גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דחפורים אוטונומיים: התחומים החדשים של תע"א

תע"א חושפת טכנולוגיה לניהול אוטונומי של כלים כבדים שתוזיל את עלויות התפעול בכ-30% ● הטכנולוגיה תשמש גם צבאות מתקדמים ותפחית סיכון חיילים בשטח ● מאיר שבתאי, מנהל מפעל הרובוטיקה בתע"א: "למה לשים נהג כשאפשר לנהוג באמצעות פקודות מחדרים ממוזגים?"

הראל לוקר, יו"ר תע"א / צילום: איל יצהר
הראל לוקר, יו"ר תע"א / צילום: איל יצהר

התעשייה האווירית חושפת פיתוחים חדשים בעלי פוטנציאל לחולל מהפכה בענף הכרייה. מפעל הרובוטיקה של התעשייה האווירית פיתח טכנולוגיה שמביאה את בשורת הרכב האוטונומי לכלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) המשמשים, בין היתר, את ענף הכרייה ואת החברות לעבודות עפר. בזכות היכולות האוטונומיות תתאפשר הפחתה ניכרת בעלויות התפעוליות של הכלים ההנדסיים, פשוט כי לא יהיה עוד צורך בנהגים ובצוותים אנושיים. את הכלים הכבדים ניתן יהיה להפעיל מחדרי שליטה ובקרה מרוחקים או לפי הגדרות תוכנה שמוטמעות בהם מבעוד מועד בהתאם לאופי המשימה.

אחד הפיתוחים המרכזיים שתע"א חושפת לראשונה, פונה אל ענף הכרייה העולמי באמצעות המערכת שמכונה "אופמוס": מדובר במערכת שמבוססת על אלגוריתמים מתקדמים המאפשרת הסבת משאיות ענק המשמשות לשינוע עפר במכרות פתוחים, למשאיות אוטונומיות לכל דבר. ההסבה מאפשרת להפעיל אותן באופן עצמאי על פי הגדרות שניתנות מראש או באמצעות פקודות שניתנות להן מרחוק.

במהלך השנה האחרונה תע"א כבר חתמה על כמה עסקאות עם מספר חברות כרייה ברחבי העולם, וראשי החברה מגדירים את היישומים החדשים שהושגו בתחום הרובוטיקה כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה לשנים הבאות. בימים האחרונים החברה חשפה את פיתוחיה המסקרנים שפונים לענף זה, במסגרת תערוכת Expomin שהתקיימה בסנטיאגו שבצ'ילה, בהשתתפות חברות הכרייה הגדולות בעולם. זאת, בניסיון להשיג עסקאות נוספות בתחום.

מדובר במערכת שמהווה פתרון טכנולוגי לניהול אוטונומי של כלים כבדים שמופעלים במכרות, בהם גם דחפורים, מקדחים ועוד- תוך הוזלת עלויות התפעול מצד חברות הכרייה בכ-30%: "הטכנולוגיה שפיתחנו מאפשרת הסבה של כלי רכב חדשים וגם כלי רכב קיימים לתצורה רובוטית, כך שניתן לשלוט עליהם מרחוק ברמות אוטונומיה שונות שעליהן מחליט הגורם המפעיל", מספר מנהל מפעל הרובוטיקה של התע"א, מאיר שבתאי.

התע"א, כמו גם חברות ביטחוניות גדולות אחרות, פועלת כבר שנים ארוכות לפיתוח של יכולות חדשות המאפשרות הפיכת כלי רכב רגילים לאוטונומיים - אך כל העת העיבו ברקע אתגרים כמו אמינות ועמידות הכלים בזמן אמת, כמו גם יכולות העבירות שלהם בשטח, תוך התמודדות עם מכשולים שמזמנת להם הדרך בשל תנאי שטח מורכבים.

