גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתבר שאפשר לעשות כסף מהאינטרנט הזה

המדיה החברתית כבר חדלה מלהיות רק ערוץ תקשורת ויחסי ציבור חדיש ומלהיב עבור מועדונים, איגודים ומפעלי ספורט ■ כשבפייסבוק בלבד יש כיום למעלה מחצי מיליארד אוהדי כדורגל, הכלי החברתי מסוגל להגדיל את ההכנסות מאוהדים, ספונסרים ושותפים עסקיים

כדורגל במחשב נייד / צלם: שאטרסטוק ורויטרס
כדורגל במחשב נייד / צלם: שאטרסטוק ורויטרס

הרשתות החברתיות ממשיכות להתפשט ולגדול, ונביאי הזעם למיניהם מקפלים פקלאות ועוברים לחזיתות אחרות. בין האחרונים שנכנסים לתחום הם ענפי הספורט - שהרי ידוע שהספורט ואוהדיו שמרנים גדולים ואינם מתלהבים מחידושים במהירות. אבל היום כבר אין ברירה: מחקר עבור מועדוני הבונדסליגה שהתפרסם כספר בגרמניה, קובע במפורש שהכניסה לרשתות החברתיות משתלמת בגדול למועדונים, כל עוד הדבר נעשה במסגרת תוכנית שיווק מסודרת, קביעת מטרות, אמצעים ושליטה.

ההכנסות מתבטאות, כך עורכי המחקר וורנר וקיינץ, במספר ערוצים. ספונסרשיפ של המועדון שיכול להיות מקודם בחשבונות החברתיים של הקבוצה; קידום מכירות מרצ'נדייז וכרטיסים; פרסום של עסקים המקורבים לכדורגל; משחקים מבוססי רשת; לכל אלה, ועוד - יש שימוש עבור מועדוני הכדורגל ברשתות החברתיות, שלא לדבר על אינטרקציה ישירה וחמימה מול חברי מועדון ואוהדיו.

גם לרשתות החברתיות העבודה עם הספורט משתלמת. פייסבוק אמנם הרוויחה 900 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2015, אבל עדיין רחוקה מלהצדיק שווי שוק של 300 מיליארד. טוויטר הייתה שמחה לבעיות האלה, אחרי ששוב רשמה הפסדים בסך יותר מ-130 מיליון דולר ברבעון."הזכייה במשחק התוכן היא רק על ידי השותפויות שאנחנו יוצרים", הסביר דני קינס, אחראי על שותפויות ספורט בטוויטר, למגזין האמריקאי "ספורטס פרו". החיבור של המיידיות של טוויטר לאירועי ספורט בלייב ברורה. באליפות העולם האחרונה בראגבי, לפני חודשיים, צוייצו לא פחות מ-6.8 מיליארד ציוצים לגבי האירוע - שתוכנן ועודכן כדי לאפשר לאוהדים כמה שיותר סיבות לפעול. למשל: האייקונים המיוחדים שצורפו להאשטאג #RWC2015.

לפי סטטיסטיקות אקטואליות, יש כ-650 מיליון אוהדי ספורט בפייסבוק, 500 מיליון מהם אוהדי כדורגל. ההפעלה של האהדה הזו לספורט היא מה שיכול להניע את מנועי ההכנסות של הרשתות החברתיות, כמו גם של העסקים הנלווים - ספקי טכנולוגיות, ספקי ומעבדי תוכן, משווקים ויועצים. גארת' קייפון, מקים חברת גראביו, מודה בפה מלא, שבפלטפורמה שמעבדת ומשווקת תוכן וידאו, אירועים חיים ובעיקר ספורט הם העניין המרכזי של החברה, מה עוד "שהספורט מעורר תמיד דיונים נרחבים ופעילים ברשתות החברתיות".

