גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות שחיקת הרווחיות: ענף הרכב מחפש מנועי צמיחה

יותר מ-212 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכביש מתחילת השנה, אבל הדו"חות הרבעוניים מגלים שהענף מתמודד עם רווחיות פוחתת ומחפש מנועי צמיחה חדשים עם סיכון מוגבר ● על הכוונת: פעילות מוגברת בשוק האשראי לרכב והשקעות באוטו-טק

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

נתוני מסירות הרכב החדש של אוגוסט שפורסמו השבוע לא היו מלהיבים במיוחד, אבל עדיין מספקים סיבות לאופטימיות - לפחות למראית עין. בחודש שעבר עלו על כביש הארץ 23,548 מכוניות חדשות. זה בהחלט נתון מכובד, בהתחשב בהגירת הקיץ ההמונית בחודש אוגוסט ובכך שרוב הפעילות העסקית במשק התבצעה בהילוך נמוך. לעומת אוגוסט אשתקד נרשמה ירידה קלה של כ-2% בלבד. 

גם נתון המכירות המצטבר מתחילת השנה מחזק את הרושם, עם קצת יותר מ-212 אלף מכוניות חדשות שנמסרו בשמונה חודשים, ירידה של פחות מ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אנליסטים אופטימיסטים במיוחד יכולים להוסיף כאן גם אפילו איזה "וואו" קטן; למרות המציאות התחבורתית העגומה על כבישי ישראל, שמתקרבת במהירות למבוי סתום, ועלייה משמעותית בזמן השהייה בפקקים; למרות מצוקת החנייה; למרות הזחילה המתמשכת של מחירי הדלק כלפי מעלה במחצית הראשונה - עדיין הצטרפו השנה לכבישי ישראל למעלה מעשרת אלפים כלי רכב חדשים נטו מדי חודש (בניכוי כלי רכב שנגרעו).

בהערת אגב נציין, שלפחות לחלק מהירידה אחראים גורמים חיצוניים זמניים דוגמת המעבר למבחני הפליטה החדשים (WLTP) באירופה בתחילת ספטמבר, מעבר שממשיך לייצר הפרעות לא פשוטות במערך הייצור ובלוגיסטיקה של חלק מיצרני הרכב, בעיקר הגדולים שבהם. כתוצאה נוצרות דחיות משמעותיות באספקה של כמה דגמי מפתח בשוק הישראלי. בתעשיית הרכב מעריכים שההפרעות הללו עשויות להימשך עד אביב 2019, בהתאם ליצרן, ויתבטאו גם בעליית מחירים.

אבל כאמור זו רק מהמורה זמנית. מתחת לפני השטח קיימות הפרעות מבניות מתמשכות ומטרידות יותר בענף הרכב הישראלי. על אלה אפשר ללמוד למשל מכך ש-58% ממותגי הרכב הנמכרים בארץ רשמו בינואר-אוגוסט ירידה, לעתים קרובות דו-ספרתית, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. על הבעיות ניתן ללמוד גם מבין השורות של דוחות הרבעון השני, שפרסמו החודש כמה שחקניות ציבוריות מענף הרכב.

בועת האשראי לרכב: מהבנקים לשחקני השוק

בעיה מבנית אחת היא המשך קיומה של בועת אשראי צרכנית ומוסדית לרכישת רכב חדש בישראל. כזכור, לפני כשנתיים נדרש בנק ישראל לתופעה המדאיגה והמליץ למערכת הבנקאית לנקוט שורה של צעדים לקירור השוק ולהקטנת הסיכונים, בדגש על שוק הליסינג.

לכאורה, הצעדים הללו נשאו פרי; גורמים בנקאיים וחוץ בנקאיים העלו את הריבית על הלוואות לרכב, החמירו קריטריונים ויישמו, מי יותר ומי פחות, את המלצות בנק ישראל. אכן, הנתונים האחרונים שפרסם בנק ישראל לרבעון הראשון של 2018 הצביעו על ירידה של כ-1% בהיקף האשראי לרכישת רכב, בהובלת חברות כרטיסי האשראי - לעומת קפיצה של 11% בשנת 2017.

מסירות כלי רכב חדשים ינואר-אוגוסט 2018

אבל הדוחות הפיננסיים של מחצית 2018 בענף הרכב מגלים ששוק האשראי לרכב פועל כמו כלים שלובים. כלומר, את מה שצמצמו הגופים הבנקאיים וחברות כרטיסי האשראי, משלימים כיום היבואנים וחברות הליסינג עצמאית.

