גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוסחת הסיכול הממוקד לרכבים היברידיים של משרד האוצר

האוצר מציע נוסחה חדשה לחישוב הטבות המס על רכבים חדשים שמזהמים פחות, אשר מסעירה את הענף ועשויה להפוך למוקש פוליטי לפני הבחירות • בשורה התחתונה: מכוניות היבדרידיות שמשרתות בעיקר את המעמד הבינוני, יתייקרו • "גלובס" עושה סדר: כל מה שצריך לדעת על הנוסחה החדשה

שר התחבורה ישראל כ"ץ / עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי
שר התחבורה ישראל כ"ץ / עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי

הקדשנו כאן לא מעט נייר יקר בשנים האחרונות כדי לחשוף את הכשלים של "המיסוי הירוק" הישראלי. חזרנו והתרענו, ששיטת מדידת וזיהום הדירוג המורכבת והייחודית, שנכנסה לתוקף בישראל בראשית העשור, מבוססת על ערכים שרירותיים, מעוותת את התחרותיות בשוק, פוגעת בצרכנים, לא מספקת הרתעה מספיקה נגד יבוא כלי רכב מזהמים ומתקשה "לרדוף" אחרי ההתפתחויות הטכנולוגיות הסביבתיות בתעשיית הרכב.

אבל כל הטיעונים הללו קרסו מול טיעון הנגד האולטימטיבי, שהוא "שיטת מצליח" המוכרת. "למה להיות חמוצים", אמרו לנו, "עובדה שהשיטה הזו פועלת כל כך ביעילות. היא מפחיתה את הזיהום ומכניסה לשוק סגמנטים חדשים ועממיים. הנה, אפילו ה-OECD חלק לה שבחים".

אלא שאז קרה הבלתי צפוי: לאירופאים נמאס מהבלוף עתיק היומין של מדידת פליטות רכב בתנאי מעבדה לא ריאליים, שמזמינים "תחמונים" דוגמת "דיזלגייט", והם החליטו ליישם החל מספטמבר 2018 שיטה חדשה ומחמירה יותר, אם כי עדיין די רחוקה מהמציאות, למדידת נתוני הפליטה.

הרגולטורים הישראלים נאלצו באל-כורחם להיענות לאתגר ולגבש נוסחה חדשה שמתאימה לשינוי המקיף בערכים. לא פחות משלושה משרדי ממשלה - האוצר, הגנת הסביבה והתחבורה - ישבו חודשים ארוכים על גיבושה. אבל מסתבר שריבוי הורים מוכשרים לא מבטיח בהכרח ילד מוצלח.

התוצאה שפורסמה בתחילת השבוע הייתה, אם נאמר זה בעדינות, מבהילה. לאחר הצבת נתוני הפליטה של כלי הרכב החדשים בנוסחה, הסתבר שהטבות המס על חלק מהדגמים ההיברידיים נמחקו; רוב המכוניות העירוניות העממיות קפצו מעלה משמעותית בקבוצות הזיהום; והכדאיות של רכישת משפחתיות רבות פחתה בהשוואה לרכישת ג'יפים מזהמים. בקיצור, שינוי יסודי של הפרמטרים חשף סדקים מתודולוגיים עמוקים.

נקדים ונאמר שמדובר בינתיים רק בטיוטה של האוצר להערות הציבור (כלומר, ענף הרכב), ויש להניח שבשבועות הקרובים ייאלצו מומחי הרגולציה לבצע שינויים מהותיים בנוסחה. אבל בהינתן לוח הזמנים הקצר לתחולת העדכון, כלומר אפריל הקרוב, סביר להניח שהעדכונים החפוזים יטליאו חלק מהבעיות אבל ייצרו בעיות אחרות. ככה זה כששוק רכב שלם ניזון במשך כמעט עשור מנוסחה שרירותית וייחודית. אז בינתיים, לטובת קוראינו, ננתח כאן כיצד עשויה המתכונת החדשה של המיסוי הירוק שפורסמה השבוע להשפיע על הגורמים השונים, לפחות בטווח הקצר.

1. מהם הסיכויים שהרפורמה תצא לפועל?

