פרסום בסלולר: אלה המגמות שיתנו את הטון ב-2016

פרסום מפולח, שיווק במסגרת משחקי רשת, קמפיינים בווידיאו וארנק סלולרי - נתח השוק של הפרסום בטלפונים הניידים הולך וגדל

צמודים לסלולר / צילום: רויטרס
צמודים לסלולר / צילום: רויטרס

הפרסום בסלולר תופס תאוצה, ולא רק שהוא המריא לשחקים - הוא עקף את כל התחזיות המוקדמות ואף האופטימיות ביותר. על-פי מחקרים של אתר eMarketer, בשנת 2016 יהווה הפרסום בסלולר בעולם כ-50% מהעוגה הדיגיטלית, עם סך תקציבים של יותר מ-100 מיליארד דולר.

בישראל צפוי מצב דומה. הסלולר שצמוד אלינו 24/7, לצד מאפייני צריכת התוכן הייחודיים והתפתחות מסיבית ביכולות האנליטיות, מאפשרים היום למפרסמים, יותר מתמיד, להגיע לקהל היעד באופן ממוקד ומדויק בהרבה מאשר בעבר.

המציאות בעולם המודרני, שבו יש יותר טלפונים חכמים מאנשים, ייצרה הזדמנות מעניינת בתחום הפרסום במכשירים הניידים. נוסיף על כך את העובדה שהמכשירים החכמים מאפשרים למפרסמים להתחקות אחר הצרכן הסופי בכל רגע נתון בחיי היומיום שלו, וכך פותחים בפניהם עולם חדש מפולח ומדויק - פרסום מבוסס פרופיל.

מי שלא יאמץ את האסטרטגיה של פרסום במובייל, ימצא את עצמו מחוץ למשחק. בעוד התחזיות צפו שהפרסום הדיגיטלי יפגע משמעותית בפרסום בטלוויזיה, ואף יותר מכך בפרינט, מסתבר כי הפרסום בסלולר נוגס מנתח השוק של פרסום האינטרנט המסורתי (דסקטופ). כמובן שגם הפלח של הדיגיטל בכלל, מתוך סך עוגת הפרסום, גדל.

את הפרסום במובייל יש לראות, אם כך, כהתפתחות הפרסום הדיגיטלי המסורתי. יש האומרים כי זהו הפרסום הדיגיטלי האמיתי, שנותן ערך כמדיום שונה ומדיד בהרבה.

ב-2016 צפויות מכירות המחשבים בעולם לצנוח באופן משמעותי. הטראפיק בסלולר כבר עבר את ה-50% בתחילת שנת 2015 (מול המחשבים), אך תקציבי הסלולר לא קיבלו את חלקם הראוי מעוגת הדיגיטל ועמדו על הרבה פחות. שנת 2016 אמורה להיות שנת המפנה, והסלולר יקבל את הנתח העיקרי מעוגת הדיגיטל.

בשנים הקרובות נהיה שותפים מלאים למהפכת הפרסום הממוקד, שתתרחש בעיקר בסלולר, ומשם לכל שאר המסכים ששותפים לחיי היומיום שלנו.

אחד התחומים החמים בפרסום בסלולר לשנה הקרובה הוא פרסום מבוסס פרופילים/קהלים. הכוונה היא לפרסום ממוקד קהלים עם התנהגות ומאפיינים דומים, למשל מקום מגורים; מקום עבודה; אזורי בילוי; מקומות שבהם מבקר בסופי שבוע; פרופיל הפייסבוק; מאפייני צריכת התוכן; פרסומות שעליהן הקלקת ובהן צפית; וסוג המכשיר.

לוקחים את כל המדדים האלה (ורבים אחרים), ומהם ניתן לבנות קבוצות עם מאפיינים יעודיים - עם אותה התנהגות ואותם המאפיינים. בקלות יחסית ניתן לבנות חלוקה של טווחי גיל, מין, מצב סוציו-אקונומי, מצב משפחתי וסגנון חיים, לפי כל הפרמטרים שצוינו.

זה הופך את הפנייה לאישית יותר, וכמובן שהרבה יותר ממוקדת. כך, פרסומות של טיסות לחו"ל ומסעדות טובות ינותבו לאנשי עסקים; וחובבי הספורט, לדוגמה, ייחשפו לפרסומות של מכוני כושר, מזון בריאות, ביגוד ספורט ועוד.

