גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סכסוכים, איחורים בלתי פוסקים וניהול בעייתי: המחלה "המסתורית" של עובדי הרכבת היא רק סימפטום

לקראת פרסום דוח מבקר המדינה על הרכבת, "גלובס" מונה את הסיבות שהובילו למצב הנוכחי: קשיי הניהול, הפיטורים הצורמים של המנכ"ל, התקשורת הלקויה עם החשכ"ל והתוכניות השאפתניות שלא התממשו ● איך מתנהלת חברה ללא מנכ"ל ולמה כל הצרות של הרכבת הביאו ל"הפרטה" של מערך קרונות לטובת אינטל

רכבת ישראל / צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

הודעת שמונת נהגי רכבת הלילה כי לקו במחלה מסתורית שוב העמידו את הנוסעים הבוקר בחוסר ודאות לגבי מועדי היציאה של הרכבת שלהם. רק לפני כעשרה ימים 35 נהגים לא הגיעו לעבודה, כנראה בשל אותה מחלה מסתורית לאחר שההנהלה ניסתה לשנות את סידור העבודה שלהם. בסופו של דבר, פעלו הרכבות כמתוכנן, אבל המתיחות הזו מאפיינת את יחסי העבודה ברכבת בעת האחרונה.

השינוי באווירה ברכבת החל בספטמבר האחרון, אז חזרה לתפקיד יו"רית הוועד גילה אדרעי, הזכורה כמי שהנהיגה אותו במשבר הגדול סביב הפרטת התחזוקה לקרונות הרכבת ב-2012. אדרעי עמדה אז בראש מאבק מיליטנטי, שכלל השבתות של פעילות הרכבת, והסתיים רק אחרי שההסתדרות הדיחה אותה מתפקידה.

מאז שחזרה לתפקיד מתנהלת אדרעי באופן מתוחכם יותר. היא לא מתראיינת, נשארת מחוץ לאור הזרקורים, ומובילה טקטיקה של הליכה על הסף - בלי עיצומים הפוגעים בנוסעים, אבל במצב העדין של הרכבת כיום, כל בעיה קטנה עשויה לפגוע עוד יותר בתנועת הרכבות העמוסה ממילא.

יחסי עבודה על סף פיצוץ

האסטרטגיה של הוועד נראית כמאבק מתמיד, בעצימות נמוכה. בהנהלה מכנים זאת "רעש לבן". כיום יש לא פחות מחמישה סכסוכי עבודה מוכרזים, המשמשים כעילה לעיצומים, הנוגעים לנושאים שונים - החל משימוש במערכת לאיכון קטרים (המשמשת כאמצעי מעקב אחרי העובדים) וכלה בסכומים המוענקים לעובדים בתווי השי לחגים. ואולם הוועד פתח בעיצומים בשל שתי סיבות אחרות: הראשונה כאמור היא סידור העבודה החדש של הנהגים והשנייה נכוונה לפטר עובדים ולצמצם תקנים.

תחלואי הרכבת

סידור העבודה החדש נועד להכין את הקרקע ללוח זמנים להפעלת הרכבות באביב. ההנהלה והוועד התעמתו על שעות העבודה של הנהגים, שעליהן הם מתוגמלים בפרמיות, ועל ה"יתירות", מספר הנהגים שלא משובצים לנהיגה. שלשום כפה בית הדין לעבודה פשרה על הצדדים - ולפיה הרכבת תגבש סידור עבודה חדש, ומספר הנהגים ב"יתירות" יקטן. מיד אחרי ההחלטה הודיעו שמונה נהגים כי הם חולים, וכך נוצר החשש (שלא התממש) לשיבושים. כמעט בכל הפעלה של לוח זמנים חדשים יש איומים בעיצומים. עם זאת, אתמול בערב, פנתה הנהלת הרכבת באופן מפתיע לבית הדין לעבודה בבקשה לעיון מחדש ועיכוב ביצוע של ההחלטה. בית הדין דחה את הבקשה. 

