גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שינוי מגמה בענף הרכב או רוויה טבעית: מה מסמנת הירידה הצפויה במכירות הרכב השנה

אחרי רצף עליות של חמש שנים, ניתוח מפת המכירות בענף הרכב לקראת סיום השנה מגלה ירידה קלה של 5% ● אולם מאחורי היציבות היחסית בענף מתחוללים שינויים מבניים מואצים, שצובעים באדום חלק גדול מטבלת מסירות הרכב

נמל אשדוד רכבים/ צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד רכבים/ צילום: תמר מצפי

אחרי רצף עליות של חמש שנים, צפוי שוק הרכב הישראלי לסיים את שנת 2018 בירידה. פורמלית, נותרו עוד כחודשיים של מכירות עד סוף השנה, אולם בפועל אלה חודשים של "ניקוי מדפים", עם מסירות בעיקר לשוק האפס קילומטר ותקופת של צבירת הזמנות לתחילת השנה.

הנתונים שפורסמו השבוע מראים כי בעשרת החודשים הראשונים נמסרו כ-246 אלף כלי רכב ומכיוון שממוצע המכירות בנובמבר ודצמבר (יחדיו) נע בשנים האחרונות סביב 25 אלף כלי רכב, צפויות המכירות הכוללות לרשום השנה ירידה של 7%-4%.

השאלה הגדולה היא האם מדובר במכה קלה בכנף או בשינוי מגמה מתמשך. כדי לנסות לקבל את התשובה לא מספיק לבחון את השורה התחתונה אלא צריך לבחון את תנאי הרקע ואת המבנה הפנימי.

מסירות רכב ינואר-אוקטובר

תנאי רקע יציבים

בכל הנוגע לתנאי הרקע, קשה לזהות גורם חיצוני מרכזי כאחראי לירידה שנרשמה ב-2018. אם שואלים את כלכלני האוצר ואת הפוליטיקאים על מצב הכלכלה הישראלית, התשובה היא "הכול דבש" ותחזית הצמיחה הרשמית מדברת על עלייה של 4.5% בתוצר העסקי בחישוב שנתי ועל עלייה של 1.8% בתוצר הכולל.

הריבית נותרה אפסית והיא ממשיכה להזין בועה משגשגת של אשראי צרכני ומוסדי לרכישת רכב. אמנם בנק ישראל סגר בשנה וחצי האחרונות במידה מסוימת (ויש מי שיגיד סמלית) את ברז האשראי לרכב של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, אבל בענף יודעים לספר, כי לוואקום שנוצר נשאבו במרץ גורמי מימון חוץ בנקאיים. מה היקף האשראי לרכב שהם מעניקים? כרגע, לפחות, אין מידע בנושא, ולא נראה שלמישהו בוער להשיגו.

שער הדולר זחל השנה מעלה בכ-5%, ושער האירו טיפס בכ-3.5% מתחילת השנה, אבל אלה שינויים מינוריים יחסית שאינם מקזזים את הפער מהשערים ההיסטוריים שעל פיהם נקבעו מחירוני הרכב של רוב הדגמים הנפוצים. בענף היבוא טוענים שמחירי הבסיס של כלי הרכב ליבואנים עלו משמעותית הן בשל העלאת מחירי ה-FOB על ידי היצרנים בחו"ל והן בשל הדרישה המנדטורית של השוק הישראלי למערכות בטיחות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית, ובמפרטים גבוהים יחסית שעולים הרבה כסף.

אבל את הנימוק "לנו זה עולה יותר" אנחנו שומעים כבר שנים רבות ובכל זאת המחירים לא עלו. ייתכן שהתופעה אכן מתרחשת נקודתית והיא משפיעה על כמה דגמים שנמכרים כאן ב-2018, אבל עובדה היא, שדגמי רכב פופולריים רבים עדיין ממשיכים להיות מוצעים בישראל בהנחות אגרסיביות ממחיר המחירון במסגרת מבצעים של היבואנים ובערוצי ה"אפס קילומטר" של חברות הליסינג והסוחרים. למעשה, ברבעון האחרון רוב מאמצי השיווק בענף התבססו על "הארד סייל" מוטה הנחות.

