקצוע שלי כמהנדס חומרה שולח מוצרים אחרי שבדקתי אותם כיאות. אני רוצה לוודא שאם מקרה כזה קורה, תנובה תפצה כל משפחה בישראל בקוטג' אחד הביתה. זה יראה שהם מבינים את המעשה שנעשה, ושהציבור ירגיש שאם הוא קנה מוצר כזה - הוא קיבל את הפיצוי המגיע לו".

התגובה הראשונה של תנובה: בדקנו, הכול תקין

כאמור, תחילה הכחישה תנובה את ממצאי הבדיקה ומסרה בתגובה: "אתמול בערב, עם צאת השבת, ערכנו בדיקות על שורה של מוצרים מאצוות שיצאו למרכולים לאחרונה ונשמרים אצלנו לצורכי ביקורת. על-פי בדיקות אלה ועל-פי דוחות שקילה מהחודש האחרון ממפעל הייצור, משקל הקוטג' באריזה אישית תקין ועומד על 125 גרם. התייחסנו אתמול לנושא גם בעמוד הפייסבוק שלנו.

"תנובה מבצעת בדיקות בקרת איכות קפדניות לפני יציאת המוצרים מן המחלבה, המוודאות, בין היתר, את משקל מוצרינו. אנו מודים לצרכן שהפנה את תשומת-ליבנו, ונעמוד עמו בקשר על-מנת לבדוק את פרטי המקרה".

לאחר מכן, כאמור, תנובה שינתה גרסה ומסרה כי בחלק מהמקרים אכן המשקל בפועל היה שונה מכפי שנכתב על האריזה.

צרו איתנו קשר *5988