גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תערוכות הבוגרים של בצלאל והמדרשה מציגות שפע אמנותי

מאות הבוגרים במחלקות השונות בבצלאל מציגים עושר חזותי שאין סיכוי להכילו ■ במדרשה לאמנות בית ברל מתמודדים הבוגרים עם בנק הדימויים הגלובלי מול הדימויים הפרטיים שלהם

ווידאו ארט של קארין ויליגר / צילום:יחצ
ווידאו ארט של קארין ויליגר / צילום:יחצ

בצלאל: אמנות ועיצוב קרמי

מאות הבוגרים במחלקות השונות בבצלאל מציגים עושר חזותי שאין סיכוי להכילו

ביקור בתערוכת הבוגרים של בצלאל משול למסע בין 1,000 איים. מאות בוגרים, במחלקות השונות - מעיצוב תעשייתי, תקשורת חזותית, אמנות, צילום, אמנויות המסך, צורפות ואופנה, קרמיקה וזכוכית - מציגים עושר חזותי שאין סיכוי להכילו. ראוי לציון המיתוג החזותי של סיום השנה בבצלאל, מבית היוצר של סטודיו "ג2", המצדיע לרוח החלוצית של בוריס שץ וחוגג את השפע העכשווי, מעין שילוב קסום של עולם חדש-ישן.

בתערוכת המחלקה לאמנות, בראשותו של האמן אלי פטל ובאוצרות של האמן יוסף קריספל, בולטת השנה ההסתגרות של סטודנטים בעולמות אישיים משל עצמם - במיצב, בטכנולוגיה ובהרבה ציור. 40 הבוגרים מציגים מבטים חטופים אל עולם חיצון אך חוזרים למבט הפנימי שמעסיק אותם ועדיין לא עוסקים בהצמחת שורשים בעולם האמנות.

גלעד גרינברג בונה עולם מפוקסל וממוחשב, במיצג אורות, עשן ותנועה, בלוני הליום כסופים מזנקים בחלל, רמקולים פולטים טבעות עשן בקצב המוזיקה, חיישנים מפעילים תגובת שרשרת קינטית ומבלבלת, כמו כניסה למשחק במציאות מדומה.

ספיר גל מציירת עולם מושלם, היפר-ריאליסטי, בגווני כחול חלומיים, מתקתקים, קפואים. היא קוראת לפרויקט שלה "דלפט", כמקור תעשיית החרסינה ההולנדית בכחול-לבן. ואכן, עוגת חתונה מופרזת וכמותה בר רפאלי, הופכות תחת ידה למעין בובות חרסינה מלאכותיות בעולם סכריני עד להחליא.

ביקורת דומה על הניכור והמלאכותיות של עולם השפע ניתן למצוא בעבודתה של קארין ויליגר. בעבודת וידיאו מצולמת היטב היא מציגה את עצמה כדראג קווין מלאכותית, צפה על מזרן אדום בבריכה וזוללת טונה מקופסה ("הטונה של אבא שלי, שאיתו אין לי קשר", היא מציינת בענייניות פגיעה). בסרט נוסף היא מופיעה כחייזרית אטומת מבט (מביטה במשקפת חסומה, א-לה עמיר פרץ), המנסה להתחמם באור השמש אך היא לכודה תחת מראה המחזירה את האור.

עבודה משעשעת ומעניינת מציג מתן גולן, שמציג מיצב מולטי-מדיה בו משולבים משחקי ילדים מתנפחים בסביבות בלתי צפויות. רחל לויאן מציגה סדרת פסלים עשויים מחפצים מצויים ורהיטים שעברו שיבוש קל אך משמעותי. קרש גיהוץ שהפך לטוטם בצבעי קשת, מגדל שולחנות שמרכז הכובד שלהם מודגש בזווית, כאילו התכופפו לקידה, גרזן בחיתוך פרספקס. היא מציבה אותם בחלל אוורירי, כתחנות במסע חסר פשר, והמבקר המנסה לעמוד על טיבם נשבה בחדוות ההתבוננות.

ציוריה של דיאנה קוגן מוצגים במסדרון הקומה השלישית ואפילו בחדר המדרגות. הבחירה במקום הנידח, לכאורה, מעניקה כוח לתמונות הליליות האורבות לצופה, טורדות את מנוחתו בשקט הטעון שלהן.

