גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה תמשיכו לעמוד בפקקים?

מימון הוצאות רכב צמוד מהעבודה הוא אחד הפיתויים הגדולים ■ אז מה הפלא שממשיכים לבחור ברכב הפרטי?

פקקים
פקקים

להלן ההצעה שעומדת בפני עובד מדינה: קבל החזר של 3,000-1,500 שקל בחודש (תלוי בדרגה, בשכר ובגודל הרכב) ותגיע לעבודה במכונית פרטית; או: קח 1,000-500 שקל בחודש ותגיע בתחבורה ציבורית - באוטובוס או ברכבת, הלוך וחזור.

במילים יותר ברורות: אם תבחר מרצונך החופשי להפסיד חלק נכבד מההטבה האדירה (לפי האוצר, 20% מהשכר בממוצע נובע מהחזקת רכב) שהמדינה משתוקקת להעניק לך - אז תסתדר עם האוטובוסים והרכבות. בחרת ברכב פרטי? אל דאגה, יש חניה צמודה. אם היא מעט מרוחקת אזי מופעלים מיניבוסים לאיסוף ולהגעה, אם לא - אז (לפעמים רק אחרי הפגנות ועיצומים שמסתיימים בהסכם שנחתם בהיחבא) תקבל כיסוי למימון החניה ואפילו הכרה בחצי שעה-שעה כ"שעות נוספות" בכל יום בגין חיפוש חניה או קושי ביציאה מחניה (בשנים האחרונות החלו ועדי עובדים במדינה לדרוש גם העלאה בדרגה בתמורה ל'אין חניה' צמודה. לא ברור אם התחילו לקבל).

אם שפר עוד יותר גורלו של העובד הוא יקבל "רכב שירות". זה אומר כיסוי של הוצאות הביטוח, התחזוקה, ירידת ערך ורוב עלות הדלק. אם תבחר, עובד יקר, באוטובוס או ברכבת - אז תגיע מהתחנה ברגל, או קח מונית על חשבונך.

אז מה הפלא שרוב-רובם של עובדי המדינה והשירות הציבורי בוחר בתמריץ הזה ומשתמש ברכב הפרטי? ומי שנשאר "לבלות" בתחבורה ציבורית הם עובדים מתחילים, בדירוגים נמוכים ביותר, בשכר נמוך מאוד, ו-נשים (חלק מכריע של נשות שירות המדינה מגיע בתחבורה ציבורית כי הרכב הרי צמוד לגבר במשפחה). 

להחליף אפליה באפליה 

את ההטבות הללו מקבלים, אם לא יותר מזה, גם המקבילים בשירות הציבורי. כך קורה שככל שעולה מספר העובדים בממשלה, בחברות הממשלתיות, בתאגידים, בגופים המוניציפאליים ובצמודים לכל אלה כמו למשל באקדמיה, בחלק ממקצועות ההוראה, בפקידות הצבא ועוד - והמספר אכן נמצא בעלייה מתמדת - הרי שגם הפקקים בעלייה מתמדת. 

הם כמובן לא לבד. בדרכה ההסתדרותית של הארץ הפכו תנאי ההעסקה במדינה ובאיגודים המקצועיים הגדולים לכוכב הצפון של תנאי ההעסקה גם במגזר העסקי. מימון הוצאות רכב, תמיד עדיף "רכב מהעבודה" או "רכב צמוד", הוא אחד התנאים והפיתויים הגדולים. בעיקר נוכח העובדה שמול זה מי שמגיע בתחבורה ציבורית מקבל בקושי את עלות הכרטיס.

לפני כחצי שנה פרסם הכלכלן הראשי באוצר סקירה הנוגעת לשכירים שמקבלים רכב חברה. קרוב ל-80% הם גברים, שכרם בסביבות 30 אלף בחודש והם מתגוררים במרכז הארץ. השבוע פרסם בנק ישראל את ממצאיו לפיהם רק מי שהכנסתו נמוכה ביותר משתמש, בלית ברירה, בתחבורה ציבורית. כך קרה שההוצאה הממשלתית על החזרים לעובדים בגין שימוש בתחבורה ציבורית נמצא בירידה מתמדת, בעוד שעלות ההחזר עבור רכבים פרטיים בעלייה מתמדת.

לפני למעלה מעשור החל דיבור על תוספת שכר לעובדי המדינה במקום תשלום להחזקת רכב. כלומר, השוואת ההטבה לאלה ולאלה בהערכה שאז יעדיפו עובדים את השימוש בתחבורה ציבורית וישאירו לעצמם יותר כסף חופשי. באותה עת פורסם מחקר שערך ארגון התחבורה "היום ומחר" ("הבעיה המרכזית של התחבורה בארץ היא בעיית הנגישות, "גלובס", 12.11.2006), שמצא כי הוראות החשב הכללי בדבר החזר הוצאות רכב מפלות לטובה את בעלי הרכב ומהוות תמרוץ לרכישה ולנסיעה ברכב פרטי. כך, נקבע, מעודדת המדינה ומגבירה את העומס בכבישים, את הפקקים, תאונות הדרכים, זיהום האוויר והפגיעה בפריון.