במקביל, בשבוע שעבר סמנכ"לית כוח האדם של הרכבת, יפעת לוי מאייר, פנתה לעובדים וכתבה על כוונתה לפטר עובדים. "חברת רכבת ישראל נמצאת בגירעון כספי משמעותי ונדרשת על ידי המדינה להתייעל", כתבה במכתב, הממוען לאבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "הוצאותיה העיקריות של החברה הן הוצאות השכר. לפיכך, בכוונתנו להתייעל גם בהוצאה זו הן בדרך של צמצום השעות הנוספות והן באמצעות ביטולי תקנים ופיטורים של עובדים ארעיים, ובהמשך נבקש גם להגיע להסכם פרישה של עובדים והתייעלות".

הצהרת הכוונות הזו הייתה נקודת פתיחה למשא ומתן. לפי המכתב, "ברצוננו לקיים עמכם היוועצות באשר להליך הפיטורים של העובדים הארעיים ואנו מזמינים אתכם לתאם פגישה בנושא". עצם ההזמנה לדיאלוג, היא הגורם לעיצומים שננקטו השבוע.

למרות המתח הגואה בין ההנהלה לעובדים, נראה שאדרעי למדה משהו מהמאבק הקודם שניהלה, בתחילת העשור - השבתת רכבות נוסעים תחסל את האהדה לציבורית לעובדים, ואף עלולה לגרום להסתדרות להתנער ממנו. לכן הפעם העיצומים פוגעים בהנהלה, אך (לרוב) לא בנוסעים. המחלות שעליהן הכריזו הנהגים אמש, למשל, הפכו את הלילה של כמה מחברי ההנהלה ללבן, שעה שניסו לפתור את המשבר ולאפשר לתנועת הרכבות להמשיך כסדרה. מצד שני, גם הוועד עצמו התגייס כדי למצוא נהגים שיחליפו את אלה שהצהירו כי הם חולים.  הבעיה היא שגם הוועד לא נהנה משליטה מלאה על המאורעות.

הנוסעים מחכים הקרונות מתעכבים

הנחה לקויה על עתיד ההצטיידות

העיצומים והמתיחות עם העובדים פוגעים ברכבת בתקופה רגישה במיוחד, שבה היא פועלת בעומס גבוה ומתוחה עד קצה גבול היכולת. הרכבת הפכה להיות קורבן להצלחה שלה, או ליתר דיוק - להיעדר התכנון וההיערכות לביקוש הגדול לשירותיה. בשעה שמספר הנוסעים ברכבת הולך ועולה, מספר הקרונות נמצא בקיפאון. לפני ארבע שנים ביקשה הרכבת לרכוש 170 קרונות, אך מהם אושרו לה 90 בלבד. כיום, הרכבת זקוקה כבר ל-150 קרונות חדשים, כך לפי המנכ"ל היוצא, שחר איילון. המחסור בקרונות מורגש עוד יותר בשל הפעלת קווים חדשים - רכבת העמק, קו חיפה-כרמיאל וכמובן הרכבת בין נתב"ג לירושלים.

המחסור בציוד נייד עתיד לככב בדוח המיוחד שיפרסם בקרוב מבקר המדינה. הוא נגרם בשל שלל סיבות שבכולן אפשר להאשים את הנהלת הרכבת היוצאת, אך חייבים להודות גם כי פעלה בתנאים לא פשוטים.

תוכנית ההצטיידות של הרכבת התבססה על ההנחה שהחלה מתחילת העשור הבא יחושמלו מסילות הרכבת והרכבות יהיו מונעות חשמל - ולא דיזל. על-בסיס ההנחה הזו הזמינה הרכבת 330 קרונות חשמליים מחברת סימנס הגרמנית בעלות כוללת של 3.8 מיליארד שקל. אלא שבינתיים הסתבכה הרכבת בבחירת חברת כושלמת לביצוע פרויקט החשמול, חברת סמי הספרדית והפרויקט כולו עלה על שרטון. 

