גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבואני הרכב פוזלים ליבוא האישי: האם שוק רכבי היוקרה בדרך למלחמת גוג ומגוג?

החלטתה של כלמוביל, יבואנית מרצדס, לייבא ביבוא אישי דגמים חדשים ומשומשים נועדה כנראה לענות על מחסור נקודתי ברכבים היברידיים מבוקשים של המותג ● אבל צעדים נוספים שלה ושל אחרות עלולים לשנות לחלוטין את כללי המשחק בשוק, שבמשך שנים נזהרו היבואניות הגדולות מלהיכנס אליו

מרצדס / צילום: Shutterstock
מרצדס / צילום: Shutterstock

ההחלטה של כלמוביל, יבואנית מרצדס, להיכנס לתחום היבוא האישי בצורה "מוסדרת", ולייבא דגמים נוספים, בעיקר חדשים-משומשים בני עד שנתיים, של המותג, היא חריגה ונובעת כנראה מבעיה נקודתית: בשנים האחרונות יותר מ-50% משוק היוקרה בישראל מתמקד ברכישת דגמים היברידיים-נטענים ("פלאג-אין"), שנהנים ממדרגת מס של 30% בלבד, וחלקם מגלמים הטבת מס של עשרות, לעתים מאות אלפי שקלים ביחס לרכבי בנזין/דיזל יוקרתיים מקבילים. הדגמים "מוטבי" המס הללו פופולריים מאוד גם בקרוב לקוחות היבוא הסדיר וגם בקרב לקוחות היבוא האישי. אבל בשל עדכון מערך הדגמים והייצור של מרצדס, היצרן לא היה יכול לספק השנה ליבואן את הכמויות המבוקשות של רכבי הפלאג-אין עד סוף השנה. לפיכך יבוא אישי של רכב משומש תחת מטריית היבואן הרשמי, ובאישור היצרן בחו"ל, "סוגר פינה" שיווקית ליבואן ומאפשר המשכיות ושמירה על לקוחות שהיו עלולים לנדוד החוצה.

מהמפעל עד הבית-יבוא רכב

המהלך מפתיע, שכן במבט כולל על שוק היבוא האישי, ניכר כי לכל אורך הדרך שמרו יבואני הרכב על עמדה פומבית פאסיבית יחסית בסוגיית היבוא האישי וזאת מכמה סיבות. בתור התחלה מדובר ב"בעיה פרטית" של קומץ יבואני פרמיום, בעיקר טויוטה, מרצדס, ב.מ.וו, אאודי, ריינג'רובר ואולי עוד כמה מותגים, שפופולריים בשוק היבוא האישי. זאת בשל האפשרות לחסוך משמעותית ביבוא של רכב יוקרה משומש, שאינה קיימת כמעט ברכב עממי.

בנוסף יבואני הרכב נמצאו "על הכוונת" של הרגולטור ורשות ההגבלים בכל הנוגע לסוגיית התחרות והריכוזיות, כך שמשיכת תשומת לב פומבית לנושא לא הייתה צעד נבון. ולבסוף, בינתיים הופיעו על הרדאר של היבואנים "כאבי ראש" גדולים יותר כמו האינפלציה של ערוצי יבוא מקביל כמעט סדירים וקרוב ל-80 יבואנים "זעירים", שכל אחד מהם יכול לייבא 20 כלי רכב.

מבחינת המודל העסקי של המהלך שנקטה כלמוביל, אין כאן הרבה "ביזנס" ישיר. מדובר בעסקאות שבהן נגבים דמי תיווך בלבד ולא בעסקת מכירה ישירה (שאינה חוקית ביבוא אישי) שבה הרווח הישיר גדול משמעותית.

