גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קיה נירו פלאג-אין: לטעון את הרכב בבית כמו טלפון

הנירו פלאג-אין מציעה פתרון יעיל לשוחרי תחבורה ירוקה וחסכונית, שעדיין לא מוכנים פסיכולוגית לקפוץ למים העמוקים של הרכב החשמלי ● היא נוחה, מתומחרת היטב, מציעה טווח חשמלי שימושי והכי חשוב - מעניקה חסינות מהיד הארוכה והחמסנית של האוצר

קיה נירו פלאג אין / צילום: יח"צ
קיה נירו פלאג אין / צילום: יח"צ

הרכיב המהפכני ביותר בקיה נירו פלאג-אין החדשה נמצא בתא המטען שלה. אנחנו לא מתכוונים לסוללת הליתיום פולימר הקומפקטית בעלת הקיבולת הגבוהה, שהיא הישג טכנולוגי מרשים לכשעצמו, אלא דווקא לכבל הטעינה המבוקר, מה שמכונה בשפה המקצועית "מוד 2".

הכבל הזה טוען את הרכב מכל שקע חשמלי ביתי, מה שאומר שכבר לא צריך לגור בוילה עם חניה פרטית או לריב עם ועד הבית (או עם הבוס) על התקנת "קופסת קיר" מגושמת בחניון המשותף. הוא גם מעניק למשתמשים חסינות מהיד הארוכה של האוצר ושל חברת החשמל, ששואפים לכבול בעתיד את בעלי הרכב הנטען לתעריפים "מנוהלים" ויקרים כפיצוי על אובדן מיסי הדלק. צריך רק להתחבר לשקע - רצוי תלת פאזי אבל יש בשוק גם מתאמים לשקע 220 וולט רגיל - לחכות כמה שעות, וליהנות מתעריף זהה לזה של טעינת הטלפון הסלולארי שלכם. בקיצור, מהפכה עממית.

הנירו פלאג-אין, או PHEV בשמה הרשמי, היא הגרסה "האמצעית" במשפחת המשפחתיות "הירוקות" של קבוצת יונדאי מוטור (לצד אחותה איוניק), שכוללת גם היברידית רגילה וחשמלית "נטו" שתגיע בהמשך. בתור כזו, היא אמורה לשלב את הטוב בכל העולמות: גם טווח חשמלי מוגדל וגם מנוע בנזין, שמשדרג את הביצועים ומעניק גיבוי למי שאין לו זמן או יכולת להטעין את הסוללה מרשת החשמל.

קיה נירו

מבחוץ לא תבחינו בהבדל

חבל רק שמעצבי קיה לקחו את המוטיב העממי קצת רחוק מדי, וטשטשו ביסודיות את ההבדלים החזותיים בין גרסת הפלאג-אין לאחותה ההיברידית הפחות מתוחכמת. לפלאג-אין יש פתח טעינה צדדי נוסף, עם מכסה דומה לזה של פתח התדלוק, כיתוב גרפי עדין מאחור, פנסי LED ועיטור תכלכל, כמעט בלתי מורגש, על הפגושים. פרט לכך היא שומרת על העיצוב המוכר של "כאילו ג’יפון" שהפך אותה ללהיט מכירות מקומי. למותר לציין, שעל הכביש הישראלי אפילו בעלי מכוניות נירו רגילות לא נתנו בנו מבט נוסף.

גם תא הנוסעים מצליח להצניע היטב את הטכנולוגיה. לוח המחוונים נראה קצת יותר מתוחכם מהרגיל עם כמה צגים צבעוניים, שמוטמעים בתוך המחוונים האנלוגיים ומספקים מידע שוטף על מצב הסוללה, זרימת הכוח וכדומה. רמת האבזור מעט יותר גבוהה עם ריפוד משובץ עור, התנעה ללא מפתח ומשטח הטענה אלחוטי לטלפון. בנוסף, בדגם המוצע ללקוחות פרטיים ניתן למצוא גם מושב נהג נשלט חשמלית וגג שמש. ברכב יש מערך מקיף של עזרי בטיחות אקטיביים ומערכת מולטימדיה "מגוירת" בעלת מסך רחב, אך לא מאוד שימושית לנהג הישראלי. 

