גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תביאו כריך מהבית: כל מה שחשוב לדעת לפני שטסים בלואו קוסט

להזמין הרבה זמן מראש, להשוות את המחיר מול החברות הסדירות ולהימנע מתשלום על צ'ק-אין בשדה התעופה ● מה הסודות הקטנים שצריך לדעת כדי שבאמת ישתלם לכם לטוס בזול

תביאו כריך מהבית / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תביאו כריך מהבית / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הן שינו את הענף ופתחו אותו לתחרות עזה, ואף אילצו את החברות הסדירות ליישר קו ולהוריד מחירים. שלוש חברות לואו קוסט עיקריות פועלות מישראל וטסות ליעדים שונים באירופה: ריאנאייר, חברת התעופה האירית שנחשבת כיום לגדולה ביותר באירופה והגדילה את פעילותה בארץ בשנה האחרונה ב-500%; איזי ג'ט הבריטית, חלוצת הפעילות בארץ; ו-וויז אייר ההונגרית, המדורגת כחברה השלישית בהיקף פעילותה בתנועת הנוסעים מנתב"ג, אחרי אל-על וטורקיש איירליינס.

הנוסעים הישראלים מצביעים ברגליים ומגדילים את נוכחותם בחברות הלואו קוסט, אבל יש כמה דברים שכדאי להביא בחשבון לפני שמזמינים טיסה כזאת כדי ליהנות באמת מהמחיר המוזל שחורתות החברות הללו על דגלן.

1. האם חוסכים כשמזמינים מוקדם? כן!

מרבית חברות הלואו קוסט פותחות את לו"ז הטיסות שלהן בטווח של שנה מראש, מה שאומר שכבר היום אתם יכולים להזמין טיסה לאוקטובר 2019. המשמעות היא שמושבים רבים במחירים מוזלים באמת יוותרו פנויים, ושהגמישות לבחור תאריכים תהיה גדולה יותר.

מוקדם או לאו, כלל-האצבע הראשון הוא להשוות את מחיר הטיסה לא רק בין חברות הלואו קוסט, אלא גם מול החברות הסדירות או הצ'רטר. התחרות בענף מושכת את המחירים כלפי מטה, ולפעמים תגלו שאחרי כל התוספות למחיר הכרטיס (על המזוודה בעיקר) ושקלול מחיר ההלוך והחזור (שעשויים להיות שונים מאוד) - המחיר של חברה סדירה יכול באופן מפתיע להיות משתלם יותר.

המלצה: השוו את מחיר הטיסה גם מול החברות הסדירות, ונסו לתכנן את הנסיעה כמה שיותר זמן מראש. 

2. שם המשחק: גמישות

מחירי הטיסות נקבעים לפי אלגוריתם שמכניס למשוואה ביקוש והיצע לפי תאריכים וימים, ולכן התמחור הוא דינמי. כך שאם אתם גמישים תוכלו לבחור בטיסה הזולה ביותר לכל כיוון, שכן לעתים הפערים במחירים הנוגעים ליום או לשעת הטיסה יכולים להגיע גם לעשרות ולמאות אחוזים.

לשם הדוגמה, טיסה עם איזי ג'ט ב-27 בפברואר מתל-אביב לאמסטרדם עולה נכון למועד הבדיקה שלנו 44.5 אירו, זאת לעומת מחיר של 90 אירו ביום למחרת ו-131 אירו ב-1 במארס.

המלצה: נסו להיות גמישים ככל שניתן בימים ובשעות הטיסה. 

3. החברות שינוי את מדיניות הכבודה

חברות לואו קוסט רבות, ביניהן וויז אייר וריאנאייר, שינו לאחרונה את מדיניות הכבודה שלהן והקשיחו את התנאים. המשמעות היא שאם בעבר ניתן היה להעלות מזוודת טרולי לתא הנוסעים כעת יש לשלם עליה; ובעלי כרטיס טיסה בסיסי יכולים להעלות תיק יד בלבד. 

