גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אם תרצו, אין: לקסוס ES 2019 קפצה למדרגת מס גבוהה מדי

ההיברידית החדשה לקסוס ES היא מכונית סלון גדולה, מעודנת ומרשימה, גם בעיר וגם בכביש המהיר ● קמפיין ההחדרה שלה היה אגרסיבי ומוצלח, ובתוך יומיים חוסל המלאי ● אבל המשך הצלחתה תלוי בגחמות "המס הירוק"

לקסוס ES / צילום: יחצ
לקסוס ES / צילום: יחצ

יבוא סדיר של דגם רכב חדש לישראל הוא תהליך ממושך, מורכב ויקר. הוא מתחיל במו"מ ממושך עם היצרן על מחירים, מפרטים, הקצאת מלאים, שריון מועדי ייצור במפעל ולוגיסטיקה (אוניות). לאחר מכן צריך לבצע תקינה מקומית, להכשיר את רשת המוסכים לקליטת הדגם החדש, להצטייד בחלפים על פי דרישת החוק, לקבוע תמחור תחרותי ולגבש סביבו קמפיין פרסום והחדרה במדיה.

תהליך כזה אורך חודשים ארוכים, יכול לעלות מאות אלפי דולרים ודורש נסיון רב. אבל כל הניסיון הנצבר לא יכול לעמוד בפני גחמות מיסוי הרכב ישראל, שיכולים לשנות את חוקי המשחק "מעכשיו לעכשיו". קחו, למשל, את לקסוס ES החדשה, שהושקה רשמית בישראל ממש בשלהי דצמבר. ומסע ההחדרה שלה התבסס סביב תמחור סופר-אגרסיבי, החל מכ-299 אלף שקל, שמקורו בהטבת מס היברידית.

אבל בתחילת ינואר פורסמה נוסחת "המיסוי הירוק" החדשה והתברר שהחל מאפריל הקרוב המכונית "תזוז" מקבוצה ירוקה 2 לקבוצה 3. תזוזה זעירה וטכנית, שאין לה שום משמעות בכל הנוגע לזיהום אוויר בפועל, אבל די בה כדי להסיט את המכונית ממדרגת מס קנייה של 30% למדרגת מס של כ-80% וממחיר התחלתי מוצהר של 289 אלף למחיר - לא סופי - של 315 אלף. זה אומר מיצוב תחרותי שונה משמעותית מהמתוכנן - וקמפיין החדרה שהלך לפח.

כמקובל במקרים של רגולציה מנותקת מהשוק, התוצאה בשטח היא מהומה רבתי. לקוחות שקלטו את העתיד לבוא, הסתערו על מלאי ה-ES, שהיה מיועד לשני רבעונים וחיסלו אותו בתוך יומיים. ביום בו הגענו לסוכנות לאסוף את רכב ההדגמה ניצבו בה אנשים זועמים, שרצו להזמין את הרכב מעבר לאפריל, אך נתקלו בסירוב בשל חוסר ודאות לגבי המחיר העתידי, אחרי המס הירוק. זו רק דוגמה אחת למה שהתחולל באותו שבוע בסוכנויות רכב רבות.

לקסוס_ES_2019

מכונית גדולה עם עיצוב אתלטי

ה-ES החדשה היא הדור האחרון של דגם ה"מיד-סייז" סלון הפופולרי של לקסוס בארה"ב (כ-50-80 אלף מכירות בשנה), ש"היגר" השנה לאירופה לראשונה כדי להחליף את ה-GS הוותיקה. הוא חולק את הפלטפורמה הגלובאלית של הקבוצה עם טויוטה קאמרי "העממית", אך מצויד בכיול מתלים שונה ובשימוש נרחב בחומרים קלים יותר.

שפת העיצוב של ה-ES קרובה יותר לזו של סדרת הפאר LS. עם אורך של כ-5 מ' ורוחב של כמעט 1.9 מ', זו מכונית גדולה מאוד. עדיין היא מצליחה להיראות אתלטית ושרירית, במיוחד מזווית אחורית, שמדגישה את עיצוב ה"פאסטבק" והזרימה של הגג. את חבילת הסטטוס משלימים חישוקי ספורט נאים וגריל קדמי ענק בתצורת חלת דבש עם פנסי LED מורכבים. אפילו בצבע לבן אנונימי, מכונית ההדגמה שלנו עוררה לא מעט תשומת לב ברחוב הישראלי.