נוסחת המיסוי הירוק תוכננה, והצליחה, להיות כלי מושלם לשליטה ומניפולציה מדויקת בחלק נכבד מההכנסות מיסוי הרכב בישראל. חלוקת הטבות המס הירוק על פני 15 קבוצות ומיסוד מנגנון עדכון דו-שנתי של הנוסחה, למקרה שההכנסות ממס לא עמדו חלילה ביעד, אפשרו לרגולטור לווסת די במדויק את גובה מס הקנייה הריאלי על כלי רכב שונים, לפצות את המדינה על אובדן הכנסות במיסוי, ועל הדרך גם להעניק דחיפה לא מבוטלת לכלל המכירות בשוק הרכב המקומי - מה שתרם לצמיחה של עשרות אחוזים בגביית מיסי רכב בעשור האחרון.

לשיטה היה עוד בונוס גדול: היא הייתה כה מורכבת ומסובכת עד שהציבור הרחב (ע"ע) לא הבין אותה. נזכיר, שהמיסוי הירוק נועד במקור להחליף רפורמה פשוטה וישירה הרבה יותר להורדה גורפת של מס הקנייה על רכב, שהייתה עלולה היה לגרום לאובדן רוחבי ולא מבוקר של הכנסות ממיסוי.

אלא שכאמור, הפעם לא מדובר ב"עוד עדכון" אלא בשינוי מהותי של הפרמטרים והשפעות נרחבות על חלק לא מבוטל מהשוק. יש כמה סיבות מדוע לדרג המקצועי באוצר יהיה קשה להעביר אותה במתכונת הנוכחית. בתור התחלה, היא עלולה לדחוף מעלה את מחירי הרכבים העממיים בדרגה כזו, שתחלחל אפילו לתודעת הציבור האדיש - דבר מאוד לא רצוי בתקופת בחירות. בנוסף הנוסחה הנוכחית "מוחקת" למעשה את יוזמת שר האוצר משה כחלון להאריך את תוקף הטבת המס על היברידיות עד ינואר 2019. אנחנו יכולים רק לשער, שיועציו הפוליטיים של שר האוצר לא יאהבו את זה.

ולבסוף לא נשכח כמובן את שר התחבורה, ישראל כ"ץ. משרד התחבורה חתום גם הוא על גיבוש הנוסחה הזו, שפוגעת אנושות בבבת העין של השר הממונה - שוק היבוא האישי והמקביל, שבשנים האחרון פיתח תלות משמעותית מאוד, אפילו קיומית, במכירות מכוניות היברידיות עם הטבות מס. אם יש במשרד "טלפון אדום", ששמור למקושרים בעל השפעה, אנחנו יכולים רק לשער, שמרגע פרסום הנוסחה החדשה הוא לא הפסיק לצלצל.

2. האם אנחנו נהנינו מהנחת המס?

הרוחות סערו השבוע לאחר פרסום הנוסחה. שמענו אזהרות גורפות בנוסח "שינוי דרמטי" שיביא ל-"קפיצה משמעותית במחירים של דגמים רבים". אבל מתחת לפני השטח המצב יותר מורכב.

נתחיל בזה שהמיסוי הירוק תרם יותר מכל רגולציה אחרת אי פעם לשורת ההכנסות והרווח של יבואני הרכב בישראל, הישירים והעקיפים. ההחלטה של האוצר להעניק את הטבות המס הירוק ליבואנים על בסיס ערכי יבוא הרכב (החשאיים), ולא ישירות לצרכנים, מחקה כל סיכוי לשקיפות ציבורית בתהליך.

היא הקטינה את מס הקנייה הריאלי על חלק מדגמי הרכב ל-30%-40% והפכה אותם לרווחיים ביותר (פר יחידה) לשיווק. היא גם הפכה את ההיברידיות לפרת מזומנים למשווקים ותרמה ליצירת שוק ה"אפס קילומטרים", שבו גורמים מתווכים מתחלקים עם היבואנים בהטבות המס הירוקות, שבמדינות מתוקנות מגיעות ישירות לצרכנים. לפיכך, לא הופתענו מכך שכמעט ולא נשמעו בענף קולות שתומכים בהחלפת השיטה כולה.

