גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עתיד הלמידה נמצא בנוירו-חינוך

בעולם משתנה, המיקוד צריך להיות בללמוד איך ללמוד, ולשם כך אנשי חינוך מתחילים לגייס את מדעי המוח

משדרגים סדרתיים / איור: עובדיה בנישו
משדרגים סדרתיים / איור: עובדיה בנישו

כמעט בכל שיחה על עולם העבודה העתידי אנחנו מגיעים גם לשאלה על חינוך ילדים לחיים ולעבודה בעולם שאנחנו אפילו לא יכולים לדמיין. אבל אולי דווקא בחוסר היכולת לתת תשובות ודאיות טמונה ההזדמנות, כי אם איננו יכולים להגדיר בוודאות אינטליגנציה בעולם העתידי, הרי שצריך להעביר את המיקוד ליכולת הלמידה. השיח על חינוך צריך להתמקד ב"איך" ולא ב"מה".

אחת התופעות המעניינות בהקשר הזה היא החיבור בין חינוך לפסיכולוגיה ומדעי המוח, בניסיון ליצור את מדע הלמידה. יש לזה אפילו שם חדש: neuroeducation (נוירו-חינוך), כלומר, שילוב מתודולוגיות מדעיות בהכנת תוכניות לימודים ואסטרטגיות הוראה.

בספרה Teaching Students to Drive Their Brains, טוענת דונה וילסון, פסיכולוגית המתמחה בתחום, שיש לנו היכולת "לנהוג" במוח שלנו וללמד את עצמנו אסטרטגיות למידה, וכך להשיג ביצועים טובים יותר. אחד התפקידים החשובים ביותר של המורה, אם כך, הוא להוביל ולתמרץ את התלמידים להגביר את הפוטנציאל שלהם.

המוח מוכן מינקות ללמוד ולהתאים את עצמו לאתגרים חדשים, ואימון אינטנסיבי משיג תוצאות. אחד המחקרים הידועים בתחום הזה הראה כיצד מוחם של נהגי מוניות ותיקים בלונדון התפתח בהתאם לצורכי העבודה שלהם. מרכז הזיכרון שלהם היה גדול מהממוצע בגלל התרגול האינטנסיבי בנהיגה. הדבר לא הקנה לנהגים זיכרון טוב יותר באופן כללי, אלא רק זיכרון ייחודי לעיסוק שלהם.

כניסתן של תוכנות הניווט ניטרלה למעשה את היתרון של הנהגים הוותיקים, והידע שהם צברו על מפת לונדון הפך לכל הפחות ללא רלוונטי. לכן אין לנו ברירה אלא לנצל את גמישות המוח כדי ללמוד מה שצריך עכשיו בעולם שזז. רק כדי לסבר את האוזן, הקורס הפופולרי ביותר באתר הלימודים המקוונים Coursera הוא "ללמוד איך ללמוד". נרשמו אליו עד היום 1.8 מיליון סטודנטים מכ-200 מדינות, רובם בגילים 25-44, אנשים שמבינים שהקריירה שלהם תהיה רצופה שינויים ומחפשים דרכים חדשות לטפס בעקומת הלמידה.

ד"ר ברברה אוקלי, מרצה להנדסה באוניברסיטת אוקלנד ברוצ'סטר, טוענת שכל אחד יכול ללמד את עצמו ללמוד באמצעות חיווט מחדש של המוח. היא ריכזה את המלצותיה בספר Mindshift: Break Through Obstacles to Learning and Discover Your Hidden Potential. כן, יש לו גם קורס מתוקשב תואם. אלה ארבעת הדגשים העיקריים שלה:

להתרכז/להתפזר: למוח יש שני סוגי מצבים בהקשר של ריכוז. באחד אנחנו ממוקדים בחומר ובשני אנחנו מפוזרים, כלומר המוח במצב מנוחה. דווקא במצב המפוזר, המוח מעבד את המידע שנצבר ויוצר חיבורים בין חלקי מידע. בשלב הזה עשויות להתגבש תובנות בלתי צפויות. לכן מומלץ לנוח אחרי עבודה ממוקדת. אוקלי מפשטת את הרעיון הזה בסרטון TED פופולרי.