אמנם אפשר להגיע רחוק גם עם פעולה נכונה ומתוזמרת, אבל האפקט של קשרי שותפות כבר מספיק כדי להפוך את הרשתות החברתיות למשתלמות עבור מועדונים, התאחדויות ומפעלים. "אלו יחסים מתמשכים", אמר ריד ל"ספורטס פרו". "יש להם שלוש צורות: באחת אנחנו מספקים שירותי ייעוץ כדי להשיג את מטרותיהם, שיכולות להיות תשומת לב, חוזי ספונסרשיפ, מכירות כרטיסים, הגדלת קהל הצרכנים או שיפור והעמקת הקשר איתו; האלמנט השני הוא שותפות רשמית עם מפעלים ואירועים כמו סופרבול או ליגת האלופות. בתוך המערכת הזו אנו עובדים עם הליגות, הקבוצות, הספורטאים, בעלי הזכויות, התקשורת - כולם, כדי להפעיל דיון מסיבי ברשתות. בסופרבול למשל, השגנו 65 מיליון איש שדיברו עליו, ב-350 מיליון אינטרקציות, בשילוב פעולה עם ה-NFL ועם CBS. האספקט השלישי הוא שאנו מוציאים כל הזמן מוצרים ושירותים חדשים".

עד היום כללה פעילות כזו יצירה של תוצר שיווקי והזדמנויות שיווק שמועדונים או התאחדויות העבירו לאוהדיהם, או יצירה של ערוץ תקשורת ויחסי ציבור, עד היום הלחם והחמאה של הרשתות החברתיות. אבל יותר ויותר עובר הפוקוס למינוף פיננסי של הנוכחות אונליין. "גולדן סטייט ווריורס, אלופת ה-NBA, אמרה לנו שיש לה 89% החזר על ההשקעה בשימוש שלה בכלי השיווק של פייסבוק, שמבוססים על הפעילות האורגנית המצויינת שלהם ברשת", גילה ריד. "בתחום הכירטוס, זה עבורם ערוץ השיווק מספר אחת ולב התקשורת עם האוהדים, כי הם יכולים לראות בבירור כיצד זה עוזר להם לקדם את העסק".

שיתוף הפעולה עם הספונסרים "תלוי באיך מגיב השוק. קהל האונליין דורש אותנטיות", אומר לואי אבנס מסוכנות 10TEN. כמובן שהמותגים מעוניינים קודם כל בעומק השוק והמאסה של השמות הגדולים בספורט. אבל לפי מנהל מסחר ושיווק ב"סטריט בול", דני וייצקורן, הכמות שבחיפוש מספרי עוקבים ענקיים נכנעה לאיכות - שמחפשת דיוק ותפירה מיוחדת עבור קהל נאמן ספציפי. סטריט בול היא רשת של "משפיענים", אושיות מדיה חברתית שהפכו מעצבי דעת קהל ובעלי קהל עוקבים גדול ונאמן מתחום אהדת הכדורגל האנגלי. כולל טוויטרים, בלוגרים וערוצי וידאו של אוהדים. "אני חושב שמה שקרה כנראה ב-18 החודשים האחרונים", אמר וייצקורן ל"ספורטס פרו", "הוא שמותגים למדו שמהמספרים הגדולים - חמישים אחוז מהעוקבים - כלל לא נקשרים, וגם מהשאר רק חצי באמת נקשרים באופן פעיל באמת". לספונסרים של סטריט בול שייכים היום פאפא ג'ונס, וירג'ין מדיה וקארלינג. פעילות משותפת מרכזית שלהם עם ספונסר התאחדות הכדורגל האנגלית ווקסהול (מותג רכבים), הייתה הגרלה של אפשרות לשחק בוומבלי עם איאן רייט, כוכב ארסנל לשעבר שהוא גם משקיע בסטריט בול. הפעולה הזו זכתה לבאזז חיובי גם שבעה חודשים מאוחר יותר, ערך שלא יסולא בפז עבור הספונסר, וזאת בטבעיות, בלי קמפיין שנתפס מלאכותי.

לצורך יצירת השותפויות מפעילה טוויטר יותר מ-35 משרדים ברחבי העולם. אלה עובדים עם תנאי המסגרת: בהודו למשל, 90% מאוהדי הספורט בטוויטר הם אוהדי קריקט, וככאלה הם צופים ביותר שעות ספורט בטלוויזיה מכל קהל אחר בעולם (על פי סקר "גלובל ספורטס מדיה קונסמפשן 2014"). שלושה רבעים מהם מתחת לגיל 35. על-ידי בנייה של סביבה "משועשעת עם שחקנים, בעלים, בעלי תפקידים ואוהדים" (אניש מדאני, טוויטר הודו), טוויטר מחברת אותם, ובמקביל גם משתפת פעולה עם ליגות הכדורגל המקצועניות החדשות במדינה.