אמרו אז שאם תבוטל האפליה לרעה, אם יתיישר התגמול לאלה ולאלה, הרי שאחרי עובדי המדינה יבוא כל השירות הציבורי, אחריו גם המגזר העסקי. הממונה דאז על השכר באוצר אמר שיבדוק את זה, שישקול להחיל את הדבר בהסכם מיוחד עם עובדים חדשים, כמובן מותנה בהסכמת ההסתדרות. זה לא התקדם.

לפני חמש שנים נידונה החלטת ממשלה שקובעת שיש להמליץ על שיטת תגמול שוות ערך למחזיקי מכונית ולמי שאינם מחזיקים במכונית בשירת המדינה. גם זה לא התקדם. 

לפני כחצי שנה, ב-24 ביולי 2017, קיימה ועדת המדע והטכנולוגיה דיון בנושא "עידוד הגעה ירוקה לעבודה באמצעות המרת שיטת השכר". יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה, פתח ואמר: "נחשפנו להצעה. אנחנו יודעים רק לשבח ולהלל אותה... רבים מהעובדים רוכשים רכב כדי לקבל את ההטבות שלצידו".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ושותפתו של מקלב לקידום ההצעה, הבהירה איך זה יקרה: "עובד שזכאי להחזקת רכב, ברצותו ניגש לממונה ואומר: 'אני רוצה לוותר על הרכב'. במידה והמעסיק מסכים לכך, העובד מקבל הטבה באותו סכום לשכר הנטו שלו וההטבה לא תיחשב לחישוב הפנסיוני ולא תשפיע על מנגנון האיזון האקטוארי. אנחנו מדברים על הסכם קיבוצי שבהמשך יצטרך חקיקה".

את עמדת האוצר ביטאה חמוטל בן דור, סגנית הממונה על השכר, שאמרה: "פגשנו את ההצעה הזו לפני כמה שנים. ניהלנו הרבה מאוד דיונים... ועדיין אנחנו רואים סיכונים מאוד גבוהים בפרטים הקטנים. המחוייבות האקטוארית לכך היא מיליארדים. בממוצע, 20% משכר העובד זה החזקת רכב. יש סיכונים גדולים בהצעה ולכן אנחנו לא מתחברים אליה... לצד זאת, אנחנו עדיין חושבים על הנושא".

אלא שאז קם נציג ההסתדרות, רן קופל, שרץ לדאוג למעמדו של הארגון על חשבון הציבור והפקקים, ובעצם קבר את הרעיון כולו: "חשוב לנו שהדבר יעשה בשיתוף פעולה איתנו בצורה של הסכם קיבוצי. ההצעה טובה ויפה, אך שיורדים לעומק יש קצת עיוותים ודברים שאנחנו נלחמים עליהם... בנוסף עולות תהיות: למה באמת שעובד יוותר על הרכב שלו? הוא מוותר על נוחות. אם לא יהיה תמריץ מעבר אולי זה לא יקרה. האם זה רכיב פנסיוני כן או לא, גם זו אחת השאלות".

במילים אחרות שהיו ברורות לכל מי שנכח בישיבה: לעמדת ההסתדרות, הרבים החזקים שמשתכרים שכר טוב, שמקבלים את הטבת הרכב - וגם ימשיכו לקבל אותה - יצטרכו לקבל גם "תמריץ מעבר". כלומר, יחליפו אפליה באפליה. יותר מזה, ההסתדרות כבר הניחה את המוקש הגדול על השולחן: היא תדרוש, ובפועל כבר דורשת, שהתוספת תיחשב כרכיב פנסיוני. זה הרגע וזו הסיבה שהרעיון כולו נקבר עמוק באדמה. הישיבה נגמרה באמירה של מקלב שיש למצוא פתרון משפטי וחקיקתי, וגם "לא נמתין עוד שנים, נשים את זה על שולחננו, נפנה לשר האוצר ונדרוש פתרון".

שום דבר לא קרה מאז חוץ מעוד ועוד מכוניות פרטיות, עוד הטבות מפלות והרבה הרבה יותר זמן בפקקים.