פרט לכך, מכירי ומוקירי הנירו ההיברידית הרגילה ירגישו ב-PHEV כמו בבית עם מערך השליטה המוכר, כולל מוט הילוכים בתצורה מקובלת, ושפע של מרחב לרגליים ולכתפיים לשניים-שלושה נוסעים מאחור. איכות הייצור טובה, אך כמות לא מבוטלת של רעשי צמיגים חודרת לתא.

רמז אחד להנדסה המתוחכמת מתחת לפני השטח מספק תא מטען שימושי בנפח 324 ליטר, רק כ-70 ליטר פחות מהנפח בגרסה ההיברידית. זה הישג כלל לא מבוטל ברכב, שאורכו כ-4.3 מ’ בלבד. כבר נסענו ברכבי פלאג-אין גדולים ויקרים הרבה יותר, בעלי טווח חשמלי דומה, שהסוללה גזלה יותר מ-50% מנפח תא המטען שלהם.

למרות העובדה ש-PHEV כבדה יותר בכ-90 קילו מאחותה ההיברידית, האיזון הדינמי נשמר. המכונית מרגישה יציבה ונינוחה במהירויות גבוהות תודות למרכז כובד נמוך ואחיזת הכביש סבירה במגבלות של הצמיגים "הירוקים". נוחות הנסיעה מצוינת לפי כל סטנדרט, עם ספיגה רכה ונטולת זעזועי לוואי של מהמורות עירוניות.

לא למי שמחפש הרפתקאות

למרות עיצוב "הפנאי", זה לא רכב להרפתקאות מחוץ לאספלט. אמנם אפשר לטפס על מדרכות בגובה סביר ואולי גם לנוע על דרכי עפר כבושות היטב. אבל קחו את מילתנו בעניין: גם אם אתם נהגי ליסינג שיכולים לחצות את הרוביקון עם קיה פיקנטו, לא תרצו להפגיש את הגחון הנמוך ועתיר ההיי-טק היקר של נירו PHEV עם סלע מזדמן.

מרכז העניין בגרסה הנטענת הוא מערכת ההנעה. שורה תחתונה: בלי רעש וצלצולים ובלי התהדרות בנוצות של "מסורת" והנדסה עילית, זו אחת ההנעות הטובות ביותר מסוגה, שפגשנו עד היום, כולל במכוניות פלאג-אין של מותגי יוקרה שעולים כפול.

ברירת המחדל בעת ההתנעה היא הנעה חשמלית עם דחף לינארי, שקט וקצב סביר של צבירת מהירות. הטווח החשמלי "נטו", כ-50 קילומטרים, הוא כמובן תיאורטי, אך עם סוללה טעונה מלאה ורגל קלה לא נתקלנו בקושי להשיג מעל 30 קילומטרים חשמליים במסלול, שכלל גם עליות והפעלת מזגן. מנוע הבנזין נכנס לפעולה כאשר הסוללה נחלשת או כאשר מזוהה צורך בביצועים נמרצים יותר (עקיפה) או בעת העברה ידנית למצב ההיברידי. אפילו אז מעניק המחשב עדיפות להנעה החשמלית, למשל במעבר לשיוט חרישי במהירויות של עד כ-120 קמ"ש פלוס מינוס.

צעד אחד לפני רכב חשמלי

מי שילחץ על המצערת באגרסיביות יקבל תאוצות סבירות, גם בעליות, ויש מצב ספורטיבי, שמחדד את תגובת הדוושה ותיבת ההילוכים. מתחת לרף טעינה מסוים מנוע הבנזין מעלה סל"ד ודציבלים ומשמש כגנרטור לטעינה תוך כדי נסיעה. ויש גם מחזור של אנרגיה קינטית לטובת טעינה.

