גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך ולמה משתלטות הקוריאניות על שוק הרכב בישראל

נתוני מכירות הרכב בישראל במחצית הראשונה של השנה מצביעים על יציבות, אולם מתחת לפני השטח השינוי בטעם הלקוחות משפיע על התמונה התחרותית ומעורר מספר שאלות: האם הקוריאנים יעצרו בנתח של 30%, כיצד תשפיע מלחמת הסחר על השוק ומדוע הדרמה של המיסוי הירוק היא שולית

קיה סטוניק / צילום: יחצ
קיה סטוניק / צילום: יחצ

מכירות הרכב החדש בישראל הסתכמו במחצית הראשונה של 2018 בכ-163 אלף יחידות - ירידה סמלית של כ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל נתון מכובד ביחס להערכות המוקדמות בתחילת השנה, שדיברו על ירידה של עד כ-10%.

אבל כפי שאמרנו לא פעם, ענף הרכב הישראלי מלא הפתעות והשורה התחתונה עשויה להיות מטעה והיא לא בהכרח בסיס יציב לחיזוי למחצית השנייה. למרות הנטייה להתייחס לחודש יוני כנקודת המחצית, בפועל רוב אנרגיית המכירות של הענף מתמקדות במחצית הראשונה, שכן הפעילות בחודשים יולי-אוגוסט מושפעת מחופשת הקיץ, לאחר מכן מתחיל רצף של חגים, ונובמבר ודצמבר הם כבר חודשים של ניקוי מדפים ושאריות.

המשפחתית מתה 

כל ניסיון לנתח ולחזות את התנהגות השוק מתמקד במ"מים המוכרים של הענף, שהעיקריים בהם הם "מטבעות", "מוצרים", "מותגים", "מימון" ו"מיסוי". לאלה אפשר להוסיף השנה גם את המשתנה "מלחמת סחר", שמתרחשת בעצם הימים הללו.

לרוב אנחנו מתחילים את הניתוח בשערי המטבע, אבל השנה ראוי להתחיל דווקא במוצרים. כבר מזמן לא ראינו שינויים כל כך חדים ומובהקים באופי הביקוש לרכב בישראל כמו במחצית הראשונה של 2018 ואפשר לסכם אותם במשפט אחד שמאפיין את מצבם של יבואני הרכב: "אם אין לך כיום בהיצע רכבי כביש-שטח ו/או היברידיים עממיים, כנראה שיש לך בעיה".

עובדה: מתוך עשרת דגמי הרכב הנמכרים ביותר במחצית הראשונה, רק שלושה - אוקטביה, קורולה ומאזדה 3 - הם דגמים משפחתיים "רגילים", מהסוג שבעבר עיצב את שוק הרכב. גם קצב המכירות של הדגמים האלה היה נמוך השנה בעשרות אחוזים מהקצב השנתי שלהן בשנות השיא. שתיים נוספות בעשירייה הפותחת הן מכוניות מיני, שהביקוש להן נגזר ממיצובן כתחבורה עירונית זולה מאוד יחסית. כל השאר הם רכבי כביש-שטח ו/או היברידיות, בהובלת יונדאי איוניק.

המגמה הזו בולטת גם בתמהיל המכירות הפנימי של המותגים. מותגים כמו טויוטה, מאזדה, סוזוקי, ניסאן, פיז'ו, סובארו ואחרים, שהתאפיינו בעבר בתמהיל דגמים מאוזן יחסית, הופכים להיות מותגי SUV. מותג כמו מיצובישי, שבהיצע שלו אין ולו גם משפחתית אחת, רשם במחצית זינוק דו-ספרתי במכירות על טהרת ה-SUV . מנגד, מותגים שאין להם מה להציע בתחום ההיברידי נשחקים בהתמדה.

מי שגורף כיום את כל הקופה מהשינוי בביקוש הוא קונצרן יונדאי מוטורס עם המותגים האחים-המתחרים יונדאי וקיה. לקונצרן הקוריאני יש כיום דגמי להיט היברידיים כמו איוניק ונירו, שתופסים את המקום הראשון והחמישי בטבלת המכירות עם נתח של כ-6% מכלל השוק; שני דגמי SUV מיד-סייז, שלמרות שהם נמצאים באמצע חייהם, ולפני מתיחת פנים מקיפה, הם עדיין העלו כ-12 אלף יחידות על הכביש במחצית הראשונה של 2018 בלבד; ולא נשכח כמובן את מכוניות המיני האחיות, פיקנטו ו-I10 , שגם הן העלו על הכביש במחצית כמעט עשרת אלפים יחידות, יותר מ-80% מכלל הפלח הזה בישראל. התוצאה בשורה התחתונה היא נתח כמעט שוק חסר תקדים של כ-29% משוק הרכב הישראלי ליצרן רכב בודד, כמעט אחת מכל שלוש מכוניות שנמכרות, וזה בלי לגלות נוכחות בשוק היוקרה.