הרבה אוהדים שסולדים ממוצרי התקשורת, המלאכותיים בד"כ, שנכפו עליהם, "מתנחמים" בתקשורת שנוצרת ברשתות החברתיות. האותנטיות היא קלף מנצח. מי שמוציא טקסטים של דוברות לא יזכה להתעניינות. אצל השאר לא חייב להיות מדובר בכוכבי ספורט מוכרים. דוגמה לבניית מותג הם שני שחקנים שקוראים לעצמם F2, ומפליאים ללהטט עם כדור-רגל, ואספו 2 מיליון מנויים ביוטיוב ו-4.2 מיליון אוהדים בכל הפלטפורמות, מה שהביא להם חוזה ארוך שנים עם אדידס, וחוזי פירסום עם קונאמי פרו אבולושן ועוד.

עמרי דולב, מייסד ומנכ"ל YonYon Digital Tailors, אומר ל"גלובס": "המהות של בניית ערך ברשתות חברתיות היא עבודת עומק אורגנית לאורך זמן. המשמעות של העניין היא יצירת מעורבות גולשים אמיתית והבנה מבוססת נתונים של כל אינטראקציה על-פני הפלטפורמות השונות, לקבוצה, שחקן או ענף. הנטייה היא לעבוד מהר ו-ויראלי ולקנות משתמשים עם פירסום. ברוב המקרים זה מוביל להיעדר בסיס ממשי לקהילה. הדבר בא לידי ביטוי בכך שכשמנתקים את צינור הכסף - נעלמת הקהילה. למרות הנטייה לחשוב שספורט בנוי סביב אירועים, הרי שאוהדי ספורט עסוקים באהבה שלהם תמיד, ולפעמים בעיקר בזמן פגרה מאירועים. זהו זמן שבו תוכן איכותי יכול להגיע רק מתוך הבנה עמוקה של השיח עם מעורבות של המשתמשים. הרבה תלוי גם בענפי הספורט. בענפים אולימפיים, שבהם לקהל יש הרבה פעמים מעורבות ספורטיבית, וידע בענף, או בבייסבול שמבוסס דיון, קשר אמין נבנה אחרת מאשר עם, נניח, אוהדי לברון ג'יימס שתרצה למכור להם מרצ'נדייז".

"ספורטס פרו" מסכם, כי התפיסה של רשתות חברתיות נעה גם בספורט, בין אוטופיה לדיסטופיה. קשה לראות את ההשפעה שלהן נעלמת בעולם שהופך מחובר יותר ויותר. העתיד, עם מציאות וירטואלית, בפתח, ואהדת ספורט שבבסיסה היא שיתוף של חוויות, לבטח תהיה חלק מרכזי בטכנולוגיה החדשה.

עוד כתבות

משה גפני בדיון של וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

גפני לנציגי הממשלה: "ועדת הכספים לא תהיה חותמת גומי"

לאחר שעצר את הישיבה, התכנסה שוב ועדת הכספים ● המשנה למנהל מירי סביון הצטרפה לישיבה באמצעות שיחת זום ● גפני: "לא אכנס דיונים של הוועדה ולא אאשר את הצעת החוק עד שלא יתקבל דיווח מלא על הביצוע של 80 המיליארד שכבר אושרו"

קריפטו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הביטקוין שכח ממשבר הקורונה: עלה בעוד 10% בחודש מאי

שוק המטבעות הדיגיטליים הגיע בסוף מאי לשווי כולל של 268 מיליארד דולר, לאחד עלייה חודשית של 9.4% ● ביטקוין שמר על הדומיננטיות בשוק גם לאחר חציית תגמול הבלוק לכורים ● טלגרם נאלצה להיפרד מפרויקט הבלוקצ'יין שלה