לחלק מהיבואנים, דוגמת כלמוביל ומכשירי תנועה, יש אופרציות אשראי שפועלות כבר שנים רבות ומגלגלות מיליארדים. אליהן הצטרפו בשנים האחרונות חברת האשראי אוטו-קאש של קרסו ואלבר קרדיט, שפועלת מאז 2015 והפגינה צמיחה שנתית תלת ספרתית בהיקף האשראי שהיא מעניקה. גם האופרציה של קרסו וגם זו של אלבר קיבלו בשבועות האחרונים רישיון קבוע להענקת אשראי צרכני לכל מטרה.

אבל זו רק ההתחלה. הדוח הרבעוני של קבוצת שלמה, השחקנית הגדולה ביותר בשוק הליסינג, מגלה כי החל מאפריל מפעילה החברה את דרך האשראי, חברה בת שעוסקת באופן עצמאי במתן אשראי והלוואות לגורמים שונים ולמטרות שונות, כאשר לפחות כרגע המיקוד הוא מימון לרכישת רכב. קבוצת שלמה עדיין מפעילה את החברה במתכונת הרצה, עם היקף פעילות "זניח", על פי הדוח, אבל בהתחשב במשאבים הנכבדים של הקבוצה לא נופתע אם גם היא תהפוך לשחקנית רצינית בשוק האשראי.

לחבורה הנכבדה הזו נוספה ביולי השנה גם UMI, כשהצטרפה למימון ישיר, אחת השחקניות הוותיקות בתחום המימון החוץ-בנקאי לרכב, והקימה עימה חברה משותפת שתציע אשראי ללקוחות קבוצת UMI לצורך רכישת רכב מהקבוצה. על פי מקורות בענף, עוד יבואניות בענף הרכב מריצות כיום פיילוט דומה שעשוי להתחיל לפעול בטווח הקרוב.

מקור חדש לרווחים - ולסיכונים

מאחורי התופעה ניצבות כמה סיבות אובייקטיביות, ובראשן העובדה שמתן אשראי לרכב הוא כשלעצמו פעילות רווחית, או לפחות היה עד כה. נתוני השוק מגלים שאשראי חוץ בנקאי לרכישת רכב ניתן כיום בריבית ממוצעת של 8%-7%. הדוחות של אלבר, למשל, מגלים שאלבר קרדיט הפכה להיות פרת מזומנים עם תרומה לא מבוטלת לשורת הרווח הכוללת. לפיכך אפשר להבין את המוטיבציה העסקית לחתוך פערי תיווך ולפתח את התחום כמקור צמיחה והכנסות חדש.

נזכיר גם שמסלול ה"אפס קילומטר" הפך בשנים האחרונות את רוב חברות הליסינג לסוחרות רכב חדש בהיקפים של עשרות אלפי כלי רכב בשנה, וזו פעילות שדורשת מתן אשראי צרכני בהיקף לא מבוטל. הדוח הרבעוני החדש של אלבר, למשל, מגלה כי במחצית הראשונה של השנה הכנסותיה מסחר ברכב, בעיקר "אפס קילומטר", חצו את רף החצי מיליארד שקל - קפיצה של 23%, מתוכם כרבע מיליארד שקל הכנסות ברבעון השני.

סיבה נוספת היא, ששליטה בחברת אשראי עצמאית היא צעד משלים נוסף במגמה המתמשכת של חברות הליסינג ויבואניות הרכב להפוך ל"סופרמרקט" עצמאי לרכב, שמציע חבילה מלאה של שירותים.

אבל נראה שבשורה התחתונה, הגברת הפעילות העצמאית של הענף בתחום האשראי לרכב נועדה ליצור גם "כרית ביטחון", שתספוג זעזועים אפשריים כתוצאה מהחמרת הקריטריונים למתן אשראי צרכני לרכב ביוזמת בנק ישראל. כאן כמובן צריכה להישאל השאלה, האם מחזיקי האג"ח, ובראשם המוסדיים, נותנים את דעתם לכך שחלק גדל והולך מגיוסי ההון שהם מממנים בענף הרכב עשויים להיות מופנים לפעילות שפרופיל הסיכון שלה שונה מאוד מזה של ליסינג תפעולי קלאסי.

