גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפוליטיקאים מחפשים לגרוף הון פוליטי מהיר בשנת בחירות: מה הסיכוי להורדת מסים בתחום הרכב?

2019 תתאפיין בהרבה דיבורים ויוזמות שאפשר לגזור מהן הון פוליטי לפני הליכה לקלפי ● אבל בפועל ענף הרכב צופה "יותר מאותו הדבר": עוד דיבורים (אבל מעט מעשים) על רפורמות בשווי השימוש ובגודש; והמשך שליטה של קוריאניות, רכבי SUV ודגמים היברידיים בגזרת המכירות

רכבים ממתינים למסירה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב
רכבים ממתינים למסירה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב

בהתאם לתחזיות המוקדמות שלנו, מסתיימת שנת מכירות הרכב 2018 בקול ענות חלושה. נתוני נובמבר שפורסמו השבוע מצביעים על כ-16,800 מסירות חודשיות בלבד, שמביאות את הסך המצטבר בינואר-נובמבר לכ-262 אלף מסירות - ירידה של 5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בהנחה שהמכירות בדצמבר יעמדו על סכום ארבע ספרתי נמוך, תסתיים השנה עם כ-270 אלף מסירות רכב, אולי פחות.

ועדיין, מדובר על כ-7.5 מיליארד דולר בקירוב שהוזרמו ב-2018 בישראל לרכישת מוצרי תחבורה פרטיים. מאיפה הגיע הכסף? התשובה היא "מכולנו". לא רק מחסכונות פרטיים של רוכשי רכב אלא גם מאשראי בנקאי וחוץ בנקאי בהיקף של מיליארדי דולרים, שחלקו ממומן בשוק ההון. עוד כמה מיליארדים טובים הגיעו מחברות ליסינג ממונפות, שנשענות על אג"חים אותם רוכשים מוסדיים וקרנות פנסיה וכך הלאה.

בקיצור, אפילו אם לא רכשתם השנה מכונית חדשה, ואולי בכלל אין לכם רישיון נהיגה ואתם מעדיפים אופניים, סביר להניח שגם אתם שותפים במידה כזו או אחרת ל"פירמידה ההפוכה", שנשענת על הביטחונות של ערכי הרכב המשומש. בין אם אתם מודעים לכך או לא. מסיבה זו הביצועים והיציבות שיפגין שוק הרכב הישראלי בהמשך הדרך הם עניינו של כל מי שחרד לפנסיה ולהשקעות שלו.

אז איך תיראה 2019 בשוק הרכב הישראלי? אנחנו יודעים למי ניתנה הנבואה ובכל זאת ננסה לשרטט כאן כמה מגמות, חלקן צולבות ומנוגדות, שישפיעו על השוק בשנה הבאה.

איזה רכבים קונים בישראל

המס הירוק: סביבתי ופוליטי

קרוב למחצית מהעלות הכוללת של רכישות הרכב בישראל היא מסים. המשמעות היא, שמרחב ההשפעה של רגולציית המיסוי על שוק הרכב המקומי גדול יותר מאשר ברוב העולם. בפגישה שנערכה לפני מספר שבועות בין ערן יעקב, יו"ר רשות המסים, לבין נציגי יבואני הרכב, נאמר לנוכחים בצורה ברורה כי "מדינת ישראל לא יכול להרשות לעצמה לוותר על שקל מתקבולי מיסוי הרכב". וזה היה עוד לפני גילוי "הבור התקציבי". לפיכך לא משנה אילו רפורמות יצוצו ב-2019, בתמונה הרחבה שוק הרכב ימשיך להיות פרה חולבת ואלה שחולמים על הורדת מס רוחבית ימשיכו לחלום.

אבל לשינויים פרטניים ברגולציית המס הייתה, יש ותהיה השפעה משמעותית על המבנה הפנימי של השוק. שנת המכירות של 2019 תושפע, למשל, מהותית מעדכון המיסוי הירוק שאמור להיות מפורסם בסוף דצמבר השנה ולהיכנס לתוקף באפריל 2019. אנחנו אומרים "אמור להתפרסם" כי רשות המסים שומרת בינתיים על נוסחת המס הירוק בחשאיות כאילו הייתה סוד מדינה.

