גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסכי וידאו במקום מראות צד - ועוד 3 שכלולים מפתיעים למכונית

סייענית אישית שמתחברת לבית החכם, נהיגה אוטונומית במצבי חירום ועזרה לנהג, ובינה מלאכותית שתלמד את מסלולי הנהיגה ורמת מיזוג האוויר המועדפת ● יצרניות הרכב נוסעות עם הטכנולוגיה

לקסוס: חיבור  בין הרכב לבית החכם / צילום: יחצ
לקסוס: חיבור בין הרכב לבית החכם / צילום: יחצ

תעשיית הרכב עוברת כיום מהפכה טכנולוגית, שעתידה לשנות בשנים הקרובות ביסודיות את חוויית השימוש ברכב. עזרים ותיקים ובסיסיים מקבלים יכולות חדשות, ממשקים קוליים הופכים את הרכב לשלוחה של הבית החכם, הרכב מסייע במצבי חירום ובינה מלאכותית לומדת את הנהג. זה לא מדע בדיוני: אלה פיצ'רים שניתן להזמין ולקבל בכלי רכב סדרתיים חדשים (ויקרים, בינתיים) כבר היום.

אאודי: וידאו במקום מראות צד

מראות הצד של הרכב - שתי פיסות הזכוכית המקובעות שבולטות מצדי הדלתות - השתנו רק במעט מאז ימי ראשית הרכב. גם היום הן פוגמת לא במעט בעיצוב האווירודינמי הבסיסי של הרכב, גובות מחיר ברעש ובצריכת דלק ומקטינות את יכולת התמרון במקומות צרים.

אבל טכנולוגיית הלואו-טק הזו הזו עתידה לפנות בשנים הקרובות את מקומה בהדרגה למראות צד וירטואליות שמבוססות על מצלמות ומסכים. סנונית ראשונה תצא לשוק כבר בשנה הבאה על סיפונה של אאודי e-tron החשמלית החדשה'בשלב הראשון רק כאופציה.

אאודי: וידאו  במקום מראות צד/ צילום: יחצ

את המערכת פיתחה סמסונג אלקטרוניקה הקוריאנית והיא כוללת שני מסכי 7 אינץ' בחדות גבוהה בטכנולוגיית OLED, שמשולבים בפינות הקדמיות הפנימיות של שתי הדלתות וממוקמים בתוך שדה הראייה הטבעי של הנהג. את מקום המראות עצמן מחליפות צמד מצלמות וידאו רגישות ברזולוציה גבוהה, שפועלות ביום ובלילה ומשדרות את התמונה למסכים בזמן אמת. למערכת יש כמה יתרונות: המצלמות הקומפקטיות מקטינות את רוחב הרכב בכמעט 15 סנטימטרים לעומת מראות מקובלות, מקטינות את מקדם הגרר האווירודינמי של הרכב ועמו גם את צריכת הדלק, מספקות תמונה משופרת בתנאי תאורה נמוכים ובמזג אוויר גרוע במיוחד, מונעות סנוור ומשפרות אלקטרונית את הראות ל"שטחים מתים". בנוסף המערכת כולל גם פונקציית מגע, שמוטמעת במסך ומאפשרת לנהג לבצע זום מיידי על התמונה שנשקפת בעת חנייה או השתלבות בתמרון מסובך.

אאודי טרם פרסמה את מחיר האופציה הזו אולם מן הסתם היא עשויה להתגלות כיקרה מהצפוי במציאות החנייה בישראל, שבה מראות צד מקובלות נופלות לעיתים קרובות קורבן לנהגים לא זהירים.

לקסוס: חיבור בין הרכב לבית החכם

בישראל המונח "סייענים" עדיין מתייחס בעיקר לפעילות מודיעינית עלומה מעבר לגבול. אבל בעולם הרחב סייענים אישיים, דוגמת אלקסה ושות', שמתרגמים פקודות קוליות לפעולות פיזיות בעולם האמיתי דרך הענן, ממשיכים לשדרג תחומים רבים של חיי היום-יום.