המגמה הזו רחוקה ממיצוי והיא צפויה להעמיק במחצית השנייה ככל שתתרחב החדירה לישראל של דגמי הפנאי הקומפקטיים (B-SUV) של הקונצרן. כך למשל, מחר (ד') תשיק טלקאר, יבואנית קיה, את הנציגה הראשונה שלה בפלח הצומח הזה. המכונית עונה לשם "סטוניק" ותציע יחס תמחור/אבזור אגרסיבי מאוד, שמכוון לבטן הרכה של האירופיות והיפניות. אמנם אחותה יונדאי "קונה" נחתה כאן בתחילת השנה עם מפרט מנוע ואבזור גבוה הרבה יותר, ומחיר בהתאם (מה שלא הפריע לה לקטוף 1,100 מכירות בחודשים ספורים) - אבל מניסיון, זה רק עניין של זמן עד שגם היא תיישר קו עם אחותה בכל הנוגע למנועים ומחירים.

כשזה יקרה, ובהינתן אספקה סדירה, לא נופתע עם שני דגמי ה- B-SUV הקוריאניים יעניקו "ניעור" רציני לכל הפלח הגדול של קומפקט SUV, בטווח המחיר של 125-105 אלף שקל, שנשלט עד כה בעיקר על ידי האירופאים וסוזוקי. כרגע, השגת נתח של 35%-30% או יותר מכלל השוק על ידי היצרן הקוריאני, בתוך מספר חודשים, נראית בהחלט ריאלית.

רוח גבית ממלחמת הסחר

חלק לא מבוטל מהרוח העזה שממנה נהנים כרגע הקוריאנים בישראל מגיעה מהפער בין שערי החליפין של הדולר והאירו ביחס לשקל. אמנם חלק מדגמי המפתח של יונדאי/קיה מיוצרים באירופה ורגישים לשער האירו, אבל הדולר הוא עדיין המטבע העיקרי של הקוריאנים. בשילוב עם מדיניות תמחור ידידותית של היצרן בקוריאה, יש למותגים הללו שכבת שומן עבה מספיק כדי להעניק הנחות משמעותיות לציי רכב - ודרכם גם ללקוחות הפרטיים - כפי שניתן ללמוד ממחירי ה"אפס קילומטרים" שבהם מציעות כיום חברות הליסינג דגמי מפתח קוריאניים.

רוב המתחרים לא נהנים מהפריבילגיה הזו. אמנם מחירי המחירון עדיין של דגמי מפתח רבים מבוססים על שערי מטבע "היסטוריים" גבוהים מאוד, אבל האירו, שטיפס בכ-5% מתחילת השנה, והין היפני, שזינק יותר מ-8% מתחילת השנה, מהווים משקולת תחרותית.

נראה, שהפער הזה רק ילך ויתרחב בצילה של מלחמת הסחר שמתחוללת כיום בין ארצות הברית לסין ויכולה להתרחב בקלות גם לאירופה. המלחמה עשויה לגרום לתנודתיות חריפה בשערי החליפין ואפילו סוחרי שוק מנוסים מתקשים לחזות את תוצאותיה.

הערכת הקונצנזוס מדברת כיום על האצת שחיקת הדולר ביחס לשאר המטבעות כתוצאה ממלחמת הסחר, וזו בשורה טובה למותגי הרכב שצמודים לדולר ופחות טובה לאחרים. להתפתחויות עשויות להיות השפעות שליליות גם על כלל תעשיית הרכב ורק אתמול הזהירה קרן המטבע הבינלאומית את ארצות הברית שהמדיניות שלה עלולה לגרום פגיעה של מאות מיליארדי דולרים בכלכלה העולמית. אם מוסיפים לכך את המצב הרגיש ממילא של יצרני הרכב האירופים והיפנים בעידן של פוסט-ברקזיט ותקינה ירוקה מחמירה, נראה שבחודשים הבאים ייווצר אצל היצרנים לחץ לא קטן להעלאת מחירים או להקטנת הנחות - ובישראל זה היינו הך.

