גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טנק-אלגנט: נוכחות על הכביש שממנה לא ניתן להתעלם 

גרסת הטורבו-דיזל של ריינג'-רובר לוקה בתמחור שאפתני, אך שומרת על יכולות כביש מרשימות ופוטנציאל עבירות מקצועי בשטח

לנדרובר טורבו / צילום: יחצ
לנדרובר טורבו / צילום: יחצ

בתחילת חודש יולי פרסם מנכ"ל קבוצת יגואר-לנדרובר (JLR), ראלף ספת', הודעה בתקשורת הבריטית. ספת' מוכר כאיש שמרבה לחייך ולהתלוצץ עם המדיה. אבל לא הפעם. "עסקת ברקזיט רעה של בריטניה מול אירופה תעלה לקבוצה למעלה מ-1.2 מיליארד ליש"ט ברווחים שנתיים. כתוצאה נצטרך לשנות דרסטית את פרופיל ההשקעה שלנו ולשקול מחדש השקעה מתוכננת של 80 מיליארד ליש"ט בבריטניה בחמש השנים הבאות".

לא מעט הצהרות כאלה נשמעות לאחרונה בתעשיית הרכב הבריטית ככל שמתקרב מועד ה"דיל" בין האיחוד האירופי לבריטניה, במיוחד לאור העובדה שכמעט 40% מחלפי הרכב זורמים לבריטניה מכל רחבי אירופה ועיכובם במכס יהיה קטסטרופה.

אבל המקרה של JLR, יצרנית הרכב הגדולה בבריטניה, שכשליש מתוצרתה מיועד ליצוא (85% במותג ריינג'-רובר), בעייתי במיוחד. בניגוד לרוב יצרני הרכב במדינה, שיש להם בסיסי ייצור חלופיים בכל רחבי העולם, עיקר פעילות הייצור של JLR הוא בבריטניה עצמה.

עד שיתפזרו ערפילי האי-ודאות סביב עתיד הברקזיט, ממשיכה לנדרובר לרענן במרץ את היצע הדגמים שלה והשנה הגיע תורו של הריינג'-רובר "ספורט" הגדול. החידוש המרכזי בסדרה הוא דגם היברידי-נטען, ראשון מסוגו במותג, שאמור להיות להיט מכירות מקומי בזכות הטבת מס. הדגם הזה עדיין לא הגיע אלינו ובינתיים התייצבה למבחן גרסת הטורבו דיזל V6.

ריינג'-רובר "ספורט"

חיצונית, השינויים במודל 2018 קלים יחסית. החרטום עודכן עם מערך צר ומתוחכם של פנסי LED ממוחשבים, שמייצרים תאורה "מעוצבת" ונראית למרחוק. גם הפנסים האחוריים הוחלפו ביחידות מתוחכמות, הספוילר האחורי ספורטיבי יותר ויש גלגלים חדשים. אבל בשורה התחתונה זה עדיין כלי מאסיבי ורבוע, שתופס שטח אספלט רציני עם אורך של כ-4.9 מ' ורוחב של יותר מ-2 מ' ולא מנסה להיות נחמד. אפילו בצבעי לבן-שחור מתונים יחסית, כמו ברכב ההדגמה שלנו, המסר המשודר לנהגים ולהולכי רגל בסביבה הוא "תחשבו פעמיים".

במצב המתלים הרגיל, רצפת תא הנוסעים ממוקמת בגובה שעשוי לאתגר ילדים ונוסעים נמוכי קומה. הנמכת מתלי האוויר משפרת את קלות הכניסה והיציאה לתא אם כי עדיין נדרשת אתלטיות. הבונוס הוא תצפית על הכביש ממעוף הציפור - או לפחות ממעוף המשאית - מעל גגות הפרייבטים ורכבי ה-SUV שמסביב. המראה מלמעלה דרך משטחי זכוכית ענקיים הוא כמו ממרפסת פנטהאוז.

ב"ספורט" קיימת אופציה לשבעה מקומות אבל בתצורת חמישה מקומות בלבד, כמו ברכב ההדגמה שלנו, הנוסעים נהנים משטח נדל"ן רציני עם שפע מרחב לחמישה מבוגרים חובבי פחמימות ותא מטען שיכול לבלוע 780 ליטר במצבו התקני.