בשורה התחתונה, מה שתיחשף אליו זה מה שאתה אוהב, כי מישהו כבר ניתח אותך ויודע לצפות מראש מהם תחומי העניין שלך, וכתוצאה מכך, מה יגרום לך להקליק.

אילו מכשירים מכניסים יותר?

כשמדברים על היקף מכירות, יותר מ-80% משוק הסמאטרפונים נשלטים על-ידי אנדרואיד. כמו כן, מכשירי האנדרואיד אחראיים על כ-63% מהטראפיק הסלולרי, לעומת 27% ב-iOS; אך בכל הקשור להכנסות מפרסום ומוצרים, דווקא ל-iOS יש יתרון, כשהוא מחזיק בנתח של 52% לעומת 41% שמוחזקים על-עדי האנדרואיד. עם המשך השתלטות האנדרואיד על העולם, גם ההכנסות מפרסום צפויות להתאזן ואף לעבור את אלו מה-iOS.

על-פי eMarketer, בשנת 2016 67% ממחזיקי הסמארטפונים בארה"ב (180 מיליון איש) יהיו "גיימרים". לאו דווקא גיימרים צעירים, אלא כאלה שמשחקים בסלולר - בין אם זה קאנדי קראש, פוקר, או משחקי חשיבה.

בישראל המספרים מדברים על כמחצית ממחזיקי הסמארטפון, שמבלים זמן במשחקים. על-פי אותם מחקרים, הקהל הנשי בגילאים 34-45 הוא הקהל "הכבד" ביותר - קצת שונה מסטריאוטיפ הגיימר הקלאסי.

נוצר מצב שבמקרים מסוימים עד 50% מזמן ההתעסקות היומית שלנו בסלולר הם במשחקים. השאלה המתבקשת היא איך נתון זה יקבל ביטוי בכל הקשור לתקציבי פרסום. פרסום נכון ואפקטיבי במשחקים הוא אתגר שעליו עמלות הרבה מאוד חברות.

הווידיאו בסלולר הוא מהסגמנטים הצומחים ביותר, בכל הקשור לכמות הדקות היומיות הנצפות. יו-טיוב הכריזה באחרונה כי קרוב ל-70% מהצפיות שלה הם בסלולר. זה התווסף לנתון נוסף - שהצפייה הכללית ביו-טיוב גדלה ב-60% בשנה האחרונה.

יו-טיוב ופייסבוק נמצאות במלחמה, בכל הקשור למקום שבו נצפה בסרטונים שלנו; איפה נראה את תקציר מהדורת החדשות היומיות והגולים מהמשחק של הערב; ואיפה יהיה לנו נוח לראות רצף נאומי TED. הרגלי הצפייה שלנו משתנים. גם כאן, הסלולר מוביל את השינוי.

כבר שנים שאנו שומעים על מהפכת הארנק הסלולרי. נכון, זה באמת לקח יותר זמן מאשר חשבנו, אבל הסתכלו סביבכם. זה פה. זה קורה. זה מתפתח, וכולנו כבר לוקחים חלק במהפכת הארנק, או נכון יותר במסחר הסלולרי.

בעתיד הלא-כל-כך-רחוק לא נצטרך ארנק בכיס - הסלולרי שלנו יהיה הארנק שלנו לכל שימוש - מתשלום לרכבת ועד העברת כספים לבני משפחה. הרבה מזה כבר קורה, ורובנו כבר משלמים עם הסלולרי כחלק מחיי היומיום שלנו. ב-2016 נראה את המשך התפתחות התחום בצורה משמעותית.

הקידמה בשירותי תשלומים בסלולר מושכת אליה גם את תקציבי הפרסום. קיימים מודלים מגוונים לפעולות פרסום מבוססות מכר בסלולר. מודלים המבוססים על תשלום פר-מכירה, חלוקת הכנסות על סכום המכירה, ובכלל - מודלים מבוססי תוצאות הולכים ותופסים תאוצה במובייל, עם התפתחות המסחר הסלולרי.

■ הכותב הוא מייסד וסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת הפרסום הסלולרי moblin.

aaaaרוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988