בעקבות פסח: נסיקה של כ-5% במכירות המזון ברבעון הראשון

עפ"י נתוני סטורנקסט, בשלושת החודשים הראשונים של 2018 הסתכמו המכירות של יצרניות המזון והמשקאות בלמעלה מ-9.1 מיליארד שקל - הצריכה הגבוהה ביותר ברבעון הראשון זה 4 שנים • נתחי השוק של תנובה המשיכו לרדת, וגם המכירות הכספיות של יוניליוור וליימן שליסל רשמו ירידה

קניות בחגים / צילום: רויטרס Kamil Krzaczynski
קניות בחגים / צילום: רויטרס Kamil Krzaczynski

חג הפסח שהקדים הפעם והתקיים ברבעון הראשון של השנה, סייע ליצרניות המזון והמשקאות בישראל להציג גידול נאה של כ-4.6% בסך המצרפי של המכירות. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה, כי בשלושת החודשים הראשונים של 2018 הסתכמו המכירות של יצרניות המזון והמשקאות ביותר מ-9.1 מיליארד שקל, וזאת לעומת מכירות כספיות של כ-8.7 מיליארד שקל ברבעון הראשון ב-2017. מניתוח הנתונים על ידי "גלובס" עולה עוד, כי 2018 החלה בקצב המכירות הגבוה ביותר זה ארבע שנים לפחות, מאחר שברבעון הראשון בשנים 2016 וב-2015 המכירות הסתכמו בסך מצרפי של כ-8.5 מיליארד שקל וכ-8.7 מיליארד שקל, בהתאמה. המשמעות: צרכנו ברבעון השנה יותר מאשר בתקופה המקבילה בשלוש השנים שקדמו לה.

לא כל השחקנים נהנו מהגידול בשוק באותה מידה. מתוך עשרת הספקים הגדולים, שניים רשמו ירידה במכירות כספיות ברבעון הראשון השנה ביחס לרבעון המקביל אשתקד: יוניליוור, הספקית השישית בגודלה, וליימן שליסל, הספקית העשירית בגודלה. יתר השחקנים הגדולים ובראשם תנובה, שטראוס, אסם והחברה המרכזית למשקאות קלים, רשמו גידול במכירות הכספיות. יחד עם זאת, גם פה התמונה אינה מקשה אחת, כשחלק מהחברות רושמות צמיחה בנתח השוק שלהן, ואחרות יורדות.

נתח-שוק
 נתח-שוק

שטראוס ממשיכה במגמת הצמיחה

ברבעון הראשון ב-2018 מכרה תנובה - החברה הגדולה בשוק - מוצרים בהיקף כספי של 1.42 מיליארד שקל, שהיווה כ-15.6% מסך המכירות בשוק. מדובר בירידה ביחס לנתח שוק של קצת יותר מ-16% ברבעון הראשון ב-2017. ברבעון הראשון של 2016 ושל 2015 החזיקה תנובה בנתחי שוק של כ-15.8% וכ-16.1% בהתאמה.

השחקנית השנייה בגודלה והיחידה מלבד תנובה שמוכרת בלמעלה ממיליארד שקל לרבעון, היא שטראוס. ברבעון הראשון השנה מכרה שטראוס ביותר מ-1.1 מיליארד שקל, שהיוו נתח שוק של 12.2%, וזאת לעומת נתח שוק של 12% שהיה לה ברבעון הראשון ב-2017. מבחינת שטראוס מדובר במגמה מתמשכת של צמיחה, מאחר שברבעון הראשון ב-2016 היא החזיקה בנתח שוק של 11.9%, בעוד ברבעון הראשון ב-2015 היו לה "רק" כ-11.5%.

היצרנית השלישית היא אסם, שנתח השוק שלה צמח מ-9.2% ברבעון הראשון ב-2017 לנתח שוק של 9.4% השנה. סך המכירות של אסם גדל מ-801 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2017, לכ-856 מיליון שקל ב-2018. שלוש הספקיות הגדולות הנוספות שרושמות מכירות של מעל רבע מיליארד שקל ברבעון הן החברה המרכזית למשקאות, נטו (ללא בשר ודגים), ויוניליוור.

מכירות בעלייה
 מכירות בעלייה

החברה המרכזית, שמחזיקה בין היתר במחלבות טרה ובקוקה-קולה ישראל, אחזה ברבעון הראשון השנה בנתח שוק של 6.6%, לעומת 6.7% ברבעון הראשון ב-2017, ונתח שוק של 6.8% ברבעון הראשון ב-2016. גם נטו, הספקית החמישית בגודלה, רשמה ירידה קלה בנתח השוק שלה, מ-3.9% ברבעונים הראשונים של 2016 ו-2017, לנתח שוק נוכחי של 3.8%.

יוניליוור החזיקה בסיכום הרבעון הראשון בנתח שוק של 3.5%, לעומת נתח שוק של 3.7% ברבעון הראשון ב-2017. רק ארבע מתוך עשר ספקיות המזון הגדולות רשמו מתחילת השנה גידול בנתח שוק ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מדובר בשטראוס ואסם, וגם בטמפו (השביעית בגודלה בשוק) וביפאורה-תבורי (התשיעית בגודלה).

עוד ספקית שמעוררת עניין בהסתכלות על השינוי בנתח השוק שלה, היא היצרן ה-22 בגודלו, בלדי, שצמח מנתח שוק של 0.5% ברבעון הראשון ב-2017 לנתח שוק של יותר מ-0.7%, וזאת הודות לנסיקה של יותר מ-45% בסך המכירות שלו, מ-44 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2017 למכירות בהיקף 64 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988