I28

עדכון המס הירוק השנה הוא מורכב במיוחד מכיוון שהוא צריך להפנים את המעבר של אירופה לשיטת חישוב זיהום רכב חדשה ברבעון השלישי של 2018. אז נכון, גם רגולטורים רבים באירופה עדיין לא קיבלו את כל הנתונים ולא הפנימו לגמרי את השינוי, ובכל זאת לא זכור מצב בו ענף כלכלי אסטרטגי שמגלגל 30 מיליארד שקל בשנה, מגיע לסוף השנה הפיסקאלית עם כזו רמה של חוסר ודאות ביחס למיסוי ולמחירים.

בהעדר מידע קונקרטי, נספק כמה הערכות מושכלות. למעט מכוניות היברידיות, שמוגנות בהטבת מס בצו זמני, רוב הדגמים "הירוקים" והחסכוניים ביותר בשוק, ובהם מכוניות המיני והמשפחתיות, יתקשו להשיג את "הציון הירוק" הנוכחי שלהם - שממנו נגזר גובה הטבת המס. לפיכך, הם צפויים להתייקר במספר אחוזים או לכל הפחות להקטין את יכולת היבואנים שלהם לתת הנחות.

מי שיהנה מהמגמה, פרט להיברידיות, הם דגמים ששייכים לקבוצות הזיהום הגבוהות 13 עד 15 מכיוון שבישראל אין קנס על זיהום חריג אלא רק "פרס" על זיהום מופחת. לכן אפשר להעריך שב-2019 יזרמו יותר ויותר מכירות לשני הקטבים המנוגדים: דגמי SUV מזהמים, שכבר היום תופסים יותר משליש מהמכירות, והיברידיות. מצבם התחרותי של מותגים שנמצאים "באמצע" יורע. המס הירוק המעודכן עשוי להחביא גם כמה הפתעות לא נעימות לרכבי פאר היברידיים-נטענים אבל סביר להניח שבשנת בחירות, מעצבי המדיניות ישאפו לא להרגיז אף אחד.

דיבורים והבטחות של שנת בחירות

לשאר סוגיות מיסוי הרכב, שנמצאות על שולחנו של הרגולטור, לא צפויה להיות השפעה מעשית ב-2019. דוגמה אחת הוא שווי השימוש ברכב צמוד, שב-2018 ייצר לא מעט כותרות ולחץ פוליטי על רשות המסים להקטין אותו.

הלחץ הזה יימשך גם ב-2019. אבל אנחנו לא שוכחים לרגע שעל שרי הממשלה וחברי הכנסת מרחף איום הקיצוץ הרוחבי, שעלול לפגוע בנושאים הקרובים לכיסם, סליחה, לליבם. תחת איום כזה ספק אם מישהו יעז לפגוע מעשית במקור הכנסה דשן, שמניב 5 מיליארד שקל בשנה לקופת האוצר. לפיכך, ברוח שנת הבחירות נראה הרבה התלהמות מילולית ופרו-אלקטורלית של פוליטיקאים, שיקראו להקטנת המס ולהורדת העומס מהמעמד הבינוני העשוק. ייתכן שיצוץ בכנסת אפילו ניסיון חקיקה ארוך טווח ומתוקשר בנושא, אל אנחנו לא מצפים ליותר מזה.

דוגמה נוספת היא מס הגודש. גם כאן מדובר בנושא טעון פוליטית, שעשוי לפגוע בכיסם של "מעצבי דעת קהל" בעלי רכב צמוד ולפיכך העבודה עליו באוצר תימשך בשנה הבאה בעצימות נמוכה מאוד, הרחק מהתקשורת.

הקדמת הבחירות עלולה לצמצם את מסגרת הזמן האפקטיבית בה ניתן לחלק "סוכריות מס פוליטיות" לבוחרים, אבל לא נופתע אם יהיו שליפות כאלה. אולי איזה צעד מינורי להפחתת האגרות השנתיות, אולי הצהרות על קידום רכב חשמלי, שהוא אמנם פלח זניח אבל אפשר לגזור ממנו בונוסים פוליטיים. ואפשר לצפות כמובן להכרזות על צעדי רגולציה "דרמטיים" לקידום הייבוא לישראל של "רכב חכם ואוטונומי", "תחבורה שיתופית" וכדומה. זה נשמע עתידני ומתוחכם, זה מעורר גאווה לאומית וזה לא עולה הרבה לקופת המדינה. בקיצור, בדיוק מה שהיועצים הפוליטיים ממליצים בשנת בחירות.

