גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסר מלאס וגאס: רכב אוטונומי לחלוטין נראה רחוק מבעבר

תעשיית הרכב לא ויתרה על חזון "רכב ללא נהג", אבל אם לשפוט עפ"י תערוכת האלקטרוניקה הבינלאומית CES 2019 שנפתחה השבוע, היא בהחלט לוחצת על הבלמים ● חברות הרכב מעדיפות להתמקד בתחומים נוצצים פחות, כמו מערכות בטיחות לרכב, שמכניסים הרבה יותר

מנהל המחקר של טויוטה, גיל פראט, מציג בתערוכה את המערכת החדשה שלה למניעת תאונות / צילום: רויטרס steve
מנהל המחקר של טויוטה, גיל פראט, מציג בתערוכה את המערכת החדשה שלה למניעת תאונות / צילום: רויטרס steve

תערוכת האלקטרוניקה השנתית CES, שנפתחה השבוע בלאס וגאס, הציבה בשלוש השנים האחרונות את כלי הרכב האוטונומיים במרכז הבמה. בכל פינה בתערוכה נשמעו בעבר הצהרות דרמטיות על עתיד קרוב של "רכב ללא נהג" והונחו בה גם היסודות העסקיים ל"הייפ" אדיר של השקעות באוטו-טק. די אם נזכיר, שהרמז ראשון לעסקת הענק מובילאיי-אינטל ניתן בינואר 2017 בתערוכה עם ההופעה המשותפת של מנהלי שתי החברות.

אבל אם לשפוט על פי הטון שנשמע ב-CES השנה, כנראה שבינואר 2020 שוב יחזרו באי התערוכה לדבר על גאדג'טים ומוצרים ביתיים חכמים. אמנם תעשיית הרכב האוטונומי עדיין לא מבצעת פניית פרסה וההשקעות ממשיכות לזרום, אבל בהחלט ניתן לשמוע השנה את הבלמים מופעלים.

המסר מלאס וגאס

אוטונומיה ברכב, לא רכב אוטונומי

טויוטה, למשל, הציגה בתערוכה אב טיפוס של רכב אוטונומי בליווי המלל המוכר בנוסח "אנחנו בדרך להפוך מיצרנית רכב לחברת MOBILITY". אבל בו בזמן צוטט סגן נשיא החברה, בוב קרטר, באומרו כי "מוביליות מלאה (ללא נהג) נמצאת עוד שנים רבות במורד הדרך, אולי אפילו בסוף העשור הבא. יש עוד הרבה עבודה עד שזה יקרה".

גם תעשיית האוטו-טק, שעדיין תלויה בחסדי המשקיעים, מפזרת רמזים לתהליך של רציונליזציה. נאום הפתיחה של חברת NVIDIA, למשל, שבשנים עברו התמקדה בקידום מעבדי-על לאוטונומיה מלאה, התמקד השנה בהודעה על כניסת החברה לתחרות בשוק מערכות הבטיחות, שמוגדרות כדרגת אוטונומיה L2 "פלוס", שבה נדרש הנהג להיות מעורב. בשוק הזה יש פחות "תהילה", אבל הרבה יותר מכירות וכסף מידי.

תמונת מצב רחבה יותר סיפקה המצגת של ב.מ.וו, חברה עם אוריינטציה טכנולוגית מובהקת, שמעולם לא היססה לקפוץ קדימה ולהוביל את התעשייה לטריטוריות חדשות. מסע קצר בזמן ל-2016 מגלה הכרזות של בכירי ב.מ.וו בנוסח "אין שום סיבה, שבתוך חמש שנים לא נוריד לכבישי העולם מכונית ללא נהג, אנחנו עובדים על זה".

ב.מ.וו עדיין משקיעה רבות בנהיגה אוטונומית, ואף מתכוונת להשיק מסחרית ב-2021 את הרכב הסדרתי "האוטונומי" המתקדם - " iNEXT ". אבל על פי המידע העדכני, נראה שבינו לבין "נהיגה ללא נהג" עוד ארוכה הדרך.

