גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שינוי מגמה בענף הרכב או רוויה טבעית: מה מסמנת הירידה הצפויה במכירות הרכב השנה

אחרי רצף עליות של חמש שנים, ניתוח מפת המכירות בענף הרכב לקראת סיום השנה מגלה ירידה קלה של 5% ● אולם מאחורי היציבות היחסית בענף מתחוללים שינויים מבניים מואצים, שצובעים באדום חלק גדול מטבלת מסירות הרכב

נמל אשדוד רכבים/ צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד רכבים/ צילום: תמר מצפי

אחרי רצף עליות של חמש שנים, צפוי שוק הרכב הישראלי לסיים את שנת 2018 בירידה. פורמלית, נותרו עוד כחודשיים של מכירות עד סוף השנה, אולם בפועל אלה חודשים של "ניקוי מדפים", עם מסירות בעיקר לשוק האפס קילומטר ותקופת של צבירת הזמנות לתחילת השנה.

הנתונים שפורסמו השבוע מראים כי בעשרת החודשים הראשונים נמסרו כ-246 אלף כלי רכב ומכיוון שממוצע המכירות בנובמבר ודצמבר (יחדיו) נע בשנים האחרונות סביב 25 אלף כלי רכב, צפויות המכירות הכוללות לרשום השנה ירידה של 7%-4%.

השאלה הגדולה היא האם מדובר במכה קלה בכנף או בשינוי מגמה מתמשך. כדי לנסות לקבל את התשובה לא מספיק לבחון את השורה התחתונה אלא צריך לבחון את תנאי הרקע ואת המבנה הפנימי.

מסירות רכב ינואר-אוקטובר

תנאי רקע יציבים

בכל הנוגע לתנאי הרקע, קשה לזהות גורם חיצוני מרכזי כאחראי לירידה שנרשמה ב-2018. אם שואלים את כלכלני האוצר ואת הפוליטיקאים על מצב הכלכלה הישראלית, התשובה היא "הכול דבש" ותחזית הצמיחה הרשמית מדברת על עלייה של 4.5% בתוצר העסקי בחישוב שנתי ועל עלייה של 1.8% בתוצר הכולל.

הריבית נותרה אפסית והיא ממשיכה להזין בועה משגשגת של אשראי צרכני ומוסדי לרכישת רכב. אמנם בנק ישראל סגר בשנה וחצי האחרונות במידה מסוימת (ויש מי שיגיד סמלית) את ברז האשראי לרכב של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, אבל בענף יודעים לספר, כי לוואקום שנוצר נשאבו במרץ גורמי מימון חוץ בנקאיים. מה היקף האשראי לרכב שהם מעניקים? כרגע, לפחות, אין מידע בנושא, ולא נראה שלמישהו בוער להשיגו.

שער הדולר זחל השנה מעלה בכ-5%, ושער האירו טיפס בכ-3.5% מתחילת השנה, אבל אלה שינויים מינוריים יחסית שאינם מקזזים את הפער מהשערים ההיסטוריים שעל פיהם נקבעו מחירוני הרכב של רוב הדגמים הנפוצים. בענף היבוא טוענים שמחירי הבסיס של כלי הרכב ליבואנים עלו משמעותית הן בשל העלאת מחירי ה-FOB על ידי היצרנים בחו"ל והן בשל הדרישה המנדטורית של השוק הישראלי למערכות בטיחות אקטיביות כמו בלימה אוטונומית, ובמפרטים גבוהים יחסית שעולים הרבה כסף.

אבל את הנימוק "לנו זה עולה יותר" אנחנו שומעים כבר שנים רבות ובכל זאת המחירים לא עלו. ייתכן שהתופעה אכן מתרחשת נקודתית והיא משפיעה על כמה דגמים שנמכרים כאן ב-2018, אבל עובדה היא, שדגמי רכב פופולריים רבים עדיין ממשיכים להיות מוצעים בישראל בהנחות אגרסיביות ממחיר המחירון במסגרת מבצעים של היבואנים ובערוצי ה"אפס קילומטר" של חברות הליסינג והסוחרים. למעשה, ברבעון האחרון רוב מאמצי השיווק בענף התבססו על "הארד סייל" מוטה הנחות.

