גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסר מלאס וגאס: רכב אוטונומי לחלוטין נראה רחוק מבעבר

תעשיית הרכב לא ויתרה על חזון "רכב ללא נהג", אבל אם לשפוט עפ"י תערוכת האלקטרוניקה הבינלאומית CES 2019 שנפתחה השבוע, היא בהחלט לוחצת על הבלמים ● חברות הרכב מעדיפות להתמקד בתחומים נוצצים פחות, כמו מערכות בטיחות לרכב, שמכניסים הרבה יותר

מנהל המחקר של טויוטה, גיל פראט, מציג בתערוכה את המערכת החדשה שלה למניעת תאונות / צילום: רויטרס steve
מנהל המחקר של טויוטה, גיל פראט, מציג בתערוכה את המערכת החדשה שלה למניעת תאונות / צילום: רויטרס steve

תערוכת האלקטרוניקה השנתית CES, שנפתחה השבוע בלאס וגאס, הציבה בשלוש השנים האחרונות את כלי הרכב האוטונומיים במרכז הבמה. בכל פינה בתערוכה נשמעו בעבר הצהרות דרמטיות על עתיד קרוב של "רכב ללא נהג" והונחו בה גם היסודות העסקיים ל"הייפ" אדיר של השקעות באוטו-טק. די אם נזכיר, שהרמז ראשון לעסקת הענק מובילאיי-אינטל ניתן בינואר 2017 בתערוכה עם ההופעה המשותפת של מנהלי שתי החברות.

אבל אם לשפוט על פי הטון שנשמע ב-CES השנה, כנראה שבינואר 2020 שוב יחזרו באי התערוכה לדבר על גאדג'טים ומוצרים ביתיים חכמים. אמנם תעשיית הרכב האוטונומי עדיין לא מבצעת פניית פרסה וההשקעות ממשיכות לזרום, אבל בהחלט ניתן לשמוע השנה את הבלמים מופעלים.

המסר מלאס וגאס

אוטונומיה ברכב, לא רכב אוטונומי

טויוטה, למשל, הציגה בתערוכה אב טיפוס של רכב אוטונומי בליווי המלל המוכר בנוסח "אנחנו בדרך להפוך מיצרנית רכב לחברת MOBILITY". אבל בו בזמן צוטט סגן נשיא החברה, בוב קרטר, באומרו כי "מוביליות מלאה (ללא נהג) נמצאת עוד שנים רבות במורד הדרך, אולי אפילו בסוף העשור הבא. יש עוד הרבה עבודה עד שזה יקרה".

גם תעשיית האוטו-טק, שעדיין תלויה בחסדי המשקיעים, מפזרת רמזים לתהליך של רציונליזציה. נאום הפתיחה של חברת NVIDIA, למשל, שבשנים עברו התמקדה בקידום מעבדי-על לאוטונומיה מלאה, התמקד השנה בהודעה על כניסת החברה לתחרות בשוק מערכות הבטיחות, שמוגדרות כדרגת אוטונומיה L2 "פלוס", שבה נדרש הנהג להיות מעורב. בשוק הזה יש פחות "תהילה", אבל הרבה יותר מכירות וכסף מידי.

תמונת מצב רחבה יותר סיפקה המצגת של ב.מ.וו, חברה עם אוריינטציה טכנולוגית מובהקת, שמעולם לא היססה לקפוץ קדימה ולהוביל את התעשייה לטריטוריות חדשות. מסע קצר בזמן ל-2016 מגלה הכרזות של בכירי ב.מ.וו בנוסח "אין שום סיבה, שבתוך חמש שנים לא נוריד לכבישי העולם מכונית ללא נהג, אנחנו עובדים על זה".

ב.מ.וו עדיין משקיעה רבות בנהיגה אוטונומית, ואף מתכוונת להשיק מסחרית ב-2021 את הרכב הסדרתי "האוטונומי" המתקדם - " iNEXT ". אבל על פי המידע העדכני, נראה שבינו לבין "נהיגה ללא נהג" עוד ארוכה הדרך.

למעשה, האוטונומיה תפסה את המקום האחרון במצגת החדשה של ב.מ.וו. החברה מוטרדת יותר מבעיות "ארציות" של התעשייה, כמו הביקורת שעדיין נמתחת על טכנולוגיית הדיזל והכנסת דרישות פליטה מחמירות יותר; העלאת חומות סחר בין-לאומיות ופלישה עקבית של חברות ה-IT למרחב המוגן של הרכב. אם מוסיפים לכך את האיטיות וחוסר התיאום הגלובלי, שמאפיינים את הרגולציה ברחבי העולם, מקבלים מסלול מכשולים, שקשה מאוד להרוויח בו כסף.