גם תא הנוסעים שואב את השראתו ממחוזות ה-LS הגדולה והיקרה מאוד. עמדת הפיקוד, למשל, מצוידת באותו לוח מחוונים סמי-דיגיטלי וקומפקטי, שנראה כאן הולם יותר. יש גם מסך מולטימדיה ענק בחדות גבוהה עם מערך תפריטים מורכב אבל ידידותי יחסית להתמצאות ולמרות, שאנחנו לא חסידים של שיטת "משטח-המגע" של לקסוס לשליטה בתפריטים - למסך עצמו אין קלט מגע ישיר - העסק פועל טוב יותר מבעבר.

מרחב הפנים מרשים ומציע מרווח רגליים "ניהולי" במושב האחורי תודות להארכת בסיס הגלגלים ל-2.87 מ'. מרווח כתפיים נדיב דיו גם למבוגרים במידות חריגות. ערכת העיתונות של לקסוס מספרת, שפיתוח המושבים הארגונומיים החדשים ברכב ובחירת חומרי הדיפון עבורם ארך כמעט שלוש שנים. ייתכן שמדובר ב-OCD יפני טיפוסי, אבל חוליות הגב שלנו יכולות להעיד שהתוצאה בהחלט אפקטיבית.

בניגוד למקובל בפלח השוק והמחיר הזה, רמת האבזור התקני של הרכב מותירה מעט מאוד מקום לאופציות "אקסטרה" וכוללת דיפוני עור ועץ באיכות גבוהה, מערכת קול מקצועית וחבילת בטיחות מקיפה ועדכנית, כולל בקרת שיוט סמי-אוטונומית חלקה ויעילה בתנועה צפופה. כל העסק עטוף באיכות ייצור וגימור מרשימה, שלמדנו לצפות מלקסוס. במיוחד בולט בידוד רעשים, שניצב בדרגה מעל הקאמרי, השקטה לכשעצמה.

מערכת ההנעה ההיברידית מקבילה לזו של הקאמרי החדשה ומשלבת מנוע ארבעה צילינדרים "ירוק" בנפח 2.5 ליטר עם מנוע חשמלי וסוללת ליתיום. זו לא יחידת הנעה, שמכוונת לספק ריגושים דינמיים' ותאוצה מאפס ל-100 ב-8.9 שניות לא תגרום לאף אחד להחסיר פעימה (בארצות הברית יש גם דגם V6 עם 310 כ"ס). אבל היא עושה היטב את מה שהיא מתוכננת לעשות, כלומר לספק העברת כוח חלקה ומעודנת ברוב התנאים עם שיוט נינוח וחסר מאמץ בעיר ומחוצה לה.

מצב התכנות הספורטיבי של מחשב הניהול מחדד את תגובת הדוושה והתיבה הרציפה ומייצר דחף מכובד בעליות ועקיפות נמרצות ללא עלייה משמעותית ברעש - למרות הצורך לטפס לסל"ד הגבוה. התיבה הרציפה מרגישה יותר לינארית מאשר בקאמרי והיא אחת הטובות ביותר מסוגה.

לא ברור מה יהיה המחיר

לא היו לנו הרבה ציפיות דינמיות ממכונית, שתוכננה במקור עבור פלח המיד-סייז פרמיום האמריקני - פלח, שחביב במיוחד על פנסיונרים אמידים מפלורידה וטקסס. אבל הופתענו לטובה. ה-ES מתברכת בנוחות הנסיעה הטובה ביותר, שבה נתקלנו עד היום במכונית מהפלח הזה, במיוחד למכונית שאינה מצוידת במתלי אוויר. היא מנטרלת ביעילות מושלמת מהמורות עירוניות מרושעות, שאופייניות לחורף הישראלי, ושומרת על יציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות ובמזג אוויר סוער. למרות זאת, היא לא משאירה את הנהג מחוץ לתמונה, וגם בכבישים מפותלים היא זורמת ומעבירה משקל בפניות באלגנטיות נעימה, גם תחת עומסי G רציניים. מפתיע ומהנה.