מכירות רכב: קוריאניים וכל השאר

עד לפני כמה שנים חיזוי יחסי הכוחות התחרותיים בתוך שוק הרכב היה משימה מורכבת. כיום חיינו קלים הרבה יותר. כמעט שליש מכל כלי הרכב הפרטיים שנמכרים בישראל הם מבית יונדאי מוטורס הקוריאנית וחברת הבת שלה קיה מוטורס. כ-40% מכלל כלי הרכב שנמכרים בארץ הם רכבי SUV וכ-20% הם כלי רכב היברידיים. ואם לשפוט על פי תוכנית הדגמים של הקוריאנים לשנה הבאה, שכוללת ייבוא דגמים היברידיים-נטענים עממיים ושדרוג באבזור/תמורה של דגמי להיט מבוססים (טוסון, ספורטאז') המגמה רק תעמיק.

לפיכך סביר להניח שגם ב-2019 רוב המכירות בשוק המקומי יתמקדו בדגמי SUV ו/או/גם דגמים היברידיים מתוצרת קוריאה. כל שאר השחקנים ימשיכו להיאבק על המכירות הנותרות בעיקר באמצעות דחיקה מטה של הרווח הגולמי. ייתכן, שהמצב יאיץ שינויים מבניים בענף כמו הכנסת שותפים חדשים (על פי מודל העסקה של UMI וחיים דנון) ו/או כניסה של יבואנים לתחומי פעילות אסטרטגיים חדשים על פי המודל של דלק רכב ברכישת "ורידיס".

מנגד, אנחנו לא פוסלים את האפשרות להופעת "אסים נסתרים", שישפיעו על השוק ב-2019. טיוטה, למשל, עתידה להשיק כאן בקרוב את הקורולה החדשה והמתוחכמת עם הנעה היברידית, שנהנית מהטבת מס כפולה (מס קניה והנחה בשווי השימוש), ואם התמחור שלה יהיה תחרותי היא עשויה לתת פייט רציני לקוריאניות. בקיצור, בהינתן מסגרת יציבה, פחות או יותר, של שערי חליפין, ריבית, מחירי דלק ויציבות ביטחונית, אפשר לצפות ליותר מאותו הדבר בשוק הרכב. אם משתני המאקרו יעברו טלטלה משמעותית - הכל פתוח. 

עוד כתבות

מארק צוקרברג/ צילום: שאטרסטוק

הרגולטורים בארה"ב נגד פייסבוק: חקירה נגד הרשת החברתית בחשד לטקטיקות המסכלות תחרות

רגולטורים בוושינגטון ביניהם רשות הסחר הפדרלית (FTC) שוקלים לפתוח בחקירה נגד פייסבוק על רקע הריכוזיות הרבה שיש לחברה בחלק מהפלטפורמות שלה והמוצרים שהחברה מציעה, כך לפי גורמים המעורים בפרטים בתחקיר של ה"וול סטריט ג'ורנל" ● בעקבות הדיווח, מניית הרשת החברתית מאבדת כעת כ-2.5% במסחר בוול סטריט

הכוכב הבא / צילום: רונן אקרמן

התאגיד נפרד מ"הכוכב הבא": יפיק עצמאית את בחירת הנציג לאירוויזיון

שיתוף-הפעולה בין תאגיד השידור וקשת מתקיים כבר 7 שנים ● עפ"י הודעת התאגיד לקשת, בכוונתם להפיק עצמאית את בחירת המועמד הישראלי לתחרות, וזאת החל מהשנה הבאה, כלומר בבחירת נציג ישראל לאירוויזיון 2021 ● קשת בתגובה: "בהצלחה"

ההצבעה על פיזור הכנסת/  צילום: Gettyimages/Anadolu Agency

פרשנות - באישון לילה, בלי ליברמן, דרעי ובנט ותחת איום של כחול לבן: כך פוזרה הכנסת בפעם השלישית בתוך שנה