ההישג ההנדסי המרשים ביותר הוא שכל התהליך כמעט שקוף למשתמש עם העברה חכמה וחלקה מאוד בין המצבים השונים. כמקובל במכוניות PHEV, צריכת הדלק המוצהרת היא משוקללת ו"מעבדתית" לגמרי, וכך יש גם להתייחס ל-58 קילומטרים לליטר המוצהרים של הנירו. אבל אנחנו יכולים לדווח, שגם אחרי 250 קילומטרים די נמרצים וזרועי פקקים, המחשב הראה על טווח נסיעה נותר של יותר מ-500 קילומטרים עד לביקור בתחנת הדלק.

עם תג של 160 אלף שקל, כ-17 אלף יותר מהגרסה ההיברידית הרגילה, הנירו היא מכונית הפלאג-אין הזולה והנגישה ביותר כיום בשוק הישראלי, בהפרש משמעותי.

במחיר הזה, בשילוב עם הטבה משמעותית בשווי השימוש, היא נותנת מענה יעיל ללקוחות פרטיים ולציים, שרוצים תחבורה אולטרה חסכונית ו"סביבתית" אך עדיין לא מוכנים, פסיכולוגית או פיננסית, לקפוץ למים העמוקים והלא מוכרים של ההנעה החשמלית.

בהתחשב בעודף הביקוש לסוללות בשוק העולמי כיום, לא נופתע אם כל מכונית כזו שתצליח להגיע ארצה תמצא לה קונה במהירות רבה. 

חלק מהמתחרות

אאודי A 3 E-TRON

205 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של גרסת ה-E-TRON של אאודי A 3. הטווח החשמלי GS כ-30 קילומטר והנעה משלבת מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין עם מנוע חשמלי חזק, ההספק המשולב עומד על 204 כ"ס והמומנט על 36 קג"מ ומתורגם לתאוצה מאפס ל-100 ב-7.5 שניות. תא המטען מסתפק ב-280 ליטר

 אאודי A3 E-TRON/  צילום: יחצ

טויוטה פריוס 2019 פלאג-אין

במהלך 2019 צפויה לנחות כאן הפריוס המחודשת ויחד איתה כנראה גם גרסת הפלאג-אין, שטרם נחתה בישראל. הפריוס תביא איתה שלל חידושים טכנולוגיים, כולל מעין הנעה לכל הגלגלים ומערך בטיחות עדכני. הגרסה הנטענת צפויה להציע סוללה מוגדלת עם טווח שינוע סביב 50 קילומטר

טויוטה פריוס 2019 פלאג-אין/  צילום: יחצ

מיני קאונטרימן פלאג-אין

215 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של מיני "קאונטרימן". המרכב שלה מרווח ושימושי, תא המטען מכיל 405 ליטר והשלדה חדה ונמרצת. ההנעה משלבת מנוע 1.5 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה בהספק כולל של 224 כ"ס והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת כ-6.8 שניות. הטווח החשמלי התיאורטי עומד על כ-40 ק"מ

מיני קאונטרימן פלאג-אין/  צילום: יחצ

עוד כתבות

מחנה מעצר למהגרים בארה"ב / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס

השערוריה שמטלטלת את ארה"ב: מקינזי ייעצה לקצץ במזון ובתרופות למהגרים לא חוקיים כדי להאיץ גירושם

ארגון "פרופבליקה" חשף 1,500 מסמכים מהם עולה כי חברת הייעוץ הוותיקה ייעצה לממשל האמריקאי איך לחסוך בעלויות הטיפול במהגרים הבלתי חוקיים ששוהים במחנות מעצר בסמוך לגבול ● הפרשה מעלה סימני שאלה אתיים סביב פעילות החברה

משה מזרחי, אינמוד / צילום: איל יצהר, גלובס

חודש חיובי נוסף לישראליות בוול סטריט: מדד גלובס פרומתאוס עלה ב-3.8%

בחודש שעבר טיפס מדד ת"א 125 ב-3% והנאסד"ק הוסיף 4.5% לשיא חדש ● תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים זינק ב-11.7% ● תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה עלה ב-2.3% ● מניית יורוג'ן, המפתחת טיפולים למגוון סוגי סרטן בתחום האורולוגיה, זינקה ב-40% לאחר שהודיעה על הסכם בלעדי עם Agenus