מנהלי הפרויקטים במפעל הרובוטיקה של תע"א מסבירים בשיחות עם "גלובס" כי יכולות אלה הושגו תוך פיתוח יישומים של בינה מלאכותית, חיישנים מתקדמים המותקנים על כלי הרכב ומצלמות המאפשרות להם "לראות" ולזהות או תוואי הדרך ומכשולים ב 360 מעלות.

שיפור יכולות שהושגו בשנים האחרונות בתחום, הוביל את החברה למיקוד מאמצי השיווק שלהן ברחבי העולם, בניסיון להשיא מעסקאות בענף הכרייה רווחים משמעותיים. זאת, על רקע הערכות שלפיהן שוק האוטונומיה בענף המכרות העולמי צפוי לעמוד בשנת 2023 על לא פחות מ 3.3 מיליארד דולר, מה שמשקף קצב צמיחה שנתי של כ 7%.

"זה יכול להיות ביזנס טוב", אומר שבתאי: "אנחנו מדברים על משאיות כבדות של 200-400 טון, כל אחת מתנשאת לגובה של בניין, עם צמיגים ענקיים בקוטר של 4 מטר ותפקידן המרכזי הוא לשנע שוב ושוב עפר ממקום למקום- אז למה צריך לשים בתוכן נהג כשאפשר לנהג אותן באמצעות פקודות שניתנות מחדרי שליטה ובקרה ממוזגים? הצלחנו להגיע למצב שמאפשר הפיכה של 'מפלצת' כזאת לרכב בלתי מאויש- תוך הפחתה למינימום של צריכת הדלק, הפחתת זיהום האוויר ושיפור היעילות בעבודה במכרות, וזה מאפשר לנו לפנות לשוק צומח".

כשבכירי תע"א מביטים כמה שנים קדימה, הם רואים עננה קודרת שמאיימת על החברה שלא צומחת כבר תקופה ארוכה. המנכ"ל הבא שלה, שיחליף בעוד כמה חודשים את המנכ"ל היוצא, יוסי וייס, יידרש להביא אותה לרווח תפעולי של 9% - יעד לא פשוט כשהשווקים הקלאסיים שלה, בעיקר הצבאיים, נעשים יותר ויותר ריכוזיים - ותחרותיים מאוד. כעת, בתע"א מנסים לעשות על הקרקע את מה שעשו במהלך שני העשורים האחרונים באמצעות מערכות מתקדמות של כלי טייס בלתי מאוישים- שנמכרות בכל רחבי העולם והכניסו עד כה לחברה מיליארדי דולרים.

מוציאים את הנהגים גם מהכלים הצבאיים

לצד המערכת "אופמוס" המיועדת לענף הכרייה, תע"א מציגה יכולות מתקדמות ועדכניות המאפשרות הפעלה אמינה ויעילה של דחפורים ומשאיות להובלת מטען בלי נהגים בעיקר לשוק הצבאי: "בתוך שנים, רוב הכלים המשמשים את הצבאות המתקדמים יהיו אוטונומיים ויכולות בתחום הבינה המלאכותית עושות את השינוי הגדול בתחום הזה ואנחנו מתכוונים להיות שחקן מובילה במקום הזה: אנחנו יודעים לעשות את זה, וצברנו הרבה מאד ידע וניסיון", אומר שבתאי.

בין הפיתוחים של תע"א שפונים לשוק הצבאי ועשויים להוציא את הצוותים האנושיים מהכלים החשופים לפגיעה בשדה הקרב- גם המערכת "רובוקון", המאפשרת הפיכת שיירות לוגיסטיות של משאיות לאוטונומיות, כך שמשאית אחת "דולקת" בעקבות משאית מובילה- בלי שאלה יהיו נהוגות בידי חיילים.