למרווחים תורמת גם העובדה שהמיסוי הירוק הנוכחי, שנמצא כיום בישורת האחרונה שלו לפני עדכונו, הפך להיות בעיקר הטבת מס, שמכבירה את הרווחים. זה אולי ישתנה ב-2019 אבל ב-2018 נרשמה יציבות בחזית הזו.

גם חברות הליסינג תרמו השנה את התרומה הרגילה לרכישות הרכב החדש ועל פי כמה הערכות הן רכשו יותר מאשר ב-2017. הדו"חות התקופתיים בענף הליסינג מלמדים, שכמה שחקניות מרכזיות במגזר פיתחו תלות מהותית בעמלת התיווך שהן גוזרות משוק ה"אפס קילומטר". אבל השורה התחתונה שלהן עדיין חיובית והרכישות שלהן עבור שוק האפס קילומטר נמשכו השנה במרץ.

עומדים בפקקים ורוכשים רכב

אם היינו מסתכלים על השוק בעיניים זרות, היינו מצפים שהגודש הבלתי נסבל בכבישים המרכזיים ועליית מחירי הבנזין יתרמו תרומה כלשהי להפחתת הרכישות בשנה החולפת. אבל בהיעדר אלטרנטיבות ראויות של תחבורה ציבורית, זה כמובן לא קרה. ב-2018 עדיין נוספו לכבישים הסתומים עוד כ-150-120 אלף כלי רכב נטו (בניכוי הגריעה) וירידה בשיעור של 5% לא משנה את התמונה הכוללת.

זה לא בהכרח יהיה המצב ב-2019. תקנות ה-WLTP אילצו את רוב יצרני הרכב לבצע שינויים הנדסיים יקרים בדגמים רבים ואפשר לצפות, שהם יתבטאו ביתר שאת במחירי ה-FOB ליבואנים ב-2019. בנוסף, העלאת הריבית בארצות-הברית מרחפת כמו ענן על השווקים הבינלאומיים, הברקזיט עדיין מהווה פצע פתוח באירופה וסוגיית הרכב המחושמל והאוטונומי עדיין יוצרת אי-ודאות לא קטנה בשוק. אבל עוד חזון למועד.

בשורה התחתונה, בהעדר אינדיקציות חותכות נוספות, אנחנו נוטים לייחס את הירידה בשוק להתייצבות של שוק הרכב הישראלי סביב נקודת רוויה "טבעית". נזכיר, שהשוק קפץ בין 2012 ל-2017 בשיעור של כ-37%, ללא כל פרופורציה לקצב עליית התוצר, וזו תופעה שכמעט אינה מוכרת בעולם פרט לסין. ישראל, למי שלא שם לב, היא לא סין. ברור, שמגמה כזו לא יכולה להימשך לאורך זמן ולא עד כמה ינסה האוצר לעודד אותה במישרין ובעקיפין כדי לסחוט את לימון המיסוי.

הקוריאנים מתחזקים, המתחרים חוטפים

כאשר יורדים לעומק מפת נתוני המכירות מגלים שהשוק התאפיין ב-2018 בשינויים מבניים די קיצוניים, או לכל הפחות בהקצנה של מגמות ממושכות. כך, למשל, הוקצנה והואצה הנטייה של השוק להתמקד סביב שני סגמנטים: מכוניות היברידיות ורכבי פנאי או SUV. נתח רכבי הפנאי מכלל המכירות צמח השנה בכמעט 25% ועומד כיום על כ-35% ובפועל הרבה יותר. לא מעט בזכות דגמים חדשים שנכנסו השנה לשוק.

פלח המכוניות העממיות המקובלות בתצורת סדאן והאצ'בק - ובעיקר משפחתיות סדאן, מכוניות סופר-מיני ומכוניות מנהלים - המשיך לצנוח בשיעור דו ספרתי. זאת למעט ההיברידיות שנהנות מהטבת מס ומשגשגות. התוצאה היא החרפה משמעותית בתחרות הפנימית ויצירת מצב של "אם אתה לא שם, אתה לא קיים". אם בארסנל של מותג מסוים אין דגמי SUV תחרותיים - והשנה חלק לא מבוטל מהביקוש בפלח התרחב לעבר דגמים בטווח של 110 אלף עד 125 אלף שקל - ואם אין לך היברידיות במחיר נגיש, אתה מוצא את עצמך מחוץ לתחרות.