ובכל זאת, יש כאן פוטנציאל לשינוי חוקי המשחק בענף רכבי היוקרה. בתור התחלה, ליבואן יש יתרונות משמעותיים לגודל על פני היבואנים האישיים ויתרונות שיווקיים כמו מערך שירות צמוד ושירות חלפים שוטף. אמנם על פי חוק שירותי הרכב היבואן הרשמי של מותג כלשהו בישראל ממילא מחויב להעניק את אחריות היצרן ושירות גם לרכבי יבוא אישי של המותג "שלו" שלא נקנו דרכו. אבל ברור שכאשר השיווק מתבצע "בתוך הבית" הוא יכול להציע חבילות מורחבות של אחריות, מומחיות ספציפית ועוד. יבואן "אישי רשמי" גם נהנה מנגישות למאגר הענק של כלי רכב של היצרן, ומשקיפות גדולה יותר של ההיסטוריה של אותם כלי רכב - נושא חשוב בכלי רכב מיד שנייה - וממערך שיווקי בפריסה ארצית.

לפיכך מדובר על מעין "הפניית נשקו של היריב אליו". השאלה הגדולה, שתקבע האם מדובר באפיזודה חולפת או במגמה ארוכת טווח הוא האם היבואן יסתפק ביבוא כלי רכב של המותג "שלו" בלבד או שיתפתה לייבא "אישית" גם כלי רכב של מותגים ויבואנים אחרים. אם כן, האפיזודה הזו עלולה להפוך למלחמת גוג ומגוג בכל שוק היוקרה.

דגמי רכב שכיחים ביבוא אישי בשנת 2017

אפיק להלבנת הון

לידתו של "ענף היבוא האישי של רכב לישראל" מקורה בחטא. במקור נועדו תקנות היבוא האישי של רכב לאפשר לאזרח פרטי בודד לייבא עצמאית רכב אחד, שגילו עד שנתיים, לשימוש פרטי בלבד. אולם עם הזמן צמחה סביב תקנה הזו תעשיית משגשגת של "יועצי יבוא אישי", שביניהם היו כאלה שהציעו למעשה שירות "תיווך" מסחרי עם יבוא "מנקודה לנקודה" כולל איתור הרכב בחו"ל, רכישתו עבור הלקוח, שחרורו מהמכס וטיפול בכל הניירת הנדרשת.

בשלהי העשור הקודם זכה ערוץ היבוא האפור הזה לשגשוג עם יותר מ-3,000 כלי רכב שיובאו בשנה בשיא, רובם רכבי יוקרה. המכס טען במהלך השנים כי מדובר בתחום "בעייתי מאוד לאכיפה", שגורם למדינה הפסדי מס בגובה מאות מיליוני שקלים בשנה ומשמש כאפיק להלבנת הון. רשות המסים אף לא הסתירה את דעתה הרשמית בנושא, ובדוח מ-2012 נכתב כי "יבוא אישי של כלי רכב כולל באופן 'מסורתי' כמעט אך ורק רכבי יוקרה. אין מנוס מהמסקנה שבמסווה של מתן אפשרות לאזרח לרכוש מגוון רחב של כלי רכב לשימושם האישי, לאו דווקא מתוך הדגמים שניתנים לרכישה במסגרת יבוא סדיר, משמש היבוא האישי בפועל, לעתים קרובות, כמקלט/תכנון מס למעמד המבוסס".

בתחילת העשור החל המכס לבדוק באופן פרטני כלי רכב מיובאים, ובעקבות החמרת האכיפה, בשילוב עם עבודת מודיעין בחו"ל, נחתך היבוא בערוץ הזה לרמה של כ-1,400 כלי רכב בלבד בשנת 2012.

שר התחבורה הנוכחי, ישראל כ"ץ, שמתחילת הקדנציה שלו פרס מטרייה מגוננת על ערוץ היבוא האישי בטיעון של "הגברת התחרות בשוק הרכב", החל בתהליך שנועד "להלבין" את התחום האפור ולהסדיר אותו בחקיקה, שכוללת חיוב הוצאת רישיונות יבוא רשמיים ל"מתווכי היבוא האישי", בעמידה במבחן, בדיקת עבר וכדומה.

