גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות התעופה: צניחת מחיר הנפט זה רק הבונוס

הזינוק במניות חברות התעופה מאז אוקטובר העלה שוב למודעות את התלות של הענף במחירי הדלקים ● אבל בשנים האחרונות עוברות החברות שינוי חיובי בשולי הרווח וברווחים נטו, שלא את כולו ניתן לייחס לצניחה במחיר הנפט ● הרווחיות היציבה מסייעת לחברות להכין את עצמן לתנודות גדולות יותר שעוד יגיעו בהמשך

מטוס של Southwest Airlines /  צילום: רויטרס
מטוס של Southwest Airlines / צילום: רויטרס

משלהי חודש אוקטובר מניות חברות התעופה בעולם הוסיפו בממוצע כ-15% לערכן. בעוד ששוקי המניות צללו באותה תקופה, ומחקו את כל התשואה השנתית, דווקא חברות התעופה התנודתיות הצליחו להתנתק ולעלות בחדות, וזאת על רקע הצניחה במחירי הנפט.

זו הייתה הפתעה, מאחר שרק בחודש יוני הפחית ארגון חברות התעופה IATA (המייצג 280 חברות תעופה, שמהוות 82% מהתעשייה) את תחזית הרווח השנתית לחברות בענף, מרמה של 39 מיליארד דולר לרמה של 34 מיליארד דולר.

ענף התעופה: עלויות דלק ורווחים נטו

הירידה בתחזית נעשתה למרות שההכנסה הממוצעת לנוסע למייל טיסה צפויה לעלות השנה ביותר מ-3%, בפעם הראשונה מאז שנת 2011. מתברר שהביקוש החזק לטיסות בעקבות הגאות והצמיחה הגלובלית, הגלובליזציה, שינוי תצורת העבודה (עובדים ניידים) ורמת החיים שעולה - עושים את שלהם.

הסיבה היחידה להפחתת תחזית הרווח לחברות התעופה הייתה כמובן עליית מחירי הנפט , שמהווים 30-40% מהוצאות חברות התעופה. מחירי הנפט עלו למחיר ממוצע שנתי של 70 דולר, לעומת צפי למחיר ממוצע שנתי של 60 דולר שנצפה בסוף שנת 2017. בינתיים, לפחות, נראה כי "מזג האוויר" השתנה לטובה. מחירי הנפט צנחו תוך זמן קצר מרמת שיא שנתית של 75 דולר לחבית לרמה של 50 דולר לחבית, וכיום הם נעים באזור ה-55 דולר, צניחה של 27%.

בשלב זה קשה להעריך האם הצניחה במחירי הנפט תימשך, שכן היא תלויה במספר גורמים. ארגון אופ"ק אולי נחלש, ואפילו מתפרק, אבל נראה כי היחסים המתחזקים בין רוסיה לסעודיה ינהלו את הקרטל החדש. השתיים ייפגשו היום בוינה, במסגרת מפגש אופ"ק ומדינות מחוץ לאופ"ק, כדי לדון בקיצוץ כמויות הנפט המופקות, מה שיעזור להרים את מחירי הנפט מחדש.

המלכוד של רוסיה וסעודיה הם היצרנים האמריקאים, שאינם לוקחים חלק בקרטל ומנצלים כל עלייה במחיר מעל לרמה של 50 דולר להגדלת התפוקה. מלבד שיתוף הפעולה בין רוסיה לסעודיה, גם הפשרת יחסי הסחר בין סין וארה"ב יכולים להסיר את העננה מעל הביקוש העולמי.

ההערכה כרגע היא, שמחיר הנפט יוכל לנוע בתקופה הקרובה בסביבה של 50 דולר לחבית, וכי מחיר זה יוכל להגדיל את הרווחים של חברות התעופה בשיעור דו-ספרתי לעומת התחזית הקודמת.

הצניחה במחירי הנפט לא מגולמת במלואה. מחירי הנפט צנחו תוך חודשיים, ולכן אין להניח כי נתח ניכר מהירידה כבר השתרשר לשורה התחתונה. הסיבה היא כמובן חוזי הגידור. מדובר באותם חוזים עתידיים המקבעים את מחיר הנפט לתקופה של 3-9 חודשים, אשר חברות התעופה עושות בהם שימוש שוטף כדי לאזן את האי-ודאות לגבי הרווחיות שלהן.

