גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדילמה של הממשלה: הפסד כסף או זמן בקו האדום בירושלים

התחייבות המדינה לפצות את סיטיפס בסכום המוערך ב-400 מיליון שקל עומדת בלב מחלוקת המעכבת את הארכת הקו האדום ■ המדינה מנסה לאלץ את סיטיפס להסתפק ב-40 מיליון שקל, אך הזכיינית הודיעה כי היא דורשת קרוב ל-300 מיליון

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: איל יצהר
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: איל יצהר

פערים גדולים במשא-ומתן בין המדינה לחברת סיטיפס על הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, ומכרז הזכיינות של הקו הירוק. בפגישה שהתקיימה ביום רביעי שעבר בין נציגי סיטיפס ובכירי האוצר אודי אדירי ויריב נחמה, הציעה המדינה לזכיינית פיצוי של 40 מיליון שקל על הפסד הכנסות עתידיות מהארכת הקו האדום, המהווים על-פי הערכה כ-10% מהסכום שהזכיינית תפסיד.

ההארכות המדוברות ייבנו בין הר הרצל להדסה עין כרם בדרום-מערב העיר, ובין פסגת זאב לנווה יעקב בצפון-מזרח העיר. המקטע לנווה יעקב יהיה באורך 2.7 ק"מ ויכלול ארבע תחנות, בעוד המקטע החדש להדסה עין כרם יהיה באורך 6 ק"מ. לאחר השלמת ההארכות יהיה אורך הקו האדום 22.5 ק"מ בסך הכל.

בתגובה להצעת האוצר שלחה הבוקר הנהלת סיטיפס מכתב לממשלה, בו היא מודיעה על נכונות להתפשר על 25% מההכנסות החזויות מהארכות הקו האדום, כלומר לקבל פיצוי של 270-300 מיליון שקל. בסיטיפס מוחים על כך שהמדינה מתכחשת להתחייבויות חוזיות מפורשות שלה, אך בממשלה טוענים כי סיטיפס נסמכות על פרשנות לחוזה, שכלל לא בטוח שתעמוד במבחן בית המשפט.

הרקע למחלוקת נעוץ בחוזה הזכיינות שחתמה המדינה עם סיטיפס ב-2002, בו נקבעה רשת ביטחון להכנסות מכרטיסים והשלמה מהמדינה במידת הצורך. בכל הנוגע להכנסות שמעבר לרשת הביטחון במקטעי ההארכות, סוכם כי המדינה תקבל 58% וסיטיפס 42%, משום שביצוע המקטע יהיה במימון המדינה.

במקטע המרכזי של הקו, הפעיל כבר, התמונה הפוכה, וסיטיפס זכאית ל-67% מההכנסות מעל לרשת הביטחון בעוד המדינה זוכה ל-33%, זאת משום שהזכיינית היא שמימנה את העבודות להקמת הקו.

על-פי הסכם הזכיינות, למדינה קיימת אופציה לרכוש את הפרויקט בחזרה מסיטיפס (Buy Back) במרץ 2019, 17 שנה לפני תום מועד הזיכיון. אלא שההסכם קבע עוד כי גם במקרה כזה תפוצה סיטיפס על הפסד ההכנסות העתידיות מקטעי ההארכה, בהיקף מוערך של 360-400 מיליון שקל. סכום זה הוא סלע המחלוקת העיקרי, ואותו מבקשת המדינה להקטין ל-40 מיליון שקל.

על נחיתותה בזירה החוזית מנסה המדינה לפצות באמצעות פגיעה בסיטיפס בשני תחומים: סיכוייה להמשיך להפעיל את הקו האדום, וקבלת העבודות להקמת השלוחות. ביוני שעבר, לאחר משא-ומתן ארוך בין הצדדים, הגיעו המדינה וסיטיפס לסיכום כי האחרונה תקים עם שותפתה הצרפתית אלסטום את פרויקט ההארכות, בסכום של כ-350 מיליון יורו, כמו גם להקמת שלוחה לקו האדום בין גבעת רם לגשר המיתרים.