יתר על כן, למרות שכמעט כל השחקנים בענף עמם שוחחנו טוענים רשמית שהנוסחה החדשה שגויה ודגמים רבים יתייקרו באלפי שקלים, החזית לא אחידה. קו התפר עובר בין יבואנים שיש להם מכוניות היברידיות בהיצע, בהווה או בעתיד הקרוב, לבין אלה שאין להם היברידיות בהיצע.

3. מי ירוויח משינוי השיטה (חוץ מהמדינה)?

עבור "היבואנים ההיברידיים", הנוסחה החדשה היא בבחינת "סיכול ממוקד". הנתונים הסופיים עדיין לא ברורים, אך ייתכן בהחלט שדגמי מפתח היברידיים כמו יונדאי איוניק, קיה נירו וייתכן שאפילו קורולה ההיברידית החדשה, לא יוכלו להשבץ יותר בקבוצה 2, שחיונית לצורך קבלת הטבת המס ההיברידית. כנ"ל דגמי פלאג-אין רבים. המשמעות היא התייקרות של עשרות אחוזים.

מנגד, עבור "יבואנים נטולי היברידיות", שראו בשנים האחרונות כיצד ההסתערות של ההיברידיות, בהובלת הקוריאניות, דוחקת מהשוק את הדגמים "הרגילים", הנוסחה החדשה של המס הירוק היא בבחינת מתנת כריסטמס, שהושארה עבורם על ידי סנטה קלאוס מתחת לעץ.

אמנם רובם יצטרכו לספוג בטווח הזמן הקצר "נזק היקפי" של התייקרות מסוימת בדגמי מפתח. אבל כל זה כאין וכאפס לעומת הבונוס של סילוק ההיברידיות מהשוק, שיותיר אחריו נפח פנוי של כמעט 20% משוק הרכב הישראלי.

4. איך נערכים יבואני הרכב?

אין צורך לדאוג לחוסנו של הענף המשגשג. מעבר לעובדה שנבואות שחורות על העלאות מחירים קרובות הם תמיד כלי שיווקי יעיל לצורך הרצת לקוחות לאולמות, במיוחד בינואר, הרי שהמרווחים שקיימים כיום בדגמי מפתח רבים בשוק הרכב - אפילו אחרי העלאת המחירים האחרונה של יצרני הרכב בחו"ל - מספקים "כרית ספיגה" מסוימת לזעזועים בטווח הקצר.

יש להניח שההנחות לליסינג יתכווצו מן הסתם ולא מעט דגמים ייעלמו משוק ה-"אפס קילומטרים", אבל בסופו של דבר מי שרוצה להישאר בשוק יצטרך לספוג.

בנוסף, אנחנו לא שוכחים שאחד הכשלים של המיסוי הירוק הוא "עקומת למידה" מרשימה שמפגין השוק היבוא בכל הנוגע להורדת נתוני הפליטה - לפחות על הנייר. אנחנו לא רומזים חלילה למעשים לא כשרים נוסח דיזלגייט, אבל העשור האחרון מלמד שדגמים רכב שמשווקים בישראל הופכים להיות נקיים יותר משנה לשנה ויורדים בקבוצות הזיהום, אפילו אם לא בוצעו בהם שינויים טכניים מוצהרים.

5. הציבור אדיש ולכן הציבור ישלם

לכאורה, הציבור הרחב בישראל, שרוכש כלי רכב חדשים בהיקף של כ-20 מיליארד שקל בשנה, אמור להיות הגורם שנפגע יותר מכל מעדכון "המס הירוק". העלאת מחירי הרכב, או אפילו צמצום ההנחות לליסינג, ישפיעו משמעותית על כיסו, ובמיוחד על כיסו של המעמד הבינוני, ויגדילו את הפערים הסוציו-אקונומיים, בשל העובדה שרוב רכבי היוקרה המזהמים (למעט רכבי פלאג-אין) "אדישים" למס הירוק.

לא בכדי השארנו את ההשפעה על הציבור לסוף. נוסחת המיסוי הירוק הישראלי היא כה מורכבת ונטולת שקיפות עד שרוב הציבור כלל לא מבין שכל "עדכון" של המס הירוק, פירושו העלאה מעשית של מס הקניה. בקיצור זו שיטה אידיאלית של "המערכת" להעלות מיסים ולדחוף מעלה את יוקר המחייה מבלי לשלם על כך מחיר פוליטי.