בדוח המעקב האחרון של חברת מידרוג על אלבר שירותי מימונית, למשל, העניקה מידרוג לפעילות האשראי למימון כלי רכב את הכותרת "גורם סיכון שלילי בשל מינוף גבוה וניסיון מוגבל". וזו, כאמור, רק דוגמה אחת. בקיצור, קניתם אג"ח צמוד רכב, קיבלתם בנק הלוואות.

האוטו-טק מחלחל לדוחות, בקטנה

השחיקה המתמשכת ברווחיות בולטת גם בדוחות הרבעוניים של יבואניות הרכב הציבוריות, דלק רכב, קרסו ו-UMI, והיא נובעת מאותן סיבות רקע שכבר הזכרנו לא אחת: נטייה הולכת וגוברת של הלקוחות בשוק הרכב הישראלי לרכוש רכבי כביש שטח ו/או מכוניות היברידיות, שבאה על חשבון הביקוש לכלי רכב "מסורתיים"; דומיננטיות של הצמד הקוריאני יונדאי/קיה, שמחזיקים בכמעט 30% מכירות הרכב החדש ומגבירים את התחרות בין המותגים הנותרים; מלחמת מחירים עזה בשוק הפרטי והמוסדי, שביטויה במעבר מוקד המכירות ל"אפס קילומטר" ובמבצעי הנחות אגרסיביים; וכך הלאה.

בתוך כל המאבק, והאבק, נדמה, שליבואניות הרכב ולחברות הליסינג אין הרבה זמן להתייחס, או לפחות לשתף בהערכות שלהן את המשקיעים ובעלי המניות, לשינויים המבניים והטכנולוגיים מרחיקי הלכת שמתחוללים כיום בתעשיית הרכב הבינלאומית ונמצאים ממש מעבר לפינה שלנו.

כ-17 שבועות לפני סוף השנה עדיין לא מצאנו בדוחות הפיננסיים, או בדוחות של האנליסטים המסקרים, שום התייחסות מהותית להשפעות אפשריות של מהפכת הרכב השיתופי והאוטונומי, של מגמת החשמול המואץ של כלי רכב (שעשוי להשפיע על מבנה הרווחיות) ושל שינויי הרגולציה הנלווים.

עם זאת, בין השורות אפשר למצוא בדוחות רמזים ראשונים לסוג של פיזור סיכונים "עתידני", או לכל הפחות ניצול הזדמנויות. כמעט כל יבואני הרכב בונים כיום, מי יותר ומי פחות, תיקי השקעות הון-סיכון בחברות סטארט-אפ ישראליות מתחום האוטו-טק. רוב ההשקעות עדיין מבוצעות במתכונת השקעה פרטית של בעלי השליטה בחברות, אבל יש חריגים.

כך, למשל, למדנו מהדוח הרבעוני שתיק השקעות הלא סחיר של דלק רכב בחברות אוטו-טק כבר צמח לסכום מכובד של 84 מיליון שקל ברבעון השני של 2018. דלק מושקעת בין השאר בחברת אוטוטוקס המפתחת טכנולוגיית התקשורת בין כלי רכב, באינוויז המפתחת רדאר לייזר (החזקות של כ-4.5% ממניות החברה), בחברת היי-פארק שעוסקת באיסוף מידע עירוני, בסטארט-אפ היילו שמפתח מעבד לבינה מלאכותית ועוד.

זו כמובן פעילות עתירת סיכונים אבל אם לשפוט על פי תקדים מובילאיי, ולפי המכפילים האדירים שמקובלים כיום בשוק הזה, די לעתים במימוש מוצלח אחד כדי לסדר ליבואניות רכב רווח רבעוני או אפילו שנתי רציני. בקיצור, את מה שלא עושה האמונה בטכנולוגיה ובעתיד, עושה הפיתוי "לעשות סיבוב". 