בין הציירים בולטים גם ודים ברוסילוב שמצייר נופים מרוחקים וזרים לנוף הישראלי. לאון צרפתי משתעשע במחוות לקומיקס, ובחסות ההומור מעלה דיאלוג נצחי בין העצמי המפוחד לדמות אלטר-אגו "קונסטנטין" שלעולם אינה משיבה. יעל בן דוד מציירת דמויות שבין המופשט למדוייק, משתמשת במשטחי צבע עזים כרקע לבדידות ולחוסר האונים של מושאי ציורה. אפרת רובינשטיין נראית בעצמה כאילו היא יוצאת ונכנסת בחופשיות לתוך בדי הציור שלה. עולמה עמוס זוטות צבעוניות כחנות מזכרות זולות, סממני "ישראליאנה" מעורבבים עם חנויות הכול בדולר.

אמילי קיפר עושה מהלך מרתק של שימוש בבדי הציור כאובייקטים: ציוריה נראים כסצנות ויקטוריאניות קלאסיות כשהם תלויים על הקיר, אולם רבים מהם היא מסירה מהמסגרת ומקפלת באופן טקסי, כך שרק חלקים מהדוגמה והצבעוניות נראים לעין. במבנה חממה הניצב מחוץ לבניין האקדמיה מציג נמרוד כרמי מיצב של זירות פעילות שיצאו מהקשרן. מעגל בהשראת מאבקי סומו, שהחול בו יצוק כבטון ומוטבעים בו דובוני גומי אבודים; יציקות בטון בקליפות אבטיחים, גוזלות את הנוזלים והמתיקות מהפרי והופכות את כיפתו לכלי ריק.

במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בראשות ד"ר ערן ארליך 29 בוגרים, שמתרחקים מההגדרות המסורתיות של מלאכת החומר (Craft) ופורשים כנפיים ליצירה חופשית ומרתקת. מיכל הרדה מציגה מיצב אמנותי קונספטואלי-פיזי של קינון - אותו יצרה במקביל לחודשי חייו הראשונים של בנה התינוק. היא בונה בית עץ מגובב ועמוס לעייפה בחפצי יומיום, שהופך את החדר למבוך ואת חוויית הביקור בו כפלישה לחלל אישי, בין הפנימי לחיצוני.

נועה ראזר מציגה "מערכת ישיבה עירונית". היא משתמשת בתכונות החוזק של החומר הקרמי, ויוצקת "פופים" בסגנון סיני מסורתי. היא מטביעה עליהם דוגמאות מגוונות, הרומזות על מגוון מקורות, מתכתבות עם עיטורים מסורתיים מהמזרח הרחוק אך פולשות לעולם הדימויים האינטרנטי.

אווירת המזרח הרחוק נמשכת בחדר שיצרה זהר אורן, מעין גינת זן בלתי מושגת, עם עמודי במבוק (מפורצלן) הצומחים ממשטח חול, אל החדר ניתן רק להציץ כדי לא לפרוע את הסדר הקוסמי.

קמפוס בצלאל, הר הצופים, עד 7.8.15. א'-ה' 10:00-21:00, ו' 10:00-16:00, ללא תשלום.

ווידאו ארט של קארין ויליגר / צילום:יחצ

המדרשה לאמנות בית ברל

במדרשה לאמנות מתמודדים הבוגרים עם בנק הדימויים הגלובלי מול הדימויים הפרטיים שלהם כיחידים

"בהמולת הוויכוח הציבורי שהתעורר בעקבות מהלכיהם של שר החינוך ושרת התרבות לאחרונה, נשמעה יותר מכל רדידותו של השיח, הבורות מכל עבר בנוגע למהותה של האמנות. כנגד בורות זו אנו כאן במדרשה נמשיך לקיים אמנות, לקדם את השיח על אודותיה ולחקור את תכניה ואת מהותה", אמר האמן גבי קלזמר, דיקן המדרשה לאמנות בית ברל, בפתיחת תערוכת הבוגרים של המדרשה, בסוף השבוע. ברוחו של הסופר רולאן בארת מוסיף קלזמר: "לא היחיד הוא היוצר דימויים כי אם בנק הדימויים האדיר של תרבות העולם הוא המבקיע דימויים מתוך היחיד".