למרווחים תורמת גם העובדה שהמיסוי הירוק הנוכחי, שנמצא כיום בישורת האחרונה שלו לפני עדכונו, הפך להיות בעיקר הטבת מס, שמכבירה את הרווחים. זה אולי ישתנה ב-2019 אבל ב-2018 נרשמה יציבות בחזית הזו.

גם חברות הליסינג תרמו השנה את התרומה הרגילה לרכישות הרכב החדש ועל פי כמה הערכות הן רכשו יותר מאשר ב-2017. הדו"חות התקופתיים בענף הליסינג מלמדים, שכמה שחקניות מרכזיות במגזר פיתחו תלות מהותית בעמלת התיווך שהן גוזרות משוק ה"אפס קילומטר". אבל השורה התחתונה שלהן עדיין חיובית והרכישות שלהן עבור שוק האפס קילומטר נמשכו השנה במרץ.

עומדים בפקקים ורוכשים רכב

אם היינו מסתכלים על השוק בעיניים זרות, היינו מצפים שהגודש הבלתי נסבל בכבישים המרכזיים ועליית מחירי הבנזין יתרמו תרומה כלשהי להפחתת הרכישות בשנה החולפת. אבל בהיעדר אלטרנטיבות ראויות של תחבורה ציבורית, זה כמובן לא קרה. ב-2018 עדיין נוספו לכבישים הסתומים עוד כ-150-120 אלף כלי רכב נטו (בניכוי הגריעה) וירידה בשיעור של 5% לא משנה את התמונה הכוללת.

זה לא בהכרח יהיה המצב ב-2019. תקנות ה-WLTP אילצו את רוב יצרני הרכב לבצע שינויים הנדסיים יקרים בדגמים רבים ואפשר לצפות, שהם יתבטאו ביתר שאת במחירי ה-FOB ליבואנים ב-2019. בנוסף, העלאת הריבית בארצות-הברית מרחפת כמו ענן על השווקים הבינלאומיים, הברקזיט עדיין מהווה פצע פתוח באירופה וסוגיית הרכב המחושמל והאוטונומי עדיין יוצרת אי-ודאות לא קטנה בשוק. אבל עוד חזון למועד.

בשורה התחתונה, בהעדר אינדיקציות חותכות נוספות, אנחנו נוטים לייחס את הירידה בשוק להתייצבות של שוק הרכב הישראלי סביב נקודת רוויה "טבעית". נזכיר, שהשוק קפץ בין 2012 ל-2017 בשיעור של כ-37%, ללא כל פרופורציה לקצב עליית התוצר, וזו תופעה שכמעט אינה מוכרת בעולם פרט לסין. ישראל, למי שלא שם לב, היא לא סין. ברור, שמגמה כזו לא יכולה להימשך לאורך זמן ולא עד כמה ינסה האוצר לעודד אותה במישרין ובעקיפין כדי לסחוט את לימון המיסוי.

הקוריאנים מתחזקים, המתחרים חוטפים

כאשר יורדים לעומק מפת נתוני המכירות מגלים שהשוק התאפיין ב-2018 בשינויים מבניים די קיצוניים, או לכל הפחות בהקצנה של מגמות ממושכות. כך, למשל, הוקצנה והואצה הנטייה של השוק להתמקד סביב שני סגמנטים: מכוניות היברידיות ורכבי פנאי או SUV. נתח רכבי הפנאי מכלל המכירות צמח השנה בכמעט 25% ועומד כיום על כ-35% ובפועל הרבה יותר. לא מעט בזכות דגמים חדשים שנכנסו השנה לשוק.

פלח המכוניות העממיות המקובלות בתצורת סדאן והאצ'בק - ובעיקר משפחתיות סדאן, מכוניות סופר-מיני ומכוניות מנהלים - המשיך לצנוח בשיעור דו ספרתי. זאת למעט ההיברידיות שנהנות מהטבת מס ומשגשגות. התוצאה היא החרפה משמעותית בתחרות הפנימית ויצירת מצב של "אם אתה לא שם, אתה לא קיים". אם בארסנל של מותג מסוים אין דגמי SUV תחרותיים - והשנה חלק לא מבוטל מהביקוש בפלח התרחב לעבר דגמים בטווח של 110 אלף עד 125 אלף שקל - ואם אין לך היברידיות במחיר נגיש, אתה מוצא את עצמך מחוץ לתחרות.