ב–3:00 לפנות בוקר הופיע נתניהו לפתע במליאה, השתתף בהצבעות וחמק מיד לאחר מכן ● תחת הלחץ בוועדה המיוחדת שהתכנסה להכין את חוק פיזור הכנסת לקריאה שנייה ושלישית התקבלו החלטות שאף אחד לא חלם לאשר ● רק צדיק אחד הצביע נגד הגדלת מימון המפלגות ● פרשנות

הארווי ווינסטיין / צילום: אנדרו קלי, רויטרס

הארווי ויינשטיין הגיע להסדר תביעות אזרחי בגובה 47 מיליון דולר עם הנפגעות והנושים

לפי תנאי ההסכם, ויינשטיין ושותפיו לשעבר, בהם חברי מועצת המנהלים של אולפן ההפקות שלו לשעבר, לא הודו בביצוע עבירות

בוריס ג'ונסון, פדרו סנצ'ז, סבסטיאן קורץ / צילום: רויטרס

הדמוקרטיה הכי פחות יציבה במערב? גם במדינות האלה הממשלות נופלות חדשות לבקרים

3 מערכות בחירות בבריטניה בתוך 4 שנים, 4 בספרד בתוך 4 שנים, 61 ממשלות באיטליה מאז תום מלחמת העולם השנייה ושתי מערכות בחירות בשנתיים באוסטריה - הן חלק מהסיפור של הדמוקרטיות המודרניות ● "גלובס" מביא את הלקחים העיקריים שניתן ללמוד מהעשור האחרון באירופה

זהר גנדלר, ניזאר מישעאל, תמר קידר הריס, כאיד אבו עייאש וגארי ג'ייקובס  / צילום: הבא טורעאני

מדעי החיים האמיתיים: מי הגיעו למפגש של הקרן היהודית-ערבית NGT3

וגם: היו"ר וידמן והמנכ"ל פרשר ממזגים מחלקות בבנק מזרחי טפחות

 

סקר הסקרים

סקר ראשון אחרי פיזור הכנסת: כחול לבן שומרת על פער של 3 מנדטים מהליכוד

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה ● סקר הסקרים בודק מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הסוערת

אנדרו אביר / צילום:ליאור מזרחי

אנדרו אביר: "צירוף ישראל למדד WGBI יביא לזרם השקעות של 3-5 מיליארד ד', אין לנו שום בעיה לרכוש את כל הסכום"

על רקע לחצי הייסוף הצפויים מכניסתה של ישראל למדד ה-WGBI, בבנק ישראל מרסנים את הציפיות להתחזקות השקל, לצד המשך גל רכישות המט"ח בשוק מאז הודעת הריבית האחרונה

מיה יניב / צילום: יחסי ציבור ועד עובדים

המשימה החדשה של הוועד בסלקום: לגרום לעובדים להתפקד למפלגות

ועד עובדי סלקום עורך בשעה זו כנס ומפגיש את עובדים עם פוליטיקאים, בהם דוד ביטן ואלעזר שטרן ● המטרה: לקדם כוח פוליטי שיפעל לשינוי כללי הרגולציה בשוק התקשורת

זאב ביילסקי / צילום: משה מילנר - לע"מ

נפתר זמנית משבר מכוני הבקרה בענף הבנייה

בשעות שלפני פיזור הכנסת אמש ניסו ראש מטה הדיור זאב ביילסקי וסגן שר האוצר איציק כהן, להכניס סעיף לצד פיזור הכנסת שיאריך את הפטור מביקורת במכוני בקרה, מעבר לינואר 2020 ● לבסוף נקבע שוועדה זמנית שתוקם תטפל בנושא

דקר הסלעים, מין בסכנת הכחדה / צילום: אורן קליין

בגלל הדייגים: מינים בסכנת הכחדה לא נכנסו לרשימת המינים המוגנים

לפני כשנה חתם השר אלקין על הכנסת דקר הסלעים וטונה כחולת סנפיר לרשימת הדגים המוגנים ● אך בסופו של דבר, בעקבות לחץ הדייגים, החליט לא לכלול אותם ברשימת המינים שיזכו להגנה מפני דייג