לצד מערכת זו, תע"א פיתחה גם את "פנדה", דחפור בלתי מאויש לביצוע של משימות הנדסה; "סהר", שהוא סייר רובוטי המשמש למשימות כמו פתיחת ציר לכוחות ממונעים ורגליים- ומיועד לגלות מבעוד מועד מטענים שהוטמנו בדרך ועוד: "שוק הרובוטיקה הצבאית הקרקעית שאליו פונים הפיתוחים האלה צפוי לצמוח בקצב שנתי דו-ספרתי של 10%-20% עד שנת 2025 ויסתכם ביותר מ 1.5 מיליארד דולר", העריך שבתאי בשיחה עם "גלובס".

צה"ל מרחיב בשנים האחרונות את שימוש כוחותיו בכלי רכב בלתי מאוישים באזורי חיכוך שונים, כמו גבולות הצפון וגבולות מצריים ועזה- בעיקר במסגרת משימות סיור וביטחון שוטף. האלוף (במיל') גדי שמני, שעומד בראש מטה היבשה של התע"א ומכיר את הצרכים המבצעיים והאתגרים המתהווים של הצבא בשדה הקרב העדכני, מעריך שמגמת ההטמעה של הכלים הבלתי מאוישים בצה"ל, כמו בצבאות מתקדמים נוספים בעולם, רק תוסיף ותתרחב: "רובוטים יודעים לעשות הרבה מאד דברים ומאפשרים למפקדים בשטח למצות את מקסימום היכולות של הכח - כי יש משימות רבות שמסוכן מדי לבצע אותן עם חיילים. לשלוח פלוגה של חיילים אל יעד רגיש- זה מסוכן, ומחייב היערכות מוקדמת של כוחות חילוץ. רובוטים, תמיד אפשר לשלוח למקומות כאלה".

עוד כתבות

אסנת רונן / צילום: ישראל הדרי

אסנת רונן מונתה ליו"ר פרטנר במקום אדם צ'זנוף: "החברה בעמדה מצוינת"

צ'זנוף פרש מהתפקיד בשבוע שעבר יחד עם דירקטורים נוספים מקבוצת סבן, לאחר שהקבוצה ויתרה על השליטה בפרטנר ● האצ'יסון תגיש למשרד התקשורת בקשה להיתר שליטה בימים הקרובים

הנשיא ריבלין ויו"ר הכנסת אדלשטיין / צילום: מיכאל דימנשטיין , לע"מ

ריבלין: "גורל חברי הכנסת לא חשוב יותר מגורל הזקנה בבית החולים"

הנשיא ראובן ריבלין מתח ביקורת קשה על הפוליטיקאים בשל כישלון ניסיונות הקמת הממשלה ● "ב-21 הימים הללו, אתם תשבו איש איש לנפשו, עם מצפונו, ותצטרכו לענות על שאלה אחת בלבד: מהי חובתי כלפי מדינת ישראל?"

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

אמסלם תוקף: "הלוואי ואת שיעור הנאמנות של חברי הבלוק ילמד גם סער"

דוד אמסלם הגיב להודעת גדעון סער, שאמר כי יתעקש על קיום פריימירז בליכוד במקרה של סבב בחירות נוסף: "לא זמן למאבקים פנימיים על-בסיס אגו ואספרציות אישיות" ● ח"כ יואב קיש וח"כ מיכל שיר תומכים גם הם בקיום פריימריז

ברק שפגע במטוס בשדה התעופה בניו זילנד / צילום: רויטרס

תפס את הרגע: המטוס שנקלע לסערה בניו זילנד ויצא ללא פגע

המטוס המתין לפני המראה בנמל התעופה כרייסצ'רץ' בניו זילנד, אלא שמזג האוויר הסוער באזור, שכלל סערת ברד, גשמים וברקים לא איפשר את תנועת המטוסים בשדה התעופה ובסביבתו ● איש מהנוסעים או מהצוות נפגע מהברק, והתוצאה מסתכמת בתמונה המרהיבה

נוני מוזס / צילום: ברני ארדוב, וואלה! NEWS

מועצת העיתונות: על מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס להשעות את עצמו על רקע אישום השוחד נגדו

