איגודי השיווק והפרסום לממונה על ההגבלים: קשת 12 ורשת 13 הן דואופול

שתי רשתות השידור, קשת 12 ורשת 13, הודיעו על עליית מחירי הפרסום בטלוויזיה בעשרות אחוזים מיד עם המיזוג • לפני כמה שבועות נחשף ב"גלובס" כי עוד טרם המיזוג הודיעה קשת על כוונתה להעלות את המחירים ב-10%-15%

מיכל הלפרין/ צילום:יוסי זמיר
מיכל הלפרין/ צילום:יוסי זמיר

בעקבות עליית מחירי הפרסום בטלוויזיה בקשת ורשת בו בזמן, פנו היום (א') איגודי השיווק והפרסום לממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין ואל שר התקשורת איוב קרא בבקשה להתערב בנושא שכן לטענתם המיזוג יצר דואופול חדש המחייב אותם בכך.

המכתב עליו חתומים מנכ"ל איגוד השיווק תלמה בירו ומנכ"ל איגוד הפרסום יגאל בראון עוסק במציאות כפי שהיא משתקפת ע"י המפרסמים והפרסומאים ביום אחרי המיזוג.

"עם מיזוג הערוצים והופעתם של שני ערוצים מרכזיים בשוק הטלוויזיה המסחרית" כותבים השניים "אנו עדים לתופעה מדאיגה, ואנו קוראים לכם לתת עליה את הדעת בהקדם האפשרי. מתברר ששני הערוצים המסחריים קשת 12 ורשת 13 עשו שימוש נמהר במיזוג, והודיעו למשווקים ולפרסומאים, באופן חד צדדי וכמעט בו זמנית, על העלאת מחירים משמעותית של עשרות אחוזים במחירי הפרסום בטלוויזיה. מדובר בשיעור העלאה מופרז שאינו תואם את נתוני ותנאי השוק".

לדבריהם העלאה זו מהווה פגיעה קשה בקרב החברות המשווקות והמפרסמות, ובמידה ולא תרוסן היא אף תגרום בהמשך לעלייה ביוקר המחיה במשק ולהרעת מצבו של הצרכן הסופי: "עלויות הפרסום מהוות חלק אינטגרלי מעלויות המוצר, וכל עלייה בהוצאות הפרסום תגולגל מן הסתם למחיר המוצרים שאנו מייצרים ומפרסמים". כותבים השניים.

נזכיר ששני האיגודים לא התנגדו למיזוג כשזה פורסם בתקשורת: "אנו מודעים למצבם הכספי הקשה של הערוצים אולם הדרך להתמודד עם הפסדים אינה רק באמצעות העלאת מחירים בשיעורים מפליגים שכאלה. המשווקים והמפרסמים בישראל לא התנגדו מעולם למיזוג בין ערוץ 10 לרשת ואולם אין לפרש את העדר התנגדותנו להסכמה גורפת להעלאת מחירים. ההפך הוא הנכון. במצב שיצר המיזוג אותו אישרתם, ובהיות 2 הערוצים המסחריים אפיק פרסום מרכזי וייחודי, אנו למעשה קהל שבוי בידי הערוצים, ללא יכולת משא ומתן אמיתית. אין אנו טוענים חלילה לקרטליזציה של שוק הטלוויזיה המסחרית, אולם נוצר כאן דואופול חדש, המחייב אתכם שלא לעמוד מנגד אלא להתערב בנושא התערבות דחופה ומיידית".

כפי שנחשף לראשונה בגלובס לפני מספר שבועות עוד בטרם יצא המיזוג לדרך הודיעה קשת על כוונתה להעלות את מחירי הפרסום בכ- 10%-15%. עוד חשפנו כי לפני ימים ספורים כשהמיזוג הפך לעובדה מוגמרת יישרה קשת קו והודיעה על ייקור זמן הפרסום בערוץ הממוזג בשיעורים דומים. נראה כי לא לחינם בחרו המפרסמים לכתב על המכתב גם את הממונה מיכל הלפרין- יש כאן מסר ברור שאומר לבעלות הרישיון שאמנם יש להם כוח אבל גם שימוש בכוח דורש התנהלות נבונה כי בסופו של דבר מי שמשתמש בכוח עודף עלול להיתקל ברגולטור.

aaaaרוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988