כפי שניתן לצפות ממותג עילי, הכל בנוי היטב, מבודד אבסולוטית מרעשי החוץ והפנים ועטוף בחומרים איכותיים עם דונמים של עור בריטי תפור ונאה, מתכת קרירה ומשטחי פלסטיק רכים. רמת האבזור התקני מכובדת, אבל העיגול המצפצף של מובילאיי על הדשבורד לא נראה במקום ברכב כה יקר.

כמו בדגמי הדור האחרון של יגואר, עמדת הפיקוד החדשה מבוססת כולה על צגים דיגיטליים. יש שני מסכי מגע גדולים מעל הקונסול המרכזי, שמסונכרנים ביניהם, ובנוסף מסך רב-תכליתי ברזולוציה גבוהה על תקן לוח שעונים, שאת התצוגה שלו ניתן להתאים להעדפות הנהג. השמרנים יכולים לבחור בעיצוב "כאילו" אנלוגי ומסורתי.

מערך הצגים והתפריטים עשיר ורווי בגרפיקה, אבל ניכר שהושקעה מחשבה רבה כדי להפוך את ההתמצאות של נוסעים שלא גדלו בעידן ה-IT לקלה יותר. גם הנדסת האנוש הבסיסית ידידותית ונוחה לנהיגה ממושכת ומערכת המיזוג יעילה מאוד בקיץ הישראלי. שמחנו גם לגלות שהחברה אימצה ידית הילוכים נורמלית במקום הפטנט הרוטורי.

באירופה, ובבריטניה בפרט, מתנהל כיום סוג של ציד מכשפות סביב מנועי הדיזל אבל ה-V6 טורבו-דיזל בנפח 3 ליטר של רכב המבחן שלנו הזכיר לנו שנתגעגע לאופי הייחודי של הטכנולוגיה הזו. זהו מנוע ותיק למדי, שעבר מודרניזציה אלקטרונית מקיפה ומייצר כעת 258 כ"ס ו-60 קג"מ. ההספק מתון במונחים של הפלח, אבל המומנט האדיר זמין בכל לחיצה קלה והודף את הכלי בעליות ובמישור בקצב מרשים מאוד. גם תאוצה מאפס ל-100 ב-7.5 שניות לא נשמעת מרשימה על הנייר, אבל עם גובה כה נכבד מעל הכביש ומאסה של 2.13 טון, התחושה היא כמו בתוך טנק מרכבה שמאיץ על רמפה. הצליל בעת האצה נשמע סמכותי וגברי לא פחות.

את תהילתם רכשו הכלים הגדולים של ריינג'-רובר בזכות מערכת מתלי האוויר הממוחשבת שלהם, שרתומה להנעה כפולה ומאחוריה עשרות שנות ניסיון כדי לשלב בין נוחות נסיעה "ניהולית" ליכולות עבירות רציניות בשטח. על הכביש זה בהחלט כלי נעים לנהיגה נמרצת - בהתחשב בגודלו - עם לא מעט היזון חוזר מההגה ושמירה על מרכב מאוזן בפניות, עם מינימום נטיית צד. באופן מפתיע, גם במצב הנוחות נוחות הנסיעה אינה רכה ומרחפת והכיול נוקשה יותר לעומת הריינג'-רובר "ווג".

מרווח הגחון מרשים וניתן להגדיל אותו משמעותית בסיוע מתלי האוויר, לצורך צליחת אתגרי עבירות טכניים. יש גם תכנות מובנה למצבי שטח שונים ומאתגרים אבל נראה לנו שאפילו האנשים בריינג'-רובר מתקשים להאמין שמישהו יגרוס את הסופר- SUV המפואר בשטח טכני. לראיה, תחתית מפתני הדלתות מוקפת בעיטורים של פלסטיק "פיאנו" שחור ומבריק שרגיש לשריטות ואילו הפגושים עטויים במשטחי קישוט אפורים מרהיבים לעין שרגישים מאד לאיתני הטבע. כך או כך, הפוטנציאל של מכונת שטח בלתי ניתנת לעצירה תמיד קיים.

