גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבואני הרכב פוזלים ליבוא האישי: האם שוק רכבי היוקרה בדרך למלחמת גוג ומגוג?

החלטתה של כלמוביל, יבואנית מרצדס, לייבא ביבוא אישי דגמים חדשים ומשומשים נועדה כנראה לענות על מחסור נקודתי ברכבים היברידיים מבוקשים של המותג ● אבל צעדים נוספים שלה ושל אחרות עלולים לשנות לחלוטין את כללי המשחק בשוק, שבמשך שנים נזהרו היבואניות הגדולות מלהיכנס אליו

מרצדס / צילום: Shutterstock
מרצדס / צילום: Shutterstock

ההחלטה של כלמוביל, יבואנית מרצדס, להיכנס לתחום היבוא האישי בצורה "מוסדרת", ולייבא דגמים נוספים, בעיקר חדשים-משומשים בני עד שנתיים, של המותג, היא חריגה ונובעת כנראה מבעיה נקודתית: בשנים האחרונות יותר מ-50% משוק היוקרה בישראל מתמקד ברכישת דגמים היברידיים-נטענים ("פלאג-אין"), שנהנים ממדרגת מס של 30% בלבד, וחלקם מגלמים הטבת מס של עשרות, לעתים מאות אלפי שקלים ביחס לרכבי בנזין/דיזל יוקרתיים מקבילים. הדגמים "מוטבי" המס הללו פופולריים מאוד גם בקרוב לקוחות היבוא הסדיר וגם בקרב לקוחות היבוא האישי. אבל בשל עדכון מערך הדגמים והייצור של מרצדס, היצרן לא היה יכול לספק השנה ליבואן את הכמויות המבוקשות של רכבי הפלאג-אין עד סוף השנה. לפיכך יבוא אישי של רכב משומש תחת מטריית היבואן הרשמי, ובאישור היצרן בחו"ל, "סוגר פינה" שיווקית ליבואן ומאפשר המשכיות ושמירה על לקוחות שהיו עלולים לנדוד החוצה.

מהמפעל עד הבית-יבוא רכב

המהלך מפתיע, שכן במבט כולל על שוק היבוא האישי, ניכר כי לכל אורך הדרך שמרו יבואני הרכב על עמדה פומבית פאסיבית יחסית בסוגיית היבוא האישי וזאת מכמה סיבות. בתור התחלה מדובר ב"בעיה פרטית" של קומץ יבואני פרמיום, בעיקר טויוטה, מרצדס, ב.מ.וו, אאודי, ריינג'רובר ואולי עוד כמה מותגים, שפופולריים בשוק היבוא האישי. זאת בשל האפשרות לחסוך משמעותית ביבוא של רכב יוקרה משומש, שאינה קיימת כמעט ברכב עממי.

בנוסף יבואני הרכב נמצאו "על הכוונת" של הרגולטור ורשות ההגבלים בכל הנוגע לסוגיית התחרות והריכוזיות, כך שמשיכת תשומת לב פומבית לנושא לא הייתה צעד נבון. ולבסוף, בינתיים הופיעו על הרדאר של היבואנים "כאבי ראש" גדולים יותר כמו האינפלציה של ערוצי יבוא מקביל כמעט סדירים וקרוב ל-80 יבואנים "זעירים", שכל אחד מהם יכול לייבא 20 כלי רכב.

מבחינת המודל העסקי של המהלך שנקטה כלמוביל, אין כאן הרבה "ביזנס" ישיר. מדובר בעסקאות שבהן נגבים דמי תיווך בלבד ולא בעסקת מכירה ישירה (שאינה חוקית ביבוא אישי) שבה הרווח הישיר גדול משמעותית.

ובכל זאת, יש כאן פוטנציאל לשינוי חוקי המשחק בענף רכבי היוקרה. בתור התחלה, ליבואן יש יתרונות משמעותיים לגודל על פני היבואנים האישיים ויתרונות שיווקיים כמו מערך שירות צמוד ושירות חלפים שוטף. אמנם על פי חוק שירותי הרכב היבואן הרשמי של מותג כלשהו בישראל ממילא מחויב להעניק את אחריות היצרן ושירות גם לרכבי יבוא אישי של המותג "שלו" שלא נקנו דרכו. אבל ברור שכאשר השיווק מתבצע "בתוך הבית" הוא יכול להציע חבילות מורחבות של אחריות, מומחיות ספציפית ועוד. יבואן "אישי רשמי" גם נהנה מנגישות למאגר הענק של כלי רכב של היצרן, ומשקיפות גדולה יותר של ההיסטוריה של אותם כלי רכב - נושא חשוב בכלי רכב מיד שנייה - וממערך שיווקי בפריסה ארצית.