אסי טוכמאייר וברק רוזן / צילום: חן גלילי

הבוננזה של רוזן וטוכמאייר מניהול קבוצת הרכישה של פרויקט דה וינצ'י: דמי ניהול של קרוב ל-200 מיליון שקל

בעקבות השלמת התנאים הדרושים בהסכמי הליווי הפיננסי של חברי הקבוצה, יקבלו ישראל קנדה ואקרו נדל"ן, המנהלות את הקמת פרויקט המגורים היוקרתי במרכז תל אביב, את החלק הראשון מדמי הניהול שלהם הן זכאיות, בסכום של 108 מיליון שקל

הדס שטייף / צילום: יונתן בלום

החסינות להדס שטייף: פגיעה מוצדקת בפרטיות או התנהלות מפחידה של הפרקליטות

האם הפרקליטות צדקה בכך שהעניקה חסינות להדס שטייף ולנוספים שהיו מעורבים בפריצת הטלפון של אפי נוה בפרשת "מין תמורת מינוי"? ● שתי דעות על הפרשה

שר התיירות יריב לוין / צילום: יהודה עשור, יח"צ

במידה ולא תוקם ממשלה, מענקי משרד התיירות לחברות תעופה נמצאים בסכנה

האם תקציב המענקים לחברות התעופה (250 אלף אירו לקו בשנה) יסתיים כבר בחודש הבא? ● לפי שר התיירות: "אם לא תקום ממשלה זה אוי ואבוי. התנופה בענף התיירות נמצאת בסכנה ענקית אם ניכנס ל-2020 בלי תקציב התוצאה המיידית תהיה שתקציב השיווק ייעלם"

קידוח נפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לקראת פגישת אופ"ק: האם המפיקות יסכימו על המשך צמצום ההפקה לצד הירידה בהיצע הנפט העולמי

מחיר הנפט זינק ביותר מ-4% על רקע הגורמים שמצביעים על צמצום ההיצע העולמי ● מחר ארגון אופ"ק יתכנס בווינה כדי לדון על המשך צמצום קצב הפקת הנפט

נוחי דנקנר /צילום: שלומי יוף

משטרת ישראל מבקשת לעכב מתן חנינה לנוחי דנקנר בשל מידע חדש

בחדשות 12 נחשף הערב כי דנקנר הועבר מבית הכלא מעשיהו לכלא ניצן לתא בבידוד זאת על סמך מידע חדש בעניינו ● דנקנר הגיש בפברואר האחרון בקשת חנינה לנשיא המסתמכת בעיקר על מצבו הרפואי

סוחר בבורסת פרנקפורט / צילום: רויטרס

עליות באירופה; המכירות הקמעוניות צנחו בשיעור החודשי הגבוה ביותר ב-2019

ירידה של 0.6% במכירות הקמעוניות בגוש האירו באוקטובר - פי שניים מהציפיות ● צמיחה מתונה של 0.2% ברבעון השלישי בכלכלת הגוש ● ההזמנות ממפעלים בגרמניה צנחו באוקטובר ● בורסות אסיה ננעלו במגמה חיובית

סטיבן מנושין, שר האוצר האמריאי / צילום: ג'ייסון לי, רויטרס

ארה"ב חוששת מהצעות לשינויים בינלאומיים של חוקי המיסוי

כך כתב שר האוצר האמריקאי סטיבן מנושין במכתב ל-OECD ● מנושין קרא למדינות להשעות את המסים שהן מתכננות על שירותים דיגיטליים עד שיגובש הסכם בינלאומי

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 4 בדצמבר 2019

אתמול באיכילוב: 11 נפגעי תאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

טקס השבעת חברי הכנסת ה־22 / צילום: רפי קוץ

הכנסת תצטרך להשיב לבג"ץ תוך שבועיים: מדוע לא הוקמה ועדת הכנסת

עורכי הדין שחר בן מאיר ויצחק אבירם הגישו עתירה לבג"ץ בשאלה מדוע לא הוקמה ועדת הכנסת מזה חודשים ארוכים ובמקומה מצויה בכנסת ועדה מסדרת ● "אנחנו במצב חירום חוקתי"

