גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע המוסדיים התעלמו מהנחיות האשראי לרכב מבנק ישראל?

הרגולטור ניסה להפר בשבועות האחרונים את שלוות חופשת הקיץ המקודשת של ענף הרכב, אך ללא הועיל ■ חברות הליסינג נושמות לרווחה ■ ואיך השפיע "החוק האסטרטגי" של משרד התחבורה על הענף?

רכב ליסינג / צילום: תמר מצפי
רכב ליסינג / צילום: תמר מצפי

חודשים יולי-אוגוסט הם בדרך כלל תקופה שבה מקבלי ההחלטות בענף הרכב הישראלי עסוקים בהתלבטויות הרות גורל כמו "האם החוף של באלי מוצלח יותר מהאיים בווייטנאם?" או "האם המסעדה החדשה בטוסקנה מצדיקה את שני הכוכבים של מישלן", אבל השנה מתעקש הרגולטור להפר את שלוות החופש המקודשת.

בשבועות האחרונים התרחש אירוע שהביא להחלפת לא מעט מיילים בין משרדי חברות הרכב בארץ לבין בתי הקיט והריזורטים היוקרתיים ברחבי העולם - הנחיות המפקחת על הבנקים להדק את הפיקוח על מתן האשראי לרכישת רכב, הן למשקי בית והן לענף הליסינג. הפיקוח, נזכיר, הנחה את הבנקים ואת חברות האשראי לבחון היטב את ההיקף והקריטריונים של האשראי שהם מעניקים ולבצע "מבחני לחץ" ליציבות תחת תנאים משתנים כמו עליית הריבית.

העיתוי אמנם הפתיע לא מעט בכירים בענף, אבל האמת היא שהכתובת הייתה כבר מזמן על הקיר, או לפחות על הקיר של אלה שנוהגים לקרוא את המדור הזה באופן קבוע. באוגוסט 2015, לפני שנתיים בדיוק, פרסמנו כאן טור שכותרתו הייתה "היקף המימון לרכב מוערך בכ-30 מיליארד שקל - ואת אף אחד זה לא מטריד". הנתון שלנו התבסס באותה עת על הערכה מושכלת, על דוחות פיננסיים של שחקנים בענף הרכב ועל רמזים להתנפחות מואצת של אשראי הרכב, שהופיעו בדוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל באותה שנה.

לאחר פרסום הטור טענו גורמים בענף הליסינג כי מדובר ב"נתון ללא בסיס, שמטרתו ליצור היסטריה". בפועל, נתוני בנק ישראל, שפורסמו בחודש שעבר, חשפו כי היקף האשראי לרכב ולענף הרכב ניצב על קרוב ל-40 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון השלישי של 2016, וזאת לאחר קפיצה מאסיבית באותה שנה.

המוסדיים מתעלמים מבנק ישראל

השאלה הגדולה שטורדת כיום את מנוחתם של מקבלי ההחלטות בענף היא כיצד יתייחס שוק האשראי להמלצות החדשות של הפיקוח ומה תהיה ההשפעה על המכירות ועל יציבות ענף הליסינג. אנחנו לא יודעים מה קורה בימים אלה במשרדים של הבנקים וחברות האשראי, שמחזיקים בתיקי אשראי לרכב בהיקף של 12-14 מיליארד שקל, אבל יש עדויות לכך שגורמים רבים מתייחסים להוראות החדשות בתור "מכה קלה בכנף" ואפילו בתור הזדמנות עסקית ותחרותית להרחבת האשראי.

ניקח, למשל, את ענף הליסינג הישראלי, שהוא ענף מוטה מימון בהיקף של מיליארדי דולרים. בהודעת בנק ישראל נכתב כי "הועברו לבנקים פרקטיקות מקובלות למימון... בדגש על ענף הליסינג, כגון קביעת יחס מקסימלי של 60% בין שווי הרכב לבין השווי המוכר כבטוחה בגין ההלוואה".

בתיאוריה, לנתון הזה לבדו אמורה הייתה להיות השפעה דרמטית על השוק כיוון שהוא מכתיב "כרית ביטחון" גדולה משמעותית מזו שמקובלת כיום בקרב נותני האשראי לענף. מה שבנק ישראל אומר למעשה זה שהשווי האמיתי של רכב, שמחירו במחירון הרשמי 100 אלף שקל, הוא כ-60 אלף שקל. נתון כזה אמור להחמיר את דרישות ההלימות הפיננסית מענף הליסינג ואולי גם להכתיב עדכון של הנתונים הפיננסיים הרלוונטיים בדוחות התקופתיים של החברות הציבוריות.