לפיכך מדובר על מעין "הפניית נשקו של היריב אליו". השאלה הגדולה, שתקבע האם מדובר באפיזודה חולפת או במגמה ארוכת טווח הוא האם היבואן יסתפק ביבוא כלי רכב של המותג "שלו" בלבד או שיתפתה לייבא "אישית" גם כלי רכב של מותגים ויבואנים אחרים. אם כן, האפיזודה הזו עלולה להפוך למלחמת גוג ומגוג בכל שוק היוקרה.

דגמי רכב שכיחים ביבוא אישי בשנת 2017

אפיק להלבנת הון

לידתו של "ענף היבוא האישי של רכב לישראל" מקורה בחטא. במקור נועדו תקנות היבוא האישי של רכב לאפשר לאזרח פרטי בודד לייבא עצמאית רכב אחד, שגילו עד שנתיים, לשימוש פרטי בלבד. אולם עם הזמן צמחה סביב תקנה הזו תעשיית משגשגת של "יועצי יבוא אישי", שביניהם היו כאלה שהציעו למעשה שירות "תיווך" מסחרי עם יבוא "מנקודה לנקודה" כולל איתור הרכב בחו"ל, רכישתו עבור הלקוח, שחרורו מהמכס וטיפול בכל הניירת הנדרשת.

בשלהי העשור הקודם זכה ערוץ היבוא האפור הזה לשגשוג עם יותר מ-3,000 כלי רכב שיובאו בשנה בשיא, רובם רכבי יוקרה. המכס טען במהלך השנים כי מדובר בתחום "בעייתי מאוד לאכיפה", שגורם למדינה הפסדי מס בגובה מאות מיליוני שקלים בשנה ומשמש כאפיק להלבנת הון. רשות המסים אף לא הסתירה את דעתה הרשמית בנושא, ובדוח מ-2012 נכתב כי "יבוא אישי של כלי רכב כולל באופן 'מסורתי' כמעט אך ורק רכבי יוקרה. אין מנוס מהמסקנה שבמסווה של מתן אפשרות לאזרח לרכוש מגוון רחב של כלי רכב לשימושם האישי, לאו דווקא מתוך הדגמים שניתנים לרכישה במסגרת יבוא סדיר, משמש היבוא האישי בפועל, לעתים קרובות, כמקלט/תכנון מס למעמד המבוסס".

בתחילת העשור החל המכס לבדוק באופן פרטני כלי רכב מיובאים, ובעקבות החמרת האכיפה, בשילוב עם עבודת מודיעין בחו"ל, נחתך היבוא בערוץ הזה לרמה של כ-1,400 כלי רכב בלבד בשנת 2012.

שר התחבורה הנוכחי, ישראל כ"ץ, שמתחילת הקדנציה שלו פרס מטרייה מגוננת על ערוץ היבוא האישי בטיעון של "הגברת התחרות בשוק הרכב", החל בתהליך שנועד "להלבין" את התחום האפור ולהסדיר אותו בחקיקה, שכוללת חיוב הוצאת רישיונות יבוא רשמיים ל"מתווכי היבוא האישי", בעמידה במבחן, בדיקת עבר וכדומה.

גם כאן ניסתה רשות המסים להניף דגל אדום. "חוק רישוי שירותי הרכב, אשר נמצא בשלבי חקיקה מתקדמים, כולל בתוכו שורה של סעיפים שנועדו להקל על יבוא אישי ו/או לתת לגיטימציה לעיסוק מסחרי בו", כתבה הרשות. "רשות המסים רואה בדאגה רבה את ההקלות המסתמנות, שכן אלה עלולות להרחיב באופן משמעותי את היקפי היבוא של רכב משומש, עם כל הבעייתיות באכיפת חוקי המס ופוטנציאל נרחב לפגיעה בהכנסות המדינה ממסים. יתרה מכך, היא עלולה להרחיב את מקלט המס ואת האפשרות להתחמק מתשלום מס אמת שניתנת באופן סלקטיבי למעמד המבוסס יחסית".