הציבור בישראל עוקב אחר כשלי פרויקט הקו המהיר והמאמץ של הרכבת לסיים את חשמול הקו מנתב"ג עד לתחנת ההגנה בתל-אביב. הציבור לא יודע שבינתיים נוצר פיגור עצום בחשמול המתוכנן של מאות קילומטרים של מסילות בכל רחבי הארץ. חשמול מסילות קיימות, בדגש על המסילות שבנתיבי איילון, הוא פרויקט מורכב שבעתיים מחשמול המסילה לבירה - וביצועו עשוי להתארך על-פני שנים רבות תוך יצירת שיבושי תנועה קשים עד בלתי נסבלים. המשמעות: הקרונות החשמליים שהרכבת הזמינה לא יוכלו לנסוע על המסילות ולרכבת לא יהיה צורך בהם בשנים הקרובות ובמקביל נוצר מחסור בלתי מתוכנן לקרונות המסוגלים לנסוע על המסילות הרגילות.

רכבת ללא נהג

המכרז לרכש קרונות לתקופת הביניים אמור לצאת בקרוב, אך בכל הקשור להזמנת ציוד סובלת הרכבת ממשבר אמון עמוק מצד החשב הכללי באוצר, שאמור לאשר את הרכישות. בשל התנגדות האוצר רכשה עד היום הרכבת כמות קרונות קטה בהרבה מהצרכים ומצד שני טוענים באוצר כי הרכבת סירבה משיקולים לא-עניינים למלא את התחייבותה לפרסם מכרז מסודר לרכש הקרונות וניסתה לאלץ את המדינה להסכים בכל פעם לרכש בהתאם למכרז בעייתי שעורר ביקורת רבה של מבקר המדינה.

למתבונן מהצד נוצר הרושם שהנהלת הרכבת והחשב הכללי אינם דוברים אותה שפה - בין היתר משום שהרכבת נוהלה בשנים האחרונות על-ידי אנשים חסרי ניסיון עסקי וללא הבנה חשבונאית. המשבר הניהולי הזה בא לידי ביטוי גם בכך שלרכבת לא היה יו"ר קבוע עד לפני שנה ושבחודשים הקרובים היא צפויה לפעול ללא מנכ"ל. נזכיר כי שחר איילון נאלץ לעזוב את החברה בטונים צורמים. הליכי האיתור למנכ"ל הרכבת החלו אמנם אך לא ניתן למנות לחברה מנכ"ל עד להשבעת ממשלה חדשה. בינתיים מתרגל היו"ר הדומיננטי של הרכבת, האלוף במיל' דן הראל, לנהל את הרכבת באופן שוטף. בענף התחבורה טוענים כי הרכבת תתקשה למצוא מנכ"ל בעל השפעה ויכולת לחברה שהיו"ר מעורב בניהולה השוטף לפרטי פרטים.

 התקווה להכנסות נוספות נגוזה

ואם לא די בכל הצרות מעיבות על הרכבת בעיות תפעול שרק יילכו ויחריפו. הכישלון בפרויקט החשמול יחייב את הנהלת הרכבת לקבל הכרעה קשה: האם להפסיק את ההתקשרות עם קבלן החשמול הספרדי שכשל לאורך כל הדרך ולפצל את הפרויקט הענקי בין מספר קבלנים. החשש במקרה כזה הוא מפתיחת הליכים משפטיים יקרים שיעכבו עוד יותר את הפרויקט החיוני.

