גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוכשים את הלא נודע: טרנד "השיווק בהפתעה" צובר תאוצה

אנשי השיווק בישראל גילו שהצרכנים אוהבים ריגושים והפתעות, והם מציעים אותם בשלל מיזמים בתחומים שונים ■ כך הרגה הסקרנות את החשש מפני חתול בשק

מארז יינות של devine / צילום: יחצ
מארז יינות של devine / צילום: יחצ

רעיון הצרכנות הסודית או השיווק בהפתעה מיושם בעולם ובשנים האחרונות גם בארץ, וכיום הוא צובר תאוצה בקשת של ענפים: מתיירות פנים, דרך מסעדה "סודית" ועד פינוקים לכלב - הכול הולך. אנשי השיווק יוזמים עוד ועוד אפדשרויות, והצרכנים קונים בלי לשאול שאלות.

בימים אלה מתקיימות הארוחות הסודיות בקמפיין Secret Dinner של מחלבות גד. 25-30 סועדים יזכו ב-8 ארוחות יבשל שף ידוע, ויגלו מי השף שיכין את הארוחה רק כשיסבו לשולחן יחדיו. הרעיון נמכר כלחמניות טריות, ולא נשאר ולו מקום אחד פנוי. גם המחיר לא הרתיע: 350 שקל לסועד.

"חובבי הקולינריה מחפשים ריגושים. כשהם הולכים למסעדה, הם יודעים מה הם מקבלים, אבל זה עולם שיש בו כל-כך הרבה גירויים והמקום ההרפתקני הוא שחשוב, מעניין ומרגש", אומרת בטי קאיין ממשרד יחסי הציבור פאבליקה, מיוזמי הרעיון. "נוצר באזז ושיח בגלל הסוד. היו כאלה שקיוו ליפול על שף מסוים מתוך הרשימה, אבל כל השפים שנכללו בה היו מהטובים בארץ. קשה היה לעשות את זה עם שמות פחות מוכרים".

"המטרה הייתה לאתגר את השפים ואת הקהל. להביא משהו שעוד לא היה פה. אנשים גם לא ידעו ליד מי הם יישבו, והעובדה שלא נשארה לנו אפילו ארוחה אחת למכור מעידה על כך שהצרכנים צמאים לריגושים", מוסיף גיל שגב, סמנכ"ל השיווק של מחלבות גד.

טיסה ל"שום מקום"

טרנד המלונות הסודיים קיים כבר לא מעט שנים - אך מה שהתחיל כגימיק נחמד שמטרתו "לתבל" את החופשה, הפך לחלק מדרך שגרתית לחסוך בעלויות גם בנסיעות עסקים שגרתיות.

כשר' נסע לפני כחודשיים לאיסטנבול, הוא ביקש להתארח במלון Sofa Hotel - מלון 5 כוכבים שבו הוא נוהג ללון כשהוא מגיע לעיר. במועד שבו תכנן לנסוע, המחיר ללילה עמד על כ-140 אירו, תעריף שאותו היה שמח להוזיל.

בהרפתקנות מדודה יחסית הוא החליט לנסות את מזלו באתר lastminute.com במסגרת מבצעי ה-Top Secret Hotels, שם הוצע לו מלון 5 כוכבים במרכז איסטנבול בכ-100 אירו ללילה.

ר' ניסה "לשדל" את המוקדנית בשיחת טלפון כדי שתחשוף באיזה מלון מדובר. "אולי במקרה שמו מתחיל באות S?", שאל. זו צחקה ואמרה שאסור לה לחשוף את פרטי המלון עד שיבצע הזמנה, אך הבטיחה שמדובר במלון טוב.

ר' קיווה כי ההימור ובעיקר החיסכון ישתלמו לו. הוא ביצע את ההזמנה וגילה כי צדק - ההזמנה שביצע בלי לדעת היכן ילון הייתה עבור אותו מלון שבו ביקש להתארח מלכתחילה, וההרפתקנות חסכה לו 40 אירו ללילה - בתוספת סיפוק נחמד.