בתערוכה, שאצרו רותי הלביץ-כהן וברק רביץ, מציגים כ-40 בוגרים את נקודות ראותם ומחשבתם, במגוון כלים. השנה בלטו בבתי הספר לאמנות המיצבים המשחקים בחלל ומשתמשים בו כמכלול. לצד אלה בולטת החזרה לציור, ולציור משובח. במדרשה בלטה במיוחד ליה נברו, שציוריה מציגים בעלי חיים באופן מפתיע ומעורר בלבול, התופס את המתבונן בלתי מוכן, ודורש מבט נוסף ועוד אחד, כדי לפענח את הסיפור הסוריאליסטי-מקברי שהיא רוקחת.

עבודה של ליה נברו/ צילום:יחצ

מאי דעאס משלבת ציור וצילום בתלייה נון-שלנטית, בשחור לבן. בצילומים היא מכניסה אי שקט כשהיא מפירה את איזון הגוף, ברישומים היא נראית נינוחה יותר, ומכבירה פרטים שנראים כמו רמזים ביוגרפיים: סכין גילוח, תמונת אישה, מבחנות מעבדה.

עבודתה של לארה גבריאלי מרשימה בטכניקה מהוקצעת: היא מציבה אגן מים על כן מוגבה ומקרינה דרכו אור בצבעים משתנים, המטילים אדווה על מסך המונח לרגליו ועל הקיר ממול. במים שוחים כמה דגיגים המחוללים תנועה כמעט בלתי מורגשת. בחדר הסמוך היא טווה מבוך של חוטים זרחניים, כמו רישום פתייני בחלל החשוך.

מגלי וולמן משתמשת בחומרים וחפצים שמצאה להרכבת חלל סוריאליסטי.שבר קנקן הפוך נראה כפסלון פיל, קורות עץ גסות שמצאה מנוסרות היא מציבה כשורת בתים רומנטית, טפט פרחוני מתקלף וצבע נוזל הופכים את הסצנה הכמעט-סלונית למקום התרחשות מוזר ומעורר דאגה.

לירון חוגג בנתה חממה פעילה על כר הדשא, ובה היא מגדלת צמחים מהם היא מפיקה פיגמנטים במעבדה שמשחזרת את אופן ייצור הצבעים בתקופת הרנסנס.

צליל קולטון שורפת רהיטים ביתיים והופכת את האפר ליציקת מזכרת. נועה פרידלנד מציבה שורת דלתות צבעוניות שספגו התעללות, אותן אספה ממחסן בפנימייה שבה היא מלמדת. לצידן היא מציבה שורת דיוקנאות של תלמידיה, שציירה בסגנון נאיבי-ראליסטי על לוחות דיקט. כך היא מעבירה רגש של קרבה ואכפתיות, שמערכת החינוך יכולה רק לקוות לעוד ממנו.

קמפוס המדרשה לאמנות, המכללה האקדמית בית ברל, עד 5.8.15. א'-ה' 12:00-20:00, יום ו' 10:00-14:00. ללא תשלום.

עוד כתבות

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה  / צילום: יוסי זמיר

פרשנות: בדיקת מדיניות החילוטים חשובה, למרות שהמניע שלה לא ברור

ל"מהפכת החילוטים" מטרות ראויות, כמו סגירת צינור הכספים לעבריינות כלכלית ולארגוני פשיעה ● אולם נדמה שרשויות האכיפה איבדו קצת את הדרך לאחרונה ● פרשנות

ג’ולי סוויט, מנכ”לית אקסנצ’ר / צילום: רויטרס

מתמודדים על תפקיד בתוך החברה? תהיו נחמדים ליריבים

המינוי של ג'ולי סוויט למנכ"לית ענקית הייעוץ אקסנצ'ר יכולה לסמן את האסטרטגיה לבכירים: מועצות מנהלים מעדיפות לקדם אנשים שמפרגנים לחבריהם לעבודה