לדוגמה, חברה שמוכרת כרטיסי טיסה לתקופה של שישה חודשים מראש, חייבת לגדר לפחות חלק מעלות הדלקים שלה לאותה תקופה, אחרת היא עלולה למצוא עצמה בהפסדים עמוקים אם מחירי הנפט יעלו בחדות, ותמחור הכרטיס לא היה בהתאם.

כיום חברות התעופה מגדרות את מחירי הנפט הנמוכים יותר לחודשים הקרובים, כך שמחירי כרטיסי הטיסות לאותם טווחים יירדו בקרוב, אבל שולי הרווח לאותה תקופה יעלו. לכן צפו לעלייה ברווחיות של חברות התעופה ברבעון הראשון, ובעיקר ברבעון השני של 2019.

לא הכל תלוי במחירי הנפט

חברות התעופה עוברות בשנים האחרונות שינוי חיובי בשולי הרווח וברווחים נטו. משנת 2015 נרשמה קפיצה מטאורית ברווח של הענף, מרמה ממוצעת של 12-13 מיליארד דולר לרמה של 36-38 מיליארד דולר, רווחיות שהענף מצליח לשמור עליה כבר ארבע שנים ברציפות.

את הקפיצה בשנת 2015 חייבים לשייך לצניחה במחירי הנפט, מרמות של מעל 100 דולר לחבית ועד לשפל של 30 דולר לחבית. אבל גם לאחר התייצבות ועלייה במחירי הנפט, נראה כי הרווחיות בענף נותרה יציבה.

אחרי עשור שבמהלכו חברות התעופה היו הפסדיות, או בעלות רווחיות קטנה ולא יציבה, פתאום הן מצליחות לכסות את ההשקעות הגדולות שהתעשייה הזו נדרשת להשקיע בתשתיות ובציי המטוסים. את ההפוגה במלחמת ההישרדות שלהן בעקבות הצניחה במחירי הנפט ניצלו חלק ניכר מהחברות כדי לשפר את מבנה מודל הרווח שלהן, לאזן יותר את הסיכונים ולהכין את החברות לתנודות גדולות יותר בביקושים ובמחירי הנפט, שעוד יגיעו בהמשך.

זה לא סוד שהאיזונים בחברות תעופה מורכבים מאוד. גם כשמחירי הדלק גבוהים יותר, חברות התעופה עדיין צריכות לכסות את עלות הטיסות, לשמור על תעריפים תחרותיים, לוודא שהמושבים מלאים ולעודד אנשים להוציא יותר כסף על מיקום ישיבה במטוס, מזוודות, אוכל ושתייה ועוד.

השוני נעוץ אולי בפוטנציאל

מה שמדהים הוא, שלמרות השקיפות הגבוהה יחסית בענף, וטכנולוגיות הריגול התעשייתי המתקדמות, עדיין השוני בשולי הרווח של חברות התעופה בעולם גדול מאוד.

קחו לדוגמה את חברת Southwest Airlines - חברת לואו קוסט אמריקאית הרביעית בעולם במספר המטוסים שלה, והגדולה ביותר בעולם במספר הנוסעים. החברה מצליחה להציג שולי רווח של 17%, בעוד שהמתחרה האמריקאית הבאה בתור, דלתא, מציגה שולי רווח של 8%, ושאר החברות הגדולות (אמריקן אייר ליין ויונייטד) מציגות שולי רווח רק באזור ה-4%.

שולי הרווח הגבוהים באופן יוצא דופן האלו מאפשרים לשתי החברות הרווחיות יותר להגדיל את ההשקעה שלהן בצי מטוסים חדיש, שעוזר להן להפחית את עלויות הדלק ב-15%, להוריד את עלויות התפעול של המטוס, ולהניב יותר הכנסות פר מטוס, בגלל צורך מופחת להשבית אותו בימי טיפול. נוסף על כך, יש להן תזרים פנוי גדול יותר להשקעות בתשתיות ולשיפור השירות וההכנסות במקביל.

ב-Southwest Airlines, שמנייתה הניבה למשקיעים בה יותר מ-300% בחמש השנים האחרונות, מתגאים בכך שהכינו את החברה לעלויות דלק גבוהות יותר, בעיקר על-ידי שינוי יעדי הטיסות התדירות, תמהיל הלקוחות, וגם השקעה במטוסים חדשניים וחסכוניים יותר בדלק. כל הענף צפוי לפנות לשיפורים אלו, אבל זה ייקח זמן, ובינתיים מחירי הנפט נמוכים מחד מאפשרים זאת ברמה התזרימית, ומאידך עשויים לעכב זאת בעקבות הירידה בדחיפות לבצע שינויים.