לעשות הפסקות: כדי לאפשר את שני המצבים - ריכוז ופיזור - מומלץ להגביל את זמן הריכוז ל-25 דקות רצופות ואז לקחת הפסקה, אפילו קצרה. הפסקה פירושה להקשיב למוזיקה, לצאת להליכה, או כל דבר שמכניס אתכם למצב רגיעה וגורם לכם להפסיק לחשוב על הדבר שהתרכזתם בו. בזמן שאתם לא חושבים עליו, המוח שלכם מארגון את הידע החדש ו"שם על המדף לשימוש בעתיד". אוקלי ממליצה ממש לשים טיימר ל-25 דקות. הטיימר מכניס אותנו במהירות רבה יותר למיקוד, כי אנחנו יודעים שהזמן קצוב.

להתאמן: Chunking הוא תהליך של יצירת דפוסים עצביים במוח שניתן להפעיל מחדש על פי הצורך. לדוגמה, העלאת נוסחה שכבר למדנו או נגינת אקורד מוזיקלי. מחקרים מראים שכדי לפתח מומחיות, אנחנו זקוקים למעין ספרייה מנטלית של דפוסים מוגדרים כאלה. וכדי לייצר ספרייה כזו צריך להתאמן. נהיגה היא דוגמה טובה לכך. בהתחלה, אנחנו חושבים על כל תנועה, על כל פרט, אבל עם הניסיון, לאחר שהוטבעו דפוסים במוח, אנחנו יכולים לנהוג כמעט על אוטומט ולחשוב על דברים אחרים. הדפוסים האלה בנויים זה על זה, וכך ידע צומח והופך למומחיות. כמו שלומדים שפה או תווים, יש יסודות שאנחנו יכולים לשלוף במהירות גם אם אנחנו מתמודדים עם משפט מורכב או יצירה חדשה.

דע את עצמך: אנשים לומדים בדרכים שונות. חלק קולט מהר, חלק צריך לתת למידע לשקוע, אבל אולי גם מצליח לקלוט יותר פרטים בדרך. ההבנה של איך אנחנו לומדים היא הצעד הראשון בדרך להבנת האופן שבו כדאי לגשת לחומר חדש.

הנקודה האחרונה הזאת מופיעה שוב ושוב בעולמות הלמידה החדשים, במסגרת המושג Metacognition המתייחס לצורך לחשוב על החשיבה (thinking about thinking). חישבו שיש לכם מוח מעל המוח, שתפקידו להתבונן מבחוץ על מה שקורה לכם במוח בזמן שאתם לומדים. המוח החיצוני הזה מציב יעדים ללמידה, מתכנן אותה, בודק היכן אתם עומדים ביחס לתוכנית, מה עובד ומה לא, ומה צריך לשנות כדי שתלמדו יותר טוב. הדבר החשוב הוא שהמוח החיצוני הזה הוא שלכם, לא של מורה או בעל סמכות שמנחה או מפקח עליכם בתהליך. זה בעצם הסיפור של החינוך החדש, הצורך לפתח אצל התלמידים את המוח הנוסף הזה, כדי שייקחו אחריות על הלמידה היום ובעתיד ולא יזדקקו למישהו חיצוני כדי להתפתח. זו המתנה הגדולה ביותר שכל מורה יכול להקנות לתלמידיו. בכל גיל.

* הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית ובעלת הבלוג "עולם העבודה העתידי", www.niritcohen.com

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: רויטרס

וול סטריט: הדאו ג'ונס שבר שיא והגיע לראשונה ל-28 אלף נקודות

היועץ הכלכלי של הבית הלבן לארי קודלו אמר כי ארה"ב וסין קרובות לסיים את מלחמת הסחר ולהגיע להסכם ● אירופה ננעלה בעליות; המסחר בבורסות אסיה ננעל במגמה מעורבת

נלי תגר ורועי אסף ב"בשורות טובות" / צילום: דניאל מילר

איפה הילד? כשטיפולי הפוריות מפרקים כמעט הכול

"בשורות טובות" עוסק בנושא חשוב מאוד - זוג צעיר שעובר טיפולי פוריות - אבל לפעמים מתנחמד מדי