האניגמה של המיסוי הירוק

האחרונים בשורת המשתנים שאמורים להשפיע על השוק בחודשים הקרובים הם המיסוי והמימון. יכולנו להרחיב כאן רבות על ההשפעות האפשריות על השוק של הורדת שווי השימוש ברכב צמוד, אבל אחרי שיחה שערכנו בשבוע שעבר עם בכירים באוצר, נראה שההסתברות לשינוי נמוכה, בלשון המעטה, אלא אם כי מישהו יספק מקור תקציבי חלופי לכ-1.8 מיליארד שקל - אומדן הירידה בהכנסות ממיסוי כתוצאה מהפחתת שווי השימוש.

שינוי משמעותי הרבה יותר הוא עדכון נוסחת המס הירוק במקביל למעבר של אירופה לשיטת מבחני פליטה מחמירה הרבה יותר (WLTP). השינוי הזה יתרחש אצלנו רק באפריל הבא ובינתיים הגורמים הממשלתיים לא ממהרים לחשוף את הקלפים, כך שקשה לחזות עדיין את ההשפעה הכוללת של השינוי. עם זאת, ונחזור כאן לפרק שבו פתחנו את הטור, עיקר פעילות המכירות בשוק הרכב הישראלי מתמקדת כיום ברכבי כביש-שטח ובכלי רכב היברידיים. שני הפלחים הללו מושפעים בצורה די זניחה משיטת "הציונים ירוקים" - ההיברידיות ימשיכו לשמור על הטבת מס ייחודית ואילו רכבי ה-SUV ממילא כמעט לא זוכים לתמריץ סביבתי. לפיכך אם יחול שינוי לרעה בשל עדכון המס הירוק, הוא יחול, כרגיל, על השוליים הנמוכים של קשת הדגמים והמחירים. במילים אחרות, הלקוחות הקטנים ומעוטי התקציב, שנמצאים בתחתית שרשרת המזון של השוק, שוב יחטפו.

והמימון? בשבוע שעבר בישר בנק ישראל בגאווה על ירידה של אחוז שלם בהיקף האשראי לרכב, לראשונה מאז החל המעקב ומאז נכנסו לתוקף הנחיות להחמרת הקריטריונים. מעבר לעובדה שאחוז אחד הוא בגדר סטייה סטטיסטית, כל ערוצי השיווק לרכב בישראל עדיין מציעים, ולמעשה דוחפים, מימון כמעט מלא לרכב לכל דכפין. כולל חברות האשראי, שכעת נמנעות מלקרוא לכך רשמית "מימון לרכב" ומסתפקות בשם הכללי "אשראי לכל מטרה".

כל עוד המצב הזה לא ישתנה מהותית, שוק הרכב הישראלי ימשיך לשמור על יציבות ברמות השיא. זאת, כמובן, אם הביקוש לרכב, ומצב הכלכלה בכלל, לא יושפעו על ידי מלחמה - אותו "מ"מ" ישראלי ותיק וידוע לשמצה, שאותו אנחנו מזכירים לצערנו בהתחלה של כמעט כל קיץ. שלא נדע מצרות. 

עוד כתבות

משה כחלון / צילום: רפי קוץ, גלובס

משה כחלון רומז על פרישתו מן החיים הפוליטיים בימים הקרובים

לא ברור אם כוונתו של כחלון היא להסיר את שמו מרשימת הליכוד לכנסת הבאה או התפטרות מתפקיד שר האוצר ● תוכניותיו לא ברורות אך, ככל הנראה יעבור למגזר הפרטי ויעשה לביתו

מחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות בצרפת / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס

צרפת משותקת: שביתה נרחבת נגד רפורמת הפנסיות שמוביל מקרון

ביומה הראשון של שביתה במחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות, שותקה 90% מתנועת הרכבות ובוטלו 30% מהטיסות הפנימיות ● מחר מאיימים "האפודים הזוהרים" להצטרף למחאה

ריקול בסדרת מוצרי פסטה של המותג הפרטי של שופרסל / צילום: יח"צ

שופרסל מודיעה על ריקול לעשרות מוצרי פסטה של המותג הפרטי

הסיבה: חשד להימצאות חרקים זעירים ● החרקים נמצאו במספר אריזות ממוצרי הפסטה של המותג הפרטי בתוצרת "ברוטו" איטליה

שר האוצר משה כחלון, ד"ר יפעת שאשא־ביטון, ראש עיריית שדרות, אלון דוידי בחנוכת פרויקט מחיר למשתכן  / צילום: דביר מלכה