היום הכול אישי יותר

לא פעם דיברנו בטור הזה על היחס האישי שהדיגיטציה מאפשרת, ולכן היא משנה את תחומי הקמעונות, הבנקאות, הביטוח התעופה ועוד. חברות רבות שינו את מודל המכירות שלהן, ומאפשרות הרכבה עצמית על-ידי הלקוח, שרוכש כרטיס בסיסי, וכעת יוכל לשלם על תוספות לפי בחירתו - תיק יד, מזוודה קטנה למטוס, או מזוודה גדולה, אחת, שתיים, או שלוש לתא המטען - כל אלה אפשריים בהחלט, אבל בתוספת תשלום. ההחלטה היא שלכם. רוצים לשנות מקום במטוס, ליד החלון או מעבר, יותר מקום לרגליים, מקדימה או מאחור - אין בעיה. תוכלו לעשות זאת מראש בחיוב של עמלה מתאימה.

הדיגיטציה גם מאפשרת מכירות ושת"פים טובים יותר. מכירות של שירותים נלווים כבר מזמן הפכו נחלתן של חברות התעופה, בעיקר בחברות הלואו קוסט, אבל במהרה השיטה מאומצת על-ידי כולן. בעוד שבשנת 2007 מכרו חברות התעופה כ-2.1 מיליארד דולר בשירותים נלווים, בשנת 2017 המספר חצה את ה-25 מיליארד דולר. בעזרת הדיגיטציה המכירות יוכפלו ישולשו וכנראה גם הרבה יותר.

השימוש הגובר בסמארטפון מצית את הדמיון - שותפויות עם חברות כרטיסי האשראי הן רק ההתחלה. בקרוב לא תצטרכו להחליף מטבע לאחר הנחיתה, מאחר שבעזרת אפליקציה של חברת התעופה תוכלו לשלם במטבע מקומי, בעמלות מופחתות. בהמשך תוכלו להתחבר לרשת אינטרנט זרה, לרכוש ביטוח ייעודי או כללי. כן - כבר לא תצטרכו לעשות כל זאת מראש. חברות התעופה רואות בשימוש הגובר באפליקציות שלהן יעד אסטרטגי שיוכל להגדיל את הנתח שלהן ממכירה ישירה ללקוח (ולא דרך סוכנויות קיימות) וגם לשיפור נאמנות הלקוח.

בשורה התחתונה, מחירי נפט נמוכים הם לא רק בעלי השפעה מידית על הרווחיות של חברות התעופה, למרות שאסור להתעלם מכך, אלא יש להם השפעה נגררת גם על אפשרויות ההשקעה בציי מטוסים, בתשתיות, בטכנולוגיות מתקדמות - והכול כדי להגדיל ולאזן את הרווחיות העתידית על-ידי הגדלת החיסכון, ובמקביל את הכנסות, וזאת הודות לשיפור תזרימי בנקודת זמן ספציפית. 

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילומים: יוסי זמיר, Jack Guez/ ASSOCIATED PRESS

סקר "גלובס" ומכון שילוב: הישראלים לא מתכוונים לזוז מהגוש

שלוש מערכות בחירות רצופות בתוך שנה עשו את שלהן והציבור כבר יודע מה הוא חושב על הנושאים שעל הפרק ● רק מצביעים מעטים, כפי שנראה, שוקלים לעבור בין הגושים וגם כשהם כבר עוברים - הם מקזזים אלה את אלה משני כיווני המפה הפוליטי

הסגר בצפון איטליה לאחר התפרצות נגיף הקורונה / צילום: Claudio Furlan/Lapresse, AP

כך מסקרים באיטליה את החלטת ישראל לאסור כניסת איטלקים

בעוד ששכנותיה האירופיות שומרות על גבולות פתוחים, בישראל, בירדן, בסעודיה ובמספר מדינות נוספות החליטו לאסור על כניסת אנשים ששהו באיטליה בשבועיים האחרונים ● התעשיינים והחברות באיטליה התאחדו היום בקריאה לממשלה האיטלקית לשדר רוגע לציבור