בורסת טוקיו / צילום: Koji Sasahara, Associated Press

מגמה חיובית בבורסות אירופה; הנפט נסחר ביציבות

מדד מנהלי הרכש (PMI) לסקטור התעשייה בסין עמד במאי ברמה של 50.6 נקודות לעומת 50.8 נק' באפריל וצפי כלכלנים ל-51 נק' ● ירידות קלות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט

מתי דב, מנכ"ל מגוריט  / צילום: איל יצהר, גלובס

לא רק נדל"ן: הימור פיננסי כושל עלה למגוריט בהפסד של 17 מיליון שקל

בקרן הנדל"ן מציינים כי ההפרשה בגין עסקת ה-SWAP נובעת מהירידה החריגה בשער מניית מגוריט ● לבנק מולו נחתמה העסקה יש אפשרות לסיים אותה בשל ירידת מחיר המניה, אולם מגוריט הגיעה להבנות עם הבנק שיימנע מכך, כנגד העמדת בטוחות מצידה

דורית קדוש, ראש מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף, גלובס

לאחר כשנתיים בלבד: המנהלת החיצונית של מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך פורשת

דורית קדוש הייתה הייבוא הבכיר של יו"רית הרשות ענת גואטה, שהביאה אותה מדלויט ● "תסיים את תפקידה בזמן הקרוב"

הנשיא טראמפ  / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס

בעקבות משבר הקורונה: טראמפ דוחה את פסגת G7

נשיא ארה"ב הודיע כי בכוונתו לדחות את פסגת מנהיגי המעצמות המתועשות 7-G שהייתה אמורה להתקיים החודש ● עוד ציין כי הוא מעוניין לצרף לפסגה מדינות נוספות ולשנות את שמה ל-10-G או 11-G

יוסי ושלומי אמיר / צילום: יחצ

מכירות פרשמרקט זינקו ב-60% ברבעון; הרווח יותר מהכפיל את עצמו

רשת המזון שבשליטת האחים אמיר נהנתה מהשלכות משבר הקורונה, עיתוי חג הפסח וההתרחבות שביצעה במחצית השנייה של 2019 ● הרווח הנקי הסתכם ב-30 מיליון שקל ברבעון הראשון ● שיעור הרווחיות הגולמית של הרשת טיפס ל-34.6%

כפר הנופש עין זיוון משתדרג ומציג גם כמה אטרקציות/ צילום: עדי פרץ

הצימרים בארץ היו יקרים בשבועות? ייתכן שהם יתייקרו עוד יותר

כ-80% ממקומות האירוח באזור הצפון פתחו שעריהם, ואף החזירו עובדים מחל"ת תוך שהפסידו את המענק שהאוצר פרסם ● לא מעט נופשים דיווחו על זינוק במחירים לאור הביקוש העצום ● אל החגיגה לא הצטרפו חלק מבתי המלון, שמכוונים ל-14 ליוני

תוכנית עבודה / עיבוד: גלובס

איך מחברים את קטר ההייטק לקרונות? הצטרפו לשידור החי

למה בועת ההייטק לא נפרצת, מה מונע מחברות בתחומים מסורתיים לעבוד עם סטארט-אפים ואיך מכינים את כוח האדם למאה ה-21? ● אימוץ טכנולוגיות: האתגרים הניהוליים

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

מגמה מעורבת בבורסה בתל אביב; נאוי קופצת ב-5.5%

עליות בבורסות אירופה ויציבות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט ● רגיעה יחסית בזירת הקורונה - אתמול התגלו 59 נדבקים חדשים ● ישראמקו תחלק 280 מיליון שקל כדיבידנד

מוטי בן משה, בעל השליטה בדור אלון / צילום: אלון רון

נכסים בשווי של 730 מיליון שקל: האם מוטי בן משה יצליח לאשר עסקת בעלי עניין גדולה?

העסקה שמוביל בן משה כוללת העברת מבנים וקרקעות מדור אלון לרבוע כחול נדל"ן תמורת הקצאת מניות ● בן משה שולט בשתיים באמצעות אלון רבוע כחול, שאת פעילויות הנדל"ן שלה הוא מעוניין לרכז ברבוע כחול נדל"ן

בינה מלאכותית / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

האו"ם נותן חסות לכלי בינה מלאכותית למקבלי החלטות וקובעי מדיניות

הכלי, ששמו Policy Priority Inference, ישמש ממשלות וקובעי מדיניות בפתרון בעיות כמו רעב, התחממות גלובלית, עוני ואי-שוויון מגדרי

קרנות ההייטק יכולות לגוון את תיק ההשקעות / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב

כיצד תעמוד תעשיית ניהול תיקי ההשקעות במבחן הקורונה?