אבל לא חלפו אלא ימים ספורים, וצפירת הרגעה גדולה נשמעה מכיוון שוק ההון. חברת אלבר, למשל, אחת השחקניות המרכזיות בענף, השלימה בשבוע שעבר הנפקת אג"ח למוסדיים, שתוכננה עוד הרבה לפני ההנחיות החדשות. המוסדיים התנפלו על הסחורה בהיסטריה והחברה דיווחה על ביקושים של יותר מחצי מיליארד שקל - פי שניים מההיצע - אף שכדבריה הריבית הייתה אחת הנמוכות ביותר.

אתמול הצטרפה לחגיגה גם חברת שלמה, השחקנית הגדולה ביותר בשוק הליסינג, עם גיוס של 353 מיליון שקל בשלב המוסדי. הביקוש - על פי דיווחי החברה - עמד על כמעט 800 מיליון שקל. לא רק המוסדיים החליטו להתעלם מהדגל האדום של הממונה על הבנקים. גם חברות הדירוג מגלות אדישות לשינוי בכללי המשחק בשוק האשראי לרכב. בדירוג של "מידרוג" לאחת ההנפקות, התבסס חישוב ערך הבטוחות על "שקלול הישענות של 70% ממחיר המחירון של לוי יצחק". בנק ישראל אמר שהשיעור צריך להיות 60%? אז הוא אמר.

גם אם המלווים יאמצו את "כלל ה-60%", בענף הרכב יודעים היטב ש"המחירון הרשמי", שהיה הבסיס לחישוב ערך הבטוחות, הוא גמיש ונתון למניפולציות ולו גם מתוקף העובדה שענף הליסינג שולט כמעט ללא עוררין בהיצע של רכב משומש משלוש השנים האחרונות, ובמחירי העסקאות המכר שמדווחות.

עוד "כרית ביטחון" היא קשרי הגומלין ההדוקים בין יבואני הרכב לענף. מעבר לעובדה שחלק נכבד מענף הליסינג הוא בבעלות ישירה של היבואנים, גם היחסים עם חברות הליסינג העצמאיות הולכים ומתהדקים ככל שהן הופכות להיות מפיצות אסטרטגיות של רכב חדש באמצעות ערוץ ה"אפס קילומטרים".

בהערה צדדית נציין שלא מעט יבואני רכב בוחנים כיום בדרגה כזו אחרת את האפשרות "לייבא" לישראל את פעילות חברות המימון הגלובליות של יצרניות הרכב שלהם. אמנם זוהי זירת משחק מורכבת הן מבחינת הרגולציה והן מבחינת הסיכון העסקי, ושני הניסיונות שנעשו כאן בעבר - עם חטיבת המימון של דיימלר וחטיבת המימון של ג'נרל מוטורס - לא הסתיימו בההצלחה יתרה, אבל אם הוראות הפיקוח יביאו להתייבשות מסוימת של מקורות המימון החיצוניים, זו בהחלט עשויה להיות הזדמנות עסקית עבור השחקנים הבינלאומיים.

אז בינתיים מגדל הקלפים של שוק הרכב ממשיך לעמוד איתן. הוא נשען על הרמוניה מופלאה בין המוסדיים, חברות הדירוג, יבואני הרכב וחברות הליסינג, ששולטת - לפחות למראית עין - גם על צד הביקוש לכלי רכב וגם על צד ההיצע של המשומשות, שממנו נגזרות "כריות הביטחון" של המלווים. כולם ניזונים זה מזה, וכרגיל היחידים שעלולים להפסיד בגדול במקרה של התערערות היציבות הם האזרחים הקטנים, שחלק גדל והולך מהפנסיות שלהם מושקע כיום בטויוטה וביונדאי משומשות עם 140 אלף קילומטרים וכמה תאונות פח ושלדה.

התחרות יציבה מתמיד

המוסדיים, המלווים והחוסכים הפנסיוניים יכולים להתנחם בכך שלפחות התמונה התחרותית בשוק הרכב הישראלי נראית כיום יציבה מתמיד ללא איום חיצוני באופק. כמעט שנה לאחר אישור "חוק שירותי הרכב" של משרד התחבורה, שאמור היה להעניק לענף הרכב הישראלי "ניעור תחרותי", להכניס שחקנים חדשים ולהוריד את המחירים, שום דבר משמעותי לא קרה. העננה פשוט התפוגגה כלא הייתה.