ערן אייל, מייסד ומנכ"ל Shopin  / צילום: אתר Shopin

יזם הבלוקצ'יין המורשע ערן אייל נעצר וצפוי לגירוש מארה"ב

היזם הישראלי-דרום אפריקאי, שהורשע לפני כחודשיים בהונאת משקיעים בשתי חברות שהקים וניהל, מוחזק במעצר כשבוע ● בינתיים ממשיכה להתנהל התביעה שהוגשה נגד אייל על ידי רשות ניירות ערך האמריקאית בגין הונאה בהנפקת מטבעות דיגיטליים למיזם Shopin

איתמר בן גביר  / צילום:תמר מצפי

מה עומד מאחורי הורדת החשיפה לעמוד הפייסבוק של מפלגת עוצמה יהודית?

מפלגת עוצמה יהודית התלוננה לוועדת הבחירות על כך שפייסבוק הורידה את החשיפה לעמוד של עו"ד איתמר בן גביר בגלל חשש שהמפלגה תיכנס לכנסת ● בפייסבוק טוענים כי הסיבה היא "ההפרות הרבות והחמורות של כללי הקהילה מצד בן גביר"

יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה  / צילום: כדיה לוי

אולי את לא מבינה עד הסוף את תפקיד העיתונות? "זה מצחיק. ניהלתי מאות עיתונאים בווסטי"

ליו"רית הרשות השנייה יש בטן מלאה על התקשורת: על מיזוג רשת וערוץ עשר שיצא לדרך בניגוד להמלצתה, על הקלטות השר קרא על ערוץ 20 לפיהן הוא שולט ברשות השנייה ועל ההחלטה להדיח אותה מהתפקיד ● הזמנו אותה לפודקאסט "אוף דה רקורד" וניסינו להבין מה היא בעצם רוצה

7 כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: איל יצהר, גלובס

תוכניות ענק בחיפה ובקריות, וסיוט נדל"ני בבית שמש. כותרות הנדל"ן

הסכם הגג הראשון לשנת 2020 יצא לדרך ובמסגרתו ייבנו 19 אלף דירות בקריית אתא ● בחיפה הציגו תוכנית לחידוש שכונה בה מתגוררים כ-15% מתושבי העיר ● רני צים ממשיך להתרחב, ולמה מנכ"ל משרד האוצר בעבר, ויו"ר קרן הריט סלע קפיטל לא רואה רווחיות בחללי העבודה המשותפים

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על / צילום: יח"צ

אל על מבטלת את הטיסות לאיטליה ולתאילנד ודוחה את השקת הקו לטוקיו

הטיסות לאיטליה מבוטלות למשך שבועיים החל ממחר, והטיסות לבנגקוק יבוטלו החלק מיום שני ועד ה-27 במרץ ● השקת הקו לטוקיו נדחתה ל-4 באפריל

יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל  / צילום: דניאל שיטרית

בדרך לבורסה: חברת האנרגיה המתחדשת דוראל שוב מקדמת הנפקה לפי שווי של 550-500 מיליון שקל

דוראל נחשבת לאחת החברות המובילות בענף הצומח, ובולטת בין היתר בזכות שיתוף הפעולה הפורה עם המגזר הקיבוצי ● הכנסותיה השנתיות מוערכות בכ-100 מיליון שקל, עם רווחיות של כ-15%-11%● מלבד הפרויקטים הקיימים, הגיוס נועד לסייע לדוראל להוציא לפועל תוכניות להתרחבות משמעותית

קרקע למכירה, בנימינה / צילום: בר אל

מדיניות רמ"י: תמריץ שלילי ליישובים חקלאיים

התמריצים המוצעים לחקלאים תמורת השבת קרקעות חקלאיות עשויים להצטמצמם משמעותית אחרי הבחירות

שאנן סטריט / צילום: אוהד רומנו

"אחרי 70 שנים הגיע הזמן שנדע לשמוע ולהבין את הקולות סביבנו ולא נזדקק למתווכים"

שאנן סטריט מפגין נוכחות עם שיר הנושא ל"פאודה 3" ומוזיקה למחזמר "ג'נטלי", עובד על אלבום סולו לצד "הדג נחש", פעיל חברתית ועסקית, וגם לומד ערבית

סקר הסקרים

נתניהו מתחזק וכך גם הרשימה המשותפת: סקר הסקרים בפעם האחרונה לבחירות מועד ג׳

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה ● סקר הסקרים בודק מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הסוערת