אז לא לדאוג. לא תהיה כאן "מהפכה ירוקה" והעסק יירגע בקרוב. פה ושם יעלו המחירים נקודתית, התחרויות היחסית של דגמים תשתנה, ההיברידיות ימשיכו לקבל הטבות מס, זרם ההכנסות לקופת המדינה יגבר והעננה תעלם. והציבור, כרגיל, ישלם. 

עוד כתבות

הנשיא טראמפ ונתניהו / צילום: רויטרס Carlos Barria

"אתה אדיר!" טראמפ מברך את נתניהו ליום הולדתו ה-70

נשיא ארה"ב חתם בסוף הברכה לנתניהו בכתב ידו והוסיף: "אתה אדיר" ● אמש קיבל נתניהו גם שיחת טלפון אישית מהנשיא פוטין

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis

ממשיכים לדחוף את ליברה: מארק צוקרברג יעיד היום בקונגרס בארה"ב

מנכ"ל ומייסד פייסבוק יתייצב היום בפני הקונגרס ויענה על שאלות בנוגע להשפעת החברה על שירותים פיננסיים ומגזר הדיור ● כמו כן יעסוק בתוכניות פייסבוק בתחום הקריפטו והמטבע ליברה

תחנת הכוח בבאר טוביה./ צילום: מצגת החברה

אקזיט קטן בבאר טוביה: איש עסקים אמריקאי ימכור מניותיו בתחנת הכוח IPM ב-9 מיליון דולר

מייקל מונלייט קיבל הצעת רכישה מגוף פרטי, המשקפת שווי של כ-800 מיליון שקל לתחנת הכוח ● שותפיו של מונלייט נדרשים להחליט עד אמצע נובמבר אם ברצונם להפעיל זכות סירוב ראשונה לעסקה ● גלובל פאוור, השותפה גם היא ב-IPM, מסרה כי "החברה לומדת את הודעת המציע ותבחן את צעדיה בהתאם"

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

נעילה חיובית: ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.5%, טבע זינקה ב-11%

ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.5%, מדד ת"א 125 הוסיף כ-0.4%, ות"א 90 עלה בכ-0.3% ● טבע זינקה ב-11% לאחר שאישרה רשמית את הדיווח על פשרה במסגרת פרשת האופיואידים בארה"ב, ומנייתה זינקה בוול סטריט ● פרוטליקס זינקה ב-32%

סוחר בבורסת ניו יורק. המצטרפת החדשה אינמוד סיימה את אוגוסט בזינוק של 42%   / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הפרלמנט הבריטי דחה ברקזיט מזורז: הליש"ט צנחה, וול סטריט ננעלה בירידות שערים

לאחר הצבעה עקרונית בעד הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי, הפרלמנט דחה את תוכנית ג'ונסון לחקיקה מזורזת בנושא ● הליש"ט ירדה ב-0.7% ● המגמה בוול סטריט התהפכה עם ההצבעה, והעליות נמחקו ● הנאסד"ק ירד בכ-0.7%, S&P 500 נסוג בכ-0.3%, והדאו ג'ונס ננעל בירידה של כ-0.1% ● פייסבוק ירדה ביותר מ-3% לאחר שפורסם כי תובעים כללים מ-47 מדינות בארה"ב ישתתפו בחקירה נגד החברה בחשד שהפרה חוקי הגבלים עסקיים ● ביוג'ן זינקה בכמעט 30% לאחר שעקפה את התחזיות ודיווחה כי תגיש לאישור את המוצר לאלצהיימר ● אירופה ננעלה בעליות שערים: מדד פוטסי עלה ב-0.7%, מדד דאקס ב-0.09%, ומדד קאק 40 עלה ב-0.2%

גרטה טונברג/ צילום: רויטרס

המלצה חמה: להשקיע בהתמודדות עם משבר האקלים

הפחתת פליטת גזי חממה, טיפול באשפה, צמצום השמדת יערות וטיפול במחסור במים הם האתגרים המרכזיים אותם יש לפצח כדי לטפל בהתחממות העולמית ובאקלים הקיצוני ● נראה כי העולם מוכן לשינוי אמיתי, והמאבק במשבר האקלים יגרום למשקיעים להתמקד בתעשיות ובחברות שיובילו את המערכה