בדיעבד המחוקקים בחרו להתעלם מאותו דגל אדום, ובמסגרת חוק רישוי שירותי הרכב, שאושר ביוני 2016, אושרה גם "הסדרת ענף היבוא האישי". על פי הערכות, כיום מחזיקים ברישיון רשמי לתיווך יבוא אישי קרוב ל-200 איש שעברו את "מבחני ההסמכה". חלק לא מבוטל מהם, אגב, מחזיקים גם ברישיון ליבוא "זעיר" - עוד ישות יבוא עסקית חדשה, שנולדה במסגרת "חוק שירותי הרכב" ומאפשרת יבוא מסחרי של רכב משומש בהיקף של עד 20 כלי רכב בשנה ליבואן.

למרות ההצלחה של משרד התחבורה בהעברת החוק, הוא לא בא עדיין על סיפוקו בכל הנוגע ליבוא אישי והעביר מאז עוד מספר תיקונים ב"שיטת הסלאמי", שמאפשרים בין השאר יבוא אישי של מוניות ומסחריות לשימוש עסקי ועוד. על-פי הערכות, בשנת 2018 יובאו לישראל קרוב ל-2,000 כלי רכב ביבוא אישי, רובם רכבי יוקרה.

עוד כתבות

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

אין ממשלה ואין תקציב ל-2020: כך יעבוד "התקציב ההמשכי" תחת ידי הפקידים

אם לא יאושר תקציב עד ינואר 2020, המדינה תעבור לתפקד על בסיס תקציב חודשי, שינוהל על ידי החשכ"ל באוצר • אלה חדשות רעות למי שהתרגל לסבסוד של צהרונים, לנכים שציפו לקבל תוספת קצבאות ולמי שמעוניין לקדם רפורמות • אבל יש גם חדשות טובות - זה יצמצם את הגירעון וימנע מפוליטיקאים לבזבז כספים מיותרים

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר, גלובס

האם אפשר להקים ממשלה גם ללא תמיכת רוב חברי הכנסת?

שתי מערכות הבחירות האחרונות המחישו עד כמה קשה לקבל את אמון הכנסת להרכבת ממשלה ● מה קשה יותר: להקים ממשלת מיעוט או להפיל אותה? צללנו ללשון החוק ● המשרוקית של גלובס

מלך תאילנד ובת הלוויה שהודחה מתפקידה / צילום: Royal Household Bureau, רויטרס

מלך תאילנד הדיח את בת הלוויה שלו בשל "חוסר נאמנות"

מלך תאילנד מאהה וצ'יראלונגקון שלל מבת הלוויה שלו סינינט וונגווג'ירפקדי את הדרגות ואת התארים שלה ● בהודעה רשמית מטעם המלוכה נכתב כי סינינט ניסתה "לרומם את עצמה לאותו מעמד כמו המלכה"

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis

ממשיכים לדחוף את ליברה: מארק צוקרברג יעיד היום בקונגרס בארה"ב

מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית פייסבוק יתייצב היום בפני הקונגרס ויענה על שאלות בנוגע להשפעת החברה על שירותים פיננסיים ומגזר הדיור ● כמו כן יעסוק בתכניות פייסבוק בתחום הקריפטו והמטבע ליברה

חיים כצמן, מבעלי גזית גלוב ועמוס לוזון, בעלי קבוצת א.דורי  / צילומים: תמר מצפי

כבר לא עסקת חייו: השיעור שקיבל עמוס לוזון מההשקעה בדורי בנייה

מי שהייתה אחת מחברות הבנייה הבולטות בארץ עשתה בשבוע שעבר עוד צעד לקראת סופה עם הגשת בקשה להקפאת הליכים ● מה שנראה כעסקת חייו של עמוס לוזון, לנוכח זינוק 1,000% במניה לאחר שהשתלט על קבוצת א.דורי, נראה כעת פחות זוהר: המניה צנחה ב-70% מהשיא, ותשואות האג"ח קפצו

ינקי קוינט / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות משיקה תכנית הכשרה יוקרתית למנכ"לי החברות הממשלתיות בשיתוף עם אוניברסיטה מסין

