גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צ'מפיון מוטורוס תשלם מס של 70 מ' ש' בגין "דיזלגייט"

יבואנית פולקסווגן תשלם 30 מיליון שקל פחות מהשומה המקורית שהוצאה לה בגין התקנת תוכנה המקטינה באופן מלאכותי את פליטת המזהמים בכלי הרכב ● רשות המסים ויתרה לחברה על חלק מהקנסות והריביות, אך התעקשה על תשלום מלא של הקרן

פולקסווגן גולף 2017 / צילום: יחצ
פולקסווגן גולף 2017 / צילום: יחצ

פרשת "דיזלגייט" תעלה לצ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן בישראל, כ-70 מיליון שקל שעליה לשלם לרשות המסים. זאת, במסגרת הסכם שומה שעתיד להיחתם בימים הקרובים בין החברה לרשות, שיביא לסיום המחלוקת על דרישת רשות המסים להפרשי מס ירוק שנובעים מפרשת "דיזלגייט" - כך נודע ל"גלובס".

ל"גלובס" נודע כי בתום כשנתיים של משא-ומתן בין צ'מפיון מוטורס לרשות המסים, הגיעו הצדדים להסכמה כי השומה בסך כ-100 מיליון שקל שהוציאה הרשות לחברה בעקבות הפרשי מס שהתגלו סביב פרשת "דיזלגייט" תיסגר בתשלום של כ-70 מיליון שקל.

הפשרה סוכמה ונוסחה אך טרם נחתמה סופית. לפי המידע שהגיע לידי "גלובס", ההסכם אמור להיחתם בימים הקרובים מול מינהל המכס ברשות המסים.

הכינוי פרשת "דיזלגייט" דבק בשערורייה הבינלאומית של פולקסווגן שנגעה בזיוף מבחני זיהום אוויר על-ידי החברה. בספטמבר 2015 חשפה הרשות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA) כי יצרנית הרכב פולקסווגן התקינה במחשביהן של מכוניות בעלות מנוע דיזל, תוכנה המקטינה באופן מלאכותי את פליטת המזהמים, כך שיעברו בהצלחה מבחני זיהום. הפרשה שזכתה מהר מאוד לכינוי "דיזלגייט", חרגה במהירות רבה מגבולות ארה"ב, בה דובר בכחצי מיליון רכבים, כאשר לפי החברה בכל העולם הותקנה התוכנה בכ-11 מיליון כלי רכב. במסגרת הבדיקות שערכה פולקסווגן בעקבות פרשת 'דיזלגייט', התגלה כי החברה העריכה לא נכון את רמת פליטת הפחמן הדו-חמצני ונתוני צריכת הדלק של מאות אלפי כלי רכב שנמכרו באירופה וכן ברחבי העולם.

זמן קצר לאחר שהפרשה התפוצצה, הודיעה צ'מפיון מוטורס, יבואנית רכבי פולקסווגן לישראל, כי בכבישי ישראל נוסעות כ-11 אלף מכוניות מזהמות. ההודעה הדליקה נורה אדומה לא רק בקרב בעלי כלי הרכב המזהמים, אלא גם בשות המסים, שפתחה בחקירת החברה. זאת, על רקע הטבות מס שקיבלה החברה במסגרת "המיסוי הירוק". בתום חקירה מהירה הוציאה הרשות לצ'מפיון מוטורוס שומת מס בהיקף כ-100 מיליון שקל, המורכבת מ-64 מיליון שקל על הקרן (שווי הטבות המס במסגרת המיסוי הירוק) ו-35 מיליון שקל בגין קנסות ריבית והצמדה.

ל"גלובס" נודע כי בשנתיים האחרונות התקיימו דיוני שומה ממושכים בין הצדדים, כאשר בתחילת הדרך הציעה צ'מפיון מוטורס למינהל המכס תשלום בהיקף של כ-30 מיליון שקל על-מנת לסגור את שומת המס. אולם, ברשות דחו את כל ההצעות שהיו רחוקות מהסכומים שנגרעו מקופת המדינה, לטענתם. הפשרה שהושגה משקפת ויתור של הרשות על חלק מהקנסות והריביות שהוטלו על החברה, אך היא לא הייתה מוכנה לוותר על סכום הקרן שנדרש בשומה.

עוד נודע כי סכום הפשרה יקוזז מערבות בסך 100 מיליון שקל שהפקידה החברה בידי רשות המסים בתחילת החקירה.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בשל חובת סודיות אנו מנועים מלהגיב". מצ'מפיון מוטורס לא נמסרה תגובה.

