גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עולם התעופה מול עולם הנדל"ן: המלחמה על שדה דב צריכה להיות בכלל מסיבות אחרות

ב-1 ביולי 2019 אמור שדה דב להיסגר לפעילות מסחרית ● על פניו, סגירת שדה דב משקפת מלחמה בין שתי חזיתות עיקריות: עולם התעופה מול עולם הנדל"ן ● אבל זאת חשיבה מצומצמת

שדה דב / צילום: תמר מצפי
שדה דב / צילום: תמר מצפי

אחרי שנים של מאבקים ועיכובים, ב-1 ביולי 2019 אמור שדה דב להיסגר לפעילות מסחרית. זה התאריך הרביעי במספר שבו נקבו לסגירת השדה, אולם כעת, יש שאומרים שבשל אווירת הבחירות, נדמה שהמהלך אכן ייצא לפועל. על פניו, סגירת שדה דב משקפת מלחמה בין שתי חזיתות עיקריות: עולם התעופה מול עולם הנדל"ן, אבל זאת חשיבה מצומצמת, ולהלן כמה נימוקים לכך: 

1. המהלך נוגד את המגמה החיובית בענף 

מספר הנוסעים, שעומד כיום על 4.1 מיליארד, נמצא במגמת עלייה וצפוי להכפיל את עצמו עד לשנת 2036. זה רלוונטי למדינת ישראל, וזה רלוונטי גם לתנועת תיירות הפנים, כך שסגירת שדה תעופה, שנחשב לנכס אסטרטגי ראשון במעלה עבור כל מדינה, היא מהלך שנוגד את המגמה החיובית שאליה הולך הענף.

זאת ועוד, תל-אביב, כמו ערים גדולות אחרות בעולם, צריכה נמל תעופה "ביתי", במיוחד לאור העובדה שנמל אחר לא צפוי להיבנות בקרוב, לפחות לא עד שיבשיל החזון של הקמת נמל על אי בים.

בנוסף, בשנה האחרונה מתעוררת משדה דב תנועת טיסות גם לקפריסין, זאת במקביל לטיסות לאילת. אמנם לא במספרים גדולים, אבל כאלטרנטיבה שהיא לאו דווקא בהיבט של מחיר אלא יותר עניין של נוחות - של שדה תעופה קטן שקרוב גאוגרפית לתושבי תל-אביב והשרון.

2. אלפי עובדים יצטרפו למעגל האבטלה 

אין ספק כי סגירת שדה דב תשליך גם על ישראייר וארקיע - ובעיקר על התעסוקה של העובדים בענף. ליבת הפעילות של ארקיע, המונה כ-700 עובדים, היא בטיסות הפנים לאילת, שבהן היא מחזיקה בנתח של 70%, ושתנועת הנוסעים בהן נאמדת בכ-1.4 מיליון בשנה.

ההערכות הן שסגירת שדה דב תוביל לירידה של 30% בפעילות הפנים לאילת - מה שצפוי להעביר יותר נוסעים לא רק לרכב הפרטי שלהם, אלא גם לנופש לחו"ל. כי אם כבר מגיעים לטרמינל 1 בנתב"ג, אז למה שלא לטוס לחו"ל ולשלם פחות מאשר מחיר החופשה באילת?

בנוסף, טיסה מנתב"ג כוללת הליך טרום טיסה ארוך ומסורבל יותר: הגעה כשעתיים לפני הטיסה, כולל פרוצדורת חניה אחרת, שכן הרכבת לא מגיעה לטרמינל 1 אלא לטרמינל 3 ומשם אפשר לעבור בשאטל. 

אגב, ארקיע וישראייר עדיין לא הגישו לרשות שדות התעופה בקשות ל"סלוטים" (חלונות המראה) מנתב"ג, ושתיהן עדיין מוכרות לנוסעים טיסות משדה דב לאילת למועדים שאחרי 1 ביולי. אמנם עם הערה שמתבררת רק לאחר ההזמנה כי הטיסות עשויות להתקיים מנתב"ג ובשעה אחרת, אבל עדיין הן נמכרות חרף ההצהרות כי שדה דב ייסגר עוד ב-1 ביולי. 