עוד כתבות

עוברי אורח חובשים מסיכות ברחוב מחשש להדבקות מנגיף הקורונה שפרץ בווהן שבסין / צילום: רויטרס

אפילו הצנזורה הסינית לא מצליחה להעלים את נגיף הקורונה

מעצרים בגין הפצת "מידע כוזב", הגבלת הדיווחים בעיתונים ובתקשורת ומחיקת תגובות וסרטונים שמועברים בשיחות פרטיות ● הרשויות הסיניות ניסו לעצור את הדיון במגפה, אך הסכר נפרץ, והקורונה תופסת כבר ימים ארוכים את טבלת הנושאים החמים ביותר ברשתות החברתיות המקומיות

אנשי ביטחון בודקים טמפרטורות גוף של הנכנסים לרכבת התחתית על רקע התפשטות נגיף הקורונה, בייגי'ן / צילום: רויטרס

הווירוס הסיני: מספר המתים והנדבקים עולה – 80 מתים ו-2,794 חולים מאובחנים

עד כה הרופאים הצליחו לרפא רק 54 מקרים מאובחנים ● הנדבקים שכרגע עומדים על 2,794 בני אדם בכל העולם, רובם בסין

ג'ף הורינג / צילום: יח"צ

אינסייט רכשה מניות מון אקטיב בהיקף של 125 מיליון דולר

קרן ההשקעות האמריקאית רכשה מניות של חברת המשחקים מון אקטיב לפי שווי של 1.25 מיליארד דולר ● הקרן רכשה את המניות מבעלי מניות קיימים, והכסף לא נכנס לקופת החברה

נמל חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס

נחתם הסכם הרפורמה בנמל חיפה: מענק פרישה בהיקף 2.7 מיליון שקל לעובד

אחרי שש שנות מו"מ נחתם ההסכם שפותח את הדרך למכירת החברה לידי משקיע פרטי, שעשוי להיות ממשלת סין ● במסגרת תוכנית ההתייעלות, 200 מעובדי החברה יקבלו חבילת פרישה בתנאים אטרקטיביים במיוחד

קובי בראיינט ובתו ג'יאנה בראיינט / צילום: Stephen R. Sylvanie, רויטרס

הטעות הנוראית של חדשות ABC בדיווח על מותו של קובי בראיינט

כתב רשת ABC News, מאט גוטמן, דיווח באופן שגוי בשידור חי למיליוני צופים אמריקאים מהתרסקות המסוק בה נהרג שחקן הכדורסל קובי בראיינט, וטען כי כל ארבע בנותיו נהרגו ● מאוחר יותר גוטמן עלה לשידור כדי להתנצל על הפגיעה ברגשות משפחתו וחבריו של בראיינט וצופי הרשת

בני גנץ, בנימין נתניהו, דונלד טראמפ/ צילומים: קובי גדעון-לע"מ, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תוכנית המאה: נתניהו ייפגש עם טראמפ ראשון; גנץ אחריו

פגישת נתניהו תתקיים ביום השני הקרוב מול מצלמות, כפי שמקובל במעמד מסוג זה ● גנץ ייפגש עם טראמפ בשעה 12:00 שעון וושינגטון

גלעד בר אדון  / צילום: באדיבות אתר חברת עמידר

גלעד בר-אדון מונה לתפקיד מנכ"ל חברת מוריה

בר-אדון (48) כיהן בשנים האחרונות בתפקיד מנכ"ל חברת פרזות

אלון מאסק  / צילום: Mike Blake, רויטרס

טסלה כבר שווה יותר מפולקסווגן: האם מדובר בבועה?

יצרנית הרכב החשמלי הקימה מפעל בסין, והמשקיעים בוול סטריט הזניקו את השווי שלה ליותר מ-100 מיליארד דולר ● מי שמאמין בעתיד של טסלה צריך להכיר מקרוב את הסיכונים של שוק הרכב הסיני, שנמצא בשליטה כמעט מוחלטת של הממשלה

רחוב רוטשילד 11, כפר סבא / הדמיה: ארט מודלינג

דיירי הבניין בכפר סבא שיקבלו דירה חדשה, ממ"ד ומעלית בתמ"א 38

התחדשות עירונית: תמ"א 38/2 ברחוב רוטשילד 11 בכפר סבא

רומן אברמוביץ' על רקע בית המגן , תל אביב/ צילומים: אמיר מאירי, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בית המגן בתל אביב, או: איך להרוויח 50 מיליון שקל בשלוש שנים

המבנה הידוע בשם "בית הכשרת היישוב" בתל אביב נמכר לרומן אברמוביץ ב-200 מיליון שקל ● "גלובס" בודק את הנכס, את ההיסטוריה ואת הפוטנציאל הגלום בעסקה ● ניתוח עסקה, מדור חדש