המחיר של ריינג' ספורט TDV6 מתחיל באזור 760 אלף שקל וממריא עד למעלה מ-830 אלף בהתאם לרמת הגימור. ברף המחיר הזה ממתינה לו תחרות קשה לא רק מרוב דגמי העילית אלא גם מהאח הספורטיבי VELAR, שאינו קטן בהרבה ועולה כמעט 100 אלף שקל פחות בדגם דיזל חזק יותר (300 כ"ס ו-72 קג"מ). כך או כך, למרות כל היכולות הברוכות שלו, תכליתו העיקרית של הריינג' ספורט היא להצהיר הצהרה מאוד ספציפית לנהגים ולצופים בסביבה, ואין הרבה דגמים, שממלאים את התכלית הזו כה טוב. 

חלק מהמתחרים

ב.מ.וו X5 M50D

818 אלף שקל הוא המחיר של גרסת M50D של ב.מ.וו X5 . לאולטרה-דיזל ספורט יש מנוע 3 ליטר שמייצר 381 כ"ס ו-75 קג"מ וכיול ספורטיבי. הדור החדש של הכלי, שיגיע אלינו בקרוב, יצויד בגרסת 400 כ"ס של אותו מנוע דיזל, יהיה גדול, מרווח ו"דיגיטלי" יותר ויציע לראשונה גם יכולות שטח מקצועיות עם מתלים מתרוממים

אאודי SQ7

ב-845 אלף שקל, גרסת העל של אאודי Q7 מצוידת בטורבו-דיזל עם שמונה צילינדרים, נפח של 4 ליטר, הספק של 435 כ"ס ומומנט סהרורי של 91 קג"מ. למרות משקל עצמי של 2.33 טון, הרכב יכול להאיץ מאפס ל-100 ב-4.9 שניות. יש מתלי אוויר כסטנדרט ותא הנוסעים, לשבעה, עמוס בטכנולוגיות עדכניות עם ניהוג סמי-אוטונומי

מרצדס GLS

ה-GLS החדש נמתח לאורך יותר משלושה ורבע מטרים ויכול לאכלס שבעה נוסעים בנוחות של מיניוואן. גרסת הטורבו-דיזל, שעולה 690 אלף שקל, מצוידת במנוע V6 בנפח 3 ליטר עם 258 כ"ס ו-62 קג"מ. מתלי אוויר הם סטנדרט, אך מי שרוצה יכולות שטח מקצועיות יכול להזמין חבילת שטח שכוללת נעילת דיפרנציאלים ומרווח גחון של יותר מ-30 ס"מ

עוד כתבות

אסי טוכמאייר וברק רוזן / צילום: חן גלילי

הבוננזה של רוזן וטוכמאייר מניהול קבוצת הרכישה של פרויקט דה וינצ'י: דמי ניהול של קרוב ל-200 מיליון שקל

בעקבות השלמת התנאים הדרושים בהסכמי הליווי הפיננסי של חברי הקבוצה, יקבלו ישראל קנדה ואקרו נדל"ן, המנהלות את הקמת פרויקט המגורים היוקרתי במרכז תל אביב, את החלק הראשון מדמי הניהול שלהם הן זכאיות, בסכום של 108 מיליון שקל

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 4 בדצמבר 2019

אתמול באיכילוב: 11 נפגעי תאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

סטיבן מנושין, שר האוצר האמריאי / צילום: ג'ייסון לי, רויטרס

ארה"ב חוששת מהצעות לשינויים בינלאומיים של חוקי המיסוי

כך כתב שר האוצר האמריקאי סטיבן מנושין במכתב ל-OECD ● מנושין קרא למדינות להשעות את המסים שהן מתכננות על שירותים דיגיטליים עד שיגובש הסכם בינלאומי

מנהלת ועדת הבחירות אורלי עדס / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי, יח"צ

ועדת הבחירות: לא נוכל לקיים בחירות תוך 45 יום מהחלטת הכנסת

במסיבת עיתונאים בכנסת אמרה עדס כי במאמץ רב ניתן אולי לקצר את תהליך ההכנה ל-75 ימים: "יהיה קשה וגבולי מאוד אבל אפשרי"