זאת עד לסיום ההליך המשפטי נגדו ● עוד ציינה המועצה כי היא "מביעה זעזוע מן הפגיעה בחופש העיתונות בארץ העולה מכתבי האישום נגד ראש ממשלת ישראל, אשר שב ותקף את התקשורת בהכללה גם בנאום התגובה שלו"

חנוך ועידן מוטולה / צילום: אלבום פרטי

שווים בתקשורת: המיזם להקמת גוף תקשורת שמורכב מעיתונאים עם מוגבלות

העיתונאי עידן מוטולה, שהקים את עמותת "שווים" שמטרתו "לתת קול לאנשים עם מוגבלות", החליט להקים גוף תקשורת ייעודי שיורכב ע"י אנשים בעלי מוגבלויות מתחומים מגוונים ● לשם כך הוא פתח קמפיין לגיוס המונים

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו / צילום: רויטרס ואיל יצהר, גלובס

סערה בזירה הפוליטית לאחר החלטת היועמ"ש להגיש כתב אישום נגד רה"מ

פוליטיקאים וחברי כנסת מגיבים להחלטת היועמ"ש להגיש כתב אישום נגד רה"מ נתניהו בגין עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים ● ח"כ ניצן הורוביץ: "אסור שנתניהו יכהן ולו רגע אחד נוסף. מדובר בשפל היסטורי" ● ח"כ מיקי זוהר: "עצב גדול. כואב לי על רה"מ, איזו מתנה 'נהדרת' העניקה לו המדינה על כך שנתן את מיטב שנותיו למעננו"

יצחק בן ישראל  / צילום: איל יצהר

גורמים בממשלה נגד המלצות הוועדה לקידום בינה מלאכותית שנחשפו ב"גלובס"

בעקבות חשיפת חלקים מטיוטת דוח ההמלצות של ועדת ההיגוי הממשלתית ב"גלובס" שלחו גורמים בכירים בות"ת, ברשות החדשנות ובאוצר, מכתב שבו התבטאו נגד הכוונה להקים במשרד רה"מ גוף שירכז את הטיפול בקידום התוכנית הלאומית לקידום טכנולוגיות בינה מלאכותית: "מסקנה שגויה" 

משרדי WeWork במנחם בגין, ת"א / צילום:  Eyal Marilus for WeWork

WeWork החלה בפיטורי עשרות עובדים בישראל

הסערה העולמית בחברה מגיעה לישראל ● היום יצאו זימונים להליכי שימוע לפני פיטורים ל-65 עובדי המטה הטכנולוגי של החברה בישראל ● מדובר בעובדים שפועלים מבניין מידטאון בתל אביב ● במקביל נשלחים מכתבי שימוע לעובדים רבים בכל העולם

אלוביץ', נתניהו ומוזס / צילום: ברני ארדוב, וואלה ניוז, רויטרס ותמר מצפי, גלובס

הנאשמים מגיבים: "הצגת חלק נקודתי מדברי מוזס בשיחה כהצעת שוחד היא פרשנות שגויה"

היועמ"ש החליט היום להעמיד את נתניהו לדין בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים וכן להעמיד לדין את נוני מוזס, שאול ואיריס אלוביץ' בעבירות שוחד ● מטעם בני הזוג אלוביץ' נמסר כי "על סמך הראיות בתיק, אנחנו משוכנעים שראוי היה להמנע מהגשת כתב אישום נגד מרשינו"

אביחי מנדלבליט, בכנס לשכת עורכי הדין / צילום: ליאב פלד

מנדלבליט מגיב לראשונה על ההחלטה להאשים את נתניהו בשוחד: "קיבלתי את ההחלטה בלב כבד אך בלב שלם"

באופן נדיר נושא הערב היועמ"ש דברים לאחרת ההחלטה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו ● "הוא ניצל את כוחו ומעמדו כדי להיטיב עימו אישית, לכן החלטתי להעמיד את ראש הממשלה לדין בעבירה של הפרת אמונים"