הממשלה תאריך את מחיר למשתכן גם לשנה הבאה; בספטמבר 51% מהדירות החדשות שנמכרו היו במחיר למשתכן

כדי לממן את הארכת מחיר למשתכן יקצה משרד השיכון 36 מיליון שקל מתקציב הפיתוח ומוסדות הציבור

אסי טוכמאייר וברק רוזן / צילום: חן גלילי

הבוננזה של רוזן וטוכמאייר מניהול קבוצת הרכישה של פרויקט דה וינצ'י: דמי ניהול של קרוב ל-200 מיליון שקל

בעקבות השלמת התנאים הדרושים בהסכמי הליווי הפיננסי של חברי הקבוצה, יקבלו ישראל קנדה ואקרו נדל"ן, המנהלות את הקמת פרויקט המגורים היוקרתי במרכז תל אביב, את החלק הראשון מדמי הניהול שלהם הן זכאיות, בסכום של 108 מיליון שקל

ערן פרץ / צילום: תמונה פרטית

"רשימת הקשיים ארוכה. להיות עצמאי זה לחיות תמיד באי ודאות"

ערן פרץ בעל משרד לייעוץ כלכלי ומימוני, הוא בן 36 וחושב שהוא לא יוכל לדעת לעולם מה תהיה ההכנסה שלו בחודש העוקב ● עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il

טראמפ ומקרון בוועידת נאט"ו / צילום: רויטרס

בשולי כנס 70 שנה לנאט"ו: במערב יש קצת חדש

הדמוקרטיות המערביות מציינות 70 שנה לברית שהצילה אותן מן הקומוניזם ● אבל התקוטטות טראמפ-מקרון מעיבה על המסיבה ● נשיא צרפת חושב שנאט"ו סובלת ממוות מוחי, ונשיא ארה"ב חושב שמקרון צריך להתבייש לו ● האם הגיע הזמן להחליף את "האופציה האטלנטית" ב"אופציה אירופית"?

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

ריבאונד בוול סטריט: אופיטמיות סחר דחפה את המדדים לעליות; הנפט זינק לקראת פגישת אופ"ק

המדדים המובילים בניו יורק עלו בכ-0.6% ושברו רצף ירידות של שלושה ימים ● לפי דיווח ב"בלומברג" ארה"ב וסין קרובות להסכם ● סקר ה-ADP בארה"ב הצביע על תוספת של 67 אלף משרות בחודש נובמבר, מתחת לתחזיות ● הנפט קפץ בכ-4% על רקע דוח המלאים ולקראת הפסגה של אופ"ק מחר בווינה

ביטקוין /צילום: רויטרס

משקיעים מוסדיים נסוגים משוק הקריפטו: כמעט 70 קרנות גידור בתחום נסגרו ב-2019

מחקר חדש מצביע על ירידה משמעותית במספר הקרנות המשקיעות בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים  ● לפי ממצאי הדוח, רק 140 קרנות בתחום הושקו מתחילת השנה - פחות מחצי ממספר הקרנות שהושקו בשנת 2018

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: כדיה לוי, גלובס

מבקר המדינה בעקבות העליון: האם נעשה שימוש בחילוטים כדי להפעיל לחץ על חשודים?

תופעת החילוטים המוגזמים שמבצעת המדינה ואשר נחשפה ב"גלובס", ממשיכה לטלטל את מערכת החוק • לאחר שורת פסיקות של בית המשפט, שהגבילה את האצבע הקלה על ההדק של הרשויות, מגיע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ומקים לתחייה דו"ח גנוז על הנושא של קודמו בתפקיד

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה  / צילום: יוסי זמיר

פרשנות: בדיקת מדיניות החילוטים חשובה, למרות שהמניע שלה לא ברור

ל"מהפכת החילוטים" מטרות ראויות, כמו סגירת צינור הכספים לעבריינות כלכלית ולארגוני פשיעה ● אולם נדמה שרשויות האכיפה איבדו קצת את הדרך לאחרונה ● פרשנות

איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ

איילת שקד בטור מיוחד ל"גלובס": "ההסתדרות גורמת נזק למשק"

הכוח של ההסתדרות הוא חסר היגיון; החקיקה שמסדירה את פעולתה היא קיצונית ויוצאת דופן בהשוואה לעולם בכוח הלא פרופורציונאלי שמקבלת ההסתדרות לעומת הכוח שמקבלים שאר השחקנים במשק ● דעה

