סופר-פארם: צמיחה של 6% במכירות בישראל ל-4.5 מיליארד שקל

מסכמים שנה: "ללא המותג לייף, לרשת אין יכולת להתקיים בתחרות הנוכחית" ■ הרשת ממשיכה להתרחב בפולין, שאחראית לשליש מהרווח

ניצן לביא / צילום: יחצ
ניצן לביא / צילום: יחצ

רשת סופר-פארם מסכמת את שנת 2015 עם צמיחה של 6% במכירות בישראל ל-4.5 מיליארד שקל. הצמיחה בחנויות הזהות הסתכמה ב-2.5%.

לדברי מנכ"ל סופר-פארם, ניצן לביא, "ללא המותג לייף, לסופר-פארם אין יכולת להמשיך להתקיים בתחרות הקיימת", אמר לביא.

אשתקד צמחו מכירות המותג הפרטי של הרשת ב-14% והסתכמו ב-650 מיליון שקל. אלה היו קרוב 14.5% ממכירות הרשת.

לדברי דני לוזון, המשנה למנכ"ל הרשת, "הרווחיות של המותג לייף היא זו שעוזרת לנו להביא את הרווחיות לרשת, מכיוון שהמחירים לצרכן נשחקים ועל המותגים של הספקים אנחנו מרוויחים פחות כסף".

- מה שיעור הרווחיות הגולמית על לייף?

"אנחנו לא מפרסמים את הנתון, אבל יש פער של אחוזים בהשוואה לרווחיות על המותגים. גם בלייף יש מוצרים שלא מרוויחים עליהם כמו על החיתולים, אבל צריך לזכור שבעבר הפסדנו על מכירות החיתולים. הרווח שמניב לנו המותג לייף בשקלים גדול יותר מהרווח שלנו ממכירות מוצרי שלושת הספקים הגדולים יחד - פרוקטר אנד גמבל (P&G), חוגלה-קימברלי ולילי".

בהיבט מכירות, התחום הצומח ביותר בסופר-פארם הוא האופטיקה. המכירות בו צמחו ב-19% מ-2014 והסתכמו ב-100 מיליון שקל.

לסופר-פארם 64 סניפים בפולין והיא מתעתדת לפתוח ב-2016 עוד תשעה סניפים במדינה. מכירות הרשת בפולין הסתכמו ב-2015 ב-823 מיליון שקל והיוו 15.4% מכלל מכירותיה של סופר-פארם (בארץ ובחו"ל), שעמדו על 5.35 מיליארד שקל. למרות זאת, פולין עדיין אחראית לשליש מהרווח של החברה.

עם זאת, לדברי לוזון, "השוק הפולני היום יותר תחרותי ביחס למה שהיה בעבר וגם הרווחיות שלנו שם נשחקה בעקבות התגברות התחרות במדינה. אנחנו מתחרים ברשת רוסמן, השייכת לתאגיד האצ'ינסטון, שלאחרונה פתחו חנויות ליד כל חנות חזקה שלנו, במיוחד בורשה".

- מדוע מחירי המוצרים בסופר-פארם פולין נמוכים משמעותית ממחירי אותם מוצרים לצרכן הישראלי?

"הסיבה היא המחיר הנמוך שבו אני קונה את המוצרים לשיווק שם לעומת ישראל. זה נובע מכוחות שוק וממיסוי".

חזרה אחרי 4 שנים

במארס 2015 חזרה סופר-פארם לפעול בסין, ארבע שנים אחרי שיצאה מהפעילות במדינה בסבב שלא צלח. כיום יש לרשת 10 סניפים בסין עם שותף סיני, והיא מחזיקה בשליטה בפעילות. עם זאת, רק סניף אחד מבין ה-10 ממותג תחת "סופר-פארם", והתוכנית היא להסב בקרוב ארבעה סניפים נוספים למותג הרשת.

גם בסין צפויה לסופר-פארם תחרות, בעיקר מצד רשת ווטסון, שמוחזקת אף היא על ידי תאגיד האצ'ינסטון.

סופר-פארם

בעלים: ליאון קופלר (75%), לאומי פרטנרס (15%) ודיסקונט שוקי הון (10%)

מכירות בישראל: 4.5 מיליארד שקל

מספר סניפים: 220

מספר עובדים: 7,200

מכירות המותג הפרטי לייף: 650 מיליון שקל (15% מכלל המכירות)

מספר סניפים: 64

מכירות: 823 מיליון שקל (800 מיליון זלוטי)

צרו איתנו קשר *5988