נשיא המדינה, ראובן ריבלין / צילום: מארק נוימן, לע"מ

החברה להגנת הטבע ביקשה, ובית הנשיא וחברת אינטל מפסיקים להשתמש בפלסטיק

בית הנשיא וחברת אינטל נענו לפניית החברה להגנת הטבע והארגונים הירוקים, והחליטו להפסיק את השימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים • לעומתם, מרבית הגופים האחרים אליהם נעשתה פנייה לקראת ועידת האקלים הישראלית לא השיבו, ומקצתם טענו כי ייבחנו את הבקשה

נפגעי הקורקינטים - 20 בנובמבר 2019

אתמול באיכילוב: 12 נפגעי תאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי / צילום: רויטרס, STEPHEN LAM

כך מתכוונת גוגל לבלום את הפייק ניוז

יכולות ה"טרגוט" של מפרסמי מודעות פוליטיות יצומצמו משמעותית ● המהלך ייכנס לתוקף בבריטניה עוד שבוע מהיום, לפני הבחירות ב-12 בדצמבר ● במדינות האיחוד האירופי המהלך ייכנס לתוקף החל מסוף השנה הנוכחית, וביתר העולם ב-6 בינואר

ברני סנדרס/  צילום: רויטרס

ברני סנדרס בעימות הדמוקרטי: "אני פרו-ישראלי, אך אנו צריכים לדאוג לפלסטינים"

הסכסוך הישראלי-פלסטיני פרץ (בקצרה) לעימות הדמוקרטי אמש ● הסנאטור ברני סנדרס העלה ביוזמתו את הנושא: "שוב אין זה מספיק טוב להיות פרו-ישראלי" ● זכה בתשואות ● התקפה על הילארי קלינטון

הורים עובדים / צילום: שאטרסטוק

לא קל למצוא מקום עבודה ידידותי למשפחה באמת

הורים עובדים צריכים להסתכל מעבר לדימוי של חברה או אפילו מדיניות שמצהירה על ארגון ידידותי למשפחה

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

נעילה מעורבת בבורסה בתל אביב: מניית טבע עלתה ב-1.3%

מדד ת"א 35 איבד 0.4%, מנגד מדד ת"א 90 עלה ב-0.1% ● נייס איבדה 1.7%, פועלים ירדה בשיעור דומה ● אלוני חץ איבדה 2.5%, דלק קידוחים איבדה כ-1%

תאונת קורקינט  בתל אבי ב / צילום: יחצ

"שמעתי 'קנאק' בכתף ולא הבנתי מה קורה לי": עם מי באים בחשבון כשנהג קורקינט פוגע ונעלם

מה קורה כשמאבדים שליטה בכלי ממונע חשמלי? ● חוויות מפי נפגעים שהגיעו לחדרי המיון ● שני מוסדות רפואיים נוספים פנו ל"גלובס" והודיעו כי הם נערכים לדיווח יומי על נפגעי קורקינטים ואופניים חשמליים שיפורסמו אצלנו

נפגעי הקורקינטים - 20 בנובמבר 2019

לראשונה בישראל: "גלובס" ואיכילוב עם מספר נפגעי תאונות הקורקינטים

סמסונג סאני / צילום: יחצ

ההסתדרות נערכת להחרפת המאבק בסאני; פנתה לנשיא סמסונג

לדברי ההסתדרות, המשבר בסאני, יבואנית סמסונג, נגרם נוכח גרירת הרגליים של ההנהלה במו"מ להסכם קיבוצי ראשון בחברה, תוך ביזוי מתמשך של נציגות העובדים וניסיונות להכשיל את התאגדותם בהסתדרות, וללא נכונות לקיום דיאלוג אמיתי ● סאני: "מחויבים למו"מ הקיבוצי"