גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בואינג: "תנועת המטוסים בישראל גדלה - ומחירי הטיסות ירדו"

רנדי טינסת', סגן נשיא בואינג לשיווק ומכירות, מעריך כי ציי המטוסים יכפילו את היקפם ב-20 השנה הבאות ■ האם ראה מטוסים ללא טייסים? "הטכנולוגיה זמינה כבר, אבל אני לא צופה שהיא תיושם"

בואינג 737 מקס / צילום: יחצ
בואינג 737 מקס / צילום: יחצ

"ב-20 השנה האחרונות תנועת המטוסים ברחבי העולם הכפילה את עצמה, בשעה שהמחיר של הטיסה ירד בחצי. אתה למעשה מקבל כיום יותר ערך בעבור מה שאתה משלם" - כך אומר רנדי טינסת', סגן נשיא בואינג לשיווק ומכירות.

המהפך שעבר ענף התעופה נובע מהתפשטות חברות הלואו-קוסט בכל השווקים, מה שהוביל לתחרות לא רק בקרב חברות התעופה אלא גם בקרב יצרניות המטוסים.

את השנה שחלפה מגדיר טינסת' כשנת השיא בהיבט המכירות של החברה, שלה כיום 58 אלף מטוסים ביקורב בעשרות חברות תעופה ברחבי העולם. התחזיות של בואינג הן שב-20 השנה הבאות, ציי המטוסים של חברות התעופה יכפילו את היקפם עם 38,050 מטוסים חדשים בשווי 5.6 טריליון דולר.

גידול משמעותי צופה בואינג באירופה, באמריקה הלטינית, באסיה ובמזרח התיכון. הביקוש הגדול, בהתאמה לטרנד הלואו-קוסט, יהיה למטוסים צרי גוף ולמטוסים קטנים ובינוניים.

אשתקד רשמה בואינג שיא הכנסות - 96.1 מיליארד דולר, הנובע משיא במסירות: במשך השנה החולפת מסרה החברה 762 מטוסים לחברות תעופה שונות. ב-2016 צפויים להימסר 740 מטוסים נוספים - מספר שהוא אמנם נמוך מזה של 2015 אך נובע מהקדשת המשאבים לדגמים החדשים שמשיקה בואינג, בהם דגמי ה-737 מקס שבשנה הבאה תחל מסירתו ליותר מ-60 חברות תעופה. דגמים נוספים כוללים את ה-787 10 שיוכל להגיע לטווח של 6,000 קמ"ש.

"5 השנים האחרונות בענף התעופה היו טובות, למרות ההאטה הכלכלית הגלובלית", אומר טינסת' המבקר בימים אלה בישראל. "תנועת המטוסים גדלה בשנה שעברה ב-7% הודות לשחיקת מחירים, בין היתר עם ירידת מחירי הדלק בעולם. יותר אנשים טסים כיום, כשמשך הטיסה הממוצע הוא 12 שעות ביום".

לדבריו, בישראל בשנים האחרונות חלה קפיצה דו-ספרתית בתנועת המטוסים. אל-על לבדה רכשה 15 מטוסי 787 שבאמצעותם תציע חוויה משופרת לנוסעים, בין היתר באמצעות תצפית אל קו האופק בחלונות המוגדלים משמעותית בדגמים החדשים.

- האם בשנים הקרובות נראה מטוסים שיפעלו ללא טייסים?

טינסת': "הטכנולוגיה לכך זמינה כבר, אבל אני לא רואה שהיא תיושם - עדיין חשוב לנוסעים לדעת שיש שני טייסים שיושבים בתא הטייס, והם האחראים עליהם בטיסה, שעדיין היא דרך התחבורה הבטוחה בעולם. אפשר יהיה בעתיד להסתפק בטייס אחד אולי, אבל זה יצריך התאמות ארגוניות טכנולוגיות".

מנגד מספר דוד עברי, נשיא בואינג ישראל, כי הצורך בטייסים גובר. "בכל העולם יש פחות ופחות טייסים יוצאי צבא, ויש צורך בהכשרת טייסים בשוק הפרטי".

- עד כמה השפיעו חברות הלואו-קוסט על המטוסים החדשים?

טינסת': "את השינויים שחוללו חברות הלואו-קוסט אנחנו כבר רואים; ראשית, עם הורדת מחירי הטיסות. ישראל היא דוגמה טובה לכך: תנועת המטוסים פה גדלה בשתי ספרות - והמחירים ירדו.