אנחנו יודעים את זה מנתונים שהציג משרד התחבורה בעצמו בוועדת הכלכלה, שהתכנסה בשבוע שעבר לצורך מעקב אחרי יישום החוק. לרגל האירוע משרד התחבורה הציג בפני הוועדה שורת "הישגים מרשימים" של החוק. אז בואו נראה: "מאז נכנס החוק לתוקף ניתנו 100 רישיונות ליבואנים ישירים, ארבעה רישיונות ליבואנים עקיפים, 20 רישיונות לייבואנים זעירים ועוד 45 רשיונות למתווכים בייבוא אישי". הרישיונות שניתנו לייבואנים הישירים היו בגדר חידוש של רישיונות הייבוא של היבואנים הקיימים, שניתנו אוטומטית למרות כל החששות המוקדמים בענף הרכב, שמשרד התחבורה ינסה "להפעיל שיקולים תחרותיים" על פי לשון החוק החדש. גם הרישיונות שניתנו למתווכי הייבוא האישי הם בגדר הסדרה פורמלית של גופים עסקיים, שפעלו בשוק עוד לפני החוק.

ומה לגבי היבוא המקביל, בבת העין של משרד התחבורה? שלושה יבואנים מקבילים פעלו בשוק הרכב עוד לפני החוק. העובדה ששנה אחרי החוק יש רק ארבעה יבואנים כאלה היא הודאה בכישלון צורב. האינפלציה של רישיונות ליבואנים "זעירים" נשמעת מרשימה אבל מדובר בתוספת מצרפית של עד כ-400 מכוניות חדשות לשוק בשנה, רובן מנישת היוקרה והפאר.

משרד התחבורה גם ציין בגאווה בפני הוועדה שמספר הרכבים שהגיע ביבוא עקיף עלה מ-105 בשנת 2016 ל-520 השנה. אבל בפרופורציה, אנחנו מדברים על 0.3% מהשוק - בערך מה שיבואנית רכב סדירה מוכרת בשבועים של עבודה.

לבסוף, ציין משרד התחבורה, "ניתן לראות ירידת מחירים של כ-5% בדגמים שנמכרים ביבוא המקביל". וואו. אבל אם מביאים בחשבון ששערי מטבעות ייבוא הרכב ירדו מתחילת 2017 בשיעור ממוצע של 8%, שחברות ה"אפס קילומטרים" מציעות כיום סחורה חדשה של היבואנים ב-15% פחות מהמחירון הרשמי בממוצע ושכל לקוח יכול לקבל היום הנחה ישירה או עקיפה (אבזור, טרייד אין) של 10% לפחות באולמות התצוגה, הרי שנתון ירידת המחיר שהציג משרד התחבורה הוא עצוב ומכמיר לב.

האם בשביל זה ישבה ועדת הכלכלה על המדוכה ארבע שנים? האם זה החוק שעליו אמר שר התחבורה כי הוא "ישנה את המציאות בישראל בכל הקשור לענף הרכב ויוריד את יוקר המחיה בתחום השני בחשיבותו בהוצאה המשפחתית לאחר הדיור" וכי "מדובר ביום היסטורי. החוק החדש יביא להוזלה של כלי הרכב וחלקי החילוף ולתחרות שממנה ייהנו צרכני הרכב על חשבון היבואנים"?קרוב לוודאי, שהשכר המצרפי של הלוביסטים ועורכי הדין שלקחו חלק בגיבוש החוק גבוה יותר מהערך הכלכלי שהניב החוק עד כה לכיסיהם של הצרכנים.

שוק המשומשות ה”טריות”

עוד כתבות

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, גלובס

דעה: ההבטחות הממוחזרות של ראש הממשלה נתניהו

הסרטון של נתניהו עם רמי לוי נראה לכם מוכר? אולי משום שהוא כיכב בקמפיינים של הליכוד גם ב-2013 וב-2015 ● ומה עם בני הפלשמורה? הם עדיין ממתינים במחנות המעבר באדיס אבבה ובגונדר מאז ההבטחות בקמפיין 2009 ● בחזרה לעתיד, גרסת ראש הממשלה