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, מספר לנו היום כי החברה מעריכה את הפגיעה בה בהיקף של 2 מיליון דולר. "ה-Ebitda (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) הממוצע שלנו נע בין 17 ל-20 מיליון דולר, והפגיעה הזו היא בבחינת כואב אבל נסבל".

לדבריו, "כשפינוי השדה עלה לסדר היום, הורדת מחירי הדירות הייתה הנושא המרכזי בפוליטיקה המקומית. לראש הממשלה היה חשוב לעשות למחירי הדירות מה שנעשה למחירי הסלולר. הקמפיין החל ב-2011 עם מחאת הקוטג', ושדה דב הפך לסמל של קרקע לעתודות בנייה של אלפי דירות מול קומץ תל-אביבים שיורד לאילת לסופ"ש. ההעמדה הזאת הבהירה לנו כי צריך להתייחס ברצינות לנושא הפינוי. בפוליטיקה, התעופה נתפסת כעסק לבעלי יכולת, ושוכחים שהיא מייצרת מקומות עבודה, שזה ענף מאיץ בפיתוח סביבתי, ושזה קטר להגדלת התוצר".

ועדיין, סירקיס אופטימי: "אני מאמין שבמחצית הראשונה של חודש מארס ראש הממשלה יודיע כי משהה ההחלטה. האמירה הזאת תיתן לו עוד חצי מנדט בקרב תושבי אילת. למרות המוכנות שלנו למצב קיצון, השדה לא ייסגר במועד המתוכנן".

בינתיים, עורכי הדין של ארקיע שיגרו השבוע מכתב חריף היוצא נגד סגירת שדה דב, בטענה כי "טרם התמלאו התנאים הנדרשים בחוק". לטענת החברה, התיקון האחרון לחוק הסמיך את שר הביטחון (ראש הממשלה בנימין נתניהו) לשנות את ההחלטה אחרי היוועצות עם הגורמים הרלוונטיים, אולם לא נעשתה לדבריה בחינה כזו. עוד טוענת ארקיע כי נתב"ג לא ערוך לקליטת מלוא הפעילות שלה - טענה שרשות שדות התעופה דוחה. במשרד הביטחון מאשרים כי היוועצות כזו טרם התקיימה.

3. עלויות נסיעה נוספות 

על-פי ההערכות, רק כ-25% מתיירות הפנים לאילת מגיעה לעיר בטיסה. הסיבה העיקרית לכך היא בראש ובראשונה המחיר היקר שיכול להגיע גם ל-700 שקל לטיסת הלוך ושוב לאדם. שנית, הגידול באחזקת רכבי ליסינג (שהדלק והבלאי הוא על חשבון העבודה) והרצון לניידות פשוטה וזולה יותר בתוך העיר אילת על פני הנסיעה במוניות, בעיקר כשמדובר במשפחה עם ילדים.

בנוסף, העובדה שטיסות הפנים מתל-אביב כבר לא נוחתות באילת אלא ברמון, מאריכה את הדרך לעיר ב-20 דקות אבל גם עולה יותר: כ-100 שקל לנסיעה במונית, או אופציה זולה יותר של אוטובוס (5 שקלים), לא כולל שישי-שבת. 

בכל מקרה, ארקיע וישראייר יכולות לצאת במחווה אחרת בשפה שמאוד מדברת לפוליטיקאים - יוקר המחיה. שתיהן יכולות להודיע שאם שדה דב יישאר במתכונת כזו או אחרת, הן יורידו את מחירי הטיסות לאילת - מהלך שיעודד גם את התעופה הישראלית וגם את הפעילות הפנים-ארצית.

4. הפתרון הנכון: להשאיר מסלול אחד 

הצעת חוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' יחד עם עשרות חברי כנסת ממגוון סיעות, המחזקת את המתווה שהציע בזמנו ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי להשארת מסלול אחד בשדה דב, "עושה שכל" ומאפשרת לשני העולמות - נדל"ן ותעופה - לחיות זה לצד זה. 