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בדיחה מאוד מסובכת להבנה: פארסת הברקזיט שברה שיאים חדשים

התמרונים הפוליטיים, העריקות התכופות והטריקים הפרלמנטריים, שנמשכים ברצף כבר יותר משלוש שנים, מעסיקים את המערכת הפוליטית באופן בלעדי כמעט ועדיין לא הביאו את בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי ● בעוד עשרה ימים אמורה בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי, אבל היא פשוט לא יכולה לקחת ברצינות את הבטחות רה"מ הבריטי או כל גורם אחר

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork / צילום: רויטרס

העסקה נסגרה: סופטבנק מקבלת את השליטה ב-WeWork, אדם נוימן יקבל 1.7 מיליארד דולר

העסקה משקפת ל-WeWork שווי של כ-8 מיליארד דולר ● המייסד והמנכ"ל אדם נוימן יקטע את מרבית קשריו עם החברה ● סופטבנק תשקיע כ-3 מיליארד דולר ברכישת מניות החברה ותקדים השקעה של 1.5 מיליארד דולר שהייתה מתוכננת לשנה הבאה

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

אמסלם הבהיר: אבקש אישור ממנדלבליט לחתום על עסקת בזק

ביקום הודיעה כי היא צופה שעסקת בזק תיחתם עד 7 בנובמבר ● בסביבת שר התקשורת טוענים כי אין בכוונתו לעכב חתימה על העברת היתר השליטה בבזק, אך הוא רוצה לוודא שהיועמ"ש, בנוסף למחלקה המשפטית במשרד התקשורת, מאשרים לו לחתום

משרדי חברת ADT ביקנעם / צילום: אתר החברה

יצרנית מכונות החיתוך ADT מיקנעם נמכרה לידי רוכש סיני בכ-30 מיליון דולר

קרן ההון סיכון הבורסאית תעוזה, שהחזיקה ב-18.9% ממניות ADT, דיווחה כי קיבלה בתמורה למניות שהיו ברשותה סכום של 5.9 מיליון דולר ● הרוכש הוא קונגלומרט ציבורי של חברות סיניות עם פעילות אסטרטגית להתפתחות העתידית של ADT

השופט גרשון גונטובניק / צילום: אלון רון

כך הוליד אחד המשפטים הסוערים שנוהלו בישראל בעשור האחרון שופט שמצליח לעצבן גם את הבנקאים וגם את עורכי הדין

הקריירות של עורכי הדין שייצגו בתחילת העשור את עו"ד יעקב וינרוט במשפט שניהלה נגדו המדינה, המריאו מאז ● יוצא הדופן היחיד מאותו צוות הגנה הוא גרשון גונטובניק שהחליט ללכת לשיפוט, ופסק השבוע באופן יצירתי ואמיץ נגד שכר-הטרחה הגבוה של "חבריו" מהעבר

נכס של הרץ בניו אורלינס / צילום: מצגת החברה

סלקטיביות באמריקאיות: קשיים בהנפקת המניות המתוכננת של חברת הרץ בת"א

במסגרת ההנפקה תכננה הרץ גרופ לשנות את סיווגה לקרן השקעות בנדל"ן בארה"ב (קרן ריט), כחלק ממהלך הנפקה הנחשב ארוך ומורכב יחסית, והינו ראשוני מבין חברות הנדל"ן האמריקאיות שעד היום גייסו אג"ח בבורסה המקומית

בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

האם על נתניהו להתפטר כמו ח"כ מהמניין? כך משנה העברת המנדט לגנץ את מצבו המשפטי של רה"מ

ישנם קולות הסבורים כי ההגנה שמעניק החוק לראש ממשלה מכהן תחת כתב אישום לא צריכה לחול במקרה של ממשלת מעבר, ולפיכך על נתניהו להתפטר מתפקידו כאילו היה ח"כ או שר • ואולם גם כחבר כנסת, אם ישראל תלך לבחירות שלישיות, נתניהו יוכל לעכב את ההליכים המשפטיים נגדו