למעשה, האוטונומיה תפסה את המקום האחרון במצגת החדשה של ב.מ.וו. החברה מוטרדת יותר מבעיות "ארציות" של התעשייה, כמו הביקורת שעדיין נמתחת על טכנולוגיית הדיזל והכנסת דרישות פליטה מחמירות יותר; העלאת חומות סחר בין-לאומיות ופלישה עקבית של חברות ה-IT למרחב המוגן של הרכב. אם מוסיפים לכך את האיטיות וחוסר התיאום הגלובלי, שמאפיינים את הרגולציה ברחבי העולם, מקבלים מסלול מכשולים, שקשה מאוד להרוויח בו כסף.

אפילו בנושא "החישמול" של כלי הרכב, נוקטת ב.מ.וו בטון זהיר ומעשי. הערכת היסוד של החברה היא שלמרות הצפי לעליה מואצת במכירות רכב חשמלי, נתח השוק שלהם עד סוף העשור הבא (2030) ינוע בין 16% ל-21% באירופה ובארצות-הברית, ועשוי להגיע ל-41% בסין, כפוף להמשך הסבסוד והתמריץ הממשלתי לכלי רכב כאלה.

אם לא די בכך, ב.מ.וו מעריכה כי היקף המכירות של כלי רכב מונעי בנזין ודיזל לא ירד בצורה משמעותית ויישאר רלוונטי מאוד גם בטווח הזמן הארוך. האם מישהו במשרד האנרגיה בישראל שומע זאת?

חברות האוטו-טק עוברות מרעיון ל"ברזלים"

אותנו מעניינות כמובן חברות האוטו-טק הישראליות, שמאז עסקת מובילאיי נוטות להתייחס ל-CES כאל במה לחשיפה אסטרטגית בפני משקיעים ולקוחות/רוכשים פוטנציאליים, מהתעשייה ומחוצה לה. על פי ההכרזות של החברות הישראליות בתערוכה השנה אפשר לשרטט תמונת מצב די ברורה של חזית האוטו-טק הישראלית בתחילת 2019.

מצד אחד ניצבות חברות שמנסות לשווק "רעיונות", "טכנולוגיות משבשות" וכו', אך טרם עברו את שלב הוכחת ההיתכנות (POC) הסלקטיבי של תעשיית הרכב ושל ספקיה הגדולים. אלה יצטרכו לזנק השנה בעליה תלולה מול רוח חזיתית, שהולכת ומתחזקת.

מהצד השני נמצאות חברות אוטו-טק "דור ראשון" ו-"דור שני", שלא קשרו את גורלן או את מוצריהן בלוח הזמנים החזוי של הרכב האוטונומי. לפיכך, כיום הן עוברות לשלב "הברזלים" עם מוצרים פיזיים מגובשים, לקראת ייצור ושיווק בכלי רכב סדרתיים ריאליים. החברות הללו מבינות כיום שהדרך להצלחה בתעשיית הרכב מחייבת "לזוז הצידה" ולשתף פעולה עם ספקי הטיר1 הגדולים.

חברת אינוויז (INNOVIZ), למשל, שפיתחה חיישן LIDAR לתעשיית הרכב, נמצאת כיום כבר בשלב של ייצור סדרתי, עם אספקת הזמנות ללקוחות משלמים. בתערוכה היא הודיעה על שת"פ אסטרטגי חדש עם ענקית האלקטרוניקה לרכב HARMAN, במסגרתו תשלב הרמן את ה-LIDAR החדש של אינוויז במערכות הסיוע לנהיגה המתקדמות שלה. הרמן היא כיום חלק מקונצרן סמסונג אלקטרוניקה, והמשמעות החבויה בהודעה שלה היא "כרטיס כניסה פוטנציאלי לתעשיית הרכב הקוריאנית הענקית, בהובלת יונדאי מוטורס".