קובי בראיינט / צילום: USA Today Sports, רויטרס

דיווח: הזכירה את מקרה האונס של קובי בראיינט, והושעתה מה"וושינגטון פוסט"

העיתונאית פליסיה סונמז צייצה לינק לכתבה שמסקרת את מקרה האונס שבו הואשם שחקן הכדורסל המנוח קובי בראיינט ● ב"Daily Mail" דיווחו כי לאחר שהציוץ התקבל בזעם ברשתות החברתיות, בעיתון החליטו להשעות את העיתונאית: "הציוץ הראה שיקול דעת לקוי"

חכ מיקי זוהר  / צילום: לשכת עורכי דין

בגלל החרם של הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וימינה: לא תידחה כניסתו לתוקף של חוק שירותי תשלום

הממשלה ביקשה לדחות את כניסתו לתוקף של חוק שירותי תשלום, וכדי לאפשרה צריך היה לחוקק חוק חדש הדוחה את מועד תחולת החוק ● עם החרמה מטעמם של הסיעות המייצגות את הממשלה, חוק הדחייה לא יועלה, וכך חוק שירותי תשלום המקורי יהיה בתוקף

מייסדי בלר: יפים לרנר  ואורי בורוס / צילום: איל יצהר

איך תמונה שעלתה לפייסבוק לפני חמש שנים הופכת להיות קצה חוט בפתרון חקירה

כמויות המידע שעולות לרשתות החברתיות הפכו את תחום המודיעין שמבוסס על מקורות גלויים לחשוב ומורכב יותר - לא רק אמצעי תקשורת או דוחות פומביים, אלא תיעוד של מיליארדי בני אדם ● אורי בורוס, מנכ"ל הסטארט-אפ בלר: "ברשתות החברתיות עשוי להיות מידע יותר מבוסס מאשר זה שיש למדינות"

רב אלוף גדי איזנקוט/ צילום:  דובר צהל

דעה: "תר"ש גדעון" דרדרה את זרוע היבשה לשפל החמור ביותר של צה"ל

תר"ש גדעון, התוכנית הרב שנתית שהוביל הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, הובילה למספר משברים חמורים שלא היו כמותם כבר שנים - ולקשר שתיקה ודיווחים לא אמינים בצה"ל ● נציב קבילות החיילים לשעבר בטור מיוחד על מוכנות הצבא ● דעה

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 26 בינואר

אתמול באיכילוב: 3 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת

הליכוד: לא נשתתף בדיוני המליאה להקמת ועדת הכנסת

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, הודיע על כך בטוויטר וכתב: "לא ניקח בזה חלק ולא נשתף פעולה בקמפיין הבחירות שלהם 'רק לא ביבי'"

מטוס של אייר אינדיה / צילום: שאטרסטוק

אייר אינדיה מוסיפה טיסה שבועית שישית בקו ת"א-דלהי

אייר אינדיה היא חברת התעופה הראשונה שטסה לישראל מעל המרחב האווירי של ערב הסעודית ● החברה ההודית החלה לטוס לישראל לפני שנתיים בתדירות של 3 טיסות שבועיות, ובתוך שנתיים הכפילה את מספר טיסותיה ל-6 טיסות שבועיות

חדוה בר/ צילום איל יצהר

הוועדה לבחירת המפקח על הבנקים החלה להיפגש עם מועמדים לתפקיד

ד"ר חדוה בר צפויה לפרוש מתפקיד הפיקוח על הבנקים באמצע אפריל

הביקוש לשבבים בעולם תופס תאוצה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

האם מהלך העליות במניות השבבים כבר מיצה את עצמו?

חברת מארוול נראית ממוצבת היטב לצמיחה בשוק שבבי הדור הבא בסלולר ● בנוסף לפוטנציאל ארוך-הטווח של פריסת תשתיות ה-5G, פעילות מארוול צפויה להתאושש כבר בתקופה הקרובה, כתוצאה מהתאוששות בשוק השבבים כולו, הן בתחום התקשורת והן בתחום ה-storage

נתי כהן/  צילום: כדיה לוי

משרד התקשורת מונע מבזק להשיק שירות טלוויזיה

המשרד סבור כי שירות טלוויזיה שיסופק ע"י בזק יפגע במתחרותיה ויאפשר לה למכור חבילות שירות הנוגדות את חובת ההפרדה המבנית החלה עליה