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

ריבאונד בוול סטריט: אופיטמיות סחר דחפה את המדדים לעליות; הנפט זינק לקראת פגישת אופ"ק

המדדים המובילים בניו יורק עלו בכ-0.6% ושברו רצף ירידות של שלושה ימים ● לפי דיווח ב"בלומברג" ארה"ב וסין קרובות להסכם ● סקר ה-ADP בארה"ב הצביע על תוספת של 67 אלף משרות בחודש נובמבר, מתחת לתחזיות ● הנפט קפץ בכ-4% על רקע דוח המלאים ולקראת הפסגה של אופ"ק מחר בווינה

מחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות בצרפת / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס

צרפת משותקת: שביתה נרחבת נגד רפורמת הפנסיות שמוביל מקרון

ביומה הראשון של שביתה במחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות, שותקה 90% מתנועת הרכבות ובוטלו 30% מהטיסות הפנימיות ● מחר מאיימים "האפודים הזוהרים" להצטרף למחאה

ריקול בסדרת מוצרי פסטה של המותג הפרטי של שופרסל / צילום: יח"צ

שופרסל מודיעה על ריקול לעשרות מוצרי פסטה של המותג הפרטי

הסיבה: חשד להימצאות חרקים זעירים ● החרקים נמצאו במספר אריזות ממוצרי הפסטה של המותג הפרטי בתוצרת "ברוטו" איטליה

דניאלה פיק בקמפיין החדש של Yes / צילום: רותם לבל

סקר הפרסומות: דניאלה פיק ו-yes כבשו את הצמרת

גיאוקרטוגרפיה: הקמפיין הכי מושקע בשבוע החולף - הפרסומת לפליי קארד עם השקעה של 1.2 מיליון שקל

מנהלת ועדת הבחירות אורלי עדס / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי, יח"צ

ועדת הבחירות: לא נוכל לקיים בחירות תוך 45 יום מהחלטת הכנסת

במסיבת עיתונאים בכנסת אמרה עדס כי במאמץ רב ניתן אולי לקצר את תהליך ההכנה ל-75 ימים: "יהיה קשה וגבולי מאוד אבל אפשרי"

ארנון בר דוד / צילום: כדיה לוי

יו"ר ההסתדרות מגיב למאמר של שקד ב"גלובס": "אנחנו לא אויבי האומה"

בר-דוד כיוון את דבריו כתגובה למאמר שפרסמה אתמול ב"גלובס" יו"ר מפלגת הימין החדש ושרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד: "אם מישהו חושב להשית את הגרעון מתקציב המדינה על העובדים – אנחנו נעמוד כחומה בצורה ונצא לרחובות"

אביגדור ליברמן / צילום: טל שניידר, גלובס

ליברמן: "לצערי הולכים לבחירות, רק נס חנוכה יכול עוד לעזור"

חבר הכנסת אמר הבוקר כי אין לו כוונה לשבת בממשלה צרה, וכי נתניהו וגנץ "קיבלו את ההחלטה ללכת לבחירות בעיניים פקוחות" ● עוד ציין כי לא יחתום על טפסי ה-61 לאף אחד מן הצדדים

נדב קדרון/ צילום: תמר מצפי

תוצאות ניסוי של אורמד הקפיצו את מניית מפתחת גלולת האינסולין כ-80% בתוך חודש

התוצאות פורסמו ב-12 בנובמבר, אולם העלייה נרשמה לאחר שהחברה הסבירה את התוצאות ואת מבנה התחרות בשוק למשקיעים, הן בפגישות והן בדוחותיה הכספיים

שר האוצר משה כחלון, ד"ר יפעת שאשא־ביטון, ראש עיריית שדרות, אלון דוידי בחנוכת פרויקט מחיר למשתכן  / צילום: דביר מלכה

הממשלה תאריך את מחיר למשתכן גם לשנה הבאה; בספטמבר 51% מהדירות החדשות שנמכרו היו במחיר למשתכן

כדי לממן את הארכת מחיר למשתכן יקצה משרד השיכון 36 מיליון שקל מתקציב הפיתוח ומוסדות הציבור