אם היינו כותבים את המבחן הזה לפני חודש היינו מסיימים אותו במשפט "במחיר של 299 אלף שקל קרוב לוודאי, שזו המכונית שמציעה כיום את התמורה הטובה ביותר לשקל בפלח השוק שלה". אבל נכון לרגע זה, ובהתחשב בכך שרגולציית המס הירוק טרם התייצבה, לא אנחנו ולא היבואן יכול להגיד כמה היא תעלה אחרי אפריל. למרות זאת, זו עדיין מכונית מרשימה מאוד, שיכולה ללמד כמה פרקים בהלכות הנדסת רכב את בנות האצולה המיוחסות מגרמניה, שעולות 20%-30% יותר. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 330E

265 אלף שקלים עולה הגרסה "הירוקה" של ב.מ.וו סדרה 3, עם הנעה היברידית-נטענת, שמייצרת 252 כ"ס. למכונית יש שלדת הנעה אחורית חדה, והיא מאיצה מאפס ל-100 ב-6.1 שניות. הדור החדש של המכונית, שיגיע במחצית השנייה של השנה, יהיה גדול ומרווח יותר ויציע הנעה משופרת עם טווח חשמלי גדול בעשרות אחוזים

ב.מ.וו 330E/ צילום: יחצ

וולבו S60 2019

וולבו S60 החדשה, שתגיע במהלך השנה מארצות הברית, היא מכונית גדולה משמעותית מקודמתה ומעוצבת כמו גרסה מוקטנת של ה-S90. היא מוצעת בשתי גרסאות פלאג-אין הייבריד: עם הספק משולב של 340 כ"ס ועם הספק משולב של 400 כ"ס והנעה לכל הגלגלים. המחיר עדיין לא ידוע

וולבו/ צילום: יחצ

עוד כתבות

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

דרמת הברקזיט: ג'ונסון שיגר לאיחוד שני מכתבים סותרים בנוגע לפרישה

(עדכון) ● אחרי שלא הצליח לאשר את הסכם הברקזיט בפרלמנט הבריטי אתמול, ג'ונסון נאלץ לבקש דחייה מהאיחוד • כלי התקשורת בבריטניה דיווחו כי שלח בקשת הארכה בלתי-חתומה בבריסל, מלווה במכתב חתום נוסף שבו הוא מפציר באיחוד לא לאשר אותה

זה ייגמר בבכי  / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

זה ייגמר בדמעות: שורה של חוקרים מנסים לפענח מה גורם לנו לבכות והאם אפשר לחיות בלי בכי

בכי כתגובה לרגש הוא תופעה נדירה בעולם היצורים החיים ונחשב תכונה אבולוציונית מתקדמת, אבל חוקרים עדיין מנסים לפענח מה בדיוק התפקיד שלו ומדוע גם חוויות חיוביות יכולות לגרום לדמעות לזלוג מעצמן

מארק צוקרברג / צילום: צילום מסך מפייסבוק

זהירות, דיקטטורה: צוקרברג חשף את קו ההגנה החדש שלו

בנאום מיוחד על חופש הביטוי הציב עצמו מנכ"ל פייסבוק בעמדת המבוגר האחראי שפונה לעולם ומזהיר – אם לא תחדלו לריב כמו ילדים ולתת לטהרנות ולצדקנות לאכול כל חלקה טובה, הסינים ישתלטו על האינטרנט ויהרסו אותו ● האם צוקרברג באמת חושש מהסינים, או בעיקר לעתיד החברה שהקים? ● פרשנות

נחום ביתן/ צילום: תמר מצפי

נחום ביתן ממשיך לממש נכסים: מוכר סניף לרשת קינג סטור 

קינג סטור תרכוש ב-2 מיליון שקל סניף של יינות ביתן בעיר כרמיאל ● העסקה בין הצדדים נחתמה אתמול וכוללת סניף בשטח של 3,000 מ"ר