על עוד שיתוף פעולה אסטרטגי עם HARMAN הודיעה "אוטוטוקס", שמפתחת טכנולוגיה לתקשורת אוטומטית בין כלי רכב לבין תשתית של כבישים "חכמים". הרמן תשלב את הצ'יפ של אוטוטוקס במערכת הטלמטיקה העתידית שלה וההכרזה הזו משתלבת עם ההודעה של יונדאי בקיץ כי החליטה להשקיע אסטרטגית באוטוטוקס. גם כאן מדובר על "שער כניסה" פוטנציאלי לחוזה עם תעשיית הרכב הקוריאנית, בהיקף של מיליוני יחידות בשנה.

ימים בודדים לפני כן הודיעה אוטוטוקס על שת"פ עם ענקית טיר1 גלובאלית אחרת, VALEO, שמספקת רכיבים לעשרות יצרני רכב, מסין ועד אירופה וארצות-הברית. אם מצרפים את כל אלו ביחד עם שמועות בענף על חוזים גלובאליים חתומים שלה מול יצרנים כמו פולקסווגן וטויוטה, מקבלים ענקית מקומית, שלהערכתנו נמצאת כבר מזמן בטריטוריה של "יוניקורן" - בדולרים.

חברת ADASKY, שמפתחת חיישן תרמי מבוסס אינפרא-אדום לטווח ארוך ברזולוציה גבוהה לתעשיית הרכב, הודיעה בתערוכה על שיתוף פעולה עם ספקית הטיר1 האיטלקית "מאגנטי מארלי", במסגרתו ישולב חיישן האינפרא-אדום של אדסקאיי בפנסים "חכמים" עבור רכבי הדור הבא. מאגנטי מראלי היא "ספקית הבית" של קבוצת פיאט-קרייזלר (FCA), ולא רק שלה. גם ההודעה הזו מהווה, לכל הפחות, רמז ל"זכייה" עסקית בחוזה בעל היקף פוטנציאלי של מיליוני יחידות בשנה בתעשיית הרכב.

התעשייה המקומית מסתגלת במהירות

היו עוד חברות, שאותתו בתערוכה על התקדמות משמעותית במעבר "משלב הרעיון לשלב הברזל". חברת ARBE ROBOTICS של קובי מרנקו, שפיתחה טכנולוגיית רדאר ארבעה-ממדים ברזולוציה גבוהה עבור תעשיית הרכב, הודיעה בתערוכה על השקת צ'יפסט (chipset) מוכן להתקנה ולניסוי בכלי רכב, שמכונה "פניקס". הצ'יפסט הזה מבוסס על טכנולוגיית ייצור של 22 נאנו. פירוש הדבר הוא הורדה משמעותית של עלויות הייצור המוני. זה פיתוי גדול לתעשיית הרכב ולא נופתע כלל עם עוד נשמע על החברה הזו הרבה ב-2019.

חברת איונטרה (IONTERRA), שפיתחה אלגוריתמים לזיהוי וניתוח אובייקטים עבור כלי רכב אוטונומיים ומערכות בטיחות לרכב, הציגה ב-CES שני מוצרים "פיזיים" על צ'יפ, שמשלבים את הטכנולוגיה שלה. אחד מהם מבצע "היתוך" של חיישנים היקפיים ברכב, ויוצר תמונת 3D אחידה של הנעשה במסביב לרכב ב-360 מעלות ובזמן אמת. השני משלב בינה מלאכותית ומאפשר לפלטפורמה הקיימת ללמוד אובייקטים בעצמה. כל זה עם שבריר של עוצמת העיבוד וצריכת החשמל, שנדרשת כיום למטרה הזו בדרך המסורתית. גם כאן ניתן להניח שההשקעה בהעברת הטכנולוגיה מאלגוריתמים לצ'יפ לא הייתה מתבצעת, לולא היה לחברה "חוזה סגור" עם יצרנית רכב מרכזית.