בטווח הרחוק יותר בנוסף תידרש הרכבת להתמודד עם צוואר הבקבוק באיילון - המדינה התעכבה עד כה בהקמת מסילה רביעית ושלוש המסילות הקיימות מלאות עד לקצה הקיבולת שלהן ויוצרות צפיפות בלתי נסבלת. המשמעות: כל תוספת של קווים תחייב את הרכבת להפחית את תדירות השירות בקווים הקיימים והצפיפות עולה בהתאם. ואחרי כל המשברים האלה צריכה הנהלת הרכבת להתמודד עם בעיה הולכת ומחריפה בחברה הבת למטענים שצוברת הפסדים (המדינה מנעה ברגע האחרון מהנהלת הרכבת לרשום הערת עסק חי על חברת הבת למטענים) ובחברה הבת לנדל"ן שמתקשה מאוד לקדם פרויקטים מסחריים במתחמי התחנות. מצבן העגום של שתי חברות הבת האלה, שהיו אחד ההישגים העיקריים של המדינה בהסכם הרפורמה שהושגה ב-2016 - מסמלים במידה רבה את כישלונה של אותה רפורמה.

רכבת פרטית לאינטל

על רקע המתיחות עם העובדים והחשש משיבושים, רכבת ישראל השכירה אתמול מערך של קטר וקרונות דו-קומתיים לחברת אינטל. ההשכרה הניבה לרכבת הכנסה של עשרות אלפי שקלים (לפי ההערכות), אך מעלה שאלות בנוגע לאפשרות לאפשר שימוש בתשתית לאומית לחברה פרטית.

ברכבת משווים את ההשכרה הזו להפעלה של רכבות מיוחדות, כדוגמת אלה שמופעלות במופעי מוזיקה המוניים, משחקי כדורגל ולאחרונה גם במרתון תל אביב, אבל יש הבדל בין תגבור שירות לכלל הציבור להשכרה לחברה מסחרית. על כל פנים, אתמול לא היו שיבושים בתנועת הרכבות ולחברה נחסכה מבוכה ציבורית גדולה.

עוד כתבות

קרית אליעזר / צילום: עינת לברון

60 יח"ד לדונם ומגדלים: נחשפה תוכנית קריית אליעזר בחיפה

במפגש שיתוף ציבור שהתקיים השבוע הוצגה לראשונה תוכנית ההתחדשות העירונית לשכונה החיפאית ● לצד בינוי נמוך, ייבנו גם מגדלים עד 22 קומות ● מכפיל הפינוי-בינוי המוצע הוא 3.5

אנטנת סלולר במצפה רמון / צילום: שאטרסטוק

מקורות בשוק התקשורת: יש ניסיונות לעסקאות נדל"ן על אתרי הסלולר

ל"גלובס" נודע שבשבועות האחרונים מנסה קבוצת יזמי נדל"ן לקדם עסקת ענק לרכישת אתרי הסלולר של חלק מהחברות והחכרתן מחדש לחברות לטווח ארוך

גוף מטוס שנשלח ממפעלי ספיריט / צילום: רויטרס

מוכנה על מסלול ההמראה: החברה שמייצרת רכיבים לבואינג מציגה גידול בביקושים

בזמן שבואינג מתאוששת בהדרגה ממשבר אסון התעופה הכפול, חברת ספיריט אירוסיסטמס שמייצרת עבורה רכיבים, מציגה גידול בביקושים ● כניסתה לאירופה יחד עם תחזית הגידול המואץ של הסקטור, עשויות לסייע להמשך הצמיחה שלה

לוגו פרטנר

הדירקטורים הבלתי תלויים בפרטנר רוצים למנות דירקטור נוסף

על רקע ההתפטרות הצפויה היום של נציגי חיים סבן בדירקטוריון פרטנר, הדירקטורים הנותרים חוששים שלא יהיה רוב לקיום ישיבות הדירקטוריון

קניון גינדי TLV ת"א / צילום: כדיה לוי

משפחת גינדי יוצאת מהאופנה: במו"מ מתקדם למכירת חלקה בקניון TLV למוטי בן משה

בן משה מחזיק כיום במחצית ממניות הקניון המדשדש באמצעות רבוע כחול נדל"ן ● מכירת חלקה של משפחת גינדי, המחזיקה במחצית השנייה של הקניון ופרויקט המגורים הצמוד לו, צפויה להחזיר לידיה הלוואות בעלים של מאות מיליוני שקלים ● הבנקים המממנים כבר אישרו את העסקה