עו"ד עמית ברכה / צילום: יונתן בלום

"הסיפור הסביבתי הוא סיפור קיומי ויומיומי כמו הקוטג'"

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל עמותת "אדם, טבע ודין", בראיון אישי ● על הילדות בבת ים ובתל אביב ("הייתי ילד פוליטי"), על הבחירה במשפטים ("היה לי ברור שאני רוצה עבודה ציבורית"); ועל הצפוי בישראל בשל ההתחממות הגלובלית: "אלפי אנשים ימותו בכל שנה מבעיות של משבר האקלים"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס

"פרלמנט של שוטים": לתקשורת הבריטית נמאס מהברקזיט

ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון נחל מפלה נוספת בניסיון הלא נגמר להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי ● לעיתונים במדינה כבר נמאס מהסאגה, והם לא מפחדים להראות את זה

גמר גביע העולם בכדורגל.  beoutQ הערוץ הפיראטי beoutQ / צילום:HANDOUT  רויטרס

כך מאיים ערוץ טלוויזיה פיראטי ואלמוני על הכסף הגדול של קטאר

ערוץ טלוויזיה לא חוקי שפועל מסעודיה ומעביר לכל העולם שידורי ספורט מקטאר, מסעיר את האמירות וגורם לה להרהר אם להמשיך לשלם מיליארדי דולרים בשנה עבור שידורי התחרויות • החשש: הקטארים ינטשו את שידורי הספורט וענפים שלמים יתמוטטו

רצח העם הארמני./ צילום:  ויקימדיה

כורדים? את מי זה מעניין. על המגבלות של השותפות עם טראמפ ועל לקח בן 100 שנה

הסכנה הגדולה ביותר במדיניות החוץ האמריקאית הייתה תמיד הצירוף של בורות ושל קוצר רוח ● הנה מה שהתכונות האלה גרמו השבוע לפני מאה שנה ● לכורדים של אז קראו "ארמנים", וארה"ב העדיפה לחזור הביתה

דיאנה גולבי/ צילום:  כפיר זיו

"יש לי את היכולת לשלוף את קלף הרוסייה לטובתי"

השירות הצבאי מנע מדיאנה גולבי למנף את הזכייה ב"כוכב נולד" ● אולי התפקיד של חיילת רוסייה במחזה "אפס ביחסי אנוש" יהיה מעין תיקון

אריק הניג / צילום: תמר מצפי, גלובס

איש התקשורת אריק הניג הלך לעולמו בגיל 72

איש התקשורת ומפיק הטלוויזיה, שנודע בעיקר כזה שהחדיר לארץ את תרבות ה-NBA נפטר היום אחרי מאבק ממושך במחלה קשה ● הותיר אחריו אישה וילדה

מנכ"ל ג'ונסון אנד ג'ונסון אלכס גורסקי (במרכז) בחגיגות 75 שנה לרישום החברה בוול סטריט / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

התביעות נגד ג'ונסון אנד ג'ונסון נערמות, והיא לא מצליחה לנצח

חברת הענק ניצבת בפני יותר מ-100 אלף תביעות שקשורות לבטיחות מוצריה ולטקטיקות השיווק שלה ● החברה אימצה אסטרטגיה אגרסיבית של מאבק בתביעות רבות בבתי המשפט, אך היא מפסידה – והרבה

ליברפול, מרכז העיר. רחוב אופייני של בנייני לבנים אדומות  / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

ליברפול, לא רק ביטלס וכדורגל. טיול אחר בעיר

רוב התיירים שמגיעים לליברפול נוחתים בשדה התעופה ע"ש ג'ון לנון ועושים את הסיבוב המסורתי בעקבות ארבעת המופלאים ● אבל הביטלס לא צמחו מתוך ואקום, וליברפול היא לא רק הביטלס ● יש לה היסטוריה, מורשת כדורגל מפוארת והרבה אווירה

רגולציה / צילום: Shutterstock

ביטוח הבריאות כדוגמה: הרגולציה הנוקשה בישראל פוגעת דווקא בצרכן

מספיק להסתכל על הרגולציה בענף הביטוח כדי להבין שמדובר באבן-נגף לכלכלה המקומית ● דעה