המצב מסביר את התמונה התחרותית הכוללת, שעולה מנתוני המסירות של עשרת החודשים של 2018 די ברורה. מתוך 20 מותגי רכב, שפותחים את טבלת המכירות, 13 סיימו את השנה עם ירידה במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. חלק גדול מהם רשמו ירידה דו-ספרתית.

מי שכן המשיך לצמוח ולפרוח הם יונדאי וקיה, שני המותגים של תאגיד יונדאי מוטורס הקוריאני, שמחזיקים ב"פול האוס": גם היצע של רכבי SUV מבוקשים כמעט בכל גודל וטווח מחיר, גם היברידיות, גם יצרן "נוח" וגם שער מטבע ידידותי יחסית. שני המותגים הללו העמיקו השנה את אחיזת הברזל שלהם בשוק עם נתח שיא של כ-30% מכלל המכירות.

אם נבודד את הקוריאנים ואת המותגים שמתמחים ברכבי יוקרה ופרמיום נגלה, שכ-16 מותגי רכב, שפונים למרכז השוק בישראל, מתחרים למעשה על נפח מכירות של פחות מ-55% מהשוק בלבד. בהחלט תחרות צפופה ולוחצת.

המצב התחרותי הזה הולך ודוחק החוצה מהשוק הישראלי בהדרגה מותגים אירופיים מוכרים ומבוססים היטב, לשעבר, דוגמת פורד, פיאט, אופל, פולקסווגן, ורנו, שרשמו בעשרת החודשים הראשונים ירידה בשיעור של 14% עד 46%. אבל לא רק אירופיים. ברשימת המותגים שחטפו השנה נמצאים גם נכסי צאן ברזל של שוק הרכב הישראלי כמו טויוטה, שרשמה ירידה ראשונה זה עשור (בשיעור 12%), סוזוקי חביבת ההמונים, שאיבדה 19%, הונדה שירדה ב-20% ועוד.

היבוא העקיף שוחק את הפרימיום

לראשונה זה מספר שנים נרשמה השנה גם בלימה בצמיחה, ולעיתים גם נסיגה, במכירות של חלק מהמותגים הפופולריים בשוק הפרימיום. את התופעה הזו אפשר לשייך ככל הנראה לקפיצה המשמעותית שנרשמה בערוצי היבוא העקיף - בעיקר ביבוא האישי והזעיר. אנחנו כותבים "ככל הנראה", כי משרד התחבורה, אביר השקיפות, פורש גלימה מגוננת על השוק הזה ומסתיר בקפידה את כל הנתוניים הרשמיים על היקף היבוא הזעיר. אבל נכון לספטמבר היו בישראל 74 (!) מקבלי רישיון יבוא זעיר בישראל, שכל אחד מהם יכול לייבא 20 כלי רכב בשנה ורובם מתמקדים ברכבי יוקרה ופרימיום. במצטבר מדובר על היקף יבוא פוטנציאלי של כמעט 1,500 מכוניות בשנה. הוסיפו לכך יבוא אישי כמעט מוסדר, שהיקפו עוד כ-1,200 עד 1,500 מכוניות בשנה, וקיבלתם נתח משמעותי מאוד משוק הפרימיום. בקיצור, היציבות החיצונית מסתירה בתוכה חוסר יציבות פנימי. סוג של עולם חדש. 

עוד כתבות

ביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי

בשורה לאזרחים הוותיקים: בני 80 ומעלה לא יצטרכו להתייבש בתור

הביטוח הלאומי ינפיק 277,684 כרטיסי "פטור מתור" לאזרחים בני 80+ שזכאים לקבל שירות ללא המתנה בתור ● הכרטיס תקף בכל המשרדים הממשלתיים, בשירותי עיריות, ביטוח לאומי, רכבת ישראל, סניפי דואר, בנקים, גנים לאומיים ואפילו בסופרמרקט

עובדי משרד החוץ מצביעים בהונג קונג עם מסיכות / צילום: דוברות משרד החוץ

בצל הקורונה: החלה ההצבעה בנציגויות חו"ל - עם מסיכות

בסין ישנם כ-160 ישראלים בעלי זכות בחירה, אבל רק כ-20 מהם נמצאים היום במדינה ● במהלך היממה הקרובה יצביעו כ-5,200 ישראלים בעלי זכות בחירה ב-77 מדינות

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'