החזית החדשה היא כלי הרכב והנהגים, שתקועים בעומסי תנועה. בשנתיים האחרונות חזינו בלא מעט כלי רכב, שמציעים פתרונות אפטר-מרקט להפעלה מוגבלת של "אלקסה" מהרכב, אולם אמזון משתפת כיום פעולה עם יצרני הרכב להטמעת אלקסה בשלב הייצור ותכנון הרכב ודוגמה אחת היא לקסוס ES החדשה, שיוצאת כיום לשוק האמריקאי.

מערך המיקרופונים של אלקסה מובנה ברכב בתא הנהג, ומחובר לאפליקציה ייעודית, שפותחה בשיתוף עם לקסוס. לאחר חיבור המכונית לענן באמצעות סמארטפון או כרטיס סים מובנה האפליקציה מסתנכרנת עם מערכת הניווט והמולטימדיה של הרכב וניתן לשוחח איתה בשפה חופשית. מלבד פקודות נפוצות כמו הזמנה קולית של שירים וחיבור לשרת של אמזון לצורך ביצוע רכישות מקוונות תוך כדי נהיגה, ניתן לתת למערכת פקודות ניווט קוליות ליעד ולמסלולים, לקבל בזמן אמת מידע קולי על נקודות עניין בסביבה, לקבל מידע על הרכב ועוד, מבלי להוריד את העיניים מהנעשה בכביש.

לקסוס: חיבור  בין הרכב לבית החכם / צילום: יחצ

אבל זו רק ההתחלה. האפליקציה מאפשרת לנהל מהרכב, בפקודות קוליות, את מערכת הבית החכם - בהנחה שגם הבית מחובר לאלקסה. ניתן למשל לווסת את הטמפרטורה בחדרים מסוימים לפני ההגעה, לבדוק את מצב האבטחה של הבית, להפעיל ולכבות מכשירי חשמל שונים. מי שלא מסתפק בממשק קול יכול לקבל חיווי גרפי של ההפעלה על מסך המולטימדיה ברכב - בעת עמידה בפקקים למשל.

כל משך הנסיעה המערכת ממתינה ברקע לפקודות קוליות אולם ניתן להשתיק אותה מההגה.

ב.מ.וו: סיוע אוטונומי במצבי חירום

מכוניות אוטונומיות ללא נהג, שיכולות להגיע מיעד ליעד ללא התערבות אנושית, עדיין נמצאות במרחק של כמה שנים (ועשרות אלפי דולרים) בעתיד. אולם הטכנולוגיה הזו מייצרת מייצרת כבר היום בונוסים חיוניים בכלי רכב סדרתיים.

דוגמה אחת היא "מערכת לסיוע בעצירת חירום", שנכללת בחבילת עזרי הסיוע המתקדמים לנהג של רכב הכביש-שטח החדש של ב.מ.וו, X7, שייצא לשוק בקרוב. אם הנהג מאבד חלילה תוך כדי נסיעה את היכולת לנהוג ולשלוט ברכב, בשל מצב רפואי למשל, הוא צריך רק למשוך את מתג בלם החניה האלקטרוני.

ב.מ.וו: סיוע אוטונומי  במצבי חירום / צילום: יחצ

במצב כזה נכנסת מערכת החירום לפעולה: המחשב מנתח את הסביבה המיידית על הכביש בהתאם לנתוני החיישנים ההיקפיים שברכב והמערכת מאתרת מקום בטוח לעצירה על נתיב הנסיעה או בשולי הכביש, לוקחת פיקוד על ההיגוי, המצערת והבלמים, מפעילה את איתות ההאזהרה ומכוונת את הרכב לעצירה הדרגתית ובטוחה במיקום שנבחר. במקביל נשלחת למוקד התרעת מצוקה בזמן אמת על מיקומו של הרכב.

המערכת האוטונומית מתוחכמת מספיק כדי לבצע את כל התהליך גם אם הרכב נע בעת ההפעלה במרכז הכביש או בנתיב השמאלי ומבצעת עצמאית את תמרוני החלפת הנתיב במהירויות של 70 עד 100 קמ"ש. היכולות הללו עדיין עצמאיות מדי עבור הרגולציה האירופית ולכן הן יוצעו ברכב ב-2019 רק בארצות הברית ובשווקים אחרים בעולם.

