הנקראות ביותר

רשות ההגבלים קנסה את נמל אשדוד ב-9 מיליון שקל

הנמל העניק הנחות מותאמות אישית ליבואני רכב שעלולות לפגוע בתחרות ■ הרשות הפעילה לראשונה את סמכותה להטיל עיצומים אישיים על מנהלים ■ נמל אשדוד: "נערער על ההחלטה"

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

רשות ההגבלים העסקיים קנסה את נמל אשדוד ב-9 מיליון שקל, זאת בטענה כי הנמל ניצל את מעמדו המונופוליסטי לרעה. הנמל העניק ליבואני הרכב המרכזיים הנחות התפורות באופן אישי לכל יבואן, תוך שהוא מעניש אותם על אי-הגעה ליעדים שנקבעו להם. כך פגע נמל אשדוד ביכולת של נמל חיפה להתחרות.

עוד החליטה הרשות להטיל עיצומים כספיים בסך 20 אלף שקל על בכירים לשעבר בנמל - מנכ"ל הנמל, שוקי סגיס; וסמנכ"ל הלקוחות, אלי בר-יוסף.

במרכז הפרשה עומדים ההסכמים של נמל אשדוד עם יבואני הרכב. בשנים 2010-2014 הנמל הציב לכל יבואן יעד אישי, ששיקף את עיקר היקף היבוא הצפוי שלו, והעניק הנחות רטרואקטיביות ליבואן על עמידה ביעדים. יבואן שלא עמד ביעד היה צפוי לאבד את כל ההנחה על כל אחד מהרכבים שייבא.

לכן, כדי שנמל חיפה יוכל להסיט רכבים מנמל אשדוד בכמות העלולה לגרום ליבואנים שלא לעמוד ביעדים שנמל אשדוד קבע להם, חייב היה נמל חיפה לפצות כל יבואן על הפסד ההנחה הרטרואקטיבית. בכך יצר הנמל חסם תחרות שאינו מבוסס על תחרות לגופו של עניין בפני נמל חיפה ופגע בחופש הבחירה של היבואנים.

ההסכמים שבמרכז הפרשה נחתמו עם מרבית יבואני הרכב בישראל, בהם דלק מוטורס (יבואן מאזדה, פורד, ב.מ.וו ומיני קופר), יוניון מוטורס (יבואן טיוטה), כלמוביל (יבואן יונדאי, מיצובישי, מרצדס, סמארט, GEELEY), קרסו מוטורס (יבואן רנו, ניסאן, אינפיניטי, סאניאנג וקאווסאקי) ודוד לובינסקי בע"מ (יבואן פג'ו, סיטורואן ו-MG).

בתיק זה מפעילה הרשות לראשונה את סמכותה להטיל עיצומים אישיים על מנהלים. הסמכות להטיל עיצומים כספיים ניתנה בשנת 2012, כאלטרנטיבה למסלול הפלילי. ככלל, הרשות תבחר להטיל עיצום כספי על יחידים רק במקום בו ההפרה הקימה פוטנציאל לפגיעה של ממש בתחרות, וכן ניתן לעמוד בצורה ברורה על זהות היחידים שביצעו את ההפרה או שאחראים לביצועה מטעם התאגיד.

על-פי החוק, העיצום המקסימלי על חברה עומד על 24 מיליון שקל, והעיצום האישי יכול להגיע עד למיליון שקל (בלי אפשרות לקבל שיפוי מהחברה).

אחד השיקולים המרכזיים במסגרת גובה העיצום הכספי הוא החומרה והפגיעה שעלולה להיגרם לתחרות או לציבור. במקרה הנוכחי מדובר בהפרה בעלת פוטנציאל פגיעה משמעותי בתחרות. מצד שני, נוכח העובדה שמדובר בפעם הראשונה בה מוטל עיצום כספי על יחידים, הרשות החליטה כי יש להפחית באופן ניכר את גובה העיצום הראוי. 

נמל אשדוד: נערער

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "חברת נמל אשדוד סבורה כי הממונה על ההגבלים העסקיים שגה בהכריזו על נמל אשדוד כמונופול בתחום הרכב. החלטה זו מעוררת תחושה כבדה של להיטות להטיל סנקציה ויהי מה.

"לדעת החברה, מסקנות הממונה מוטעות מיסודן, לאור התחרות הקיימת במגזר הרכבים בין הנמלים השונים. בכוונתה של חברת הנמל לפנות לבית הדין להגבלים עסקיים ולערער על החלטת הממונה.

"הממונה טעה בהגדרת וניתוח השוק, התעלם מנמלים אחרים, התעלם מכך שאף יבואן או מתחרה לא התלונן ולא ראה עצמו נפגע, והתעלם מכך שהמחיר ירד, והוזלו עלויות הפריקה ליבואנים. 

"הממונה על ההגבלים התעקש לנהל הליך עיצומים כספיים, למרות שחרג מכל מסגרות הזמן והכללים שנקבעו בחוק ההגבלים. בנוסף טעה הממונה בכך שהכריז על מונופול ובו-זמנית הטיל סנקציה על שימוש לרעה", נמסר.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא דין וחשבון?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988