הטבות המס במסגרת "המיסוי הירוק"

המחלוקת סביב רשות המסים לצ'מפיון סבבה סביב הטבות מס שקיבלה החברה במסגרת רפורמת "המיסוי הירוק" - וליתר דיוק: הפער בין המס ששילמה החברה למדינה לבין המס שהייתה אמורה לשלם, לאחר שהתברר כי לא עמדה בתנאים לקבלת הטבות מס במסגרת "המיסוי הירוק".

הרפורמה במס הקנייה, המכונה "מיסוי ירוק" נכנסה לתוקפה באוגוסט 2009 במסגרת הרפורמה, כל כלי הרכב במשקל עד 3.5 טון המיובאים לישראל - הרכבים העממיים - סווגו ל-15 דרגות זיהום - קבוצות זיהום "ירוקות". השיוך לקבוצת זיהום ספציפית נקבע בהתאם לנוסחה מורכבת. שיעור המס הבסיסי נקבע על 83% (גבוה ממס הקניה הרגיל), ובמקביל ניתן זיכוי בסכום הולך ועולה, ככל שמדובר ברכב בעל דרגת זיהום.

בעקבות הרפורמה, בשילוב עם רפורמות נוספות בתחום הרכב (זיכוי למערכות בטיחות, "מס יוקרה" על רכב שמחירו מעל 300 אלף שקל), שיעור המס האפקטיבי על רכב נע כיום בטווח רחב שבין כ-10% ואף פחות (לרכב חשמלי עם אבזור בטיחותי) ועד למעלה מ-100% על רכב יוקרה עם מנוע מסורתי ומזהם. כלי רכב בעלי הנעה היברידית או חשמלית יכולים לקבל זיכוי רק בעבור מערכות בטיחות ולא בעבור דרגת זיהום (זיכוי זה מוחלף בשיעור מס מופחת). כמו-כן, על רכב בעל הנעה היברידית או חשמלית לא חל מס "יוקרה", משום שבעת הטלת המס יוקר הרכב נבע מעצם קיומה של טכנולוגית הנעה חלופית.

ברשות המסים מדווחים לאורך השנים כי כתוצאה מהרפורמה השתנה הרכב היבוא השתנה לטובת כלי רכב בעלי דרגות זיהום נמוכות, וצמצום משמעותי ביבוא של כלי רכב בעלי דרגת זיהום גבוהה. לפי דוחות הרשות, לאחרונה הם רואים שינוי גם במה שהיה בעבר "מעוז" של ג'יפים ורכבי יוקרה בעלי מנועים עוצמתיים ומזהמים - יבוא אישי, בו תופסים רכבי פלאג-אין משקל הולך וגדל, שאף הם מהווים רכבי יוקרה, אך הביצועים הסביבתיים שלהם מרשימים.

מעת לעת מתפרסמים עדכונים בנוסחת החישוב של ציון ירוק. נכון להיום, נעשו שלושה עדכונים של נוסחת החישוב של "ציון ירוק", כאשר העדכון האחרון נעשה בינואר 2017 והבא מתוכנן לינואר 2019.

עוד כתבות

רחוב קפלנסקי 24, ראשל"צ / הדמיה: יח"צ

דיירי הבניין בן ה-45 שנה שיקבלו מרפסת שמש חדשה לדירה

התחדשות עירונית בראשון-לציון ● היזם יקבל שמונה דירות חדשות עם חניה לכל דירה ● הדיירים יקבלו ממ"ד ומרפסת שמש לכל דירה, מעלית לבניין, החלפת תשתיות, חיפוי חיצוני לבניין, גינה חדשה ולובי לבניין

שלטי מכירה והשכרה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

דעה: אם על הנייר לרבים עדיף לשכור דירה, למה מעטים בישראל בוחרים בכך?

המדינה תורמת להנחה שלגור בשכירות זה לא טוב ולא ראוי, ודוחפת את הצעירים לרכוש דירות חרף הקשיים הכלכליים הרבים שמהלך כזה צופן ● דעה

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

נחלשו הירידות בבורסה בתל אביב: המדדים מאבדים כ-0.3%

מדד ת"א 35 מאבד 0.3%, כך גם מדד ת"א 90 ומדד הבנקים יורד ב-0.6% ● הבוקר באסיה הבורסה בהונג קונג צנחה ב-2.8% בצל הורדת דירוג ● אנרג'יקס ואנלייט מאבדות גובה ● קרן פימי חתמה עם קמהדע על הסכם מחייב להשקעה נוספת של 25 מיליון דולר

מפגינים נגד טראמפ בדאבוס / צילום: רויטרס, Pierre Albouy

מה גילו בגרינפיס על המתכנסים בפורום הכלכלי בדאבוס?