אפילו בנושא "החישמול" של כלי הרכב, נוקטת ב.מ.וו בטון זהיר ומעשי. הערכת היסוד של החברה היא שלמרות הצפי לעליה מואצת במכירות רכב חשמלי, נתח השוק שלהם עד סוף העשור הבא (2030) ינוע בין 16% ל-21% באירופה ובארצות-הברית, ועשוי להגיע ל-41% בסין, כפוף להמשך הסבסוד והתמריץ הממשלתי לכלי רכב כאלה.

אם לא די בכך, ב.מ.וו מעריכה כי היקף המכירות של כלי רכב מונעי בנזין ודיזל לא ירד בצורה משמעותית ויישאר רלוונטי מאוד גם בטווח הזמן הארוך. האם מישהו במשרד האנרגיה בישראל שומע זאת?

חברות האוטו-טק עוברות מרעיון ל"ברזלים"

אותנו מעניינות כמובן חברות האוטו-טק הישראליות, שמאז עסקת מובילאיי נוטות להתייחס ל-CES כאל במה לחשיפה אסטרטגית בפני משקיעים ולקוחות/רוכשים פוטנציאליים, מהתעשייה ומחוצה לה. על פי ההכרזות של החברות הישראליות בתערוכה השנה אפשר לשרטט תמונת מצב די ברורה של חזית האוטו-טק הישראלית בתחילת 2019.

מצד אחד ניצבות חברות שמנסות לשווק "רעיונות", "טכנולוגיות משבשות" וכו', אך טרם עברו את שלב הוכחת ההיתכנות (POC) הסלקטיבי של תעשיית הרכב ושל ספקיה הגדולים. אלה יצטרכו לזנק השנה בעליה תלולה מול רוח חזיתית, שהולכת ומתחזקת.

מהצד השני נמצאות חברות אוטו-טק "דור ראשון" ו-"דור שני", שלא קשרו את גורלן או את מוצריהן בלוח הזמנים החזוי של הרכב האוטונומי. לפיכך, כיום הן עוברות לשלב "הברזלים" עם מוצרים פיזיים מגובשים, לקראת ייצור ושיווק בכלי רכב סדרתיים ריאליים. החברות הללו מבינות כיום שהדרך להצלחה בתעשיית הרכב מחייבת "לזוז הצידה" ולשתף פעולה עם ספקי הטיר1 הגדולים.

חברת אינוויז (INNOVIZ), למשל, שפיתחה חיישן LIDAR לתעשיית הרכב, נמצאת כיום כבר בשלב של ייצור סדרתי, עם אספקת הזמנות ללקוחות משלמים. בתערוכה היא הודיעה על שת"פ אסטרטגי חדש עם ענקית האלקטרוניקה לרכב HARMAN, במסגרתו תשלב הרמן את ה-LIDAR החדש של אינוויז במערכות הסיוע לנהיגה המתקדמות שלה. הרמן היא כיום חלק מקונצרן סמסונג אלקטרוניקה, והמשמעות החבויה בהודעה שלה היא "כרטיס כניסה פוטנציאלי לתעשיית הרכב הקוריאנית הענקית, בהובלת יונדאי מוטורס".

על עוד שיתוף פעולה אסטרטגי עם HARMAN הודיעה "אוטוטוקס", שמפתחת טכנולוגיה לתקשורת אוטומטית בין כלי רכב לבין תשתית של כבישים "חכמים". הרמן תשלב את הצ'יפ של אוטוטוקס במערכת הטלמטיקה העתידית שלה וההכרזה הזו משתלבת עם ההודעה של יונדאי בקיץ כי החליטה להשקיע אסטרטגית באוטוטוקס. גם כאן מדובר על "שער כניסה" פוטנציאלי לחוזה עם תעשיית הרכב הקוריאנית, בהיקף של מיליוני יחידות בשנה.

ימים בודדים לפני כן הודיעה אוטוטוקס על שת"פ עם ענקית טיר1 גלובאלית אחרת, VALEO, שמספקת רכיבים לעשרות יצרני רכב, מסין ועד אירופה וארצות-הברית. אם מצרפים את כל אלו ביחד עם שמועות בענף על חוזים גלובאליים חתומים שלה מול יצרנים כמו פולקסווגן וטויוטה, מקבלים ענקית מקומית, שלהערכתנו נמצאת כבר מזמן בטריטוריה של "יוניקורן" - בדולרים.