מייקל היידן / צילום: יח"צ

הצלחה להנפקת חברת התרופות 89bio של יוצאי טבע; גייסה 85 מיליון דולר, והמניה זינקה

מניית 89bio עלתה 30% ומשקפת שווי חברה של 238 מיליון דולר ● 89bio, המפתחת תרופה לכבד שומני,  הוקמה על בסיס טכנולוגיה שפותחה במקור ע"י טבע

פרופ' משה שהם, ד"ר קירה רדינסקי ויונתן עמיר, מקימי חברת דיאגנוסטיק רובוטיקס  / צילום: יח"צ

חברת דיאגנוסטיק רובוטיקס של קירה רדינסקי ומשה שהם גייסה 24 מיליון דולר

דיאגנוסטיק רובוטיקה עוסקת בניהול עומסים בבתי חולים ● בין משקיעי הסבב נמצאים כמה מן המשקיעים הבולטים בתחום הבריאות הדיגיטלית והמכשור הרפואי: קרן הון הסיכון של קבוצת אקסלמד בשיתוף עם מבטח שמיר, ד"ר קובי ויהודית ריכטר, דיויד ודניאל אריסון, קרן Maverick Ventures Israel, קרן Alpha Capital ומארק סיגל

נפתלי בנט ובנימין נתניהו עם בכירי צה"ל במפקדת פיקוד דרום / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון, יח"צ

נתניהו: "יש שינוי של המשוואה. המחבלים יודעים שהם יכולים להיות על הכוונת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט נפגשו היום עם בכירי צה"ל במפקדת פיקוד דרום ● נתניהו: "אנחנו בעיצומה של מערכה, ומקווים שהיא תהיה קצרה ככל האפשר"

הביקוש לשבבים בעולם תופס תאוצה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בזכות סין והדור החמישי בסלולר: מדד השבבים בוול סטריט בשיא של כל הזמנים

הרגיעה במלחמת הסחר הובילה לאופטימיות בנוגע לתעשיית השבבים, והמדד שכולל את מניות הסקטור זינק ב-160% בחמש השנים האחרונות - כפול מהנאסד"ק ● למה הביקוש לשבבים בעולם גדל, איזה תפקיד משחקת טכנולוגיית הדור החמישי ואיך ירוויחו מכך חברות כמו אינטל וקוואלקום?

אודי מוקדי / צילום: איל יצהר

לאחר שעקפה את התחזיות בדוחות: סייברארק יוצאת לגיוס של כ-500 מיליון דולר באג"ח ממוסדיים

ספקית הפתרונות לאבטחת IT עשויה להרחיב את הגיוס עד לסכום של כ-575 מיליון דולר, אם יירשמו ביקושים גבוהים בהנפקה ● תמורת הגיוס מיועדת ככל הנראה למימון התפתחות החברה בשנים הקרובות

ג'רום פאואל בנאום הערב אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

פאואל: "ריבית שלילית לא מתאימה לכלכלה האמריקאית"

בעדות שנשא פאואל בסנאט, ציין יו"ר הפד לחיוב את שוק התעסוקה ובמיוחד את שיעור האבטלה הנמוך, שנמצא בשפל של 50 שנה ● לדבריו, "הסיכונים למערכת הפיננסית בארה"ב נותרו נמוכים"

עו"ד צבי האוזר וגדעון סער / צילומים: איל יצהר, טל שניידר

הליכוד וכחול לבן בשיתוף פעולה: הצעת חוק לקיום שימוע פומבי למועמדים לעליון

ממשלת האחדות עדיין אינה נראית באופק, אך בזירה הפרלמנטרית נראים ניצנים לשת"פ בין שתי המפלגות הגדולות ● ח"כ גדעון סער מהליכוד הגיש הצעת חוק, שעליה חתום גם ח"כ צבי האוזר מכחול לבן, שלפיה השימוע ייערך בפני הוועדה לבחירת שופטים וההצבעה תהיה חשאית