חקלאי בוחן שתילי קַנַבּוֹס, הצמח שממנו מופק קנאביס, לקראת הקציר / צילום: NICK OXFORD, רויטרס

החקלאים בארה”ב התנפלו על הפוטנציאל של גידולי הקנאביס - עכשיו הם נאלצים להתמודד עם היצף והפסדים צפויים

מזה שנים רבות, מחפשים החקלאים באמריקה גידולים רווחיים יותר מתירס ופולי סויה ● הלגליזציה של הקנאביס הלהיבה מגדלים רבים והביאה להתנפלות על הצמח ● אבל לשוק כידוע יש חוקי היצע וביקוש משלו, ועכשיו חלק מהחקלאים עומדים בפני מציאות עגומה

נוחי דנקנר /צילום: שלומי יוף

משטרת ישראל מבקשת לעכב מתן חנינה לנוחי דנקנר בשל מידע חדש

בחדשות 12 נחשף הערב כי דנקנר הועבר מבית הכלא מעשיהו לכלא ניצן לתא בבידוד זאת על סמך מידע חדש בעניינו ● דנקנר הגיש בפברואר האחרון בקשת חנינה לנשיא המסתמכת בעיקר על מצבו הרפואי

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

תל אביב מחפשת כיוון; מגמה מעורבת עם שינויים מינוריים במדדים

מזרחי טפחות, אופקו ובזק בולטות בצד החיובי; נייס נחלשת ● סלקום מתקנת חלקית לאחר הזינוק של אתמול ● אופטימיות סחר דחפה אמש את המדדים בוול סטריט לעליות של כ-0.6% ● היום תתקיים פסגת אופ"ק בווינה לקראת הסכם להמשך קיצוץ קצב הפקת הנפט

הפגנת מחאה בשדרות רוטשילד בתל אביב לקראת פסגת האקלים במדריד / צילום: שני אשכנזי, גלובס

כמה משרות יוצר דולר שמושקע באנרגיה ירוקה לעומת דולר שמושקע בדלקים מזהמים?

פסגת האקלים של האו"ם, שנפתחה השבוע, מושכת אליה נציגי ממשלות ופעילי איכות סביבה מכל העולם • איך ישראל משתלבת במאמץ הממשלות להפחתת נזקי האקלים, האם כדאי להשקיע בתעשייה ירוקה והאם המגזר העסקי, מתוך אינטרס כלכלי, הוא זה שיציל את העולם?

אביגדור ליברמן / צילום: טל שניידר, גלובס

ליברמן: "לצערי הולכים לבחירות, רק נס חנוכה יכול עוד לעזור"

חבר הכנסת אמר הבוקר כי אין לו כוונה לשבת בממשלה צרה, וכי נתניהו וגנץ "קיבלו את ההחלטה ללכת לבחירות בעיניים פקוחות" ● עוד ציין כי לא יחתום על טפסי ה-61 לאף אחד מן הצדדים

ערן יעקב / צילום: רפי קוץ

מצעד הנחקרים החדשים ברשות המסים: בעלי שליטה בחברות שמשכו מהן כספים

ל"גלובס" נודע, כי בעת האחרונה זומנו לחקירה שורת בעלי שליטה שמשכו כספים מהחברות בשליטתם ולא דיווח עליהם כהכנסה. זאת, על אף שהכספים לא הוחזרו או שההחזר נדחה למועד לא ידוע ● מדובר בחקירות ראשונות בעקבות אכיפת תיקון לחוק מ-2017

סוחר בבורסת ניו יורק. המצטרפת החדשה אינמוד סיימה את אוגוסט בזינוק של 42%   / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

זהירות, האטה לפניך: אם לא יקרה שינוי גם החגיגה בשווקים תיגמר

קצב הצמיחה בכלכלות החזקות מאט, אך הביצועים של השווקים השנה היו בין הטובים בשנים האחרונות ● אם לא יקרה שינוי, גם החגיגה בשווקים תיגמר ● כדי שיקרה השינוי שיאפשר את המשך הביצועים הטובים, צריך להבין מה היו הסיבות להאטה בצמיחה בשנתיים האחרונות

מנהלת ועדת הבחירות אורלי עדס / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי, יח"צ

ועדת הבחירות: לא נוכל לקיים בחירות תוך 45 יום מהחלטת הכנסת

במסיבת עיתונאים בכנסת אמרה עדס כי במאמץ רב ניתן אולי לקצר את תהליך ההכנה ל-75 ימים: "יהיה קשה וגבולי מאוד אבל אפשרי"