הדרך לאקזיט: 5 טיפים ליזמים לגיוס הון בארה"ב

אם אתם מכוונים את הסטארט-אפ שלכם לשוק האמריקאי ומעוניינים לגייס הון, הנה 5 שלבים שעליכם לעבור בדרך להצלחה

ניו יורק, ארה"ב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניו יורק, ארה"ב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף פועלים הייטק 

להצליח במדינה חדשה זו משימה לא פשוטה, והיא תלויה לא מעט ביכולת לאמץ את מנהגי התרבות המקומית. גם בשוק האמריקאי כדאי לפעול על פי החוקים הלא כתובים של התעשייה. כך, על מנת לגייס הון בארה"ב לא מספיק לדבר אנגלית בצורה שוטפת; יש להבין לעומק את התרבות של הגוף המשקיע, ואת הדרך הלוקאלית שבה נעשים הדברים.

אם אתם מכוונים לשוק האמריקני ומעוניינים לצאת לסבב גיוס הון, הנה 5 שלבים שעליכם לעבור במסלול להצלחה:

אתרו את הקרנות המתאימות לכם ביותר: יש מאות קרנות הון סיכון בארה"ב, כך שהאסטרטגיה האפקטיבית ביותר היא למצוא את הקרנות שמשקיעות בתחום המיזם שלכם ובשלב שבו נמצאת החברה שלכם. מומלץ לצמצם את הרשימה הארוכה עד שתגיעו לרמת השותף הספציפי בקרן המתאים לכם.

מיצאו מישהו שיערוך היכרות ביניכם: שלב זה קריטי להצלחה - ארה"ב היא אולי ארץ ההזדמנויות הבלתי מוגבלות, אבל קהילת ה-VC היא קטנה וסגורה ולא ניתן לתאם פגישה בשיחה טלפונית, ללא היכרות מוקדמת.

"אם אתה לא יכול לארגן פגישה, אתה גם לא יכול להקים סטארט-אפ", כך אמר בעבר אחד מבכירי התעשייה בסן פרנסיסקו, והאמת שהוא צודק. לכן, ודאו שאתם בעלי הקשר הנכון שאיש הון הסיכון מעריך - חברה אחרת שנמצאת בפורטפוליו של הקרן, קולגה או ספק שירות אמין, ובקשו ממנו לערוך את היכרות ה"אינטרו" (INTRO) הדרושה.

גם אנו, ב"פועלים היי-טק", מסייעים ללקוחותינו לקדם את המיזם שלהם, באמצעות חיבורים עסקיים ויצירת קשרים חדשים בתוך האקו-סיסטם. בנוסף, מערך ההיי-טק מציע שירותי בנקאות ייחודיים לסטארט-אפים בפריסה ארצית, תוך ליווי של בנקאי צמוד.

מעוניינים לשמוע על המוצרים והשירותים הבנקאיים שפועלים הייטק מציעה ליזמים? השאירו פרטים ובנקאי אישי יחזור אליכם>>>

עצבו מצגת עסקית מנצחת: בניו יורק (בשונה מעמק הסיליקון) המשקיע יבקש מכם לשלוח מצגת קצרה עוד לפני שתיפגשו בפועל. אנשי קרנות הון סיכון נעזרים במצגות הללו על מנת לנפות החוצה את הסטארט-אפים שאינם מתאימים להם, לכן מצגת זו היא שרביט הקסמים שלכם וכדאי שתשקיעו בה בהתאם.

מצגת מוצלחת צריכה להיות קצרה (לא יותר מ-7 שקפים), משכנעת ומעבירה בטבעיות את הסיפור שאתם רוצים לספר. אל תשכחו לעבור עליה שוב ושוב, ולוודא שלא נפלו בה שגיאות כתיב או הגהה.

השקיעו בפיץ' אותו תעשו פנים מול פנים: אם הגעתם לשלב הפגישה האישית, יש לוודא שהפיץ' הוא לא פחות ממושלם. כך, עליכם לשלב בין שקפים המעוצבים בצורה מרשימה לבין סיפור משכנע. האמריקאים מעריכים מאוד סטייל, ולכן זה צריך לבוא לידי ביטוי הן במצגת שלכם והן בלבוש שלכם בפגישה.

ישראלים רבים חוזרים על אותה שגיאה נפוצה: הם מתמקדים בטכנולוגיה, ופחות בבניית מערכת יחסים עם המשקיע. אם הקרן תשקיע במיזם שלכם, השותף המשקיע יעבוד בצמוד אליכם בשנים הקרובות ולכן עליו להיות בטוח שהוא מחבב אתכם ושניתן לעבוד עמכם. לכן, אל תשכחו להציג גם את הצד הפרסונלי שלכם בפגישה, ולתחזק את שני הצירים במקביל - האישי והמקצועי.

המשיכו לתחזק את הקשר ("פולו - אפ"): אמריקאים הם עם מנומס, ולכן תתקשו להעריך את הסיכויים להשקעה בכם מיד בתום הפגישה. לכן, כדאי להמתין שבוע לאחר הפגישה. אם תתקבל דחייה, למרות שסברתם שהיה ביניכם חיבור טוב, תוכלו לבקש מאותו משקיע שיעשה היכרות ביניכם לבין קולגה שלו. אם תדחו שוב, כדאי להעריך מחדש את הצעת הערך שלכם.

אם הצלחתם להתקדם ולעבור לשלב הבא, חשוב לקרוא היטב ובזהירות את מסמך ההבנות (Term Sheet) שתקבלו מהמשקיע, ואף להיעזר בעורך דין הפועל בתחום. התרבות הישראלית-עסקית מתבססת על ההנחה שתמיד יש מקום למשא ומתן, ולכן גם כשתקבלו מזכר הבנות מקרן הון סיכון יוקרתית, אל תהססו לדון בו עימם.

מעוניינים לשמוע על המוצרים והשירותים הבנקאיים שפועלים הייטק מציעה ליזמים? השאירו פרטים ובנקאי אישי יחזור אליכם>>>

*** הכותבת היא מנהלת תחום הבנקאות הטכנולוגית בבנק הפועלים ניו יורק (BHI), המציע מוצרים ושירותים בנקאיים המותאמים במיוחד לצרכים הייחודיים של קהילת הסטארט-אפים וקרנות הון הסיכון. פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא יומן קורונה?
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988