טל גרנות-גולדשטיין, מנכ"לית HOT / צילום: יח"צ

מתחדש המאבק המשפטי נגד HOT בסוגיית הפריסה האוניברסלית

בפנייה למשרד התקשורת במסגרת מיצוי הליכים משפטיים בטרם פנייה לבג"ץ, עמותות "הצלחה" ו"צדק פיננסי" דורשות לקבל לידיהן מהמשרד את תוכניות העבודה של HOT, שנועדו להוכיח כי החברה עומדת במתווה המדיניות המקל שנקבע לה

ניסים ברבי, דנס מנופים / צילום: תמונה פרטית, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

ניסים ברבי זכה במכרז רמ"י בתנובות: ישלם עבור הקרקע 61 מיליון שקל

ברבי, מבעלי חברת "דנס מנופים בע"מ" שעוסקת בתום העגורנים, זכה בקרקע שנמצא באזור התעשייה של המושב ושמיועדת לתעשייה ● על הקרקע התמודדו 23 חברות ● בשיחה עם "גלובס" הצהיר כי "טרם החליט מה יעשה בקרקע"

ניקולס בראון ואדם נוימן / צילום: רויטרס

אדם נוימן בדרך למסך הקטן: סדרת טלוויזיה תתאר את עלייתו ונפילתו

התסריט לסדרה יהיה מבוססת על ספר, שטרם יצא לאור, של שלושה כתבי "וול סטריט ג'ורנל" ● ככל הנראה דמותו של נוימן תגולם ע"י השחקן ניקולס בראון ● עוד בתכנון: סדרה דוקומנטרית על ההתפתחויות הסוערות בחברת WeWork

בנימין נתניהו, גדעון סער / צילום: הליכוד

מרכז הליכוד קבע: בחירות מקדימות ב-26 בדצמבר

הבחירות המקדימות נקבעו לפי דרישה של חבר הכנסת גדעון סער, שהודיע על כוונתו להתמודד מול ראש הממשלה נתניהו

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

ת"א צמצמה את הירידות בנעילה לאחר הציוץ של טראמפ

המדדים המובילים ננעלו בטריטוריה הירוקה לאחר יום אדמדם ● טראמפ צייץ כי ארה"ב וסין קרובות ל"הסכם סחר גדול" ● לאומי פרטנרס במגעים לרכוש 20% מחברה בת של פוקס, מנייתה של חברת האופנה זינקה ביותר מ-7%

ד"ר נורית הראל / צילום: יח"צ

יו"רית ד"ר פישר חוברת לדונרשטיין במרוץ לנשיאות התאחדות התעשיינים

אם שמואל דונרשטיין ייבחר לתפקיד הנשיא הבא של התאחדות התעשיינים, ד"ר נורית הראל תכהן כסגניתו

כנס חירום על עתיד התיווך בישראל / צילום: איגוד המתווכים, איציק לוי, יח"צ

300 מתווכים בכנס חירום: לא לבטל את חובת רישיון התיווך

מאות מתווכים הגיעו אתמול לכנס חירום שארגן איגוד המתווכים, במחאה על כוונת משרד המשפטים לבטל את חובת רישיון התיווך בישראל ● יו"ר האיגוד איציק לוי: "המהלך הוא מחטף. לא ניתן לבטל את החוק בממשלת מעבר"

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

בריטניה מצביעה: תורים נרשמים בבחירות המכריעות של העשור

עד כמה ישפיעו הבחירות על עתיד הברקזיט ועל הליש"ט, מיהם המועמדים המובילים שמתמודדים, ומה חוזים הסקרים? ● "גלובס" מציג שורת שאלות ותשובות לגבי הבחירות

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

המכרז המוסדי בהנפקת המניות של כלל ביטוח: ביקוש ער שמוביל לדילול של 22% של בעלי מניות קיימים

במכרז המוסדי של הנפקת המניות החדשות של כלל ביטוח התקבלו ביקושים ערים בהיקף 900 מיליון שקל והחברה תגייס 650 מיליון שקל ● כלל תגייס עוד עד 868 מיליון שקל בכתבי התחייבויות נדחים