המצב מסביר את התמונה התחרותית הכוללת, שעולה מנתוני המסירות של עשרת החודשים של 2018 די ברורה. מתוך 20 מותגי רכב, שפותחים את טבלת המכירות, 13 סיימו את השנה עם ירידה במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. חלק גדול מהם רשמו ירידה דו-ספרתית.

מי שכן המשיך לצמוח ולפרוח הם יונדאי וקיה, שני המותגים של תאגיד יונדאי מוטורס הקוריאני, שמחזיקים ב"פול האוס": גם היצע של רכבי SUV מבוקשים כמעט בכל גודל וטווח מחיר, גם היברידיות, גם יצרן "נוח" וגם שער מטבע ידידותי יחסית. שני המותגים הללו העמיקו השנה את אחיזת הברזל שלהם בשוק עם נתח שיא של כ-30% מכלל המכירות.

אם נבודד את הקוריאנים ואת המותגים שמתמחים ברכבי יוקרה ופרמיום נגלה, שכ-16 מותגי רכב, שפונים למרכז השוק בישראל, מתחרים למעשה על נפח מכירות של פחות מ-55% מהשוק בלבד. בהחלט תחרות צפופה ולוחצת.

המצב התחרותי הזה הולך ודוחק החוצה מהשוק הישראלי בהדרגה מותגים אירופיים מוכרים ומבוססים היטב, לשעבר, דוגמת פורד, פיאט, אופל, פולקסווגן, ורנו, שרשמו בעשרת החודשים הראשונים ירידה בשיעור של 14% עד 46%. אבל לא רק אירופיים. ברשימת המותגים שחטפו השנה נמצאים גם נכסי צאן ברזל של שוק הרכב הישראלי כמו טויוטה, שרשמה ירידה ראשונה זה עשור (בשיעור 12%), סוזוקי חביבת ההמונים, שאיבדה 19%, הונדה שירדה ב-20% ועוד.

היבוא העקיף שוחק את הפרימיום

לראשונה זה מספר שנים נרשמה השנה גם בלימה בצמיחה, ולעיתים גם נסיגה, במכירות של חלק מהמותגים הפופולריים בשוק הפרימיום. את התופעה הזו אפשר לשייך ככל הנראה לקפיצה המשמעותית שנרשמה בערוצי היבוא העקיף - בעיקר ביבוא האישי והזעיר. אנחנו כותבים "ככל הנראה", כי משרד התחבורה, אביר השקיפות, פורש גלימה מגוננת על השוק הזה ומסתיר בקפידה את כל הנתוניים הרשמיים על היקף היבוא הזעיר. אבל נכון לספטמבר היו בישראל 74 (!) מקבלי רישיון יבוא זעיר בישראל, שכל אחד מהם יכול לייבא 20 כלי רכב בשנה ורובם מתמקדים ברכבי יוקרה ופרימיום. במצטבר מדובר על היקף יבוא פוטנציאלי של כמעט 1,500 מכוניות בשנה. הוסיפו לכך יבוא אישי כמעט מוסדר, שהיקפו עוד כ-1,200 עד 1,500 מכוניות בשנה, וקיבלתם נתח משמעותי מאוד משוק הפרימיום. בקיצור, היציבות החיצונית מסתירה בתוכה חוסר יציבות פנימי. סוג של עולם חדש. 

עוד כתבות

גדעון סער / צילום: שלומי יוסף

איך נסגור את הגירעון בתקציב? גדעון סער חושף את משנתו הכלכלית והמדינית

שנתיים וחצי לאחר שחזר לפוליטיקה, גדעון סער מתכונן לקרב על הנהגת הליכוד ● בראיון ל"גלובס" הוא אומר כי הוא לא מעלה על דעתו שלא יתקיימו פריימריז בליכוד אם ישראל תלך לבחירות שלישיות, ומסביר איך הדברים שייעשה יוציאו את ישראל מהבעיות בהן היא נמצאת

בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר

חברת אדמונד דה רוטשילד ניהול נכסים תשלם מע"מ בהיקף כ-35 מיליון שקל בישראל

בת"א דחה את בקשתה של החברה להטיל עליה מע"מ אפס, היות והיא מספקת שירותים לקבוצת רוטשילד העולמית, שהנה "תושב חוץ" ● התקבלה טענת רשות המסים לפיה החברה מספקת שירותים גם לתושבי ישראל בישראל, לקוחות מוסדיים ולקוחות פרטיים ישראלים, וחייבת במע"מ בשיעור מלא

מה אפשר לקנות ב- 800 אלף שקל בצפון הארץ / צילום: בר אל, עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי

איזו בית תוכלו לקנות ב-800 אלף שקל בצפון הארץ?