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

תל אביב מחפשת כיוון; מגמה מעורבת עם שינויים מינוריים במדדים

מזרחי טפחות, אופקו ובזק בולטות בצד החיובי; נייס נחלשת ● סלקום מתקנת חלקית לאחר הזינוק של אתמול ● אופטימיות סחר דחפה אמש את המדדים בוול סטריט לעליות של כ-0.6% ● היום תתקיים פסגת אופ"ק בווינה לקראת הסכם להמשך קיצוץ קצב הפקת הנפט

ארנון בר דוד / צילום: כדיה לוי

יו"ר ההסתדרות מגיב למאמר של שקד ב"גלובס": "אנחנו לא אויבי האומה"

בר-דוד כיוון את דבריו כתגובה למאמר שפרסמה אתמול ב"גלובס" יו"ר מפלגת הימין החדש ושרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד: "אם מישהו חושב להשית את הגרעון מתקציב המדינה על העובדים – אנחנו נעמוד כחומה בצורה ונצא לרחובות"

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 4 בדצמבר 2019

אתמול באיכילוב: 11 נפגעי תאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

בנימין נתניהו/ צילום: רויטרס

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים: 3.7%

מדובר ברמת גירעון דומה לזו שנמדדה בחודש שעבר וקרובה לזו שצפה האוצר לסוף השנה ● מתחילת השנה נרשם גידול של 6.1% בהוצאות הממשלה לעומת התקופה המקבילה

משה מזרחי, אינמוד / צילום: איל יצהר, גלובס

חודש חיובי נוסף לישראליות בוול סטריט: מדד גלובס פרומתאוס עלה ב-3.8%

בחודש שעבר טיפס מדד ת"א 125 ב-3% והנאסד"ק הוסיף 4.5% לשיא חדש ● תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים זינק ב-11.7% ● תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה עלה ב-2.3% ● מניית יורוג'ן, המפתחת טיפולים למגוון סוגי סרטן בתחום האורולוגיה, זינקה ב-40% לאחר שהודיעה על הסכם בלעדי עם Agenus

נדב קדרון/ צילום: תמר מצפי

תוצאות ניסוי של אורמד הקפיצו את מניית מפתחת גלולת האינסולין כ-80% בתוך חודש

התוצאות פורסמו ב-12 בנובמבר, אולם העלייה נרשמה לאחר שהחברה הסבירה את התוצאות ואת מבנה התחרות בשוק למשקיעים, הן בפגישות והן בדוחותיה הכספיים

משה כחלון / צילום: רפי קוץ, גלובס

משה כחלון רומז על פרישתו מן החיים הפוליטיים בימים הקרובים

לא ברור אם כוונתו של כחלון היא להסיר את שמו מרשימת הליכוד לכנסת הבאה או התפטרות מתפקיד שר האוצר ● תוכניותיו לא ברורות אך, ככל הנראה יעבור למגזר הפרטי ויעשה לביתו

חקלאי בוחן שתילי קַנַבּוֹס, הצמח שממנו מופק קנאביס, לקראת הקציר / צילום: NICK OXFORD, רויטרס

החקלאים בארה”ב התנפלו על הפוטנציאל של גידולי הקנאביס - עכשיו הם נאלצים להתמודד עם היצף והפסדים צפויים

מזה שנים רבות, מחפשים החקלאים באמריקה גידולים רווחיים יותר מתירס ופולי סויה ● הלגליזציה של הקנאביס הלהיבה מגדלים רבים והביאה להתנפלות על הצמח ● אבל לשוק כידוע יש חוקי היצע וביקוש משלו, ועכשיו חלק מהחקלאים עומדים בפני מציאות עגומה

נכס של אול יר/ צילום: מצגת החברה

אג"ח חברת הנדל"ן אול-יר חזרו לצנוח אחרי הפסד של 45 מיליון דולר ברבעון השלישי

להפסדי החברה הזרה, שגייסה יותר מ-2 מיליארד שקל באג"ח בת"א, תרמו בעיקר מחיקה של 10 מיליון דולר בערך הנדל"ן להשקעה של החברה וזינוק של 180% בהוצאות המימון

בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר

חברת אדמונד דה רוטשילד ניהול נכסים תשלם מע"מ בהיקף כ-35 מיליון שקל בישראל

בת"א דחה את בקשתה של החברה להטיל עליה מע"מ אפס, היות והיא מספקת שירותים לקבוצת רוטשילד העולמית, שהנה "תושב חוץ" ● התקבלה טענת רשות המסים לפיה החברה מספקת שירותים גם לתושבי ישראל בישראל, לקוחות מוסדיים ולקוחות פרטיים ישראלים, וחייבת במע"מ בשיעור מלא

בני גנץ, כחול לבן / צילום: איל יצהר, גלובס

מה יודע בני גנץ על המחבל מגשר לונדון?