גם חברת קורטיקה שפיתחה טכנולוגית בינה מלאכותית ייחודית עם צריכת אנרגיה נמוכה, השיקה בתערוכה שבב ראשון עם ספקית הטיר1 רנסס (RENESAS), שעליו צרובים האלגוריתמים שלה החברה. הצ'יפ אמור לצרוך רק עשירית מכוח העיבוד של השבבים המקבילים מבית אינטל-מובילאיי ושות'.

לבסוף היינו ממקדים את אלומת הפנס גם על חברת HAILO הצעירה, עוד בת חסות של זיסאפל, שמפתחת מעבד בינה מלאכותית מהפכני, שמעביר את למידת המכונה ל"מכשירי קצה" בדגש על רכב - אבל לא רק. הטכנולוגיה שלה אמורה לשנות את המוסכמות הקיימות בתחום ה-AI ביחס לכוח העיבוד מול צריכת האנרגיה. HAILO אמנם שמרה על פרופיל תקשורתי נמוך בתערוכה, אך באתר שלה מצאנו הזמנה לגורמי תעשייה להירשם לבחינת אב-הטיפוס של הצ'יפ החדש, "היילו 8", והמשמעות היא שלב די מתקדם בדרך למיסחור.

בהתחשב בהיקף הגיוס הצנוע יחסית של החברה עד כה, ובפוטנציאל לשינוי פרדיגמות שטמון ב"למידת מכונה על צ'יפ", סביר להניח שעוד נשמע רבות על החברה הזו. אלה רק כמה דוגמאות מני רבות אבל הן ממחישות היטב את יכולת ההסתגלות של תעשיית האוטו-טק המקומית, שנמצאת כאן כדי להישאר. 

עוד כתבות

שלמה נחמה, יו"ר אלומיי קפיטל  / צילום: אלי דסה

דרישת התשלום של רמ"י גרמה לאלומיי להקפיא פרויקט אגירה שאובה של 1.4 מיליארד שקל בצוק מנרה

למנכ"ל הפרויקט, דורון גרופר, ולחברי הצוות שלו ניתנה הודעה על הפסקת הסכם העסקה, הצפויה להיכנס לתוקף בעוד 90 יום, אם לא תירשם התקדמות מול רמ"י

אפליקציית טיק טוק / צילום: דא קינג , רויטרס

עבודת החלומות של הילדים שלכם: טיק טוק מגייסת עובדים בישראל

הרשת החברתית, שמאפשרת ליצור ולשתף סרטונים קצרים, פרסמה שתי מודעות דרושים: האחת של מנהל שיתופי-פעולה בישראל, והשנייה של מנהל חשבונות ● לחברה יש משרדים בלוס אנג'לס, בניו יורק, בלונדון, בפריז ועוד, אך לא ידוע על נוכחות של החברה בארץ

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

העיריות רוצות להשתמש בארנונה כדי להעניש תעשיות מזהמות

במקום שבו הממשלה אינה פועלת כלפי מפעלים מזהמים, הרשויות המקומיות מנסות להיכנס לתמונה ● דעה

השולמנים וביטוח לאומי/ צילום: כדיה לוי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

מה הן נקודות התורפה של מחאת השולמנים?

ח"כ לשעבר רועי פולקמן, האיש שניסה לשפר את מצב העצמאים בכנסת, מסביר מה הן נקודות התורפה של מחאת העצמאים המוצדקת - ומייעץ לשולמנים ממה כדאי להם להזהר ● האזינו

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

נעילה שלילית בבורסה: ת"א 90 איבד 1.5%, טבע סיימה באדום

ביקום דיווחה כי התקבל אישור שר התקשורת דודי אמסלם לרכישת השליטה בחברה בידי סרצ'לייט ● טבע, שרשמה עליות במהלך רוב שעות המסחר, סיימה את היום בירידות ● אנלייט וסלע נדלן בלטו בירידות

ענת גואטה / צילום: איל יצהר

בדרך לספק שירותי מסחר בישראל: רשות ני"ע מקלה על גופים משוויץ

בנקים שוויצרים מורשים שירצו לספק שירותי ברוקראז' לציבור הרחב בישראל יידרשו להגיש "רק" בקשה להיתר למתן שירותים אלה

בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

הפרקליטות: המבחנים לסיקור חיובי כשוחד תואמים את החשדות נגד נתניהו

כך טוענים בפרקליטות, שם הביעו שביעות-רצון מהכרעת הדין שנתנה היום השופטת לימור מרגולין-יחידי בעניין איתמר שמעוני, ראש העיר אשקלון לשעבר ● בהכרעת הדין נפסק כי בתנאים מסוימים יכולה מערכת יחסים בין נבחר ציבור וכלי תקשורת להיחשב כמערכת יחסים שוחדית

שי באב"ד בדיון בוועדת הכספים / צילום: דוברות הכנסת, יח"צ

באב"ד: "המבקר לא טען לרגע שהיו משחקים בגירעון. המבקר צריך לפרסם דוח במיידי"

מנכ"ל האוצר חשף בדיון בוועדת הכספים של הכנסת כי דוח מבקר המדינה שטרם פורסם מצא שלא היו משחקים בגירעון התקציבי ב-2018 ● מרידור: "אין כסף באוצר היום" ●  עלות מוערכת למערכה שלישית של בחירות: כ-3.3 מיליארד שקל

חיפוש נפט וגז/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

ארגוני הסביבה נגד חיפוש פצלי שמן באתר אורון: "עוול היסטורי"

ארגוני הסביבה נגד חיפוש והפקת פצלי שמן: "מדובר בסתירה מובהקת להתחייבויות המדינה לצמצום גזי חממה" ● הארגונים פנו למנהל מקרקעי ישראל בדרישה לא לתת רישיון לחיפושי פצלי השמן והזהירו מפני השפעות שליליות על הטבע ובריאות הציבור ● המשרד להגנת הסביבה סבור כי "עסקה זו מעניקה תמריץ לאחד מסוגי הדלקים הגרועים ביותר וכי לקידומה יהיו השלכות שליליות על ישראל"

גירושין / צילום: שאטרסטוק

המיליונר, הסכם הממון שבמחלוקת ודירת המריבה

הסכם ממון חייב את האישה בפיצוי מוסכם בסך 150 דולר ליום על כל יום איחור בפינוי דירת בעלה לשעבר, איש עסקים אמיד שהונו מוערך בעשרות מיליוני שקלים ● תביעת האישה לביטול ההסכם נדחתה, כשביהמ"ש למשפחה קבע: "הסיכוי לבטל הסכם ממון נדיר. הפיצוי סביר"

ביונד מיט. עשתה היסטוריה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מה קרה לקציצה שאמורה להציל את כדור הארץ ממשבר האקלים?

זאת היתה שנה מופלאה לקציצת הביונד מיט ● תלו בה תקוות שתציל את העולם ממשבר האקלים ושתגאל את האנושות מההתמכרות לבשר, והנפקתה החלה עם זינוק בשווי 12 מיליארד דולר ● אז למה המניה של החברה צוללת למטה, למרות שכבר עברה לרווחיות? ● האזינו

חדר צינתור בהרצליה מדיקל סנטר/  קרדיט: יח"צ.

קבוצת הביטוח מגדל במו"מ לרכישת נתח מהרצליה מדיקל סנטר

הרצליה מדיקל סנטר הינו בית חולים פרטי מוביל שככל הידוע נמצא בבעלות יאיר לנדאו, קופת החולים שירותי בריאות כללית וכלל ביטוח ● ככל הידוע הכללית וכלל ביטוח לא במו"מ למכירת החזקותיהן

בניין בורסת הנאסד"ק במנהטן / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הדאו ג'ונס מחק הירידות והמריא עם בואינג לטריטוריה החיובית