אל על: רכשו כרטיס טיסה לאירופה ותוכלו לבטל חינם עד 6 שעות לפני ההמראה

על רקע משבר הקורונה, אל על מציעה לרוכשים עד סוף החודש להזמין כרטיס "Classic" לאירופה ולבטל או לשנות, ללא עלות, עד יום ההמראה ● הרכישה לכל היעדים של אל על באירופה אפשרית לכל השנה הקרובה, כלומר גם לפסח וגם לקיץ

אריאל הרוש / צילום: שלומי יוסף

שחקני בית"ר ירושלים תבעו פיצויי פיטורים - והופנו להתאחדות לכדורגל

ביה"ד לעבודה קיבל את בקשת בית"ר ירושלים לעכב את הדיונים בתביעה שהגישו הכדורגלנים אריאל הרוש, תומר בן יוסף, אוהד סיידוף, שי חדד, רועי זיקרי וברק משה - והעביר את הסכסוך לדיון במוסדות הבוררות של ההתאחדות לכדורגל ● "להעסקת ספורט יש מאפיינים ייחודיים"

דן הראל, יו"ר הרכבת הפורש / צילום: תמר מצפי

הדיון שבעקבותיו התפטר יו"ר הרכבת דן הראל

הראל הודיע על התפטרותו המיידית יום לאחר דיון שעסק בעתיד פרויקט חשמול הרכבות, שהיקפו עומד על 12 מיליארד שקל ● מה קרה בדיון ומה המשמעויות לפרויקט הדגל של הרכבת, שישפיע על הנוסעים בשנים הקרובות

גיל שרון / צילום ארכיון: תמר מצפי

הדרך להכפלת שווי גולן טלקום: יציבות בהכנסות ועלייה קלה במנויים

פרטי העסקה למכירתה של גולן טלקום לידיה של סלקום ממחישים את הרכישה המוצלחת שביצעה חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), הנהנית תוך כשלוש שנים מהצפת ערך משמעותית

קאר שולץ מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

"הקורונה עלולה להיות אתגר משמעותי לכל מערכות הבריאות; ייתכן שנוכל לעזור"

במסיבת עיתונאים של חברת טבע אמר המנכ"ל כי החברה לא תיפגע מהווירוס, שכן פעילותה המסחרית בסין קטנה ● שולץ התייחס גם לתוצאותיה של תוכנית ההתייעלות, לדרכי ההתמודדות עם אובדן הפטנט על הקופקסון, להשפעות פרשת האופיואידים ול"שמועות המטורפות" על מכירת החברה לאמזון

מביטים בדאגה /  צילום: Photo Sam McNeil AP

המפעל הגדול בעולם שובת: מתי, איך וכמה נרגיש את גלי ההדף מסין

כ-5 מיליון חברות קשורות לשרשרת האספקה של המפעלים בסין - מתעשיית המסכים, האופנה, ענקיות הרכב האמריקאיות והגרמניות ועד השמפניה הצרפתית ● "גלובס" מנתח את השפעת הקורונה על התעשיות השונות בעולם, ההודעה הדרמטית של אפל ואת החששות כי המשבר יוביל למיתון גלובלי

חוף התכלת / צילום: שלומי יוסף

מתחם חוף התכלת חולק מחדש בעקבות ביקורת על תוכנית המתאר

החלוקה המקורית כללה 7 תתי מתחמים, וגררה ביקורת שהם לא שוויוניים לבעלי הקרקעות ● החלוקה הנוכחית כוללת 3 תת מתחמים עיקריים, ועוד אחד שמיועד לשטחי ציבור

בית המשפט העליון האמריקאי / צילום: ג'ושוואה רוברטס, רויטרס

"בית המשפט העליון בארצות הברית יותר פוליטי משלנו"

חודשים ספורים לפני שהאמריקאים ילכו לקלפיות תיפתח עונת הדיונים בבית המשפט העליון האמריקאי, כשהשופטים ידונו בדוחות המס האישיים של טראמפ, במימון החומה עם מקסיקו ובגישה להפלות ● האם הפוליטיקה במערכת המשפט האמריקאית תעמוד במרכז מערכת הבחירות? ● האזינו

צביקה בארינבוים / צילום: ניצן חרמוני

עוד תפנית בעלילה: בארינבוים רוכש מסומוטו את פעילות הפצת האפליקציות ב-10 מיליון דולר ותשלומים עתידיים