חברת ADASKY, שמפתחת חיישן תרמי מבוסס אינפרא-אדום לטווח ארוך ברזולוציה גבוהה לתעשיית הרכב, הודיעה בתערוכה על שיתוף פעולה עם ספקית הטיר1 האיטלקית "מאגנטי מארלי", במסגרתו ישולב חיישן האינפרא-אדום של אדסקאיי בפנסים "חכמים" עבור רכבי הדור הבא. מאגנטי מראלי היא "ספקית הבית" של קבוצת פיאט-קרייזלר (FCA), ולא רק שלה. גם ההודעה הזו מהווה, לכל הפחות, רמז ל"זכייה" עסקית בחוזה בעל היקף פוטנציאלי של מיליוני יחידות בשנה בתעשיית הרכב.

התעשייה המקומית מסתגלת במהירות

היו עוד חברות, שאותתו בתערוכה על התקדמות משמעותית במעבר "משלב הרעיון לשלב הברזל". חברת ARBE ROBOTICS של קובי מרנקו, שפיתחה טכנולוגיית רדאר ארבעה-ממדים ברזולוציה גבוהה עבור תעשיית הרכב, הודיעה בתערוכה על השקת צ'יפסט (chipset) מוכן להתקנה ולניסוי בכלי רכב, שמכונה "פניקס". הצ'יפסט הזה מבוסס על טכנולוגיית ייצור של 22 נאנו. פירוש הדבר הוא הורדה משמעותית של עלויות הייצור המוני. זה פיתוי גדול לתעשיית הרכב ולא נופתע כלל עם עוד נשמע על החברה הזו הרבה ב-2019.

חברת איונטרה (IONTERRA), שפיתחה אלגוריתמים לזיהוי וניתוח אובייקטים עבור כלי רכב אוטונומיים ומערכות בטיחות לרכב, הציגה ב-CES שני מוצרים "פיזיים" על צ'יפ, שמשלבים את הטכנולוגיה שלה. אחד מהם מבצע "היתוך" של חיישנים היקפיים ברכב, ויוצר תמונת 3D אחידה של הנעשה במסביב לרכב ב-360 מעלות ובזמן אמת. השני משלב בינה מלאכותית ומאפשר לפלטפורמה הקיימת ללמוד אובייקטים בעצמה. כל זה עם שבריר של עוצמת העיבוד וצריכת החשמל, שנדרשת כיום למטרה הזו בדרך המסורתית. גם כאן ניתן להניח שההשקעה בהעברת הטכנולוגיה מאלגוריתמים לצ'יפ לא הייתה מתבצעת, לולא היה לחברה "חוזה סגור" עם יצרנית רכב מרכזית.

גם חברת קורטיקה שפיתחה טכנולוגית בינה מלאכותית ייחודית עם צריכת אנרגיה נמוכה, השיקה בתערוכה שבב ראשון עם ספקית הטיר1 רנסס (RENESAS), שעליו צרובים האלגוריתמים שלה החברה. הצ'יפ אמור לצרוך רק עשירית מכוח העיבוד של השבבים המקבילים מבית אינטל-מובילאיי ושות'.

לבסוף היינו ממקדים את אלומת הפנס גם על חברת HAILO הצעירה, עוד בת חסות של זיסאפל, שמפתחת מעבד בינה מלאכותית מהפכני, שמעביר את למידת המכונה ל"מכשירי קצה" בדגש על רכב - אבל לא רק. הטכנולוגיה שלה אמורה לשנות את המוסכמות הקיימות בתחום ה-AI ביחס לכוח העיבוד מול צריכת האנרגיה. HAILO אמנם שמרה על פרופיל תקשורתי נמוך בתערוכה, אך באתר שלה מצאנו הזמנה לגורמי תעשייה להירשם לבחינת אב-הטיפוס של הצ'יפ החדש, "היילו 8", והמשמעות היא שלב די מתקדם בדרך למיסחור.

בהתחשב בהיקף הגיוס הצנוע יחסית של החברה עד כה, ובפוטנציאל לשינוי פרדיגמות שטמון ב"למידת מכונה על צ'יפ", סביר להניח שעוד נשמע רבות על החברה הזו. אלה רק כמה דוגמאות מני רבות אבל הן ממחישות היטב את יכולת ההסתגלות של תעשיית האוטו-טק המקומית, שנמצאת כאן כדי להישאר. 