משתמשת בפייסבוק / צילום: שאטרסטוק

מדריך: כך "תעבדו" על פייסבוק ותשדרגו את הפיד

אם הפיד שלכם מתחיל להעיק, הפרסומות לא רלוונטיות, ואתם עוד לא בשלים לגמילה מפייסבוק – המדריך הזה בשבילכם ● כך תסלקו את כל החלודה שהצטברה בעורקים של הרשת החברתית ותלמדו אותה מחדש מה אתם אוהבים ● וגם בונוס: הפיצ'רים הכי חשובים למי שחשוב לשלוט על המידע שלו

ניר חפץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

עד המדינה ניר חפץ דורש התנצלות מיעקב ברדוגו ומאיים לתבוע

חפץ טוען כי ברדוגו הפיץ בקבוצת ווטסאפ בשם "אחדות הליכוד" פרטים אסורים בפרסום ובכך הסב לו נזקים והפר את פרטיותו ● ברדוגו הכחיש לפני ימים אחדים את הטענות ● בנוסף טוען חפץ שרה"מ פעל ב-2016 לשיבוצו של ברדוגו כשדר

סיון שלחין / צילום: גני פפרמן

“קשה להיות עסק עצמאי בישראל, ובעוטף עזה זה קשה פלוס פלוס”

לסיון שלחין (37) יש עסק לשיווק דיגיטלי והיא מלווה עסקים קטנים מאוזר עוטף עזה ● "להיות בעלת עסק בעוטף זה אומר שכל כמה חודשים צריך לעצור הכל" ● עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il 

פרופסור לאון גרינהאוס/ צילום: יונתן בלום

מה הקשר בין דיכאון לחרדה ומתי רצוי להיעזר בתרופות: דבר המומחה

מה ההבדל בין דיכאון לחרדה, מה הקשר לסטרס ומתי רצוי להיעזר בתרופות? ● פרופ' לאון גרינהאוס, מומחה לדיכאון וחרדה, נותן בהם סימנים וצופה כי בשנים הקרובות יהיה מהפך באבחנה ובטיפול

זיהוי פנים/ צילום: שאטרסטוק

מיקרוסופט בודקת את פעילות הסטארט-אפ הישראלי AnyVision

ענקית הטכנולוגיה השקיעה בסטארט-אפ שפיתח טכנולוגיה לזיהוי פנים, אך בודקת האם הפר את כללי האתיקה שלה  ● AnyVision בתגובה: "אנחנו יזמנו את הבדיקה של מיקרוסופט. אנחנו לא מפרים את כללי האתיקה שלה"

 מייק ויקינג /  צילום: Chris McAndrew

"אני האיש הכי מאושר בעולם כיום? אני אחד המועמדים לתואר": ראיון עם האיש שהקים מכון לחקר האושר בקופנהגן

איך זה שהסקנדינבים כובשים פעם אחר פעם את המקומות הראשונים בדירוגי האושר העולמיים? מייק ויקינג החליט להקים את המכון לחקר האושר בקופנהגן, כדי להגיע למסקנות שיסייעו לשפר את איכות החיים של האנושות כולה ● ראיון מיוחד ל'ליידי גלובס'

ניסן מקסימה 2019.  / צילום: יחצ

היו זמנים באמריקה: מודל מקסימה 2019 נאה ועתידני, אך מזהם

דגם הסלון זכה לשורה של שדרוגים מהותיים אך צריכת הדלק והזיהום נשארו גבוהים

 

 

עיישה באו  / צילום: באדיבות השגרירות האמריקאית בישראל

הדרך משכונת מצוקה לנאס"א: "לא ידעתי שמהנדסת חלל זה משהו שאדם באמת יכול להיות"

עיישה בואו הייתה תלמידה בינונית, חובבת ספרי מדע בדיוני בשכונת מצוקה במישיגן, שרק רצתה עבודה יציבה כפקידה ● איך בכל זאת הפכה למהנדסת בנאס"א? בראיון ל"גלובס" היא מספרת על המורה ששינה את חייה ועל הרגע שהבינה שבו הנראות שלה חשובה יותר מהמדע שהיא עושה

ספרים / צילום: איל יצהר, גלובס

למרות המועמדות לפרס הבוקר: גם הספרות הסקנדינבית יכולה לפספס

כל מי שעבד אי פעם על תוכנית התנתקות מהמקום שבו צמח וגדל, יזדהה עם דידיה אריבון ב'שיבה לריימס' ● אנדרה בארבה מציג דילמות מוסריות, שנובעות, בין היתר, מהחיבה האנושית למוד של בת יענה ● אחרי שהתרגלנו לספרות סקנדינבית איכותית, 'שיעור נהיגה' מייצר תחושה של פספוס