"טיסת לואו-קוסט היא בסופו של יום מוצר צריכה שמטרתו להביא אותך מנקודה לנקודה, וזה לא בהכרח בנוחות מירבית. יש יותר מושבים במטוסים ופחות פיצ'רים לנוסע. בארה"ב זה כבר לגמרי הופנם - החברות התייעלו ומצאו את הייחוד שלהן. באירופה ייקח עוד זמן עד שהחברות יתעלו את התחרות לטובתן.

"חברות לואו-קוסט מגבירות את התחרות ואת תנועת המטוסים, וזה טוב לנוסעים וגם לחברות התעופה. גם אל-על מבינה שעליה למצוא דרך לפעול יותר לכיוון הזה. גם הנוסעים בארה"ב הפנימו שהם משלמים על מה שהם צורכים, ויש לזה יתרונות: כשאני משלם על ארוחה בטיסה, היא טובה יותר מזו שקיבלתי חינם.

"החברות הרווחיות יכולות להשקיע בשיפור המוצרים שלהן - ורובן עושות את זה. אייר קנדה, למשל, הייתה מהראשונות להגדיר מה הנוסע רוצה ובעבור איזה סגמנט הוא משלם. כמו בכל תעשייה, גם בתעופה הלקוח יכול לשלם על מה שנוח לו ומשרת אותו".

- האם במטוסים החדשים אינטרנט מהיר יהיה חלק בלתי נפרד מהשירות לנוסע?

"עניין האינטרנט בטיסות נוגע לרגולציה של המדינות שבהן הטיסות עוברות - וזה מסובך. אנחנו מציעים מטוסים שיש להם יכולת להציע גלישה באינטרנט, והלקוחות שלנו צריכים לתפעל את זה. זה עובד טוב, למשל בטיסות מעל שטחי ארצות-הברית. אבל ברגע שעוברים למים בינלאומיים, כל המשחק משתנה במונחים של רישיונות, לוויינים וכדומה. בעתיד אני משער שנהיה שם, וכבר היום המצב טוב יותר מבעבר. ללא ספק יש מה לעשות בכדי לשפר את זה".

עוד כתבות

אנשים בחוף ים בעת גל חום בצרפת  / צילום: Eric Gaillard, רויטרס

התחזית: ב-2030 יאבדו 80 מיליון עבודות במשרה מלאה בגלל החום

דוח של ארגון העבודה הבינלאומי מזהיר כי ההתחממות הגלובלית היא איום ממשי על פריון העבודה בעולם כולו, שעלותו עשויה להגיע ל-2.4 טריליון דולר ● המזגנים, שהצילו את עובדי המשרדים, לא רק מחריפים את בעיית ההתחממות, הם יוצרים "איי חום" בערים צפופות שפוגעים בתנאי העבודה של העובדים בחוץ ● בגרמניה, בעקבות גל החום האחרון, הירוקים כבר דורשים לעגן בחוק הקלות בימים חמים במיוחד

אתר אשפה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מה עושה לאונרדו דיקפריו כשהוא נתקע מאחורי משאית זבל

בתוך סקטור התעשייה, שמאבד ערך ותפוקה לטובת מפעלים במדינות המזרח הרחוק, בולט מגזר תעשייתי אחד שדווקא נמצע בצמיחה מתמדת - פינוי אשפה ● רבים כבר גילו את פוטנציאל ההשקעה הטמון בתחום - וביניהם גם כמה שמות מפורסמים ● רוב קרנות הסל של מגזר התעשייה מקצות בינתיים משקל זעום לחברות בתחום, אבל אפשר למצוא גם כאלה שמתמחות בו

פיתוח עסק / צילום: שאטרסטוק

כאבי הגדילה של הסטארט-אפים: איך להתרחב בלי לאבד אינטימיות

דייט עם המנכ"ל, עובד שמראיין את מי שמועמד לנהל אותו והפחתת ביורוקרטיה - כך מנסות חברות שצמחו במהירות לשמר את תרבות הסטארט-אפ שלהן

רכב של מאזדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס

חולשה בפעילות המסורתית של דלק רכב: מכירת מכוניות מאזדה צללה ב-30% ברבעון ונתח החברה בשוק הרכב המקומי הצטמצם ל-5%