התכנית היוקרתית לפיתוח מנהיגות פותחה על ידי רשות החברות הממשלתיות בשיתוף עם אוניברסיטאות תל-אביב ו-Ceibs בשנחאי ● התכנית מיועדת, בין היתר, לחשוף את המנכ"לים לתפיסות ניהוליות "שונות באופן מהותי מהנהוג בישראל", וכן לקדם נטוורקינג ● עלות התכנית נאמדת באלפי שקלים למשתתף

מתחם אלביט באזור התעשייה החדש של נתניה / צילום: בר אל

מגדילה את פורטפוליו הנדל"ן: מגדל רכשה את מתחם אלביט בנתניה ב-223 מיליון שקל

המתחם, שנרכש מקבוצת בית שומר ומהקבלן ראובן דמרי, כולל כמה מבנים ברחוב המחשב, הסמוך לבניין עיריית נתניה ● השטח הבנוי כולל 32 אלף מ"ר וכ-500 מקומות חניה

פסולת / צילום: איל יצהר

המדינה נאבקת בהטמנת הפסולת – והתעשיינים מתלוננים על ייקור העלויות

"המשרד להגנת הסביבה נכשל מזה מספר שנים בקידום של פתרונות למחזור וטיפול בפסולת ולמרות זאת, הוא פועל במטרה להקשות על תפעול המטמנות האקולוגיות שמהוות כיום פתרון מוסדר יחיד לפסולת הביתית", כך אמר ד"ר אלי אברמוב, יו"ר איגוד הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה שבהתאחדות התעשיינים

בורסת שנחאי/  צילום: רויטרס Thomas Peter

מסחר מעורב באסיה ברקע דחייה נוספת של הברקזיט

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת לאור המשך חוסר היציבות הגלובלי ● בהונג קונג ירידות של 1.1% בצל דיווחים על החלפת המנהיגה על ידי הסינים ● אתמול בורסות ניו יורק נסגרו בירידה לאחר שהצעתו של בוריס ג'ונסון בנוגע לברקזיט נדחתה

פרויקט תמ"א 38./ צילום: איל יצהר

הולנת"ע: סמכויות הוועדות המקומיות יורחבו והן יוכלו לאשר תוכניות לחיזוק מבנים ללא צורך בהיתר בנייה

הוועדה המליצה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה לסיים את תמ"א 38 בעוד שלוש שנים, שבמהלכן בקשות להיתרים יטופלו כרגיל

רומן זדורוב / צילום: חגי אהרון

למרות התחייבות שרת המשפטים, הפרקליטות סירבה לאשר בדיקות DNA נוספות על גופה של תאיר ראדה בזירת הרצח

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה ל"גלובס" כי "עד כה בוצעו מספר בדיקות ומעבר להן לא נמצא צורך בביצוע בדיקות נוספות" ● משרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, נמסר: "כל בדיקה שיכולה לשפוך אור ולתת מידע חדש צריכה להיעשות, מבלי לחסוך בכסף או בכוח אדם"

סנאפ / צילום: רויטרס

תחזית חלשה לרבעון הבא: סנאפ דיווחה על תוצאות לרבעון השלישי

החברה דיווחה על הפסד של 4 סנט דולר למניה, לעומת ציפיות האנליסטים להפסד של 5 סנט למניה ● ההכנסה הממוצעת למשתמש עמדה על 2.12 דולר, מעט מעל ציפיות האנליסטים להכנסות של 2.1 דולר למשתמש

סוחר בבורסת ניו יורק. המצטרפת החדשה אינמוד סיימה את אוגוסט בזינוק של 42%   / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הפרלמנט הבריטי דחה ברקזיט מזורז: הליש"ט צנחה, וול סטריט ננעלה בירידות שערים

לאחר הצבעה עקרונית בעד הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי הפרלמנט דחה את תוכנית ג'ונסון לחקיקה מזורזת בנושא ● הליש"ט ירדה ב-0.7% ● המגמה בוול סטריט התהפכה עם ההצבעה והעליות נמחקו ● הנאסד"ק ירד בכ-0.7%, S&P 500 נסוג בכ-0.3% והדאו ג'ונס ננעל בירידה של כ-0.1% ● פייסבוק ירדה ביותר מ-3% לאחר שפורסם כי תובעים כללים מ-47 מדינות בארה"ב ישתתפו בחקירה נגד החברה בחשד שהפרה חוקי הגבלים עסקיים ● ביוג'ן זינקה בכמעט 30% לאחר שעקפה את התחזיות ודיווחה כי תגיש לאישור את המוצר לאלצהיימר ● אירופה ננעלה בעליות שערים: מדד פוטסי עלה ב-0.7%, מדד דאקס ב-0.09% ומדד קאק 40 עלה ב-0.2%

עמוס לוזון, מגדלי יו / צילום: איל יצהר

ירידה חדה בפעילות או ריקון החברה ע"י עמוס לוזון – מה הוביל לקריסתה של דורי בניה?