המחבל מגשר לונדון אוסמן חאן היה טרוריסט אסלאמי, אבל פיצוץ בית כנסת? הפרט הזה שאמר יו"ר כחול לבן בני גנץ נולד מטלפון שבור ● המשרוקית של גלובס

 

דן בודנר, מנכ"ל ורינט / צילום: איל יצהר

הלחץ עבד: ענקית הטכנולוגיה ורינט מתפצלת לשתי חברות - אזרחית וביטחונית

הפיצול מגיע מספר חודשים לאחר שבעלת מניות מיעוט בחברה טענה שאין סינרגיה בין העסקים, אך ורינט דחתה את טענותיה ● למתחרה נייס זה עבד היטב: ב-2015 היא יצאה מהתחום הביטחוני ומאז שווייה יותר מהוכפל

משפחת פליטים סורים / צילום: Alia Haju, רויטרס

דוח חדש: מדי שתי שניות אדם נאלץ לברוח מביתו בגלל אסון טבע

לפי דוח חדש של ארגון אוקספאם, יותר מ-20 מיליון בני אדם בשנה נאלצו לברוח מביתם בשל אסונות שנגרמו כתוצאה ממשבר האקלים ● ד"ר משה טרידמן: "המזרח התיכון נמצא בסיכון רב"

עו"ד אילנית ציבין/ צילום: יחצ

עיריית ר"ג השתלטה על חניות פרטיות - והוציאה דוחות חניה לבעלי הדירות

על אף שהחניות צמודות בטאבו בבעלות פרטית - העירייה צבעה את אבן השפה ב"כחול לבן", וגבתה תשלום על החניות שלא היו שלה • בית המשפט קבע כי היא תצטרך לפנות את החניות בתוך חצי שנה

 

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: כדיה לוי, גלובס

מבקר המדינה בעקבות העליון: האם נעשה שימוש בחילוטים כדי להפעיל לחץ על חשודים?

תופעת החילוטים המוגזמים שמבצעת המדינה ואשר נחשפה ב"גלובס", ממשיכה לטלטל את מערכת החוק • לאחר שורת פסיקות של בית המשפט, שהגבילה את האצבע הקלה על ההדק של הרשויות, מגיע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ומקים לתחייה דו"ח גנוז על הנושא של קודמו בתפקיד

ריקול בסדרת מוצרי פסטה של המותג הפרטי של שופרסל / צילום: יח"צ

שופרסל מודיעה על ריקול לעשרות מוצרי פסטה של המותג הפרטי

הסיבה: חשד להימצאות חרקים זעירים ● החרקים נמצאו במספר אריזות ממוצרי הפסטה של המותג הפרטי בתוצרת "ברוטו" איטליה

שוק הכרמל בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

בדרך לתייר ה-5 מיליון? תל אביב על המפה בדירוגים עולמיים גם בגזרת הפוד'יס

שני דירוגים חדשים מציבים את הקולינריה של תל אביב בעשירייה הפותחת שלהם בזכות המטבח הטבעוני המגוון, הברים, שוק הכרמל והפתיחות שמאפיינת את העיר העברית הראשונה ● ומי עוד ברשימות?

איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ

איילת שקד בטור מיוחד ל"גלובס": "ההסתדרות גורמת נזק למשק"

הכוח של ההסתדרות הוא חסר היגיון; החקיקה שמסדירה את פעולתה היא קיצונית ויוצאת דופן בהשוואה לעולם בכוח הלא פרופורציונאלי שמקבלת ההסתדרות לעומת הכוח שמקבלים שאר השחקנים במשק ● דעה