מרצדס: בינה מלאכותית לשירות הנהג

"בינה מלאכותית לרכב" נשמעת לרבים עדיין כמו מילה שיווקית מעולם העתיד. אולם היא הופכת בהדרגה לחלק בלתי נפרד מכלי רכב מודרניים והחל מהחודש גם נהגים בישראל יוכלו לחוות חלק מהפוטנציאל הגלום בה.

החלוצה היא מערכת חוויית המשתמש החדשה של מרצדס בנץ, שמכונה MBUX ומגיעה כחלק מהמפרט התקני של מרצדס A קלאס החדשה. המערכת פותחה על בסיס שבבי בינה מלאכותית מבית אנבידיה ובמצבה הרגיל היא משמשת כממשק תפעול גרפי מקובל ברכב. במקביל היא מספקת לנהג מעין סייען אישי תוצרת בית, שמזהה פקודות קוליות מורכבות בשפה טבעית ומאפשר גם להתחבר לענן לצורך קבלת מידע בזמן אמת. אבל החידוש הגדול של המערכת הוא יכולתה ללמוד לאורך זמן את ההעדפות האישיות של הנהג - אופי המוזיקה ותחנות הרדיו שהוא מעדיף, רמת הקירור/חימום המועדפת ברכב, מסלולי נהיגה קבועים וכדומה.

מרצדס / צילום:יח"צ

המערכת משתכללת ככל שהיא לומדת יותר ומסוגלת להציע לנהג הצעות, באמצעות ממשק מגע, כגון הורדות מוזיקה וערוצי שמע מסוימים, קיצורי דרך להגעה ליעד ומידע אחר מותאם אישית. המערכת גם מסוגלת לשאוב עצמאית עדכוני תוכנה מהשרת של מרצדס כדי להרחיב את יכולותיה עם הזמן. חלק מהתוכנה של המערכת פותחה בישראל. 

עוד כתבות

עדי יופה / צילום: אריק סולטן, גלובס

"כמו סטורי שנעלם תוך 24 שעות, העבר לא רלוונטי לקביעת העתיד"

אנחנו חיים בעידן אקסטטי שבו העולם כולו הופך ל'סטורי': מה שהיה רלוונטי ל-24 השעות האחרונות, יכול להיעלם עד מחר ● עדי יופה משרטטת עבור 'ליידי גלובס' קווים למגמות העל שישלטו בשנה הקרובה

 האריה השואג / צילום: יחצ

האריה השואג נדם: אחרי 60 שנות פעילות ובצל תככים וחילופי האשמות - איגוד יחסי הציבור מתפרק

מסמכים שהגיעו לידי "גלובס" בעקבות הבקשה לפירוק איגוד משרדי היח"צ הפועלים בישראל, חושפים את מאחורי הקלעים של התנהלותו ● בין הממצאים: היעדר דיווחים ופנקס חברים וטענות לרשימת "מומלצים"

אוון שפיגל / צילום: JD Lasica

"הורי גידלו אותי בלי טכנולוגיה. הבן שלי רשאי לצפות בטלוויזיה שעה בשבוע"

אוון שפיגל, מייסד ומנכ"ל סנאפ, מספר בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" על האופן שבו הוא מגדל את הילדים שלו, על העיצוב המחודש שהיה שנוי במחלוקת ("הוא הצלחה") ועל פייסבוק: "התחרות איתנו גרמה להם להציע יותר ערך ללקוחות"

ראשת מועצת גני תקווה, ליזי דלרי'צה / צילום: אביגיל עוזי

"התחבורה בישראל היא 100 שנה אחורה, צריך פתרונות בתוך היישוב"

כך אמרה ל"גלובס" ראשת מועצת גני תקווה ליזי דלרי'צה לאור החלטת המועצה השבוע לקדם בניית 1,200 דירות בצפון היישוב כחלק מרובע חדש שיכלול גם רבע מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן ומנכ"ל בזק, דודו מזרחי / צילום: כדיה לוי, רונן טופלברג

האם התוכנית החדשה לפרסית סיבים אופטיים תוכל לעמוד באתגרי המציאות הישראלית

משרדי האוצר והתקשורת הראו חשיבה מחוץ לקופסה בתוכניתם להקים קרן שתממן פריסת סיבים אופטיים באזורים לא כלכליים • האם זו הדרך הנכונה להנחת התשתית לקפיצה הדיגיטלית שדרושה לישראל, והאם חברות תקשורת יכולות לוותר על הכנסות למען הקרן?