להצעתה לסיטיפס מהשבוע שעבר הצמידה המדינה אולטימטום, ולפיו אם לא תיענה להצעה לפני פסח, הליך הסינון המקדים לזכיינות הקו הירוק - בין גילה לגבעה הצרפתית - שייצא לדרך בחודש הקרוב, יכלול גם את העבודות שסוכם שיבוצעו באחריות סיטיפס ואת הפעלת הקו האדום. על רקע החשש מאבדן פרויקט ההארכות מוכנה סיטיפס להתפשר על 25% מהפיצויים המגיעים לה לטענתה, וטוענת כי מדובר בהצעה נדיבה ולפנים משורת הדין.

בסביבת סיטיפס אומרים כי הוצאת ביצוע ההארכות והשלוחה לגבעת רם מידיה תגרום לעיכוב גדול בבנייה, משום שחברת מוריה העירונית כבר עובדת על התשתיות האזרחיות בפרויקט, וסיטיפס ואלסטום מוכנות לתחילת העבודות בתוך כחצי שנה. על רקע זה ייתכן שהנפגעים הגדולים מהמחלוקת יהיו קודם כל תושבי ירושלים הזקוקים לרכבת באזורים שבהם היא לא פעילה היום.

בממשלה אומרים על טענת לוחות הזמנים כי סיטיפס אכן יכולה לבצע במהירות יחסית חלק מהמקטעים, כמו זה שבין הר הרצל לקריית יובל, ועם זאת מוסיפים שההארכה להדסה בשלמותה תארך ממילא זמן רב, ומכרז חדש לא יהיה הגורם שיעכב אותה.

ברקע הדברים חלוקים הצדדים על שתי נקודות נוספות. אחת מהן היא הפיצוי שתקבל סיטיפס על אבדן הכנסות מסגירה זמנית של הקטע שבין גשר המיתרים להר הרצל, לצורך הקמת תשתית לחיבור שלוחת גבעת. הממשלה מציעה כעת פיצוי מוסכם של 5 מיליון שקלים, בעוד שבעבר סוכם כי הפיצוי יתבסס על בדיקה של ההכנסות במקטע במשך שלושה חודשים, מנגנון שסיטיפס ממשיכה להתעקש עליו, משום שהוא צפוי להניב פיצוי של כמה עשרות מיליוני שקלים.

נקודת מחלוקת נוספת היא על חלוקת ההכנסות מעל רשת הביטחון בקטעי ההארכות. המדינה הציעה לסיטיפס לשנות את האיזון מ-58%-42% לטובתה ל-80%-20%. סיטיפס, בתגובתה מהיום, מוכנה להתפשר על 70%-30%.

מחלוקת זאת מעט מפתיעה, משום שניסיון לברר מדוע מתעקשת המדינה לבצע את ה-Buy Back ב-2019, נענה בתשובה שמדובר בתפיסה עקרונית של משרד התחבורה, הגורסת כי מפעיל אחד צריך להפעיל את שני הקווים וכי לא מדובר בניסיון לצמצם רווחים מופרזים של סיטיפס. אלא שעתה הממשלה משדרת שהכל עניין של כסף, וייתכן מצב שבו שני מפעילים יפעילו במקביל את שני הקווים במודל white label, שיהיה שקוף למשתמשים.

ניסיון לברר נקודה זאת מעלה כי בממשלה מייחסים את הסוגיה למקטעים שניתן לפתוח עוד לפני 2019, כמו זה לקריית יובל, ובהקשר זה אכן יש יתרון למעורבות סיטיפס ואלסטום בפרויקט. עוד אומרים בממשלה, כי אמנם יש נטייה לאחד את הפעלת שני הקווים, ודבר זה יקבל ביטוי בהליך המקדמי לזכיינות הקו הירוק, אך החלטה סופית בעניין עדיין לא התקבלה.

עוד כתבות

מתחם לבדיקות קורונה בהאנוי, וייטנאם / צילום: Hau Dinh, AP

הגרף היומי - בין האנוי לבני ברק: וייטנאם צפופה וענייה, איך יש בה אפס מתים מקורונה?