"מלונות הטופ סיקרט מציעים חיסכון של עד 35% ממחיר הלינה הרגיל", מבטיח האתר, ולדבריו מדובר בהצעות בלעדיות ל-lastminute.com. במילים אחרות, המסר לצרכנים הוא: סמכו עלינו ותנו לנו להפתיע אתכם - מה שיחסוך לכם כסף ויגביר את האמון בין הצרכן ובית העסק.

באתר הדקה ה-90 החליטו "לגייר" את רעיון המלונות בהפתעה. לאחרונה הם יצאו עם מיזם שמקדש את ערך הספונטניות: לילה במלון 5 כוכבים החל במחיר של 90 שקל למזמינים באפליקציית הדקה ה-90. מדובר כמובן בהזמנה של הרגע האחרון, וחלק מההצעות יהיו מלונות "סודיים", כאשר שם המלון ייחשף רק לאחר ההזמנה.

דנה לביא, המשנה למנכ"ל בקבוצת הדקה ה-90, מסבירה כי "המחיר משקף הנחה של עד 50% מהמחיר המלא. חלק מהמוצרים מסובסדים על -דינו, ובחלק מהמקרים בית-המלון מסבסד, אם נשארים לו חדרים פנויים, ברעיון של מזעור נזקים או ניהול תשואה. מדובר בתאריכים שהתפוסות הנמוכות בהם מאפשרות להציע מחיר כזה בלי לפגוע במיצוב המלון".

- אבל בסוף המלון נחשף עם המחיר שלו.

"רק בסוף. אין פה פרסום, רק מי שרכש בפועל יידע את שם המלון, וזה בסדר".

- הצרכן הישראלי יכול לרכוש מוצר שהוא בבחינת "חתול בשק"?

"הצרכן הישראלי מאוד ספונטני. הוא מחפש גימיקים ודברים מיוחדים, זה עניין של סקרנות. זה לא לגמרי סוד, משום שהלקוח יודע מהו דירוג המלון, באיזו עיר, והרי בארץ אין הרבה אפשרויות: אם ידוע שזה מלון ליד הים בדרגה טובה, נשארות כמה אופציות מצומצמות, ותיאום הציפיות הוא די סביר. יש הטיה ברורה לביקוש לנופש בחו"ל בגלל המחירים בארץ. זו דרך לעודד ביקושים לתיירות פנים".

לפני 6 שנים הציעה חברת גוליבר חופשה בהפתעה פעם בשנה, וכך 100 נופשים שילמו מראש עבור חופשה במקום לא ידוע, ושמו את גורל חופשתם בידי החברה. רק בהגיעם לנמל התעופה הם נחשפו ליעד - אחת הבירות האירופיות.

בגוליבר מספרים כי היוזמה זכתה להצלחה ורצה 4 שנים, אך בשנה שעברה ויתרו עליה. השנה ייתכן שהיא תחודש, לאור הפידבקים החיוביים של מי שהתנסו בחוויה.

נכנס יין - בסוד

בתחום הקוסמטיקה קיימים כמה מיזמים המציעים קופסת הפתעות ובה מוצרי טיפוח מותאמים אישית במסגרת מנוי חודשי. מיזמים אחרים מציעים לבעלי כלבים לפנק את ידידיהם הטובים ביותר בקופסת הפתעות חודשית.

רעיון דומה מיושם בהצלחה גם בתחום היין. המוטיב החשוב בכל המיזמים הללו הוא ההפתעה והאמון שמביעים הצרכנים במי שאורז עבורם את המוצרים בקופסה הסודית.

באתר Devine.co.il, שייבאו לישראל גלי פייברג ויעל אבידור לפני כשנתיים, חובבי יינות מקבלים הביתה מארז שבו 6 או 12 יינות מיובאים או של יקבי בוטיק ישראליים. מחיר מארז בן 6 בקבוקים הוא 378 שקל, והוא משקף מחיר ממוצע של 63 שקל לבקבוק' שערכו הריאלי, מסבירה פייברג, הוא 70-100 שקל. במנוי פרימיום משלמים 99 שקל לבקבוק שערכו 110-150 שקל. כל בקבוק נבחר בקפידה אחרי תהליך ממושך, הכולל פאנל טעימות.