שיגורי טילים מצפון רצועת עזה לעבר יישובי העוטף / צילום: רויטרס  Amir Cohen

צה"ל תקף שורת יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי בעזה

פיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה, אך מטח נורה ליישובים הסמוכים לגדר ● בעוטף, באשקלון, בנתיבות ובשדרות לא יתקיימו לימודים ● צה"ל הודיע כי תקף שורה של יעדים של הארגון ברצועת עזה

איזה נכס אפשר לקנות ב-2.1 מיליון שקל באזור חוף הכרמל? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איזה נכס אפשר לקנות ב-2.1 מיליון שקל באזור חוף הכרמל?

מגרש לבנייה בבנימינה, דירת 6 חדרים חדשה בטירת הכרמל, דירת בת 4 חדרים בזכרון יעקב או קוטג' בחדרה

אייזיק דבח / צילום: תמר מצפי

יצרנית החזיות בוגארט הגדילה את הכנסות דלתא אך פגעה בשיעור הרווח הגולמי

הכנסות חברת ההלבשה התחתונה גדלו ב-20% ברבעון השלישי של 2019 ביחס לרבעון המקביל והגיעו ל-446 מיליון דולר ● בנטרול סעיפים חד-פעמיים הרווח הנקי נשחק ב-13% ל-14.5 מיליון דולר ● בפעילות בארה"ב הציגה דלתא שיפור רבעוני של 5% במכירות, שהגיעו ל-114 מיליון דולר

נדל"ן בחו"ל / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כיצד לתכנן את השקעתך בנדל"ן בחו"ל

הריבית האפסית והירידה בתשואה על השקעות בנדל"ן בישראל הביאו ישראלים רבים להשקיע בנדל"ן בחו"ל ● בהשוואה לעבר קל היום בהרבה להשקיע, בין אם באופן ישיר או באמצעות חברה ● לכל מבנה עסקה יש השלכות מס שונות ותכנון מס לקוי עלול לאיין את הרווח שנוצר מההשקעה

רון פאינרו, מנכ``ל לאומי קארד/ צילום: יחצ בני גמזו לטובה

הפרידה מלאומי מכבידה על תוצאות מקס: ההכנסות עומדות במקום והרווח נשחק ברבעון השלישי ל-27 מיליון שקל

שינויים רגולטוריים, והשלכות הפיכתה של לאומי קארד לחברה עצמאית שנקראת "מקס," ממשיכים להכביד על תוצאות חברת כרטיסי האשראי, שנמכרה מוקדם יותר השנה על-ידי בנק לאומי וקבוצת עזריאלי לידי קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס

איז'י בלנק / צילום: אורי שדה

יו"ר איגוד אדריכלי הנוף חושב שהם "לא מספיק קולניים, אבל כן משפיעים"

יו"ר איגוד אדריכלי הנוף, איז'י בלנק, מצהיר שהוא מודע לזה שפרויקטים של התחדשות עירונית הם הפוטנציאל האמיתי של הוספת יחידות דיור בערים, אבל מצטער על כך שהם "הורסים את כל הצמחייה ברחוב"

דורית בייניש / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

בייניש: "יש היום הסתה נגד הפרקליטות, בראש המסיתים עומד מי שקרוי 'שר המשפטים'"

שופט העליון מני מזוז אמר את הדברים בכנס חיפה למשפט ● נשיא העליון לשעבר אהרן ברק: "אני מאמין באמונה שלמה בכנות בשיקול-הדעת של היועמ"ש מנדלבליט. אני מבקש מכל עם ישראל שכאשר תתקבל החלטתו בתיקי נתניהו - נא להתייצב מאחוריו"