עד כה, נראה כי במשאביה המוגבלים, מצליחה וייטנאם להתמודד עם מגפה עולמית שהובילה מערכות בריאות בעולם לסף קריסה

רמי גראור / צילום: איל יצהר

מנכ"ל שירות התעסוקה: "אף אחד לא חזה כזה צונאמי של אבטלה"

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, מספר על הרגע שבו התברר שיהיו יותר ממיליון מובטלים, על החלשים שפוטרו ראשונים ועל הרופאים הפרטיים שהגיעו ללשכות, ומעריך כי מאות אלפים יתקשו לחזור למעגל העבודה ● פורטפוליו

מרכז הסחר העולמי בוול סטריט, ניו יורק, העמוס בדרך כלל, שומם / צילום: John Minchillo, Associated Press

מספר המתים בניו יורק צפוי לעקוף הלילה את זה של אסון התאומים

מושל ניו יורק מדווח על "הזינוק הגדול ביותר ביום אחד במספר המתים מאז תחילת המגפה" – 562 הרוגים, מ־2,373 אתמול ל־2,935 היום ● באסון התאומים נהרגו 2,977 איש

גיל שוויד / צלם: תמר מצפי

גיל שויד קיבל בשנת 2019 תגמולים בעלות כוללת של 40 מיליון דולר

כמו בכל השנים האחרונות, גם ב-2019 רובו ככולו של התגמול לשויד הוא מנייתי ● שכר הבסיס של שויד הוא שכר מינימום, לפי בקשתו

ענת אדמתי  / צילום: ענבל מרמרי

"צריך לחלץ אנשים לפני שמחלצים תאגידים גדולים": תוכנית היציאה מהמשבר של פרופ׳ ענת אדמתי

פרופ' ענת אדמתי, אחת הכלכלניות המשפיעות בעולם בעשור האחרון, מסבירה בראיון מיוחד "לגלובס" איך הקורונה הציפה למעלה סתירות בקפיטליזם האמריקאי, עוקצת את טראמפ ("האמת היא הקורבן") וגם נותנת טיפ למקבלי ההחלטות בישראל

פגישת עבודה דרך זום  / צילום: רויטרס

מנכל זום: נפסיק להשקיע בפיתוח פיצ'רים ונתמקד בתיקון בעיות אבטחה

בחודשים האחרונים זום ראתה עלייה חדה בשימוש בפלטפורמה שלה בצל משבר הקורונה ● אריק יואן: החברה  תתמקד בפתרון של בעיות אבטחה ופרטיות

לשכת תעסוקה / צילום: אריאל ירוזלימסקי

כבר כמעט רבע מהמדינה: שיעור האבטלה עומד על 24.9%

לפי נתוני שירות התעסוקה, מתחילת מרץ ועד היום נרשמו 882,577 נרשמים חדשים – 89.2% מהם בחל"ת ● אתמול נרשמו 14,544 דורשי עבודה

ניר כנורי, טוטנאור / צילום: יח"צ

"סטריליזציה היא הנשק האולטימטיבי - ה-F15 כדי למנוע התפשטות חיידקים"

ניר כנורי, מנכ"ל יצרנית מכונות הסטריליזציה טוטנאור: "יש לנו נוכחות נרחבת בבתי חולים ומרפאות בעולם, ואנחנו רואים שקיים מחסור אדיר במסכות בעיקר מסוג N95 ובציוד נלווה"● "ביציאה מהמשבר יהיה ביקוש גדול לציוד שלנו"

מייסד אינסייט ג'ף הורינג / צילום: מתוך flickr

המשקיעה הכי משמעותית בהייטק הישראלי גייסה 9.5 מיליארד דולר

קרן אינסייט האמריקאית גייסה את הקרן ה-11 בעיצומו של המשבר ● לחברה אחזקות בשורה של חדי קרן ישראליים, בהם מאנדיי, סייסנס, JFrog ועוד

אתגר 14 הימים של "גלובס" / צילום: unsplash, גלובס

זה המחיר הכבד שישלמו האוכלוסיות החלשות במדינה: הצטרפו לאתגר 14 הימים של גלובס

ניוזלטר חדש של "גלובס" מגיש לכם מדי יום את מיטב התכנים והפודקאסטים שלנו • נכנסתם לבידוד? כתבו לנו ונשמח לארח לכם לחברה

קובי שגב, מנכ"ל קרנות אילים הפורש / צילום: תמר מצפי, גלובס

מאחורי החודש הגרוע בתולדות תעשיית הקרנות: כולם נדבקו בווירוס, אבל היו כמה שיותר

שוק קרנות הנאמנות בישראל איבד כמעט רבע משוויו ברבעון הראשון של 2020 ● היקף חסר תקדים של פדיונות מהקרנות ברבעון, שעיקרם נעשה בחודש מרץ בשל השפעות משבר הקורונה, שבר את כל השיאים השליליים בשוק