לצד רעיון ההפתעה, פועל כאן עוד מניע. "הקנייה היא במסגרת מה שמכונה No Hassle Experience - כלומר, הוא מיועד למי שרוצה לשתות יין טוב שמישהו בחר עבורו, ואין לו זמן או חשק ללכת לקנות לבד", אומרת פייברג. "בתחילה חששנו שלא יאמצו פה את הרעיון שבארה"ב מיושם בהצלחה, אבל זיהינו שיש נישה של צרכנים שישמחו לחסוך מעצמם את הטרחה של ללכת לחנות יינות ולקנות יין שהוא לא בהכרח לטעמם".

לדבריה, "אנשים אוהבים את אלמנט ההפתעה והגיוון. מעגל הלקוחות שלנו גדל לאור המלצות שעוברות מפה לאוזן. סומכים עלינו בבחירת היינות, ומי שלא מרוצה יכול כמובן להחליף - אבל זה משהו שכמעט ולא קורה".

הפתעה כחול-לבן

שיווק של מוצרים ישראליים בעולם והפרגון לתוצרת המקומית הם ערכים עליונים, ואם הם משלבים הפתעה - מה טוב. אמילי ברג עלתה לישראל מקנדה, ולפני שנתיים, אחרי מבצע "צוק איתן", יזמה רעיון לשווק לתפוצות מוצרים כחול-לבן במטרה לתמוך בעסקים קטנים מישראל.

הרעיון הוא משלוח חודשי של קופסה כחולה המכילה מוצרים הנשלחים מארץ הקודש בעיקר לארה"ב ולקנדה. המוצרים הם בגדר הפתעה משתנה, והם כוללים דבש, ריבות, שמן זית, תבלינים ועוד.

את היוזמה של ברג לקחו כפרויקט קבוצת סטודנטים מהמרכז האקדמי רופין, במטרה להרחיב את מספר המנויים, העומדים על כמה מאות בודדות, באמצעות חבירה לארגונים גדולים. המחיר למנוי נע בין 36-46 דולר.

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

נעילה שלילית בבורסה: ת"א 90 איבד 1.5%, טבע סיימה באדום

ביקום דיווחה כי התקבל אישור שר התקשורת דודי אמסלם לרכישת השליטה בחברה בידי סרצ'לייט ● טבע, שרשמה עליות במהלך רוב שעות המסחר, סיימה את היום בירידות ● אנלייט וסלע נדלן בלטו בירידות

איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר, הורשע בשוחד והפרת אמונים; זוכה בפרשת סגירת אתר האינטרנט

שמעוני הורשע בקבלת שוחד בסך 150 אלף שקל מיואל דוידי ● עם זאת, הוא זוכה מהאישום שייחס לו קבלת שוחד מדוידי, לאחר שהאחרון רכש אתר אינטרנט מקומי שביקר את שמעוני, וסגר אותו לצמיתות ● נקבע כי השפעה על כלי תקשורת לטובת נבחר ציבור יכולה להוות שוחד

חגיגות יום הרווקים של עליבאבא / צילום: Aly Song, רויטרס

יום הרווקים הסיני שבר שיאים: היקף מכירות של 38.4 מיליארד דולר

יום ההנחות הבינלאומי יצא לדרך בשעה חצות שעון סין ● מספר שעות לפני סיום יום הרווקים עמד היקף המכירות על 37.5 מיליארד דולר ● אחרי דקה ו-8 שניות בלבד נרשמו באתרים של קבוצת עליבאבא מכירות בהיקף של מיליארד דולר

אלי יונס / צילום: ענבל מרמרי, גלובס

בדרך לתפקיד יו"ר הפניקס? יונס קיבל את דמי הייעוץ לקרנות הרוכשות ויצטרף לדירקטוריון