סכום התמורה עשוי להגיע בתוך שלוש שנים עד ל-34.3 מיליון דולר ● עם השלמת העסקה יפעל דירקטוריון סומוטו להציג תוכנית אסטרטגית, הן לתחומי פעילות חדשים והן בקשר עם קופת המזומנים של החברה

מוחמד בכרי / צילום: Mosab Omar, רויטרס

דעה: לשקרי מוחמד בכרי אין חופש ביטוי

גם המחוזי וגם העליון קבעו כי סרטו של בכרי, "ג'נין ג'נין", גדוש שקרים שאינם נובעים מטעות או מרשלנות, אלא מעשה מכוון כדי לעוות את המציאות ● להגן על הסרט שהוכח כשקרי כחלק מ"ההגנה על חופש הביטוי", זה פשוט לא להבין מהו חופש ביטוי

תומר וינגרטן  / צילום: סנטינל וואן

חד-קרן חדש: חברת הסייבר סנטינל וואן גייסה 200 מיליון דולר בהובלת אינסייט

סבב שני בתוך 9 חודשים הקפיץ את היקף הגיוסים של סנטינל וואן ל-430 מיליון דולר ● החברה פועלת בתחום של אבטחת נקודות קצה

משרדי פייבר בישראל/ צילום: חברת פייבר

פייבר הישראלית מזנקת בוול סטריט לאחר הדוחות; מספקת תחזית הכנסות גבוהה מהשוק

לשנת 2020 פייבר צופה הכנסות גבוהות יותר מתחזיות השוק, ומצפה לסיים את השנה עם צמיחה של 30%-32% לרמת הכנסות של 139-141 מיליון דולר

עופר גרוסקופף/  צילום: שלומי יוסף

העליון חוזר על הלכת "ביבי כבישים": יש לתת מעמד דומיננטי ללשון החוזה העסקי

לדעת שופטי בית המשפט העליון עופר גרוסקופף, דפנה ברק-ארז ויעל וילנר, יש להעניק מעמד כמעט מכריע ללשון הברורה של החוזה ● "אין הצדקה במקרה הרגיל שבית המשפט ינסה לנחש את כוונת הצדדים"

יגאל דמרי / צילום: איל יצהר

יגאל דמרי מצא תחליף לאפריקה ישראל: במגעים לרכישת חברת הנדל"ן אחים דוניץ ב-700-600 מיליון שקל

דוניץ, המתמחה בייזום פרויקטים למגורים, נמצאת בשליטת בני משפחת דוניץ ונסחרת בשווי של 665 מיליון שקל - לאחר עלייה של 130% במניה בשנה האחרונה

קתאי פסיפיק  / צילום: יחצ

קתאי פסיפיק עוצרת את הטיסות בקו ת"א-הונג קונג

עם האיסור על כניסת תושבים זרים ששהו בסין, בהונג קונג, בתאילנד, במקאו ובסינגפור לישראל, חברת התעופה הלאומית של הונג קונג הודיעה על השהיית טיסותיה בקו לת"א מ-24 לפברואר ועד 31 במרץ

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 18 בפברואר

אתמול באיכילוב: 9 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

ויליאם בר, התובע הכללי של ארה”ב, בנאומו בשבוע שעבר / צילום: Associated Press

דיווחים בארה"ב: שר המשפטים שוקל להתפטר בגלל הציוצים של טראמפ

השר וויליאם באר קרא לנשיא ארה"ב להפסיק לצייץ חוות-דעת על החלטות של משרד המשפטים ● ברקע: מאבק על עצמאות מערכת אכיפת החוק בארה"ב ● טראמפ: "אני עומד בראש מערכת האכיפה"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

נתניהו: אבקש לפצות עסקים שנפגעו מהקורונה - למשל חברות התעופה

רה"מ: "יש פה אירוע של כוח חיצוני, ואנחנו חייבים כמדינה לטפל במי שנפגע מהעניין הזה, גם באזרחים שנדבקים ודורשים טיפול מיוחד וגם כמובן בעסקים" ● אתמול התייחס שר התחבורה סמוטריץ' לקשיים אליהם נקלעה אל על עם פרוץ הווירוס, וטען כי המדינה חייבת לפצותה