גם כאן ניסתה רשות המסים להניף דגל אדום. "חוק רישוי שירותי הרכב, אשר נמצא בשלבי חקיקה מתקדמים, כולל בתוכו שורה של סעיפים שנועדו להקל על יבוא אישי ו/או לתת לגיטימציה לעיסוק מסחרי בו", כתבה הרשות. "רשות המסים רואה בדאגה רבה את ההקלות המסתמנות, שכן אלה עלולות להרחיב באופן משמעותי את היקפי היבוא של רכב משומש, עם כל הבעייתיות באכיפת חוקי המס ופוטנציאל נרחב לפגיעה בהכנסות המדינה ממסים. יתרה מכך, היא עלולה להרחיב את מקלט המס ואת האפשרות להתחמק מתשלום מס אמת שניתנת באופן סלקטיבי למעמד המבוסס יחסית".

בדיעבד המחוקקים בחרו להתעלם מאותו דגל אדום, ובמסגרת חוק רישוי שירותי הרכב, שאושר ביוני 2016, אושרה גם "הסדרת ענף היבוא האישי". על פי הערכות, כיום מחזיקים ברישיון רשמי לתיווך יבוא אישי קרוב ל-200 איש שעברו את "מבחני ההסמכה". חלק לא מבוטל מהם, אגב, מחזיקים גם ברישיון ליבוא "זעיר" - עוד ישות יבוא עסקית חדשה, שנולדה במסגרת "חוק שירותי הרכב" ומאפשרת יבוא מסחרי של רכב משומש בהיקף של עד 20 כלי רכב בשנה ליבואן.

למרות ההצלחה של משרד התחבורה בהעברת החוק, הוא לא בא עדיין על סיפוקו בכל הנוגע ליבוא אישי והעביר מאז עוד מספר תיקונים ב"שיטת הסלאמי", שמאפשרים בין השאר יבוא אישי של מוניות ומסחריות לשימוש עסקי ועוד. על-פי הערכות, בשנת 2018 יובאו לישראל קרוב ל-2,000 כלי רכב ביבוא אישי, רובם רכבי יוקרה.

עוד כתבות

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

ויקטורי ויוחננוף מרוויחות מהמשבר הפיננסי של נחום ביתן, והן לא היחידות

נחום ביתן נאבק בימים אלו כדי למצוא חבל הצלה שייחלץ אותו מן המציאות אליה נקלע והספקים עוקבים אחריו בחשש ● בנתיים, המתחרות, שנהנו מהקריסה של רשת מגה לפני כ-5 שנים, מצליחות למנף גם את הקשיים הנוכחיים של ביתן

רון קליין, המחלקה הבינ"ל ברשות ני"ע ומוטי ימין, לשעבר יועץ לראש הרשות / צילומים:  דוברות הרשות, איל טואג עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע יוזמת: חברות שהנפיקו אג"ח בחו"ל ייסחרו גם בתל אביב

56 חברות זרות נסחרות בת"א ברישום הכפול, ומניותיהן אחראיות ללא פחות מ-30% ממחזורי המסחר המקרטעים של הבורסה המקומית ● שוק הנפקות האג"ח, לעומת זאת, משגשג, וברשות ני"ע מעוניינים לנצל זאת ולאפשר כעת לחברות זרות לרשום כאן רק את האג"ח שלהן, ולדווח לפי כללי הבורסה הזרה

כבאי מנסה לכבות שריפה באוסטרליה / צילום: STRINGER, רויטרס

קרן הפנסיה הבריטית שמאמצת מדיניות אקלים ומאיימת בפיטורים

קרן הפנסיה הבריטית הודיעה למנהלי הנכסים: הפחיתו בתוך שנתיים את החשיפה לשינויי אקלים - או הסתכנו בפיטורים ● "שינויי האקלים זו בעיה שהאימפקט שלה על השקעות מחמיר במהירות"

מייסדי חברת תופין, רובי כיטוב (מימין) וראובן הריסון, בבורסת ניו יורק / צילום: יח"צ

הראל ביטוח הפכה לבעלת עניין בחברת הסייבר תופין

מחזיקה ב-5.4% ממניות תופין, בשווי נוכחי של 28 מיליון דולר ● ייתכן כי בהראל ניצלו את החולשה במניה, לאחר שתופין פרסמה אזהרת רווח לפני כשלושה שבועות