מניית ענקית התעופה מזנקת לאחר שדיווחה כי תחזור לספק את מטוסי 737 מקס שקורקעו ● פורסקאוט קופצת בעקבות דיווחים כי היא עומדת להימכר ● מכירות עליבאבא ביום הרווקים עלו לשיא ● בורסות אירופה ננעלו בנטייה לירידות ● חברת Walgreens קיבלה הצעת רכש מלאה מקרן KKR, לפי דיווח בבלומברג ● התמ"ג בבריטניה ברבעון השלישי צמח ב-0.3%, מתחת לתחזית ● בורסת הונג קונג צנחה ב-2.7% לאחר שהמשטרה פתחה באש במסגרת ההפגנות ההמוניות

איתן מאיר  / צילום: שני נחמיאס

איתן מאיר מונה ליו"ר תמר פטרוליום במקומו של רן אפרתי

מאיר ייכנס לתפקיד בתחילת ינואר 2020 ויחליף את רן אפרתי ● בתפקידו האחרון כיהן מאיר כמנכ"ל חברת האנרגיה דליה במשך 11 שנים

בני גנץ, יו"ר כחול לבן / צילום: אופק אבשלום, יח"צ

לגנץ נשארו תשעה ימים: אלה התרחישים האפשריים בפלונטר הפוליטי שישראל תקועה בו

הימים נוקפים, ההתבטאויות מכל הצדדים מחריפות, וכל צד מנסה לשפר עמדות לקראת ההכרעה שתיפול בתקופת הזמן הזו ● התרחיש הסביר ביותר הוא ממשלת אחדות, אך ממשלות מיעוט של הליכוד או כחול לבן גם הן אופציות, וכך גם הליכה לבחירות בפעם השלישית

דירות חדשות בבנייה. 20% מהתשלום בעת החתימה על החוזה, ו־80% בכניסה לדירה  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

עוזבים את בת ים, נוהרים לבית שמש: מפת שינויי האוכלוסין בערי ישראל בעשור האחרון

מפת הערים הגדולות בחתך האוכלוסייה השתנה בעשור האחרון, כך חושפים נתוני הלמ"ס שהתפרסמו היום ● מבין הערים הגדולות, בית שמש רשמה זינוק חד של 62.3%; בת ים רשמה ירידה של 1.2%

תינוק ניזון מחלב אם / צילום: שאטרסטוק

המדע לא עומד בקצב המרוץ לתחליף החלב המושלם

מדענים חוששים שבניסיון להגיע לחיקוי של חלב אם, יצרניות הפורמולות לתינוקות ממהרות לפעמים להכניס רכיבים שעדיין לא נבדקו מספיק

סופה של התמ"א 38/ צילומים: איל יצהר, shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

כל מה שרציתם לדעת על שלוש השנים שנותרו עד סופה של תמ"א 38

האם מי שלא יצא לדרך עד כה פספס? מה יצטרכו לעשות מי שירצו לחזק בניין אחרי שיפקע תוקף התוכנית? מי יוכל להתיר פרויקטים חדשים? • "גלובס" עושה סדר בעקבות החלטת המועצה הארצית לסיים את תמ"א 38 באוקטובר 2022

אבי וייס / צילום: חיים דוד

כולם מדברים מפוזיציה, גם אלדד קובלנץ ואבי וייס

קרב עקיצות נרשם היום בכנס העיתונות באילת בין מנכ"ל התאגיד, שאמר כי מהדורות החדשות בערוצים המסחריים בידוריות, למנכ"ל חדשות 12 שביקש ממנו "רשימה של 4-5 סקופים שהביאו חדשות כאן 11" ● וגם, מה ההבדל לשיטת וייס בין אמנון אברמוביץ לעמית סגל?

איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר, הורשע בשוחד והפרת אמונים; זוכה בפרשת סגירת אתר האינטרנט

שמעוני הורשע בקבלת שוחד בסך 150 אלף שקל מיואל דוידי ● עם זאת, הוא זוכה מהאישום שייחס לו קבלת שוחד מדוידי, לאחר שהאחרון רכש אתר אינטרנט מקומי שביקר את שמעוני, וסגר אותו לצמיתות ● נקבע כי השפעה על כלי תקשורת לטובת נבחר ציבור יכולה להוות שוחד