עוד כתבות

ח"כ עמיר פרץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הכדור בעניין היטל ההיצף על המלט עבר לידי השר פרץ - הוועדה המייעצת המליצה שלא להעלותו

עתה, משהמלצות הוועדה נמסרו לשר פרץ, עומדים לרשותו 15 ימים להחלטה, שמבחינתו כנראה שלא תהיה קלה כל כך, זאת משום שלפרץ מכריז לאורך כל דרכו הפוליטית, כי הוא מתעתד להגן על התעשייה הישראלית

סניף של יינות ביתן / צילום: איל יצהר, גלובס

הסכם קיבוצי בין הנהלת יינות ביתן לוועד עובדי מגה

בנוסף להסכם הקיבוצי הגיעו הצדדים להסכמות לגבי צעדי ההתייעלות בחברה ● בין צעדי ההתייעלות: סגירת המרלו"ג בקיבוץ אייל, כפי שנחשף לראשונה ב״גלובס״

סניף איקאה חדש באשתאול / צילום: שלאגר מדיה, יח"צ

המדינה עותרת נגד פתיחת איקאה אשתאול: "תוכנית שחוסר החוקיות שלה חמור"

מתכננת מחוז ירושלים טוענת לחריגות בנייה קשות, שאושרו ע"י הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ואושרו בדיעבד ע"י ועדת הערר המחוזית ● איקאה בתגובה: "איקאה היא לא הבעלים של הנכס אלא שוכרת אותו"

ההתנחלות אפרת ביו"ש / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

כמה ישפיע סיפוח? תלוי אם את ישראלית או פלסטינית

החלת החוק הישראלי על חלקים משטח C לא תהיה רק פעולה סמלית ● הניהול באמצעות צווים צבאיים יפנה מקום לרשויות אזרחיות, ולמשטר שבו קל יותר להפקיע קרקע פרטית ● ההשפעה על חיי היומיום תהיה מוגבלת אצל מתנחלים, אבל מהפכנית לפלסטינים במקרה שיקבלו תושבות

תיבות דואר בבנין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

פס"ד: הזכות הבלתי רשומה גברה פעם נוספת על הנושה המעקל

דירה שהוענקה במתנה לא נרשמה על שם המקבל, ובכל זאת נקבע כי יש לו זכות בה ● הפסיקה עלולה להביא לפיחות נוסף במעמדו של מרשם המקרקעין

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

וול סטריט ננעלה בירידות: הנאסד"ק איבד 0.7%, אמריקן איירלינס המריאה בכ-40%

אמריקן איירליינס דיווחה על עלייה של 71% בכמות הנוסעים היומית במאי לעומת אפריל ● מספר דורשי העבודה בארה"ב בשבוע החולף עלה מעבר לצפי ● פייסבוק תחל לסמן מידע מגופים ממשלתיים ברשת, בעיקר של סוכנויות ירידות מרוסיה וסין ● חשד להלבנת כספים בקזינו בסינגפור של לאס ווגאס סאנדס בבעלות שלדון אדלסון

סניף איקאה אשתאול - כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איזה שיא נדל"ני נשבר השבוע והתסבוכת של איקאה באשתאול. כותרות הנדל"ן

איפה יפצו יזמי פינוי בינוי את השכנים במיליון שקל ומדוע ● מה עומד מאחורי התסבוכת של סניף איקאה החדש ● מכת הביורוקרטיה של היתרי הבנייה בישראל, ועסקת הנדל"ן של רומן אברמוביץ' שהדהימה את עולם הנדל"ן

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס  ERIN SCOTT

צוקרברג על ההחלטה להשאיר את הפוסט של טראמפ: "זו אינה החלטה עם תשובה שנכונה ב-100%"

"למה זה חייב להיות בינארי? למה זה חייב להיות להסיר או להשאיר?", שאל צוקרברג במסגרת שיחה בת 90 דקות שקיים עם עובדי פייסבוק ● עם זאת, כשנשאל כמה אנשים שחורים ומרקעים אתניים אחרים היו מעורבים בהחלטה על הפוסט של טראמפ, הוא לא ידע לענות

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

במרווח שבין הנסתר לנגלה בהצהרות של נתניהו וגנץ השבוע

העטיפות הנוצצות שהקיפו את כל הדברים נושרות כמחווה לכריסטו שמת וחושפות סדקים וחורים

הבורסה בגרמניה / צילום: Michael Probst, Associated Press

עליות באירופה: דאקס וקאק מזנקים ב-1.3%, המדד האיטלקי ב-1.7%

נעילה ירוקה באסיה: קוספי הדרום קוריאני זינק ב-1.5% ● היום יתפרסו נתוני התעסוקה לחודש מאי בארה"ב: צפי לשיעור אבטלה של 19.8% וירידה של 8 מיליון איש במספר המועסקים ● מניית אמריקן איירליינס זינקה ב-41% אתמול

איירין טריפלט – האדם האחרון שקיבל פנסיה ממלחמת האזרחים האמריקאית / צילום: צילום מסך מפייסבוק