אילוסטרציה של ננורובוט תוקף גידול סרטני / הדמיה: shutterstock, שאטרסטוק

רשות החדשנות רוצה להפוך את תחום הביו-הנדסה לתעשייה

תוכנית חדשה בתקציב ראשוני של 100 מיליון שקל שמה פוקוס על התחום החם הבא בביומד, אחרי בריאות דיגיטלית: Bioconvergence, שבעולם עדיין נמצא ברובו באקדמיה • רובוטים זעירים שמוליכים תרופות, בדיקת מינונים בזמן אמת והדפסת רקמות להשתלה - אלה רק כמה דוגמאות לפעילות הישראלית בענף

סוחרים בבורסת פרנקפורט / צילום: רויטרס

עליות בוול סטריט: אפל ואינטל עולות ב-2%

זירוקס מזנקת על רקע דוחות חיוביים ● 3M ופייזר צונחות לאחר שדיווחו על רווחים נמוכים מהתחזיות ● ג'י.פי. מורגן הוריד המלצה ומחיר יעד לביונד מיט והמניה יורדת ● בורסות אירופה ננעלו בעליות של כ-1% ● הממשל האמריקאי הרחיב את הבדיקות לנגיף הקורונה ל-20 נמלי תעופה ● התפשטות הנגיף הכבידה על הבורסות באסיה, מלבד אלו שבסין, הונג קונג, סינגפור, דרום קוריאה וטאיוואן, שסגורות לרגל ראש השנה הסיני שנקטע באיבו

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

האקזיט של אבי גבאי מהפוליטיקה: יקבל אופציות בשווי 12 מיליון שקל בסלקום

באסיפה שתתקיים ב-5 במרץ יתבקשו בעלי המניות של חברת התקשורת לאשר הקצאה של כ-4.2 מיליון אופציות למנכ"ל החדש, נוסף על שכר חודשי בסיסי של 110 אלף שקל

איש ביטחון בכביש אגרה בסין בודק את חום גופה של נוסעת, כדי לשלול הידבקות בנגיף קורונה / צילום: Martin Pollard, רויטרס

נדבקה בקורונה: אבגול תשאיר את המפעל בסין סגור בשל הסגר במחוז Hubei

אבגול, שעוסקת בייצור בדים לא-ארוגים המשמשים בעיקר לייצור חיתולים חד-פעמיים ומגבונים, עדכנה כי בשל סגר תעבורתי שהטיל הממשל בסין במחוז הוביי (Hubei) בו נמצא המפעל של החברה, פתיחת המפעל מחדש תתעכב ● החברה לא צופה השפעות מהותיות לעת עתה

מקנזי בזוס / צילום: מתוך יוטיוב

מקנזי בזוס מכרה מניות אמזון בהיקף של 400 מיליון דולר

בזוס קיבלה 4% ממניות אמזון כחלק מהסכם הגירושים עם מייסד אמזון ג'ף בזוס ● היא מכרה כעת כ-200 אלף מניות מתוך 19.7 מיליון המניות שברשותה

מירי רגב, הליכוד / צילום: תמר מצפי

האם תקציב המשרד של מירי רגב גדל בכמיליארד שקל בתקופתה?

השרה רגב טוענת כי הוסיפה לתקציב משרדה קרוב למיליארד שקל. הצצנו במספרים ● המשרוקית של גלובס

משרדי ?Wix / צילום: רויטרס

מניית Wix זינקה ב-750% מאז ההנפקה; קרן מנגרוב מימשה מניות ביותר מ-400 מיליון דולר בשנתיים

מדיווח ל-SEC עולה כי בסוף 2019 החזיקה הקרן, שהייתה בעבר בעלת המניות הגדולה בחברת האינטרנט, ב-1.8% בלבד ממניות Wix, לעומת 6.3% בסוף 2018