ללא תרומתה של חברת התשתיות ורידיס, היה מחזור ההכנסות הרבעוני יורד ב-16% ● הרווח הרבעוני של דלק רכב צנח ב-29%, אך בסיכום המחצית סייעו סעיפי מט"ח להגדיל את הרווח ב-40%, ל-168 מיליון שקל

סטנלי פישר / צילום: רויטרס

בצל החשש מהאטה עולמית: בכירי הבנקאים המרכזיים מתכנסים לדון ב'צעדים חסרי תקדים'

הפדרל ריזרב יקיים בסוף השבוע את הכנס השנתי שלו בג'קסון הול • עיני המשקיעים יהיו נשואות אל יו"ר הפד פאוול, שמנסה לשמור על עצמאותו מול טראמפ • בכנס יציגו כלכלנים בכירים בראשות סטנלי פישר הצעה לא שגרתית לבנקים מרכזיים • ההאטה העולמית והמדיניות המוניטרית יעמדו במוקד "ועידת הנגידים" של גלובס שתתקיים ב-1.9 בתל אביב בהשתתפות: נגיד בנק ישראל אמיר ירון, סטנלי פישר, קרנית פלוג ויעקב פרנקל

דירה למכירה ברעננה / צילום: שלומי יוסף

4 הבהרות חשובות של רשות המסים בנושא מיסוי מקרקעין

מאות פניות מגיעות בכל שנה לחטיבה המקצועית ברשות המסים ● בדוח הסיכום של החטיבה המקצועית פורסמו ארבע מהן, והתשובות עליהן

סניף קפה של קופיקס / צילום: יחצ

קופיקס מנסה להתייעל תחת רמי לוי וסוגרת בתי קפה; בינתיים ההפסד הרבעוני זינק ל-6 מיליון שקל

ברבעון המקביל ההפסד עמד על כמיליון שקל ● לצד זה ההפסד התפעולי ברבעון התכווץ מ-2.9 מיליון שקל ל-1.7 מיליון שקל ● המנכ"ל אירם גרייבר: "נקטנו בשורה של פעולות ורה-ארגון, הן ברשת הסופרים והן במסגרת פעילות בתי הקפה"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון./ צילום: רפי קוץ

למה המשקיע הישראלי יכול להרגיש טוב יותר מאחרים?

על רקע ירידת ריביות בכל העולם וריבוי השווקים שבהם תשואות האג"ח שליליות, מתעוררת השאלה מה יכול בנק ישראל לעשות - אם הוא בכלל צריך לעשות - וכיצד יושפע המשקיע הישראלי מהצעדים האלה

מרכז ביג באירופה / קרדיט צילום: ביג

דוחות טובים לביג: ה-NOI עלה ב-5% ל-155.7 מיליון ש' ברבעון

הרווח הנקי של ביג ברבעון השני עלה בכ-3% לעומת הרבעון השני אשתקד ל-54.6 מיליון שקל ● ה-NOI מחנויות זהות בישראל ובארה"ב עלה ב-3.5% במחצית וב-1.2% ברבעון השני

מזודות חכמות: הדור הבא/ צילום: יחצ

האינטרנט של הדברים החכמים: הגאדג'טים שמגדירים מחדש יעילות

פלסטר ש"נותן" תרופות, מזוודה עם מנעולים המבוססים על טכנולוגיות זיהוי, שעון שמכוון את עצמו לזמן המקומי וארגז חול עם חיטוי אוטומטי שמזהה חתולים שונים

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

הרשתות לא הציגו מחירים באינטרנט - וייקנסו ב-2.6 מיליון שקל

הרשות להגנת הצרכן הודיעה ל-10 רשתות מזון בולטות כי יוטל עליהן קנס כולל של 2.6 מיליון שקל, בטענה כי הפרו את חוק המזון בסעיפים הנוגעים להצגת מחירים באינטרנט

שוק הפשפשים של פייסבוק / צילום: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

המערב הפרוע של פייסבוק: שאריות מזון, שיניים תותבות ואיפור משומש לכל המעוניין

זירת המסחר של פייסבוק הושקה לפני שלוש שנים, וכיום אחד מכל שלושה אמריקאים עושה בה שימוש ● הזירה הפופולרית הפכה לכר פורה להונאות, בין השאר בשל יותר מ-100 מיליון חשבונות מזויפים ברשת החברתית ● הענקית מנסה לצמצם את התופעה באמצעות הגבלת גיל, דרישת ותק וטכנולוגיית בינה מלאכותית