אסף אוני, ברלין / צילום: תמונה פרטית

"בברלין אני משלם כבר למעלה מעשור את אותו שכר דירה"

אסף אוני, כתב "גלובס" באירופה, הגיע לברלין לחודשיים ללימודים ונשאר 12 שנה, בינתיים ● תקופה מסוימת הוא חי חצי מהזמן שם וחצי ביפו, מדלג בין שמש ואפרוריות, סדר ובלאגן, אסף של פה ואסף של שם ● ואף מילה על מחיר המילקי - אבל על מחירי הדיור כן ● האזינו לפודקאסט "דברים שרואים משם" 

נתי כהן / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת יביא לממשלה הבאה הצעה להפחתת אגרות תדרי הסלולר

למרות ההפחתה, בשל העובדה שהחברות יידרשו להרבה יותר תדרים בדור החמישי הסכום הכולל שישלמו לא צפוי לרדת והוא יישאר ברמתו כיום

מצביעה בקלפי/ צילום: רויטרס

מסתירים את עמדתכם הפוליטית? אתם לא לבד ואין לזה קשר לשמאל או לימין

סקר "גלובס" ומכון שילוב מגלה: האמירה שרק מצביעי ימין מעדיפים שלא לגלות עבור מי הם מצביעים היא במקרה הטוב מיתוס ● לפי הממצאים, הישראלים מרגישים הכי בנוח לגלות למשפחה למי הם עומדים להצביע, והרבה פחות לחברים ולקולגות בעבודה

proptech - הטמעת טכנולוגיות בעולם הנדל"ן / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

2020 נפתחת בהשקעות משמעותיות נוספות ב-PropTech

שתי קרנות גדולות מצטרפות לגל ההשקעות בחברות המתמחות בהטמעת טכנולוגיות בתעשיית הנדל"ן • חדשנות בנדל"ן - טור חדש

לילך כהן-שולומון / צילום: רמי זרנגר

אחרי כ-10 שנים: מנהלת השיווק המוערכת של חטיבת החלב בתנובה פורשת

לילך כהן-שולומון תעבור לשמש כסמנכ"לית השיווק של הנציגות הישראלית של קימברלי קלארק ● תוחלף בתפקיד ע"י מיכל בצר, כיום מנהלת תחום תזונה יומיומית בתנובה

צוללת של חיל הים / צילום: יח"צ

גם אבריאל בר-יוסף ושי ברוש יועמדו לדין בכפוף לשימוע בתיק הצוללות

לבר-יוסף, לשעבר המשנה לראש המועצה לביטחון לאומי, מיוחסות עבירות של בקשת שוחד, קבלת שוחד ומרמה והפרת אמונים ● לברוש, מקורבו ואיש חיל הים לשעבר, מיוחסות עבירות של בקשת שוחד, לקיחת שוחד, עבירות מס והלבנת הון

אחד הנוסעים הדרום קוריאנים שנדבקו בקורונה מחכים בשדה התעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

אל על: נגיף הקורונה יגרום לפגיעה של עד 70 מיליון דולר בהכנסות

חברה התעופה דיווחה היום לבורסה כי היא מעריכה שהפגיעה בהכנסותיה בין ינואר לאפריל תעמוד על טווח של כ-50 עד 70 מיליון דולר ● בחברה מעריכים כי הפגיעה בתוצאות תתקזז בחלקה עם צמצום בהוצאות התפעוליות ותעמוד על 25-45 מיליון דולר ● מניית אל על צונחת במסחר

בריאות דיגיטלית / צילום: שאטרסטוק

אלון בלוך גייס 48 מיליון דולר כדי לספק חוות דעת רפואיות

חברת K פיתחה אפליקציה שנותנת חוות דעת ראשוניות ● המטרה: לספק ידע לחולים, להוריד נטל מהרופאים ולייעל את מערכת הבריאות

 

בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

גנץ פיטר את היועץ ישראל בכר בעקבות פרסום הקלטת

אתמול פורסמה ב"חדשות 12" קלטת שבה נשמע בכר אומר שגנץ יחשוש לתקוף את איראן וכי הוא יהיה ראש ממשלה לא אמיץ ● כחול לבן: "בכר נקלע למארב מתוכנן שכלל ניצול אישי, שימוש באמצעים פסולים והונאה - שיטופלו בציר המשפטי"