דירת 5 חדרים בטבריה, קוטג' בבית שאן או דירת 4 חדרים בכרמיאל

הטרדה במקום עבודה, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק

עובדים צעירים חווים ושמים לב לאפליה יותר מאשר עמיתיהם המבוגרים

כך לפי סקר חדש של גלאסדור ומכון האריס שסקר 1,100 עובדים מקבוצות גיל שונות ● הצעירים דיווחו יותר גם על אפליה על רקע גיל (גילנות)

לוגו הבנק הלאומי של אוסטרליה / צילום: רויטרס

בנק באוסטרליה לא יספק הלוואות לעסקים הפוגעים ברווחת בעלי החיים; האם ישראל הבאה בתור

הבנק האוסטרלי הלאומי (NAB) הודיע כי לא יספק הלוואות לעסקים המפרים סטנדרטים של רווחת בעלי חיים ● עמותת 'אנימלס': "יש לקוות שגם בישראל המגזר העסקי יפנים שיש לו אחריות כלפי בעלי החיים ויותר תאגידים יאמצו מדיניות הכוללת התחייבות לשיפור הגנת בעלי-חיים"

סטיבן מנושין, שר האוצר האמריאי / צילום: ג'ייסון לי, רויטרס

ארה"ב חוששת מהצעות לשינויים בינלאומיים של חוקי המיסוי

כך כתב שר האוצר האמריקאי סטיבן מנושין במכתב ל-OECD ● מנושין קרא למדינות להשעות את המסים שהן מתכננות על שירותים דיגיטליים עד שיגובש הסכם בינלאומי

נכס של אול יר/ צילום: מצגת החברה

אג"ח חברת הנדל"ן אול-יר חזרו לצנוח אחרי הפסד של 45 מיליון דולר ברבעון השלישי

להפסדי החברה הזרה, שגייסה יותר מ-2 מיליארד שקל באג"ח בת"א, תרמו בעיקר מחיקה של 10 מיליון דולר בערך הנדל"ן להשקעה של החברה וזינוק של 180% בהוצאות המימון

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: גלובס

היועמ"ש על מינוי מ"מ לפרקליט המדינה: "איני מעוניין בעימות עם אוחנה, אך לא אתפשר על עקרונות שלטון החוק"

בדברים שנשא בכנס בחיפה, התייחס אביחי מנדלבליט למחלוקת עם שר המשפטים בנוגע לשאלה מי יהיה מ״מ פרקליט המדינה במקום שי ניצן ● "משקלה של עמדת היועץ המשפטי יהיה רב ומשמעותי"

ערן יסעור, מוריס קאהן, רוני צארום, מתי כוכבי ואתי עמיעד  / צילום: פרי מנדלבוים

מוריס קאהן מתריע: "אם לא ניזהר, נהיה אפיזודה היסטורית חולפת"

וגם: קבוצת הראל מציעה לעובדים: צמצום היקף העבודה ל-4 ימים בשבוע

 

שר התיירות יריב לוין / צילום: יהודה עשור, יח"צ

במידה ולא תוקם ממשלה, מענקי משרד התיירות לחברות תעופה נמצאים בסכנה

האם תקציב המענקים לחברות התעופה (250 אלף אירו לקו בשנה) יסתיים כבר בחודש הבא? ● לפי שר התיירות: "אם לא תקום ממשלה זה אוי ואבוי. התנופה בענף התיירות נמצאת בסכנה ענקית אם ניכנס ל-2020 בלי תקציב התוצאה המיידית תהיה שתקציב השיווק ייעלם"

איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ

איילת שקד בטור מיוחד ל"גלובס": "ההסתדרות גורמת נזק למשק"

הכוח של ההסתדרות הוא חסר היגיון; החקיקה שמסדירה את פעולתה היא קיצונית ויוצאת דופן בהשוואה לעולם בכוח הלא פרופורציונאלי שמקבלת ההסתדרות לעומת הכוח שמקבלים שאר השחקנים במשק ● דעה

מנהלת ועדת הבחירות אורלי עדס / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי, יח"צ