לפי המתווה, יוקצה שטח לבעלי הקרקעות לבניית אלפי יחידות דיור, אבל יישאר מסלול להמראות ולנחיתות. בית הנתיבות והשטח שבו ממוקמת ארקיע יפונה, ורצועת האדמה היקרה מפז (ממזרח לרחוב אבן גבירול) תהפוך לדירות. המנגנון הזה, נציין, עשוי גם לכלול פיצוי כספי לבעלי הנכסים. הבעיה שהוחלט ללכת לבחירות, ההצעה לא עלתה לדיון, ובינתיים מועד הפינוי מתקרב. 

ההצעה הזו מחייבת בחינה מחדש, שכן היא נכונה וחשובה לעולם התעופה הישראלי: היא מאפשרת את קיומו של שדה דב במתכונת מצומצמת ואת הפשרת השטחים לבנייה, זה לצד זה.

5. להשאיר את שדה דב גם עבור האילתים 

העיר אילת מונה 64 אלף תושבים, וראש העיר שלה, מאיר יצחק-הלוי, כבר הכריז שהיא נכנסת למצב חירום לאור סגירת שדה דב. הוא טוען - וזוכה על כך לביקורת וללחצים - כי סגירת שדה דב תנתק את החיבור של תושבי אילת למרכז.

אז נכון שהוא עצמו תמך בפינוי שדה התעופה שהיה במרכז העיר עם פתיחת שדה התעופה רמון, אבל המשמעות היא שגם תושבי אילת יצטרכו לנסוע עוד 20 ק"מ בדרך אל הטיסה למרכז ואז גם לנחות בנתב"ג, כך שהמסע מתארך והופך להיות מסורבל גם עבורם. 

עוד כתבות

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

בקשה לדיון נוסף בפסק-הדין שעורר את "סערת אפרופים"

חברת "ביבי כבישים ועפר" הגישה בקשה לקיים דיון נוסף בפסק-הדין של ביהמ"ש העליון שהכריע לרעתה בסכסוך על עשרות מיליוני שקלים עם רכבת ישראל. לטענתה, מדובר בפסק-דין המהווה "שינוי דרמטי" ● בכתבה שפורסמה ב"גלובס" מוקדם יותר השבוע טענו משפטנים בכירים אחרת

פריז / צילום: Shutterstock

אלפי ביטולים של טיסות בצרפת - שביתת עובדי התחבורה הגיעה לנמלי התעופה

לפי אתר מעקב הטיסות FlightAware לאורך היום הזה בוטלו 13% מהטיסות המתוכננות בנמל התעופה הגדול של פריז, שארל דה גול ו-30% מהטיסות בנמל התעופה אורלי בפריז

מורן שוחט שניר

הקוד הגנטי שלנו, האקזיט ב-50 מיליון דולר שלה: ראיון עם מייסדת קליר ג'נטיקס מורן שוחט שניר

מורן שוחט שניר הבינה שאפשר לפתח טכנולוגיה שתיתן לציבור הרחב תמונת מצב גנטית מיידית ● יחד עם בן זוגה היא הקימה את 'קליר ג'נטיקס', פלטפורמה אינטרנטית שמנגישה למטופלים את המידע האישי ● החודש נמכרה החברה ב-50 מיליון דולר ● ראיון בלעדי לליידי גלובס

שר האוצר משה כחלון, ד"ר יפעת שאשא־ביטון, ראש עיריית שדרות, אלון דוידי בחנוכת פרויקט מחיר למשתכן  / צילום: דביר מלכה

הממשלה תאריך את מחיר למשתכן גם לשנה הבאה; בספטמבר 53% מהדירות החדשות שנמכרו היו במחיר למשתכן

כדי לממן את הארכת מחיר למשתכן יקצה משרד השיכון 36 מיליון שקל מתקציב הפיתוח ומוסדות הציבור

השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

נתוני מאקרו חזקים הקפיצו את וול סטריט עם פתיחת המסחר

בחודש נובמבר, כלכלת ארה"ב הוסיפה 266 אלף מקומות עבודה וזאת מעל לתחזיות האנליסטים שצפו תוספת של 186 אלף מקומות עבודה בלבד ● שיעור האבטלה ממשיך לשבור שיאים ויורד ל-3.5% ● כעת יורדת הסבירות שהפד יוריד את הריבית בישיבת הריבית הבאה ● מחיר הנפט יורד בכ-0.6% ● תשואות האג"ח הממשלתיות קופצות בהתאם

גדעון סער / צילום: שלומי יוסף

איך נסגור את הגירעון בתקציב? גדעון סער חושף את משנתו הכלכלית והמדינית

שנתיים וחצי לאחר שחזר לפוליטיקה, גדעון סער מתכונן לקרב על הנהגת הליכוד ● בראיון ל"גלובס" הוא אומר כי הוא לא מעלה על דעתו שלא יתקיימו פריימריז בליכוד אם ישראל תלך לבחירות שלישיות, ומסביר איך הדברים שייעשה יוציאו את ישראל מהבעיות בהן היא נמצאת

אנגלה מרקל צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke

לראשונה בכהונתה, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מבקרת באושוויץ

מרקל צפויה לבקר  באושוויץ, בו תחלוף מתחת לשער הכניסה הנושא את הסיסמא הנאצית "Arbeit macht frei" ולהניח זר ליד "קיר המוות", ששימש להוצאות להורג ● לאחר מכן תקיים גם סיור בבירקנאו הסמוך

צדיק אליקים/ צילום: צדיק אליקים אדריכלים

"עירוב שימושים נהיה מנטרה, סוג של קלישאה"

האדריכל צדיק אליקים מתקומם נגד התכנון של השכונות החדשות שנראות כולן אותו דבר, וחסרות זהות מקומית • בראיון ל"גלובס" הוא מסביר איך נוצר ההבדל בין השכונות מעוז אביב ונווה עופר ואיך מתכננים סביבת חיים טובה

פרשת הצוללות/  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

"גלובס" מאמ;לק: כל מה שצריך לדעת על פרשת הצוללות ב-5 שלבים

האם שיקולים זרים גברו על שיקולי הביטחון? כיצד מיקי גנור הפך מעד מדינה לנאשם המרכזי? ומה יקרה הלאה? ● "גלובס" מאמ;לק

מחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות בצרפת / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס

צרפת משותקת: שביתה נרחבת נגד רפורמת הפנסיות שמוביל מקרון

ביומה הראשון של שביתה במחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות, שותקה 90% מתנועת הרכבות ובוטלו 30% מהטיסות הפנימיות ● מחר מאיימים "האפודים הזוהרים" להצטרף למחאה

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון / צילום: יוסי כהן

דעה: ראשי הערים ממשיכים להתנער מהסכמי הגג, ובצדק

הסכמי הגג בראשון לציון ובקריית ביאליק הם דוגמאות מצוינות לפער שבין הדיבורים המפליגים על פתרון בעיות הדיור לבין המציאות העלובה בשטח

חקלאי בוחן שתילי קַנַבּוֹס, הצמח שממנו מופק קנאביס, לקראת הקציר / צילום: NICK OXFORD, רויטרס

החקלאים בארה”ב התנפלו על הפוטנציאל של גידולי הקנאביס - עכשיו הם נאלצים להתמודד עם היצף והפסדים צפויים

מזה שנים רבות, מחפשים החקלאים באמריקה גידולים רווחיים יותר מתירס ופולי סויה ● הלגליזציה של הקנאביס הלהיבה מגדלים רבים והביאה להתנפלות על הצמח ● אבל לשוק כידוע יש חוקי היצע וביקוש משלו, ועכשיו חלק מהחקלאים עומדים בפני מציאות עגומה

