הרשות השנייה תגביל את אופירה אסייג בעיסוק במתחרים ברדיו

בתגובה לפניית צ'רלטון ו-yes הורו ברשות לשדרי תוכנית הספורט ברדיו ת"א לחדול מעיסוק בנושא זכויות השידור של משחקי ליגת העל, מחשש לניגוד עניינים ■ מנכ"ל רדיו ת"א: "מה שהיה הוא שיהיה"

אופירה אסייג / צילום: יח"צ
אופירה אסייג / צילום: יח"צ

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו הודיעה היום (ג') לרדיו תל-אביב 102FM כי על אופירה אסייג, המגישה את "תוכנית הספורט של ישראל" ברדיו תל-אביב, ועל המגישים הנוספים של התוכנית, ייאסר לעסוק בנושאים הקשורים לזכויות השידור של משחקי הכדורגל בישראל, עלייתם של ערוצי ספורט נספים בתשלום וכדומה. 

אסייג היא מנהלת התוכן של אתר ONE, שהוא גם בעל ערוץ ספורט המשודר ב-yes ובהוט, ונשואה לאחד מבעלי המניות בו - גיל מנקין.

על-פי הטענות שהגיעו לרשות השנייה, היא ניצלה את תוכנית הרדיו אותה היא מגישה ברדיו תל-אביב כדי "לנהל לקמפיין" נגד העלאת שני ערוצי ספורט נוספים בתשלום על-ידי צ'רלטון, בעלת ערוצים ספורט 1 וספורט 2. 

מי שפנו לרשות היו צ'רלטון ו-yes, שהיא זאת שמשווקת את הערוצים בפועל, יחד עם הוט, ולה משלמים חובבי הספורט שמבקשים להתחבר לערוצים. אלה טענו כי אסייג פועלת בניגוד עניינים, לאור העובדה ש-ONE בעצמו הוא בעלים של ערוץ בו משודרים שידורי ספורט, וככזה יש לו כאמור אינטרסים ברורים בתחום.

בפנייתה של yes לרשות, באמצעות עורכי הדין ליאור פורת ונמרוד סביל ממשרד גרוניצקי, נכתב בהקשר זה כי "אסייג מנועה מלעסוק בנושאים כגון דא, כיוון שיש לה עניין אישי של ממש בסוגיה... ערוץ ONE מתחרה באגרסיביות על זכויות שידור של אירועי ספורט עם אותם ערוצים נוספים אותם תוקפת אסייג בשידוריה". 

כעת, כאמור, החליטו ברשות להיענות לפנייה והורו לרדיו תל-אביב לדאוג לכך ש"שככל שעולה בתוכנית נושא הנוגע לענייניה העסקיים של חברת ‏ONE‏ (דוגמת הנושא שבגינו נעשתה הפנייה), גברת אסייג ‏והעובדים בחברה העוסקים בתוכנית ימנעו מעיסוק בו, וזאת על-מנת להסיר את החשש לניגוד ‏עניינים בכל הנוגע לסיקור הנושא".

עוד מורה הרשות כי אם הנושאים הללו בכל זאת יעלו לדיון בנושא באמצעות גורם מקצועי כלשהו שאינו קשור ל-ONE, יינתן גילוי נאות לכך בתחילת האייטם ובסיומו.

הרשות תבדוק גם את רדיו 103FM

ההכרעה של הרשות בנושא אינה טריוויאלית, מכיוון שהיא מגבילה את תחומי העיסוק העיתונאי של תוכנית ושל מגישים על רקע ניגודי עניינים פוטנציאלי, ועשויה לגרור פניות נוספות בהקשר זה. רק אתמול פורסם ב"גלובס" כי בתוכנית הספורט של התחנה המתחרה, 103FM, המשודרת במקביל לתוכנית של אסייג, תקפו המגיש, מאיר איינשטיין, והפרשנים יוני הללי וצביקה שרף, את מהלך החקיקה בעניין "חובת המכירה" של זכויות שידורי הספורט.

מהלך זה עלול לפגוע בבעלי הזכויות של שידורי הספורט, וביניהם אלי עזור, בעלי תחנת רדיו 103FM, שהוא גם הבעלים של צ'רלטון (במשותף עם פיני זהבי). למרות זאת, השלושה לא סיפקו גילוי נאות לגבי הקשר בין בעלי התחנה לבין הרפורמה נגדה הם יצאו בחריפות. ברשות השנייה הודיעו היום כי הם החלו לבדוק גם את תמליל התוכנית המדוברת, ששודרה ביום חמישי שעבר.

מעבר לכך, מתגובת רדיו תל-אביב להודעת הרשות השנייה נראה כי גם הפרשנות לה שנויה כעת במחלוקת. אבי משולם, מנכ״ל רדיו תל-אביב, מסר היום בתגובה כי "מה שהיה הוא שיהיה". לדבריו, ההחלטה "אומרת שמגישי התוכנית ימשיכו לראיין את כל הגורמים הרלוונטיים בנושא, כפי שעשו עד כה. אופירה תזכיר, למי שעדיין אינו יודע, שהיא קשורה ב-ONE, כפי שעשתה עד כה. חבל שבזבזנו כל-כך הרבה זמן ומלל בלהגן על דבר טבעי כמו חופש הביטוי". 

כלומר, על-פי הפרשנות של אנשי התחנה להחלטה, אסייג תוכל להמשיך לראיין בנושא למשל את מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, תוך מתן גילוי נאות; ומה שייאסר עליה הוא רק שיחות בנושא עם המגישים שלצדה, ברקוביץ וזוהר, או הבעת עמדה ברורה שלא כחלק משאלה.

מובן שאם אלה אכן יהיו פני הדברים, והתוכנית תמשיך בשלה למעט התאמות קלות, הגופים שפנו מלכתחילה לרשות יבקשו ממנה לחדד את הנחיותיה בעניין, וזו תיאלץ להכריע באופן ברור יותר. 

במילים אחרות, הרשות נגררת כאן, אולי ללא רצונה, עמוק יותר אל תוך הקרב היצרי בין שתי קבוצות תקשורת עוצמתיות: מצד אחד אנשי צ'רלטון, שמגובים במידה כזאת או אחרת על-ידי שתי ענקיות הטלוויזיה הרב-ערוצית, yes והוט; ומנגד אנשי ONE, שבעל השליטה בה הוא ארנון מוזס, המו"ל של "ידיעות אחרונות" ו-ynet, ואולי גם בעלי תחנות הרדיו האזורי שבהן מועברת התוכנית - קבוצת רדיו ישראל שבבעלות דני נישליס, צביקה שלום (אחיו של השר לשעבר סילבן שלום) ויוסי סבן.

כזכור, הנושא עומד להגיע גם לבית המשפט באמצעות שתי תביעות דיבה, על סך 8 מיליון שקל ו-4 מיליון שקל, שכבר הוגשו על-ידי צ'רלטון נגד אתר ONE, ונגד רדיו תל-אביב ומגישי תוכנית הספורט בו. 

מהרשות השנייה נמסר היום בעניין זה כי אין בכוונתה "להתערב בתוכן שידורי התחנה או לפגוע, חלילה, בחופש הביטוי ‏וביכולתה לסקר במסגרת תוכניותיה מגוון נושאים ציבוריים העולים לדיון, לרבות במסגרת תוכניות ‏הספורט... אנו מברכים על תוכניות שעושות זאת ברדיו ובטלוויזיה ואולם - אף על השמעת ביקורת ‏בתוכנית חלים כללי האתיקה העיתונאיים והוראות הדין, ועל כך בכוונתנו לעמוד".‏

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988