רנו / צילום: רג'י דוביגנאו, רויטרס

ב-3% עד 4%: ההכרזה שגרמה למניית רנו לצנוח

לאור ביצועים חלשים, רנו קוצצת בתחזית הרווחים שלה ● רנו גם חתכה את התחזית שלה למרווח התפעולי לאזור ה-5%, לעומת התחזית הקודמת ששמה את המרווח התפעולי ב-6%

מסחר בוול סטריט./  צילום: רויטרס

שבוע המסחר בוול סטריט ננעל בירידות; ג'ונסון אנד ג'ונסון צנחה 5.9%

בורסות אירופה ננעלו בירידות שערים ● נגיד הבנק המרכזי של אנגליה צפוי לנאום הלילה כשברקע ציפייה להצבעה על הסכם הברקזיט בפרלמנט הבריטי ● בורסת שנחאי נסגרה בירידה של 1.3% בעקבות הודעת התמ"ג של סין, שאר המדדים העיקריים באסיה ננעלו בירידות שערים גם כן

ג'ונסון אנד ג'ונסון./ צילום:  רויטרס

שוב צרות בג'ונסון אנד ג'ונסון? החברה מודיעה על ריקול בארה"ב

הריקול יוגבל לאצווה אחת של בקבוקי טלק לתינוקות שיוצרו והופצו בארה"ב ב-2018

מרקוס בקינגהאם / צילום: יח"צ

מומחה הניהול מרקוס בקינגהאם מציג: במה טעינו עם העובדים שלנו

לוחצים עליכם לטפל בחולשות שלכם בעבודה? מומחה הניהול העולמי מרקוס בקינגהאם ינסה להוריד אתכם מזה ● בראיון ל"ליידי גלובס" הוא מספר על האלגוריתם שפיתח לבדיקת אפקטיביות בעבודה, ומנסח כתב אישום נגד שיטות הניהול החדשניות: "כשאנחנו מכריחים עובדים לציית לתרבות ארגונית מומצאת, אנחנו מדכאים את היצירתיות שלהם וגורמים לבזבוז אדיר של זמן"

 ד"ר אלכסנדרה רבנל / צילום: Ignotz .J.J

כל מה שמסתירים מאיתנו כשמדברים על כלכלה שיתופית

מונית שיתופית, דירה שיתופית, עובדים שיתופיים - מספרים לנו שהכלכלה משנה כיוון, ומזמינים אותנו לקחת חלק במהפכה החברתית. אבל מה מסתתר מאחורי זה? ● הסוציולוגית ד"ר אלכסנדרה רבנל חקרה את המציאות העגומה מאחורי הבאזז, ועכשיו מציעה לעובדים להתפכח מחלום היזמות האישית

 אוהד סנדלר, רמי לוי ואדם פרידלר./ צילום: שלומי יוסף, גלובס

"אם לא נגיע לשווי של מיליארד שקל, עשינו טעות": מה מחפש רמי לוי ב"גוד-פארם" ומי מחפש עליו חומר מכפיש

מפגש ייחודי בין רמי לוי לאדם פרידלר ואוהד סנדלר הוליד שותפות ברשת הטואלטיקה "גוד פארם" שמונה כבר 18 סניפים ● בראיון משותף ראשון הם מספרים על התוכנית להנפיק, על הקשיים מול הקניונים ועל החיבור בין "הילדים הטובים" מתל אביב לקמעונאי הוותיק מירושלים

ארומה תל אביב / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ארומה תל אביב

ויליגר: "מצרים על מחול השדים שנוצר וניסיונות השווא של ארומה ת"א להתנער מאחריות"

ממצאי בדיקת משרד הבריאות מנקים את האחריות מספקית הטונה ויליגר ● היסטמין הגבוה נבע מאופן הטיפול בטונה לאחר פתיחתה ● ארומה ת"א: "נעשה הכול על-מנת שתקלה מסוג זה לא תחזור" ● אדם נוסף הגיע לחדר מיון לאחר שאכל כריך טונה בקיוסק בנמל ת"א