בורסת ניו יורק / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

מחריפות הירידות בוול סטריט, הדאו ג'ונס נופל ב-2.5%; הנפט עולה בכ-9%

המשק האמריקאי איבד 701 אלף משרות בחודש מרץ ושיעור האבטלה קפץ לרמה של 4.4% לעומת 3.5% בפברואר ● טסלה מזנקת לאחר שדיווחה על מסירת כ-88,400 כלי רכב ברבעון הראשון ● בורסות אירופה ננעלו בירידות

פעולות חיטוי נגד נגיף הקורונה בעיר העתיקה של ירושלים / צילום: Mahmoud Illean, AP

7,428 מקרי קורונה בארץ; 2,874 אנשי צוות רפואי בבידוד

357 חולים החלימו מהנגיף ● 113 במצב קשה, כולל 96 מונשמים ● מספר המתים בארץ הגיע ל-39 אנשים

ישראל צריכה למנות צאר כלכלי חזק / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

פרשנות: קבלו צ'ק של 500 שקל - הנקודה שבה נתניהו צודק וכל הכלכלנים טועים

אף כלכלן סביר מהזרם המרכזי לא יסכים להגיד מילה טובה על מהלך של חלוקת צ'קים להמונים, אבל כוחו של המהלך שביצע נתניהו הוא בכך שיש לו הצדקה ערכית

דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP

הטוויטר של טראמפ מכה שוב: התערב במשבר הנפט העולמי

בציוץ בטוויטר כתב הנשיא האמריקאי לפני זמן קצר כי הוא דיבר "חברו" הנסיך הסעודי, מוחמד בין סלמאן, ששוחח עם הנשיא פוטין, וכי הוא מקווה שהשניים יקצצו בערך 10 מיליון חביות נפט ● מחר ייפגש טראמפ עם ראשי חברות הנפט האמריקאיות

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

הפורום הכלכלי הערבי: לא מקבלים מספיק מידע על הקורונה

במכתב מבקשים חברי הפורום מהשר לפעול באופן מיידי כך שגם אזרחי ישראל דוברי השפה הערבית יקבלו את המידע שכל כך חסר להם בנוגע לנגיף הקורונה והשלכותיו הכלכליות, הבריאותיות והחברתיות

בדיקת קורונה לצעיר בבני ברק / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

בני ברק הוכרז כ"אזור מוגבל"; מספר המתים עלה ל-36

מספר הנדבקים בישראל עלה ל-6,857, מתוכם 108 חולים קשה ● 338 איש החלימו ושוחררו ● הכרזה על אזור עם תחלואה גבוהה כ"אזור מוגבל" תאפשר להגביל את תנועת הציבור בכניסה וביציאה מהאזור

הקהילה החרדית בצל משבר הקורונה / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

פרשנות - בין האסירים לעניים: המדינה צריכה לעמוד לצד הנפגעים הגדולים מהמשבר

משבר הקורונה מקצין את הפערים בין החזקים לבין החלשים בחברה ● הנפגעים העיקריים הם העניים שחיים בצפיפות, מבקשי המקלט, האסירים ופגועי הנפש ● ביותר מדי מקרים הרשויות זונחות אותם, וגם מערכת המשפט לא תמיד מתייצבת להגן עליהם

פרופ' קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל 2018-2013 / צילום: איל יצהר, גלובס

פלוג: לא מבינה למה גם מי שעובד ומקבל משכורת צריך לקבל מהמדינה שי לחג

נגידת בנק ישראל לשעבר אמרה כי הסיוע הממשלתי לטיפול במשבר צריך להיות ממוקד באוכלוסייה שנפגעה מהמשבר – ותוכנית ה"שי לחג" איננה כזאת

אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13

אסיפת חירום בחדשות 13; "מדובר בקיצוץ אגרסיבי, חסר תקדים"

חברת ועד העובדים ניצן קפלנסקי: "ההנהלה החליטה והודיעה לנו שלא מעניין אותה ההסכם הקיבוצי שנחתם בחברה ובכוונתם להפר אותו ברגל גסה וללכת על תכנית קיצוצים גדולה ונרחבת. צעדים קשים של ההנהלה יענו בצעדים קשים שלנו"