יונס משתחרר ממגבלת שכר הבכירים ● לאחר שיצטרף לדירקטוריון הפניקס יונס עשוי להתמנות לתפקיד יו"ר הקבוצה האם מעל יו"ר הפניקס ביטוח ● לא מן הנמנע שיונס יבחר להיות "רק" דירקטור רגיל

אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי

הושלמה מכירת מניות כלל ביטוח לאייל לפידות; אי.די.בי פספסה הכנסה של יותר מ-60 מיליון שקל

אי.די.בי קיבלה 107.5 מיליון שקל עבור 5% ממניות כלל ביטוח - שבינואר 2018 יכלו, לכאורה, להימכר ב-170 מיליון שקל ● כחלק מהעסקה, הגיש לפידות בקשה להתמנות לדירקטור בכלל ביטוח

רן עוז / צילום: רמי זרנגר

מיישרת קו עם המתחרות: גם מגדל מפסיקה לשווק פוליסות ביטוחי סיעוד לפרט

הושלמה היציאה של החברות שמכרו לציבור ביטוחי סיעוד לפרט, בצל שינויים דמוגרפיים והריבית האפסית • לא יושפעו: מי שמבוטחים בביטוחי הסיעוד הקבוצתיים, או מי שכבר מחזיק בביטוח סיעוד לפרט

תחנת אורות רבין בחדרה/ צילום: יוסי וייס חברת החשמל

מוטרדים מגובה חשבון החשמל? ב-2020 התעריף עשוי לרדת ב-3%-5%

הסיבה העיקרית לירידת התעריפים: הוזלה חדה במחירי הדלקים והתחזקות השקל וגם הכנסות חד-פעמיות מזכיות משפטיות של חח"י ומכירת תחנת כוח שהייתה ברשותה ● החדשות הרעות: נשלם יותר על אנרגיות מתחדשות ● האם הצרכנים ייהנו מהירידה בתשומות של הסקטור היצרני?

חיפוש נפט וגז/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

ארגוני הסביבה נגד חיפוש פצלי שמן באתר אורון: "עוול היסטורי"

ארגוני הסביבה נגד חיפוש והפקת פצלי שמן: "מדובר בסתירה מובהקת להתחייבויות המדינה לצמצום גזי חממה" ● הארגונים פנו למנהל מקרקעי ישראל בדרישה לא לתת רישיון לחיפושי פצלי השמן והזהירו מפני השפעות שליליות על הטבע ובריאות הציבור ● המשרד להגנת הסביבה סבור כי "עסקה זו מעניקה תמריץ לאחד מסוגי הדלקים הגרועים ביותר וכי לקידומה יהיו השלכות שליליות על ישראל"

תינוק ניזון מחלב אם / צילום: שאטרסטוק

המדע לא עומד בקצב המרוץ לתחליף החלב המושלם

מדענים חוששים שבניסיון להגיע לחיקוי של חלב אם, יצרניות הפורמולות לתינוקות ממהרות לפעמים להכניס רכיבים שעדיין לא נבדקו מספיק

חבילות של אמזון / צילום: שאטרסטוק

עברית הפכה לשפה השמינית באמזון: צעד משמעותי ללוקליזציה בישראל

מאז ההשקה נשמעו תלונות של סוחרים כי אמזון נמנעת מלהשקיע בשיווק הפלטפורמה, וכי אין תנועה של לקוחות בחנויות שלהם ● הבשורה המרכזית בצעד הנוכחי היא בעיקר הנכונות של אמזון לבצע השקעות בזירת המסחר בארץ

אמזון./ צילום:  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

אמזון עולה עם תרגום לעברית ויוצאת במבצע שילוח חינם לישראל

זאת בקנייה מעל 49 דולר ● המבצע אומנם לא חל כאמור על כל המוצרים הנמכרים באמזון, אבל רבים מהם, בקטגוריות השונות, כן נכללים בו

איתן מאיר  / צילום: שני נחמיאס

איתן מאיר מונה ליו"ר תמר פטרוליום במקומו של רן אפרתי

מאיר ייכנס לתפקיד בתחילת ינואר 2020 ויחליף את רן אפרתי ● בתפקידו האחרון כיהן מאיר כמנכ"ל חברת האנרגיה דליה במשך 11 שנים