דוח גרינפיס: בזמן שהמתכנסים בדאבוס מדברים על משבר האקלים, השחקנים הפיננסיים של הפורום הכלכלי העולמי מזרימים 1.4 טריליון דולר לדלקים מאובנים

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Che liang, רויטרס

טים קוק: מערכת המיסוי הגלובלית צריכה להשתנות

קוק אמר את הדברים דווקא בעת שקיבל פרס מרשות אירית שאחראית על משיכת חברות זרות למדינה ● "אני בהחלט האדם האחרון שיגיד שהמערכת הנוכחית מושלמת, ואני מקווה שה-OECD יצליחו למצוא פתרון אחר. אנחנו מאוד רוצים שזה יהיה הוגן"

ניר דגן / צילום: תמר מצפי

הטלטלות בארקיע נמשכות: המנכ"ל ניר דגן פורש; אמיר ארז ימונה למנכ"ל החדש

(עדכון) - דגן, שכיהן כמנכ"ל ארקיע בשש השנים האחרונות, יוחלף ע"י מנכ"ל פזגז לשעבר ● ארקיע עוברת טלטלה בחודשים האחרונים בעקבות סגירת שדה דב והירידה בביקוש בטיסות לאילת, התחרות מול חברות לואו קוסט בקווים לאירופה והאכזבה מהפעילות בטיסות להודו ולבנגקוק

יגאל ברקת / צילום: איל יצהר

יהושע TBWA זכה במכרז הפרסום של קבוצת זאפה

היקף התקציב עומד על כ-7 מיליון שקל ● על התקציב התמודדו כשישה משרדים בסדרי גודל שונים, לרבות משרדי דיגיטל וסושיאל

מיכלית נפט / צילום: רויטרס Tim Chong

קשיי אספקת נפט לאחר שהמורדים בלוב חסמו חלק גדול מהייצוא

גורמים שונים מעריכים כי החסימה הייתה מתוכננת והיא חלק מטקטיקה של הפעלת לחץ על המדינות המשתתפות ב"וועידת השלום לעתיד לוב"

אוליבייר ג’ארי / צילום: תמר מצפי

"חברות התרופות חיות באשליה לגבי היקפי השימוש באפליקציות שלהן"

אוליבייר ג'ארי, נשיא חברת הבריאות הדיגיטלית דריו הלת', הגיע לסטארט-אפ הישראלי אחרי 30 שנה של תפקידי ניהול בחברות תרופות גדולות • בראיון ל"גלובס" הוא מסביר מדוע למערב כדאי ללמוד מהניסיון של מדינות עולם שלישי באימוץ אפליקציות בריאות

מפגין בהונג קונג זורק אבן על בניין / צילום: Thomas Peter, רויטרס

דרמה באסיה: הבורסה בהונג קונג צנחה ב-2.8% בצל הורדת דירוג

המדדים העיקריים באסיה נצבעו בירידות בצל הורדת דירוג להונג קונג; ברקע: חשש מהתפרצות זן חדש של דלקת ריאות בסין ● הבורסה בהונג קונג איבדה 2.8%, שנחאי ירדה ב-1.4%, הניקיי ביפן איבד 0.9% ● בסוכנות הדירוג מודי'' הורידו דירוג להונג קונג ל-Aa3 מ-Aa2 ● החוזים בניו יורק אדומים

יובל לנדסברג / צילום: אמיר מאירי

התרגיל של סנו יעלה לה יותר ממיליון שקל

התובעים טענו כי החברה גרעה כ-7% מהמידות שעליהן היא הצהירה על גבי האריזה ● כעת תגדיל את המוצרים כפיצוי: ניילון נצמד במארז זוגי באורך כולל של 60 מטר יגדל לאורך כולל של 66 מטר ומארז של ניילון נצמד באורך של 150 מטר יוגדל לאורך של 160 מטר

שלי תשובה / צילום: יח"צ

דלויט: "בעוד 3 שנים נראה מיליארדים של חברות בהשקעות בדור החמישי"

שלי תשובה, ראש מגזר הטכנולוגיה בדלויט ישראל: "הדור החמישי 'משנה משחק'. כל המפעילים צריכים לחשוב האם כדאי לפרוס סיבים אופטיים כשיש תחליף סלולרי מוכח"

האומנם שנה מוצלחת לקרנות הנאמנות?  / הדמיה: shutterstock, שאטרסטוק

האומנם שנה מוצלחת לקרנות הנאמנות?