עוד כתבות

משרדי ?Wix / צילום: רויטרס

מניית Wix זינקה ב-750% מאז ההנפקה; קרן מנגרוב מימשה מניות ביותר מ-400 מיליון דולר בשנתיים

מדיווח ל-SEC עולה כי בסוף 2019 החזיקה הקרן, שהייתה בעבר בעלת המניות הגדולה בחברת האינטרנט, ב-1.8% בלבד ממניות Wix, לעומת 6.3% בסוף 2018

טים קוק, / STEPHEN LAM צילום: רויטרס

בשורות רעות לאפל: נגיף הקורונה עלול לפגוע בקצב ייצור האייפונים

"אם ההתפרצות בסין תהפוך לנרחבת יותר, זה עשוי להשפיע לרעה על שרשרת הייצור ולהפוך לדאגה מרכזית עבור המשקיעים"

מטוס של אייר אינדיה / צילום: שאטרסטוק

ממשלת הודו מנסה שוב למכור את אייר אינדיה: 3.26 מיליארד דולר תמורת 100% ממניות החברה

הממשלה הגבילה את הגשת ההצעות לרכישת החברה עד לאמצע חודש מרץ ● הפוקוס הוא על קונים מקומיים שיוכלו להמשיך ולהפעיל את החברה מהודו

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

בוטל גיוס ההון המתוכנן של קרן הנדל"ן האמריקאית הרץ גרופ

קרן הריט הרץ גרופ מחזיקה בבעלות מלאה על חברת הרץ פרופרטיס, שאגרות החוב שלה בהיקף של 542 מיליון שקל נסחרות בבורסה מאז דצמבר 2017

טראמפ, נתניהו, אבו מאזן / צילומים: shutterstock, אלעד מלכה, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווחים בארה"ב: מדינה פלסטינית "על תנאי" ושרטוט גבולות מחדש. תוכנית המאה של טראמפ נחשפת

לפי דיווח של "וושינגטון פוסט": טראמפ יחשוף הערב את פרטי תוכנית השלום ● לפלסטינים תינתן אוטונומיה מוגבלת, אך שיעורה ילך ויגדל בתנאים מסוימים ● בסופו של דבר ישלטו הפלסטינים על 70%-80% משטח הגדה ● "אף פלסטיני או ישראלי לא יידרש לנטוש את ביתו"

רון קליין, המחלקה הבינ"ל ברשות ני"ע ומוטי ימין, לשעבר יועץ לראש הרשות / צילומים:  דוברות הרשות, איל טואג עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע יוזמת: חברות שהנפיקו אג"ח בחו"ל ייסחרו גם בתל אביב

56 חברות זרות נסחרות בת"א ברישום הכפול, ומניותיהן אחראיות ללא פחות מ-30% ממחזורי המסחר המקרטעים של הבורסה המקומית ● שוק הנפקות האג"ח, לעומת זאת, משגשג, וברשות ני"ע מעוניינים לנצל זאת ולאפשר כעת לחברות זרות לרשום כאן רק את האג"ח שלהן, ולדווח לפי כללי הבורסה הזרה

הנת"צ החדש / צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו

בכמה קיצר הנת"צ החדש ברחוב קפלן בת"א את זמן הנסיעה?

הנת"צ בקפלן הושק לפני כחודש, ועיריית תל אביב מעדכנת כי הנסיעה בו מקצרת משמעותית את זמנם של הנוסעים: בין 20 דקות ועד חצי שעה ● העירייה מתכננת להקצות נתיבים נוספים לתחבורה ציבורית

איש ביטחון בכביש אגרה בסין בודק את חום גופה של נוסעת, כדי לשלול הידבקות בנגיף קורונה / צילום: Martin Pollard, רויטרס

נדבקה בקורונה: אבגול תשאיר את המפעל בסין סגור בשל הסגר במחוז Hubei

אבגול, שעוסקת בייצור בדים לא-ארוגים המשמשים בעיקר לייצור חיתולים חד-פעמיים ומגבונים, עדכנה כי בשל סגר תעבורתי שהטיל הממשל בסין במחוז הוביי (Hubei) בו נמצא המפעל של החברה, פתיחת המפעל מחדש תתעכב ● החברה לא צופה השפעות מהותיות לעת עתה

מייסדי חברת תופין, רובי כיטוב (מימין) וראובן הריסון, בבורסת ניו יורק / צילום: יח"צ

הראל ביטוח הפכה לבעלת עניין בחברת הסייבר תופין

מחזיקה ב-5.4% ממניות תופין, בשווי נוכחי של 28 מיליון דולר ● ייתכן כי בהראל ניצלו את החולשה במניה, לאחר שתופין פרסמה אזהרת רווח לפני כשלושה שבועות