מוצרים של דין פודס / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב / Shutterstock

צניחה של 40% בארבעה עשורים בצריכה: מה גרם לענקית החלב מארה"ב לפשוט רגל

דין פודס, המתמודדת עם השינוי בטעמי הצרכנים, פנתה להליך של פשיטת רגל ● מאמצי החברה לסגור מחלבות ולצמצם את כוח-האדם לא עמדו בקצב של הירידה במכירות ● על אף הירידה בצריכת משקה החלב, הצריכה של מוצרי חלב הכוללת עלתה כמעט ב-20% בתקופה זו, כי הצרכנים קונים יותר יוגורט וגבינות

אלונה בר און בוועידת עושים שוק \ צילום: איל יצהר

אלונה בר און, יו"רית "גלובס": יש לקיים דיון דחוף על תפקיד מועצת העיתונות בשיקום העיתונות ואמון הציבור

"זוהי שעת חירום. עלינו להודות שמועצת העיתונות אינה ממלאת תפקיד משמעותי ורלוונטי כפי שהיה מצופה ממנה בשעה קשה זו" ● מכתב גלוי ששלחה אמש יו"רית גלובס אלונה בר און למועצת העיתונות ● מפאת חשיבות הדברים והרלוונטיות גם ל"גלובס", אנו מביאים אותו כאן כלשונו

איריס בינקוביץ', אביגיל דר ונרקיס טסלר / צילום: רונה איבר

מועדון ארוחת הבוקר: מה חושבות מנהלות בתחום הקנאביס על שבירת קירות

וגם: UMI תפחית שכרו של בני גבאי ל-60 אלף שקל לחודש

ברק עילם  / צילום : שלומי יוסף

צמיחה של 27% בתחום הענן דחפה את הכנסות נייס; מעלה תחזית רווח שנתית

הכנסות של 152 מיליון דולר מתחום הענן סייעו לנייס להציג ברבעון השלישי עלייה של 8% בהכנסות ל-387 מיליון דולר ● המנכ"ל ברק עילם: ההכנסות מפעילות הענן הן 40% בקירוב מהכנסות החברה ומשקפות את ההצלחה הגדולה שלנו בתחום"

נופר עמיקם / צילום: אופיר אייב

נופר עמיקם מונתה לשותפה בקרן ההון סיכון גלילות קפיטל

עמיקם (34) עומדת בראש מחלקת יצירת הערך תצטרף לשני המייסדים קובי סמבורסקי ואריק קלינשטיין

משרדי ?Wix / צילום: רויטרס

מנייתה של Wix צונחת בוול סטריט לאחר צמצום תחזית שנתית

הישראלית שנסחרת בוול סטריט הציגה עלייה מפתיעה ברווח ובהכנסות ברבעון השלישי של השנה, אך צמצמה את טווח התחזיות לשנת 2019 כולה ● צופה הכנסות בטווח של 763-761 מיליון דולר, לעומת התחזיות הקודמת להכנסות בטווח של 765-761 מיליון דולר

אוכלים בכלים חד פעמיים בחברת הפינטק "טיפלתי" / צילום: אורי פרל

להוציא את החד"פ: כך ההייטקיסטים שוב מקבעים נורמות בשוק התעסוקה

יוזמה של עובדי הייטק שקוראת למעסיקים להוציא מחדרי האוכל את הכלים החד-פעמיים ויוזמות סביבתיות אחרות מובילות את המעסיקים לדבר בשפה אקולוגית ● האם מדובר בטרנד חולף בגלל מחאת האקלים או בשינוי כיוון?

חברת סיסקו / צילום: רויטרס

סיסקו מספקת תחזית חלשה זה הרבעון השני ברציפות; המניה נפלה ביותר מ-7%

סיסקו אכזבה את המשקיעים כאשר סיפקה תחזית חלשה זה הרבעון השני ברציפות ● פסגות: "בעידן הנוכחי של ריביות נמוכות במיוחד, חברות בעלות תזרים מזומנים יציב וחזק מסוגה, המחזירות למשקיעים היקף גדול מהתזרים מהוות נכס מעניין"