צוות MD Clone / צילום: MD Clone

MD Clone גייסה 26 מיליון דולר לפלטפורמת שיתוף מידע רפואי

את סבב הגיוס הנוכחי הובילה קרן aMoon של מריוס נכט, והשתתפו בו המשקיעות הקיימות בחברה, הקרנות אורבימד ולייטספיד ● בכך מגיע היקף הגיוס הכולל של החברה ל-41 מיליון דולר

משחק ליגה בין בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב  / צילום: עודד קרני, מנהלת הליגות

ליגת העל חוזרת: חמש סיבות שהכדורגל הישראלי נשאר מאחור

ליגת העל בכדורגל חוזרת ביום שבת ● למרות החגיגה, ישנן המון סיבות לדאגה לנוכח מצב הענף בישראל ● כתבי "גלובס" התארחו באולפן "גלובסטוק" ונתנו כמה סיבות למה הכדורגל הישראלי נמצא בפיגור לעומת שאר העולם ● האזינו בבינג'

מיכאל לובושיץ / אינפוגרפיק: יח"צ

צמיחה ניכרת במכירות של וילי פוד מיתרגמת גם לשיפור ברווח

הרווח של וילי פוד במחצית הראשונה של 2019 הסתכם בכ-16.1 מיליון שקל ● החברה רשמה צמיחה של 15% בהכנסות במחצית למרות אובדן הזיכיון של המותג לורפק

אבי בן אסאייג / צילום: יחצ

הלב בישראל, העיניים לחו"ל: מה מתכננת נסטלה לאסם, ולמה העובדים חוששים?

בתחילת השבוע הוכרז באסם סכסוך עבודה על רקע הכוונה להעביר 40% מהייצור של טבעול לצ'כיה; במקביל נמכרה פעילת הגלידה, ומתקיימים ניסיונות למכור את "בית השיטה" • שלוש שנים חלפו מאז הפכה נסטלה לבעלים של 100% מאסם ומחקה את החברה מהמסחר, וכעת העובדים חוששים מצמצום הייצור בישראל • אסם: "השגנו הישג חשוב בכך שנבנה לטבעול מפעל חדש בישראל" ● ניתוח גלובס

מנועי בית שמש/ צילום: תמר מצפי

מנוע טורבו: רכישת חישולי כרמל לצד צמיחה אורגנית הזניקו את ההכנסות והרווח של מנועי בית שמש

הרווח הנקי ברבעון השני שולש ל-4 מיליון דולר ● מניית מנועי בית שמש קפצה היום ומשקפת לחברה שבשליטת קרן פימי שווי של יותר ממיליארד שקל - לאחר שהכפילה את ערכה בשלוש שנים

יואב וינברג / צילום: עינת לברון

מניית אמת מחשוב צונחת: דוח חלש יחסית בהשוואה לדוחות טובים שפרסמו חברות אחרות ממגזר ה-IT

רווחי החברה ברבעון צנחו בחצי, והיא מסבירה זאת בעסקאות מהותיות בשיעורי רווח נמוכים מהממוצע


חיים כצמן, בקניון פרומנדה של אטריום בוורשה / צילום: יחצ
 / צילום: יח"צ

גזית גלוב המשיכה להציג שיפור בפרמטרים התפעוליים והפיננסיים, לצד הפסד רבעוני של 83 מיליון שקל

חברת הנדל"ן המניב רשמה ברבעון השני של 2019 ירידת ערך נכסים בסך של 90 מיליון שקל והוצאות אחרות של 131 מיליון שקל ● ה-NOI (ההכנסה תפעולית נטו מהשכרת מבנים) גדל ברבעון ב-2% ל-514 מיליון שקל, כאשר ה-NOI באיחוד יחסי טיפס ב-5.6% ל-338 מיליון שקל ● גזית גלוב נסחרה היום לפי שווי של 6.7 מיליארד שקל

פטריק דרהי / צילום: רויטרס

ענף במשבר: שוק הסלולר זקוק לתיקון גם במחיר היעלמות של אחת החברות מהזירה

המבצע של הוט מובייל בשיתוף סאני, חבילת סלולר ב-14.9 שקל לחודש, מטלטל את השוק, והשאלה היא מי תמצמץ ראשונה - הוט או חברה אחרת • מה רוצה להשיג בעל השליטה פטריק דרהי, למה הסיכוי שהרגולטורים יתערבו הוא קלוש, ומה מרוויחה סאני מהמהלך? • 7 הערות על הענף השברירי