המטרה: למנוע עיכובים מיותרים בלוחות הזמנים של ההמראות ולהפחית משקל מהמטוס. הפחתת המשקל, נציין, משולה לחיסכון בדלק, מה שיאפשר לחברה (כך למשל, לפי איזי ג'ט) להציע מחירים תחרותיים אל מול מחירי הנפט המתייקרים.

במסגרת השינוי שעשתה איזי ג'ט במדיניות הכבודה שלה היא הוסיפה את האפשרות להוסיף כבודת יד במשקל חדש של 15 ק"ג (המדרגה הבאה היא 23 ק"ג) במחיר שיכול גם להגיע ל-33 אירו לכיוון; ואילו וויז אייר הוסיפה לתפריט שלה כבודה במשקל של 10 ק"ג בתוספת של 7-12 אירו.

בריאנאייר ובוויז אייר יוכלו נוסעי הפריוריטי (כלומר, נוסעים במעמד מועדף שרשאים גם לעלות למטוס לפני האחרים) להעלות עימם מזוודת טרולי למטוס, זאת בנוסף לתיק היד האישי. שדרוג למעד הפריוריטי יכול להסתכם בתוספת של 5-15 אירו לרוכשים מראש בוויז אייר למשל. תוספת של מזוודה בלבד אפשרית, אולם כאמור זו תמתין רק אחרי הנחיתה לאיסוף במסוע.

המלצה: בידקו האם יש לכם צורך במזוודה, ואם כן - העדיפו את שדרוג המעמד והרוויחו זמן לפני הטיסה ואחריה. 

תיק היד המותר

4. לא מהססות לקנוס

באתרים של החברות תוכלו למצוא את המידות המדויקות שלא ניתן לחרוג מהן עבור תיקי היד או המזוודות שניתן להעלות למטוס (ראו טבלה). אגב, המידות המצוינות למזוודת טרולי כוללת את אורך המזוודה ברוטו, כלומר, כולל גלגלים וידית נשיאה. נדגיש כי החברות לא מהססות לקנוס בו במקום נוסעים שנושאים עמם "מטען חורג", כאשר הקנס יכול להגיע גם ל-50 אירו, לרבות העברת התיק לבטן המטוס.

המלצה: התעדכנו לפני באתרי החברות ומדדו את התיק שאותו אתם מתכוונים לקחת. 

5. כמה באמת עולה הטיסה?

מחירי טיסות הלואו קוסט פועלים ברציונל מאוד ברור: המחיר הבסיסי יכול לעמוד על 10 אירו לכיוון, אבל בתנאי שכל מה שתביאו אתכם לטיסה יהיו מפתחות, ארנק וטלפון סלולרי. החברות פועלות לפי מודל, שמחלחל כעת יותר ויותר גם לחברות הסדירות, לפיו הנוסעים צריכים לשלם על מה שהם צורכים.

כך שאם נתקלתם בפרסום של טיסה ב-10 ליש"ט בלבד, כפי שריאנאייר מפרסמת מעת לעת, דעו כי אכן טיסה כזאת קיימת, אבל - ויש כאן אבל גדול - יש לה כמה סייגים. ראשית, מדובר כמובן בטיסה בכיוון אחד, כך שטיסת החזור תעלה, ככל הנראה, הרבה יותר. שנית, המחיר אינו כולל מזוודה או הושבה, ובטח שלא מזון ושתייה.

כדי להבין מה המחיר הסופי, תידרשו לחשב את כל התוספות הללו בהתאם. כך, למחיר המזוודה וההושבה עשויות להתווסף עלויות כמו עמלה למשלמים בכרטיס אשראי, ואף עמלת המרה שגובה דווקא חברת האשראי המקומית. כך למשל, אחד מנוסעי הלואו קוסט סיפר ל"גלובס" כי התברר לו בדיעבד שחויב בתוספת למחיר כרטיס הטיסה שהזמין ישירות מאתר ריאנאייר. הסיבה: הוא שילם בכרטיס ויזה ולא במאסטרקארד, ולכן חברת האשראי גבתה ממנו דמי המרה כפולים (בחברה הסבירו כי ההמרה נעשתה מאירו לדולרים ואז לשקלים, ואילו היה משלם באמצעות כרטיס המאסטרקארד, ההמרה הייתה מתבצעת ישירות מאירו לשקלים). "שילמתי סתם 12% נוספים למחיר הכרטיס", הוא סיפר לנו.