ורד רמון ריבלין / צילום: רמי זרנגר

יש לי חולשה לחוזקות

ב–2001 התפרסם המחקר של מכון גאלופ, שתפר תוכנה לזיהוי חוזקות אינדיבידואליות. ברור שרצתי לבדוק מה החוזקות שלי ● הטור הפותח בגיליון נובמבר של 'ליידי גלובס'

המוסד לביטוח לאומי צילום איל יצהר

בתום סבב הלחימה: המדריך לזכויות נפגעי גוף ונפש בפעולות איבה וטרור

מהי פעולת איבה, מי זכאי לפיצויים עפ"י החוק, מהן הזכויות של הנפגע, איך נקבע גובה הפיצוי, ואילו הטבות נוספות ניתן לקבל מהמוסד לביטוח לאומי? כל התשובות בפנים

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: אלעד מלכה, יח"צ

הפלונטר הפוליטי: הגיע הזמן שלנו לצאת לרחובות

זה הזמן שלנו להשמיע קול חזק וברור: די לבזבוז הכספים האדיר, למשיכת הרגליים והטלת ההאשמות ההדדית. לא מעניין אותנו מי אשם ולמה. בחירות שלישיות לא יהיו כאן ● דעה

מנהל בסטרס/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

תנועת האובדים: הנזק האדיר שגורמים דיכאון וחרדה לכלכלות העולם, ומי מנסה להשתיק זאת

הנזקים הכלכליים שמסבים עובדים הסובלים מדיכאון ומחרדה למקומות העבודה שלהם ולכלכלות העולם מוערכים במאות מיליארדי דולרים בכל שנה ● אז למה לרוב גורמי הכוח יש אינטרס דווקא להשתיק את התופעה, ואיך אפשר בכל זאת לטפל בה?

בני גנץ נואם לאחר פרסום תוצאות המדגם / צילום: כדיה לוי, גלובס

גנץ לראשי בלוק הימין: שחררו את נתניהו מהתחייבות בלוק 55

חמישה ימים להרכבת הקואליציה: יו"ר כחול לבן פנה לראשי מפלגות הימין וביקש כי יסללו את הדרך להקמת ממשלת אחדות לאומית בין כחול לבן לליכוד ● בנט: "כל ניסיון שלכם להפריד בינינו ייכשל. אנחנו נאמנים לגוש הימין"

כרמים במחוז מרלבורו. עמק הלואר של ניו זילנד  /  צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

סוביניון בלאן שחבל על הזמן: היקבים הניו זילנדיים מפתיעים

לאחרונה עוקפים הסוביניון בלאנים הניו זילנדיים בסיבוב את מקביליהם הצרפתיים ● אפילו הצרפתים התחילו לפזול לכיוונם

שי ניצן, אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ, איל יצהר

לקראת הכרעה בתיקי נתניהו: בדידותם של אנשי מערכת המשפט

ערב ההכרעה בתיקי רה"מ, היועמ"ש ופרקליט המדינה יודעים שהציבור לא יקבל בהבנה הופעה שלהם בכנס המשפט בחיפה • מנדלבליט יכול להתעודד מכך שגם מזוז ספג ביקורת כשעסק בתיקי שרון ואולמרט • ואיך שליח פיצה הבהיר שהחיים פשוטים מכל קונספירציה

קווין לאב / צילום: רויטרס

כושר עמידה: הספורטאים מוציאים מהארון את הדיכאון והחרדות

קשר השתיקה סביב קריסות נפשיות של ספורטאים הותר בשנים האחרונות, והם מספרים על דיכאונות וחרדות ● אבל גופי הספורט עדיין לא מעניקים תמיכה פסיכולוגית ● התוצאה: הפסדים

מלינדה וביל גייטס /  צילום: Gettyimages ישראל

בעבור מיליארד דולר: המהלך של מלינדה גייטס

מלינדה גייטס הודיעה כי היא מתכוונת להשקיע סכום אגדי לקידום שוויון מגדרי בעשור הקרוב