נפתלי בנט / איל יצהר

האם שר הביטחון נפתלי בנט הפחית את ירי הרקטות ב-80%

בנט מתפאר שגישתו הנחרצת צמצמה את הירי מעזה פי חמישה ● ספרנו שיגורים ● המשרוקית של גלובס

נוסע נצור בספינת השיט "נסיכת דיאמונד"  / צילום: Eugene Hoshiko, AP

משרד הבריאות: ישראלית נוספת בספינה ביפן נדבקה בקורונה

עד כה אובחנו 3 חולים ישראלים על הספינה "דיימונד פרינס" ● לגבי יתר הישראלים על הספינה, ככל שלא יימצאו חיוביים לנגיף, הם יחזרו לישראל עד סוף השבוע הבא בטיסה מיוחדת

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

מאכזבות בוול סטריט: צניחה דו-ספרתית במניות לייבפרסון, אבן קיסר, סייברארק ורדוור לאחר הדוחות

מניית לייבפרסון נחתכה בלילה אחד ברבע משווייה - כ-700 מיליון דולר - עקב הפסד שהיה גבוה מהתחזיות ● אבן קיסר צנחה כ-16% לאחר שדיווחה על ירידה בהכנסות, למרות צפי לחזרה לצמיחה ב-2019 ● סייברארק ורדוור צנחו בכ-14% בגלל תחזיות נמוכות מהצפוי

מנהל רשות המסים ערן יעקב./ צילום:  כדיה לוי

רשות המסים מקשיחה עמדות: כל חשבונית מעל 5,000 שקל תחויב בדיווח בזמן ביצוע העסקה

במסגרת הוועדה של רשות המסים למלחמה בחשבוניות הפיקטיביות, הוחלט להמליץ על הורדה משמעותית של הסכום שממנו יידרשו עסקים לדווח מיידית לרשות • חברות תוכנה להנהלת חשבונות כבר קיבלו הודעה להיערך לשינוי הנדרש • רואי חשבון ויועצי מס מתנגדים: "המודל לא ישים"

דוד ביטן / צלם: איל יצהר

היועמ"ש נענה לבקשת דוד ביטן: יעביר את חומרי החקירה בעניינו אחרי הבחירות

באופן דומה נהג בזמנו מנדלבליט גם ברה"מ בנימין נתניהו: אז כמו היום הסכים היועמ"ש לדחות את העברת חומרי החקירה לחשודים בתיק נתניהו כדי להימנע מדליפת חומרי החקירה באופן שעלול לזהם את הליך הבחירות

אייל דרור  / צילום: סיוון פרג'

שטראוס נכנסת למעדניות ולקצביות עם מותג בוטיק חדש

שטראוס מסמנת את שוק החנויות המתמחות, כמו מאפיות שכונתיות, קצביות ומעדניות • השלב הראשון: השקת מותג סלטים פרימיום בתמחור גבוה יותר תחת השם "דליקטס"

מורי ארקין / צילום: תמר מצפי

לקראת השקת המוצר בארה"ב: סול-ג'ל מצטיידת במזומנים על חשבון מחיר המניה

חברת התרופות למחלות עור גייסה בהנפקה 23 מיליון דולר, מתוכם 5 מיליון מבעל השליטה מורי ארקין - ומנייתה ירדה בנאסד"ק ב-25%

קלמן ליבסקינד / צילום: יונתן בלום, גלובס

קלמן ליבסקינד על השעיית אראל סג"ל: לא אגיש את התוכנית בלעדיו

ביום חמישי נודע כי תאגיד השידור השעה זמנית את העיתונאי אראל סג"ל, זאת לאחר שלקח חלק בסרטון תעמולה של הליכוד ● קלמן ליבסקינד, שמגיש יחד עם סג"ל תוכנית אקטואליה יומית בערוץ 11: "כל עוד התוכנית 'קלמן וסג"ל' תהיה בלי סג"ל, היא תהיה גם בלי קלמן"

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

לקראת הפתיחה בבורסה בתל אביב: האם הסנטימנט החיובי יימשך?