המלצה: לפני שמשלמים כדאי לבדוק את המחיר של כל התוספות וגם את ההמרה ממטבע החוץ לשקלים. 

נוסעים יותר בלואו-קוסט

6. הנחה לרוכשים שירותים מוקדמים באתר

מבחינת חברות הלואו קוסט, ככל שהנוסעים יעסיקו פחות את נציגי הקרקע בנמלי התעופה - כך תוכל הטיסה להמריא במועד. בכלל, ככל שהחברות תוכלנה להיערך מראש, למשל עם כמות הכבודה שהנוסעים הזמינו, הדבר משול מבחינתן להתייעלות. זו גם הסיבה לכך שאת כל השירותים ניתן ורצוי לרכוש מראש באתר האינטרנט של החברות במחיר שהוא נמוך משמעותית מזה שהן גובות בשדה התעופה.

שימו לב: אם תרצו לשלם על שירות לאחר ההזמנה באתר, גם אז ייתכן שתשלמו יותר. בריאנאייר למשל, הוספה של כבודה במשקל של 10 ק"ג במעמד ההזמנה תעלה 8 אירו, זאת לעומת 10 אירו למי שיוסיף מזוודה באתר לאחר ההזמנה.

התעריפים בשדה הם היקרים ביותר וכדאי להימנע מהם בכל מחיר. כך, הזמנה מראש של מזוודה במשקל של עד 20 ק"ג בוויז אייר תזנק ממחיר של 20 אירו למזמינים באתר, ל-60 אירו למי שישלם עבור השירות רק עם הגיעו לשדה. אגב, גם אל-על במדיניות התמחור החדשה שלה לטיסות לאירופה נוקטת שיטה דומה בכל הנוגע להוספת מזוודה לטיסה - המחיר בהזמנה מראש הוא 35 דולר לכיוון ו-70 דולר למשלמים בשדה התעופה. 

ככלל, בכל הנוגע לתוספת של מזוודה, לפי שמוסיפים את השירות הזה כיחידה נפרדת למחיר הכרטיס, כדאי לבדוק כמה יעלה לשדרג את הכרטיס הבסיסי לרמת המחיר הבאה - קלאסיק, פלקסי וכדומה - שכוללת מזוודה. לעתים תמצאו שזה יהיה משתלם יותר.

לשם המחשה, מחירו של כרטיס בייסיק בוויז אייר בטיסה מתל-אביב לסופיה (בתאריך 7.11) מתחיל ב-290 שקל. רמת המחיר הבאה לאותה הטיסה, הכוללת גם מזוודות, הושבה וצ'ק-אין עד 30 יום לפני הטיסה (לעומת יומיים בלבד בכרטיס הבסיס), תייקר את המחיר ל-478 שקל. עם זאת, תוספת של מזוודה במשקל של 20 ק"ג למחיר הבסיס עומדת על 178 שקל - כך שמחיר הבסיס יחד עם מזוודה יגיע ל-468 שקל. מכאן שעדיף בהחלט לעבור לרמת מחיר הביניים שיקרה ב-10 שקלים בלבד ולקבל גם שירותים נוספים כמו הושבה.

תוספת אחרת שכדאי לקחת בחשבון היא מזון ואפילו בקבוק מים בטיסה. אם לא הצטיידתם מראש בצידנית עמוסת כל טוב, תוכלו לרכוש לפי תפריט בטיסה. מסתבר שהמחירים לא נוראיים, וגם התמורה הולכת ומשתפרת יחסית, אבל כדאי לקחת גם את ההוצאה הזו בחשבון.