עו"ד אילנית ציבין/ צילום: יחצ

עיריית ר"ג השתלטה על חניות פרטיות - והוציאה דוחות חניה לבעלי הדירות

על אף שהחניות צמודות בטאבו בבעלות פרטית - העירייה צבעה את אבן השפה ב"כחול לבן", וגבתה תשלום על החניות שלא היו שלה • בית המשפט קבע כי היא תצטרך לפנות את החניות בתוך חצי שנה

 

נכס של אול יר/ צילום: מצגת החברה

אג"ח חברת הנדל"ן אול-יר חזרו לצנוח אחרי הפסד של 45 מיליון דולר ברבעון השלישי

להפסדי החברה הזרה, שגייסה יותר מ-2 מיליארד שקל באג"ח בת"א, תרמו בעיקר מחיקה של 10 מיליון דולר בערך הנדל"ן להשקעה של החברה וזינוק של 180% בהוצאות המימון

משה כחלון / צילום: רפי קוץ, גלובס

משה כחלון רומז על פרישתו מן החיים הפוליטיים בימים הקרובים

לא ברור אם כוונתו של כחלון היא להסיר את שמו מרשימת הליכוד לכנסת הבאה או התפטרות מתפקיד שר האוצר ● תוכניותיו לא ברורות אך, ככל הנראה יעבור למגזר הפרטי ויעשה לביתו

גדעון סער / צילום: שלומי יוסף

איך נסגור את הגירעון בתקציב? גדעון סער חושף את משנתו הכלכלית והמדינית

שנתיים וחצי לאחר שחזר לפוליטיקה, גדעון סער מתכונן לקרב על הנהגת הליכוד ● בראיון ל"גלובס" הוא אומר כי הוא לא מעלה על דעתו שלא יתקיימו פריימריז בליכוד אם ישראל תלך לבחירות שלישיות, ומסביר איך הדברים שייעשה יוציאו את ישראל מהבעיות בהן היא נמצאת

סיאטה נאדלה, ריצ’רד ניקסון, ג’רמי קורבין / צילום: רויטרס

עכשיו זה רשמי: 4 ימי עבודה בשבוע טובים לכולם

מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת פוליטיקאים מפזרים הבטחות למעבר לשבוע עבודה מקוצר ● בינתיים, חברות שהפחיתו את שעות העבודה השבועיות או היומיות מדווחות על עלייה בפריון העבודה

אביגדור ליברמן / צילום: טל שניידר, גלובס

ליברמן: "לצערי הולכים לבחירות, רק נס חנוכה יכול עוד לעזור"

חבר הכנסת אמר הבוקר כי אין לו כוונה לשבת בממשלה צרה, וכי נתניהו וגנץ "קיבלו את ההחלטה ללכת לבחירות בעיניים פקוחות" ● עוד ציין כי לא יחתום על טפסי ה-61 לאף אחד מן הצדדים

ריקול בסדרת מוצרי פסטה של המותג הפרטי של שופרסל / צילום: יח"צ

שופרסל מודיעה על ריקול לעשרות מוצרי פסטה של המותג הפרטי

הסיבה: חשד להימצאות חרקים זעירים ● החרקים נמצאו במספר אריזות ממוצרי הפסטה של המותג הפרטי בתוצרת "ברוטו" איטליה

ערן יעקב / צילום: רפי קוץ

מצעד הנחקרים החדשים ברשות המסים: בעלי שליטה בחברות שמשכו מהן כספים

ל"גלובס" נודע, כי בעת האחרונה זומנו לחקירה שורת בעלי שליטה שמשכו כספים מהחברות בשליטתם ולא דיווח עליהם כהכנסה. זאת, על אף שהכספים לא הוחזרו או שההחזר נדחה למועד לא ידוע ● מדובר בחקירות ראשונות בעקבות אכיפת תיקון לחוק מ-2017

מחנה מעצר למהגרים בארה"ב / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס

השערוריה שמטלטלת את ארה"ב: מקינזי ייעצה לקצץ במזון ובתרופות למהגרים לא חוקיים כדי להאיץ גירושם