לטענת חברת הבניה של עמוס לוזון בבקשה שהגישה להקפאת הליכים, היא נקלעה למצבה הקשה בשל ירידה חדה בפעילות החברה ופגיעה קשה במוניטין שלה ● ל-81 דיירי מגדלי תל-אביב יש הסבר אחר, ובמרכזו הטענה כי בשנים האחרונות הוביל לוזון מהלכים מתוחכמים ושיטתיים להברחת נכסים בשווי עשרות מיליוני שקלים, וריקון החברה מכל נכסיה הטובים ● דורי בנייה: "טענות מופרכות"

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

אמסלם הבהיר: אבקש אישור ממנדלבליט לחתום על עסקת בזק

ביקום הודיעה כי היא צופה שעסקת בזק תיחתם עד 7 בנובמבר ● בסביבת שר התקשורת טוענים כי אין בכוונתו לעכב חתימה על העברת היתר השליטה בבזק, אך הוא רוצה לוודא שהיועמ"ש, בנוסף למחלקה המשפטית במשרד התקשורת, מאשרים לו לחתום

המהומות בברצלונה, ספרד / צילום:  REUTERS/Albert Gea

רכשתם כרטיס לקלאסיקו? כנראה שהפסדתם אלפי אירו

בעקבות המהומות בספרד בוטל המשחק הנחשק בין ברצלונה לריאל מדריד שאמור היה להתקיים ביום שבת ● כ-2,000 ישראלים ועוד 20 אלף תיירים מרחבי העולם ייאלצו לחשוב כיצד למזער את ההפסדים של עלות כרטיס הכניסה למשחק, הטיסות והמלונות - שעלולים להגיע לסך של למעלה מ-2,000 אירו

לווייני תקשורת של סאטקום באפריקה  / צילום: אתר החברה

מניית סאטקום קופצת: חידוש חוזה בקונגו בכ-28 מיליון דולר לשלוש שנים

גילת טלקום, חברה-בת בבעלות מלאה של סאטקום, חידשה חוזה לאספקת שירותי תקשורת לוויינית עם חברת התקשורת וודאקום ● בסאטקום מציינים, כי הרווחיות התפעולית הממוצעת מהחוזה בקונגו בשנים הקודמות הייתה בשיעור של כ-30%

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בדיחה מאוד מסובכת להבנה: פארסת הברקזיט שברה שיאים חדשים

התמרונים הפוליטיים, העריקות התכופות והטריקים הפרלמנטריים, שנמשכים ברצף כבר יותר משלוש שנים, מעסיקים את המערכת הפוליטית באופן בלעדי כמעט, ושעדיין לא הביאו את בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי ● בעוד עשרה ימים אמורה בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי, אבל היא פשוט לא יכולה לקחת ברצינות את הבטחות ראש הממשלה הבריטי או כל גורם אחר

אסדות קידוח נפט / צילום: shutterstock

משחקי הנפט: מהפכת הפצלים בארה"ב שטרפה את הקלפים

תמו הימים של מונופול אופ"ק על ייצור נפט ותלות של ארה"ב בזהב השחור של המזרח התיכון ● במקום העולם הישן קם עולם חסר יציבות של מלחמת כל בכל על שוקי היצוא לנפט ● הסנקציות על איראן מוציאות אותה ממשחק הנפט העולמי, והתמשכותן משרתת את כל יתר השחקנים בזירה

מאיר שמגר / צילום:אמיר מאירי

בין המורה שמגר לתלמיד ברק: שיעור על גבולות האקטיביזם השיפוטי

פרופ' רון שפירא, נשיא המרכז האקדמי פרס, על נשיא העליון המנוח: "שמגר היה אקטיביסט שיפוטי מובהק, ואולם הנשיא שהחליפו בתפקיד - אהרן ברק, היה תיאורטיקן מקיף יותר של המשפט החוקתי, והיסודות התיאורטיים שהניח איפשרו להרחיק לכת בהתערבות השיפוטית"