גם בכל הנוגע לאוכל בטיסה, מי שמזמין מראש באתרים יכול לחסוך: תפריט האוכל באיזי ג'ט, למשל, כולל ארוחה ב-7 ליש"ט למזמינים מראש, דיל ארוחת בוקר יעלה 4 ליש"ט וקפה/תה 2.5 ליש"ט. בוויז אייר אפשר לרכוש במהלך הטיסה ארוחת כריך ב-7 אירו, קרואסון ב-2.5 אירו, בקבוק מים ב-2 אירו ובירה ב-4.5 אירו. 

המלצה: שלמו על מזוודה ושירותים נוספים מראש באתרי החברות. 

7. עולם שלם של שירותים

חברות התעופה כבר הבינו כי לאור השחיקה במחירי הטיסות עליהן למצוא אפיקי הכנסה אחרים. כך נולד לו עולם שלם של שירותים שעליהם הנוסע נדרש לשלם. אחד מהם הוא הושבה (בחירת מושב בטיסה), מה שפעם היה חלק ממחיר הכרטיס ונחשב כיום לאחד מהשירותים שעליהם יכולות החברות לגבות תשלום נוסף - כולל חברות התעופה הסדירות, לרבות אל-על, שהמחיר להושבה אצלה מתחיל ב-15 דולר לכיוון.

יודגש כי חברת התעופה מחויבת לספק לכם מושב, אבל אם אתם טסים בזוג או כמשפחה, וחשוב לכם לשבת ביחד, הדבר יתאפשר רק אם תשלמו על כך מראש. גם בחירת מושב ליד החלון או המעבר, מושב הממוקם בחלקו הקדמי של המטוס או עם מרווח לרגליים - אפשרית רק בתשלום כמובן. באיזי ג'ט, למשל, מושב סטנדרטי יעלה לכם בין 6 ל-8 אירו לכיוון, ואילו על מושב עם אקסטרה מקום לרגליים תשלמו כ-25 אירו.

לעומת זאת, נוסעי הפריוריטי שזוכים כאמור לעדיפות בכל הנוגע לכבודה, יקבלו הטבות גם בנושא ההושבה: למשל, בדרגת מחיר הביניים בוויז אייר, Wizz Go, השירותים הנוספים שנכללים במחיר הטיסה כוללים גם הושבה ללא תשלום (למעט במושבים מועדפים), מזוודה, עלייה מוקדמת למטוס ועוד. לפיכך, לפני שאתם ממהרים לשלם על התוספת הזאת, בידקו שוב אם אולי משתלם לכם לעבור לרמת המחיר הבאה בתמחור שכוללת כאמור גם שירותים נוספים.

המלצה: הצטיידו במחשבון בעת ההזמנה ובידקו האם שווה לעבור לרמת המחיר הבאה בכרטיס. 

8. מאיזה טרמינל ממריאים?

בשל שיקולים של עלויות דוגמת מיסי נמל, חניה וכדומה, רוב חברות הלואו קוסט מחפשות לנחות ולהמריא מנמלי תעופה קטנים יחסית. כך שאם חשקה נפשכם בטיסה ללונדון, כדאי לקחת בחשבון שהחברות הללו לא נוחתות בנמל התעופה הגדול בעיר הית'רו, אלא בנמלים קטנים יותר דוגמת גטוויק, לוטון או סטנסטד. יש לכך יתרונות וחסרונות בהתאם ליעד הסופי שלכם (מיקום בית המלון) או לעלויות התחבורה מהשדה ובחזרה.

אחרי שבדקתם לאיזה שדה הטיסה מיועדת, כדאי לבדוק גם מאיזה טרמינל ממריאים. בנתב"ג, למשל, כל חברות הלואו קוסט ממריאות מטרמינל 1 שהוקם במיוחד לשם כך. מדובר בטרמינל קטן יותר שנבנה על חורבות הטרמינל המקורי של נתב"ג, ולמרות שהוא עשיר פחות בחנויות מאשר טרמינל 3, ההליך בו יכול להיות זריז יותר.