ארגון "פרופבליקה" חשף 1,500 מסמכים מהם עולה כי חברת הייעוץ הוותיקה ייעצה לממשל האמריקאי איך לחסוך בעלויות הטיפול במהגרים הבלתי חוקיים ששוהים במחנות מעצר בסמוך לגבול ● הפרשה מעלה סימני שאלה אתיים סביב פעילות החברה

שר התיירות יריב לוין / צילום: יהודה עשור, יח"צ

במידה ולא תוקם ממשלה, מענקי משרד התיירות לחברות תעופה נמצאים בסכנה

האם תקציב המענקים לחברות התעופה (250 אלף אירו לקו בשנה) יסתיים כבר בחודש הבא? ● לפי שר התיירות: "אם לא תקום ממשלה זה אוי ואבוי. התנופה בענף התיירות נמצאת בסכנה ענקית אם ניכנס ל-2020 בלי תקציב התוצאה המיידית תהיה שתקציב השיווק ייעלם"

בנימין נתניהו/ צילום: רויטרס

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים: 3.7%

מדובר ברמת גירעון דומה לזו שנמדדה בחודש שעבר וקרובה לזו שצפה האוצר לסוף השנה ● מתחילת השנה נרשם גידול של 6.1% בהוצאות הממשלה לעומת התקופה המקבילה

האחים אמיר יעקובי פיני יעקובי / צילום: אריק-סולטן

בדרך להסדר נושים חדש? ביהמ"ש הוציא צו הקפאת הליכים זמני לאורתם סהר

אורתם סהר הנדסה, אורתם סהר תשתיות ובנייה ומליבו בנייה מבקשות לשנות את הסדר הנושים הנוכחי שלטענתן אינו מאפשר את המשך ניהולן של החברות

 

 

בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר

חברת אדמונד דה רוטשילד ניהול נכסים תשלם מע"מ בהיקף כ-35 מיליון שקל בישראל

בת"א דחה את בקשתה של החברה להטיל עליה מע"מ אפס, היות והיא מספקת שירותים לקבוצת רוטשילד העולמית, שהנה "תושב חוץ" ● התקבלה טענת רשות המסים לפיה החברה מספקת שירותים גם לתושבי ישראל בישראל, לקוחות מוסדיים ולקוחות פרטיים ישראלים, וחייבת במע"מ בשיעור מלא

הפגנת מחאה בשדרות רוטשילד בתל אביב לקראת פסגת האקלים במדריד / צילום: שני אשכנזי, גלובס

כמה משרות יוצר דולר שמושקע באנרגיה ירוקה לעומת דולר שמושקע בדלקים מזהמים?

פסגת האקלים של האו"ם, שנפתחה השבוע, מושכת אליה נציגי ממשלות ופעילי איכות סביבה מכל העולם • איך ישראל משתלבת במאמץ הממשלות להפחתת נזקי האקלים, האם כדאי להשקיע בתעשייה ירוקה והאם המגזר העסקי, מתוך אינטרס כלכלי, הוא זה שיציל את העולם?

ארנון בר דוד / צילום: כדיה לוי

יו"ר ההסתדרות מגיב למאמר של שקד ב"גלובס": "אנחנו לא אויבי האומה"

בר-דוד כיוון את דבריו כתגובה למאמר שפרסמה אתמול ב"גלובס" יו"ר מפלגת הימין החדש ושרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד: "אם מישהו חושב להשית את הגרעון מתקציב המדינה על העובדים – אנחנו נעמוד כחומה בצורה ונצא לרחובות"

משפחת פליטים סורים / צילום: Alia Haju, רויטרס

דוח חדש: מדי שתי שניות אדם נאלץ לברוח מביתו בגלל אסון טבע

לפי דוח חדש של ארגון אוקספאם, יותר מ-20 מיליון בני אדם בשנה נאלצו לברוח מביתם בשל אסונות שנגרמו כתוצאה ממשבר האקלים ● ד"ר משה טרידמן: "המזרח התיכון נמצא בסיכון רב"