הלכה לעולמה איירין טריפלט – האדם האחרון שקיבל פנסיה ממלחמת האזרחים האמריקאית

אביה של איירין, מוס טריפלט, נלחם במלחמה בין השנים 1862 ל-1865 ● כבת נכה של ותיק מלחמה, זכתה טריפלט לפנסיה בגובה 73.13 דולר בחודש מהממשל האמריקאי

הון סיכון / צילום: שאטרסטוק

גלורי ונצ'רס הסינית סגרה קרן חדשה של 96 מיליון דולר להשקעה בחברות מישראל ומסין

לפי הפרסומים, הקרן, שתשקיע במטבע היואן, הגיעה לסגירה בסכום של 96 מיליון דולר ● לצד זאת, גלורי הגיעה גם לסגירה ראשונה של קרן נוספת שתשקיע בדולרים וצפויה להגיע לסכום של 100 מיליון דולר.

מני מזוז ואורי שהם / צילום: רפי קוץ

כששופטים שופטים שופטים: הלקח שלימד אותנו השבוע השופט מני מזוז

החלטת נציב תלונות הציבור על שופטים אורי שהם בתלונה שהוגשה נגד השופט מני מזוז, מדגימה את הקושי בכך שתלונות שמוגשות נגד שופטי ביהמ"ש העליון מתבררות על ידי שופט עליון בדימוס, עמית שלהם לשעבר

ד"ר טליה כהן סולל (ג'נטיקה +) יונית סירקין, מנכ"ל מסצ'אלנג, שרון ברק (סולוטום)

נתוני מאסצ'לנג': חברות המאיץ שהתבססו בירושלים גייסו 80 מיליון דולר

50% מהחברות הללו מנוהלות על ידי נשים והן מעסיקות באופן ישיר או עקיף 3,000 עובדים בירושלים

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

זו לא אשליה אופטית – המניות בארה"ב באמת יקרות

מדד S&P 500 נסחר כעת במכפיל רווחים עתידיים של 21.6, רמה שנראתה לאחרונה בבועת הדוט.קום בתחילת שנת 2000 ● המדד אומנם חזר לאחרונה לרמתו בסוף אוקטובר, אך אז ציפיות הרווחים ל-12 החודשים קדימה היו גבוהות בכ-25% מהציפיות כעת

מחכים בתור לעלות לאוטובוס / צילום: בר לביא, גלובס

אפליקציית התשלומים החדשה של משרד התחבורה: עולים על אוטובוס או רכבת - ומגלים רק בסוף החודש כמה זה עלה

בסוף יוני יושקו אפליקציות תשלום בתחבורה הציבורית, שניתן יהיה להשתמש בהן לצד הרב-קו • החישוב על התשלום ייערך רק בסוף החודש, בהתאם לפרמטרים שונים כמו היקף השימוש ומרחק הנסיעה • מי ירוויח ומי יפסיד? הנוסעים באוטובוס או ברכבת יידעו רק בדיעבד

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

שרת התחבורה מירי רגב: הרכבת תחזור ביום שני כמובטח

הרכבת תחזור לפעילות מלאה ב-8 ביוני, ולא תהיה חזרה הדרגתית כפי שנשקל בעבר

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

שיבושים בנתב"ג: ועד רש"ת עוצר את כל הנחיתות וההמראות

ועד העובדים מוחה על כך שאין מתווה לתוכנית חזרה ואין אופק לפתיחת השמיים ● היום צפויות להתבצע 17 המראות ו-20 נחיתות בנתב"ג ● טיסות המטען והנוסעים שאמורות לנחות בקרוב יופנו לנחיתה בשדות משניים, בקרבת ישראל

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

שש השנים הרעות של אדוארדו אלשטיין: יוצא להסדר חוב באי.די.בי לאחר ששפך לתוכה כ-3 מיליארד שקל

טיוטת ההצעה של אלשטיין לחיזוק מבנה ההון של חברת אי.די.בי כוללת הזרמת הון של 300 מיליון שקל ותספורת לנושים בהיקף של 600-700 מיליון שקל - כשליש מהחוב ● מניות ישראייר יירשמו למסחר בבורסה

פגישת האוצר ואל על אמש / צילום: חו"ל מהודר

שר האוצר ישראל כ"ץ במסר לבכירי משרדו: זרזו את ההליך מול אל על וסכמו את ההלוואה מולם

כדי לקבל את הסיוע המיוחל אל על תהיה חייבת להציג הסכם קיבוצי עם עובדיה, שיעבוד מניות, סגירת קווים חדשים ומכירת מטוסים ● אמש, שעות ספורות אחרי שהסתיימה הרמת הכוסית לפרידה ממנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, התכנסו נציגי האוצר ואל על בכדי לנסות ולמצוא את המתווה שייתן אור ירוק להלוואה