המלצה: בידקו מראש באיזה נמל תעופה תנחתו ומאיזה נמל תמריאו חזרה. 

9. מה אומר החוק במקרה של ביטול?

חוק הגנת הצרכן קובע כי בהזמנת מוצר או שירות בעסקת מכר מרחוק (טלפונית או דרך האינטרנט), הצרכן יכול לבטל את העסקה בטווח של עד 14 ימים ממועד ביצועה, וככל שמדובר במוצר תיירות/תעופה - עד 7 ימים מהמועד. מדובר בסעיף חשוב, משום שהוא "גובר" על תנאי כרטיסי הטיסה של חברות התעופה, בעיקר כשמדובר בכרטיסים קשיחים שלא ניתן לבטל.

עם זאת, כשמדובר בחברה שאין לה נציגות בישראל, מה שלרוב קורה עם חברות הלואו קוסט, הן מתעלמות מהחוק ולא מאפשרות לבטל טיסה שהוזמנה אם לא מדובר בכרטיס שמאפשר זאת.

מתי כן ניתן לבטל את הטיסה לפי החוק? כאשר היא הוזמנה על-ידי סוכן נסיעות ישראלי (או דרך אתר אינטרנט ישראלי). במקרה כזה הסוכן מחויב להשיב לצרכן את כספו. היות שבמקרים רבים הסוכן לא יקבל החזר מחברות הלואו קוסט, אין זה פלא שהסוכנים שמאפשרים להזמין כרטיסי טיסה כאלה הולכים ומתמעטים.

אופציה נוספת היא לרכוש כרטיס גמיש מראש, שכמובן עולה יותר אבל יאפשר לכם לבטלו או לשנותו.

המלצה: נסו להזמין את הכרטיס דרך סוכן ישראלי. 

10. כך תימנעו מתשלום בשדה התעופה

את הליך הצ'ק-אין חובה לעשות מראש באתר האינטרנט של החברה, גם בטווח של כמה שעות לפני הטיסה. זה לוקח כמה שניות, ולא רק שזה יחסוך לכם זמן בשדה - זה גם יחסוך לכם כסף. בריאנאייר, למשל, תאלצו לשלם 55 אירו על צ'ק-אין שיבוצע בשדה ולא מראש (קנס שעשוי להיות יקר ממחיר הטיסה עצמה), ואילו בוויז אייר יגבו מכם 30 אירו נוספים.

אחרי שעשיתם צ'ק-אין מראש כדאי להצטייד באישור - מודפס או כזה הכולל קוד לסריקה באפליקציה או במייל.

המלצה: בצעו צ'ק-אין מראש. 

עוד כתבות

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

ת"א צמצמה את הירידות בנעילה לאחר הציוץ של טראמפ

המדדים המובילים ננעלו בטריטוריה הירוקה לאחר יום אדמדם ● טראמפ צייץ כי ארה"ב וסין קרובות ל"הסכם סחר גדול" ● לאומי פרטנרס במגעים לרכוש 20% מחברה בת של פוקס, מנייתה של חברת האופנה זינקה ביותר מ-7%

נתי כהן/  צילום: כדיה לוי

בעקבות העתירה נגד מכרז הדור החמישי בסלולר: נדחו הגשת ההצעות בחודש

משרד התקשורת החליט לדחות את הגשת ההצעות המשותפות שתוכננו ליום ראשון בחודש, זאת על-מנת להתארגן ולהגיש תגובה מנומקת לבית המשפט לעתירות שהוגשו לדחיית המכרז

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

המכרז המוסדי בהנפקת המניות של כלל ביטוח: ביקוש ער שמוביל לדילול של סדר גודל של כ-20% של בעלי מניות קיימים

במכרז המוסדי של הנפקת המניות החדשות של כלל ביטוח התקבלו ביקושים ערים בהיקף 900 מיליון שקל והחברה תגייס 650 מיליון שקל ● כלל תגייס עוד עד 868 מיליון שקל בכתבי התחייבויות נדחים