מאיר שמגר / צילום:אמיר מאירי

בין המורה שמגר לתלמיד ברק: שיעור על גבולות האקטיביזם השיפוטי

פרופ' רון שפירא, נשיא המרכז האקדמי פרס, על נשיא העליון המנוח: "שמגר היה אקטיביסט שיפוטי מובהק, ואולם הנשיא שהחליפו בתפקיד, אהרן ברק, היה תאורטיקן מקיף יותר של המשפט החוקתי, והיסודות התאורטיים שהניח אפשרו להרחיק לכת בהתערבות השיפוטית"

 רכב של טסלה צילום:Shutterstock  א.ס.א.פ קריאייטיב

עידן חדש? כך עשויה ההתקרבות של טסלה לישראל לסיים את ההגמוניה של יבואני הרכב

ההתקרבות של טסלה לישראל שנחשפה ב"גלובס" ושיטת המכירה שלה שמייתרת את היבואנים ועשויה להיות מאומצת ע"י יצרנים נוספים - מסמנות תום עידן בשוק הרכב • גם פסיקת ביהמ"ש שמגדילה את כוחם של היבואנים העקיפים לא מבשרת טובות ליבואנים הגדולים בישראל

גלילות קפיטל / צילום: יחצ

קרן גלילות משיקה קהילה של מנהלי אבטחת מידע

המטרה של גלילות היא להגדיל חשיפה לסטארט-אפים ישראלים וכן למסד קשרים עם מנהלי אבטחת המידע שיסייעו לה בתהליך ההשקעה

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

אין ממשלה ואין תקציב ל-2020: כך יעבוד "התקציב ההמשכי" תחת ידי הפקידים

אם לא יאושר תקציב עד ינואר 2020, המדינה תעבור לתפקד על בסיס תקציב חודשי, שינוהל ע"י החשכ"ל באוצר • אלה חדשות רעות למי שהתרגל לסבסוד של צהרונים, לנכים שציפו לקבל תוספת קצבאות ולמי שמעוניין לקדם רפורמות • אבל יש גם חדשות טובות - זה יצמצם את הגירעון וימנע מפוליטיקאים לבזבז כספים מיותרים

אסדות קידוח נפט / צילום: shutterstock

משחקי הנפט: מהפכת הפצלים בארה"ב שטרפה את הקלפים

תמו הימים של מונופול אופ"ק על ייצור נפט ותלות של ארה"ב בזהב השחור של המזרח התיכון ● במקום העולם הישן קם עולם חסר יציבות של מלחמת כל בכל על שוקי היצוא לנפט ● הסנקציות על איראן מוציאות אותה ממשחק הנפט העולמי, והתמשכותן משרתת את כל יתר השחקנים בזירה

פיט בוטיג'אג', המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב  / צילום: ג'ון סאמרס, רויטרס

עוד דמוקרט שרץ לנשיאות חובר לוורן: לנצל את הסיוע ללחץ על ישראל

פיט בוטג'ג', שנמצא בסקרים מתחת לשלישייה הדמוקרטית המובילה – ביידן, וורן וסנדרס – אמר בסוף השבוע כי הסיוע צריך לשמש "מכשיר להנחות את ישראל בכיוון הנכון" ● בעבר השמיע בוטג'ג' הצהרות פרו-ישראליות: האם הוא מושפע מהסקרים שמצביעים על התנכרות גוברת של הדמוקרטים הליברליים מישראל?

אנשים ממלאים את דיזנגוף סנטר ביום הבחירות לעיריות 2018 / צילום: שני מוזס

פדיונות הקניונים לא התרוממו בספטמבר: ראש השנה והבחירות לא הצליחו לעורר את ענף האופנה

יום השבתון בבחירות האחרונות לא הביא עמו בשורה למרכזי הקניות ונרשמה בו ירידה של כ-5% לעומת הבחירות הקודמות באפריל ● הפדיון היומי בספטמבר מציג ירידה של 0.7% ואילו בתקופת ראש השנה נרשמה ירידה של כ-4% בימים שקדמו לחג ביחס לשנה שעברה