אוריאל לין / צילום: תמר מצפי

אוריאל לין על המהלך של אמזון: "מבצע טורפני שנועד להשמיד מתחרים"

נשיא איגוד לשכות המסחר פנה לממונה על התחרות בנוגע למבצע החדש של אמזון, המציע משלוח חינמי ברכישה מעל 49 דולר ● ככל הנראה לין לא באמת מוטרד מהצעת הערך במבצע הנקודתי הנוכחי, אלא מבטא חשש כללי מהשיטה בה אמזון נוהגת לכבוש נתחי שוק

ניר ברקת, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

האם לשלושת תיקי נתניהו הפתוחים קדמו 16 תיקים שנסגרו?

מרוב רצון להוכיח שנטפלים לנתניהו, ניר ברקת תופר לו תיקים חדשים. פרמנו ● המשרוקית של גלובס

הנשיא טראמפ ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי/צילום: רויטרס

אימפיצ'מנט הנה הוא בא: אין כמעט ספק שטראמפ יזוכה

היום מתחילים הדמוקרטים בבית הנבחרים של ארה"ב את תהליך הגשת כתב אישום נגד הנשיא טראמפ על שוחד ועל "פשעים חמורים" נגד החוקה ● זה ייקח כנראה חודש וחצי ● בינואר יועמד הנשיא למשפט הסנאט, ואין כמעט ספק שיזוכה ● אבל זה מה שרצו מנסחי החוקה לפני 230 שנה

דונלד טראמפ / צילום: Leah Millis, רויטרס

טראמפ: "בתוך זמן קצר אוכל להיות ראש הממשלה בישראל"

נשיא ארה"ב אמר ליהודים אורתודוכסים בניו-יורק: "אצלנו לפחות יודעים מי הבוס; הישראלים בוחרים שוב ושוב ואיש לא נבחר" ● "98% מהישראלים תומכים בי" ● מחיר הכרטיס לנאום – 25 אלף דולר

חיפוש נפט וגז/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

ניצחון לארגוני הסביבה: חיפוש פצלי שמן באורון ירד מסדר היום

מועצת מקרקעי ישראל דחתה את הדיון בנוגע לאישור חיפוש פצלי שמן באתר אורון בנגב למועד לא ידוע ● המשרד להגנת הסביבה: "לקידום העסקה יהיו השלכות שליליות על מדינת ישראל והמשק"

איי הבתולה/ צילום:  Shutterstock א . פ קריאייטיב

חברות האוף-שור מחפשות בית חדש: האם ישראל תצליח לנצל את ההזדמנות הכלכלית?

בימים אלה מחילים מקלטי מס רבים בעולם כללים חדשים, שגורמים לחברות אוף-שור לאבד מהאטרקטיביות שלהן ● המשמעות - משקיעים וחברות מחפשים מקום מבטחים במדינות מסודרות ● הבעיה: המשבר הפוליטי מעכב את הניסיונות של ישראל להביא לכאן חברות זרות

תוכנית סירקין / צילום: יח"צ

הוותמ"ל אישר: 8,500 דירות יוקמו במזרח פתח תקווה

הותמ"ל החליטה לאשר את התוכנית השנויה במחלוקת בשטח מחנה סירקין המתפנה בפתח תקווה ● התוכנית כוללת רובע מגורים חדש, שטחי מסחר ותעסוקה והיא מהווה את השלב הראשון בפיתוח חלק זה של העיר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו / צילום: ג'ים יאנג, רויטרס

משרד החוץ האמריקאי: מוטרדים מאוד מהחלטת בית הדין של האיחוד האירופי

מחלקת המדינה בוושינגטון (המקבילה למשרד החוץ בארץ) שיגרה היום התייחסות רשמית להחלטת בית הדין האירופי בנוגע לסימון מוצרים ישראלים: "הנסיבות בנוגע לדרישת הסימון במקרה של יקב פסגות, כפי שהוצגו בפני בית המשפט, מראות שהיתה כאן הטיה נגד ישראל"