אילוסטרציה של ננורובוט תוקף גידול סרטני / הדמיה: shutterstock, שאטרסטוק

רשות החדשנות רוצה להפוך את תחום הביו-הנדסה לתעשייה

תוכנית חדשה בתקציב ראשוני של 100 מיליון שקל שמה פוקוס על התחום החם הבא בביומד, אחרי בריאות דיגיטלית: Bioconvergence, שבעולם עדיין נמצא ברובו באקדמיה • רובוטים זעירים שמוליכים תרופות, בדיקת מינונים בזמן אמת והדפסת רקמות להשתלה - אלה רק כמה דוגמאות לפעילות הישראלית בענף

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 27 בינואר

אתמול באיכילוב: 11 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

מתוך הצילומים של ג'ון דמיאניוק שנחשפו / צילום: באדיבות מוזיאון השואה בוושינגטון

פני הרשע: נחשפו התמונות של דמיאניוק בסוביבור

את התמונות חשף מוזיאון השואה בוושינגטון, שקיבל אותן כתרומה מארגון גרמני שעוסק בתיעוד פשעי השואה

אסתר חיות  / צילום: שלומי יוסף

חוק חדלות הפירעון: מאות תיקי פשיטת רגל יידונו לפי הפקודה הישנה

בית המשפט העליון קבע היום כי בין 500 ל-800 תיקי פשיטת רגל, שהוגשו לכונס הנכסים לפני כניסת החוק לתוקף, יידונו בבית המשפט המחוזי, ולא יהיה צורך להגיש אותם מחדש לבית משפט השלום

פסטיבל האביב ביפן בצל נגיף הקורונה. בסין הפסטיבל המפורסם התבטל / צילום: רויטרס

"דגל הווירוסים" - דנמרק שוב הסתבכה בפרשת קריקטורות, הפעם עם סין

קריקטורה שהופיעה אתמול בעיתון הדני "יילנדס-פוסטן" עוררה את זעם השלטונות הסינים, הביאה לדרישה חריפה של השגרירות במדינה להתנצלות פומבית וגם למתקפה ברשתות החברתיות מצד סינים נגד דנמרק

לוגו מעדני מיקי

רשות התחרות אישרה לסלטי שמיר לרכוש את מעדני מיקי

בנובמבר האחרון הוגשה נגד מעדני מיקי בקשת כינוס נכסים ● כעת החברה נמכרת למתחרה בתמורה ל-6 מיליון שקל ● להערכת סלטי שמיר, העסקה צפויה להביא לה תוספת מכירות של מעל 50 מיליון שקל

מנכ"ל אפל טים קוק/ Shannon Stapleton , צילום: רויטרס

לקראת דוחות אפל: הנתונים החשובים שכדאי שנחפש טוב

מניית אפל נמצאת בשיא כל הזמנים, דווקא בתקופה שהחברה נמצאת בשינוי משמעותי של המודל העסקי שלה ● חמישה דברים שצריך לשים אליהם לב בדוחות החברה

מה אפשר  לקנות ב-1.4 מיליון שקל במרכז הארץ / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איזו דירה תוכלו לקנות ב-1.4 מיליון שקל במרכז הארץ

שלושה חדרים בחולון, שלושה חדרים בפתח תקווה, שלושה חדרים בבני ברק או שלושה חדרים בראשון לציון

ענת סרגוסטי / צילום: איל יצהר, גלובס

ארגון העיתונאים: להסדיר את עבודתן של עיתונאיות בכותל המערבי

בעת ביקורו האחרון של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס בכותל המערבי, הגישה למקום ניתנה רק לעיתונאים ולצלמים ממין זכר ● כעת מבקש ארגון העיתונאים מרב הכותל למצוא יחד מנגנון שיסדיר את עבודתן של עיתונאיות בכותל באירועים בעלי עניין לציבור שאינן אירועים דתיים

ספריית מרטין לות'ר קינג שבמלבורן, ארה"ב / צילום: רויטרס

מי אמר שספרים הם פאסה? האמריקאים ביקרו בספריות יותר מאשר בקולנוע ב־2019

לפי סקר של מכון גאלופ, בשנה שעברה יותר אמריקאים ביקרו בספריות מאשר בבתי הקולנוע, באירועי ספורט, בקונצרטים, בפארקי שעשועים ובבתי קזינו ● רוב האמריקאים מסכימים כי הספריות חשובות ומוסיפות ערך לקהילות שלהם

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

התאחדות התעשיינים תנסה לעצור את מכרז מתקן ההתפלה שורק 2

לטענת ההתאחדות במסמכי המכרז לא נכללו הפרטים הרלוונטיים להתחייבותו של הזוכה לקיים שיתוף פעולה תעשייתי