ועדת הבחירות: לא נוכל לקיים בחירות תוך 45 יום מהחלטת הכנסת

במסיבת עיתונאים בכנסת אמרה עדס כי במאמץ רב ניתן אולי לקצר את תהליך ההכנה ל-75 ימים: "יהיה קשה וגבולי מאוד אבל אפשרי"

מורן שוחט שניר

הקוד הגנטי שלנו, האקזיט ב-50 מיליון דולר שלה: ראיון עם מייסדת קליר ג'נטיקס מורן שוחט שניר

מורן שוחט שניר הבינה שאפשר לפתח טכנולוגיה שתיתן לציבור הרחב תמונת מצב גנטית מיידית ● יחד עם בן זוגה היא הקימה את 'קליר ג'נטיקס', פלטפורמה אינטרנטית שמנגישה למטופלים את המידע האישי ● החודש נמכרה החברה ב-50 מיליון דולר ● ראיון בלעדי לליידי גלובס

משה מזרחי, אינמוד / צילום: איל יצהר, גלובס

חודש חיובי נוסף לישראליות בוול סטריט: מדד גלובס פרומתאוס עלה ב-3.8%

בחודש שעבר טיפס מדד ת"א 125 ב-3% והנאסד"ק הוסיף 4.5% לשיא חדש ● תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים זינק ב-11.7% ● תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה עלה ב-2.3% ● מניית יורוג'ן, המפתחת טיפולים למגוון סוגי סרטן בתחום האורולוגיה, זינקה ב-40% לאחר שהודיעה על הסכם בלעדי עם Agenus

האחים אמיר יעקובי פיני יעקובי / צילום: אריק-סולטן

בדרך להסדר נושים חדש? ביהמ"ש הוציא צו הקפאת הליכים זמני לאורתם סהר

אורתם סהר הנדסה, אורתם סהר תשתיות ובנייה ומליבו בנייה מבקשות לשנות את הסדר הנושים הנוכחי שלטענתן אינו מאפשר את המשך ניהולן של החברות

 

 

משפחת פליטים סורים / צילום: Alia Haju, רויטרס

דוח חדש: מדי שתי שניות אדם נאלץ לברוח מביתו בגלל אסון טבע

לפי דוח חדש של ארגון אוקספאם, יותר מ-20 מיליון בני אדם בשנה נאלצו לברוח מביתם בשל אסונות שנגרמו כתוצאה ממשבר האקלים ● ד"ר משה טרידמן: "המזרח התיכון נמצא בסיכון רב"

דן בודנר, מנכ"ל ורינט / צילום: איל יצהר

הלחץ עבד: ענקית הטכנולוגיה ורינט מתפצלת לשתי חברות - אזרחית וביטחונית

הפיצול מגיע מספר חודשים לאחר שבעלת מניות מיעוט בחברה טענה שאין סינרגיה בין העסקים, אך ורינט דחתה את טענותיה ● למתחרה נייס זה עבד היטב: ב-2015 היא יצאה מהתחום הביטחוני ומאז שווייה יותר מהוכפל

ג’ולי סוויט, מנכ”לית אקסנצ’ר / צילום: רויטרס

מתמודדים על תפקיד בתוך החברה? תהיו נחמדים ליריבים

המינוי של ג'ולי סוויט למנכ"לית ענקית הייעוץ אקסנצ'ר יכולה לסמן את האסטרטגיה לבכירים: מועצות מנהלים מעדיפות לקדם אנשים שמפרגנים לחבריהם לעבודה

הדס שטייף / צילום: יונתן בלום

החסינות להדס שטייף: פגיעה מוצדקת בפרטיות או התנהלות מפחידה של הפרקליטות

האם הפרקליטות צדקה בכך שהעניקה חסינות להדס שטייף ולנוספים שהיו מעורבים בפריצת הטלפון של אפי נוה בפרשת "מין תמורת מינוי"? ● שתי דעות על הפרשה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: כדיה לוי, גלובס

מבקר המדינה בעקבות העליון: האם נעשה שימוש בחילוטים כדי להפעיל לחץ על חשודים?

תופעת החילוטים המוגזמים שמבצעת המדינה ואשר נחשפה ב"גלובס", ממשיכה לטלטל את מערכת החוק • לאחר שורת פסיקות של בית המשפט, שהגבילה את האצבע הקלה על ההדק של הרשויות, מגיע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ומקים לתחייה דו"ח גנוז על הנושא של קודמו בתפקיד