דודו זבידה / צילום: איל יצהר

אחרי מיזוג מבני תעשיה וכלכלית ירושלים: גם החברה הבת דרבן יוצאת מהבורסה

דרבן תבצע בסוף דצמבר פדיון מוקדם מלא של האג"ח שלה, בהיקף של 250 מיליון שקל, ותסיים את חייה כחברה מדווחת

רג'פ טאיפ ארדואן והמט דבוטאולו / צילום: Umit Bektas, רויטרס

ההתנגדות לארדואן גוברת: ראש ממשלת טורקיה לשעבר יציג מחר את מפלגתו

משלחת נציגים מטעם מפלגת השלטון ניסתה להניא את אהמט דבוטאולו מהחלטתו ● בעקבות הסירוב הגביר ארדואן את ביקורתו נגד עריקי המפלגה

הארווי ווינסטיין / צילום: אנדרו קלי, רויטרס

הארווי ויינשטיין הגיע להסדר תביעות אזרחי בגובה 47 מיליון דולר עם הנפגעות והנושים

לפי תנאי ההסכם, ויינשטיין ושותפיו לשעבר, בהם חברי מועצת המנהלים של אולפן ההפקות שלו לשעבר, לא הודו בביצוע עבירות

בוריס ג'ונסון והכלב שלו, אחרי הצבעה בבחירות בבריטניה / צילום: Dylan Martinez, רויטרס

"הסיוט שלפני חג המולד": כך מסקרים בבריטניה את הבחירות

האזרחים הבריטים יצאו הבוקר להצביע בפעם השלישית בארבע השנים האחרונות ● בינתיים, העיתונים מנסים להסביר לקוראים מי הוא בדיוק הבחירה הנכונה לעמוד בראש המדינה

לארי פייג' / צילום: רויטרס

החיים שאחרי גוגל: לארי פייג' מממן חיסונים בחינם לילדי קליפורניה

פייג', שממוקם במקום השביעי בין עשירי העולם, פרש מוקדם יותר החודש מכסא המנכ"ל של אלפאבית ● פייג' מממן את החיסונים במסגרת ארגון מקומי בשם "Shoo the Flu", שמציעה זריקות חינם בבתי ספר וגני ילדים בעיר

סוסון ים שנתקע בכוס חד פעמית שהושלכה לים  / צילום: נועם קוטלר

סוף סוף: עיר בישראל תאסור שימוש בכלים חד-פעמיים בחוף הים

כך לפי החלטת מועצת העיר אילת ● הקנס הצפוי לעובר על החוק - עד 730 שקל

מלון הר ציון ירושלים - 7 כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: איל יצהר, גלובס

מרד בהרצליה, זעם המתווכים ועזריאלי עולים לי-ם. כותרות הנדל"ן

בכמה מכר שלמה אליהו את מלון הר ציון בירושלים לעזריאלי, למה 300 מתווכים הגיעו השבוע לבית ציוני אמריקה בת"א, פרטים ראשונים על ההגרלה העשירית של מחיר למשתכן וגם: תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה של קרית ים קיבלה אור ירוק

מלון הרודס באילת / צילום: יח"צ

בוכים ומרוויחים: שוק המלונות הישראלי חוגג את הרנסנס בעסקי התיירות המקומית

תוצאותיהן הכספיות של רשתות המלונות דן, פתאל וישרוטל, שמניותיהן נהנו מעליות דו-ספרתיות מתחילת 2019, יכולות להסביר את הפוטנציאל שמזהה עזריאלי בענף המלונאות ● עזריאלי חתמה על עסקה לרכישת מלון הר ציון בירושלים מידי שלמה אליהו בכ-322 מיליון שקל