2019 הייתה מוצלחת מאוד למשקיעים בקרנות הנאמנות, אך פחות מוצלחת ממה שנראה למנהלי הקרנות ● בתמונת הגיוסים והפדיונות, יש פער ניכר בין העולם האקטיבי לבין, ובתוך, העולם הפסיבי - בין הקרנות המחקות לבין קרנות הסל ● כתבה ראשונה מתוך שתיים

אבי בן טל (מימין) ויוסי ורשבסקי / צילומים: יח"צ Ynet ואביב חופי

הדרמה בצמרת רשת: לאן מכוונים בעלי המניות, ומה אפשר ללמוד מהמינוי של אבי בן טל?

ההחלטה של בעלי המניות ברשת 13 להיפרד מיוסי ורשבסקי לא הפתיעה איש בתעשיית המדיה ● אבי בן טל, המנכ"ל החדש, חתום על הצלחות רבות ב-ynet ונחשב לבעל הבנה רבה בדיגיטל אולם פחות בתחום הטלוויזיה ● "גלובס" מנתח את הרקע ואת ההשלכות של המהלך

מושב בגולן / צילום אילוסטרציה: אייל הצפון

בשורה לחקלאים: יורחב הפטור מהיטל השבחה

פסק דין תקדימי קובע כי יינתן פטור מהיטל השבחה גם לקרקעות שנכללו בחוזה חכירה של יישובים חקלאיים, וזאת אף אם ייעודן התכנוני אינו חקלאי בלבד

איתמר בן גביר, ראש עוצמה יהודית / צילום:

בן גביר הודיע שהוא מתמודד עד הסוף: "הציעו לי תפקיד של שגריר"

"הציעו לי גם תפקידים בקק"ל, בהסתדרות הציונית, בלשכת עורכי הדין, אפילו תפקיד שגריר", כך אמר איתמר גביר במסיבת עיתונאים היום, בה הכריז כי יתמודד בבחירות לכנסת ה-23 במסגרת מפלגת עוצמה יהודית

חלוקת רכוש לא שוויונית/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אופציות וביטקוין במקום הרכב והדירה: איך אפשר לחלק בין בני זוג נכסים כלכליים חדשים שקשים להערכה?

בניגוד לרכב או לדירה המסורתיים, לסוגי רכוש "חדשים" - בהם מטבעות וארנקים דיגיטליים וכן אופציות ומניות בחברות הייטק - אין ערך קבוע, וערכם יכול להשתנות מדי יום מחדש ● האם שופטי בית המשפט לענייני משפחה מסוגלים להתמודד עם הסוגיות החדשות?

עתליה שמלצר / צילום: אביב חופי

משאירה את הכסף "בתוך הבית": חברות של משפחת שמלצר ימשיכו להעניק לשלמה החזקות שירותי רכב ביותר מ-300 מיליון שקל בשנה

אושר חידוש הסכם למתן שירותי תחזוקה, פחחות, גרירה, תיקוני דרך וחילוץ לחברת הליסינג הציבורית, שהתמורה עבורם עמדה על כ-1 מיליארד שקל ב-3 שנים ● דירקטוריון שלמה החזקות: "העסקאות הן לטובת החברה"

רפי עמית / צילום: יח"צ

לאחר זינוק שנתי של 80%: קמטק פותחת את 2020 עם הזמנות של 25 מיליון דולר

ההזמנות -  לאספקת מערכות לבדיקה ויזואלית של רכיבי חיישנים למצלמות ● קמטק נסחרת כבר בשווי של 482 מיליון דולר

מייסדי AppsFlyer: מימין לשמאל אורן קניאל ורשף מן / צילום: אפספלייר, יח"צ

עכשיו זה רשמי: אפספלייר גייסה 210 מיליון דולר

החברה, שבודקת יעילות של קמפיינים שיווקים, ביצעה סבב גיוס לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר בהובלת הקרן האמריקאית ג'נרל אטלנטיק