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

בוטל גיוס ההון המתוכנן של קרן הנדל"ן האמריקאית הרץ גרופ

קרן הריט הרץ גרופ מחזיקה בבעלות מלאה על חברת הרץ פרופרטיס, שאגרות החוב שלה בהיקף של 542 מיליון שקל נסחרות בבורסה מאז דצמבר 2017

מה אפשר  לקנות ב-1.4 מיליון שקל במרכז הארץ / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איזו דירה תוכלו לקנות ב-1.4 מיליון שקל במרכז הארץ

שלושה חדרים בחולון, שלושה חדרים בפתח תקווה, שלושה חדרים בבני ברק או שלושה חדרים בראשון לציון

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 27 בינואר

אתמול באיכילוב: 11 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

ספריית מרטין לות'ר קינג שבמלבורן, ארה"ב / צילום: רויטרס

מי אמר שספרים הם פאסה? האמריקאים ביקרו בספריות יותר מאשר בקולנוע ב־2019

לפי סקר של מכון גאלופ, בשנה שעברה יותר אמריקאים ביקרו בספריות מאשר בבתי הקולנוע, באירועי ספורט, בקונצרטים, בפארקי שעשועים ובבתי קזינו ● רוב האמריקאים מסכימים כי הספריות חשובות ומוסיפות ערך לקהילות שלהם

חיים כץ / צילום: יוסי זמיר

דיוני הקמת ועדת הכנסת בנושא חסינותו של ח"כ חיים כץ יוצאים לדרך

(עדכון) - לאחר שנתניהו הודיע הבוקר כי הוא מושך את בקשת החסינות שהגיש, דיוני הוועדה רלוונטיים כעת רק לח"כ חיים כץ ● יו"ר הכנסת אדלשטיין החליט שלא להשתתף בהצבעה על הקמת הוועדה, והוא יעביר את ניהול הדיון לסגנו, ח"כ מאיר כהן ● 40 ח"כים נרשמו לדבר במהלך הדיון

הנשיא רוחאני / צילום: רויטרס

"מאבק על חלוקת האחריות לטרגדיה": הממשל האיראני מנסה לאחד שורות

הצבא טוען כי אסון הפלת המטוס האוקראיני היה באשמת קצין אחד, ואילו "רוחאני והביורוקרטיה שלו רוצים לגלגל את האחריות לכל הצבא כמוסד, כדי להרוויח קצת הון פוליטי מהאסון" ● ובינתיים הציבור זועם, הנשיא רוחאני מפגין חוסר כבוד כלפי המנהיג העליון, וכולם מתכוננים לבחירות לפרלמנט שיתקיימו בחודש הבא

הביג בן / צילום: רויטרס

3 ימים לברקזיט: חשש בבריטניה להמשך מעמדה של לונדון כבירה פיננסית עולמית

בריטניה תלויה באישור האיחוד האירופי להמשיך ולאפשר גישה חופשית למוסדות הפיננסים שהפכו את לונדון לבירת ההשקעות העולמית ● בינתיים, מאות חברות כבר נטשו ועברו ליבשת בגלל ה"ברקזיט" ● כלי התקשורת משרטטים את העסקה העתידית עם האיחוד ומכנים אותה "דגים תמורת פיננסים"

החברה החדשה של שוקיט / צילום: ניר אריאלי

חברת המשלוחים שוקיט מקימה חברה חדשה ומגייסת לה 15 מיליון דולר

החברה החדשה תכלול את הטכנולוגיה של שוקיט, שמעתה תהיה זמינה ללקוחות חיצוניים ● שתי החברות יהיו חברות אחיות, ומי שמגייסת את ההון בעבור שתי הפעילויות היא החברה האם

אסתר חיות  / צילום: שלומי יוסף

חוק חדלות הפירעון: מאות תיקי פשיטת רגל יידונו לפי הפקודה הישנה

בית המשפט העליון קבע היום כי בין 500 ל-800 תיקי פשיטת רגל, שהוגשו לכונס הנכסים לפני כניסת החוק לתוקף, יידונו בבית המשפט המחוזי, ולא יהיה צורך להגיש אותם מחדש לבית משפט השלום