עסקאות מבוצעות באמצעות מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

ה-SEC תובעת יזם בלוקצ'יין ישראלי על הונאה בגיוס 42 מיליון דולר

ערן אייל, מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ Shopin, שפעל באמצעות חברת UnitedData, מואשם ע"י רשות ני"ע האמריקאית כי הונה מאות משקיעים בהנפקת המטבע הדיגיטלי שביצע לפני כשנתיים ● אייל הודה באישומים פליליים בתביעה קודמת שהוגשה נגדו בניו יורק

ניקולס בראון ואדם נוימן / צילום: רויטרס

אדם נוימן בדרך למסך הקטן: סדרת טלוויזיה תתאר את עלייתו ונפילתו

התסריט לסדרה יהיה מבוססת על ספר, שטרם יצא לאור, של שלושה כתבי "וול סטריט ג'ורנל" ● ככל הנראה דמותו של נוימן תגולם ע"י השחקן ניקולס בראון ● עוד בתכנון: סדרה דוקומנטרית על ההתפתחויות הסוערות בחברת WeWork

ליאור שליין והשר גלעד ארדן / צילומים: ישראל סלם, תמר מצפי

פרשנות: הכירו את החוקר שדורש מפוליטיקאים להפסיק לשקר ויש לו גם תוכנית שתגרום לזה לקרות

ד"ר אלעד אורג מהקריה האקדמית אונו מציע להטיל על עובדי ציבור חובה משפטית עקרונית לומר את האמת לציבור • המקרה של ליאור שליין והשר גלעד ארדן כמשל ● פרשנות

בנימין נתניהו, גדעון סער / צילום: הליכוד

מרכז הליכוד קבע: בחירות מקדימות ב-26 בדצמבר

הבחירות המקדימות נקבעו לפי דרישה של חבר הכנסת גדעון סער, שהודיע על כוונתו להתמודד מול ראש הממשלה נתניהו

סקר הסקרים

סקר ראשון אחרי פיזור הכנסת: כחול לבן שומרת על פער של 3 מנדטים מהליכוד

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה ● סקר הסקרים בודק מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הסוערת

נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס

"עימות חזיתי בים הבלטי": ארה"ב בדרך לסנקציות על צינור הגז "נורד סטרים 2"

בית הנבחרים האמריקאי החל בהליך הטלת סנקציות על חברות המעורבות בהקמת צינור הגז "נורד סטרים 2" מרוסיה לאירופה, בניסיון לטרפד את הפרויקט ● ארה"ב פותחת חזית כפולה: מול רוסיה - אך גם מול בעלות בריתה באירופה, ובמיוחד גרמניה

אנדרו אביר / צילום:ליאור מזרחי

אנדרו אביר: "צירוף ישראל למדד WGBI יביא לזרם השקעות של 3-5 מיליארד ד', אין לנו שום בעיה לרכוש את כל הסכום"

על רקע לחצי הייסוף הצפויים מכניסתה של ישראל למדד ה-WGBI, בבנק ישראל מרסנים את הציפיות להתחזקות השקל, לצד המשך גל רכישות המט"ח בשוק מאז הודעת הריבית האחרונה

ההצבעה על פיזור הכנסת/  צילום: Gettyimages/Anadolu Agency

פרשנות - באישון לילה, בלי ליברמן, דרעי ובנט ותחת איום של כחול לבן: כך פוזרה הכנסת בפעם השלישית בתוך שנה

ב–3:00 לפנות בוקר הופיע נתניהו לפתע במליאה, השתתף בהצבעות וחמק מיד לאחר מכן ● תחת הלחץ בוועדה המיוחדת שהתכנסה להכין את חוק פיזור הכנסת לקריאה שנייה ושלישית התקבלו החלטות שאף אחד לא חלם לאשר ● רק צדיק אחד הצביע נגד הגדלת מימון המפלגות ● פרשנות

יגאל גלאי / צילום: רפי דלויה

מיזוג בענף יחסי הציבור: גלאי תקשורת וגל תקשורת מאחדים כוחות

החברה החדשה תיקרא גל-גלאי ותנוהל על ידי יגאל גלאי וגל בייסברג