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

דעה: אני לא ביביסט, אבל השבוע יש מצב שהייתי ביביסט-יסט

בהפגנה בעד נתניהו קיבלתי קצת שנאה, אך גם אהבה, כנות וצלקות פתוחות ● דעה

אלשטיין. “ישראלים רוצים לדעת את התוכניות שלך מראש ולעשות שורטים" / צילום: כפיר זיו

אדוארדו אדלשטיין לא כועס על נוחי דנקנר ולא מתחרט שהשקיע מיליארדים בישראל. למרות ההפסדים

"אין שום מקום אחר בעולם שבו יש לך 55% מהמניות ולא מזמינים אותך לישיבת דירקטוריון" ● למרות ההפסדים, החובות, החיכוכים עם הרגולטורים והעזיבות של מקורביו, יו"ר אי.די.בי אדוארדו אלשטיין בטוח שהוא במקום הנכון: "העסקים שקניתי הם כמו יצירת אמנות שמשאירים לדורות הבאים"

ארנון בר דוד / צילום: כדיה לוי

יו"ר ההסתדרות מגיב למאמר של שקד ב"גלובס": "אנחנו לא אויבי האומה"

בר-דוד כיוון את דבריו כתגובה למאמר שפרסמה אתמול ב"גלובס" יו"ר מפלגת הימין החדש ושרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד: "אם מישהו חושב להשית את הגרעון מתקציב המדינה על העובדים – אנחנו נעמוד כחומה בצורה ונצא לרחובות"

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה ננעל במגמה מעורבת: ת"א 35 נסוג ב-0.24%, טבע צנחה ב-4.1%

מזרחי טפחות, אופקו ובזק בלטו בצד החיובי; נייס נחלשה ב-1.5% ● טאואר טיפסה ב-2%, אפי נכסים זינקה בכ-4%, אלקטרה עלתה ב-2.3% ופז עלתה בכ-1% ● מחזור המסחר, כולל הפקיעה השבועית, הסתכם ב-3 מיליארד שקל

בניין ימק"א עוטה חג / צילום: יותם יעקבסון

כמעט כמו באירופה: מרי כריסמס, ג’רוזלם

בימק"א ירושלים חוגגים חג מולד כמעט כמו באירופה - עם עץ, סנטה, יין חם וערמונים, אבל בטאץ' מקומי של אוכל מזרחי ומכונת שלג מלאכותי

רכב של אובר / צילום: / Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

אובר: כ-6,000 איש ואישה הוטרדו מינית בזמן הנסיעה ו-107 נהרגו בשנים 2018-2017

בחברה הדגישו כי מדובר בשברירי אחוז (0.00002%) מכלל הנסיעות שעמדו בשנים אלה על 2.5 מיליארד נסיעות ברחבי העולם

פינוי בינוי בת ים רחוב ירושלים 5 פינת סוקולוב 14 - שבע כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: כדיה לוי

מחיר הביטול של קו הרכבת וכללי הפינוי בינוי החדשים. כותרות הנדל"ן

מי הצהיר ש"הורדת הרגל מהגז של תוכנית מחיר למשתכן תייצר את משבר הנדל"ן הבא? למה לא הפסיקו לדבר השבוע על המספר 12 מ"ר בהקשר של פינוי בינוי? ומדוע כדאי להצטייד במחצלת בפעם הבאה שעוברים ליד בניין ההסתדרות בתל אביב?

שר החוץ ישראל כ"ץ לצד מקבילו הרוסי, שר החוץ סרגי לברוב / צילום: סטאפנו מלוני

שר החוץ ישראל כ"ץ ביקש מעמיתו, שר החוץ הרוסי לברוב: שהנשיא פוטין יתן חנינה לנעמה יששכר

עוד ביקש כ"ץ מלברוב לאפשר יותר ביקורים לבני משפחתה של יששכר ● בתחילת אוקטובר בית המשפט ברוסיה גזר על יששכר עונש של 7.5 שנות מאסר בשל החזקת סמים קלים