מיכל לוצקי/ צילום: מיכה לובטון

מיכל לוצקי פורשת מרשת 13 ותמונה לסמנכ"לית הדיגיטל והפיתוח העסקי של "גלובס"

לוצקי, שעובדת בתחום הדיגיטל למעלה מ-15 שנה, מחליפה ב"גלובס" את סמנכ"ל הדיגיטל ניר אינגביר, שביקש לסיים את תפקידו וחוזר לתעשיית ההייטק

עמי גולדין, מנכ"ל נטו / צילום: בן יוסטר

פחות ירקות, יותר בשר: קבוצת נטו במו"מ לרכישת מפעל בקר בצרפת

קבוצת המזון שבשליטת דודי עזרא מקיימת מגעים לרכישת 50% ממשחטת בקר שפועלת בסמול לחבל הריין בצרפת ● המהלך, שנועד לחזק את אחיזתה של בשוק הבשר, מתרחש במקביל ליציאתה מחברת ביכורי שדה שעוסקת בשיווק פירות וירקות

גיורא שחם, יו"ר רשות המים / צילום: איל יצהר, גלובס

רשות המים: המדינה חשופה לתביעות אם ההסכם עם קיבוצי עמק הירדן לא יאושר

היועץ המשפטי של רשות המים מזהיר כי אם לא יאושר המתווה במתכונתו הנוכחית, המדינה תהיה חשופה לתביעות בסכום של 160 מיליון שקל

משה מזרחי, אינמוד / צילום: איל יצהר, גלובס

מניית אסתטיקה על סטרואידים: אינמוד זינקה 188% מההנפקה וכבר שווה 1.3 מיליארד דולר

הכנסות אינמוד גדלו ברבעון השלישי של 2019 ב-57% ל-40 מיליון דולר, והרווח נקי עלה ל-16 מיליון דולר - גידול של 87% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה ● המייסד והמנכ"ל משה מזרחי: "הדרישה למוצר הייחודי שלנו עולה, ואנחנו מתכננים לחדור לשווקים חדשים"

אתונה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

שמש והטבות מס: כך מנסה יוון למשוך מיליונרים מרחבי העולם

מי שיעתיק את עסקיו ליוון, ישקיע כחצי מיליון אירו ויגור בה יותר מחצי שנה ישלם רק 100 אלף אירו על כל הכנסותיו ● התוכנית נועדה להזרים הון זר למדינה, שעדיין נאבקת בקשיים כלכליים

תקשורת דור 5 - הדלק לכלכלה של העשור הבא / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חדשות טובות לחברות הסלולר: ישלמו עשרות מיליוני שקלים פחות עבור ערבויות

משרד התקשורת החליט להקל על המפעילים גם בערבות עבור הרישיון וגם עבור הערבות בחובות הפריסה ● החדשות שלא יאהבו לשמוע הם שבמכרז הדור החמישי המשרד לא משנה את התנאים לגבי תדרי ה–700 מגה הרץ המבוקשים

גירושין / צילום: שאטרסטוק

המיליונר, הסכם הממון שבמחלוקת ודירת המריבה

הסכם ממון חייב את האישה בפיצוי מוסכם בסך 150 דולר ליום על כל יום איחור בפינוי דירת בעלה לשעבר, איש עסקים אמיד שהונו מוערך בעשרות מיליוני שקלים ● תביעת האישה לביטול ההסכם נדחתה, כשביהמ"ש למשפחה קבע: "הסיכוי לבטל הסכם ממון נדיר. הפיצוי סביר"

השולמנים וביטוח לאומי/ צילום: כדיה לוי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

מה הן נקודות התורפה של מחאת השולמנים?

ח"כ לשעבר רועי פולקמן, האיש שניסה לשפר את מצב העצמאים בכנסת, מסביר מה הן נקודות התורפה של מחאת העצמאים המוצדקת - ומייעץ לשולמנים ממה כדאי להם להזהר ● האזינו