בשנים האחרונות נבלמה הצמיחה של תעשיית ניהול התיקים, שבסוף 2019 ניהלה נכסי ציבור בהיקף של כ-295 מיליארד שקל ● יוזמות של רשות ני"ע עשויות לחולל תפנית במגמה

ירון אמזלג / צילום: דוברות ארקיע

הטיפול במשבר עובר ידיים: ירון אמזלג מונה למנכ"ל ארקיע החדש

שעות ספורות לפני שפקע מועד כהונתו של ניר דגן, מודיעה חברת התעופה על מינויו של המשנה למנכ"ל בשנה האחרונה ● האתגר שבפניו ניצב אמזלג הוא להגיע להסכם מול הבנקים ומול העובדים ולאושש את פעילות החברה ביום שאחרי הקורונה

משה קפלינסקי / צילום: יונתן בלום, גלובס

דירקטוריון בזן אישר מינוי מנכ"ל חדש: אלוף במיל' משה קפלינסקי

קפלינסקי, בן 63, יחליף בתפקידו את שלומי בסון, שמכהן כממלא מקום המנכ"ל מאז מאי אשתקד

שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: משרד הבריאות

שר הבריאות אדלשטיין: אנחנו עוד לא במקום של החזרת הסגר. נרחיב את הבדיקות גם למי שלא מגלה תסמינים

שר הבריאות יולי אדלשטיין מודיע הערב על שינוי במדיניות הבדיקות, שתורחב גם לאסימפטומטיים, ששהו במגע עם חולה מאומת

עו"ד דוד פורר, כנס לשכת עוה"ד / צילום: כדיה לוי, גלובס

המועמדים לוועדה לבחירת שופטים נחשפים: ברשימה - עו"ד המייצג מקורב של נתניהו

"גלובס" חושף את זהות עורכי הדין שצפויים להתמודד על תפקיד הנציג השני של לשכת עוה"ד בוועדה הרגישה, שיצטרף לעו"ד אילנה סקר; בין המועמדים: עו"ד דוד פורר, המייצג את חברת הנדל"ן הציבורית "אאורה" של איש העסקים יעקב אטרקצ'י, המקורב לנתניהו וראש הלשכה לשעבר דורון ברזילי

שפי פז / צילום: שלומי יוסף, גלובס

שפי פז זכתה בתביעת לשון הרע אך בפיצוי מופחת עקב ביקורת חריפה על בג"ץ בין היתר

"הרטוריקה של פז, שכינתה את בג"ץ 'בוגד בעם' ובפרט 'מושחת', הייתה, אפוא, קיצונית ולא ראויה בעליל וגם היא יוצרת לפז שם רע ומצדיקה הפחתת הפיצוי", כך לפי דברי שופט בית משפט השלום בת"א

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

הבורסה בת"א ננעלה בירידות חדות; פתאל צנחה בכ-8%

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.03 מיליארד שקל ● מדד הבנקים צנח בכ-2.3% ● בסיכום חמשת חודשי המסחר הראשונים של 2020 מציגה הבורסה ירידה של כ-15% ● אודיוקודס השלימה זינוק של יותר מ-100% מאמצע חודש מרץ האחרון

אייל לפידות / צילום: תמר מצפי

הקורונה לא פגעה בשיכון ובינוי: רשמה רווח נקי של 110 מיליון שקל ברבעון הראשון

צבר העבודות של החברה בתחום הקבלנות נמצא בעלייה, והרווח הגלום שבתוכו עולה יחד איתו, הן בהיקף הרווח והן בשיעורו מההכנסות ● הסיבה לכך היא קבלנים זרים עזבו את ישראל במהלך המשבר והסכמתה של החברה לקבל על עצמה את העבודות שהם נטשו, ובמחירים גבוהים יותר