טבע תמשיך לרכז עניין על רקע הדיווח כי החברה עומדת בפני תביעה של מיליארדי דולרים בשל אי-פיתוח הקופקסון להתוויות נוספות ● הערב לא יתקיים מסחר בוול סטריט בשל יום הנשיא

תל אביב./  צילום: גיא ליברמן

מחירי השכירות בישראל נחשפים לראשונה: איפה הם זינקו ב-14% ואיפה תמצאו 3 חדרים ב-4,000 שקל לחודש

למרות המצב הביטחוני, אשקלון היא העיר שבה עלו מחירי השכירות בצורה החדה ביותר • בת"א תשלמו על דירת שני חדרים כמו על דירת חמישה חדרים בב"ש • לפי הנתונים, מחירי השכירות לא מפסיקים לטפס וחצו את רף ה-4,000 שקל בממוצע

מדידת חום לנוסעת על טיסה יוצאת מסין  / צילום: Associated Press

לא רק סין: משרד הבריאות מחמיר את אזהרות הקורונה לחוזרים לארץ

השבים מתאילנד ,הונג קונג, סינגפור ומקאו יידרשו לשהות בבידוד במשך 14 ימים אחרי שובם לישראל ● האם ההודעה הזו תשפיע על טיסות אל על לבנגקוק?

יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: דוברות כחול לבן, יח"צ

כחול לבן נקנסו ב-4,000 שקל; בלוק הימין חתם על התחייבות אישית לנתניהו

יו"ר ועדת הבחירות קיבל את עתירת התנועה לאיכות השלטון והורה לבני גנץ להסיר פוסט שהציג תעמולה מנוגדת לחוק ● אריה דרעי הוביל את מהלך התמיכה בנתניהו

בנימין נתניהו וניר ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס

נתניהו מציג תוכנית כלכלית: ניר ברקת ואני נוריד את יוקר המחיה

נתניהו וברקת הציגו היום בבורסת תל אביב את התוכנית הכלכלית של הליכוד ● בין הרפורמות המתוכננות: הוזלת מחירי המזון על ידי הורדת מכסים ורגולציות והפחתת מסים על רכישת קרקעות

פרופ’ אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה / צילום: יונתן בלום, גלובס

לא חושב שיקר כאן, לא מעריך את נערי האוצר ובטוח שכולם רק רוצים להפיל את נתניהו: פרופ' אבי שמחון בראיון

פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה והיועץ הכלכלי של רה"מ, בראיון אישי ● על הילדות בכפר קדימה, על שלטון הפקידים, ועל הביקורת באגף התקציבים נגד רעיונותיו: "כל אנשי האוצר, המקסימום של הקורסים שהם לקחו במקרו-כלכלה אלה קורסים שאני מלמד, כך שאני יודע הרבה יותר"

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - סופ"ש 14-15 בפברואר

בסופ"ש באיכילוב: 13 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

הנשיא טראמפ מבקר בגבול ארה”ב־מקסיקו/ צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

דעה: פרשה רודפת פרשה: כך מנצל טראמפ את משרד המשפטים להסדרת חשבונות פוליטיים

הנשיא: "יש לי זכות מלאה לתת הוראות למשרד המשפטים" ● שופט: "רפובליקת בננות"

 

 

יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף

יאיר נתניהו לבן גביר: אשלם לך מיליון ש' אם תעבור את אחוז החסימה

"בוא נחתום על חוזה עם תוקף משפטי, שאם אתם עוברים, אני משלם לך מיליון שקל, אבל אם אתם לא עוברים, אתה משלם לי מיליון שקל. זורם?" - כך צייץ אתמול בנו של ראש הממשלה ● תגובתו של בן גביר לא איחרה להגיע

בני דרייפוס, מנכ"ל משרד השיכון / צילום: כדיה לוי

זכה בפיס: התפקיד החדש של מנכ"ל משרד השיכון בני דרייפוס

הצעד המפתיע של דרייפוס מקורו, ככל הנראה, ברצונו לחזור ולעבוד עם אביגדור יצחקי, שעזב את מטה הדיור לפני כשנתיים ● האם לעובדה כי תוכנית למשתכן מצטמקת יש קשר להחלטה?

שמואל סייד מנכ"ל ריט 1 / צילום: תמר מצפי, גלובס

הירידה הצפויה בשיעורי ההיוון הובילה לרווחי שערוך של 150 מיליון שקל בדוחות ריט 1

קרן ההשקעות בנדל"ן מצטרפת בהודעתה לחברת אמות, שעדכנה לאחרונה על צפי לרישום "רווחים מהותיים מהתאמת שווי הוגן של נדל"ן להשקעה, בהיקף העולה על 500 מיליון שקל" בדוחות לסיכום 2019 ● ריט 1 נסחרת בשווי של כ-4.1 מיליארד שקל אחרי טיפוס שנתי במנייתה של כ-55%